abonnement Unibet Coolblue
pi_200730861
Ik ben 2 jaar geleden verhuist naar een plek waar ik nu woon. Ik heb recent bij de gemeente gevraagd of ik een gedeelte van een groenstrook mag gebruiken voor een containerombouw, dit stuk grenst aan ons perceel.

Nu kreeg ik het volgende terug van de Gemeente

quote:
Beste,

Wij hebben uw verzoek besproken.

Er is geconstateerd dat u reeds 0,60 meter over de volle lengte (13 m²) van uw perceel in gebruik heeft genomen. Hiervoor is geen toestemming verleend en daarvoor is dus geen overeenkomst gesloten.

De gemeente is van mening dat u uw containers op eigen grond dient te plaatsen.

Wij zouden het huidige gebruik eventueel willen formaliseren. Daarnaast zouden wij nog 0,40 meter willen verkopen, dus een totaal van 1 meter breed over de volle lengte van uw perceel.

De verkoop zou 24 m² omvatten. De prijs van snippergroen is ¤ 50,00 per m² en daarnaast betaalt u ¤ 100,00 splitsingskosten. Voor de bedragen inzake overdrachtsbelasting en kosten koper verwijzen wij u naar een notariskantoor binnen de gemeente.

U als potentiële koper bent verplicht te gedogen dat de diverse nutsbedrijven op, in of onder de onroerende zaak eventuele nutsvoorzieningen hebben, houden, inspecteren, onderhouden en/of vernieuwen. Daarnaast is het volgende van toepassing.
1. er mogen geen bouwwerken worden opgericht;
2. er mag geen gesloten wegdek worden aangebracht;
3. er mogen geen ontgrondingen worden verricht;
4. er mogen geen bomen of diep wortelende struiken worden geplant; en
5. aan derden geen toestemming tot bovenstaande handelingen worden verleend.

Mocht u geen gebruik maken van de optie van aankoop gemeentegrond, dan verzoeken wij u om de kadastrale grens te respecteren. Het huidige gebruik dient u dan te beëindigen.

Graag vernemen wij een reactie op bovenstaande.

Zoals je leest heb ik blijkbaar slapende honden wakker gemaakt en nu zijn ze erachter gekomen dat ik een stuk gemeentegrond in gebruik heb (zonder dat ik dit wist)

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen

-email negeren
-Akkoord met bovenstaande gaan en de boel regelen of de oude situatie herstellen (dat betekent de schutting verschuiven)
-Aangeven hoe ze aan deze informatie komen (ik heb nooit mensen van het kadaster gezien)
-Bij de vorige bewoners vragen hoe lang de situatie al is (ivm verjaring?)

Wat ik ook niet begrijp is het volgende:

Ze zeggen:
quote:
Er is geconstateerd dat u reeds 0,60 meter over de volle lengte (13 m²) van uw perceel in gebruik heeft genomen.
En vervolgens willen ze nog 0,40 meter verkopen

quote:
Daarnaast zouden wij nog 0,40 meter willen verkopen, dus een totaal van 1 meter breed over de volle lengte van uw perceel.
Alvast bedankt voor de reacties
pi_200731001
Tja ik had het gewoon gedaan zonder melding, maar nu zal je toch moeten reageren of de 0,6m vrij maken, indien het klopt wat ze zeggen. Je kan dit navragen bij het kadaster, dit kost wel geld.
Je kan ook bekijken of dit al zolang gebruikt is dat er verjaring is, als dit geldt in je gemeente. De bewijslast hiervan ligt bij jou.

Met het woord daarnast bedoelen ze na het formaliseren van het huidige verbruik tegen de grondprijs willen ze je ook nog de extra 0,4m verkopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 4 augustus 2021 @ 10:15:14 #3
45833 crew  Fogel
pi_200731071
Als de schutting verplaatsen meer dan 1300 euro kost zou ik de gemeente gewoon betalen en meteen klaar zijn.
Maar daarvoor eerst zeker weten dat ze gelijk hebben en de boel even na (laten) meten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 4 augustus 2021 @ 10:44:27 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200731542
Je kunt het ook gewoon kopen. 50 euro de meter is niet veel in de bebouwde komk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200731590
Als ik voor ¤50 per m2 m'n tuin kon uitbreiden dan zou ik daar niet over twijfelen.
pi_200731855
Bouwgrond kost momenteel 200 - 600 Euro per m2. 50 Euro / m2 voor een uitbreiding is een koopje ^O^
  woensdag 4 augustus 2021 @ 11:09:00 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200731972
50 pleur? Doen
pi_200732073
Ik zou het kopen.
pi_200732123
Lijkt me een prima deal. Ik zou vragen of ik er nog 100m2 bij zou kunnen kopen voor die prijs..
  woensdag 4 augustus 2021 @ 11:15:40 #10
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_200732133
Uitzoeken hoe of wat de situatie is ontstaan maakt niet uit, gemeente gaat toch uit van hoe het NU is en dat is dat je blijkbaar ten onrechte 0,60 meter in gebruikt hebt. Dat ze je aanbieden een meter breed bij te kopen lijkt me een prima investering in je huis, maar betekent dat dan wel dat je je schutting alsnog moet verplaatsen omdat je anders die 40 cm niet effectief gebruikt?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_200732351
quote:
17s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:15 schreef Debsterr het volgende:
Uitzoeken hoe of wat de situatie is ontstaan maakt niet uit, gemeente gaat toch uit van hoe het NU is en dat is dat je blijkbaar ten onrechte 0,60 meter in gebruikt hebt. Dat ze je aanbieden een meter breed bij te kopen lijkt me een prima investering in je huis, maar betekent dat dan wel dat je je schutting alsnog moet verplaatsen omdat je anders die 40 cm niet effectief gebruikt?
Dat klopt wat je zegt inderdaad, het stuk wat ik dan eventieel moet inkorten is het pad langs ons huis. Dus dan is 0,60 wel veel. Dus aan die 40 cm heb ik eigenlijk niks.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 11:30:25 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200732357
Hoe lang is die 60 cm. al in gebruik? Als je kunt aantonen dat dit al 20 jaar zo is, is er sprake van verjaring.

Ook zou ik toch wel even kijken wat je twee jaar geleden nou precies gekocht hebt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200732450
Hoe komen ze bij 24m2? Die 0.6*13 geen 24 en ook die 0,4 erbij haal je het ook niet.
De 4 containers zijn ook geen 13m lang, dus ik snap er niet veel van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200732458
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang is die 60 cm. al in gebruik? Als je kunt aantonen dat dit al 20 jaar zo is, is er sprake van verjaring.

Ook zou ik toch wel even kijken wat je twee jaar geleden nou precies gekocht hebt.
Volgens google maps al 12 jaar. Ik kan contact opnemen met de vorige bewoners (die zijn de 1e bewoners, wellicht hebben hun nog fotos of iets dergelijks)
pi_200732821
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang is die 60 cm. al in gebruik? Als je kunt aantonen dat dit al 20 jaar zo is, is er sprake van verjaring.

Ook zou ik toch wel even kijken wat je twee jaar geleden nou precies gekocht hebt.
Precies. En er kan best ook in het verleden deals zijn gesloten, en de registratie bij de gemeente niet op orde. Zou ook niet de eerste keer zijn.

Dus eerst meer eens uitzoeken wat nu echt de werkeljke situatie is.
pi_200732907
Kunt op pdokviewer de kadestrale kaart zien. Dan kun je zien of de gemeente gelijk heeft.

Hebben ze dat dan zou ik die extra 1 m1 over de volle breedte kopen.

Voor die prijs kun je niet sukkelen en komt altijd van pas. Zou het wel afzetten al is maar met paaltjes en een lint.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_200733072
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als ik voor ¤50 per m2 m'n tuin kon uitbreiden dan zou ik daar niet over twijfelen.
dit inderdaad. Levert je bij verkoop van je woning alleen maar geld op.
U MAD?
pi_200733134
Misschien mis ik iets, maar hoe wordt 1 x 13 meter precies 24 m2?

Als het aan jouw perceel aansluitende snippergroen groter is, zou ik overwegen méér te kopen zodat je grond groter wordt (al dan niet verschillende percelen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200733527
quote:
83s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:13 schreef baskick het volgende:
Misschien mis ik iets, maar hoe wordt 1 x 13 meter precies 24 m2?

Als het aan jouw perceel aansluitende snippergroen groter is, zou ik overwegen méér te kopen zodat je grond groter wordt (al dan niet verschillende percelen).
quote:
0,60 meter over de volle lengte (13 m²)
Dat staat er. Niet handig, de oppervlakte-maat meteen achter het woord lengte. Maar er is een oppervlakte-maat gegeven.
pi_200733819
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe komen ze bij 24m2? Die 0.6*13 geen 24 en ook die 0,4 erbij haal je het ook niet.
De 4 containers zijn ook geen 13m lang, dus ik snap er niet veel van.
Ze hebben het over 13 vierkante meter. De lengte is 24 meter.

24 x 0,6 = 13
24 x (0,6+0,4) = 24

Edit: oh, spuit 11... -O-

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2021 12:44:32 ]
pi_200734044
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Ze hebben het over 13 vierkante meter. De lengte is 24 meter.

24 x 0,6 = 13
24 x (0,6+0,4) = 24

Edit: oh, spuit 11... -O-
Oh ja,ze verdienen geen schoonheidsprijs met duidelijk verwoorden in ieder geval.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200734431
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 10:01 schreef Isane het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden verhuist naar een plek waar ik nu woon. Ik heb recent bij de gemeente gevraagd of ik een gedeelte van een groenstrook mag gebruiken voor een containerombouw, dit stuk grenst aan ons perceel.

Nu kreeg ik het volgende terug van de Gemeente
[..]

Zoals je leest heb ik blijkbaar slapende honden wakker gemaakt en nu zijn ze erachter gekomen dat ik een stuk gemeentegrond in gebruik heb (zonder dat ik dit wist)

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen

-email negeren
-Akkoord met bovenstaande gaan en de boel regelen of de oude situatie herstellen (dat betekent de schutting verschuiven)
-Aangeven hoe ze aan deze informatie komen (ik heb nooit mensen van het kadaster gezien)
-Bij de vorige bewoners vragen hoe lang de situatie al is (ivm verjaring?)

Wat ik ook niet begrijp is het volgende:

Ze zeggen:
[..]

En vervolgens willen ze nog 0,40 meter verkopen
[..]

Alvast bedankt voor de reacties
{Net wakker hier, nachtdienst, dan vlieg ik nogal van de hak op de tak.)

Wij hebben hier zelf ook "Snippergroen" van de gemeente aangekocht.

Hoogstwaarschijnlijk een andere gemeente, maar heel veel maakt dat niet veel uit want ze hebben landelijk regels opgesteld om het voor alle burgers in deze situatie even eerlijk te maken.

De basis regels zijn overal nagenoeg hetzelfde, alleen verschillen de vierkante meter prijzen nog wel en soms flink.

Dus je krijgt een standaard contract met:

- De gemeente mag wanneer burgermeester en wethouders dit voor algemeen belang achten alsnog gebruik maken van de grond voor het aanleggen van zaken van algemeen nut. (Denk aan elektriciteitskabels, riolering, putdeksels, brandkranen.)

- Bestaande kabels blijven liggen en bedrijven die ze beheren krijgen een zakelijk recht.

- Onderhoud aan leidingen/kabels die er liggen moet je toestaan.

- Het eventueel bijleggen van een nieuwe leiding/kabel moet je toestaan.

- Je mag er geen vaste constructie op bouwen.

- Je mag niet dieper gaan met wat aanleggen tot een bepaalde diepte.

- Je mag wel een hekje / schutting bouwen, maar dan ook weer niet dieper dan die bepaalde diepte, en dit geld ook voor de wortels van aanplanting.

- Je accepteert de situatie zoals die nu is.

- Moeten er kosten gemaakt worden om de situatie aan te passen, het verleggen van een stoeprand of iets dergelijks dan zijn de kosten voor de koper.

- Bodemverontreiniging is niet de verantwoordelijkheid meer van de verkoper, deze neemt de koper op zich. (Een ondergrondse tank clausule.)

- Ze ronden het af op de vierkante meter, ze maken een schatting en 24,80 m2 wordt 25,00 m2 hier kan geen protest aan worden gemaakt. (21,20 m2 wordt dan weer wel 21,00 m2)

Even denken...

Waar je ook nog even rekening mee kan houden is dat die laatste vierkante meters net even wat meer kosten dan die eerste 20 m2, dat was bij ons wel zo.

01 t/m 20 m2 a 50,00 p/m2
20 t/m 50 m2 a 75,00 p/m2
50 t/m 75 m2 a 100,00 p/m2

> 75 m2 prijs wordt getaxeerd door een door de gemeente aangewezen makelaar.

Maar goed de aankoopprijs zal dan niet zoveel hoger worden met die paar tientjes.

Wel een flinke kostenpost is de notaris die het voor je gaat regelen, reken op minimaal een 1000,00 euro boven op de aankoopprijs. (En dan valt het zeker een beetje mee, minimaal een 800,00 gaat het je wel kosten.)

De notaris zelf moet betaald worden. (Dit de grootste variabele kostenpost.)
De notaris maakt ook allerlei kosten, jij dus, om zaken uit zoeken.
De grond moet gesplitst worden.
De grond moet ingeschreven en naderhand ingemeten worden door het kadaster.
Je moet overdrachtsbelasting betalen.

Over het nadenken om het op verjaring te gooien kan ik kort zijn: Gaat je bijna niet lukken...

Ter kwade trouw: Je pikt bewust grond in van de gemeente, of andere partij, en pas na 20 jaar is de grond van jou.

Ter goeder trouw: Je koopt een huis en de vorige eigenaar heeft dit gedaan en het jou niet gemeld, je wist dit dus niet en na 10 jaar is de grond van jou.

Je moet de grond dan wel in bezit hebben genomen, onderhouden en/of gebruiken telt niet, je moet er echt een schutting of hek omheen gezet hebben zodat anderen direct en duidelijk zien dan het een afgesloten stuk grond is en niet anders dan kunnen aannemen dat dit ook jouw grond is.

(De gemeente weet nu na 2 jaar dat je grond ter goeder trouw in bezit hebt genomen, dus verjaren gaat het niet meer worden.)

Misschien dat het eindbedrag een beetje tegen gaat vallen, sowieso met de kosten koper en zo.

Maar bedenk je of je anders de kosten wil gaan maken met het verplaatsen van de schutting?

Wil je de strijd aangaan met de gemeente die je niet gaat winnen wat betreft de verjaring?

Wil je de grond anders gaan huren?

Wil je de grond teruggeven? (Over het onderhouden van de grond die je terug geeft kunnen geen afspraken gemaakt worden, dit onderhoud valt onder het reguliere onderhoud en klachten moeten dan weer via de normale weg.)

De boeteclausules in het koopcontact zien er ook al niet sympathiek uit, er zullen bedragen in staan van:

+/- 50.000,- euro boete voor toch in gebruik nemen van de grond als bouwgrond i.p.v. tuingrond, plus dat je nog eens het verschil bij mag betalen.

+/- 15.000,- euro boete voor het beschadigen van de reeds aanwezige nutsvoorzieningen, of voor het weigeren van aanleggen van zaken van algemeen nut.

Deze boetes vrijwaren je ook niet van het betalen van de eventuele schade die ontstaan is van jouw handelen.

Je bent verplicht om bedrijven met zakelijk recht, of bedrijven aangewezen door burgermeester en wethouders, vrije toegang te verlenen tot het perceel voor onderhoud, doe je dit niet dan staat daar ook weer een boete voor 1500,00 per dag dat de werkzaamheden niet plaats kunnen vinden, deze boete geeft geen vrijwaring voor de schade die ondervonden wordt voor het weigeren.

Je bent verplicht bij verkoop van het huis en de grond, 100% duidelijk te maken aan toekomstige koper dat deze voorwaarden aan de grond verbonden zijn, op straffe van... (Ook weer een enorm bedrag.)

Het is ook alweer een jaar of twee geleden dat ik het contract toen gelezen heb, de hoge bedragen zijn zeker weten wel helder blijven plakken.

In de praktijk zal je zien dat wanneer er gewerkt zal moeten gaan worden dat dit ruim, redelijk termijn, van te voren bij je bekend moet zijn.

Je hebt dan tijd om de schutting weg te halen, om het in eigen handen te houden, of je kan het ook overlaten aan het bedrijf wat er komt werken. Zij zijn verantwoordelijk voor het netjes verwijderen van beplanting, of een schutting, en het ook weer zonder schade terugplaatsen.

We wisten ook dat we behalve een hekje niks bijzonders met de grond wilden gaan doen, de bedrijven die hier eventueel in de toekomst zouden moeten gaan doen zijn verantwoordelijk om de tuin weer terug te brengen in de situatie zoals ze die aantroffen voor de werkzaamheden, de gemeente is niet voornemens, en de mogelijkheden zijn er ook niet echt, om hier achter het huis drastisch iets aan te gaan pakken.

De stress was het me ook niet waard, terug geven wilde ik niet want het grenst direct aan onze tuin en dan krijg je weer gedoe over het niet goed onderhouden door de gemeente. En het gaan huren wilde ik ook niet, dat zou dan een marktconform bedrag per m2 gaan worden, en er hangt dan weer een minimaal prijskaartje per jaar aan van 300,00 of zo? (En dan heb je het zelfde bedrag ook binnen een jaar of 6 er aan uitgegeven.)

Alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken hebben wij toen wel de beslissing genomen om het "Snippergroen" te kopen, totaal waren we een 1900,00 euro kwijt en de tuin is een 23m2 groter geworden, en dat krijgen we er straks wel weer eens uit wanneer we ooit het huis zouden gaan verkopen.

Lang verhaal kort:

- Zonde van je tijd en energie om de strijd met de gemeente er voor aan te gaan.
- Bedenk dat de clausules niet sympathiek zijn, en dat: Soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend...
- Hou je aan die clausules.
- Hou rekening met de Kosten Koper.
- Doen, wanneer je de centen er voor hebt.
- Grotere tuin.
- Meer woongenot.
- Huis meer waard.
pi_200734507
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Hoe lang is die 60 cm. al in gebruik? Als je kunt aantonen dat dit al 20 jaar zo is, is er sprake van verjaring.

Ook zou ik toch wel even kijken wat je twee jaar geleden nou precies gekocht hebt.
Nope, hij is degene die het ter goeder trouw in bezit heeft, nu twee jaar en de gemeente weet er van, geen verjaring. :N
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:22:38 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200734547
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:19 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Nope, hij is degene die het ter goeder trouw in bezit heeft, nu twee jaar en de gemeente weet er van, geen verjaring. :N
Ja, dat volg ik niet.

Het telt niet mee als de vorige eigenaars het bijv. al 20 jaar zo hadden?

Ja, laat maar. Ik heb zelf al een bron gevonden. :{w
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:27:54 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200734633
@Isane Bron: https://vng.nl/artikelen/verjaring-en-grondbeleid

Zie kopje ‘Verkrijgende verjaring’. Helaas kun je dus geen beroep doen op verjaring.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200734926
Als de wiedeweerga uitzoeken of er sprake is van verjaring, binnen een eventueel bezwaartermijn aub.

Is er sprake van verjaring? Dan brief terugschrijven dat er sprake is van verjaring en zij geen algemeen of maatschappelijk belang hebben bij dat stuk wat ze claimen , bij pogingen tot verdere claims zie je ze bij de rechter.

Zijn allemaal van die eerste jaar juristen die daar de hele dag door zitten te zoeken naar dit soort gevallen.
pi_200734962
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:27 schreef Lienekien het volgende:
@:Isane Bron: https://vng.nl/artikelen/verjaring-en-grondbeleid

Zie kopje ‘Verkrijgende verjaring’. Helaas kun je dus geen beroep doen op verjaring.
Dat ligt eraan hoe de situatie was voor TS er kwam wonen, lijkt mij iets te voorbarig om te stellen dat er geen beroep gedaan kan worden op verjaring.

Je hoeft niet zelf daadwerkelijk bezitter te zijn geweest 20 jaar lang.
Het gaat om hoe lang het een bestaande situatie is gewees, wat overgenomen word door de volgende koper, in dit geval TS.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:50:09 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200735141
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe de situatie was voor TS er kwam wonen, lijkt mij iets te voorbarig om te stellen dat er geen beroep gedaan kan worden op verjaring.

Je hoeft niet zelf daadwerkelijk bezitter te zijn geweest 20 jaar lang.
Het gaat om hoe lang het een bestaande situatie is gewees, wat overgenomen word door de volgende koper, in dit geval TS.
quote:
Verkrijgende verjaring
Voor verkrijgende verjaring geldt een verjaringstermijn van 10 jaar. Het verschil met bevrijdende verjaring is dat bij verkrijgende verjaring vereist is dat de bezitter te goeder trouw is. Voor bezit te goeder trouw geldt dat aan het beroep op verkrijgende verjaring, een verkrijging onder bijzondere titel (bijvoorbeeld koop of schenking) vooraf moet zijn gegaan waarvoor een inschrijving in de registers was vereist. Denk bijvoorbeeld aan de bezitter die niet wist dat hij van een onbevoegde verkreeg of de bezitter die zich niet realiseerde dat hij meer kocht dan de verkoper juridisch kon leveren.
Die tien jaar gaat lopen vanaf de verkrijging, dat is voor TS 2 jaar geleden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200735251
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

[..]

Die tien jaar gaat lopen vanaf de verkrijging, dat is voor TS 2 jaar geleden.
Nee er zijn twee manieren.
De oorspronkelijke bezitter heeft 20 jaar de tijd om een beroep te doen op het bezit.
Voor hetzelfde geldt is deze situatie al 30 jaar zo.

Vandaar dat het prima zo kan zijn dat je naar de bestaand situatie kan kijken en hoe lang dat al zo is.
pi_200735295
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe de situatie was voor TS er kwam wonen, lijkt mij iets te voorbarig om te stellen dat er geen beroep gedaan kan worden op verjaring.

Je hoeft niet zelf daadwerkelijk bezitter te zijn geweest 20 jaar lang.
Het gaat om hoe lang het een bestaande situatie is gewees, wat overgenomen word door de volgende koper, in dit geval TS.
Nee, nada, nietes:

De vorige bewoner had na 20 jaar de grond in kwader trouw, of 10 jaar in te goeder trouw, in bezit te hebben gehad dit zelf met de gemeente moeten afhandelen.

TS is de nieuwe "bezitter" en wist van niks en dus ter goeder trouw, na 10 jaar had hij zelf deze grond in bezit kunnen krijgen wegens verjaring. Die teller is weer opnieuw gaan lopen...

De strijd er voor aangaan is zonde van je energie, tijd en geld, want je gaat het bijna nooit winnen.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 13:55:09 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200735304
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee er zijn twee manieren.
De oorspronkelijke bezitter heeft 20 jaar de tijd om een beroep te doen op het bezit.
Voor hetzelfde geldt is deze situatie al 30 jaar zo.

Vandaar dat het prima zo kan zijn dat je naar de bestaand situatie kan kijken en hoe lang dat al zo is.
Ga met PieterCornelis in discussie, want die beweert toch duidelijk iets anders en aan zijn lap tekst te zien heeft hij er verstand van.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200737034
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:29 schreef skrn het volgende:

[..]

[..]

Dat staat er. Niet handig, de oppervlakte-maat meteen achter het woord lengte. Maar er is een oppervlakte-maat gegeven.
Ah my bad! Ik las zelf onzorgvuldig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 4 augustus 2021 @ 18:20:42 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200739442
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 13:54 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Nee, nada, nietes:

De vorige bewoner had na 20 jaar de grond in kwader trouw, of 10 jaar in te goeder trouw, in bezit te hebben gehad dit zelf met de gemeente moeten afhandelen.

TS is de nieuwe "bezitter" en wist van niks en dus ter goeder trouw, na 10 jaar had hij zelf deze grond in bezit kunnen krijgen wegens verjaring. Die teller is weer opnieuw gaan lopen...

De strijd er voor aangaan is zonde van je energie, tijd en geld, want je gaat het bijna nooit winnen.
Voor nog geen 1500 kosten totaal is gewoon pinnen ook nog eens goedkoper en sneller dan een strijd ...
Dum de dum
pi_200739620
Die kosten kunnen nog wel eens verdubbelen door notaris-kosten. Nog steeds goedkope vierkante meters en no-brainer als je er wat mee kunt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200739877
Dank voor alle reacties. Ik heb eea opgemeten en ik heb inderdaad teveel in gebruik. Balen maar helaas !
  woensdag 4 augustus 2021 @ 20:18:06 #36
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_200741199
Voordat je besluit de grond te gaan kopen kan je ook voor de zekerheid een klic melding doen. Dan weet je of er op het stuk kabels en leidingen in de grond liggen. Dan weet je ook in hoeverre je kans maakt op eventuele boetes bij graafschade of zakelijk recht van netbeheerders zoals in een eerdere reactie benoemd.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding
pi_200742261
Verkrijgende verjaring van grond te goeder trouw is volgens mij onmogelijk omdat je het had kunnen (moeten) weten omdat je in de registers van het kadaster kan kijken. Die 20 jaar bezit moet jij bewijzen. En een rechtszaak daarover gaat je waarschijnlijk meer kosten dan wat de gemeente nu vraagt om de strook te kopen.

Ik zou direct akkoord gaan met het aanbod van de gemeente. Bespaart je een hoop gezeik en geld.
pi_200742366
Even een gerelateerde vraag: moet de gemeente zo'n stuk groen naast het huis van een particulier, ook netje bijhouden qua begroeiing e.d.??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200742700
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:12 schreef blomke het volgende:
Even een gerelateerde vraag: moet de gemeente zo'n stuk groen naast het huis van een particulier, ook netje bijhouden qua begroeiing e.d.??
Heeft een gemeente niet gewoon beleid voor onderhoud van openbaar groen? Dat dit soms grenst aan particuliere grond is toch geen reden iets niet te onderhouden?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200743320
Moet de gemeente trouwens niet bewijzen dat ik teveel gebruik? Ik hoef toch geen onderzoek te doen?
  woensdag 4 augustus 2021 @ 22:16:56 #41
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200743726
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:56 schreef Isane het volgende:
Moet de gemeente trouwens niet bewijzen dat ik teveel gebruik? Ik hoef toch geen onderzoek te doen?
Ik gok, zonder de situatie te hebben gezien dat eea waarschijnlijk 'best duidelijk' is? Thans, iemand heeft gekeken, en geconstateerd, blijkbaar.
Dum de dum
pi_200743820
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:56 schreef Isane het volgende:
Moet de gemeente trouwens niet bewijzen dat ik teveel gebruik? Ik hoef toch geen onderzoek te doen?
Als jullie het niet eens worden en ze willen gaan handhaven dan wel.
Maar dat zal een kwestie zijn van het kadaster de grens laten bepalen.
En de gemeente zal zelf ook tekeningen of data direct van het kadaster hebben.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_200743854
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 21:12 schreef blomke het volgende:
Even een gerelateerde vraag: moet de gemeente zo'n stuk groen naast het huis van een particulier, ook netje bijhouden qua begroeiing e.d.??
Jazeker.

Sterker nog, er zijn zat voortuintjes in Nederland die in beheer zijn van de gemeente. Of perkjes. Soms inderdaad ook vanwege kabels of leidingen in de grond.

Voorbeeld

https://www.delftopzondag(...)tilletjes-gestreden-
pi_200753850
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 11:36 schreef Isane het volgende:

[..]

Volgens google maps al 12 jaar. Ik kan contact opnemen met de vorige bewoners (die zijn de 1e bewoners, wellicht hebben hun nog fotos of iets dergelijks)
www.topotijdreis.nl
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')