abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200664617
Eigenlijk ben ik al begonnen met fotograferen, maar dan alleen op mijn telefoon. En merk toch dat ik tegen bepaalde dingen aanloop. Met mijn grootste irritatie dat ik het beeldscherm moet gebruiken en niet zoals bij een spiegelreflexcamera door de lens kan kijken.

Vroeger, meer dan 10 jaar geleden, zat ik op de kunstacademie en heb ik veel gefotografeerd. Zowel analoog als digitaal. Bij analoog veel zwartwit gefotografeerd vanwege de doka die daar aanwezig was. Plus ik vind persoonlijk zwartwit foto's soms erg mooi. Hoe dan ook, ik heb met beide ervaring. :)

Laatst met opruimen kwam ik weer mijn foto's van die tijd tegen en het begon toch wel ter kriebelen om weer te gaan fotograferen. En de vraag is dus, ga ik voor analoog of voor digitaal. (Ik heb thuis zowel een analoog spiegelreflexcamera als een oude digitale spiegelreflexcamera.) Dus daarmee kan ik wel een beetje spelen. Het is alleen dat ik liever een compact camera wil die ik makkelijk kan meenemen. Alleen als ik bij Coolblue kijk bij digitale compact camera's zie ik dat je ook daar weer via je beeldscherm de foto's moet nemen. (Tenminste, de camera's die niet gigantisch duur zijn.) Dus niet op dezelfde manier als bij een analoog compact camera.

Dus ik zit nu in dubio of ik wel een digitale compact camera moet aanschaffen. Er zit namelijk wel voordelen aan digitaal fotograferen. Je kunt zelf de ISO-waarde instellen en je ziet gelijk of de foto gelukt is. Het nadeel is dat je niet fatsoenlijk zwartwit kunt fotograferen. Wat bij analoog wel kan, maar dat heeft het nadeel dat je van te voren het juiste rolletje moet kiezen. En die krengen worden ook steeds duurder.

Ik kwam met het idee om dat gewoon zowel analoog als digitaal te gaan fotograferen. Alleen heb ik geen flauw idee wat een goede digitale camera is. Want ik wil geen camera waarbij je net als je telefoon door zo'n beeldscherm moet kijken. :{ En 1000 euro betalen voor een camera vind ik ook iets te veel van het goede. Dus misschien weten jullie een digitale camera die aan mijn eisen voldoen. :@

Korte samenvatting: Wat is een goede digitale compact camera. :')
ROBODEMONS..................|:(
pi_200665735
Panasonic LX100 II is mss een optie.
Nog steeds wel aan de prijs maar wel prima all-round, lichtsterk en genoeg handmatige instellingen.

Gebruikte DSLR kan ook een optie zijn.

Laat je bij compacts niet “gek maken” met een groot zoombereik. In de praktijk betekent dat een compromis met kleine sensor en een lens die niet heel lichtsterk is.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-08-2021 00:43:40 ]
pi_200665796
quote:
1s.gif Op zondag 1 augustus 2021 00:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Panasonic LX100 II is mss een optie.
Nog steeds wel aan de prijs maar wel prima all-round, lichtsterk en genoeg handmatige instellingen.

Gebruikte DSLR kan ook een optie zijn.

Laat je bij compacts niet “gek maken” met een groot zoombereik. In de praktijk betekent dat een compromis met kleine sensor en een lens die niet heel lichtsterk is.
Thanks, zoiets is inderdaad wat ik zoek. Alleen nog kijken waar die te koop is.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200721408
Als je het als hobby gaat oppakken zou ik toch een instap systeemcamera met EVF aanraden. Vroeg of laat wil je dan toch meer objectieven voor meerdere vormen van fotografie. Voor ¤500 heb je dan een wat ouder model met kitlens. Bijvoorbeeld een Olympus E-M10 Mark III.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2021 06:01:28 ]
pi_200726503
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:46 schreef DarkwingDuck het volgende:
Als je het als hobby gaat oppakken zou ik toch een instap systeemcamera met EVF aanraden. Vroeg of laat wil je dan toch meer objectieven voor meerdere vormen van fotografie. Voor ¤500 heb je dan een wat ouder model met kittens. Bijvoorbeeld een Olympus E-M10 Mark III.
Bedankt voor de tip. Zeker iets om over na te denken.

Edit; Misschien dan toch kijken voor Canon. Daar heb ik nog lenzen van. :o

[ Bericht 8% gewijzigd door Morrigan op 03-08-2021 23:51:03 ]
ROBODEMONS..................|:(
pi_200726957
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 19:46 schreef DarkwingDuck het volgende:
Als je het als hobby gaat oppakken zou ik toch een instap systeemcamera met EVF aanraden. Vroeg of laat wil je dan toch meer objectieven voor meerdere vormen van fotografie. Voor ¤500 heb je dan een wat ouder model met kittens. Bijvoorbeeld een Olympus E-M10 Mark III.
Kittens zijn liev.
pi_200731480
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 23:45 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip. Zeker iets om over na te denken.

Edit; Misschien dan toch kijken voor Canon. Daar heb ik nog lenzen van. :o
Voor de systeemcamera's? Of (D)SLR?
pi_200731808
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende
:


[..]

Voor de systeemcamera's? Of (D)SLR?
Nee, voor SLR.

Dus nu zit ik toch weer te twijfelen om een DSLR te kopen. :')
ROBODEMONS..................|:(
pi_200731975
Ik zou niet voor een compact gaan. Te weinig voordelen boven een telefoon en je zit nog steeds met een mini sensor.

Zou dan voor een paar jaar oude Fujifilm met APC-C sensor gaan van de xx serie (bijv X-T20 of X-T30), met een 27mm pancake lens. Ben je voor rond de 600 klaar als je een 2e hands koopt, ~800 nieuw. Mocht je later dan toch nog meer ermee willen doen dan kan je daar gewoon verder mee met andere objectieven. En Fuji heeft ook allemaal hipster filertjes en modes erop om film te simuleren voor als je niet met de raws aan de gang wilt. En als groot voordeel boven compacts, schuifjes en wieltjes voor alle belangrijke settings. Alles met een touchscreen doen is kut.

Of voor een micro four thirds systeem gaan zoals de door DarkwingDuck voorgestelde Olympus.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cheeseburgert op 04-08-2021 11:15:08 ]
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_200733061
quote:
11s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 10:58 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Nee, voor SLR.

Dus nu zit ik toch weer te twijfelen om een DSLR te kopen. :')
Er is niets mis met een DSLR, de keuze aan (gebruikte) lenzen maakt het nog best heel interessant.
Ik heb de Sony A9 en A1 met een heel assortiment lenzen maar daarnaast schiet ik ook nog veel met mijn DSLR.

Uiteindelijk moet je eerst bedenken:
- wat wil je gaan fotograferen?
- wat voor bereik aan lenzen heb je dan nodig?
- wil je flexibel zijn met lenzen?
- ga je vaak reizen? Is ruimte en gewicht dan een bezwaar?
- Ga je "undercover" in stad of juist meer in de natuur?

De accuduur van een DSLR kan ook een voordeel zijn (zolang je de display niet gebruikt). Zo'n EVF lust toch ook wel wat stroom. Met m'n D810 ging ik met gemak een hele dag op pad met 1 accu, m'n A9 en A1 heb ik altijd een 2e accu bij me (en soms ook al nodig gehad).
pi_200733924
Bedankt voor jullie reacties. Ik fotografeer vooral in de natuur. Voornamelijk landschappen. Macrofotografie vind ik persoonlijk minder interessant.

In het verleden heb ik ook veel zwartwit gefotografeerd, want doka tot beschikking. Maar dan vooral stedelijke foto’s. Natuurlijk doe ik liever in kleur.

Later zal ik even kijken welke lenzen ik thuis heb liggen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200733994
quote:
14s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:49 schreef Morrigan het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Ik fotografeer vooral in de natuur. Voornamelijk landschappen. Macrofotografie vind ik persoonlijk minder interessant.

In het verleden heb ik ook veel zwartwit gefotografeerd, want doka tot beschikking. Maar dan vooral stedelijke foto’s. Natuurlijk doe ik liever in kleur.

Later zal ik even kijken welke lenzen ik thuis heb liggen.
Als het heel "antiek" spul is, kan het op een DSLR wel tergend langzaam zijn met scherpstellen, in vergelijking met moderne lenzen.
Plaats eventueel een lijstje van je glas of zoek reviews.
En anders @Ouwesok er eens bij betrekken want dat is een (soms wat moeilijk) wandelende encyclopedie.
pi_200737493
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als het heel "antiek" spul is, kan het op een DSLR wel tergend langzaam zijn met scherpstellen, in vergelijking met moderne lenzen.
Plaats eventueel een lijstje van je glas of zoek reviews.
En anders @:Ouwesok er eens bij betrekken want dat is een (soms wat moeilijk) wandelende encyclopedie.
Ik voel me nu blond, maar hoe weet ik wat de specifieke lens is? :@ Het zijn er 3 die bij de camera zaten plus nog een zoomlens EF 70-300mm.

De volgende camera’s die ik heb:
- Canon EF-M met een 35-80 mm lens
- Canon EOS 300V met een 28-90 mm lens.
- Canon EOS 1000D met een EFS 18-55 mm lens.

En dan heb ik nog een Praktica LTL 3 hier liggen, maar die is nog van mij pa geweest en kun je wel antiek noemen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200737745
quote:
11s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 15:50 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik voel me nu blond, maar hoe weet ik wat de specifieke lens is? :@ Het zijn er 3 die bij de camera zaten plus nog een zoomlens EF 70-300mm.

De volgende camera’s die ik heb:
- Canon EF-M met een 35-80 mm lens
- Canon EOS 300V met een 28-90 mm lens.
- Canon EOS 1000D met een EFS 18-55 mm lens.
Je zit wat lenzen betreft nog niet echt vast aan een platform dus wat dat betreft kan je kijken wat je doet.
Je zou weer voor een Canon DSLR [met crop sensor, dus APS-C) kunnen gaan en daar eventueel later beter glas bij kopen.

Of je stapt meteen over op mirrorless en maakt een "frisse start" met iets handzamere body's.
Er is niet echt "goed" of "fout", het is net wat je fijner vindt. Aan de foto's zal je het niet zien waar het mee gemaakt is.

quote:
En dan heb ik nog een Praktica LTL 3 hier liggen, maar die is nog van mij pa geweest en kun je wel antiek noemen.
Ik weet zo niet meer welke Praktica ik had (eind 90's) maar weet wel dat ik in 2000 al digitaal ging fotograferen en het setje (dat ik destijds 2e hands heb gekocht) niet veel clicks erbij heeft gekregen :+ Helaas weggedaan toen, nu wel beetje spijt van.
pi_200737876
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je zit wat lenzen betreft nog niet echt vast aan een platform dus wat dat betreft kan je kijken wat je doet.
Je zou weer voor een Canon DSLR [met crop sensor, dus APS-C) kunnen gaan en daar eventueel later beter glas bij kopen.

Of je stapt meteen over op mirrorless en maakt een "frisse start" met iets handzamere body's.
Er is niet echt "goed" of "fout", het is net wat je fijner vindt. Aan de foto's zal je het niet zien waar het mee gemaakt is.
[..]

Ik weet zo niet meer welke Praktica ik had (eind 90's) maar weet wel dat ik in 2000 al digitaal ging fotograferen en het setje (dat ik destijds 2e hands heb gekocht) niet veel clicks erbij heeft gekregen :+ Helaas weggedaan toen, nu wel beetje spijt van.
Ik zat te denken om weer een Canon DSLR te nemen. Even kijken wat er allemaal is. Weer bedankt voor het meedenken.
ROBODEMONS..................|:(
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 augustus 2021 @ 19:21:58 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200760637
quote:
14s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 16:14 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik zat te denken om weer een Canon DSLR te nemen. Even kijken wat er allemaal is. Weer bedankt voor het meedenken.
Misschien een idee om inderdaad eens rond te kijken wat er allemaal is. De wereld van de systeemcamera is groeiende en eerlijk gezegd ben ik doller op dat concept dan op de spiegelreflex, die heb ik eigenlijk voornamelijk om vogels mee te fotograferen en een beetje macro

Gewoon een keer naar een winkel waar je meerdere modellen kunt vasthouden en vooral uitproberen om eens te kijken wat zo'n ding allemaal te bieden heeft en of je 't wat vindt.
De lenzen die je voor Canon hebt zijn niet van een zodanige zeldzaamheid en prijsklasse dat je speciaal daarvoor aan een Canon DSLR vast zou zitten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_200762297
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 19:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien een idee om inderdaad eens rond te kijken wat er allemaal is. De wereld van de systeemcamera is groeiende en eerlijk gezegd ben ik doller op dat concept dan op de spiegelreflex, die heb ik eigenlijk voornamelijk om vogels mee te fotograferen en een beetje macro

Gewoon een keer naar een winkel waar je meerdere modellen kunt vasthouden en vooral uitproberen om eens te kijken wat zo'n ding allemaal te bieden heeft en of je 't wat vindt.
De lenzen die je voor Canon hebt zijn niet van een zodanige zeldzaamheid en prijsklasse dat je speciaal daarvoor aan een Canon DSLR vast zou zitten.
Ik ga ook helemaal niet vanuit dat mijn lenzen bijzonder zijn. :P Het is meer dat ik het zonde vind om alles wat ik nu heb niet meer te gebruiken.

Maar goed, ik heb al jullie informatie opgenomen. Daarnaast ook verschillende camera’s op internet bekeken en besloten even niks te kopen. :') Dus ik nu eerst even weer met mijn simpele DSLR en kijken waar ik tegenaan loop.

Nogmaals, heel erg bedankt. ^O^ O+
ROBODEMONS..................|:(
pi_200763019
quote:
14s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 20:41 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik ga ook helemaal niet vanuit dat mijn lenzen bijzonder zijn. :P Het is meer dat ik het zonde vind om alles wat ik nu heb niet meer te gebruiken.

Maar goed, ik heb al jullie informatie opgenomen. Daarnaast ook verschillende camera’s op internet bekeken en besloten even niks te kopen. :') Dus ik nu eerst even weer met mijn simpele DSLR en kijken waar ik tegenaan loop.

Nogmaals, heel erg bedankt. ^O^ O+
Prima keuze. Heel veel plezier.
pi_200767740
quote:
14s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 20:41 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Dus ik nu eerst even weer met mijn simpele DSLR en kijken waar ik tegenaan loop.

Heel verstandig. Je komt er denk ik vrij snel achter waar je de camera uiteindelijk voor gaat gebruiken en wat je mist of wat je beter wil hebben. Veel plezier ermee!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')