abonnement Unibet Coolblue
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 juli 2021 @ 16:05:53 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200599339
Hallo wijsheden van Fok,

Stel dat je een huis koopt met een definitief label A, terwijl dat feitelijk gezien helemaal niet kan en je ook aan de ingevulde zaken kunt zien dat dat eerder label D is, dan label A.
Dan is dat op zich wel lekker als je een hypotheek neemt (want 0,1% korting wegens A), maar is dit iets waar je later mee in de problemen kunt komen?

Want feitelijk koop je een woning in de veronderstelling dat het label A is, maar er zit bijvoorbeeld helemaal geen isolatie in de muren. Wie is dan verantwoordeijk? Is het beter om dat voor de koop helemaal rond is te laten verbeteren, of hoe zit dat?

Wie het weet mag het zeggen.
pi_200599544
Energielabel wordt door een 'deskundige' afgegeven. Banken accepteren dit. Als particulier kom je niet in de problemen.
pi_200599630
Hoe is het onterechte A label dan tot stand gekomen?

Heeft de vorige eigenaar de energieadviseur verkeerde informatie gegeven?
Heeft de energieadviseur opzettelijk een verkeerd label afgegeven?
Voldeed het huis bij afgifte van het label aan de eisen maar is er later iets aan veranderd?

Weet je -of zou je redelijkerwijs kunnen weten- dat het label onjuist is?
Of heb je slechts een vermoeden?

En waar maak je je zorgen om?
Dat de hypotheekverstrekker -die je een korting heeft gegeven- er achter komt?
Dat als je later het huis weer wil verkopen de koper kritischer is dan jij nu was?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 juli 2021 @ 16:22:14 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200599635
quote:
Ik had uiteraard gegoogled.

Het gaat mij met name om het feit: Stel dat de bank erachter komt over X jaar, als we gaan verkopen dat het huis ineens label G is ipv label A, moet ik dan die 0,1% hypotheekkorting terugbetalen? Kan ik dan in de problemen komen?

Ik denk het niet maar ik ben ook geen expert.
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 juli 2021 @ 16:25:43 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200599698
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:21 schreef jeroen25 het volgende:
Hoe is het onterechte A label dan tot stand gekomen?

Heeft de vorige eigenaar de energieadviseur verkeerde informatie gegeven?
Heeft de energieadviseur opzettelijk een verkeerd label afgegeven?
Voldeed het huis bij afgifte van het label aan de eisen maar is er later iets aan veranderd?

Weet je -of zou je redelijkerwijs kunnen weten- dat het label onjuist is?
Of heb je slechts een vermoeden?

En waar maak je je zorgen om?
Dat de hypotheekverstrekker -die je een korting heeft gegeven- er achter komt?
Dat als je later het huis weer wil verkopen de koper kritischer is dan jij nu was?
Hoe is het onterechte A label dan tot stand gekomen?
Geen idee. Het bouwjaar klopt niet. De ingevulde informatie lijkt wel te kloppen verder, maar er staat bijvoorbeeld dat er overal dubbel glas in zit. Dan krijg je sowieso al geen A, terwijl dat wel netjes is ingevuld. Ook geen extra isolatie in de muren, staat er netjes bij. Toch label A.
Ik denk dat de controleur gewoon een fout heeft gemaakt.


Heeft de vorige eigenaar de energieadviseur verkeerde informatie gegeven?
Heeft de energieadviseur opzettelijk een verkeerd label afgegeven?

Ik denk energieadviseur per ongeluk.


Voldeed het huis bij afgifte van het label aan de eisen maar is er later iets aan veranderd?

nope.


Weet je -of zou je redelijkerwijs kunnen weten- dat het label onjuist is?

ja, dat kan iedereen zien, die het energielabel bekijkt. Of het huis.


Of heb je slechts een vermoeden?

Ook dat.


En waar maak je je zorgen om?
Dat de hypotheekverstrekker -die je een korting heeft gegeven- er achter komt?


Yep. Zie ook vorige post.
pi_200599726
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:22 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik had uiteraard gegoogled.

Het gaat mij met name om het feit: Stel dat de bank erachter komt over X jaar, als we gaan verkopen dat het huis ineens label G is ipv label A, moet ik dan die 0,1% hypotheekkorting terugbetalen? Kan ik dan in de problemen komen?

Ik denk het niet maar ik ben ook geen expert.
De vraag is handelde je ter goeder trouw of kon je al weten dat het niet goed was.. En is dat aan te tonen.
dag
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 juli 2021 @ 16:30:07 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200599764
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:26 schreef Peter het volgende:

[..]

De vraag is handelde je ter goeder trouw of kon je al weten dat het niet goed was.. En is dat aan te tonen.
Ik handel toch helemaal niks als koper.

De verkoper vraagt een label aan. Dat klopt kennelijk niet, om welke reden dan ook. Die verkoopt huis. Mooi.

Mijn hypotheekadviseur zegt: Wow, label A! Nice. Dan krijg je korting!

Ben ik de partij aan wie men kan verwijten dat ik wist dat er iets niet zou kunnen kloppen? Dat vraag ik me dus af.
pi_200600707
Je geeft te weinig informatie om hier een zinnig antwoord op te geven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200600935
Het was vroeger toch zo dat je als huiseigenaar in feite je eigen label bepaalde? Zo herinner ik het me van omstreeks 2009. Je vulde een vragenlijst in en die stuurde je dan naar een website om voor ¤15 zo'n label te krijgen. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de zaak op die manier geflest.

Ik zou het eerlijk spelen. Huur in deskundige in om het label te laten vaststellen. Dat kost je ca. ¤350. Dan weet je waar je aan toe bent en hoef je ook niet te frauderen. Slecht voor je nachtrust.
pi_200602041
De huidige verkoper kan ook ter goeder trouw zijn. Wij hebben 9 jaar geleden voor onze woning een energielabel aangevraagd en gekregen. Gewoon een lijstje invullen, deskundige aanklikken op de lijst en 5 dagen later hadden we een energielabel. Geen controle of niks.
Nu staat het huis weer te koop met hetzelfde (C) label terwijl er niets aan gedaan is. Het label had toen ook al E moeten zijn. We praten nl regelmatig met onze vorige buren en we zien dat er nog steeds dezelfde kozijnen in zitten.
pi_200602230
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 18:06 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het was vroeger toch zo dat je als huiseigenaar in feite je eigen label bepaalde? Zo herinner ik het me van omstreeks 2009. Je vulde een vragenlijst in en die stuurde je dan naar een website om voor ¤15 zo'n label te krijgen. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de zaak op die manier geflest.

Ik zou het eerlijk spelen. Huur in deskundige in om het label te laten vaststellen. Dat kost je ca. ¤350. Dan weet je waar je aan toe bent en hoef je ook niet te frauderen. Slecht voor je nachtrust.
tot 1 januari dit jaar kostte een label 3 euro inderdaad. Die zijn 10 jaar geldig en de enige reden waarom je die hebt is omdat je je huis wilt verkopen. Verder heeft dit vodje geen enkele waarde. Ik ken ook niemand die er zijn reet niet mee afveegt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200602320
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 18:06 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het was vroeger toch zo dat je als huiseigenaar in feite je eigen label bepaalde? Zo herinner ik het me van omstreeks 2009. Je vulde een vragenlijst in en die stuurde je dan naar een website om voor ¤15 zo'n label te krijgen. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de zaak op die manier geflest.

Ik zou het eerlijk spelen. Huur in deskundige in om het label te laten vaststellen. Dat kost je ca. ¤350. Dan weet je waar je aan toe bent en hoef je ook niet te frauderen. Slecht voor je nachtrust.
Toen ik eind vorig jaar op de valreep nog een label aanvroeg moest ik bij de vragen ook bewijs meeleveren om het antwoord aannemelijk te maken. Dus facturen van dubbel glas en foto's van de kruipruimte. Daar kan natuurlijk mee gefraudeerd worden (niemand checkt of het daadwerkelijk jouw kruipruimte is) maar het is wel een drempel.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:25 schreef Kreator het volgende:


Hoe is het onterechte A label dan tot stand gekomen?
Geen idee. Het bouwjaar klopt niet. De ingevulde informatie lijkt wel te kloppen verder, maar er staat bijvoorbeeld dat er overal dubbel glas in zit. Dan krijg je sowieso al geen A, terwijl dat wel netjes is ingevuld. Ook geen extra isolatie in de muren, staat er netjes bij. Toch label A.
Ik denk dat de controleur gewoon een fout heeft gemaakt.

In principe voert de adviseur alleen de opgegeven gegevens in een gestandaardiseerd rekenmodel in en het rekenmodel spuugt vervolgens het energielabel uit. De adviseur gaat dus niet zelf berekeningen maken waar hij een fout in kan maken. Hij zou alleen een onterecht label A kunnen krijgen als hij ergens iets verkeerd invoert maar dat zou jij dan ook weer terugzien in de gegevens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200602445
quote:
5s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:30 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik handel toch helemaal niks als koper.

De verkoper vraagt een label aan. Dat klopt kennelijk niet, om welke reden dan ook. Die verkoopt huis. Mooi.

Mijn hypotheekadviseur zegt: Wow, label A! Nice. Dan krijg je korting!

Ben ik de partij aan wie men kan verwijten dat ik wist dat er iets niet zou kunnen kloppen? Dat vraag ik me dus af.
Jij vraagt je hypotheek aan en als men achteraf aannemelijk kan maken dat jij behoorde te weten dat label A niet kon kloppen, heb jij daar dus wel een fout gemaakt. Maar hey, dat is lastig aan te tonen..
dag
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 06:55:34 #15
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200608169
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 19:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Toen ik eind vorig jaar op de valreep nog een label aanvroeg moest ik bij de vragen ook bewijs meeleveren om het antwoord aannemelijk te maken. Dus facturen van dubbel glas en foto's van de kruipruimte. Daar kan natuurlijk mee gefraudeerd worden (niemand checkt of het daadwerkelijk jouw kruipruimte is) maar het is wel een drempel.
[..]

In principe voert de adviseur alleen de opgegeven gegevens in een gestandaardiseerd rekenmodel in en het rekenmodel spuugt vervolgens het energielabel uit. De adviseur gaat dus niet zelf berekeningen maken waar hij een fout in kan maken. Hij zou alleen een onterecht label A kunnen krijgen als hij ergens iets verkeerd invoert maar dat zou jij dan ook weer terugzien in de gegevens.

De gegevens die er staan kloppen wel. Geen extra isolatie, geen HR glas.
Enige dat niet klopt is het bouwjaar.

Dus dat is dan wel gek. Nu ja, we gaan het meemaken. De aankoopmakelaar had dit nog nooit meegemaakt dus die gaat het uitzoeken.
Hypotheekman zegt dat het bindend is dus geen issue.
pi_200608236
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juli 2021 06:55 schreef Kreator het volgende:

[..]

De gegevens die er staan kloppen wel. Geen extra isolatie, geen HR glas.
Enige dat niet klopt is het bouwjaar.
Hoeveel scheelt het bouwjaar en hoe oud is je huis? Bij nieuwere huizen zou dat vreemd zijn, bij huizen die gebouwd zijn voor de Woningwet (1909) kunnen de bronnen nog wel eens verschillen omdat er toen geen vastgelegde vergunningstrajecten waren. Mijn huis is soms in 1891, soms in 1893, soms in 1896 gebouwd, afhankelijk van de bron. Daarnaast zouden dat soort kleine verschillen voor het label niet of nauwelijks moeten uitmaken, een verder identiek huis wordt niet zuiniger als het toevallig 2 jaar later gebouwd is.

quote:
Hypotheekman zegt dat het bindend is dus geen issue.
Dat verwacht ik ook. Je hebt een officieel label en dat is op dit moment de waarheid.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 08:16:07 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200608639
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 07:15 schreef stavromulabeta het volgende:
oeveel scheelt het bouwjaar en hoe oud is je huis?
Er staat 2000/2005 en het echte jaar is jaren 60.
pi_200608913
quote:
7s.gif Op donderdag 29 juli 2021 08:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Er staat 2000/2005 en het echte jaar is jaren 60.
Dat is wel heel vreemd. Wat staat er in de BAG?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200609514
quote:
7s.gif Op donderdag 29 juli 2021 08:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Er staat 2000/2005 en het echte jaar is jaren 60.
Dat is wel een heel grote afwijking, kan dan nooit kloppen.
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 10:33:46 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200610727
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 08:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat is wel heel vreemd. Wat staat er in de BAG?
Daar staat het zo te zien ook verkeerd.
pi_200612120
quote:
14s.gif Op donderdag 29 juli 2021 10:33 schreef Kreator het volgende:

[..]

Daar staat het zo te zien ook verkeerd.
Dan zou ik daar even een melding aanmaken zodat er een onderzoek wordt opgestart. In het BAG staan namelijk de officiële gegevens van het kadaster, als het daar totaal verkeerd staat zou dat nog wel eens onverwachte gevolgen in toekomst kunnen hebben. Die gegevens worden voor vanalles en nogwat gebruikt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 11:43:29 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200612376
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 11:31 schreef stavromulabeta het volgende:
zou dat nog wel eens onverwachte gevolgen in toekomst kunnen hebben.
Zoals wat dan bijvoorbeeld?
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 11:51:46 #23
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200612533
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 11:31 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dan zou ik daar even een melding aanmaken zodat er een onderzoek wordt opgestart. In het BAG staan namelijk de officiële gegevens van het kadaster, als het daar totaal verkeerd staat zou dat nog wel eens onverwachte gevolgen in toekomst kunnen hebben. Die gegevens worden voor vanalles en nogwat gebruikt.
Wel gek overigens. Is een rij van 4 huizen.

1 staat op 1962 (dat klopt volgens mij)
1 staat op 1973
1 staat op 1975
1 staat op 2004

Wat een zooitje.
pi_200612571
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:22 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik had uiteraard gegoogled.

Het gaat mij met name om het feit: Stel dat de bank erachter komt over X jaar, als we gaan verkopen dat het huis ineens label G is ipv label A, moet ik dan die 0,1% hypotheekkorting terugbetalen? Kan ik dan in de problemen komen?

Ik denk het niet maar ik ben ook geen expert.
Nee want de deskundige die de label heeft verstrijkt is verantwoordelijk, of hebben de bewoners zelf dat label ingevuld/"opgepoetst" bedoel je door bewust te frauderen?
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 11:57:17 #25
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200612656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 11:53 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Nee want de deskundige die de label heeft verstrijkt is verantwoordelijk, of hebben de bewoners zelf dat label ingevuld/"opgepoetst" bedoel je door bewust te frauderen?
Nee, de verkopende partij heeft volgens mij alles wel netjes ingevuld. Dus sowieso niet bewust frauderen, lijkt me.
pi_200612949
quote:
5s.gif Op donderdag 29 juli 2021 11:43 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zoals wat dan bijvoorbeeld?
WOZ-waarde, verzekeringen, aanbiedingen die je krijgt. Het is een openbaar register dus iedereen die gebouwdata in een model wil stoppen, haalt het hier uit. Nu het allemaal steeds meer richting big data gaat wordt daar steeds meer uit geput.
Het hoeft niet per se nadelig te zijn maar het zou zomaar kunnen dat een opstalverzekeraar vragen gaat stellen als jij in de aanvraag aangeeft dat het in 2004 gebouwd is en het officiële register heeft het over 1960.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 12:36:11 #27
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200613464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:10 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

WOZ-waarde, verzekeringen, aanbiedingen die je krijgt. Het is een openbaar register dus iedereen die gebouwdata in een model wil stoppen, haalt het hier uit. Nu het allemaal steeds meer richting big data gaat wordt daar steeds meer uit geput.
Het hoeft niet per se nadelig te zijn maar het zou zomaar kunnen dat een opstalverzekeraar vragen gaat stellen als jij in de aanvraag aangeeft dat het in 2004 gebouwd is en het officiële register heeft het over 1960.
Thanks. Veel gebeld en overlegd al. Is klote situatie.

We gaan in elk geval met de hypotheek niet op een A label zitten, want dat zouden we willens en wetens doen en ik wil geen risico lopen dat we dat terug moeten betalen.
In de taxatie stond netjes 1963 als bouwjaar overigens.
We gaan in elk geval dus de hypotheek regelen zoals het hoort, ook al is het de plicht van de bank om dat te checken. Dan gaan we daarna bij de gemeente regelen dat het bouwjaar wordt aangepast.

Kennelijk maakt dat volgens de experts minder uit op dit moment, als het maar goed geregeld is uiteindelijk. Bij eventuele verkoop in de toekomst staat dan het bouwjaar goed en vragen we een realistisch energielabel aan.

Ik vergeet ongetwijfeld nog details, maar daar komt het op neer.
pi_200613906
quote:
4s.gif Op donderdag 29 juli 2021 12:36 schreef Kreator het volgende:

[..]

Thanks. Veel gebeld en overlegd al. Is klote situatie.

We gaan in elk geval met de hypotheek niet op een A label zitten, want dat zouden we willens en wetens doen en ik wil geen risico lopen dat we dat terug moeten betalen.
In de taxatie stond netjes 1963 als bouwjaar overigens.
We gaan in elk geval dus de hypotheek regelen zoals het hoort, ook al is het de plicht van de bank om dat te checken. Dan gaan we daarna bij de gemeente regelen dat het bouwjaar wordt aangepast.

Kennelijk maakt dat volgens de experts minder uit op dit moment, als het maar goed geregeld is uiteindelijk. Bij eventuele verkoop in de toekomst staat dan het bouwjaar goed en vragen we een realistisch energielabel aan.

Ik vergeet ongetwijfeld nog details, maar daar komt het op neer.
Dat regelen van het bouwjaar kan gewoon met de 'terugmelden' button in de BAG-viewer (dat pennetje naast de objecteigenschappen). Dan gaat er automatisch een melding uit en gaat iemand bij het kadaster aan de slag met de melding. 20 seconden werk.
Via de gemeente kost het je waarschijnlijk veel meer tijd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 juli 2021 @ 15:03:32 #29
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200616463
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 13:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat regelen van het bouwjaar kan gewoon met de 'terugmelden' button in de BAG-viewer (dat pennetje naast de objecteigenschappen). Dan gaat er automatisch een melding uit en gaat iemand bij het kadaster aan de slag met de melding. 20 seconden werk.
Via de gemeente kost het je waarschijnlijk veel meer tijd.
Yes, dat ga ik regelen. bedankt voor je informatie so far!
pi_200625618
quote:
7s.gif Op donderdag 29 juli 2021 08:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Er staat 2000/2005 en het echte jaar is jaren 60.
Dat kan een groot verschil in label verklaren. De vereenvoudigde rekenmodellen gaan er waarschijnlijk vanuit dat de isolatie in elk geval voldoet aan de normen uit het bouwbesluit zoals dat geldig was in het opgegeven bouwjaar. De informatie die je verder opgeeft ter bepaling van het energielabel bestaat uit de extra toegevoegde isolatie. Een huis uit 1960 zal op basis van de bouw normen uit die tijd waarschijnlijk op label E uitkomen. Terwijl een woning met 2004 als bouwjaar standaard waarschijnlijk al op een B label komt. Als je dan invoert dat je wat extra isolatie, dubbel glas en een HR-ketel hebt aangebracht, dan schuift huis uit 1960 door naar een C-label en het huis uit 2004 naar een A-label.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:24:39 #31
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200630277
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 13:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat regelen van het bouwjaar kan gewoon met de 'terugmelden' button in de BAG-viewer (dat pennetje naast de objecteigenschappen). Dan gaat er automatisch een melding uit en gaat iemand bij het kadaster aan de slag met de melding. 20 seconden werk.
Via de gemeente kost het je waarschijnlijk veel meer tijd.
Die terugmelding komt gewoon bij de gemeente terecht hoor, aangezien de gemeente de bronhouder is. En die handelt die terugmelding af. Er gaat echt helemaal niemand vh kadaster mee aan de slag.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_200631234
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Die terugmelding komt gewoon bij de gemeente terecht hoor, aangezien de gemeente de bronhouder is. En die handelt die terugmelding af. Er gaat echt helemaal niemand vh kadaster mee aan de slag.
Prima aanvulling. Mijn punt was vooral dat als je het direct via de gemeente probeert te regelen, je eerst moet bellen, dan de juiste afdeling te pakken zien te krijgen, vervolgens het probleem moet uitleggen. Terwijl daar gewoon een knop zit om dat allemaal in een click te doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Redactie Frontpage vrijdag 30 juli 2021 @ 10:33:53 #33
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_200631468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 16:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Energielabel wordt door een 'deskundige' afgegeven. Banken accepteren dit. Als particulier kom je niet in de problemen.
Je kan best in de problemen komen wanneer je onjuiste informatie naar de deskundige hebt gestuurd. Dit alles gebeurt namelijk digitaal voor een tientje. Wanneer jij onjuiste info aangeeft en dat is niet goed te controleren dan kan er op basis van de door jou aangeleverde onjuiste info een verkeerd label vastgesteld worden. Dan ben je aantoonbaar fout en kan je dus zeker in de problemen komen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Official ESF Kreviewer vrijdag 30 juli 2021 @ 10:36:53 #34
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200631512
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:33 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Je kan best in de problemen komen wanneer je onjuiste informatie naar de deskundige hebt gestuurd. Dit alles gebeurt namelijk digitaal voor een tientje. Wanneer jij onjuiste info aangeeft en dat is niet goed te controleren dan kan er op basis van de door jou aangeleverde onjuiste info een verkeerd label vastgesteld worden. Dan ben je aantoonbaar fout en kan je dus zeker in de problemen komen.
Ik ben niet degene die het label heeft opgevraagd/aangeleverd. Ik ben de koper.
  Redactie Frontpage vrijdag 30 juli 2021 @ 10:41:01 #35
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_200631573
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:36 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik ben niet degene die het label heeft opgevraagd/aangeleverd. Ik ben de koper.
Dat is alleen maar positief voor jou. Je kan dit nog aangeven bij de verkopende partij, die hebben waarschijnlijk gefraudeerd om dit label te bemachtigen, aangezien er geen ruk van het bouwjaar klopt... Maar ik zie dat je al heel veel acties hebt ondernomen/uitgezet.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_200631630
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:36 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik ben niet degene die het label heeft opgevraagd/aangeleverd. Ik ben de koper.
Jij bent niet de opdrachtgever voor het opstellen van het label. Maar jij bent wel degene die het label heeft (laten) aanleveren aan je geldverstrekker. Daarmee draag jij wel de verantwoordelijkheid richting geldverstrekker.
  Redactie Frontpage vrijdag 30 juli 2021 @ 11:36:11 #37
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_200632321
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Jij bent niet de opdrachtgever voor het opstellen van het label. Maar jij bent wel degene die het label heeft (laten) aanleveren aan je geldverstrekker. Daarmee draag jij wel de verantwoordelijkheid richting geldverstrekker.
Dat gaat TS dus niet doen - tenminste niet dit A-label - heeft hij al aangegeven.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Official ESF Kreviewer vrijdag 30 juli 2021 @ 11:45:38 #38
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_200632479
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 11:36 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat gaat TS dus niet doen - tenminste niet dit A-label - heeft hij al aangegeven.
We gaan het definitieve A-label wel aanleveren, maar ik neem geen hypotheek met A-label-korting.
Dan zijn we in elk geval financieel gedekt. Dat was genoeg volgens de aankoopmakelaar en hypotheekmeneer.
Als ze moeilijk gaan doen over het verschil tussen taxatie bouwjaar en label-bouwjaar, dan zien we dat dan wel weer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 10:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Jij bent niet de opdrachtgever voor het opstellen van het label. Maar jij bent wel degene die het label heeft (laten) aanleveren aan je geldverstrekker. Daarmee draag jij wel de verantwoordelijkheid richting geldverstrekker.
Nou nee, zo zit het niet, begreep ik later. Ik heb echter wel de kennis dat het A-label niet klopt, dus ik moet er geen misbruik van maken. En dat doen we nu dus niet.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 30 juli 2021 @ 12:09:29 #39
414785 sirdanilot
pi_200633056
Ik zou hem gewoon kopen met energielabel A en darna de verkoopmakelaar aanklagen wegens verborgen gebreken.

Je kocht namelijk een label A en het blijkt, na meting door een onafhankelijke specialist die je dan na je koop inhuurt, label D te zijn.

Echter bestaat er ook zoiets als een Onderzoeksplicht voor de koper dus het kan zijn dat je hier niet mee wegkomt. Misschien moet je al een onafhankelijk adviseur dit laten doormeten vóórdat de koop rond is. Ik zou zeggen vraag het even bij juridisch loket.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')