abonnement Unibet Coolblue
pi_200744549
Hoi,

Ik heb nu een aantal jaren een Renault Megane 1.6 16v uit 2005. Oud hok idd, maar vooralsnog brengt ‘ie me overal zonder al te hoge kosten.

Echter, sinds een tijdje maakt hij een raar geluid bij ongeveer 2.000 toeren en iets hoger. Denk aan 50-60 rijden in z’n 4. Het is een wat hoger geluid, eigenlijk alsof je op moet schakelen. Een beetje gierend/zingend is misschien de juiste omschrijving.

Wanneer ik gas geef en wat harder ga rijden, lijkt het geluid weg te zijn. Iemand een idee van wat dit kan zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tommeke op 04-08-2021 23:14:07 ]
pi_200744653
Gratis Vtec, niks meer aan doen. /sarcasm

Maar schiet de toerenteller ook omhoog tijdens het geluid?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2021 23:18:31 ]
pi_200744691
Tandwiel en lager geluiden uit de versnellingsbak.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 02:47:31 #4
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200745777
Das waarschijnlijk een zingende keukenlager. Op naar Wouda en heel vlug.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200747111
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 23:17 schreef PS. het volgende:
Gratis Vtec, niks meer aan doen. /sarcasm

Maar schiet de toerenteller ook omhoog tijdens het geluid?
Nope. Maar waarschijnlijk iets met de versnellingsbak of niet, als ik het zo lees?
pi_200747136
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 02:47 schreef Fcu030 het volgende:
Das waarschijnlijk een zingende keukenlager. Op naar Wouda en heel vlug.
Wat bedoel je? :P
pi_200748945
Gooi eens effe nieuwe olie in de bak
  donderdag 5 augustus 2021 @ 09:20:15 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200749107
Wat doet ie in zijn 3 of 5 bij 2000 toeren?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200749350
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:20 schreef daNpy het volgende:
Wat doet ie in zijn 3 of 5 bij 2000 toeren?
Dan maakt ‘ie hetzelfde geluid.
pi_200749512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:13 schreef pvdplanet het volgende:
Gooi eens effe nieuwe olie in de bak
Is dat makkelijk zelf te doen?
  donderdag 5 augustus 2021 @ 09:41:35 #11
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200749557
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:39 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Is dat makkelijk zelf te doen?
Vulplug los, bak eronder, aftap plug los, aftapplug terugzetten als de olie er af is.
Juiste hoeveelheid terug gieten, vulplug terug draaien.

Nee dat is niet makkelijk want de vulplug zit vaak op een klote plek.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200750663
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:39 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Is dat makkelijk zelf te doen?
Bij oude Japanners wil de vuldop met meetstok nog weleens aan de bovenkant van de bak zitten.
Dan kun je er via de motorkap bij en de oude olie uitzuigen met een 12v pompje.

Maar met de meeste moderne auto's moet de plastic plaat onder de auto vandaan en dan zie hierboven.

ps: altijd eerst de vuldop openen, want als de aftapplug reeds geopend is en de olie eruit is dan heb je een probleem als de vuldop niet open wil.

75W-80 zal er wel in de bak moeten.
pi_200752399
Dank voor de uitleg! Aangezien de veren aan de achterzijde ook niet meer super zijn, hij voor een lekkende schokdemper heeft en de elektronica ook des Renaults is, is het misschien wijs om eens naar iets anders te gaan kijken :)

Hij heeft ook al 262k kilometers op de teller.
pi_200759775
Verlies je ook koelvloeistof? Lagers van de waterpomp kunnen ook een verdachte zijn.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 18:45:49 #15
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200760057
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 07:09 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Wat bedoel je? :P
Auto's die zo goedkoop mogelijk in elkaar moeten worden geschroefd maken gebruik van zingende keukenlagers. Die zijn van plastic en lachen heel overdreven.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200760214
WAterpomp of dynamo/Spanrollen multiriem gok ik.
Gok ook dat er nog 50 defecten meer zijn en deze mooi op export kan naar Afrika.
Vakman pur sang
pi_200761930
In Afrika zitten ze niet te wachten op een Renault. Die rijden liever in een Mercedes W123 of een Toyota Corolla.
pi_200764609
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 20:27 schreef pvdplanet het volgende:
In Afrika zitten ze niet te wachten op een Renault. Die rijden liever in een Mercedes W123 of een Toyota Corolla.
quote:
Top 10 modellen diesel export jan-aug 2019 (jan-aug 2018)


Volkswagen Golf – 3.795 (3.488)
Skoda Octavia Combi – 3.207 (2.196)
Peugeot 308 SW – 3.183 (1.280)
Volkswagen Passat Variant – 3.013 (2.597)
Volvo V40 – 2.481 (1.772)
Renault Mégane Estate – 2.361 (3.006)
Volvo V60 – 2.200 (996)
Ford Focus Wagon – 1.776 (2.072)
Audi A4 Avant – 1.592 (1.510)
Volkswagen Polo – 1.540 (1.036)
Vakman pur sang
pi_200765420
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:26 schreef vannelle het volgende:
Verlies je ook koelvloeistof? Lagers van de waterpomp kunnen ook een verdachte zijn.
Nee, lekt verder nergens. Het is verder wel een fijne auto en hij rijdt lekker zonder al teveel kosten, maar denk dat ‘t wel wijs is om eens naar iets anders te gaan kijken.
pi_200765432
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
WAterpomp of dynamo/Spanrollen multiriem gok ik.
Gok ook dat er nog 50 defecten meer zijn en deze mooi op export kan naar Afrika.
Of naar een of andere Ivan in Polen.
pi_200780734
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 23:40 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Nee, lekt verder nergens. Het is verder wel een fijne auto en hij rijdt lekker zonder al teveel kosten, maar denk dat ‘t wel wijs is om eens naar iets anders te gaan kijken.
Nou, waarom direct wat anders kopen?
Ik zou eerst proberen de oorzaak van het geluid te achterhalen en dan eens kijken wat het kost om het op te lossen.
Zeg het maar als ik het fout heb maar ik heb het idee dat jouw budget redelijk beperkt is. Net als bij mij trouwens. ;)
En daarom is het verstandiger als je probeert het defect te vinden en de kosten van het repareren uit te vogelen want bij een andere auto weet je ook niet precies wat je in huis haalt en kunnen er onverwachte problemen om de hoek kunnen kijken, mss wel duurder dan de problemen die er nu zijn.
Het kan iest simpels en redelijk goedkoops zijn zoals dus bijvoorbeeld de waterpomp als die niet aangedreven wordt door de distributieriem maar door de multiriem of V-snaar.
Maar dat moet je dus uitzoeken.
Hoe je dat zou kunnen doen is door bijvoorbeeld een grote schroevendraaier te pakken en bij draaiende motor die op het waterpomp huis te houden met de punt en je oor echt tegen je oor te houden.
Kun je uiteraard ook toepassen op andere behuizingen zoals bijvoorbeeld de dynamo en dat kan je helpen het probleem te lokaliseren.
En aangezien je dit alleen kunt horen bij draaiende motor: Kijk goed uit dat je geen bewegende onderdelen raakt als je met een schroevendraaier aan de gang gaat.
Veiligheid is altijd belangrijker dan eventuele kosten aan de auto.
pi_200782821
Volgens mij gaat de nokkenasversteller ook weleens stuk. (Jawel, heuse VTEC uit Frankrijk)
.
pi_200809003
@vannelle: dank voor de tips.

Ik heb idd nooit zoveel zin om veel geld uit te geven aan auto’s, omdat het voor mij echt gebruiksvoorwerpen zijn :Y
Omdat hij al zoveel kilometers op de teller heeft heb ik ook geen zin om nog grote investeringen te doen.

Dit najaar moeten bij de APK sowieso de veren achter en de schokdempers voor gedaan worden. Verder heb ik vorig jaar een beetje pech gehad met een derde remlicht dat gerepareerd moest worden en nog wat kleine dingetjes waardoor APK + grote beurt 900 euro werd. Een paar maanden later knapte een veer, die dwars door een voorband vloog en was ik weer 450 euro verder…

Allemaal wel bedragen die bij autorijden horen, maar op een gegeven moment ga je wel bedenken of je niet beter wat nieuws kan gaan kopen. Hoewel ik ‘m bij voorkeur wel laat fixen eerst, want qua rijden is het een erg fijne auto.
pi_200812006
Gebroken veren en kapotte verlichting is wel typisch Renault
.
pi_200816731
quote:
1s.gif Op zondag 8 augustus 2021 12:16 schreef Fer het volgende:
Gebroken veren en kapotte verlichting is wel typisch Renault
Alles met electronica ;)

Gisteren een uur bezig geweest om een achterportier die niet meer op slot wilde (+een raam dat niet meer open wilde) te fixen. Uiteindelijk wel gelukt.

Zolang ik het zelf kan fixen, zijn zulke dingen ook helemaal niet erg.
pi_200821824
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 07:34 schreef Tommeke het volgende:
@:vannelle: dank voor de tips.

Ik heb idd nooit zoveel zin om veel geld uit te geven aan auto’s, omdat het voor mij echt gebruiksvoorwerpen zijn :Y
Omdat hij al zoveel kilometers op de teller heeft heb ik ook geen zin om nog grote investeringen te doen.

Dit najaar moeten bij de APK sowieso de veren achter en de schokdempers voor gedaan worden. Verder heb ik vorig jaar een beetje pech gehad met een derde remlicht dat gerepareerd moest worden en nog wat kleine dingetjes waardoor APK + grote beurt 900 euro werd. Een paar maanden later knapte een veer, die dwars door een voorband vloog en was ik weer 450 euro verder…

Allemaal wel bedragen die bij autorijden horen, maar op een gegeven moment ga je wel bedenken of je niet beter wat nieuws kan gaan kopen. Hoewel ik ‘m bij voorkeur wel laat fixen eerst, want qua rijden is het een erg fijne auto.
Dan is het misschien ook wel een idee om niet elke keer naar de dealer te gaan voor een akkefietje maar jezelf proberen wat skills aan te leren. Of een kennis te vragen natuurlijk.
Want de bedragen die je hier noemt qua garagekosten in verhouding tot wat ze er voor doen verbaast mij.
Het remlicht bijvoorbeeld, als die het niet doet ligt dat aan een schakelaar, een kabeltje of het lampje dat kapot is.
Ook al is dat inclusief APK en grote beurt dan is het enorm veel geld als er verder niet al te veel aan de hand is.
En dan nog die veer en de kapotte band, als je het zelf zou hebben gedaan of kunnen doen dan was je ruim binnen de ¤80,- klaar geweest.
Maar goed, ik weet niet precies wat voor auto jij hebt natuurlijk en weet dus ook niet wat die waard is.
Mijn auto heb ik gekocht voor ¤650,- en rij er nu al een paar jaar mee en defecten of APK hebben mij jaarlijks nooit meer gekost dan ¤100,- omdat reparatie en onderhoud hier gewoon voor de deur gebeurt met gelukkig hulp van de buurman omdat mijn lijf niet meewerkt.
Kan goed zijn dat ik jouw uitgaves beter begrijp als ik precies weet waar jij in rijdt, zou je dat willen vertellen?
Of heb je dat al verteld en heb ik er overheen gelezen?

Edit:
Een Megane uit 2005 dus.
Wat mij betreft de kosten niet waard tenzij je reparaties laat doen door een vriend/buurman/jezelf.
Het bedrag wat je dit jaar hebt uitgegeven aan reparaties en APK is voldoende om een andere te kopen die in betere staat is.
En ik zeg dit echt niet om lullig te doen maar echt om je te helpen, dat probeer ik iig.

Nou, ik hoop dat je tot een goede oplossing komt. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door vannelle op 08-08-2021 22:43:30 ]
pi_200934764
Dank voor je tips en reactie. M’n garagehouder matst me altijd hoor.

Had er bij moeten melden dat er ook nieuwe voorbanden, remblokken, stuurkogel bij kwamen en dat hij ook moest worden uitgelijnd. De remlichtunit ook kapot. Die moest vervangen worden. Verder alle filters, olie, bougies en alles vervangen.

Met die veer had ik echt pech, die sloeg door de band heen. ANWB heeft ‘m afgesleept en zelf gerepareerd. Dan betaal je geen uurloon, maar natuurlijk wel de volle mep aan materiaalkosten. Heb de veer aan de andere zijde ook meteen laten vervangen natuurlijk. Dat tikte daarom wel ff aan.

Hoe dan ook. Ik heb de oorzaak van het geluid, het is de druklager. Inderdaad tijd voor een nieuwe auto dus :9
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 12:36:40 #28
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_200935188
Reken nu maar eerst eens uit wat het je kost om weer een werkende auto te krijgen. Wellicht is dat goedkoper dan een andere, helemaal omdat je zo te lezen al best wat geïnvesteerd hebt.
pi_200935869
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 12:36 schreef jitzzzze het volgende:
Reken nu maar eerst eens uit wat het je kost om weer een werkende auto te krijgen. Wellicht is dat goedkoper dan een andere, helemaal omdat je zo te lezen al best wat geïnvesteerd hebt.
Dit jaar gewoon pech gehad, vooral met die veer. Banden en remblokken heb je met elke auto. Er moet dus sowieso een nieuwe druklager/koppeling in + schokdempers voor en veren achter. Distributieriem zal binnenkort ook wel moeten. En dan is het wachten op het volgende wat kapot gaat.

Ik heb dit ding voor ¤1650 gekocht, bijna 60K gereden en zo rond de 1900 euro kosten gehad (inclusief beurten en APK), waarvan het grootste deel in het laatste jaar. Over de hele linie vind ik dat best meevallen, maar omdat de kosten nu op gaan lopen, doe ik hem wel weg. Zeker gezien de km-stand.

Met de kennis van nu had ik ‘m eind vorig jaar al van de hand gedaan, voor de APK, maar c’est ça.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')