abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 juli 2021 @ 20:49:59 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_200643649
Oke, we weten het nog niet zeker maar dit vermoeden is er. Mijn tante heeft een brief van de notaris gehad waarin verzocht wordt om kwijting.

Mijn tante is samen met mijn oom en vader kind van mijn opa. Opa is hertrouwd en heeft vruchtgebruik geregeld voor zijn 2e vrouw.

2e vrouw is vervolgens een geregistreerd partnerschap aangegaan met een 3e zonder ons hierover te informeren terwijl we wel altijd contact hebben gehouden.

Stiefoma blijkt nu dement in een verpleeghuis te zitten en deze 3e nieuwe persoon heeft nu via een notaris contact gelegd met de kinderen van opa. De strekking van de brief is dat alles is overgeheveld aan de 3e onbekende partner voor ons en dat opa's spulletjes nu van 3e nieuwe voor ons onbekende persoon is. Terwijl altijd beloofd was dat zij hun kindsdeel zouden krijgen.

Mag en kan dat zo?
  vrijdag 30 juli 2021 @ 20:59:11 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200643764
Is bij mijn opa precies zo gegaan. Geen idee of het mag, maar mijn ooms/tantes/ouders hebben toen besloten dat het het gedoe van via de rechter aanvechten niet waard was.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 21:10:51 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200643960
Nieuwe echtgenoot van stiefoma gaat er met het geld vandoor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200644280
Er is een verzoek gedaan. Met een verzoek hoef je uiteraard niet in te stemmen.

Het feit dat er een verzoek tot kwijting wordt gedaan, lijkt mij genoeg indicatie dat de plannen van stiefoma en haar nieuwe partner niet uitgevoerd kunnen worden zonder instemming van alle erfgenamen van je opa. Je kunt simpelweg niet instemmen met e.e.a.

Het lijkt me raadzaam voor je vader, oom en tante om eens te rade te gaan bij een andere notaris dan degene die nu de brief heeft gestuurd.
pi_200644925
Als ik deze pagina mag geloven zijn in ieder geval alle goederen waar de directe kinderen van jouw opa een speciale band mee hebben direct opeisbaar:
https://advocaaterfrecht.(...)der-voor-u-als-kind/

(casus: Moeder is overleden, vader is hertrouwd, vader overlijdt)
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
  vrijdag 30 juli 2021 @ 22:15:52 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200645083
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 22:05 schreef shazaam het volgende:
Als ik deze pagina mag geloven zijn in ieder geval alle goederen waar de directe kinderen van jouw opa een speciale band mee hebben direct opeisbaar:
https://advocaaterfrecht.(...)der-voor-u-als-kind/

(casus: Moeder is overleden, vader is hertrouwd, vader overlijdt)
Niet ‘in elk geval’, bijv. niet als stiefoma nog het vruchtgebruik heeft.

Jammergenoeg zegt je bron niks over het geval waarin stiefoma weer hertrouwd is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200649735
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 20:49 schreef Mishu het volgende:

2e vrouw is vervolgens een geregistreerd partnerschap aangegaan met een 3e zonder ons hierover te informeren terwijl we wel altijd contact hebben gehouden.
Wellicht formuleerde je het niet goed Mies, maar als je al getrouwd bent kun je niet nog eens een geregistreerd partnerschap met een ander aangaan...
  zaterdag 31 juli 2021 @ 08:52:43 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200650075
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:16 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Wellicht formuleerde je het niet goed Mies, maar als je al getrouwd bent kun je niet nog eens een geregistreerd partnerschap met een ander aangaan...

Ik denk dat opa dood is, dus stiefoma was weduwe.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200650106
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:16 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Wellicht formuleerde je het niet goed Mies, maar als je al getrouwd bent kun je niet nog eens een geregistreerd partnerschap met een ander aangaan...

Opa is helaas niet meer onder ons.
Dat is mijn conclusie wanneer er gesproken wordt over het vruchtgebruik van de erfenis door stiefoma.

@Mishu :
Het feit dat er gesproken wordt over vruchtgebruik geeft ook aan dat stiefoma het mag gebruiken, maar niet bezit. Dat is waarom er ook er een brief voor kwijting komt. Dan doe je dus wel afstand van de spullen, waardoor stiefoma eigenaar zou worden en het door kan geven aan de nieuwe partner.

Overigens dat je spreekt over "blijkt dement" geeft mij aan dat je ook weer niet zo nauw contact hebt gehouden met stiefoma. Het feit dat zij een nieuwe relatie is aangegaan kan daardoor prima buiten jullie zicht gebeurd zijn.
Ik kan verder niet echt oordelen of het jou gaat om de:
- Echte waarde op te geven van de goederen
- De sentimentele waarde onder de goederen
- Het gevoel van potentieel onrecht wat stiefoma wordt aangedaan als iemand probeert misbruik te maken van een situatie
De combinatie over bovenstaande 3 elementen zou de eigen familie net zoveel een 'golddigger' kunnen maken of legitiem proberen de situatie te beschermen. Zoals door anderen ook gezegd, een verzoek hoef je niet in te willigen,
  zaterdag 31 juli 2021 @ 08:57:19 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200650132
Puur nieuwsgierigheid: is dit te voorkomen met koude uitsluiting?
Resistance is futile.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:01:03 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200650170
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:57 schreef Seven. het volgende:
Puur nieuwsgierigheid: is dit te voorkomen met koude uitsluiting?
Wie had er koud uitgesloten moeten worden?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:09:28 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200650323
De erfgenamen van opa hadden in actie kunnen komen toen opa hertrouwde, toen opa overleed, toen stiefoma hertrouwde. Een vierde moment is als stiefoma overlijdt. Het gaat hierbij om de wilsrechten die erfgenamen kunnen inroepen in dit soort situaties, om hun vordering veilig te stellen. Dit soort situaties noemt men het stiefoudergevaar.

Het wilsrechtverhaal is niet eenvoudig. Ik raad je aan om je ouder/ooms/tantes te adviseren naar een notaris of advocaat te gaan. En natuurlijk die ontvangen brief over de kwijting mee te nemen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200650514
Ik neem aan dat het met name om de woning gaat waar vruchtgebruik op was gevestigd? Begin eens met goed na te kijken hoe dat vruchtgebruik in elkaar steekt, daar wil wel eens bij horen dat het vruchtgebruik ook vervalt bij wilsonbekwaamheid of opname in een verzorgingstehuis.

Dan is het goed mogelijk dat de woning al van de kinderen is.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:28:28 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200650644
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wie had er koud uitgesloten moeten worden?
De partner van een erfgenaam. In dit geval partner van stiefoma.
Resistance is futile.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:36:04 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200650723
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

De partner van een erfgenaam. In dit geval partner van stiefoma.
Ik snap wat je bedoelt. Het zou kunnen! Maar wel even een notaris vragen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:45:29 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200650845
Dus er waren een opa + oma

Oma dood

Opa langslevende testament

Opa hertrouwt

Opa regelt vruchtgebruik, ik neem aan van een woning? voor 2e vrouw voor als Opa overlijdt.

Opa dood

2e vrouw Opa hertrouwt

2e vrouw lijkt? niet meer bij vermogen haar eigen zaken te behartigen?

Partner 2e vrouw opa vraagt of het kindsdeel van overlijden oma, en opa, kwijtgescholden kan worden?

Pfffft, nee jullie blijven recht houden op de delen van het overlijden van oma, en daarna opa. Het vruchtgebruik kan worden overgedragen door die 2e vrouw in theorie.

Dit moet redelijk goed te bepalen zijn als het overlijden van oma, en daarna opa, degelijk is afgehandeld. Als er vruchtgebruik is volgens de regels dan is dat ook notarieel vastgelegd. Er moet dus een redelijk te vinden papertrail zijn.

Als er substantieel vermogen is, of in ieder geval recht op uit overlijden opa en oma, of zou moeten zijn dan zou ik een eigen notaris/advocaat inschakelen. En dan gewon samen met alle kinderen van opa & oma. Gezien die brijf zou ik dat zsm doen! Blijkbaar broeit er iets. Ik gok een afbetaalde woning die vrij komt als de 2e vrouw overlijdt of een tehuis in gaat (dan eindigt het vruchtrgebruik vast.) Nogmaals, zoek juridische bijstand!

Het feest wordt nog leuker als die 2e vrouw en 3e man ook kinderen hebben bijv.
Dum de dum
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:08:49 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200651131
Het verzoek om kwijting kan ook samenhangen met de situatie dat stiefoma nu in een verzorgingshuis zit. Om de eigen bijdrage te kunnen betalen zou bijv. verkoop van het huis gewenst kunnen zijn.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:44:40 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_200651895
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:09 schreef Lienekien het volgende:
De erfgenamen van opa hadden in actie kunnen komen toen opa hertrouwde, toen opa overleed, toen stiefoma hertrouwde. Een vierde moment is als stiefoma overlijdt. Het gaat hierbij om de wilsrechten die erfgenamen kunnen inroepen in dit soort situaties, om hun vordering veilig te stellen. Dit soort situaties noemt men het stiefoudergevaar.

Het wilsrechtverhaal is niet eenvoudig. Ik raad je aan om je ouder/ooms/tantes te adviseren naar een notaris of advocaat te gaan. En natuurlijk die ontvangen brief over de kwijting mee te nemen.
Wij hadden inderdaad moeten laten vastleggen wat het vermogen van opa was bij overlijden. Maar wij wilden zijn wensen respecteren en vertrouwden stiefoma op haar woord.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:50:41 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200652052
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:44 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wij hadden inderdaad moeten laten vastleggen wat het vermogen van opa was bij overlijden. Maar wij wilden zijn wensen respecteren en vertrouwden stiefoma op haar woord.
Dat is dan een pijnlijke fout geweest. Helaas.

In dit soort gevallen moet je nooit vertrouwen op beloftes of mooie intenties.

Overigens gaat dat wel samen: de wensen van opa respecteren (vruchtgebruik voor oma) en ook vast laten leggen wat de erfgenamen uiteindelijk gaan krijgen uit de nalatenschap.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 11:25:42 #20
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200652779
Het mensje zit dement in een verpleeghuis. Wie zegt eigenlijk dat ze dit allemaal bewust heeft gedaan en ze zich niet door een oplichter in de luren heeft laten leggen?

'Stiefoma blijkt nu dement in een verpleeghuis te zitten'. Hoe close was dat contact dan als je daar nu pas achter komt?

Ik zou in ieder geval nergens akkoord mee gaan en het tot de bodem uitzoeken.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 11:35:14 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200652909
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:25 schreef Elpis het volgende:
Het mensje zit dement in een verpleeghuis. Wie zegt eigenlijk dat ze dit allemaal bewust heeft gedaan en ze zich niet door een oplichter in de luren heeft laten leggen?

'Stiefoma blijkt nu dement in een verpleeghuis te zitten'. Hoe close was dat contact dan als je daar nu pas achter komt?

Ik zou in ieder geval nergens akkoord mee gaan en het tot de bodem uitzoeken.
Bedoel je dat stiefoma misschien al niet meer handelingsbekwaam was toen ze het geregistreerde partnerschap aanging?

Dat gaat wel heel moeilijk worden om aan te tonen, temeer daar haar stieffamilie blijkbaar al een tijd geen contact meer met haar heeft.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 11:35:43 #22
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_200652918
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:25 schreef Elpis het volgende:
Het mensje zit dement in een verpleeghuis. Wie zegt eigenlijk dat ze dit allemaal bewust heeft gedaan en ze zich niet door een oplichter in de luren heeft laten leggen?

'Stiefoma blijkt nu dement in een verpleeghuis te zitten'. Hoe close was dat contact dan als je daar nu pas achter komt?

Ik zou in ieder geval nergens akkoord mee gaan en het tot de bodem uitzoeken.
Stiefoma woont aan de andere kant van het land. Er werd gebeld maar het contact is langzaam verwaterd maar je gunt zo iemand ook haar eigen leven.

Het lijkt mij dat een notaris checkt of stiefoma bij volle verstand was.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 11:38:16 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200652949
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Stiefoma woont aan de andere kant van het land. Er werd gebeld maar het contact is langzaam verwaterd maar je gunt zo iemand ook haar eigen leven.

Het lijkt mij dat een notaris checkt of stiefoma bij volle verstand was.
Op welke situatie duid je nu?
The love you take is equal to the love you make.
pi_200653223
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:45 schreef Fe2O3 het volgende:

Als er substantieel vermogen is, of in ieder geval recht op uit overlijden opa en oma, of zou moeten zijn dan zou ik een eigen notaris/advocaat inschakelen. En dan gewon samen met alle kinderen van opa & oma. Gezien die brijf zou ik dat zsm doen! Blijkbaar broeit er iets. Ik gok een afbetaalde woning die vrij komt als de 2e vrouw overlijdt of een tehuis in gaat (dan eindigt het vruchtrgebruik vast.) Nogmaals, zoek juridische bijstand!

Het feest wordt nog leuker als die 2e vrouw en 3e man ook kinderen hebben bijv.
Dat meegemaakt in mijn familie. Mijn opa overleed in 1980, daarna jarenlang gesteggel met zijn tweede vrouw over de erfenis, hoewel alles was vastgelegd. Nu nog zijn de verhoudingen scheef.

Wat ik heb geleerd: sta je erfdeel in een huis of andere O.G. niet/nooit af in ruil voor een (onzinnig) geldbedrag. Dat hebben mijn ooms en tantes gedaan na overlijden oma (in 1971): voor 2000 gulden hebben ze hun erfdeel in een herenhuis verkwanseld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200653296
Balen man, snap echt niet dat ouwe mensen vaak zo zijn
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:04:31 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200653409
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:57 schreef jameshond7 het volgende:
Balen man, snap echt niet dat ouwe mensen vaak zo zijn
Bedoel je nu de huidige partner van stiefoma?

Die wordt kwade bedoelingen in de schoenen geschoven, maar dat is nog maar de vraag. Zijn alleen maar aannames.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:05:39 #27
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200653428
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bedoel je dat stiefoma misschien al niet meer handelingsbekwaam was toen ze het geregistreerde partnerschap aanging?

Dat gaat wel heel moeilijk worden om aan te tonen, temeer daar haar stieffamilie blijkbaar al een tijd geen contact meer met haar heeft.
Dat ja. Je zit niet ineens dement in een verpleeghuis. Daar gaat een traject aan vooraf.
Ik moest ineens aan deze zaak denken: https://www.ad.nl/binnenl(...)or-rechter~ae2b951e/

Kans op succes zou ik niet durven inschatten. Misschien is er via andere contacten van stiefoma nog wat opheldering te krijgen? Het lijkt me in ieder geval niet fair stiefoma bij voorbaat achterbaks handelen in de schoenen te schuiven.

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:35 schreef Mishu het volgende:
maar je gunt zo iemand ook haar eigen leven.
Mooi eufemisme voor iemand in haar eigen sop gaar laten koken. O+

Verder zie ik in het vastgelegde vruchtgebruik (middels testament mag ik hopen?) het enige aanknopingspunt.
Daaruit blijkt dat ze geen eigenaar is. Staat er dan niet in dat testament wanneer dat vruchtgebruik eindigt? Zoals bij verhuizing bv. Ik zou echt contact met een notaris hierover opnemen voor advies.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:09:10 #28
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_200653490
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bedoel je nu de huidige partner van stiefoma?

Die wordt kwade bedoelingen in de schoenen geschoven, maar dat is nog maar de vraag. Zijn alleen maar aannames.
Er is nog veel onduidelijk inderdaad. We gaan zelf naar een notaris en we zien wel. Voor mij persoonlijk ben ik vooral geinteresseerd in foto's en brieven enzo. Ik wil weten wat er gebeurd is.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:11:25 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200653527
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:05 schreef Elpis het volgende:

[..]

Dat ja. Je zit niet ineens dement in een verpleeghuis. Daar gaat een traject aan vooraf.
Ik moest ineens aan deze zaak denken: https://www.ad.nl/binnenl(...)or-rechter~ae2b951e/

Kans op succes zou ik niet durven inschatten. Misschien is er via andere contacten van stiefoma nog wat opheldering te krijgen? Het lijkt me in ieder geval niet fair stiefoma bij voorbaat achterbaks handelen in de schoenen te schuiven.
[..]

Ik zou dus ook niet bij voorbaat de nieuwe partner van stiefoma achterbaks handelen in de schoenen schuiven.

Artikel is interessant. Verschil is wel dat het hier om stiefkinderen op flinke afstand gaat (letterlijk en figuurlijk). Ik haal er niet uit op grond waarvan dat dementieproces dan is vastgesteld. Wel dat de partner te kwader trouw bleek. Ook dan staat de familie van TS niet erg sterk, want ze kennen hem niet eens.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:13:57 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200653566
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:09 schreef Mishu het volgende:

[..]

Er is nog veel onduidelijk inderdaad. We gaan zelf naar een notaris en we zien wel. Voor mij persoonlijk ben ik vooral geinteresseerd in foto's en brieven enzo. Ik wil weten wat er gebeurd is.
Foto’s en brieven die nog van je opa waren?

Ik zou via de notaris laten nagaan wat de reden is voor het verzoek om kwijting en op tafel leggen dat zoons en dochter ten minste de persoonlijke bezittingen van opa wensen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:15:29 #31
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200653585
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou dus ook niet bij voorbaat de nieuwe partner van stiefoma achterbaks handelen in de schoenen schuiven.

Zaken proberen toe te eigenen die niet eens van je partner zijn noem jij zuivere koffie?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:22:05 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200653708
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:15 schreef Elpis het volgende:

[..]

Zaken proberen toe te eigenen die niet eens van je partner zijn noem jij zuivere koffie?
Ik heb eerder die wilsrechten genoemd en TS gaf aan dat de kinderen van opa daar steken hebben laten vallen.

In hoeverre is er nog aanspraak te maken nadat stiefoma is hertrouwd? Weet de nieuwe partner van ‘beloftes’ die ooit zijn gedaan?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:39:42 #33
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200654107
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb eerder die wilsrechten genoemd en TS gaf aan dat de kinderen van opa daar steken hebben laten vallen.

In hoeverre is er nog aanspraak te maken nadat stiefoma is hertrouwd? Weet de nieuwe partner van ‘beloftes’ die ooit zijn gedaan?
Dat zij steken hebben laten vallen maakt zijn motieven natuurlijk niet ineens zuiver.
Hij weet in ieder geval verdomd goed dat er alleen vruchtgebruik is en dus geen eigendom. Anders had hij die brief niet door een notaris laten sturen.

Maar goed verder is het een wat vaag verhaal over wat voor erfenis het zou kunnen gaan (huis, geld, goederen) en of er wel een testament was en hoe dat vruchtgebruik daar precies in omschreven staat. Dat opa is overleden stond niet eens in de OP. Dat moesten we er zelf uit filteren. Maakt dat ik me zelfs afvraag of de term vruchtgebruik hier wel goed gebruikt is.

Als het nou niet eens om en aardig geldbedrag en/of huis zou gaan ts, zou je kunnen over wegen te tekenen op voorwaarde dat jullie de foto's en evt brieven oid krijgen?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_200654236
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:57 schreef jameshond7 het volgende:
Balen man, snap echt niet dat ouwe mensen vaak zo zijn
Ach, ze heeft het heel sluw aangepakt, ze was nog net geen 60. Mijn "biologische" grootmoeder overleed in juli 1971, de as. vrouw bood zich eerst aan als werkster, toen huishoudelijke hulp intern, en toen mijn grootvader z'n kinderen hun erfdeel had uitbetaald, wist ze 'm zover te krijgen dat mijn opa met haar trouwde. In februari 1972 was dat al!!!!

Mijn opa was haar derde man: eerste in de oorlog omgekomen, van de tweede gescheiden en mijn opa was 9 jaar later ook dood. Heeft ze drie mannen gehad en bijna een vierde waarmee ze in het ouderlijk huis trok…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200654273
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:09 schreef Lienekien het volgende:
De erfgenamen van opa hadden in actie kunnen komen toen opa hertrouwde, toen opa overleed, toen stiefoma hertrouwde. Een vierde moment is als stiefoma overlijdt. Het gaat hierbij om de wilsrechten die erfgenamen kunnen inroepen in dit soort situaties, om hun vordering veilig te stellen. Dit soort situaties noemt men het stiefoudergevaar.

Het wilsrechtverhaal is niet eenvoudig. Ik raad je aan om je ouder/ooms/tantes te adviseren naar een notaris of advocaat te gaan. En natuurlijk die ontvangen brief over de kwijting mee te nemen.
Dat dus. Vertrouwen op mooie blauwe ogen schiet je niets op, helaas.

Afstand doen van rechten of vorderingen....je hebt het nakijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200654288
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Stiefoma woont aan de andere kant van het land. Er werd gebeld maar het contact is langzaam verwaterd maar je gunt zo iemand ook haar eigen leven.

Het lijkt mij dat een notaris checkt of stiefoma bij volle verstand was.
Denk dat een rechtelijke uitspraak nodig is??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:04:02 #37
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200654614
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn opa was haar derde man: eerste in de oorlog omgekomen, van de tweede gescheiden en mijn opa was 9 jaar later ook dood. Heeft ze drie mannen gehad en bijna een vierde waarmee ze in het ouderlijk huis trok…..
Tenzij ze 2 echtgenoten zelf naar de andere wereld heeft geholpen lees ik niets bijzonders. Best sneu als je 2 partners moet begraven.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_200654846
Als het om woning gaat, klinkt het alsof vruchtgebruik in dit geval betekent gebruik mogen maken van, tot overlijden waarna het naar de kinderen gaat als er verder geen anderen waren of zijn aangemerkt in opa’s testament.

Kwijting is dan waarschijnlijk gevraagd zodat zij het huis kunnen verkopen of iets dergelijks voor, ik vermoed inderdaad, verpleegtehuis van stiefoma te kunnen bekostigen.
pi_200655289
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:04 schreef Elpis het volgende:
Tenzij ze 2 echtgenoten zelf naar de andere wereld heeft geholpen lees ik niets bijzonders. Best sneu als je 2 partners moet begraven.
Mwoah, ik ken niet zoveel vrouwen die 3 mannen hebben gehad (en bijna een vierde).

Ik ben nog steeds met mijn eerste vrouw…..is dat de uitzondering die de regel bevestigt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:49:31 #40
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200655361
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Mwoah, ik ken niet zoveel vrouwen die 3 mannen hebben gehad (en bijna een vierde).

Ik ben nog steeds met mijn eerste vrouw…..is dat de uitzondering die de regel bevestigt?
Dan ben ik ook een uitzondering, maar dat wil niet zeggen dat ik me niet kan voorstellen dat het leven soms anders kan lopen. Zeker bij 2 overlijdens. Het is niet zo dat ze 3 of 4 keer gescheiden is he?

Maar goed dit is best offtopic.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_200662922
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Kwijting is dan waarschijnlijk gevraagd zodat zij het huis kunnen verkopen of iets dergelijks voor, ik vermoed inderdaad, verpleegtehuis van stiefoma te kunnen bekostigen.
Wanneer stiefoma naast het vruchtgebruik geen cent te makken heeft, blijft de eigen bijdrage voor het verpleeghuis onder haar AOW inkomen. Tenzij er natuurlijk gekozen wordt voor een dure particuliere zorginstelling.

Maar waarom zouden de stiefkinderen die al jaren nauwelijks contact hebben voor de kosten daarvan moeten opdraaien?
  zondag 1 augustus 2021 @ 09:38:34 #42
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200669243
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als het om woning gaat, klinkt het alsof vruchtgebruik in dit geval betekent gebruik mogen maken van, tot overlijden waarna het naar de kinderen gaat als er verder geen anderen waren of zijn aangemerkt in opa’s testament.

Kwijting is dan waarschijnlijk gevraagd zodat zij het huis kunnen verkopen of iets dergelijks voor, ik vermoed inderdaad, verpleegtehuis van stiefoma te kunnen bekostigen.
Dan had het wel makkelijk geweest als dat in de brief stond toch? Sowieso hebben de kinderen recht op de helft + maximaal de helft van de helft van hetgene waar vruchtgebruik op zit. (de helft bij overlijden oma, en de helft van het bezit van Opa toen die overleed. Dat komt vrij als die 2e vrouw overlijdt. In theorie)

Het is maar een vaag verhaal, of TS vertelt niet alles (of weet niet alles). Het lijkt me dat in die brief precies staat waarvoor het wordt gevraagd, zo niet dan kan je daar ook wel wat van denken.
Dum de dum
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 augustus 2021 @ 09:57:45 #43
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_200669475
Het lijkt me het beste als je het testament van opa boven water krijgt. Daarin is het vruchtgebruik vastgesteld en als het goed in staat daarin ook wat er daarna met de erfenis moet gebeuren.

Zomaar op basis van een brief afstand doen zou ik zeker niet doen. Eerst goed uitzoeken waarom die vraag er is en wat voor gevolgen dat heeft.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 1 augustus 2021 @ 10:23:00 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200669800
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:57 schreef Seven. het volgende:
Puur nieuwsgierigheid: is dit te voorkomen met koude uitsluiting?
Dit is te voorkomen door testamentair vast te stellen dat het vruchtgebruik eindigt als iemand opnieuw een vaste relatie aangaat of in een instelling wordt opgenomen.

Als opa een testament had is het in deze situatie (3 kinderen, hertrouwd met een vrouw die niet de moeder van een van die kinderen is) erg vervelend dat het er niet in staat.
Overigens staat het er vaak wel in.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 1 augustus 2021 @ 10:25:48 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200669861
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

De partner van een erfgenaam. In dit geval partner van stiefoma.
Als oma geen erfgenaam is maar alleen het vruchtgebruik heeft dan is haar partner niet als "koude kant" uit te sluiten.
Aan de andere kant: als dat zo zou zijn dan zou het ook raar zijn dat het vruchtgebruik doorgegeven zou kunnen worden aan een nieuwe partner.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200670478
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 09:38 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dan had het wel makkelijk geweest als dat in de brief stond toch? Sowieso hebben de kinderen recht op de helft + maximaal de helft van de helft van hetgene waar vruchtgebruik op zit. (de helft bij overlijden oma, en de helft van het bezit van Opa toen die overleed. Dat komt vrij als die 2e vrouw overlijdt. In theorie)

Het is maar een vaag verhaal, of TS vertelt niet alles (of weet niet alles). Het lijkt me dat in die brief precies staat waarvoor het wordt gevraagd, zo niet dan kan je daar ook wel wat van denken.
Kan zijn dat degene die de brief schreef er vanuit gaat of ging dat kinderen de details al weten.
Maar inderdaad, het lijkt een beetje alsof ze hopen dat ze het niet weten zeg maar.
  zondag 1 augustus 2021 @ 11:20:07 #47
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200670985
Dat je de ballen hebt om dit verzoek überhaupt te doen bij de kinderen van de overleden man van je huidige partner.
En precies wanneer ze inmiddels dement is.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 3 september 2021 @ 20:14:52 #48
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_201200729
Oke, huge plot twist: mijn vader is onverwacht overleden. Mijn vader heeft een testament, mijn moeder heeft vruchtgebruik.

Kunnen we nou niet gewoon een notaris vragen om zijn testament tot uitvoer te brengen en dat mijn moeder beneficiair aanvaard en dat die notaris het dan allemaal verder uit mag zoeken? Dat we ervanaf zijn?

Mijn pa had de erfenis van zijn vader volledig aanvaard.

Kunnen wij er op deze manier vanaf komen?
  vrijdag 3 september 2021 @ 20:22:07 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201200840
Gecondoleerd.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')