abonnement Unibet Coolblue
pi_200699202
Komt van de deliciousmagazine site af

spaghetti met bier en bacon

2 el olijfolie
160 g bacon fijngesneden (of ontbijtspek)
1 ui fijngesneden
1 prei het lichte deel in dunne plakjes
3 tenen knoflook fijngesneden
6 takjes tijm blaadjes gerist
2 el tomatenpuree
500 g rundergehakt
60 ml worcestersaus
330 ml bier
400 g tomaatblokjes blik
400 g bucatini of spaghetti
parmezaanse kaas geraspt
voor garnering: peterselie plat, fijngesneden

instructies

Verhit de olie in een grote pan op middelhoog vuur. Bak de bacon rustig in 4-5 min krokant tot het vet is gesmolten. Voeg de ui en de prei toe en roerbak 3-4 min. tot de groenten zacht zijn. Doe de knoflook en tijm erbij en bak nog 1-2 min. of tot ze geuren.
Zet het vuur wat hoger en voeg de tomatenpuree toe. Bak al roerende 1 min. Doe dan het gehakt erbij en bak het, al roerende, 5-6 min. Voeg de worcestersaus, het bier en de tomaatblokjes toe en schraap goed over de bodem van de pan. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat de saus ± 30 min. zachtjes koken tot hij flink indikt.
Kook intussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat uitlekken, bewaar 80 ml van het kookwater. Voeg het kookwater toe aan de saus en roer om de saus wat los te maken. Voeg de pasta toe en schep het door de saus.
Verdeel de pasta over de borden. Bestrooi met parmezaan en peterselie en serveer.

Ik ben dus helemaal geen bier liefhebber, ik vind bier vies maar ik heb 1 recept en daar ging het winterbier van warsteiner in en dat vond ik toch wel lekker :). dus nu mijn vraag welk bier kan ik het beste in dit gerecht gebruiken ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sorella op 02-08-2021 21:43:28 ]
pi_200699338
Kwa ingrediënten doet het mij denken aan een Irish Stew, dus het lijkt me een winters gerecht, Zou dan voor donker bier gaan (misschien wel Guinness), maar durf niet te zeggen of dit een echt Italiaans recept is. Heeft het recept geen naam?

Irish Stew wordt ook gemaakt met nog wortel er door. Maar vraag me af of dat echt meerwaarde gaat hebben in dit gerecht

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2021 17:44:54 ]
pi_200699358
Pils gebruik in wat voor vorm dan ook lijkt me sowieso niet echt meerwaarde hebben.
pi_200699363
Geen bier, maar gewoon wijn als een echte Italiaan.
pi_200699383
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 17:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Geen bier, maar gewoon wijn als een echte Italiaan.
Nja dat lijkt mij ook de betere oplossing, maar weet dus niet of dit echt een italiaans recept is, dan wel rode wijn in elk geval.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2021 17:41:41 ]
  maandag 2 augustus 2021 @ 17:41:18 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_200699386
Winterbieren zijn vaak donker en zoet, dat zou ook verklaren waarom je het genoemde biertje van Warsteiner lekker vond. Zoiets zou ik dus weer kiezen, bijvoorbeeld een Oud Bruin.

... Maar de wijnsuggestie hierboven is waarschijnlijk de beste tip :s)
  maandag 2 augustus 2021 @ 17:44:21 #7
338319 ZarB
Piña colada
pi_200699430
Het gaat om bier ín het recept lijkt me? Mijn eerste ingeving was ook wijn. Maar het gaat hier niet om drinken.

Hier toevallig hetzelfde recept en de maker heeft zowel licht als donker bier geprobeerd. Guiness beviel goed lees ik. https://www.cookingdom.nl(...)saus-voor-spaghetti/
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Spellchecker maandag 2 augustus 2021 @ 17:46:46 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200699474
quote:
1s.gif Op maandag 2 augustus 2021 17:44 schreef ZarB het volgende:
Het gaat om bier ín het recept lijkt me? Mijn eerste ingeving was ook wijn. Maar het gaat hier niet om drinken.

Hier toevallig hetzelfde recept en de maker heeft zowel licht als donker bier geprobeerd. Guiness beviel goed lees ik. https://www.cookingdom.nl(...)saus-voor-spaghetti/
Dat had ik ook net gevonden :Y)
  maandag 2 augustus 2021 @ 17:47:29 #9
338319 ZarB
Piña colada
pi_200699485
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 17:46 schreef maily het volgende:

[..]

Dat had ik ook net gevonden :Y)
Ik googelde "welk bier in spaghetti met spek" _O- was dit de eerste hit.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_200699984
Het maakt niet zoveel uit. Wijn of port kan ook prima, maar dan moet het wel wat langer dan een halfuurtje inkoken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200700021
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 17:39 schreef PS. het volgende:
Pils gebruik in wat voor vorm dan ook lijkt me sowieso niet echt meerwaarde hebben.
Pils is dan ook geen bier :7
pi_200700035
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 18:23 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

Pils is dan ook geen bier :7
Zeker wel. Bier is alleen niet altijd pils.
pi_200703361
Als ik er wijn in gooi dan wordt het een soort van bolognese saus en dat is nu net niet de bedoeling.

Ik kan het wel eens proberen met een guiness maar is dat niet te zwaar ? lijkt het een beetje op die warsteiner winter ?

Naam van het gerecht (wat al gevonden is) erbij gezet :):)

Ik heb even gegoogled op guiness maar het smaakt ook naar koffie ;(

[ Bericht 11% gewijzigd door Sorella op 02-08-2021 22:50:51 ]
pi_200717789
Ik denk, omdat er verder niet gespecificeerd is om welk bier het gaat, dat de schrijver van het recept gewoon pils bedoelt. Zou t een eerste keer daarom daarmee maken, en kijken hoe t bevalt. Als je iets meer smaak wil er misschien een Blond van maken, maar zeker niet een al te heftig biertje.
pi_200720392
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 21:41 schreef Sorella het volgende:
Als ik er wijn in gooi dan wordt het een soort van bolognese saus en dat is nu net niet de bedoeling.

Ik kan het wel eens proberen met een guiness maar is dat niet te zwaar ? lijkt het een beetje op die warsteiner winter ?

Naam van het gerecht (wat al gevonden is) erbij gezet :):)

Ik heb even gegoogled op guiness maar het smaakt ook naar koffie ;(
Er gaat 60mL worcestersaus in. Dat wordt nooit Bolognese.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200943684
Ik heb bruine leffe gebruikt en het was lekker.

P.s. als ik een bolognese saus wilde maken had ik dat recept wel gebruikt maar dat wou ik dus niet :)
pi_200948985
Dit is zeker geen Italiaans recept, die zijn veel simpeler met veel minder ingrediënten en specerijen. Zoals de authentieke Ragu Bolognese kent alleen maar Ui, wortel, selderij, tomaat, gehakt met een scheur wijn, peper en zout en op het eind een scheutje melk.

Gooi er wat anders in wordt het je eigen Ragu en niet de Bolognese... Is ook niets mis mee als het maar lekker is.

Wat ook absoluut niet Italiaans is aan dit recept is het advies Spaghetti of Bucatini. De Italianen volgen hier heel pietepeuterig een vaste regel hoe de pasta de saus moet complimenteren. Lichte sauzen voor de Spaghetti en de wat zwaardere dikke saus voor de Bucatini. De pasta moet de saus op kunnen nemen, de Spaghetti bv neemt een dikke saus niet op hiervoor is de holle pijp van Bucatini beter geschikt die zuigt de dikke saus naar binnen en houd het vast. Een licht dunnere saus zou uit de Bucatini lopen.

Dus kortom is de saus ideal voor Spaghetti is het niet ideal voor Bucatini en andersom.
Kijkend naar de type saus vind je in Italië dan ook geen Spaghetti Bolognese, Ragu Bolognese is voor Spaghetti veel te dik de Italianen eten dit met Tagliatelle. :)

Zoek ook maar eens het recept Spaghetti Carbonara (Dunne romige saus) en de Bucatini Amatriciana (Dikke tomatensaus).

Wat bier betreft kun je er van alles ingooien ook hier geldt als het maar lekker is. En wat lekker is bepaal je nog altijd zelf. Ik gebruik ook wel eens bier, overwegend bij vleesgerechten en dan vind ik Duvel wel lekker of een Trappist die hebben wat krachtigere smaak . Maar je kan zo met bier eventueel ook de fruitige kant op met bv. kersenbier. :P
pi_200953960
Ondanks dat het hoogstwaarschijnlijk geen italiaans recept is is het wel lekker :)

Wat de bolognese betreft heb je gelijk dat dat gegeten wordt met tagliatelle, een carbonara recept heb ik ook liggen. De bucatini amatriciana ken ik nog niet.
pi_200954159
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 10:52 schreef Watuntrik het volgende:
Dit is zeker geen Italiaans recept, die zijn veel simpeler met veel minder ingrediënten en specerijen. Zoals de authentieke Ragu Bolognese kent alleen maar Ui, wortel, selderij, tomaat, gehakt met een scheur wijn, peper en zout en op het eind een scheutje melk.

Gooi er wat anders in wordt het je eigen Ragu en niet de Bolognese... Is ook niets mis mee als het maar lekker is.

Wat ook absoluut niet Italiaans is aan dit recept is het advies Spaghetti of Bucatini. De Italianen volgen hier heel pietepeuterig een vaste regel hoe de pasta de saus moet complimenteren. Lichte sauzen voor de Spaghetti en de wat zwaardere dikke saus voor de Bucatini. De pasta moet de saus op kunnen nemen, de Spaghetti bv neemt een dikke saus niet op hiervoor is de holle pijp van Bucatini beter geschikt die zuigt de dikke saus naar binnen en houd het vast. Een licht dunnere saus zou uit de Bucatini lopen.

Dus kortom is de saus ideal voor Spaghetti is het niet ideal voor Bucatini en andersom.
Kijkend naar de type saus vind je in Italië dan ook geen Spaghetti Bolognese, Ragu Bolognese is voor Spaghetti veel te dik de Italianen eten dit met Tagliatelle. :)

Zoek ook maar eens het recept Spaghetti Carbonara (Dunne romige saus) en de Bucatini Amatriciana (Dikke tomatensaus).

Wat bier betreft kun je er van alles ingooien ook hier geldt als het maar lekker is. En wat lekker is bepaal je nog altijd zelf. Ik gebruik ook wel eens bier, overwegend bij vleesgerechten en dan vind ik Duvel wel lekker of een Trappist die hebben wat krachtigere smaak . Maar je kan zo met bier eventueel ook de fruitige kant op met bv. kersenbier. :P
Volgens mij pleurden ze daar helemaal geen tomaat in hoor.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200954168
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 21:38 schreef Sorella het volgende:
Ik heb bruine leffe gebruikt en het was lekker.

P.s. als ik een bolognese saus wilde maken had ik dat recept wel gebruikt maar dat wou ik dus niet :)
Mooi. :7

Gebruik dat ook wel eens om te stoven, vind het prima biertjes.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200957107
quote:
16s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 17:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Volgens mij pleurden ze daar helemaal geen tomaat in hoor.
Geen idee welke pasta ik heb aangehaald jij bedoeld.

Maar hier zijn ze dan die tomaat bevatten.



Ik heb er 1 genoemd die geen tomaat bevat en dat is de Carbonara. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')