abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 12:59:51 #151
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200654537
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Ook dat werkt op den duur niet.
Kende, vroeger, een groep mensen die in zo'n commune woonden.
Zodra er één persoon spaart voor iets luxieus, krijg je al scheve ogen.

En dat zie je in de maatschappij ook. Je hebt mensen die boven hun stand leven, zich beter willen voordoen dan ze het hebben en al hun inkomen verkwisten.
Die hebben op hun 67ste niets meer dan een schamel aow'tje.
Je hebt ook mensen die hard werken, slim investeren en spaarzaam leven.
Die hebben een goede oude dag.
Maar dat wordt ze niet gegund, want "dat is niet eerlijk dat zij meer geld hebben"
En dan gaan ze dood en mogen ze hun bezit niet ongestraft aan hun kinderen nalaten. Dan komt de fiscus een deel inpikken.

Sparen en rijkdom vergaren mag niet in Nederland.
Mijn bankrekening zegt iets anders.

Je hebt ook mensen die hun hele leven keihard werken voor een heel laag inkomen en daar een minimum AOW aan overhouden. Gun jij ze dat wel? Als we simplistisch gaan doen dan heb ik er ook nog wel een paar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:03:50 #152
3542 Gia
User under construction
pi_200654609
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:59 schreef Tijger_m het volgende:

Mijn bankrekening zegt iets anders.
Je kunt nu geld hebben, maar geef het eens aan je kinderen. Dat mag niet zomaar.

Ik ben echt tegen schenk-, vermogen- en erfbelasting. Je moet m.i. zelf mogen bepalen wat je met je eigen verdiende geld doet.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:07:10 #153
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200654673
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Je kunt nu geld hebben, maar geef het eens aan je kinderen. Dat mag niet zomaar.

Ik ben echt tegen schenk-, vermogen- en erfbelasting. Je moet m.i. zelf mogen bepalen wat je met je eigen verdiende geld doet.
Dat mag wel, per jaar mag je geld geven tot een maximum. En als het geerfd is dan is het jouw geld helemaal niet meer, jij bent dood in dat geval en voor je kinderen is het dan gewoon inkomen en inkomen word belast in Nederland.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:07:38 #154
3542 Gia
User under construction
pi_200654678
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mijn bankrekening zegt iets anders.

Je hebt ook mensen die hun hele leven keihard werken voor een heel laag inkomen en daar een minimum AOW aan overhouden. Gun jij ze dat wel? Als we simplistisch gaan doen dan heb ik er ook nog wel een paar.
Als je je leven lang werkt, kun je ook een bedrijfspensioen opbouwen of geld opzij zetten voor je oude dag.
Ik zie niet in waarom iemand die zorgt voor zijn eigen oude dag, moet gaan meebetalen, door achterlijke belastingen, aan de oude dag van mensen die zelf niets geregeld hebben.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:11:37 #155
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200654743
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je je leven lang werkt, kun je ook een bedrijfspensioen opbouwen of geld opzij zetten voor je oude dag.
Ik zie niet in waarom iemand die zorgt voor zijn eigen oude dag, moet gaan meebetalen, door achterlijke belastingen, aan de oude dag van mensen die zelf niets geregeld hebben.
Mischien omdat ze niets konden regelen omdat ze hun hele leven voor een minimum hebben gewerkt? Ik vind het wel heel bijzonder dat je nu de pretentie hebt dat wij in een communistisch systeem leven waar je niets mag houden van je zuurverdiende geld.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:12:47 #156
3542 Gia
User under construction
pi_200654759
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:07 schreef Tijger_m het volgende:

Dat mag wel, per jaar mag je geld geven tot een maximum. En als het geerfd is dan is het jouw geld helemaal niet meer, jij bent dood in dat geval en voor je kinderen is het dan gewoon inkomen en inkomen word belast in Nederland.
Ik zie dat toch anders en velen met mij. Als ik mijn huis afbetaal, dan moet ik dat bezit gewoon aan mijn zoon kunnen geven. Zonder dat hij dan aangeslagen wordt.

Deze belastingen zijn al een verkapt communisme en daar doe ik niet aan mee. Ik verzin wel manieren waarmee ik mijn bezit aan mijn kinderen kan nalaten, zonder dat de fiscus ermee gaat lachen.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:17:40 #157
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200654840
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zie dat toch anders en velen met mij. Als ik mijn huis afbetaal, dan moet ik dat bezit gewoon aan mijn zoon kunnen geven. Zonder dat hij dan aangeslagen wordt.

Deze belastingen zijn al een verkapt communisme en daar doe ik niet aan mee. Ik verzin wel manieren waarmee ik mijn bezit aan mijn kinderen kan nalaten, zonder dat de fiscus ermee gaat lachen.
Dit argument is werkelijk lachwekkend, je hebt zeker ook geen HRA gehad toen je dat huis aan het afbetalen was"? Dat heb je toch wel geweigerd want dat is toch bijna communisme?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:21:17 #158
3542 Gia
User under construction
pi_200654904
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien omdat ze niets konden regelen omdat ze hun hele leven voor een minimum hebben gewerkt? Ik vind het wel heel bijzonder dat je nu de pretentie hebt dat wij in een communistisch systeem leven waar je niets mag houden van je zuurverdiende geld.
We leven in een systeem waarin je beter je geld op kunt maken dan sparen of beleggen.

Zet twee mensen met een gelijk inkomen, laten we zeggen, 2x modaal, naast elkaar. De ene leeft als een koning, vaak uit eten, luxe spullen, 3x per jaar op vakantie, ruime huurwoning en een klein potje op de spaarrekening voor onvoorziene zaken.
De andere koopt een huis, gaat 1x per 2 jaar op vakantie, spaart liever dan verkwisten en heeft na 30 jaar, een vergelijkbaar huis afbetaald.

Dan gaan ze beide dood. De eerste zonder consequenties. De inboedel wordt verdeeld, geld is er niet.
Bij de ander is er een vermogen van een slordige 3 ton en mogelijk nog wat spaargeld. En daarvan moet dan een groot deel naar de belasting.

Echt, dat slaat toch nergens op. Ze hadden evenveel geld verdiend in hun leven, maar de spaarder wordt bestraft.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:23:28 #159
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200654940
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:21 schreef Gia het volgende:

[..]

We leven in een systeem waarin je beter je geld op kunt maken dan sparen of beleggen.

Zet twee mensen met een gelijk inkomen, laten we zeggen, 2x modaal, naast elkaar. De ene leeft als een koning, vaak uit eten, luxe spullen, 3x per jaar op vakantie, ruime huurwoning en een klein potje op de spaarrekening voor onvoorziene zaken.
De andere koopt een huis, gaat 1x per 2 jaar op vakantie, spaart liever dan verkwisten en heeft na 30 jaar, een vergelijkbaar huis afbetaald.

Dan gaan ze beide dood. De eerste zonder consequenties. De inboedel wordt verdeeld, geld is er niet.
Bij de ander is er een vermogen van een slordige 3 ton en mogelijk nog wat spaargeld. En daarvan moet dan een groot deel naar de belasting.

Echt, dat slaat toch nergens op. Ze hadden evenveel geld verdiend in hun leven, maar de spaarder wordt bestraft.
Wat de fuck heeft dit met een discussie over communisme te maken en hoe wordt iemand die DOOD is bestraft? Denk eens na, joh.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:24:00 #160
3542 Gia
User under construction
pi_200654944
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dit argument is werkelijk lachwekkend, je hebt zeker ook geen HRA gehad toen je dat huis aan het afbetalen was"? Dat heb je toch wel geweigerd want dat is toch bijna communisme?
Ik vind dat inderdaad een gedrocht wat onmiddellijk afgeschaft mag worden. Overigens heb ik ons huis nog lang niet afbetaald en ben ik ook niet van plan dat te doen. Maak de overwaarde liever wat eerder op.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:27:19 #161
3542 Gia
User under construction
pi_200654990
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wat de fuck heeft dit met een discussie over communisme te maken en hoe wordt iemand die DOOD is bestraft? Denk eens na, joh.
Die belastingen zijn verzonnen omdat sommige kinderen de 'mazzel' hebben bij rijke ouders geboren te zijn en andere bij verkwisters.

Dat moet dan rechtgetrokken worden met belasting op nalatenschap. Belasting op je spaargeld, boven x-bedrag.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:31:39 #162
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200655066
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Die belastingen zijn verzonnen omdat sommige kinderen de 'mazzel' hebben bij rijke ouders geboren te zijn en andere bij verkwisters.

Dat moet dan rechtgetrokken worden met belasting op nalatenschap. Belasting op je spaargeld, boven x-bedrag.
Nee. Geld wat je erft is jouw spaargeld niet, dat is het spaargeld van iemand anders, dat is inkomen voor degene die erft. En dus belast.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:32:45 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200655080
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je je leven lang werkt, kun je ook een bedrijfspensioen opbouwen of geld opzij zetten voor je oude dag.
Ik zie niet in waarom iemand die zorgt voor zijn eigen oude dag, moet gaan meebetalen, door achterlijke belastingen, aan de oude dag van mensen die zelf niets geregeld hebben.
Wat een fucking arrogantie met je "een bedrijfspensnioen opbouwen" man, man, man.... het barst in NL nog van de mensen die tegen een laag salaris werken en er dus amper bedrijfspensioen valt op te bouwen, of dacht je dat de schoenmaker die niet eens modaal aantikt nog even 500 per maand van zijn 2500 bruto kan wegzetten voor zijn pensioen?

Het zijn juist de mensen met de lage inkomens die een beroerd pensioen hebben en er ook niet extra voor konden reserveren omdat ze..... een laag inkomen hebben.

En met een beetje pech heb je dan nog 50 jaar gewerkt ook....

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 31-07-2021 15:03:01 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:35:04 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200655113
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dit argument is werkelijk lachwekkend, je hebt zeker ook geen HRA gehad toen je dat huis aan het afbetalen was"? Dat heb je toch wel geweigerd want dat is toch bijna communisme?
Afbetalen :') gekkie O+
Nee, lekker maximaal HRA vangen voor een aflossingsvrije hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:35:41 #165
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200655131
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Afbetalen :') gekkie O+
Nee, lekker maximaal HRA vangen voor een aflossingsvrije hypotheek.
Klinkt wel erg als communisme ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:42:07 #166
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_200655238
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Die belastingen zijn verzonnen omdat sommige kinderen de 'mazzel' hebben bij rijke ouders geboren te zijn en andere bij verkwisters.

Dat moet dan rechtgetrokken worden met belasting op nalatenschap. Belasting op je spaargeld, boven x-bedrag.
Bedoeld om de adel te breken en het feodale systeem definitief op het kerkhof te laten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:42:17 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200655242
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:21 schreef Gia het volgende:

[..]

We leven in een systeem waarin je beter je geld op kunt maken dan sparen of beleggen.

Zet twee mensen met een gelijk inkomen, laten we zeggen, 2x modaal, naast elkaar. De ene leeft als een koning, vaak uit eten, luxe spullen, 3x per jaar op vakantie, ruime huurwoning en een klein potje op de spaarrekening voor onvoorziene zaken.
De andere koopt een huis, gaat 1x per 2 jaar op vakantie, spaart liever dan verkwisten en heeft na 30 jaar, een vergelijkbaar huis afbetaald.

Dan gaan ze beide dood. De eerste zonder consequenties. De inboedel wordt verdeeld, geld is er niet.
Bij de ander is er een vermogen van een slordige 3 ton en mogelijk nog wat spaargeld. En daarvan moet dan een groot deel naar de belasting.

Echt, dat slaat toch nergens op. Ze hadden evenveel geld verdiend in hun leven, maar de spaarder wordt bestraft.
2 keer modaal en dan maar 300.000 nalaten.... aflossingsvrije hypotheek zeker...

Maar goed, ik heb even berekend wat de erfbelasting voor de 2 bloedjes van kinderen is van die dubbel modaler die met een vermogen van 300.000 het leven laat, en waarvan volgens jou "een groot deel" naar de belasting moet.

Ik wil wel even weten wat jouw definitie van "een groot deel" is, want in dit geval waar de kinderen samen 300.000 erven betekent het dat ze ieder ¤ 150.000 erven en daarvan moet maar liefst ¤ 12.871 aan erfbelasting over worden afgedragen door ieder kind.

Ik snap dat ¤ 12.871 HEEL VEEL geld is, als je het niet hebt, maar op ¤ 150.000 is het nog geen 10% dus hoe dat in de categorie "een groot deel" zou moeten vallen weet ik niet maar dat mag je me even uitleggen.

https://www.belastingdien(...)fbelasting-berekenen
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200655428
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat een fucking arrogantie met je "een bedrijfspensnioen opbouwen" man, man, man.... het barst in NL nog van de mensen die tegen een laag salaris werken en er dus amper bedrijfspensioen valt op te bouwen, of dacht je dat de schoenmaker die niet eens modaal aantikt nog even 500 per maand van zijn 2500 bruto kan wegzetten voor zijn pensioen?

Het zijn juist de mensen met de lage inkomens die een beroerd pensioen hebben en er ook extra voor konden reserveren omdat ze..... een laag inkomen hebben.

En met een beetje pech heb je dan nog 50 jaar gewerkt ook....
Ik heb er niets op tegen als ik met pensioen ben en moet naar een verzorgingstehuis dat ik mijn pensioen, aow en vermogen afsta maar dan eis ik wel goede zorg. En dat ik dan op die manier een gelijke behandeling krijg dan iemand die minder heeft opgebouwd is dat prima. Maar nogmaals dan wel een goede zorg voor iedereen.

Ik heb dan immers een beter leven gehad dan iemand die nooit gewerkt heeft. Dat nemen ze mij niet meer af.

En mocht het zo zijn dat mijn kinderen iets erven dan is dat maar zo. Ik zie niet het probleem van belasting betalen. Maar dan wel een goed sociaal stelsel voor iedereen. Ik zie het als een verzekering mocht ik het ooit zelf hard nodig hebben.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 13:57:24 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200655486
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:53 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik heb er niets op tegen als ik met pensioen ben en moet naar een verzorgingstehuis dat ik mijn pensioen, aow en vermogen afsta maar dan eis ik wel goede zorg. En dat ik dan op die manier een gelijke behandeling krijg dan iemand die minder heeft opgebouwd is dat prima. Maar nogmaals dan wel een goede zorg voor iedereen.

Ik heb dan immers een beter leven gehad dan iemand die nooit gewerkt heeft. Dat nemen ze mij niet meer af.

En mocht het zo zijn dat mijn kinderen iets erven dan is dat maar zo. Ik zie niet het probleem van belasting betalen. Maar dan wel een goed sociaal stelsel voor iedereen. Ik zie het als een verzekering mocht ik het ooit zelf hard nodig hebben.
Nou ja, we hebben geen verzorgingstehuizen meer, alleen nog maar verpleeghuizen en daar kom je pas terecht als je verpleging nodig hebt.
Als je niet wilt dat de langstlevende het erfdeel dat hij/zij in vruchtgebruik heeft moet opmaken in het verpleeghuis dan moet je dat even testamentair vastleggen, zodat je kinderen hun erfenis van jou al krijgen voor je echtgenote in huize Nachtrust duizenden euro's per maand gaat kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200655528
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, we hebben geen verzorgingstehuizen meer, alleen nog maar verpleeghuizen en daar kom je pas terecht als je verpleging nodig hebt.
Als je niet wilt dat de langstlevende het erfdeel dat hij/zij in vruchtgebruik heeft moet opmaken in het verpleeghuis dan moet je dat even testamentair vastleggen, zodat je kinderen hun erfenis van jou al krijgen voor je echtgenote in huize Nachtrust duizenden euro's per maand gaat kosten.
Dat is waar. Ik zat nog met een verzorgingstehuis in mijn hoofd. Iets wat men in ere zou moeten herstellen. Maar dan zullen wel offers gebracht moeten worden zoals ik al aangaf mbt het afstaan van pensioen etc. Maar daar zal wel weinig animo voor zijn vrees ik.
pi_200655607
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zie dat toch anders en velen met mij. Als ik mijn huis afbetaal, dan moet ik dat bezit gewoon aan mijn zoon kunnen geven. Zonder dat hij dan aangeslagen wordt.

Deze belastingen zijn al een verkapt communisme en daar doe ik niet aan mee. Ik verzin wel manieren waarmee ik mijn bezit aan mijn kinderen kan nalaten, zonder dat de fiscus ermee gaat lachen.
Dat zie ik niet als een communisme. Dat is een vorm van een sociaal democratie waarbij we belasting betalen voor een goed vangnet etc.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 14:11:11 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200655703
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:59 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is waar. Ik zat nog met een verzorgingstehuis in mijn hoofd. Iets wat men in ere zou moeten herstellen. Maar dan zullen wel offers gebracht moeten worden zoals ik al aangaf mbt het afstaan van pensioen etc. Maar daar zal wel weinig animo voor zijn vrees ik.
Nou ja, je hoeft het pensioen niet te laten afstaan, het verzorgingstehuis kost gewoon X en dat moet betaald worden, en of dat uit AOW, pensioen of vermogen is maakt niet zoveel uit, je kunt daar prima een eigen bijdrage berekening op loslaten die inkomens- en vermogensafhankelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200655834
Wat een openbaring zeg. Schokkend.

Of moest een boos-rechtse user weer gewoon even zeiken? Probeer KLB.
"Pools are perfect for holding water"
  Beste debater 2022 zaterdag 31 juli 2021 @ 14:38:42 #174
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200656285
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Die belastingen zijn verzonnen omdat sommige kinderen de 'mazzel' hebben bij rijke ouders geboren te zijn en andere bij verkwisters.

Dat moet dan rechtgetrokken worden met belasting op nalatenschap. Belasting op je spaargeld, boven x-bedrag.
Ja, verkwisters ja... Niet ouders die gewoon werken maar geen tonnen verdienen.

Goeiedag wat een simplisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 31 juli 2021 @ 14:43:38 #175
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_200656450
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 14:18 schreef probeer het volgende:
Wat een openbaring zeg. Schokkend.

Of moest een boos-rechtse user weer gewoon even zeiken? Probeer KLB.
Ik heb eerder het idee dat jij nogal geagiteerd en getriggered bent dat er hier een topic over is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_200656472
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je je leven lang werkt, kun je ook een bedrijfspensioen opbouwen of geld opzij zetten voor je oude dag.
Ik zie niet in waarom iemand die zorgt voor zijn eigen oude dag, moet gaan meebetalen, door achterlijke belastingen, aan de oude dag van mensen die zelf niets geregeld hebben.
Misschien omdat we in een beschaafd land wonen waar we niet willen dat de ouderen door geldgebrek op straat komen te staan.
Daarnaast, als de AOW wil gaan afschaffen, wordt de premie voor aanvullende pensioen een stuk hoger. Franchise verdwijnt dan tenslotte ook. Anders bouw je simpelweg te weinig pensioen op.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200656519
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 14:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ik heb eerder het idee dat jij nogal geagiteerd en getriggered bent dat er hier een topic over is.
Ja, die twee luttele zinnetjes nadat de helft van dit topic al gepasseerd is, tonen inderdaad enorme agitatie :')
"Pools are perfect for holding water"
pi_200656666
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 14:04 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat zie ik niet als een communisme. Dat is een vorm van een sociaal democratie waarbij we belasting betalen voor een goed vangnet etc.
Sterker nog, het is kapitalisme in zijn puurste vorm. Adam Smith maakt in zijn "Wealth of Nations" onderscheid in productieve en niet productieve arbeid / kapitaal. De 1e voegt waarde toe aan de "Wealth of Nation" en de 2e niet. De 1e dient laag belast worden en 2e hoog. Sparen en overdracht naar de erven valt in categorie 2'.

Dit was ook zoals eerder genoemd om het feodale systeem te doorbreken. Omdat in het feodale systeem er een niet productieve elite ontstaat. In ons neoliberale systeem vergeten we het liefst dit stukje kapitalisme.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:01:25 #179
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200656962
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 13:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Die belastingen zijn verzonnen omdat sommige kinderen de 'mazzel' hebben bij rijke ouders geboren te zijn en andere bij verkwisters.

Dat moet dan rechtgetrokken worden met belasting op nalatenschap. Belasting op je spaargeld, boven x-bedrag.
Want jij zou het een goed idee vinden om het nog wat makkelijker te maken om vermogen te kunnen oppotten binnen families? Enig idee hoe je de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen een paar generaties volledig scheef trekt?
Huilen dan.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:29:18 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200657368
Het is wel grappig dat het juist vaak van die helemaal niet rijken zijn die het opnemen voor de enorm rijken (die door allerlei constructies amper belasting betalen), om het geld maar te kunnen behouden.

Echt rijke mensen gebruiken allerlei vrijstellingen (jubelton) om hun kinderen al op jonge leeftijd van een hoop geld te voorzien, en dan beperken ze de erfenis ook nog eens door allerlei leuke constructies.

Mensen die een serieuze erfenis hebben (en nee, dan bedoel ik dus geen 300K die over 2 kinderen verdeeld moet worden) maken zich niet druk over die erfbelasting en mensen die een erfenis in de minder dan een miljoen categorie hebben zouden dat ook niet moeten doen, want het valt wel mee wat die arme kindertjens aan erfbelasting moeten betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:57:46 #181
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200657809
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Kapitalisme werkt uitstekend, dat is wel gebleken. Steeds minder mensen leven ook in armoede dankzij dit fantastische economische systeem. Daarnaast is er ook geen elite te zien die met geweld hun verworvenheden beschermen.
Nee want dit is niet het systeem waarin mensen gedood worden omdat ze durven te protesteren tegen het delven van olie? Dit is niet het systeem waarin een aantal van de succesvolste multinationals doodseskaders gefinancierd hebben, banken genocides en apartheid gefinancierd hebben, waarin vakbonden neergeslagen zijn, waarin drugsverslaving en de strijd ertegen ingezet zijn om opstandige elementen van de eigen bevolking tegen te werken. Dit is niet het systeem waarin de bezitters van kapitaal steeds meer naar zich toetrekken in periodes die voor de rest van de bevolking bekendstaan als crises. Dit is niet het systeem waarin een toegenomen GDP in derdewereldlanden wordt gebruikt als maatstaf voor de afname van armoede, terwijl mensen niet meer kunnen eten omdat het land waar ze hun eten op verbouwden het bezit van een ander geworden is? Waar boeren verboden wordt voedsel voor hun familie te produceren omdat de zaden die ze gebruiken plotseling het intellectuele bezit van één of ander bedrijf zouden zijn.

Nou my bad. Dan is het kapitalisme misschien inderdaad wel zo geweldig als ons in de propaganda wordt voorgeschoteld en is het probleem helemaal niet dat het nooit langs dezelfde meetlat als het communisme gelegd wordt om te bepalen hoeveel doden, armoede en onderdrukking het zou veroorzaken.
pi_200659320
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:57 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Nee want dit is niet het systeem waarin mensen gedood worden omdat ze durven te protesteren tegen het delven van olie? Dit is niet het systeem waarin een aantal van de succesvolste multinationals doodseskaders gefinancierd hebben, banken genocides en apartheid gefinancierd hebben, waarin vakbonden neergeslagen zijn, waarin drugsverslaving en de strijd ertegen ingezet zijn om opstandige elementen van de eigen bevolking tegen te werken. Dit is niet het systeem waarin de bezitters van kapitaal steeds meer naar zich toetrekken in periodes die voor de rest van de bevolking bekendstaan als crises. Dit is niet het systeem waarin een toegenomen GDP in derdewereldlanden wordt gebruikt als maatstaf voor de afname van armoede, terwijl mensen niet meer kunnen eten omdat het land waar ze hun eten op verbouwden het bezit van een ander geworden is? Waar boeren verboden wordt voedsel voor hun familie te produceren omdat de zaden die ze gebruiken plotseling het intellectuele bezit van één of ander bedrijf zouden zijn.

Nou my bad. Dan is het kapitalisme misschien inderdaad wel zo geweldig als ons in de propaganda wordt voorgeschoteld en is het probleem helemaal niet dat het nooit langs dezelfde meetlat als het communisme gelegd wordt om te bepalen hoeveel doden, armoede en onderdrukking het zou veroorzaken.
Het geeft wel duidelijk aan dat het idee van de vrije markt ook gewoon een leugen is. In theorie zou er helemaal geen elite bestaan, maar dat is dus wel het geval.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200659518
Ze studeert nog geschiedenis ook.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_200659852
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:29 schreef Leandra het volgende:
Het is wel grappig dat het juist vaak van die helemaal niet rijken zijn die het opnemen voor de enorm rijken (die door allerlei constructies amper belasting betalen), om het geld maar te kunnen behouden.

Echt rijke mensen gebruiken allerlei vrijstellingen (jubelton) om hun kinderen al op jonge leeftijd van een hoop geld te voorzien, en dan beperken ze de erfenis ook nog eens door allerlei leuke constructies.

Mensen die een serieuze erfenis hebben (en nee, dan bedoel ik dus geen 300K die over 2 kinderen verdeeld moet worden) maken zich niet druk over die erfbelasting en mensen die een erfenis in de minder dan een miljoen categorie hebben zouden dat ook niet moeten doen, want het valt wel mee wat die arme kindertjens aan erfbelasting moeten betalen.
Sterker nog; volgens mij zijn de grootste tegenstanders van een hogere erfbelasting juist vaak de mensen die ontzettend voordeel zouden hebben van een eerlijkere vermogensverdeling. Maar desondanks lijkt dit niet echt te landen, want ''me pa en ma hebben hard gewerkt voor die cente en daar moet de roverheid met zn tengels van afblijven.''
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:14:36 #185
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200659878
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:11 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Sterker nog; volgens mij zijn de grootste tegenstanders van een hogere erfbelasting juist vaak de mensen die ontzettend voordeel zouden hebben van een eerlijkere vermogensverdeling. Maar desondanks lijkt dit niet echt te landen, want ''me pa en ma hebben hard gewerkt voor die cente en daar moet de roverheid met zn tengels van afblijven.''
Overigens is er ook binnen de VVD en gelieerde denktanks een vrij grote stroming die hoge erfbelasting juist als heel liberaal ziet (Het verwerven van bezittingen op eigen kracht).
We have always been at war with Eastasia.
pi_200659909
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Overigens is er ook binnen de VVD en gelieerde denktanks een vrij grote stroming die hoge erfbelasting juist als heel liberaal ziet (Het verwerven van bezittingen op eigen kracht).
Ja en ik ben het daar volledig mee eens. Van oudsher was dat vloeken in de kerk en volgens mij was de VVD ooit voor het afschaffen van erfbelasting maar dat lijkt een hoe jonger de partij wordt, hoe minder populaire opvatting.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:18:28 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200659915
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:11 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Sterker nog; volgens mij zijn de grootste tegenstanders van een hogere erfbelasting juist vaak de mensen die ontzettend voordeel zouden hebben van een eerlijkere vermogensverdeling. Maar desondanks lijkt dit niet echt te landen, want ''me pa en ma hebben hard gewerkt voor die cente en daar moet de roverheid met zn tengels van afblijven.''
Nou dat idd.... 99 van de 100 keer is het geld waar zelf voor gewerkt is niet van die categorie dat er echt bakken aan erfbelasting betaald moet worden.
Degenen met geld waar niet zelf voor gewerkt is hebben vaak een veelvoud.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:18:45 #188
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200659919
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Overigens is er ook binnen de VVD en gelieerde denktanks een vrij grote stroming die hoge erfbelasting juist als heel liberaal ziet (Het verwerven van bezittingen op eigen kracht).
Was vroeger ook de norm binnen het liberalisme, omdat ze juist een einde wilden maken aan de dynastieën die niet werk maar afkomst beloonden. Net zoals ze vroeger ook kritisch waren op grondbezit, maar blijkbaar perverteert het liberalisme uiteindelijk toch tot een simpele 'geld = goed' filosofie.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:19:03 #189
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_200659920
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:57 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Nee want dit is niet het systeem waarin mensen gedood worden omdat ze durven te protesteren tegen het delven van olie? Dit is niet het systeem waarin een aantal van de succesvolste multinationals doodseskaders gefinancierd hebben, banken genocides en apartheid gefinancierd hebben, waarin vakbonden neergeslagen zijn, waarin drugsverslaving en de strijd ertegen ingezet zijn om opstandige elementen van de eigen bevolking tegen te werken. Dit is niet het systeem waarin de bezitters van kapitaal steeds meer naar zich toetrekken in periodes die voor de rest van de bevolking bekendstaan als crises. Dit is niet het systeem waarin een toegenomen GDP in derdewereldlanden wordt gebruikt als maatstaf voor de afname van armoede, terwijl mensen niet meer kunnen eten omdat het land waar ze hun eten op verbouwden het bezit van een ander geworden is? Waar boeren verboden wordt voedsel voor hun familie te produceren omdat de zaden die ze gebruiken plotseling het intellectuele bezit van één of ander bedrijf zouden zijn.

Nou my bad. Dan is het kapitalisme misschien inderdaad wel zo geweldig als ons in de propaganda wordt voorgeschoteld en is het probleem helemaal niet dat het nooit langs dezelfde meetlat als het communisme gelegd wordt om te bepalen hoeveel doden, armoede en onderdrukking het zou veroorzaken.
Hihi, dat zijn me een boel opmerkelijke punten. Zoals banken die genocide en apartheid hebben aangewakkerd? Multinationals die betrokken zijn bij doodseskaders? En nog belangrijker, wat is bij al deze punten in hemelsnaam de concrete link met kapitalisme?

Daarnaast heeft inzien dat kapitalisme fantastisch is, weinig met propaganda te maken. Elk weldenkend mens kan begrijpen dat dit simpelweg het beste economische systeem is dat de wereld tot op heden heeft gezien. Ik denk juist dat de propaganda afkomstig is van discutabele figuren die ondanks dat communisme tot miljoenen doden heeft geleid, alsnog denken dat dit daadwerkelijk een beter systeem is dan kapitalisme. Dan begrijp je er helemaal niets van.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:25:36 #190
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200659990
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Hihi, dat zijn me een boel opmerkelijke punten. Zoals banken die genocide en apartheid hebben aangewakkerd? Multinationals die betrokken zijn bij doodseskaders? En nog belangrijker, wat is bij al deze punten in hemelsnaam de concrete link met kapitalisme?

Daarnaast heeft inzien dat kapitalisme fantastisch is, weinig met propaganda te maken. Elk weldenkend mens kan begrijpen dat dit simpelweg het beste economische systeem is dat de wereld tot op heden heeft gezien. Ik denk juist dat de propaganda afkomstig is van discutabele figuren die ondanks dat communisme tot miljoenen doden heeft geleid, alsnog denken dat dit daadwerkelijk een beter systeem is dan kapitalisme. Dan begrijp je er helemaal niets van.
Wanneer je zelf compleet blind bent voor de uitwassen van ongebreideld kapitalisme, en dat dogmatisch predikt, dan weet ik niet of jij de juiste persoon bent om anderen te vertellen er niks van te begrijpen.

Kapitalisme heeft ons zeker goede dingen gebracht, evenals socialisme dat heeft gedaan. Je moet alleen opletten dat je niet in het extreme doorslaat, en dat geldt voor elk systeem.
Huilen dan.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:35:29 #191
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200660110
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:19 schreef HowardRoark het volgende:
Elk weldenkend mens kan begrijpen dat dit simpelweg het beste economische systeem is dat de wereld tot op heden heeft gezien.
Het klopt dat het marktmechanisme in een redelijk optimale allocatie van middelen voorziet, maar dat laat niet onverlet dat het kapitalistisch systeem enige bijsturing en begrenzing behoeft omdat er anders zeer onwenselijke structuren ontstaan die zichzelf alleen maar versterken en grenzen en plafonds opwerpen voor individuen en anderen faciliteren in een extreem (groeps)narcisme.
We have always been at war with Eastasia.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:48:36 #192
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_200660282
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wanneer je zelf compleet blind bent voor de uitwassen van ongebreideld kapitalisme, en dat dogmatisch predikt, dan weet ik niet of jij de juiste persoon bent om anderen te vertellen er niks van te begrijpen.

Kapitalisme heeft ons zeker goede dingen gebracht, evenals socialisme dat heeft gedaan. Je moet alleen opletten dat je niet in het extreme doorslaat, en dat geldt voor elk systeem.
Dat eerste argument wordt niet gemaakt, dat leg jij mij nu in de mond. Wat ik goed kan begrijpen, want voor een sterk linksgeoriënteerde geest ligt kritiek op communisme, dan wel socialisme, natuurlijk vrij gevoelig en dus moet er direct een weerwoord worden geboden. Helaas hebben zowel socialisme als communisme niet bepaald gewerkt. Jammer voor deze naïeve geesten die dit schrikbarende gedachtegoed nog altijd omarmen. Dit soort fantasten zullen het daarom moeten doen met hun persoonlijke dromen over een klassenloos utopia.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:54:44 #193
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200660380
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat eerste argument wordt niet gemaakt, dat leg jij mij nu in de mond.
Nee hoor; ik heb jou ons hier op fok meermaals zien vertellen hoe perfect kapitalisme is.
quote:
Wat ik goed kan begrijpen, want voor een sterk linksgeoriënteerde geest ligt kritiek op communisme, dan wel socialisme, natuurlijk vrij gevoelig en dus moet er direct een weerwoord worden geboden. Helaas hebben zowel socialisme als communisme niet bepaald gewerkt. Jammer voor deze naïeve geesten die dit schrikbarende gedachtegoed nog altijd omarmen. Dit soort fantasten zullen het daarom moeten doen met hun persoonlijke dromen over een klassenloos utopia.
Ja hier kunnen we niet echt iets mee hè
Huilen dan.
pi_200661443
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Hihi, dat zijn me een boel opmerkelijke punten. Zoals banken die genocide en apartheid hebben aangewakkerd? Multinationals die betrokken zijn bij doodseskaders? En nog belangrijker, wat is bij al deze punten in hemelsnaam de concrete link met kapitalisme?

Daarnaast heeft inzien dat kapitalisme fantastisch is, weinig met propaganda te maken. Elk weldenkend mens kan begrijpen dat dit simpelweg het beste economische systeem is dat de wereld tot op heden heeft gezien. Ik denk juist dat de propaganda afkomstig is van discutabele figuren die ondanks dat communisme tot miljoenen doden heeft geleid, alsnog denken dat dit daadwerkelijk een beter systeem is dan kapitalisme. Dan begrijp je er helemaal niets van.
Maar kapitalisme werkt tegenwoordig niet. Er is tenslotte geen enkele moderne samenleving die 100% kapitalisme gebruikt. Hooguit wat onderdelen van het kapitalisme.
ROBODEMONS..................|:(
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:36:01 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200661482
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:32 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Maar kapitalisme werkt tegenwoordig niet. Er is tenslotte geen enkele moderne samenleving die 100% kapitalisme gebruikt. Hooguit wat onderdelen van het kapitalisme.
Staatsgeassisteerd kapitalisme.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200661506
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:32 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Maar kapitalisme werkt tegenwoordig niet. Er is tenslotte geen enkele moderne samenleving die 100% kapitalisme gebruikt. Hooguit wat onderdelen van het kapitalisme.
Als je bedoelt 100% vrijheid voor de kapitalisten... dat is er nooit geweest
pi_200662153
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Overigens is er ook binnen de VVD en gelieerde denktanks een vrij grote stroming die hoge erfbelasting juist als heel liberaal ziet (Het verwerven van bezittingen op eigen kracht).
https://www.belastingdien(...)schenking-of-erfenis

Ik zie dat er in het topic wordt gesproken over erfbelasting. Deze regeling voor familiebedrijven is een handige manier om geld over te hevelen naar opvolgende generaties.
pi_200662498
Het is heel simpel, als je echt rijk bent kun je het veroorloven om links te zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:39:21 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200662538
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:37 schreef raptorix het volgende:
Het is heel simpel, als je echt rijk bent kun je het veroorloven om links te zijn.
True :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200662561
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

True :D
Is ook echt zo, volgens mij hebben ze destijds dat onderzocht en is het gemiddelde inkomen van een GL stemmer het hoogst van allemaal met 3x modaal.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')