abonnement Unibet Coolblue
pi_200684855
Ik heb een al vrij oud chaise longue IKEA bankstel waarbij de glimmende polyurethaan toplaag op een deel van de bank eraf gesleten is, ik vermoed omdat dat stuk vaak misbruikt is voor het stallen van zware voorwerpen en warme dingen zoals borden met eten e.d., daar kan die laag blijkbaar niet zo goed tegen :') Op een andere plek is de laag ook ooit een beetje weggebeten door een ongelukje met schoonmaakalcohol.

Het leer eronder is nog schoon en relatief onbeschadigd, alleen blijft er zonder toplaag nu heel makkelijk vuil in het leer achter en is het zo zacht dat het gaat plakken, afgeven, en er ook makkelijk oppervlakkige krassen in komen. Die zijn door de zachtheid ook weer vrij simpel weg te poetsen, maar op de lange termijn zal het er niet beter op worden.

Is er een eenvoudig middel wat ik kan gebruiken om deze laag weer aan te brengen, of i.i.g. een vergelijkbare beschermlaag? Ik ben een beetje huiverig om zomaar van alles erop te gaan smeren omdat het nu eigenlijk alleen gaat om de toplaag en ik de boel niet verder wil beschadigen.

Hierbij een pic van hoe het eruit hoort te zien met toplaag, hebben mensen ervaring met het herstel van zoiets?

pi_200705771
Je noemt de onderlaag leuk 'leer' maat volgens mij komt er totaal geen -dus 0% - leer voor in PU-leer (ook wel skai genoemd).
PU-leer is 100 procent kunststof. Helemaal plastic dus.

De toplaag die glimt is vaak ultra-dun en schilfert, barst, breekt en desintegreert snel, en onherstelbaar.

Die zachte ondergrond 'leer'laag die je noemt is ook gewoon kunststof. Lijkt op een combinatie tussen textiel en schuimrubber.
Het is zacht, flexibel, poreus en brokkelt snel af.

Ik heb iemand het ooit horen omschrijven als de binnenkant van een squishy.

Als je het al wil repareren denk ik dat je het beste resultaat krijgt met vloeibare rubber. Of een dikke laag flexibele high gloss textielverf.

Maar kleurverschil zul je altijd blijven houden en kwalitatief is het ook geen winnaar.

Een grote deken (vroeger heette dat een grand foulard) of een andere passende lap textiel (bijvoorbeeld een tafelkleed of gordijn) heeft m.i. een mooier resultaat. Heb je ook direct geen last meer van 'vastzweten' of vastplakken als je er met blote benen (korte broek, ondergoed etc) op plaats neemt.
pi_200708515
Bijzonder moeilijk.

Je zult denk ik als je het wilt redden contact moeten zoeken met een partij als:
https://www.meubelkliniek.nl/beschadigd-leer-herstellen/

Pu-skin, pull-up, bycast, PU leer, etc etc. zijn allemaal ofwel vermalen leder of kunststof met een soort laklaag.

UV is een drama. Slijtage ook.
Laat die handjes wapperen!
pi_200708945
Ikea verkoopt toch geen leren bank?

Je kan beter een nieuwe kopen, dat is mooier en goedkoper.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200715305
Ikea verkoopt zat lederen producten.
Laat die handjes wapperen!
pi_200718677
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:06 schreef Gieliovd het volgende:
Ikea verkoopt zat lederen producten.
Oh nooit geweten. Ik dacht dat het altijd nepleer was.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200745368
Bedankt voor de antwoorden, dan denk ik dat ik het maar ga bedekken en t.z.t. een nieuwe aanschaffen :') Tien jaar geleden voor een paar honderd overgenomen van de vorige bewoner, dus ach, het heeft z'n geld dan wel opgebracht denk ik zo.

Allang niet meer te koop, maar na een hoop plaatjes kijken heb ik 'm nog ergens gevonden: https://en.ikea-club.org/item/s29860080.html
Blijft me wat onduidelijk... als het nepleer is, is het voor mijn gevoel wel een aardige namaak i.i.g. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')