abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200710449
Mijn vriendin zit tijdelijk zonder woning (is op zoek) en wil zich zolang bij mij inschrijven (ze komt hier dan ook zolang effectief wonen).

Ik heb een sociale huurwoning maar verdien sinds kort (2020) meer dan de bovengrens voor sociale huurwoningen. De woningcorporatie heeft wel net mijn inkomen opgevraagd (over 2019) en op basis daarvan heb ik huurverláging gekregen. Mijn vriendin heeft geen inkomen.

Ik vraag mij af of het (kort) samenwonen met mijn vriendin invloed zou kunnen hebben op mijn huur en het recht deze woning te huren. Volgens mij mag de woningcorporatie niet opnieuw gegevens over mij opvragen tot in 2022. Dan zou mijn vriendin hier al niet meer moeten wonen. Maar ik weet niet of dat verandert als mijn huishoudsamenstelling verandert. Ik denk niet dat de woningcorporatie deze gegevens in kan zien, maar ben niet 100% zeker.

En zolang ik al "scheefwoon", kan ik toch, ook wegens samenwonen met mijn partner, nooit uit de woning gezet worden neem ik aan?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:52:10 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200710708
Gaat de verhuurder wel akkoord met dat er iemand bij je in komt wonen? Daar zou ik me eerst drukker om maken dan dat inkomensverhaal

Ik weet dat in mijn gemeente bij inschrijving op een adres wel bewijs wordt gevraagd, dus bijv. een huurcontract of een koopcontract.

Overigens: hoe gaat je vriendin een eigen woning bekostigen zonder inkomen?
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:56:36 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:01:29 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200711009
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:56 schreef maily het volgende:
Kun je haar niet gewoon bij jou laten logeren?
Je hebt wel een inschrijving bij een gemeente nodig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200711167
Wat een raar verhaal...
Waarom zou ze dat tijdelijk willen en niet voor altijd?
pi_200711307
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:07 schreef hoechst het volgende:
Wat een raar verhaal...
Waarom zou ze dat tijdelijk willen en niet voor altijd?
Nou, ik zat er vroeger ook niet op te wachten om te snel samen te wonen.. dat je een vriendin hebt betekent toch niet direct dat je samen moet gaan wonen? Doen de meeste mensen pas na een paar jaar als je redelijk zeker weet dat je wat bij elkaar kan/zal blijven
pi_200711383
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:52 schreef Lienekien het volgende:
Gaat de verhuurder wel akkoord met dat er iemand bij je in komt wonen? Daar zou ik me eerst drukker om maken dan dat inkomensverhaal

Ik weet dat in mijn gemeente bij inschrijving op een adres wel bewijs wordt gevraagd, dus bijv. een huurcontract of een koopcontract.

Overigens: hoe gaat je vriendin een eigen woning bekostigen zonder inkomen?
Moet de verhuurder niet altijd akkoord gaan als het je partner is? En kunnen ze er überhaupt achterkomen als ik het ze niet meld?

In mijn gemeente moet je denk ik een verklaring uploaden van de hoofdbewoner dat het in orde is.

Mijn vriendin krijgt geld van familie
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:18:05 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200711430
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:15 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Moet de verhuurder niet altijd akkoord gaan als het je partner is? En kunnen ze er überhaupt achterkomen als ik het ze niet meld?

In mijn gemeente moet je denk ik een verklaring uploaden van de hoofdbewoner dat het in orde is.

Mijn vriendin krijgt geld van familie
Ja, denk je. Zo niet, dan heb je een probleem. Zo ja, dan is er een risico dat je verhuurder de informatie krijgt dat zich iemand extra op het adres heeft ingeschreven. Heb je ook een probleem.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200711470
Waarom blijft ze niet ingeschreven waar ze nu staat ingeschreven?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200711951
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:12 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Nou, ik zat er vroeger ook niet op te wachten om te snel samen te wonen.. dat je een vriendin hebt betekent toch niet direct dat je samen moet gaan wonen? Doen de meeste mensen pas na een paar jaar als je redelijk zeker weet dat je wat bij elkaar kan/zal blijven
Wat is gauw?
Als de relatie nog maar 1 week is ja.. Dat is vlug.
pi_200712903
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je hebt wel een inschrijving bij een gemeente nodig.
Je kan een briefadres overwegen. Dan kan de overheid haar bereiken. Ondertussen zoekt ze naar een eigen woning.
pi_200712978
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom blijft ze niet ingeschreven waar ze nu staat ingeschreven?
Wellicht omdat:
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:41 schreef JohnDDD het volgende:
Mijn vriendin zit tijdelijk zonder woning
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:24:47 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_200713058
Je zit in een sociale huurwoning, dus zijn er ook toeslagen in het spel gok ik. Als je vriendin zich inschrijft wordt ze (hoogstwaarschijnlijk) toeslagpartner en heeft het invloed op je huurtoeslag.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_200713065
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht omdat:
[..]

Ja maar ze heeft ergens gewoond en stond daar ingeschreven.
Waarom blijft ze daar niet ingeschreven tot ze iets anders vindt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200713098
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja maar ze heeft ergens gewoond en stond daar ingeschreven.
Waarom blijft ze daar niet ingeschreven tot ze iets anders vindt?
Je moet ingeschreven staan daar waar je woont. Aangezien ze er niet woont, mag ze er niet meer ingeschreven staan. Misschien is de woning er überhaupt niet eens meer :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200713117
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Je moet ingeschreven staan daar waar je woont. Aangezien ze er niet woont, mag ze er niet meer ingeschreven staan. Misschien is de woning er überhaupt niet eens meer :+
Er moet zoveel ..
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200713151
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er moet zoveel ..
Tja, TS wil het netjes regelen. Zoals het hoort.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200713237
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, TS wil het netjes regelen. Zoals het hoort.
Dat gebeurt ook, door op zoek te gaan naar een nieuwe woning en je verhuizing dan door te geven.
Het zou niet eens in mij opkomen om het anders te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200713823
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook, door op zoek te gaan naar een nieuwe woning en je verhuizing dan door te geven.
Het zou niet eens in mij opkomen om het anders te doen.
Als je van woning a naar woning b, zonder dat dit nagenoeg aansluitend is en niet bekend is hoe lang het gaat duren? Mwah.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200714265
Je mag altijd met een vriendin gaan samenwonen daar kan de verhuurder niks tegen doen. Onderverhuur aan vreemden is een ander verhaal.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:39:50 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200716096
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:24 schreef sanger het volgende:
Je zit in een sociale huurwoning, dus zijn er ook toeslagen in het spel gok ik. Als je vriendin zich inschrijft wordt ze (hoogstwaarschijnlijk) toeslagpartner en heeft het invloed op je huurtoeslag.
Nee zo werkt dat helemaal niet.

Je bent pas toeslagpartner als je samen een huis koopt, een kind krijgt (of een kind bij jullie komt wonen!) of trouwt/samenlevingscontract afsluit of een andere financiele verplichting met elkaar aangaat. Zie https://www.belastingdien(...)n_toeslagen/partner/

Behalve als er iets in je huurcontract staat mbt meer dan x bewoners of een bepaling dat de woningbouw inschrijving moet goedkeuren kan je de hele buurt inschrijven. Dit is behoudens speciale woonvormen heeeeel zeldzaam. De enige die er wat van gaat vinden als je het hele dorp bij je inschrijft is de gemeente (want fraude met allerhande uitkeringen), en daarna pas de woningbouw.

Zou van de zotte zijn dat de woningbouw mag bepalen of je een relatie krijgt of niet en ermee gaat samenwonen :')

Dit heeft gevolgen voor je huurtoeslag, en je huurverhoging. Beiden kijken niet naar fiscaal partnerschap of niet, maar slechts naar de bewoners van een pand. Die huurverhoging is op termijn een best bedrag, maar als je zelf al boven die scheefhuurgrenszit dan boeit dat ook geen zak.

Mocht je werkeloos raken dan heeft het wel invloed op jouw uitkering.

Die vriendin heeft echt 0,0 inkomen, of studeert ze (stufi?) of geniet ze een vorm van een uitkering?
Dum de dum
pi_200717594
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:24 schreef sanger het volgende:
Je zit in een sociale huurwoning, dus zijn er ook toeslagen in het spel gok ik. Als je vriendin zich inschrijft wordt ze (hoogstwaarschijnlijk) toeslagpartner en heeft het invloed op je huurtoeslag.
Nee ivm mijn te hoge inkomen krijg ik momenteel toch geen toeslagen. Althans, ik krijg ze nog wel maar verwacht binnenkort een brief dat ik er geen recht meer op heb en de hele boel terug moet betalen. Dus dat is het probleem niet.

Enige wat wel mogelijkerwijs omhoog zou kunnen gaan zijn wat gemeentelijke belastingen, hoewel die meestal op 1 januari bepaald worden en dan woont ze hier al niet meer gok ik
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200717603
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja maar ze heeft ergens gewoond en stond daar ingeschreven.
Waarom blijft ze daar niet ingeschreven tot ze iets anders vindt?
Nou, omdat daar weer nieuwe mensen gaan wonen vermoedelijk. Die willen msischien ook wel toeslag aanvragen bijvoorbeeld. Dan komen ze ook in de problemen als er nog iemand anders blijkt te wonen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200717620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Je kan een briefadres overwegen. Dan kan de overheid haar bereiken. Ondertussen zoekt ze naar een eigen woning.
Briefadres zou ook mijn voorkeur hebben, maar de gemeente hoeft daar niet akkoord mee te gaan. Mag alleen tussen twee woningen in bijv. Dus dan moet ze wel een logisch verhaal hebben over waarom ze tijdelijk geen adres heeft. Op de website van mijn gemeente staat dat je je ook als je bijv. bij vrienden verblijft gewoon moet inschrijven op het adres waar je het meest verblijft
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200717835
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:24 schreef sanger het volgende:
Je zit in een sociale huurwoning, dus zijn er ook toeslagen in het spel gok ik. Als je vriendin zich inschrijft wordt ze (hoogstwaarschijnlijk) toeslagpartner en heeft het invloed op je huurtoeslag.
Ze wordt pas toeslagpartner als ze een samenlevingscontract hebben (of een kind samen).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')