quote:Cuba is erg makkelijk zelf te doen.
Op maandag 12 november 2001 16:47 schreef k_man het volgende:[..]
Hoe heb je deze reis aangepakt? Zelf geregeld, of laten regelen door het reisbureau, of mee met een groepsreis?
quote:De Cubaanse rode zandkorrel slang...
Op donderdag 27 juni 2002 18:52 schreef Cheiron het volgende:
Yes, vandaag geboekt, en als het goed is zit ik 16 juli lekker in Cuba..
iemand tips over wat ik echt MOET zien
Kijk eens diep in het glaasje daar, lekkere rum....
Maar ik weet het niet. Het lijkt me wel geweldig daar!
quote:Ja, ik ga niet met hem naar Cuba .. en dat is al een jaar geleden
Op donderdag 27 juni 2002 19:16 schreef Aernout het volgende:
Cuba
quote:OK, maar in dat topic had ik al een lijstje met tips gezet
Op donderdag 27 juni 2002 19:20 schreef Cheiron het volgende:[..]
Ja, ik ga niet met hem naar Cuba .. en dat is al een jaar geleden
quote:
Op donderdag 27 juni 2002 19:22 schreef Aernout het volgende:[..]
OK, maar in dat topic had ik al een lijstje met tips gezet
Ook vond ik het gebied rondom Vinales en Pinar del Rio erg mooi. Een hele mooie natuur.
In Havana vond ik de grote begraafplaats erg indrukwekkend. En ook het museum van de revolutie was leuk om te zien.
Verder vond ik de mensen daar erg vriendelijk alhoewel de meeste toch op je geld uit zijn. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat ge gemiddelde Cubaan zo'n 10 a 15 dollar verdiend. Soms zelfs zo erg dat al "NO" zei als iemand alleen al naar je toe kwam lopen.
Het eten in Cuba vond ik verschrikkelijk. Hoe dat is in van die resorts weet ik niet want daar ben ik niet in geweest. In Cuba heb je 2 soorten restaurants. Namelijk de staatsrestaurants, die gewoonlijk vrij groot zijn met 15 man personeel maar waar geen kip binnen zit. Als je daar binnenloopt en je besteld iets dan verdwijnt het personeel gewoon 45 minuten zonder hun gezicht te laten zien.
Dan heb je ook nog de 'gewone' restaurant die worden gerunt door de 'gewone' man. In deze restaurants mogen niet meer dan 12 of 16 stoelen staan. Het eten kan hier redelijk zijn maar verwacht er niet veel van.
Ook als je bij de mensen thuis slaapt kun je meestal wel wat bij ze eten, tegen betaling natuurlijk. Als je niet te kieskeurig bent met je eten is het wel te doen. Maar als je zoals ik een kippepoot bijna rauw en met de haren en pezen er nog in op je bord krijgt dan is je eetlust snel weg.
Cuba kent geen supermarkten of snackbars. Wel heb je in Havana een soort van fast-food tent. Ik ben de naam even kwijt maar het zit op een grote weg in Vedana, het rijke gedeelte van Havana. In deze tent kun je een patatje, papas fritas, en een soort van hotdog en hamburger krijgen. Misschien is het inmiddels veranderd maar reken niet op ketchup, mayo of mosterd of zo.
Bovenste plaatje: staatsrestaurant waar bijna niks te krijgen is
Onderste plaatje: Havana roeleert!
In tegenstelling tot de poster boven me heb ik WEL hele goede ervaringen met eten bij particulieren. Ik heb daar echt heerlijk gegeten!
Na een paar dagen kwam ik er achter dat onderdak bij particulieren een veel mooiere kamer biedt voor hetzelfde geld dan een hotel (reken op US$20/ nacht). Wat betreft eten is dat eigenlijk je enige optie want een goed restaurant zul je nauwelijks vinden in Cuba. Bij een particulier krijg je echter voor US$5 een heerlijke en overvloedige maaltijd.
Er is nog een andere reden om bij particulieren te overnachten/ eten: zij moeten namelijk enorm veel geld aan de staat betalen voor een vergunning om kamers aan toeristen te mogen verhuren. Dan praat je dus over US$250,- per kamer per maand! Dat moeten ze altijd betalen, ongeacht of ze die maand wel gasten hebben gehad! Op deze manier steun je de locale bevolking beter.
FF bij het begin beginnen:
We zouden vanaf Brussel vliegen en moesten de reis nog betalen (aan de balie). Ik dacht het bedrag in 1 keer te pinnen, maar dat feest ging niet op; mijn pinpas werkte niet aan de balie...
Dus naar beneden, de normale automaten proberen. 1e keer "insufficient funds"!
Toen heb ik maar even de girofoon gebeld, en het saldo bleek genoeg. Het bleek dus dat je vanuit Belgie een maximum bedrag van 600¤ op mag nemen.
Na wat vertraging en menig zweetdruppel toch vertrokken naar Cuba (Lang leve de creditcard).
9 Uur vliegen met Sobelair in Economy Class is niet fijn. Weinig beenruimte, slecht eten en een zooitje Franse kinderen die lekker rondrennen en schreeuwen. Je zou bijna een hekel aan het volk krijgen
Aangekomen op Varadero viel ik bijna flauw van de hitte daar; niet normaal. De luchtvochtigheid bleek rond de 90% te liggen met een temperatuur van rond de 34 graden. Lekker met je lange broek
Eenmaal aangekomen in het hotel (Aquazul, ons eigen hotel zat vol, dit was beter, en we mochten er blijven) alles uitgepakt en de stedentrips geboekt.
Het eerste dat opviel was dat ondanks het feit dat het een arm land is, de prijzen voor toeristen zeker niet laag zijn.
Geboekt;
jetskiën door de mangroven en op open zee.
Dit was erg cool. Leuk 25 PK motortje, lekker hard, hoge golven, en een erg mooie omgeving.
Dagtrip Havana
Prachtige stad. Tussen de prachtige gebouwen en de authentieke sfeer die de stad uitademt zijn er ook talloze mensen die je op een slinkse manier geld afhandig proberen te maken, maar dat mag de pret niet drukken.
We zijn door het oude gedeelte van Havana gelopen, langs het cafe van Hemmingway en nog wat oude gebouwen.
Hierna het "nieuwe gedeelte". Hier hebben het Revolution Square"gezien met alles wat er bij hoort, en het Capitool.
Allebei prachtig. Alleen jammer dat ik er aan het eind van de dag achter kwam dat ik geen rolletje in het fototoestel had zitten.. zou mijn moeke doen en ze zei dat ze het gedaan had
Wel ben ik er achter gekomen dat je in zo een dagtrip maar een hele lichte impressie van de stad krijgt, ik wil er dan ook zeker nog een keer naartoe. Minimaal 2 of 3 dagen, misschien wel een week.
Pinar del Rio
De sigaren -en rumfabrieken bezocht. Vreemd om te zien dat mensen 8 uur per dag bladeren zitten te rollen. Er mochten alleen geen foto's gemaakt worden, erg jammer want het was een prachtige gezicht. Bij de kwaliteitscontrole werd ons de eerste keer in de fabriek sigaren te koop aangeboden voor een zacht prijsje. Zo illegaal als wat, dus maar niet gedaan. Ook kregen we te horen dat voor elk fout gerolde sigaar 1% van het loon van de betreffende werknemer wordt ingehouden.
De rumfabriek was een stuk minder indrukwekkend, maar wel grappig om te zien, en de rum kost er bijna niks (heb 10$ betaald voor 1 liter 7 jaar oude rum)
Verder zijn de nog wezen eten op een open vlakte tussen de bergen, hebben een boottocht gemaakt door de grotten, en hebben we wat rondgewandeld door het "centrum". Een erg arm stadje...
Het was wel erg leuk dat we naar Pinar de Rio gevolgen werden met een 2 motorig vliegtuig waar 20 mensen in konden. Ik ben nog nooit bang geweest in een vliegtuig.. maar dit kwam toch aardig in de buurt. Het vliegveld lag trouwens bij aan militaire basis waar een zooi Migs stonden opgesteld. Stiekem nog een fotootje van gemaakt
Uitgaan
We hadden in het hotel al gehoord dat er maar 1 "club" was waar ook Cubanen mochten komen in Varadero: La Compencita.
Toen we een taxi aan wilden houden naar deze tent toe werden we opeens vergezeld door een man die ons er wel wegwijs wilde maken.. het bleek te gaan om iemand die alles voor je kon regelen, alles voor je haalde, en aan het eind van de avond op een dollar hoopte.
Eenmaal aangekomen bleek het een simpele tent te zijn, met bovenin een karaoke bar. Niet lang nadat wij aankwamen werden we vergezeld door een Canadees. Een sextoerist bleek toen we eenmaal aan de praat raakten. Hier was ik al voor gewaarschuwd voor toeristen, maar zo nieuwsgierig als ik was, wilde ik precies van de man weten wat hem bezielde. Hij zei dat wij de vrouwen hier financieel konden helpen op deze manier. Toen ik de (in mijn ogen duidelijke) vergelijking maakte met prostitutie waren we even uitgepraat.
Er werd gefluit naar de vrouwen, maar stuk voor stuk wezen ze de man af.. de pooiers bleven wel komen. Onbegrijpelijk om te zien, en ik stond dan ook vol ongeloof te kijken. Ik kan best begrijpen dat Cubanen op die manier een hekel aan toeristen krijgen.
Zelf heb ik het eind van de avond met mijn tong op mijn schoenen gespendeerd kijkend naar de prachtige dansbewegingen van de locale bevolking. Wow .. wat kunnen die mensen dansen, dat heb ik in Nederland nog nooit gezien. Echt heel erg cool om te zien; zo soepel, alsof elke beweging verwacht wordt.
Uiteindelijk is het een erg leuke tent gebleken, ware het niet dat ik in die avond zeker 6 vrouwen heb aangeboden gekregen van redelijk opdringerige pooiers. Uitleggen dat ik daarvoor nb=iet naar Cuba kwam bleek niet te helpen, dus een ruwe nee werd mijn standaard antwoord naar deze "mannen".
We waren ook wel nieuwsgierig naar een andere tent. Hier mochten alleen toeristen komen, en zou wat moderner zijn. La Bomba was de naam. Dat heb ik geweten.
Laat ik beginnen met het uitleggen dat ik een ENORME schijthekel heb aan mensen die all-inclusive zitten. Hele dag zuipen, en niks van een land zien. Gadverdamme. Ja raad het al, de tent was all-inclusive. Toen we naar binnen liepen kregen we een polsbandje om heb er nu nog chronische jeuk van.
De muziek bleek een halfjaartje bij ons achter te lopen. De danspasjes waren die middag nog ingestudeerd in de resorts, en de vrouwen waren rond de 13 of de 40. Niks voor mij, dus ik ben maar aan de Cuba Libre gegaan. En ja, Rum was erg goedkoop, dus ze gooien er veel in. Aan het eind van de avond ben ik in een taxi verdwenen zonder iets te zeggen, en heb zo veel mogelijk afstand gecreëerd tussen mij en deze vreselijke tent.
Wat kan ik voor de rest nog zeggen over Cuba..
En je staat versteld van de restricties die gelden voor de Cubanen; Geen internet, geen eigen huis, de staat zegt wat je doet en waar je woont, etc. Heel erg wennen om het te begrijpen
quote:lama
Op woensdag 24 juli 2002 20:44 schreef Biglebowski het volgende:
Havana is echt super ! Zeer fotogenieke stad.... echter, de cultuurshock is enorm... de mensen zijn daar echt straatarm. Varadero is ook wel leuk.
quote:Moet je vooral naar Varadero gaan... naief.
Op woensdag 24 juli 2002 17:36 schreef Cheiron het volgende:Laat ik beginnen met het uitleggen dat ik een ENORME schijthekel heb aan mensen die all-inclusive zitten.
quote:1) Ook in Varadero heb je voldoende "normale" hotels
Op dinsdag 30 juli 2002 12:53 schreef DIGGER het volgende:[..]
Moet je vooral naar Varadero gaan... naief.
quote:Ik ben 2 jaar geleden ongeorganiseerd op de bonnefooi naar Havana gegaan (kerstdagen) maar geen enkel probleem met snel een goedkoop hotel vinden hoor.
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:10 schreef Cheiron het volgende:
2) probeer jij eens last - minute in havana te zitten voor een
3) betaalbare prijs...
quote:Ik heb samen met ongeveer 15 vrienden lopen zoeken naar reizen naar Cuba (waar dan ook in Cuba). Maar voor 2 weken havana in de tijd waarin ik kon (moest pats in het hoogseizoen wegens bruiloft precies erna, en belangrijk werk precies ervoor), maar wij bleven op rond de 1300 Euro uitkomen. En dit was betaalbaarder ...
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:14 schreef Aernout het volgende:[..]
Ik ben 2 jaar geleden ongeorganiseerd op de bonnefooi naar Havana gegaan (kerstdagen) maar geen enkel probleem met snel een goedkoop hotel vinden hoor.
quote:Ik heb bijna overal ongeveer US$ 25,- per nacht uitgegeven (inclusief lekker diner
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:15 schreef Cheiron het volgende:[..]
Ik heb samen met ongeveer 15 vrienden lopen zoeken naar reizen naar Cuba (waar dan ook in Cuba). Maar voor 2 weken havana in de tijd waarin ik kon (moest pats in het hoogseizoen wegens bruiloft precies erna, en belangrijk werk precies ervoor), maar wij bleven op rond de 1300 Euro uitkomen. En dit was betaalbaarder ...
Helaas wel een kapitaal aan vliegtickets uitgegeven (alle vluchten zaten vol: dat werden dus 2 enkeltjes business class voor 4000 gulden ofzo ).
quote:Ik had geen idee wat ik moest verwachtn eenmaal aangekomen in Cuba. Dan ga ik er natuurlijk ook niet vanuit dat ik bij particulieren kan slapen. (overigens moest ik bij binnenkomst in cuba op mijn visum zetten in welk hotel uik verbleef,, jij niet ??)
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:24 schreef Aernout het volgende:[..]
Ik heb bijna overal ongeveer US$ 25,- per nacht uitgegeven (inclusief lekker diner
) bij particulieren. In Havana zat ik in een hotel en dat was wat duurder (Havana is sowieso duur), ik dacht ongeveer US$ 35,- ofzo.
Helaas wel een kapitaal aan vliegtickets uitgegeven (alle vluchten zaten vol: dat werden dus 2 enkeltjes business class voor 4000 gulden ofzo
).
Misschien volgend jaar op die manier, want er is nog zo veel te zien...
quote:Pfff, je moet zoveel
Op zaterdag 17 augustus 2002 19:26 schreef Cheiron het volgende:
(overigens moest ik bij binnenkomst in cuba op mijn visum zetten in welk hotel uik verbleef,, jij niet ??)
quote:Persoonlijk vond ik het een beetje tegenvallen. Alles draait daar om geld en sextoerisme. En dan ben ik nog nieteens naar Varadero geweest (Varadero is de grootste toeristische bestemming in Carribisch gebied en heel Cuba ontvangt 1,5 miljoen toeristen per jaar).
Misschien volgend jaar op die manier, want er is nog zo veel te zien...
En... ik heb omgeboekt naar Cuba! Vertrek 13 december, 21 dagen. Ik vier Kerstmis in Trinidad, Oud & Nieuw in Havanna...
Het minimum aantal deelnemers is al gehaald, dus het gaat zeker door. Eindelijk vakantie!
quote:Dat lijken me, samen met Santiago de Cuba, DE plaatsen om sowieso te zien in Cuba
Op donderdag 17 oktober 2002 11:53 schreef k_man het volgende:
Ik vier Kerstmis in Trinidad, Oud & Nieuw in Havanna...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |