abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200630084
Wie heeft deze gehad en wie kent de verschillen/irritaties goed?

Mijn ervaring met een Espressomachine is dat het veel werk is om de binnenkant helemaal schoon te maken.

Ik zit aan een piston te denken omdat mijn espressomachine kapot gaat.
pi_200630491
Waarschijnlijk krijg je geen fatsoenlijk antwoord op je vraag, omdat je terminologie niet helemaal klopt. Een pistonmachine is namelijk net zo goed een espressomachine. Waarschijnlijk bedoel je een volautomaat espressomachine versus een espressomachine met piston? Ja, die hebben minder onderhoud nodig, maar moeten nog steeds schoongemaakt en onderhouden worden.

Het enige systeem wat echt zo goed als zonder onderhoud blijft werken is Nespresso. Maar dat heeft weer zijn eigen nadelen (kosten per kopje en smaak)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:19:28 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_200631232
Het is maar net wat voor koffie je lekker vindt en welke koffie je gebruikt. Daar begint alles mee.
Wil je weinig onderhoud, dan heb je verschillende opties, maar een pistonmachine en volautomaat horen daar niet bij.
Ikzelf zelf het liefst koffie met een cafetière. Truck daarbij is dat je de juiste koffie moet gebruiken in de juiste maling. Anderen willen liever slowcoffee, wat feitelijk gewoon filtermaling is. Maar ook daar kun je een goede kop mee zetten, mits de juiste koffie.

Onder aan de streep vindt ik de machines die je noemt gewoon echt teveel hipster. Kijk mij eens met mijn koffiemachine van meer dan 1000 euro. Maar ik moet de eerste perfecte kop koffie / espresso nog steeds krijgen van mensen die zo'n zelf thuis hebben staan.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:34:10 #4
80382 manny
30 is best veel
pi_200631473
Ik was helemaal in de rabbit hole gegaan van de espresso machine. Dan eindig je met weegschaaltjes, maalmachines voor de bonen en modden van je espresso machine zodat je hem kan aansturen met een tablet.... hopeloos verhaal, kost veel te veel en je hebt een hobby erbij ipv even koffie zetten

Hele handel uit mijn hoofd gezet voor dat het uit de hand liep en een goede vol automaat gekocht. Smaak is minder t.o.v topresultaat met “ouderwetse” machine, maar zeker beter dan gemiddeld en constante kwaliteit.

1 keer per week goed schoonmaken is prima te doen voor mij.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:36:15 #5
80382 manny
30 is best veel
pi_200631504

Deze meneer woont in de rabbit hole.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_200688182
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:34 schreef manny het volgende:
Ik was helemaal in de rabbit hole gegaan van de espresso machine. Dan eindig je met weegschaaltjes, maalmachines voor de bonen en modden van je espresso machine zodat je hem kan aansturen met een tablet.... hopeloos verhaal, kost veel te veel en je hebt een hobby erbij ipv even koffie zetten

Hele handel uit mijn hoofd gezet voor dat het uit de hand liep en een goede vol automaat gekocht. Smaak is minder t.o.v topresultaat met “ouderwetse” machine, maar zeker beter dan gemiddeld en constante kwaliteit.

1 keer per week goed schoonmaken is prima te doen voor mij.
Hier ongeveer het zelfde. 9 van de 10 keer drink ik toch gewoon koffie om het koffiedrinken en volstaat een redelijke smaak. En die volautomaat werkt ook goed als ik net met een slaperige kop mijn bed uit gestruikeld ben. Of als ik tussen twee slaapverwekkende Teams-vergaderingen in, snel een bakje nodig heb.

Misschien dat ik ooit, mocht ik een keer verhuizen naar een huis met een grote keuken, er nog een piston naast zet. Maar op dit moment heb ik vaker behoefde aan redelijke koffie, snel en zonder gedoe dan aan sublieme koffie met een hoop werk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200717206
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 08:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Hier ongeveer het zelfde. 9 van de 10 keer drink ik toch gewoon koffie om het koffiedrinken en volstaat een redelijke smaak. En die volautomaat werkt ook goed als ik net met een slaperige kop mijn bed uit gestruikeld ben. Of als ik tussen twee slaapverwekkende Teams-vergaderingen in, snel een bakje nodig heb.

Misschien dat ik ooit, mocht ik een keer verhuizen naar een huis met een grote keuken, er nog een piston naast zet. Maar op dit moment heb ik vaker behoefde aan redelijke koffie, snel en zonder gedoe dan aan sublieme koffie met een hoop werk.
Zelfde hier, nu drink ik ook redelijk veel koffie en ben ik ook geen kenner, ik drink standaard dubbele espressos en heb al een tijdje Illy bonen die ik prima vind, daarvoor een hele tijd L'OR Espresso onyx, ook prima maar hebben een iets minder zachte smaak.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_200849564
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:34 schreef manny het volgende:
Ik was helemaal in de rabbit hole gegaan van de espresso machine. Dan eindig je met weegschaaltjes, maalmachines voor de bonen en modden van je espresso machine zodat je hem kan aansturen met een tablet.... hopeloos verhaal, kost veel te veel en je hebt een hobby erbij ipv even koffie zetten

Hele handel uit mijn hoofd gezet voor dat het uit de hand liep en een goede vol automaat gekocht. Smaak is minder t.o.v topresultaat met “ouderwetse” machine, maar zeker beter dan gemiddeld en constante kwaliteit.

1 keer per week goed schoonmaken is prima te doen voor mij.
Dit idd, zelfde ervaring hier. Heb de Sage barista pro en Sage barista touch gehad, maar je krijgt de smaak toch niet juist, wat je ook probeert. Je moet ook eigenlijk verse koffiebonen hebben wat nog tot daar aan toe is, maar dan ook nog een betere bonenmaler en weegschaal. Gewoon kut. En voor een bedrag om en nabij de ¤1000 moet het gewoon goed zijn. Begin dus maar niet aan een pistonmachine.
pi_200855628
Sage barista hier, de beste Piston machine.

Wat tips als je het wil aanschaffen. Koop het sowieso via AMAZON.DE en niet via NL. Scheelt een paar tientjes.

Onze ervaring:
Na heel wat gekloot te hebben en bonen te hebben verpest zijn we erachter: je moet de pressuredisk gebruiken. Het lukte ons maar niet om de juiste druk te krijgen ondanks alle maalpogingen. Volgens theorie zou het komen omdat we koffiebonen van de supermarkt kopen en die sowieso de pressuredisk nodig hebben. Dat je zo'n dure machine aanschaft betekent niet dat je rijk bent en verse bonen kan blijven kopen. Zelfs bonen van de supermarkt zijn al aan de dure kant.

Goed..
En als je de juiste maalgraad hebt gevonden moet je een temper kopen (zo'n zware, met 2 kanten, een verdeler en stamper). We hebben die van Ali besteld. Maar je hebt ze ook voor veel duurder bij Amazon of ergens anders. Het is allemaal hetzelfde. Goed afstellen zodat de koffie uitkomt op de hoogte van de Razor/mesje die je erbij krijgt om te bepalen hoeveel koffie je gebruikt. Wegen vonden we niks en het verschilt per boomsoort denk ik.
Advies: Wel de bijbehorende rubberen matje kopen. Scheelt slippen en krassen.

Na alle merken te hebben uitgeprobeerd zijn we het gelukkigste met de bonen van Starbucks, medium roasted. Dark is te vettig, dus niet zo goed voor de maker en niet per lekkerder. Sowieso is medium sterker. Blonde was te bitter. We hebben de fabrieks maalgraad zo gelaten en blijven bij nr 8 malen (zijkant).

De melkschuimer gebruiken we niet. Teveel gedoe om een consistente schuimlaag te maken. Ziet er wel leuk uit. We gebruiken de Senseo melkschuimer. Stelt ons nooit teleur en is makkelijk schoonmaken.

[ Bericht 36% gewijzigd door Sander_Darkweb op 11-08-2021 01:54:40 ]
pi_200856445
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 01:46 schreef Sander_Darkweb het volgende:
Sage barista hier, de beste Piston machine.

Wat tips als je het wil aanschaffen. Koop het sowieso via AMAZON.DE en niet via NL. Scheelt een paar tientjes.

Onze ervaring:
Na heel wat gekloot te hebben en bonen te hebben verpest zijn we erachter: je moet de pressuredisk gebruiken. Het lukte ons maar niet om de juiste druk te krijgen ondanks alle maalpogingen. Volgens theorie zou het komen omdat we koffiebonen van de supermarkt kopen en die sowieso de pressuredisk nodig hebben. Dat je zo'n dure machine aanschaft betekent niet dat je rijk bent en verse bonen kan blijven kopen. Zelfs bonen van de supermarkt zijn al aan de dure kant.

Goed..
En als je de juiste maalgraad hebt gevonden moet je een temper kopen (zo'n zware, met 2 kanten, een verdeler en stamper). We hebben die van Ali besteld. Maar je hebt ze ook voor veel duurder bij Amazon of ergens anders. Het is allemaal hetzelfde. Goed afstellen zodat de koffie uitkomt op de hoogte van de Razor/mesje die je erbij krijgt om te bepalen hoeveel koffie je gebruikt. Wegen vonden we niks en het verschilt per boomsoort denk ik.
Advies: Wel de bijbehorende rubberen matje kopen. Scheelt slippen en krassen.

Na alle merken te hebben uitgeprobeerd zijn we het gelukkigste met de bonen van Starbucks, medium roasted. Dark is te vettig, dus niet zo goed voor de maker en niet per lekkerder. Sowieso is medium sterker. Blonde was te bitter. We hebben de fabrieks maalgraad zo gelaten en blijven bij nr 8 malen (zijkant).

De melkschuimer gebruiken we niet. Teveel gedoe om een consistente schuimlaag te maken. Ziet er wel leuk uit. We gebruiken de Senseo melkschuimer. Stelt ons nooit teleur en is makkelijk schoonmaken.
Klinkt als ontzettend veel gedoe.
Vakman pur sang
pi_200860021
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 08:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Klinkt als ontzettend veel gedoe.
In het begin wel. Daarna heb je de lekkerste espresso. Ik kan niet meer zonder. Je moet echt een fijnproever zijn en de beste willen. Anders zou ik voor een machine gaan die het voor je doet. Ik ben zelf kieskeurig. Ook met wijn. Als je veeleisend bent en van controle houdt ga je voor Pistonmachine.

Als je de mogelijkheid hebt om het te testen bij iemand doe dat. Mijn kennissen en vrienden zagen af. Ze vonden het er wel erg mooi uitzien. Ze espresso vonden ze wel weer heerlijk. Maar daar hadden ze het niet voor over. Ja, dat kan.
pi_200861924
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:22 schreef Sander_Darkweb het volgende:

[..]

In het begin wel. Daarna heb je de lekkerste espresso. Ik kan niet meer zonder. Je moet echt een fijnproever zijn en de beste willen. Anders zou ik voor een machine gaan die het voor je doet. Ik ben zelf kieskeurig. Ook met wijn. Als je veeleisend bent en van controle houdt ga je voor Pistonmachine.

Als je de mogelijkheid hebt om het te testen bij iemand doe dat. Mijn kennissen en vrienden zagen af. Ze vonden het er wel erg mooi uitzien. Ze espresso vonden ze wel weer heerlijk. Maar daar hadden ze het niet voor over. Ja, dat kan.
Soort autisten apparaat dus. :P
Vakman pur sang
pi_200865178
Heb deze maar gekocht.
de'longhi magnifica s smart ecam 250.33.tb
pi_200885894
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 14:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Soort autisten apparaat dus. :P
Ik weet niet of elke autist een fijnproever is. En niet elke autist heeft zin in zoveel 'gedoe'. Tenzij je een perfectionistische autist bent, dan is het wel geschikt voor je. Het is geen espresso meer, maar een hobby. Een geschenk. Een beleving. En dan heb ik het niet op Nespresso, want dat is geen echte koffie, laat staan espresso. Van goede espresso moet je binnen een uur naar de wc en niet om te plassen. Van goede espresso gaan je pupillen wijd open en kan je voor een korte periode alles aan. En je hebt een krachtige apparaat nodig om die cafeïne eruit te persen, zonder dat je over je nek gaat. Een piston machine is voor mensen met diepgang, want het is toch wel een uitdaging in het begin en eigenlijk elke keer als je van bonen verandert (kanttekening: de meeste autisten veranderen niet snel van bonen als 1 goed bevalt).
  maandag 16 augustus 2021 @ 15:50:31 #15
80382 manny
30 is best veel
pi_200937914
Voor de "gewone" koffie op iets hoger niveau:

proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')