Nu kom ik net van de winkel met vier rollen rauhfaser omdat iedereen tegen me gezegd heeft dat dat lekker makkelijk behangen is. Nu gaan we het vanavond opnieuw proberen. Nu is mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met behangen en kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doen ? want ik wil niet wéér door die hel heengaan
Oja en er is nog iets. De vorige bewoner had hier in de woonkamer kurkmuren (ik vind het verscrikkelijk lelijk) Nu willen we dit dus gaan verven. Zou die kurk als een soort spons gaan werken en het vervolgens nog lelijker maken of zal dat wel goed gaan óf kunnen we het beter ook behangen ?
Alvast bedankt !!!
quote:Kurk is te schilderen, maar er moeten minstens 4 lagen op voordat het een egale kleur heeft. Het werkt dus idd als een soort spons en het zal er na de eerste 2 lagen nog niet veel mooier op geworden zijn... Succes!
Op woensdag 29 januari 2003 13:58 schreef Blutgrafin het volgende:
Ik woon net samen met mijn vriend en nu willen we dus de slaapkamer gaan behangen. De eerste poging is echt gigantisch mislukt. Overal zaten bobbels en het papier zat op sommige plaatsen wat dubbel. Behang er weer afgehaald en weggegooid.Nu kom ik net van de winkel met vier rollen rauhfaser omdat iedereen tegen me gezegd heeft dat dat lekker makkelijk behangen is. Nu gaan we het vanavond opnieuw proberen. Nu is mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met behangen en kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doen ? want ik wil niet wéér door die hel heengaan
Oja en er is nog iets. De vorige bewoner had hier in de woonkamer kurkmuren
(ik vind het verscrikkelijk lelijk) Nu willen we dit dus gaan verven. Zou die kurk als een soort spons gaan werken en het vervolgens nog lelijker maken of zal dat wel goed gaan óf kunnen we het beter ook behangen ?
Alvast bedankt !!!
quote:Maar misschien kan je wel 'voorstrijk' gebruiken. Dat gebruiken ze ook bij sterk zuigende muren. Vraag het eens na in een bouwmarkt.
Op woensdag 29 januari 2003 14:13 schreef Jipje het volgende:[..]
Kurk is te schilderen, maar er moeten minstens 4 lagen op voordat het een egale kleur heeft. Het werkt dus idd als een soort spons en het zal er na de eerste 2 lagen nog niet veel mooier op geworden zijn... Succes!
[Dit bericht is gewijzigd door Primitiv op 29-01-2003 14:27]
Succes.
Gewoon even navragen in de bouwmarkt inderdaad, en niet meteen het goedkoopste nemen als je een mooie muur wilt.
Je materialen moeten vooral goed zijn (een goede borstel voor het inlijmen, en een goede voor het aandrukken) en je moet geduld hebben. Neem de tijd, dat is volgens mij de truc. Goed overal insmeren, de lijm ook echt de vereiste tijd laten drogen.
Met z'n tweeën is het makkelijker: eentje op de ladder met de bovenkant van de ingesmeerde rol, de ander gewoon op de grond om te zorgen dat het recht hangt. En dan kalm en voorzichtig van binnenuit naar buiten toe vastdrukken (met een borstel, rollertje of zo'n vlak aandrukding). Als je goed hebt ingesmeerd en aangedrukt, trekken de bobbels er vanzelf uit als het droogt. Dus je kunt pas na een dag beoordelen of het echt mislukt is.
succes!
Behangen
Inleiding
Behangen is niet moeilijk en het geeft een mooi resultaat. Er zijn zo veel verschillende soorten behang, dat u altijd wel een dessin kunt vinden dat u bevalt.Voor een optimaal resultaat kunt u het beste eerst de oude behanglaag verwijderen. Hoe dat moet, wordt beschreven in de klus Behang verwijderen.Als u gaat behangen, doe dat dan het liefst met zijn tweeën. Zorg verder voor goed gereedschap, zoals een veilige trap.
Stap 1
Maak de muur behangrijp door de oude behanglagen te verwijderen. Is demuur sterk vervuild, bijvoorbeeld door nicotineaanslag, was de muur dan metwater en ammoniak. Spoel de muur na met schoon water.
Stap 2
Schuur oneffenheden glad en vul gaten in het pleisterwerk op met eenvulmiddel. Verwijder eventuele spijkers en schroeven.
Stap 3
Laat het vulmiddel drogen en schuur het daarna op. Maak de muur daarna schoon met een vochtige doek.Als de muur sterk zuigend is, dus veel vocht opneemt,strijk hem dan één keer voor met (verdunde) behanglijm. Dat zorgt later voor een betere hechting van hetbehangpapier.
Stap 4
Om de behangbanen recht op de muur te krijgen, is het van belang een loodlijn te tekenen op de muur. Teken deze op 52 cm van de hoek. Een baan behangpapier is 53 cm breed, dus u houdt ongeveer 1 cm over om door de hoek te plakken. Voor het tekenen van de loodlijn gebruikt u een schietlood of een waterpas.
Stap 5
Meet de hoogte van het vertrek dat u wilt behangen en tel daar 10 cm bij op. Op die lengte moet u straks het behangpapier afknippen.
Stap 6
Markeer de lengte van de banen op de behangtafel en leg er een baan op, met de bedrukte kant naar boven. De baan knipt u af met een gewone schaar of een behangschaar. Zorg ervoor dat de schaar goed scherp is.
Stap 7
Markeer elke baan met een pijltje om aan te geven in welke richting de baan geplakt moet worden. Normaal gesproken moeten alle banen in dezelfde richting worden geplakt. Als er echter "stortend plakken" vermeld staat op het etiket, moeten de banen steeds om en om, dus in tegenovergestelde richting,worden geplakt.
Stap 8
Als u alle banen heeft geknipt en gemarkeerd, kunt u beginnen met plakken. Smeer de eerste baan met behangplaksel in, vanuit het midden naar de buitenkant. Zorg dat het vrije gedeelte van de behangtafel daarbij is bedekt door een andere baan, zodat u geen lijm op de tafel morst.
Stap 9
Heeft u de baan ingesmeerd, vouw hem dan vanaf de uiteinden naar binnen dicht, zo dat de gelijmde kanten op elkaar vallen. Maak daarbij overigens geen harde vouwen. Laat de baan nu inweken. Hoe lang dit moet, kunt u vinden op het etiket van het behangplaksel. Meestal is dit 5 à 10 minuten. Door het inweken wordt het behang iets breder.
Stap 10
Als de eerste baan is ingeweekt, kunt u hem op de muur plakken. Hang de baan over uw arm en stap de trap op. Neem de bovenkant van de baan tussen uw vingers en plak hem tegen de muur. Plak hem precies tegen de loodlijn aan, zodat u ongeveer 1 cm overhoudt om door de hoek te plakken. Houd aan de bovenkant ongeveer 5 cm over om bij het afsnijden of afknippen een mooierresultaat te krijgen.
Stap 11
Strijk de baan glad met een behanguitstrijker en duw de rand van 1 cm vast in de hoek. Voor dit laatste gebruikt u ook de behanguitstrijker.
Stap 12
Haal de trap weg en vouw de onderste helft van de baan open. Strijk deze ook glad met de behanguitstrijker. Duw de rand vast bij de plint.
Stap 13
Snijd de randen bij de plint en het plafond af met een hobbymes. Om dit netjes te doen, legt u de behanguitstrijker langs het mes.
Stap 14
De volgende baan plakt u stotend tegen de eerste baan aan, dat wil zeggen dat de banen precies tegen elkaar aankomen en elkaar niet overlappen. Let er bij behang met een patroon op dat dit goed doorloopt. Verwijder overtollige lijm met een natte spons.
quote:rauhfaser...stotend behangen dus voor het mooiste resultaat
Op woensdag 29 januari 2003 13:58 schreef Blutgrafin het volgende:
Nu kom ik net van de winkel met vier rollen rauhfaser omdat iedereen tegen me gezegd heeft dat dat lekker makkelijk behangen is. Nu gaan we het vanavond opnieuw proberen. Nu is mijn vraag: Heeft er iemand hier ervaring met behangen en kan mij uitleggen hoe je dat het beste kan doen ? want ik wil niet wéér door die hel heengaan
quote:
Op woensdag 29 januari 2003 14:48 schreef Brighteyes het volgende:
van www.praxis.nl (zie de site voor illustraties)Behangen
Stap 4
Om de behangbanen recht op de muur te krijgen, is het van belang een loodlijn te tekenen op de muur. Teken deze op 52 cm van de hoek. Een baan behangpapier is 53 cm breed, dus u houdt ongeveer 1 cm over om door de hoek te plakken. Voor het tekenen van de loodlijn gebruikt u een schietlood of een waterpas.
Nog noooooooit gedaan
.
Stap 13
Snijd de randen bij de plint en het plafond af met een hobbymes. Om dit netjes te doen, legt u de behanguitstrijker langs het mes.bij NAT behang al gaan afsnijden? Scheurt het fijn ..
![]()
quote:Dat is alleen nodig in oude huizen waar de muren schots en scheef staan.
Op woensdag 29 januari 2003 15:45 schreef Loedertje het volgende:
Nog noooooooit gedaan
quote:Welnee. Scherp mes gebruiken en nauwkeurig werken.
bij NAT behang al gaan afsnijden? Scheurt het fijn ..
Nogmaals bedankt !!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |