abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juli 2003 @ 08:08:26 #101
1762 YPPY
Yppiaans
pi_12083992
Havana was op tv bij Yorin travel. Het zag er wel leuk uit. Veel leuke muziek vooral.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12118692
Hallo

Ik ben juist wedergekeerd uit Cuba, en ik moet zeggen, een echte cultuurschok geweest voor mij.

Ik ben 4 dagen in Havanna geweest en 6 dagen in Varadero.,

Varadero is zoals hierboven reeds gezegd niet echt de moeite. Ok, als je perse wilt gaan naar Varadero, blijf dan hooguit 3 dagen want dan heb je het wel gehad. Je kan daar nauwelijks sigaren kopen, terwijl ge g*dverd*mme in Cuba zit. Het is echt een reservaat waar buiten strand en hotel weinig te beleven valt. Voor zulk een vakantie moet je niet naar Cuba gaan. Wij weten nu wel beter en hebben eigenlijk spijt dat we zolang in Varadero geweest zijn. Volgende keer anders.

Havanna was wederom een cultuurschok geweest. Alles wat je op TV maar ziet is gewoon dikke zever. Het lijkt er niet eens op. Op TV zie je niet de aanklampende bedelende cubanen, de armoede,... van de stad. Het is echt niet wat ze je laten zien!! En let op je spullen!!

Ik zal maar eerst beginnen met te vermelden dat, bij de check-in in het hotel in Havana onze digitale video camera reeds gerold was. Wij dit incident aan de balie van het hotel doorgegeven, die ons op de hoogte zouden houden. Na 2 dagen hadden we nog steeds niets gehoord. Toen we achter de security manager vroegen, was hij natuurlijk niet daar. 's Avonds kon het meisje achter de balie ons vertellen dat alle koffers die we bij hadden ook mee naar boven waren gegaan.

Ik vroeg haar of zij de security tapes gezien had, maar nee, een assistente van de security manager had de tapes bekeken en er was niet raars gebeurd. Ik vroeg toen aan die vrouw achter de balie, hoe die assistente in hemelsnaam weet naar wat of wie ze moet zoeken op security tapes die dag en nacht opgenomen worden als ze ons niet eens gezien of gesproken heeft. Toen sprak ze in ene keer niet meer zo goed engels en moesten we de volgende morgen de security manager maar roepen.

De dag nadien, wij terug naar de balie van het hotel. We vroegen achter de security manager, die nog steeds niet daar was. Toen vroegen we een ander geplaatst persoon te spreken. Uiteindelijk, na 1,5 uur aan die balie te staan, kwam er iemand aan. Wij hadden heel ons verhaal gedaan, dus dat we uit de taxi stapte en dat mijn vriend de camera aan mij gaf. Ik weet dat ik de camera had aan de balie en in de kamer aangekomen was de camera verdwenen. Dus, er is toch iets gebeurd!! Wij hadden dan ook maar uitgelegd dat wij een bagageverzekering hadden die een eventuele diefstal van een camera dekte, dus dat het hotel er niet voor zou opdraaien. Na alles genoteerd te hebben zou dan de laatse dag van ons verblijf de security manager contact met ons opnemen.

De laatste dag was aangebroken. We zouden om 12.00 uur 's middags naar Varadero vertekken, dus er zat wel wat haast achter. Wij nogmaals naar de balie gegaan om daar dan uiteindelijk de security manager aan de haak te slaan. Na lang aandringen en dreigen werden wij naar klein donker kamertje onderin het hotel geleid. Hier zouden we de security tapes tezien krijgen . Hij had al een heel "onderzoek" geleid, dat bleek wel uit de commentaar die hij bij de beelden gaf.

Op het beeld dat we het hotel binnenkwamen was het niet duidelijk of ik de camera vast had. Dus hadden wij volgens hun niets bij. Alle koffers die op dat beeld stonden waren ook met de lift naar boven gegaan zoals op de beelden van een andere camera te zien was.

Er was echter nog een security camera, maar dat was een roterende. Deze had ons slechts enkele seconden gefilmd op het moment dat wij aan het inchecken waren. De security manager liet deze enkele seconden beeld per beeld kijken. Toen vloog ik op, ik had dus werkelijk mijn camera vast, dat stond nu wel vast ( ik was er ondertussen al niet meer zeker van). De security camera draaide op dat moment weg, dus joost mag weten wie mijn camera meegenomen heeft of wat er precies is gebeurd.

Nu wou die security manager niet eens toegeven dat dat mijn camera was, omdag het in een soort buidel tas zat. Ik hem met handen en voeten proberen uit te leggen dat een digitale camera maar een klein ding is en dat dat een speciale tas was voor die camera. Hij wou maar niet toegeven. Mijn vriend had dan voorgesteld dat we naar de verzekering zouden bellen en vragen of we een papier van de politie nodig hadden of dat een verklaring van het hotel voldoende was voor de verzekering. We moesten dus een politieverklaring hebben. Mijn vriend in een taxi gestapt met de assistente van de security manager op weg naar de Havaanse politie. Wat daar juist precies gebeurd is weet ik niet omdat ik er niet bij was, maar mijn vriend is met lege handen thuisgekomen. De politie wou geen verklaring geven, niet eens een papier dat we bij de politie waren geweest, omdat dan wij in Belgie naar de verzekering zouden gaan en dat Cuba dan de camera moest betalen aan ons. Wat natuurlijk dikke zever is. Het was bovendien ook zo in cuba dat als je de diefstal niet ziet gebeuren en niet ziet wie het geweest is, je geen politierapport krijgt. Dus als je portefeuille gerold wordt en je merkt het een uur later, was je hem gewoon verloren. Wat een mentaliteit. Dit was onze echte kennismaking met het Communisme.

Na lang aandringen hebben we dan een verklaring van het hotel gekregen, waar oorspronkelijk in stond dat wij niet zeker wisten of we de camera niet in de taxi hadden laten liggen. Dit was zo een dikke leugen, omdat op de beelden duidelijk te zien was dat we de camera bij hadden. Na wat aandringen kregen we dan een verklaring die de werkelijke feiten weergaf.

Dit was even slikken!!

Nu zal ik dan even een schets geven van wat mij is bijgebleven uit Havana

Ik denk dat Havana in de jaren '60 een prachtige stad geweest moet zijn ( nu nog steeds, maar niet op die manier). De huizen die er staan, als je ze nog huizen kan noemen, zijn ooit prachtig in een gestoken, maar totaal onderkomen.

Dit is wel het karakter van de stad, maar dan krijg je echt wel een krop in je keel. Om een huis te vinden dat er nog iet of wat fatsoenlijk uitziet moet je volgens mij heel hard zoeken, want ik heb er geen gevonden. De hotels en monumenten zijn wel super onderhouden, zo kun je ze dan ook wel onderscheiden.

Als wij in Havana ons hotel buitenkwamen, echt waar eh, dat was niet normaal. De lokale bevolking gedraagd zich als dapsen om je heen ( vergeet je vliegenmepper dus maar niet). Need a taxi? Wanna eat? Looking for streetsalsa? I know where you can get the best Mojito.

Alleen en alleen maar van dat. Mijn vriend en ik zijn dan ook maar 1 straat ver geraakt, en hebben toen een draai gemaakt van 180°, regelrecht terug naar het Hotel.

In het Hotel hebben we dan nog Belgen ontmoet ( want ik ben Belgische) en samen voelde we ons al wat sterker.

We zijn toen wederom de straten ingegaan, waar we een broer en zus van onze leeftijd tegenkwamen ( 20-25 jaar). Wij hadden graag het china town van cuba gezien, en zij zouden ons de weg wijzen.

China town, zeg je? Het was ocharm een straat van hooguit 4 restaurantjes, waar je niet voorbij kon wandelen of voor je het wist zat je aan een tafeltje met de menu kaart voor je neus. De mensen sleurden je werkelijk binnen.

Die jonge gasten hadden ons toen bevrijd en zijn we in een lokale bar iets gaan drinken. Ik stak mij een Marlboro sigaret op, toen de cubaanse jongen tegen mij zei dat dat veel te licht was en dat ik eens ene van hem moest roken. Awel ik heb het geweten, het was precies groene michel!!! Deze cubaanse jongeren waren heel vriendelijk en echt praatlustig. Wij vroegen hun waar ze woonden, en legden ons toen uit dat ze met hun hele familie (15man) in een bouwvallig huis in oud-Havana woonden. Hij vertelde ook dat hij sigaren rolde in de fabriek van Romeo en Julietta en dat hij ons wel aan sigaren doen laten komen. Wij deden alsof we niet geinteresseerd waren, want hij kwam nogal pushend over. Toen vertelde zijn zus dat zij salsalessen gaf en of we niet eens wilden komen. Wij vertelden dat we maar 4 dagen in Havana bleven, maar anders zouden we zeker eens zijn gaan kijken.

Na wat koetjes en kalfjes kwam echter puntje bij paaltje. De broer, die in de sigarenfabriek werkte, zat nu 2 maanden zonder werk omdat de fabriek jaarlijks verlof had. Daardoor konden ze geen zeep en shampoo enzo kopen. Ze vroegen dan aan ons of we geen dollars konden missen.

Wij vertelden hun dat we in het hotel een ganse zak met zeepjes en shampoo en tandpasta hadden liggen (speciaal van het thuisfront meegebracht). Ze moesten maar enkel even met ons meewandelen en het was van hun. Nee nee, ze moesten dollars hebben . Ik bedoel maar, dan wilt ge een mens eens helpen en dan willen ze het niet eens. Wij hebben dan maar de drankjes betaalt ( normaalste zaak) en hebben hun daar achter gelaten.

Naderhand zijn we onze zak met zeepjes kwijtgeraakt een oude vrouwtjes in Trinidad.

Wat zeker de moeite is als je dan toch in Havana bent, is de Tropicana Show . Er zijn er 3 in heel cuba, maar deze in Havana is de originele en de mooiste (zeggen ze toch). Deze show werd voor de eerste maal opgevoerd op 1/1/1939 en werd sindien tot en met vandaag iedere avond herhaald. En luister goed, de show die ze nu opvoeren is nog steeds de identieke originele show van 1 januari 1939. ( er waren wel enkele veranderingen gebeurd aan de kledij, de rest is nog van toen). Wij hebben 80 dollar per persoon betaal ( er waren ook plaatsten van 70 en 90 dollar, maar de gids raadde ons aan die van 70 te nemen omwille van het mooiste zicht). Je kreeg wat tapas op de tafel, een fles rum en een fles cola, dat in de prijs was inbegrepen. Het was echt een fantastische belevenis.

Wetende wat ik nu van cuba weet, zou ik zeker terug gaan, maar zou ik mijn vakantie helemaal anders plannen en wat meer op mijn spullen letten.

pi_12123201
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 16:42 schreef angke het volgende:
Naderhand zijn we onze zak met zeepjes kwijtgeraakt een oude vrouwtjes in Trinidad.
Je was toch alleen in Havana en Varadero geweest?
quote:
Wetende wat ik nu van cuba weet, zou ik zeker terug gaan, maar zou ik mijn vakantie helemaal anders plannen en wat meer op mijn spullen letten.
Ja, het maakt bij mij de indruk alsof je je nauwelijks voorbereid hebt. Ik weet niet wat voor vakanties je normaal doet, maar misschien ligt het daar aan? Als je heel duidelijk als naieve toerist herkenbaar bent maakt dat het toch lastiger. Ik herken nl wel wat van de dingen die je aanhaalt, maar absoluut niet in die mate.
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 13:30:12 #104
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_12162060
Ik moet zeggen het klinkt niet echt aantrekkelijk, maar gelukkig heb ik ook andere verhalen gehoord.
Een videocamera neem ik zeker niet mee daar, want dat las ik al vaker dat je dan doelwit bent.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_12198429
Ik ben in mei/juni 3 weken naar Cuba geweest, en ik ben er verliefd op geworden! Het liefst zat ik er nu gewoon weer.

We zaten 1 week in een hotel in Santa Lucia (klein dorp, niet interessant), vervolgens hebben we een week met een gehuurde auto rondgereden. Toen zijn we naar Camaguey, Santa Clara, Havana (2 dagen gebleven, natuurlijk veel te kort), Cienfuegos, Trinidad en weer Camaguey geweest.

Camaguey is heel gezellig, we sliepen in het Gran Hotel, midden in het centrum. Helemaal geweldig hotel, echt een aanrader. Nog helemaal in jaren 20 stijl. Prachtig! Vooral de lift is leuk...

Santa Clara, saai stadje. Het mausoleum van Che was gesloten (renovatie) en het hotel viel ook tegen.

Havana. Haaaaaavaaaaaanaaaaaaaa! Parijs kan mijn kont kussen, niks aan. Het is er zo mooi, er is zoveel te zien, het is een paradijs daar. Pleintjes overal, en mooie steegjes waar je heerlijk doorheen kunt struinen.

Cienfuegos heb ik niet gezien, we waren doodop en hebben er eigenlijk alleen maar als zombies in het hotel rondgehangen en geslapen. Mijn ouders zijn wel naar de botanische tuin daar geweest en die schijnt er mooi te zijn.

Trinidad viel tegen, we hadden van een boel andere 'backpackers' gehoord dat het helemaal het einde moest zijn, maar dat viel tegen. Het is een oud dorpje, de huisjes zijn wel mooi, en de straatjes zijn nog ouderwets kronkelig. Je wordt er veel door de bevolking lastig gevallen. Dat is overal wel een beetje zo, maar daar is het extreem veel, vond ik. Je kunt heel lekker eten in de Casa de la Musica. Aanradertje dus.

Dus.

pi_12199177
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 16:45 schreef BloodyLotte het volgende:
Trinidad viel tegen, we hadden van een boel andere 'backpackers' gehoord dat het helemaal het einde moest zijn, maar dat viel tegen. Het is een oud dorpje, de huisjes zijn wel mooi, en de straatjes zijn nog ouderwets kronkelig. Je wordt er veel door de bevolking lastig gevallen. Dat is overal wel een beetje zo, maar daar is het extreem veel, vond ik. Je kunt heel lekker eten in de Casa de la Musica. Aanradertje dus.
Mwah, zo'n Casa de la Trova, of Casa de la Musica heb je in elke stad van een beetje omvang, maar juist die in Trinidad vond ik drie keer niks. Er staat dan in resigidsjes dat je daarheen moet voor authentieke Cubaanse muziek.

Nou valt dat overal nogal mee, maar in andere steden kwamen er toch ook redelijk wat Cubanen op af en had je nog wel het gevoel iets Cubaans mee te maken. Maar in Trinidad bestond het publiek voor driekwart uit toeristen en een kwart Cubanen die duidelijk iets van die toeristen wilde. Niks 'authentiek' Cubaans meer aan. Kijken naar dansende Duitsers is niet mijn idee van een leuk avondje uit.

pi_12200399
Kan zijn, maar ik heb er heerlijk gegeten!
pi_12200465
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 18:59 schreef BloodyLotte het volgende:
Kan zijn, maar ik heb er heerlijk gegeten!
Wat in Cuba inderdaad absoluut niet standaard is.
pi_12208811
Klopt. Na 3 weken kon ik geen slappe frieten, bruine bonen of koude pizza meer zien of luchten. Bloemkool met kaassaus, hutspot en Knorr Ovenpasta wilde ik!

Reisgenote van me was trouwens vegetarisch, die had het na een week al helemaal gehad...

maandag 4 augustus 2003 @ 19:33:02 #110
43642 Bayswater
pi_12221020
Heeft iemand die Postbank creditcard (Mastercard) al eens gebruikt op Cuba? En in welke plaatsen kan je met je creditcard geld opnemen.
Neem wel aardig wat dollars mee, maar hou toch ook graag wat achter de hand voor het geval ik ze gelijk kwijt ben.
Life lies a slow suicide
pi_12221218
Onderstaande had ik al geschreven in het andere Cuba topic....

Ik ben een 2,5 jaar terug 3 weken in Cuba geweest. Vertrokken vanaf Havana en mbv openbaar vervoer via Santa Clara, Trinidad, Camaguey, Santiago de Cuba naar Baracoa (uiterste oostpunt van het eiland).
Alles bij elkaar vond ik het een tegenvaller. Het blijkt een sex toeristen bestemming te zijn van het kaliber Thailand. Beetje leuk ongedwongen contact met de bevolking is moeilijk, echt iedereen zit achter je geld aan.

Wat was er wel leuk?
- Havana is een intrigerende stad. Veel oude spaanse dingen die helaas super slecht zijn onderhouden. Maar samen met het straatleven (vooral in de 'mindere' buurten)is het stadsbeeld interessant. Ook prachtig zijn al die antieke autos (50's, begin 60's) die daar rondrijden. Er zijn interessante musea over de Cubaanse revolutie en ik vond zelf de 'maffia hotels' leuk om eens te zien(Capri, riviera, Nacional. Gebouwd door Amerikaanse Eastcoast maffia, Capri en Nacional komen ook voor in The Godfather II).

- Santa Clara: aardig, gezellig stadje. Er wordt veel met paard en wagen gedaan wegens benzine gebrek (Amerikaanse blokkade). Hier is het Che Guevara graf + museum. Leuk om te zien de persoonlijkheids cultus die rond die man is gebouwd. Ook leuk: het monument rondom de opgeblazen legertrein die eigenlijk de overwinning van de revolutie inleidde.

- Trinidad: meest pittoreke stadje van Cuba. Echt heel mooi. Toch jammer dat je zelfs hier continu wordt lastig gevallen door hoeren of jongens die hun zus te koop aanbieden.

- Camaguey: had gehoord dat het het daar leuk was maar ik vond er geen zak aan. Wel leuk was het dakterras van het huis waarin ik verbleef. Vanaf daar kon je het plein mooi in de gaten houden en de hoertjes hun klanten zien oppikken.

- Santiago de Cuba: Hell, wat is dat toeristisch! Aantal hoeren per vierkante meter is hier verreweg het hoogst en de stad wordt overstelpt met toergroepen gemarkeerd met gekleurde armbandjes. Door deze dingen zijn er veel backpackers die deze stad haten. De stad is op zichzelf wel mooi. Ook leuk: de baai waar Piet Heyn de zilvervloot veroverde! Er staat een mooi intakt Spaans fort.

- Baracoa: Dit is Aernout's geheime tip. Klein stadje met houten huizen uit de koloniale periode. De sfeer is erg laidback en relaxed. Er zijn nauwelijks toer groepen (de stad is lastig te bereiken en ligt niet op een doorgaande route), alleen backpackers. Er is een strand maar niet geweldig. De omgeving is mooi.

Alles bij elkaar zou ik Cuba niet snel aanraden voor zomaar een relaxede vakantie. Alleen als je voor de specifiek Cubaanse dingen gaat is het de irritatie waard.

pi_12222876
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 19:33 schreef Bayswater het volgende:
Heeft iemand die Postbank creditcard (Mastercard) al eens gebruikt op Cuba? En in welke plaatsen kan je met je creditcard geld opnemen.
Neem wel aardig wat dollars mee, maar hou toch ook graag wat achter de hand voor het geval ik ze gelijk kwijt ben.
Je kunt volgens mij nergens met je creditcard betalen. Bij de grote banken in de grote steden kun je met je creditcard geld opnemen (zolang het geen Amerikaanse kaart is - mijn Visa werkte prima, Mastercard moet ook geen probleem zijn). Je hebt je cc nodig en je paspoort. Je hoeft niet te pinnen, maar alleen te tekenen.
pi_12222898
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 19:45 schreef Aernout het volgende:
Onderstaande had ik al geschreven in het andere Cuba topic....
Jammer dat je je vakantie laat bederven door je fixatie met hoertjes.
  maandag 4 augustus 2003 @ 21:27:05 #114
43642 Bayswater
pi_12223140
okay dank je k_man
Life lies a slow suicide
pi_12229489
Persoonlijke aanvallen kunnen wel achterwege blijven lijkt me.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_12235705
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 07:20 schreef YPPY het volgende:
Persoonlijke aanvallen kunnen wel achterwege blijven lijkt me.
Is dat nav mijn reactie op Aernout?

Zo ja: die opmerking was niet als zodanig bedoeld hoor. Niks persoonlijks en niks meer dan er staat: dat ik het jammer vind dat hij zich zo heeft laten afleiden door dat aspect. Kennelijk stoorde hem dat zo erg, dat de vele prachtige kanten van het land op de achtergrond raakten.

pi_12235985
Dat was inderdaad een reactie op jou. Maar nu na je uitleg is er niks aan de hand. Mooi. Ik vond het alleen een beetje aanvallend geformuleerd.
*OUD heilige*
pi_12236515
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 14:38 schreef YPPY het volgende:
Dat was inderdaad een reactie op jou. Maar nu na je uitleg is er niks aan de hand. Mooi. Ik vond het alleen een beetje aanvallend geformuleerd.
Haal je mijn note weer weg?
pi_12241504
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 21:16 schreef k_man het volgende:

[..]

Jammer dat je je vakantie laat bederven door je fixatie met hoertjes.

quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 14:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Is dat nav mijn reactie op Aernout?

Zo ja: die opmerking was niet als zodanig bedoeld hoor. Niks persoonlijks en niks meer dan er staat: dat ik het jammer vind dat hij zich zo heeft laten afleiden door dat aspect. Kennelijk stoorde hem dat zo erg, dat de vele prachtige kanten van het land op de achtergrond raakten.

Ik heb in mijn post genoeg dingen genoemd die ik wel de moeite waard vond.

Misschien is het verschil dat jij met georganiseerde reizen meegaat die vooral cultureel gericht zijn en ik altijd ongeorganiseerd in m'n eentje reis. Ikzelf ga ook altijd vanalles bekijken, maar de leukste ervaringen tijdens reizen in latijns amerika vind ik bovenal de gezellige ongedwongen gesprekken/ gebeurtenissen met mensen die je onderweg tegenkomt.

Maar dat is in Cuba bijna onmogelijk. Je wordt door bijna iedereen als een zak geld behandeld. Iedereen moet iets van je. En aangezien ze in Cuba weinig materieels hebben om te verkopen is het alles hoeren wat de klok slaat (het feit dat je als man alleen reist helpt dan ook niet mee).

Als gevolg daarvan is (ondanks vele mooie en leuke dingen) Cuba toch m'n minst leuke Latijns Amerikaanse reis geweest.

dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:52:48 #120
43642 Bayswater
pi_12244669
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:17 schreef Aernout het volgende:

Als gevolg daarvan is (ondanks vele mooie en leuke dingen) Cuba toch m'n minst leuke Latijns Amerikaanse reis geweest.

Denk niet dat je naar Cuba voor het leuke moet gaan, het land intrigreert mij. De kloof die tussen jongeren en ouderen is ontstaan bijvoorbeeld. De druk op Castro om aan het kapitalisme toe te geven, waar hij ooit tegen gevochten heeft en bijna heel de cubaanse bevolking
achter zich had staan. Een van de weinige landen waar de VS uiteindelijk de strijd heeft verloren, maar waar Cuba nu een flinke prijs voor betaald.
Life lies a slow suicide
pi_12244822
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:52 schreef Bayswater het volgende:
Een van de weinige landen waar de VS uiteindelijk de strijd heeft verloren, maar waar Cuba nu een flinke prijs voor betaald.
Eh, dat is wel op wat meer plaatsen zo hoor. Vietnam, Korea, om er maar eens twee te noemen.

Maar over Cuba. Ik heb me er prima vermaakt en ik denk echt niet dat het op de punten die Aernout noemt veel had uitgemaakt als ik alleen had gereisd.

dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:03:46 #122
43642 Bayswater
pi_12244916
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Eh, dat is wel op wat meer plaatsen zo hoor. Vietnam, Korea, om er maar eens twee te noemen.

Bedoel landen waar het bewind van de VS verdreven is (de tijd van Batista).
Life lies a slow suicide
  woensdag 6 augustus 2003 @ 00:28:32 #123
497 Maja
Ja denk!?!
pi_12248354
Dat wat Aernout zegt over die hoertje kan ik volledig beamen. In elke kroeg of wat voor tent dan ook hadden wij hier direct last van. Dat kwam ook omdat wij met zes jongens rond trokken door Cuba. Dit was echter alleen in Havana zo.

Wij hebben daar met een camper rondgetrokken en in de overige steden hebben wij daar geen last van gehad. Al blijft het wel zo dat men dondersgoed weet dat toeristen veel geld hebben in vergelijking met wat zij daar te besteden hebben. Alleen in het toerimste valt daar echt veel geld te verdienen. Onderwijzers worden daar niet voor niets taxichauffeur. Een schoonmaakster verdiende in een hotel in Havana 8 dollar per maand. Kun je na gaan hoeveel één dollar voor heb is. Je wordt dus veel lastig gevallen door bedelaars en mensen die van alles aan te bieden hebben. En allemaal hebben ze de lekkerste mojito's, lobsters, sigaren ect.

Voor de rest vond ik het een indrukwekkend, apart en mooi land. Onvergetelijke ervaring

pi_12259886
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 00:28 schreef Maja het volgende:
Dat wat Aernout zegt over die hoertje kan ik volledig beamen. In elke kroeg of wat voor tent dan ook hadden wij hier direct last van.
Iedereen maakt dat natuurlijk mee, de meiden die zich aanbieden (trouwens zelden professionele hoertjes, maar vooral meiden die hun kans grijpen om relatief makkelijk even flink te verdienen) en de mensen die je om geld vragen, of om kleding, zeepjes e.d.

Maar het is maar net hoe je ermee omgaat. Of je het beschouwt als 'last hebben van' of dat je gewoon een gezellig gesprekje met die mensen hebt en ze afwimpeld op het moment dat ze over geld beginnen te praten. Cubanen zijn heel aardig en als je eens een zeepje ofzo voor ze meeneemt uit je hotel of je t-shirt achterlaat zijn ze er echt blij mee, maar als je ze niks geeft maakt het ook niet uit en heb je toch gewoon een beetje gekletst. En soms komt het moment dat er om geld gevraagd wordt ook helemaal niet.

pi_13410166
Kan iemand mij vertellen hoe het produkten aanbod is in de supermarkten van Cuba?
Zijn er veel verschillende soorten merken van een produkt zoals frisdrank?

Dus maw is er veel keuze?

Thanx

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')