abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_200717360
Hallo allen,

Mijn ouders willen eenmalig een verhoogde schenking doen van 105k, dit om o.a. mijn hypotheek op mijn 1e huis af te lossen. Nu heb ik echter net met mijn vriendin (nu vrouw) een 2e huis gekocht waarvan wij samen 50/50 eigenaar zijn. Mijn eerste huis is volledig mijn eigendom.

Mogen mijn ouders nu nog een verhoogde schenking doen van 105k voor het aflossen van de hypotheek op mijn eigen (1e) huis?

Ik kan het niet helemaal duidelijk opmaken uit de website vd belastingdienst.
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Alvast dank!
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:43:29 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200717510
De eis is dat het voor "de eigen woning" wordt gebruikt, bij de BD is dat de woning die je bewoont, je hoofdverblijf.
https://www.belastingdien(...)is-een-eigen-woning/

Dus als jij alleen een huis hebt maar woont in het huis dat je 50/50 met je vrouw gekocht hebt dan is het huis dat alleen jouw eigendom is niet je hoofdverblijf en dus niet "de eigen woning".

Dus nee, de schenkingsvrijstelling geldt niet voor het huis waar je niet woont ongeacht of dat het eerste huis is wat je kocht of het tweede, de woning waar je ingeschreven staat en woont is je hoofdverblijf, iedere ander woning die je bezit is een "tweede woning"
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200717796
Woon je (of wonen jullie) - nu en op het moment van de schenking - nog in de woning waarvan jij 1/1 eigenaar bent? Zo lang dat nog zo is, kan je de schenking toch nog voor het aflossen van de hypotheek van die woning gebruiken?

Hou je die woning aan? Of gaat die in de verkoop? Ik het laatste geval weet ik niet of er voorwaarden gelden; het zou te makkelijk zijn als je het aflost, de woning direct verkoopt het het op die manier als overwaarde weer vrij hebt.

Wat niet kan, is 100k op jouw hypotheek aflossen en 50k in de gezamenlijke woning stoppen (niet aflossen op de hypotheek, niet gebruiken voor verbouwing). Het is me niet helemaal duidelijk wat je met 'onder andere' bedoelt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200718085
Ik snap de vraag niet. Je ouders mogen een heleboel en de schenking waar je het over hebt is niet verboden. Dus ja, ze "mogen" dat bedrag aan je schenken.

Waar het je waarschijnlijk om gaat is of jij schenkbelasting over dat bedrag moet betalen. De website van de belastingdienst waar jij naar linkt geeft een heel duidelijk antwoord op deze vraag met de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
pi_200718390
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 16:24 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik snap de vraag niet. Je ouders mogen een heleboel en de schenking waar je het over hebt is niet verboden. Dus ja, ze "mogen" dat bedrag aan je schenken.

Waar het je waarschijnlijk om gaat is of jij schenkbelasting over dat bedrag moet betalen. De website van de belastingdienst waar jij naar linkt geeft een heel duidelijk antwoord op deze vraag met de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Dat was wel heel evident uit de OP af te leiden, toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200718949
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 16:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat was wel heel evident uit de OP af te leiden, toch?
Nou nee. Het woord schenkbelasting komt er niet in voor. TS lijkt te denken dat het een probleem voor zijn ouders is. En als dit de vraag was, wat is er dan niet duidelijk als je de website van de belastingdienst leest?

Jij stelde terecht nog wat vragen om erachter te komen wat het probleem is. TS heeft die onduidelijkheid veroorzaakt door zijn vraag niet precies en scherp te formuleren en door onvoldoende informatie te geven over zijn situatie en zijn onduidelijkheid.
pi_200719348
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 17:15 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Nou nee. Het woord schenkbelasting komt er niet in voor. TS lijkt te denken dat het een probleem voor zijn ouders is. En als dit de vraag was, wat is er dan niet duidelijk als je de website van de belastingdienst leest?

Jij stelde terecht nog wat vragen om erachter te komen wat het probleem is. TS heeft die onduidelijkheid veroorzaakt door zijn vraag niet precies en scherp te formuleren en door onvoldoende informatie te geven over zijn situatie en zijn onduidelijkheid.
Oke. Op basis van 'verhoogde schenking' was voor mij duidelijk dat hij op de verhoogde vrijstelling (van de schenkbelasting) doelde. De onduidelijkheid zat volgens mij voor TS in de toegelichte 'eigen woning'.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')