abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:10:45 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200707396
Wij overwegen een elektrische auto te nemen en daar moet dan ook een laadunit bij.

We zouden dan bij onze meterkast een nieuwe 3-fasen kabel laten vertrekken naar de schuur. Nu zou de schuur voor ons ook een goede plek voor zonnepanelen zijn.

Kan dit beide op 1 kabel?
Ik zou dan 1 hoofdkabel naar de schuur trekken met eigen automaat en dan de aftakking voor de laadpaal daarvan ook weer apart afzekeren in de schuur.
pi_200707636
Nee.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_200708420
Direct na de hoofdzekeringen met 6mm2 naar de garage en daar een groepenkast maken met 16A automaten zou nog kunnen.

Andere oplossingen kom je snel in de knel met selectiviteit, belasting etc.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:59:39 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200708442
Nee, dit behoort allemaal gescheiden te zitten op een aparte groep.

Dus je zult echt twee kabels moeten gaan leggen vanuit je meterkast.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:07:13 #5
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200708542
Als je toch al 1 kabel laat trekken dan zijn de kosten voor een 2de kabel nihil volgens mij. Een 2de automaat aansluiten is dan ook wel te doen. Als je wil opladen met 11KW denk dan wel aan een B20 automaat, anders moet de laadpaal op 13 ampère worden afgesteld. (Als ik het goed heb)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:18:36 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200712857
Kosten van de kabel zijn de uitdaging niet...de overvolle kleine meterkast in de woonkamer wel :')

Ik krijg er met de stand van nu net 1 automaat voor 3 fasen bij denk ik maar 2 erbij wordt wel een uitdaging.

Waarom moeten die beide perse bij de meterkast al gescheiden trouwens?
pi_200713621
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:18 schreef TR08 het volgende:
Kosten van de kabel zijn de uitdaging niet...de overvolle kleine meterkast in de woonkamer wel :')

Ik krijg er met de stand van nu net 1 automaat voor 3 fasen bij denk ik maar 2 erbij wordt wel een uitdaging.

Waarom moeten die beide perse bij de meterkast al gescheiden trouwens?
Hoeveel zonnepanelen kan je / wil je op de garage leggen? Zou een 1-fase groep naast die 3-fase wel passen?

Stel je trekt maar 1-fase voor de zonnepanelen naar achteren, dan kan je een (230 x 16) = 3,68kW omvormer kwijt. Sommigen beweren zelfs dat je zwaarder kan afzekeren en meer vermogen kan aansluiten, ik laat dat even in het midden en ga uit van een 3.5kW omvormer.

Als je garagedak dan bijvoorbeeld de mogelijkheid biedt voor een oost-west opstelling dan kan je de panelen spreiden.
Op de meeste omvormers kan je prima overdimensioneren, ofwel meer panelen aansluiten dan het vermogen van de omvormer. Bij SolarEdge HD omvormers is dit bijvoorbeeld 155% (1.55x het vermogen van de omvormer).

Dus dan zou je bijvoorbeeld 2x 8 panelen van 335Wp kwijt kunnen op een 3.5kW omvormer.
Misschien top je dan op een zonnige koude dag in februari een klein beetje af maar op je jaaropbrengst scheelt het wss nog niet eens 1%.

Andere optie is om je meterkast direct goed te verbouwen als je toch bezig bent.
Met het oog op de komst van warmtepomp, kookplaat (er van uitgaande dat je die nog niet hebt en het er mogelijk wel komt) is dat later mss alsnog nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-08-2021 12:52:54 ]
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:49:37 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200713669
3x2,5 is meer dan zat. De opmerking dat het apart moet zitten is wel terecht, dus 2 kabels trekken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200713694
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:49 schreef daNpy het volgende:
3x2,5 is meer dan zat. De opmerking dat het apart moet zitten is wel terecht, dus 2 kabels trekken.
Klopt, tot een kabellengte van zo'n ~60 meter moet dat voldoende zijn.
Heb hier wel 4mm liggen maar de ruimte was er en het werk was het duurst in verhouding, dus dan doe je dat.
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:00:01 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200713864
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:18 schreef TR08 het volgende:
Kosten van de kabel zijn de uitdaging niet...de overvolle kleine meterkast in de woonkamer wel :')

Ik krijg er met de stand van nu net 1 automaat voor 3 fasen bij denk ik maar 2 erbij wordt wel een uitdaging.

Waarom moeten die beide perse bij de meterkast al gescheiden trouwens?
Alles met een aansluitwaarde van boven de 2,0 kW moet op een geheel eigen eindgroep.
Is het niet mogelijk om in de meterkast gewone eindgroepen te vervangen voor aardlekautomaten ?

Die heb je tegenwoordig ook in een smalle uitvoering. Dat kan een hoop ruimte opleveren.

https://www.elektramat.nl(...)Ls_5jmBoCIw0QAvD_BwE



https://www.groepenkastco(...)OUYzWcBoC3_0QAvD_BwE

pi_200714387
Mogen pv verdelers niet meer?
.
pi_200714557
Waarom mag je die kabel naar de schuur niet in de schuur via een eigen zekering via 2 andere automaten naar je verbruikers leiden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200715269
Omdat je met 6A niet echt rap je auto kunt laden, of niet bijster veel panelen kwijt kunt.... Gezien de selectiviteit factor 1.6 minimaal.
Laat die handjes wapperen!
pi_200715553
Maar als de andere groep de omvormer is, mag je 16 verdelen naar 16+16. Omvormer is immers geen verbruiker.
.
pi_200715692
Waarom zou dit niet met een PV-verdeler mogen? Die zijn niet alleen voor wasmachinegroepen toepasbaar.

Voorbeveiligen met een B16/300mA aardlekautomaat. Hoofdschakelaar, een B16/30mA aardlekautomaat voor de autolader en een B16 automaat voor de PV in de onderverdeler.

Dit is gewoon selectief ten opzichte van de beveiligingen van de netbeheerder, de beveiligingen onderling zijn alleen niet selectief. Ergste wat er kan gebeuren is dat de auto stopt met laden bij een storing in de zonnepanelen of andersom...

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Die heb je tegenwoordig ook in een smalle uitvoering. Dat kan een hoop ruimte opleveren.

https://www.elektramat.nl(...)Ls_5jmBoCIw0QAvD_BwE

[ afbeelding ]

https://www.groepenkastco(...)OUYzWcBoC3_0QAvD_BwE

[ afbeelding ]
Vertel je er dan ook even bij dat 90% van die smalle aardlekautomaten spanningsafhankelijk is en in veel gevallen niet mag worden toegepast in een installatie die door leken bediend wordt? :)

Een normale spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar of aardlekautomaat werkt puur elektromechanisch, maar zo'n spanningsafhankelijk exemplaar heeft een spanning van minimaal zo'n 90V nodig om te functioneren. Stel dat de nul onderbroken wordt onder de automaat werkt het ding dus niet meer. Maar de fasedraad die dan nog steeds onder spanning staat is nog net zo gevaarlijk wanneer je die aan zou raken...

Die ABB automaat op de afbeelding (een GE automaat met nieuw stickertje) is ook nog eens type AC trouwens, die is dubbel fout. :+
pi_200716771
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:05 schreef Gieliovd het volgende:
Omdat je met 6A niet echt rap je auto kunt laden, of niet bijster veel panelen kwijt kunt.... Gezien de selectiviteit factor 1.6 minimaal.
Is die selectiviteit verplicht?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:46:37 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200718405
Wat houdt die kreet selectiviteit precies in eigenlijk?
pi_200718957
Selectiviteit bij twee achter elkaar gelegen beveiligingen houdt in dat bij een fout alleen de laatste beveiliging wordt aangesproken.

Wanneer jij kortsluiting maakt in de woning, wil je dat alleen de betreffende eindgroep uitschakelt, niet ook de hoofdzekering waardoor de hele woning in het donker zit.

Wanneer jij kortsluiting maakt ij je groepenkast, wil je dat alleen de hoofdzekering uitschakelt, niet ook de beveiliging in de wijkkast van de netbeheerder waardoor de hele straat in het donker zit. ;)

Wanneer de karakteristiek van 2 beveiligingen te kort bij elkaar ligt of zelfs hetzelfde is, zijn de beveiligingen niet selectief en schakelen ze allebei af bij een fout.

Maar bij PV verdelers wordt de selectiviteit wel vaker vergeten. Mocht het in jouw geval fout gaan is de impact ook heel beperkt. Het is hooguit wat vervelend, je zit niet eens in het donker.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:03:36 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200720801
En de optie van een enkele kabel naar de schuur, die daar op 2 parallelle automaten aansluiten waarvan 1 de auto doet en de andere de omvormer? Dan heb ik beide gescheiden gezekerd alleen zitten de automaten dan niet in de meterkast
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:22:40 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200721064
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:23 schreef XanderH het volgende:
Vertel je er dan ook even bij dat 90% van die smalle aardlekautomaten spanningsafhankelijk is en in veel gevallen niet mag worden toegepast in een installatie die door leken bediend wordt? :)

Een normale spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar of aardlekautomaat werkt puur elektromechanisch, maar zo'n spanningsafhankelijk exemplaar heeft een spanning van minimaal zo'n 90V nodig om te functioneren. Stel dat de nul onderbroken wordt onder de automaat werkt het ding dus niet meer. Maar de fasedraad die dan nog steeds onder spanning staat is nog net zo gevaarlijk wanneer je die aan zou raken...

Die ABB automaat op de afbeelding (een GE automaat met nieuw stickertje) is ook nog eens type AC trouwens, die is dubbel fout.
Dat wist ik oprecht niet; dat deze niet zomaar in elke installatie toegepast mogen worden; staat dat ook ergens beschreven dan op internet ? Dan weet ik in het vervolg ook hoe dit in elkaar steekt.

Qua automaten heb ik alleen even twee types gezocht voor de beeldvorming van een smalle aardlekautomaat :).
pi_200721356
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:03 schreef TR08 het volgende:
En de optie van een enkele kabel naar de schuur, die daar op 2 parallelle automaten aansluiten waarvan 1 de auto doet en de andere de omvormer? Dan heb ik beide gescheiden gezekerd alleen zitten de automaten dan niet in de meterkast
En die kabel wil je dan niet beveiligen? :?

Gewoon een 16A automaat ervoor en accepteren dat bij problemen in de autolader ook de zonnepanelen uitvallen en andersom. Het alternatief is dat bij problemen in de kabel of in de onderverdeler de hoofdzekering eruit ligt en de hele woning in het donker zit, dat is helemaal niet de bedoeling.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat wist ik oprecht niet; dat deze niet zomaar in elke installatie toegepast mogen worden; staat dat ook ergens beschreven dan op internet ? Dan weet ik in het vervolg ook hoe dit in elkaar steekt.

Qua automaten heb ik alleen even twee types gezocht voor de beeldvorming van een smalle aardlekautomaat :).
Heb je toegang tot NEN1010:2015?
quote:
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect
van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is
gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door
voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
Of inloggegevens voor installatiejournaal? https://kennisbank.instal(...)sch-materieel/154550

Hier nog een discussie op een ander forum: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2235675#2235675. In die reactie van 22 januari is een PDF van Hager geplaatst die ook een visie geeft, al kan ik me in die uitleg eigenlijk niet helemaal vinden.

Ik ken maar één aardlekautomaat van 1 module breed die níét spanningsafhankelijk is, van Siemens: https://support.industry.(...)voltage-independent)
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:54:02 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200721523
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:43 schreef XanderH het volgende:
Heb je toegang tot NEN1010:2015?
Nee; helaas niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:43 schreef XanderH het volgende:
Of inloggegevens voor installatiejournaal? https://kennisbank.instal(...)sch-materieel/154550
Ook niet; ik kan bij ons aan de zaak natuurlijk eens vragen of daar iemand tot die bronnen toegang heeft.
Vast wel ! :) ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:43 schreef XanderH het volgende:
Hier nog een discussie op een ander forum: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2235675#2235675. In die reactie van 22 januari is een PDF van Hager geplaatst die ook een visie geeft, al kan ik me in die uitleg eigenlijk niet helemaal vinden.

Duidelijk punt verder; apart dat websites die het verkopen daar zelf dan weer niet overduidelijk in zijn.
Zal vast iets te maken hebben met het commerciële aspect }:|

En zo leer je weer eens wat bij op een willekeurige dinsdagavond ^O^
Dankjewel ! :Y
pi_200724865
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:43 schreef XanderH het volgende:

[..]

En die kabel wil je dan niet beveiligen? :?

Gewoon een 16A automaat ervoor en accepteren dat bij problemen in de autolader ook de zonnepanelen uitvallen en andersom. Het alternatief is dat bij problemen in de kabel of in de onderverdeler de hoofdzekering eruit ligt en de hele woning in het donker zit, dat is helemaal niet de bedoeling.
[..]

Heb je toegang tot NEN1010:2015?
[..]

Of inloggegevens voor installatiejournaal? https://kennisbank.instal(...)sch-materieel/154550

Hier nog een discussie op een ander forum: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2235675#2235675. In die reactie van 22 januari is een PDF van Hager geplaatst die ook een visie geeft, al kan ik me in die uitleg eigenlijk niet helemaal vinden.

Ik ken maar één aardlekautomaat van 1 module breed die níét spanningsafhankelijk is, van Siemens: https://support.industry.(...)voltage-independent)
Ik wist het ook niet en kwam er pas laatst achter. Maar volgens mij was de conclusie van een van die discussies dat de alamat van Emat wel toegepast mag worden.

Die gebruik ik regelmatig namelijk vandaar dat ik daarnaar geïnteresseerd was.
pi_200725019
@Makrolon Als dat dezelfde discussie was die ik voorbij heb zien komen, kun je denk ik vooral concluderen dat elektramat niet weet wat ze verkopen.

Die EMAT automaten zijn wel degelijk spanningsafhankelijk. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ze een "Line" en "Load" kant hebben en niet willekeurig aangesloten kunnen worden zoals "normale" componenten.

Je kunt het natuurlijk eens proberen, je hebt vast een duspol met 2 van die knoppen erop?

Sluit zo'n automaat eens normaal aan (fase en nul onder), houd je duspol tussen het fasecontact aan de bovenkant en de aardrail en duw op de knoppen: De automaat tript.

Haal nu de nul los onder de automaat en probeer hetzelfde...

Disclaimer: Probeer dit niet met een 3-fasen component waar ook verbruikers op zijn aangesloten. :+

Maar we gaan een beetje off-topic, vrees ik...
pi_200725927
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 22:21 schreef XanderH het volgende:
@:Makrolon Als dat dezelfde discussie was die ik voorbij heb zien komen, kun je denk ik vooral concluderen dat elektramat niet weet wat ze verkopen.

Die EMAT automaten zijn wel degelijk spanningsafhankelijk. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ze een "Line" en "Load" kant hebben en niet willekeurig aangesloten kunnen worden zoals "normale" componenten.

Je kunt het natuurlijk eens proberen, je hebt vast een duspol met 2 van die knoppen erop?

Sluit zo'n automaat eens normaal aan (fase en nul onder), houd je duspol tussen het fasecontact aan de bovenkant en de aardrail en duw op de knoppen: De automaat tript.

Haal nu de nul los onder de automaat en probeer hetzelfde...

Disclaimer: Probeer dit niet met een 3-fasen component waar ook verbruikers op zijn aangesloten. :+

Maar we gaan een beetje off-topic, vrees ik...
Offtopic maar wel interessant, ik ga dat eens proberen!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')