abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200726087
quote:
'Gouden medaille Israëlische turner zwengelt discussie over huwelijkswetten weer aan'
bron

quote:
[..]
Israël kent geen burgerlijk huwelijk, alleen religieuze huwelijken. Dat betekent dat joden alleen met joden kunnen trouwen, moslims alleen met moslims, christenen alleen met christenen en Israëliërs die niet tot een erkende religieuze groep behoren in het geheel niet. Het is seculiere Israëliërs al jaren een doorn in het oog, maar ze stuiten op de politieke macht van religieuze partijen in het parlement.
[..]
Deze vorm van apartheid was me van Israël niet bekend.
Als je moeder geen Joodse is/was, mag je er niet trouwen met een Jood. Is dit een vorm van religieuze rassenleer? Hoe kan Israël dit verdedigen?

[ Bericht 10% gewijzigd door Peter op 03-08-2021 23:38:50 ]
dag
pi_200738182
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 23:18 schreef Peter het volgende:

[..]

bron
[..]

Deze vorm van apartheid was me van Israël niet bekend.
Als je moeder geen Joodse is/was, mag je er niet trouwen met een Jood. Is dit een vorm van religieuze rassenleer? Hoe kan Israël dit verdedigen?
Als je in Israël wil trouwen, kan dat alleen op religieuze wijze. Ben je joods (van geboorte of van geloof), trouw je in een synagoge. Ben je moslim, trouw je in de moskee en ben je christen, trouw je in een kerk. Bij een gemengd huwelijk is het dus een kwestie van bekeren. Van jood naar christen of moslim gaat nog, maar van moslim naar iets anders niet.
Hoe simpel is het om na zeventig jaar eens een burgerlijk huwelijk in te voeren. Tot die tijd maar uitwijken naar landen waar dat wel kan...
pi_200738375
Je mag ook alleen als joods in Israël wonen, de rest mag het met toestemming of niet.

Daarom zie je ook dat een jood geboren in New York, een claim kan maken op een huis (of wonen) in Israël maar de palestijn geboren in Jaffa niet.

Fascistische staat, kun je lastig ontkennen als zelfs bekende zionistener openlijk kritiek op uiten her en der.
pi_200738428
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je mag ook alleen als joods in Israël wonen, de rest mag het met toestemming of niet.

Daarom zie je ook dat een jood geboren in New York, een claim kan maken op een huis (of wonen) in Israël maar de palestijn geboren in Jaffa niet.

Fascistische staat, kun je lastig ontkennen als zelfs bekende zionistener openlijk kritiek op uiten her en der.
Apart, dan zullen de vele tientallen niet-joden die ik ken die in Israël zijn elke dag wel op en neer vliegen uit Nederland :?
pi_200738480
quote:
11s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Apart, dan zullen de vele tientallen niet-joden die ik ken die in Israël zijn elke dag wel op en neer vliegen uit Nederland :?
Dan hebben ze een verblijfsvergunning.

De Israëlische grondwet is helder en spreekt alleen over recht van wonen voor joden.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 17:49:21 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_200738998
Dit klopt inderdaad van geen kanten. Dit is denk ik ook niet meer houdbaar. De tijden veranderen en helemaal nu een medaillewinnaar hier aandacht voor genereert staan ze er weer eens gekleurd op.

Dit rare gedoe met de huwelijken legt ook een hoop ander lelijks bloot in de wetgeving van dat land, zoals het eerder genoemde voorbeeld van het verblijfsrecht.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 19:12:27 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200740130
Het probleem wordt nogal omgedraaid. Er is in Israël geen wet die het aan joden verbiedt om met een moslim te trouwen, of met een christen, of met een vliegende spaghettivreter, of in welke combinatie dan ook. Het is aan de kerken, synagoges en moskeeën welke voorwaarden ze stellen aan een huwelijksvoltrekking en díe willen geen gemengde huwelijken.

Je zou de staat hooguit kunnen verwijten dat er geen burgerlijk huwelijk bestaat, maar dat heeft verder niks met apartheid te maken. Dat is meer een organisatorisch fenomeen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200740554
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:41 schreef Magister_Artium het volgende:
Van jood naar christen of moslim gaat nog, maar van moslim naar iets anders niet.
Op papier mogen alle drie niet bekeren naar een andere religie, in de praktijk gebeurt het bij alle drie.
pi_200740574
Deze wetten stammen af van het Ottomaanse rijk en werden overgenomen door Israël. Hoewel het wel vreemd is dat er wordt aangegeven dat moslims niet met anderen mogen trouwen terwijl in de Koran staat dat moslimmannen met joden en christenen kunnen trouwen, dit moet dan wel om een echte christen gaan.

Under the Ottoman Empire, and later under the British Mandate government over Palestine, marriage and divorce law was subject to the religious laws of the recognized religious denominations and administered by their clerics, in what was known as the Millet system. When the State of Israel was founded in 1948, the existing order remained in place.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 20:22:13 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_200741298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem wordt nogal omgedraaid. Er is in Israël geen wet die het aan joden verbiedt om met een moslim te trouwen, of met een christen, of met een vliegende spaghettivreter, of in welke combinatie dan ook. Het is aan de kerken, synagoges en moskeeën welke voorwaarden ze stellen aan een huwelijksvoltrekking en díe willen geen gemengde huwelijken.

Je zou de staat hooguit kunnen verwijten dat er geen burgerlijk huwelijk bestaat, maar dat heeft verder niks met apartheid te maken. Dat is meer een organisatorisch fenomeen.
Hooguit? Het is nogal een dingetje vind ik om iets normaals buiten bereik te houden van je burgers.
pi_200741332
Van wat ik begrepen heb in het verleden, wordt er alsnog getrouwd tussen leden van verschillende religies, maar wijken ze uit naar Cyprus.
  woensdag 4 augustus 2021 @ 20:33:19 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_200741559
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 20:23 schreef intellectuele_user het volgende:
Van wat ik begrepen heb in het verleden, wordt er alsnog getrouwd tussen leden van verschillende religies, maar wijken ze uit naar Cyprus.
Klopt, want Israël accepteert dan wel weer burgerlijke huwelijken gesloten in het buitenland.
pi_200744028
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 23:18 schreef Peter het volgende:

[..]

bron
[..]

Deze vorm van apartheid was me van Israël niet bekend.
Als je moeder geen Joodse is/was, mag je er niet trouwen met een Jood. Is dit een vorm van religieuze rassenleer? Hoe kan Israël dit verdedigen?
Tuurlijk mag het wel, alleen zijn dan de regels van de religie geldend. En religies accepteren over het algemeen geen gemende huwelijken, natuurlijk.

Ze hebben geen burgerlijk huwelijk, tja, hun keuze. Je kan dit ook zien dat de staat compleet neutraal is, waarom moet de staat iets van een huwelijk moeten erkennen? Eigenlijk al best raar.

Ik vraag me alleen af of er privileges zijn aan gehuwde stellen. Dan zou er echt sprake zijn van achterstelling. Maar misschien dat kenners hier daar meer info over hebben.
pi_200744688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 19:39 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Op papier mogen alle drie niet bekeren naar een andere religie, in de praktijk gebeurt het bij alle drie.
Alleen handhaaft vooral de islam wat hardnekkiger dan de andere twee (de fanatieke stromingen daargelaten). Als je als katholiek de kerk verlaat, mag je alleen niet meer volwaardig meedoen aan een mis. Er is echter geen bisschop die zegt dat je dood moet. En het jodendom, tja, als je daar in een gemiddelde stroming de club verlaat, hoef je ook weinig te vrezen, behalve een teleurgestelde familie, maar dan ligt het meer aan de familie dan aan de rabbijn.
pi_200744857
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem wordt nogal omgedraaid. Er is in Israël geen wet die het aan joden verbiedt om met een moslim te trouwen, of met een christen, of met een vliegende spaghettivreter, of in welke combinatie dan ook. Het is aan de kerken, synagoges en moskeeën welke voorwaarden ze stellen aan een huwelijksvoltrekking en díe willen geen gemengde huwelijken.

Je zou de staat hooguit kunnen verwijten dat er geen burgerlijk huwelijk bestaat, maar dat heeft verder niks met apartheid te maken. Dat is meer een organisatorisch fenomeen.
Je houdt het monopolie op huwelijken wel in stand en daarmee ontzeg je dus bepaalde rechten aan mensen die niet in een bepaalde religie geloven..
dag
pi_200744883
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 22:34 schreef skrn het volgende:

[..]

Tuurlijk mag het wel, alleen zijn dan de regels van de religie geldend. En religies accepteren over het algemeen geen gemende huwelijken, natuurlijk.

Ze hebben geen burgerlijk huwelijk, tja, hun keuze. Je kan dit ook zien dat de staat compleet neutraal is, waarom moet de staat iets van een huwelijk moeten erkennen? Eigenlijk al best raar.

Ik vraag me alleen af of er privileges zijn aan gehuwde stellen. Dan zou er echt sprake zijn van achterstelling. Maar misschien dat kenners hier daar meer info over hebben.
Noem eens een land waar dat niet zo is? Volgens mij is dat overal zo..
dag
  Admin woensdag 4 augustus 2021 @ 23:48:39 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_200745044
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 23:18 schreef Peter het volgende:

[..]

bron
[..]

Deze vorm van apartheid was me van Israël niet bekend.
Als je moeder geen Joodse is/was, mag je er niet trouwen met een Jood. Is dit een vorm van religieuze rassenleer? Hoe kan Israël dit verdedigen?
Dít is de OP, dít is het onderwerp, alle zijwegen worden weggehaald.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 02:35:56 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_200745720
Religieuze terreur :r
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 5 augustus 2021 @ 07:17:47 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200747236
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 17:49 schreef Qarrad het volgende:
Dit klopt inderdaad van geen kanten. Dit is denk ik ook niet meer houdbaar.
Prima houdbaar, Israel doet wel meer waarvan je zou zeggen dat het niet houdbaar is.
Tot nooit .......
  donderdag 5 augustus 2021 @ 08:15:46 #20
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_200747784
Ik vind er op zich wel wat voor te zeggen dat je je als staat niet bemoeit met de relatie status van je burgers. Dus geen burgerlijke huwelijken aanbieden is wmb prima. Maar dan moet je ook geen voordelen geven aan religieus gehuwden, of burgerlijk gehuwden uit buitenland op gebied van belastingen etc. Ook zul je een systeem op moeten zetten dat de ouderlijke macht van vaders regelt voor of na de geboorte van een kind.

Nu is de situatie in Israël natuurlijk niet op basis van een rationeel argument ontstaan met een terughoudende overheid, maar een overblijfsel uit een tijd dat iedereen toch wel een religie aanhing. Er zal dus wel zeker iets moeten gebeuren om te zorgen dat alle Israëlische burgers gelijke rechten hebben.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_200748028
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 20:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Hooguit? Het is nogal een dingetje vind ik om iets normaals buiten bereik te houden van je burgers.
Maar iemand zou dan toch gewoon de 'kerk van liefde' kunnen oprichten en dan iedereen die wil laten trouwen?

De vraag is ook wat het huwelijk daar dan precies inhoudt.
Als de staat het als puur religieuze activiteit beschouwt en daar helemaal niets aan verbindt dan maakt het ook niet veel uit dat je geen burgerlijk huwelijk hebt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_200749150
Het is niet zo dat dit alleen in Israel het geval is. Indonesie kent een zelfde systeem. En ik denk dat er nog wel meer landen zijn waar meerdere godsdiensten erkend worden, en het huwelijk gezien wordt als iets wat voornamelijk een religieuze aangelegenheid is.
pi_200749932
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem wordt nogal omgedraaid. Er is in Israël geen wet die het aan joden verbiedt om met een moslim te trouwen, of met een christen, of met een vliegende spaghettivreter, of in welke combinatie dan ook. Het is aan de kerken, synagoges en moskeeën welke voorwaarden ze stellen aan een huwelijksvoltrekking en díe willen geen gemengde huwelijken.

Je zou de staat hooguit kunnen verwijten dat er geen burgerlijk huwelijk bestaat, maar dat heeft verder niks met apartheid te maken. Dat is meer een organisatorisch fenomeen.
Israel registreert de godsdienst waartoe iemand behoort. Een "civil union" bestaat er wel, maar is enkel mogelijk wanneer beide personen officieel tot geen godsdienst behoren. Het is de staat die de religieuze authoriteiten erkent, je kan dus geen kerk oprichten die mensen van verschillende godsdiensten trouwt, want die kerk zou niet door de overheid erkent worden. En een huwelijk door een niet-erkende authoriteit kan tot 2 jaar gevangenistraf opleveren.
quote:
It remains a criminal offense for Jews in Israel to marry in weddings performed outside the state’s religious authority, and doing so can result in a jail sentence of up to two years.
Civil union koppels hebben trouwens niet dezelfde rechten als getrouwde koppels:
quote:
An employee whose spouse has no income is eligible for one income tax credit point if one of the partners is blind, has reached retirement age, or has a disability above 90%
The benefit is only granted to married couples and not for common-law marriages.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_200749982
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:22 schreef DrParsifal het volgende:
Het is niet zo dat dit alleen in Israel het geval is. Indonesie kent een zelfde systeem. En ik denk dat er nog wel meer landen zijn waar meerdere godsdiensten erkend worden, en het huwelijk gezien wordt als iets wat voornamelijk een religieuze aangelegenheid is.
Ja, oa Iran, Pakistan, Afghanistan, Saudi Arabië...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_200750026
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ja, oa Iran, Pakistan, Afghanistan, Saudi Arabië...
Erkennen die meer godsdiensten? Het is waar dat die landen minder hebben wat op apartheid lijkt. Daar worden de leden van de niet dominante godsdienst zwaar onderdrukt. In Indonesie en Israel hebben ze een achterstand (denk aan Ahok in Indonesie), maar ook weer niet extreem.
pi_200750203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:59 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Erkennen die meer godsdiensten? Het is waar dat die landen minder hebben wat op apartheid lijkt. Daar worden de leden van de niet dominante godsdienst zwaar onderdrukt. In Indonesie en Israel hebben ze een achterstand (denk aan Ahok in Indonesie), maar ook weer niet extreem.
Het was de Joodse NGO Hiddush die de vergelijking maakte:
quote:
In Ottoman holdover, Israel doubles down on marriage restrictions

Knesset upholds 2-year jail term for Jewish couples who don’t choose an approved rabbi to conduct their weddings

The Jewish state is one of the few places in the world where it is illegal — with a potential jail term of two years — for Jewish couples to marry as they wish.

[..]

A spokesman for religious and state watchdog Hiddush: For Religious Freedom and Equality said the NGO has not tracked numbers, but it estimates some 2-3% of the Israeli population fall into this category. Likewise, according to head of Hiddush Rabbi Uri Regev, “All the polling consistently show that two-thirds of the Israeli public supports marriage freedom and supports doing away with the state empowered Orthodox monopoly.”

In a 2013 global freedom of marriage project, Hiddush ranked Israel on a par with Iran, Pakistan, Afghanistan, Saudi Arabia and the rest of the fundamentalist Islamic states. It was the only Western democracy in the world to receive this ranking, due to its restrictions on marriage.
https://www.timesofisrael(...)rriage-restrictions/
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_200750565
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 09:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ja, oa Iran, Pakistan, Afghanistan, Saudi Arabië...
_O-

Ja, lekkerr dan.
pi_200755471
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 23:18 schreef Peter het volgende:

[..]

bron
[..]

Deze vorm van apartheid was me van Israël niet bekend.
Als je moeder geen Joodse is/was, mag je er niet trouwen met een Jood. Is dit een vorm van religieuze rassenleer? Hoe kan Israël dit verdedigen?
Het is apartheid vanuit religies, niet de staat.

De hele situatie kan behoorlijk problematisch zijn voor vrouwen, als de man niet mee wil werken aan een scheiding.
Ernstige ondermijning van mensenrechten voor vrouwen.
Maar ja, vanuit religie mag dat nou eenmaal voor het grootste gedeelte.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')