abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8173425
Ik woon net samen met mijn vriend en nu willen we dus de slaapkamer gaan behangen. De eerste poging is echt gigantisch mislukt. Overal zaten bobbels en het papier zat op sommige plaatsen wat dubbel. Behang er weer afgehaald en weggegooid.

Nu kom ik net van de winkel met vier rollen rauhfaser omdat iedereen tegen me gezegd heeft dat dat lekker makkelijk behangen is. Nu gaan we het vanavond opnieuw proberen. Nu is mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met behangen en kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doen ? want ik wil niet wéér door die hel heengaan

Oja en er is nog iets. De vorige bewoner had hier in de woonkamer kurkmuren (ik vind het verscrikkelijk lelijk) Nu willen we dit dus gaan verven. Zou die kurk als een soort spons gaan werken en het vervolgens nog lelijker maken of zal dat wel goed gaan óf kunnen we het beter ook behangen ?

Alvast bedankt !!!

I'm as fake as a wedding cake
pi_8173648
je hebt mensen die hun beroep ervan maken.....die heten behangers geloof ik....
I promise not to sell your perfumed secrets, there are countless formulas for pressing flowers, I lie in the soll and fertilize mushrooms, Leaking out gas fumes are made into perfume!
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:13:02 #3
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_8173873
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 13:58 schreef Blutgrafin het volgende:
Ik woon net samen met mijn vriend en nu willen we dus de slaapkamer gaan behangen. De eerste poging is echt gigantisch mislukt. Overal zaten bobbels en het papier zat op sommige plaatsen wat dubbel. Behang er weer afgehaald en weggegooid.

Nu kom ik net van de winkel met vier rollen rauhfaser omdat iedereen tegen me gezegd heeft dat dat lekker makkelijk behangen is. Nu gaan we het vanavond opnieuw proberen. Nu is mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met behangen en kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doen ? want ik wil niet wéér door die hel heengaan

Oja en er is nog iets. De vorige bewoner had hier in de woonkamer kurkmuren (ik vind het verscrikkelijk lelijk) Nu willen we dit dus gaan verven. Zou die kurk als een soort spons gaan werken en het vervolgens nog lelijker maken of zal dat wel goed gaan óf kunnen we het beter ook behangen ?

Alvast bedankt !!!

Kurk is te schilderen, maar er moeten minstens 4 lagen op voordat het een egale kleur heeft. Het werkt dus idd als een soort spons en het zal er na de eerste 2 lagen nog niet veel mooier op geworden zijn... Succes!
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:15:26 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_8173935
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 14:13 schreef Jipje het volgende:

[..]

Kurk is te schilderen, maar er moeten minstens 4 lagen op voordat het een egale kleur heeft. Het werkt dus idd als een soort spons en het zal er na de eerste 2 lagen nog niet veel mooier op geworden zijn... Succes!

Maar misschien kan je wel 'voorstrijk' gebruiken. Dat gebruiken ze ook bij sterk zuigende muren. Vraag het eens na in een bouwmarkt.
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:18:20 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_8174021
1 van de hits op google: http://www.klusvraagbaak.nl/zoek.html?&pid[]=19
Volgens mij wel een duidelijke uitleg!
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:19:33 #6
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_8174046
www.behang.nl
uitgebreide cursus behangen.
suc6
pi_8174134
Pfff haat behangen maar goed.
Zorg dat de muren kaal dan wel egaal zijn kaal gaat echt t beste met een stomer.
meet een keer lengte uit en neem halve meter extra.
snij van de rol de lengtes (banen) af.
Gooi een deur op een paar schragen of stoelen.
edit:(als tafel)
maak je plaksel lees de gebruiksaanwijzing!!
Moet geloof ik een tijdje trekken.
Smeer een een baan in laat m ff intrekken.
begin in een hoek en van boven naar beneden plakken maar....
volgende ertegen aan (stotend) of iets erover (overlappend).
Voor het tillen etc kun je de banen als je ze ingesmeert hebt dubbel of driedubbel vouwen LOSJES!! dus niet echt vouwen
als je klooit met recht naar beneden hangen kun je ook iets aan een touwje hangen. Het touwtje gaat dan altijd loodrecht naar beneden
als dat allemaal gebeurt is kun je de randen onder (halve meter extra.)
Wegsnijden. Het mooiste is als je de plint ( die houten lat onder aan de muur eraf sloopt voor het behangen en als alles droog is kan die weer erop.
BTW bubbels van klein formaat trekken als het goed is bij het drogen weg. dus niet teveelwrijven en doen. Wel nawrijven met een theedoek.
dus een stuk behang tegen de muur en dan met een theedoek alles ertegen aan wrijven. Voor een glad resultaat ))
Goed dat was het dacht ik.
Het verven vd kurk. Kurk zuigt geloof ik niet echt veel maar goed:
Ik neem aan dat je met latex werkt. meng een lading 50 50 met water verf de muren met losse hand en laten drogen. nadat deze laag gerdroogt is zou de muur niet meer zoveel moeten zuigen.
Ps begin bij het echte werk met een kwast de hoeken te doen en dan met een roller de rest. zo hoef je niet met de roller tegen het plafond aan etc. vlekken ed kun je (als het latex is) met een spons en lauw water sopje zo weg halen. probeer dit zo snel mogenlijk te doen.
SUC6!!

[Dit bericht is gewijzigd door Primitiv op 29-01-2003 14:27]

Tralalaaaa
pi_8174192
Knip eerst de banen op de juiste lengte zodat je ze gemakkelijk kunt pakken.
Zorg dat je muur glad is, evt oneffenheden plamuren en schuren.
Zorg voor een lange tafel en leg daar de baan op, strijk de lijm er niet te dik op met zo'n langwerpige borstel en vouw dan voorzichtige het al belijmde gedeelte naar het midden, nu kun je de baan weer verder over de tafel schuiven en doe je met het andere einde hetzelfde, ook weer naar binnen vouwen, zeg maar beide kanten naar binnen geklapt.
Haal als je eenmaal op de trap staat het begin van de baan aan 1 kant los en zet hem goed rect tegen het plafond, wrijf vervolgens met een theedoek van boven naar beneden en van binnen naar buiten net zoveel glad tot je bij het midden bent en maak dan de andere binnengevouwen kant los, die kun je nu naar beneden laten hangen omdat je genoeg ruimte hebt.
(volgens mij klinkt dit heel onduidelijk)
Dan weer met die doek de rest naar de plint gladstrijken, en evt oneffenheden nog wegstrijken.
De volgende baan laat je ongeveer een cm overlappen.
Het gebeurd vaak dat als je het behang te vochtig maakt dat er bubbels komen, maar de meesten trekken na een dag wel weg.

Succes.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_8174360
Ik weet er niet zo veel vanaf maar je moet het eerst erop plakken en dan als het droog is met een stoomapparaat erover heen gaan

Gewoon even navragen in de bouwmarkt inderdaad, en niet meteen het goedkoopste nemen als je een mooie muur wilt.

The barrel now being heavier, it started down once more. It landed right across me as I lay there on the floor. It broke three ribs and my left arm, and I can only say, "I hope you'll understand why I am not at work today."
pi_8174414
Kurk ff voorstrijken, dan waarschijnlijk 2 keer schilderen.
pi_8174653
voor weinig geld koop je bij praxis een behangerstafel, dat scheelt echt heel veel. En als je er toch bent, neem dan gelijk zo'n pamfletje mee dat ze daar hebben (hoe moet ik behangen?), daar heb ik het allemaal van geleerd en het ging best goed.

Je materialen moeten vooral goed zijn (een goede borstel voor het inlijmen, en een goede voor het aandrukken) en je moet geduld hebben. Neem de tijd, dat is volgens mij de truc. Goed overal insmeren, de lijm ook echt de vereiste tijd laten drogen.
Met z'n tweeën is het makkelijker: eentje op de ladder met de bovenkant van de ingesmeerde rol, de ander gewoon op de grond om te zorgen dat het recht hangt. En dan kalm en voorzichtig van binnenuit naar buiten toe vastdrukken (met een borstel, rollertje of zo'n vlak aandrukding). Als je goed hebt ingesmeerd en aangedrukt, trekken de bobbels er vanzelf uit als het droogt. Dus je kunt pas na een dag beoordelen of het echt mislukt is.
succes!

mooi he, alles
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:48:10 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_8174746
van www.praxis.nl (zie de site voor illustraties)

Behangen

Inleiding
Behangen is niet moeilijk en het geeft een mooi resultaat. Er zijn zo veel verschillende soorten behang, dat u altijd wel een dessin kunt vinden dat u bevalt.Voor een optimaal resultaat kunt u het beste eerst de oude behanglaag verwijderen. Hoe dat moet, wordt beschreven in de klus Behang verwijderen.Als u gaat behangen, doe dat dan het liefst met zijn tweeën. Zorg verder voor goed gereedschap, zoals een veilige trap.

Stap 1
Maak de muur behangrijp door de oude behanglagen te verwijderen. Is demuur sterk vervuild, bijvoorbeeld door nicotineaanslag, was de muur dan metwater en ammoniak. Spoel de muur na met schoon water.

Stap 2
Schuur oneffenheden glad en vul gaten in het pleisterwerk op met eenvulmiddel. Verwijder eventuele spijkers en schroeven.

Stap 3
Laat het vulmiddel drogen en schuur het daarna op. Maak de muur daarna schoon met een vochtige doek.Als de muur sterk zuigend is, dus veel vocht opneemt,strijk hem dan één keer voor met (verdunde) behanglijm. Dat zorgt later voor een betere hechting van hetbehangpapier.

Stap 4
Om de behangbanen recht op de muur te krijgen, is het van belang een loodlijn te tekenen op de muur. Teken deze op 52 cm van de hoek. Een baan behangpapier is 53 cm breed, dus u houdt ongeveer 1 cm over om door de hoek te plakken. Voor het tekenen van de loodlijn gebruikt u een schietlood of een waterpas.

Stap 5
Meet de hoogte van het vertrek dat u wilt behangen en tel daar 10 cm bij op. Op die lengte moet u straks het behangpapier afknippen.

Stap 6
Markeer de lengte van de banen op de behangtafel en leg er een baan op, met de bedrukte kant naar boven. De baan knipt u af met een gewone schaar of een behangschaar. Zorg ervoor dat de schaar goed scherp is.

Stap 7
Markeer elke baan met een pijltje om aan te geven in welke richting de baan geplakt moet worden. Normaal gesproken moeten alle banen in dezelfde richting worden geplakt. Als er echter "stortend plakken" vermeld staat op het etiket, moeten de banen steeds om en om, dus in tegenovergestelde richting,worden geplakt.

Stap 8
Als u alle banen heeft geknipt en gemarkeerd, kunt u beginnen met plakken. Smeer de eerste baan met behangplaksel in, vanuit het midden naar de buitenkant. Zorg dat het vrije gedeelte van de behangtafel daarbij is bedekt door een andere baan, zodat u geen lijm op de tafel morst.

Stap 9
Heeft u de baan ingesmeerd, vouw hem dan vanaf de uiteinden naar binnen dicht, zo dat de gelijmde kanten op elkaar vallen. Maak daarbij overigens geen harde vouwen. Laat de baan nu inweken. Hoe lang dit moet, kunt u vinden op het etiket van het behangplaksel. Meestal is dit 5 à 10 minuten. Door het inweken wordt het behang iets breder.

Stap 10
Als de eerste baan is ingeweekt, kunt u hem op de muur plakken. Hang de baan over uw arm en stap de trap op. Neem de bovenkant van de baan tussen uw vingers en plak hem tegen de muur. Plak hem precies tegen de loodlijn aan, zodat u ongeveer 1 cm overhoudt om door de hoek te plakken. Houd aan de bovenkant ongeveer 5 cm over om bij het afsnijden of afknippen een mooierresultaat te krijgen.

Stap 11
Strijk de baan glad met een behanguitstrijker en duw de rand van 1 cm vast in de hoek. Voor dit laatste gebruikt u ook de behanguitstrijker.

Stap 12
Haal de trap weg en vouw de onderste helft van de baan open. Strijk deze ook glad met de behanguitstrijker. Duw de rand vast bij de plint.

Stap 13
Snijd de randen bij de plint en het plafond af met een hobbymes. Om dit netjes te doen, legt u de behanguitstrijker langs het mes.

Stap 14
De volgende baan plakt u stotend tegen de eerste baan aan, dat wil zeggen dat de banen precies tegen elkaar aankomen en elkaar niet overlappen. Let er bij behang met een patroon op dat dit goed doorloopt. Verwijder overtollige lijm met een natte spons.

pi_8174892
Die bobbels verdwijnen vanzelf als alles gedroogd is.
  woensdag 29 januari 2003 @ 14:57:36 #15
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_8174903
gewoon verf tegen de muur aan ,hebben wij ook ,niet omdat we geen zin hadden om te behangen maar omdat ik zo een lief schattig kat heb die haar nageltjes wel is in het behang wou zetten.
  † In Memoriam † woensdag 29 januari 2003 @ 15:41:43 #16
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8176111
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 13:58 schreef Blutgrafin het volgende:

rauhfaser...stotend behangen dus voor het mooiste resultaat
  † In Memoriam † woensdag 29 januari 2003 @ 15:45:13 #17
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_8176221
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 14:48 schreef Brighteyes het volgende:
van www.praxis.nl (zie de site voor illustraties)

Behangen

Stap 4
Om de behangbanen recht op de muur te krijgen, is het van belang een loodlijn te tekenen op de muur. Teken deze op 52 cm van de hoek. Een baan behangpapier is 53 cm breed, dus u houdt ongeveer 1 cm over om door de hoek te plakken. Voor het tekenen van de loodlijn gebruikt u een schietlood of een waterpas.
Nog noooooooit gedaan

.

Stap 13
Snijd de randen bij de plint en het plafond af met een hobbymes. Om dit netjes te doen, legt u de behanguitstrijker langs het mes.

bij NAT behang al gaan afsnijden? Scheurt het fijn ..

pi_8176448
Ik begrijp niet waarom de topcstarter rauhfaser is geadviseert..... vinyl vind ik nog altijd het makkelijkst.
pi_8176543
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 15:45 schreef Loedertje het volgende:
Nog noooooooit gedaan
Dat is alleen nodig in oude huizen waar de muren schots en scheef staan.
quote:
bij NAT behang al gaan afsnijden? Scheurt het fijn ..
Welnee. Scherp mes gebruiken en nauwkeurig werken.
pi_8184525
Bedankt allemaal voor de hulp en tips !!!!!!!!!!!!
Het is ons gelukt !!!!
Het ziet er best mooi uit ik ben er echt tevreden mee !!!

Nogmaals bedankt !!!

I'm as fake as a wedding cake
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')