abonnement Unibet Coolblue
pi_200563661
Hoi,

Ik heb een geldlening lopen bij mijn ouders. Indertijd is vastgelegd in een document bij de notaris dat ik deze lening moet aflossen in 360 termijnen, met een rente van 3 procent. Nou zou ik graag de resterende lening in 1 keer willen aflossen wat ik inmiddels kan, maar daar is dus niets over vastgelegd .

Moet ik dan nu terug naar de notaris om deze overeenkomst te wijzigen?
Dit is een Signature....
pi_200563686
Wat dacht je er van dit eens aan je ouders te vragen?
Whatever...
pi_200563747
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 20:39 schreef virl3 het volgende:
Hoi,

Ik heb een geldlening lopen bij mijn ouders. Indertijd is vastgelegd in een document bij de notaris dat ik deze lening moet aflossen in 360 termijnen, met een rente van 3 procent. Nou zou ik graag de resterende lening in 1 keer willen aflossen wat ik inmiddels kan, maar daar is dus niets over vastgelegd .

Moet ik dan nu terug naar de notaris om deze overeenkomst te wijzigen?
Als je ouders geen probleem maken (boeterente ed.) is er niets aan de hand
pi_200563784
Gewoon doen, niks zeggen en duimen dat niemand het opvalt.

En als je vragen krijgt: doen alsof je neus bloedt
Je kan ook super verongelijkt en eventueel agressief reageren. Maar dat moet je wel liggen, dus daarvoor is ervaring benodigd.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2021 20:49:02 ]
pi_200564655
quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 20:41 schreef Spanky78 het volgende:
Wat dacht je er van dit eens aan je ouders te vragen?
Al gedaan.. Zeggen ff vragen bij notaris want weet niet. Ik dacht ik gooi 't hier 's in de groep. Goedkoper dan een notaris. :)
Dit is een Signature....
  Redactie Frontpage maandag 26 juli 2021 @ 21:48:09 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_200564843
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:39 schreef virl3 het volgende:

[..]

Al gedaan.. Zeggen ff vragen bij notaris want weet niet. Ik dacht ik gooi 't hier 's in de groep. Goedkoper dan een notaris. :)
in mijn ervaring is zo'n vraag bij de notaris niet zo kostbaar.

Hej Notaris(klerk). We hebben niet vastgelegd over voortijdige volledige aflossing. mag dat dan?

-ja/nee


Voila.


In mijn ervaring zijn het alleen professionele geldschieters die er een probleem van maken, want de rente is hun verdienmodel.

Mag ik aannemen dat dat voor jouw ouders niet geldt?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_200564877
Hoe zit het fiscaal gezien?
pi_200565363
Is het begrip termijnen gedefinieerd? En die 3% is per jaar? Dan los je gewoon af per termijn van 1 minuut.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200566018
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 20:39 schreef virl3 het volgende:
Hoi,

Ik heb een geldlening lopen bij mijn ouders. Indertijd is vastgelegd in een document bij de notaris dat ik deze lening moet aflossen in 360 termijnen, met een rente van 3 procent. Nou zou ik graag de resterende lening in 1 keer willen aflossen wat ik inmiddels kan, maar daar is dus niets over vastgelegd .

Moet ik dan nu terug naar de notaris om deze overeenkomst te wijzigen?
Eh, moet het nu in 360 termijnen of niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 26 juli 2021 @ 23:22:50 #10
152047 Yurithemaster
Winter is coming
pi_200566071
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 21:39 schreef virl3 het volgende:

[..]

Al gedaan.. Zeggen ff vragen bij notaris want weet niet. Ik dacht ik gooi 't hier 's in de groep. Goedkoper dan een notaris. :)
Zolang jij en je ouders het onderling regelen dan zal die notaris het toch aan zijn reet roesten hoe en wat.

Als je ouders er akkoord mee gaan dat betalen in een keer ok is dan is het klaar.
pi_200566092
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Je zal toch naar de notaris moeten om van dit document af te komen. Of je er nou 360 termijnen of 20 over hebt gedaan maakt geen zak uit lijkt me. Voor de notaris is dit weer mooi cashen.
U MAD?
pi_200566199
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:25 schreef de_boswachter het volgende:
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Je zal toch naar de notaris moeten om van dit document af te komen. Of je er nou 360 termijnen of 20 over hebt gedaan maakt geen zak uit lijkt me. Voor de notaris is dit weer mooi cashen.
Zijn dit niet vaak fiscale constructies? Want dan maakt het wel degelijk uit.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200566302
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:36 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Zijn dit niet vaak fiscale constructies? Want dan maakt het wel degelijk uit.
waar gaat het hier om? 1000 euro per maand x 360 of 20 euro ?
U MAD?
pi_200567174
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:25 schreef de_boswachter het volgende:
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Je zal toch naar de notaris moeten om van dit document af te komen. Of je er nou 360 termijnen of 20 over hebt gedaan maakt geen zak uit lijkt me. Voor de notaris is dit weer mooi cashen.
Indien de ouders geen rente zouden vragen, en alles niet goed vastgelegd was. Zou dit door de belastingdiest als een gift gezien worden. Niet als een lening. En zou er dus eventueel schenkbelasting betaald moeten worden. Of zouden de ouders het geld niet terug kunnen vorderen als hij zou stoppen met betalen.
pi_200567940
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:25 schreef de_boswachter het volgende:
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Je zal toch naar de notaris moeten om van dit document af te komen. Of je er nou 360 termijnen of 20 over hebt gedaan maakt geen zak uit lijkt me. Voor de notaris is dit weer mooi cashen.
Verwende kinderen die alsmaar gouden lepels willen zien. Ik heb er een mening over. Maar het is waarschijnlijk om het geen schenking te laten zijn. Een mooie laagdrempelige manier om, zoals ik in dit geval verwacht gezien de termijn, je kind aan een woning te helpen. Is toch netjes? Helemaal als je ouders er bijvoorbeeld voor moeten lenen of ze het niet gratis aan alle drie hun kinderen kunnen geven? Er zijn zoveel mogelijke omstandigheden.

Maar nee, je hoeft niet naar de notaris om van het document af te komen. Immers ts schrijft niet dat er een hypotheek gevestigd is. Deze lening vervalt gewoon als hij voldaan is.

@TS, let wel op dat je alle rente netjes betaald hebt als je vervroegd aflost. Dit zal, met hoe jij het schetst, heen probleem zijn. Maar zorg dat het niet alsnog (deels) als een schenking gezien kan worden omdat je niet voldoende rente hebt betaald tot het moment van aflossen
pi_200569833
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:25 schreef de_boswachter het volgende:
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Je zal toch naar de notaris moeten om van dit document af te komen. Of je er nou 360 termijnen of 20 over hebt gedaan maakt geen zak uit lijkt me. Voor de notaris is dit weer mooi cashen.
Als ze geen marktconforme rente vragen, dan heeft dat fiscale consequenties.

Verder kan TS dit het beste met z'n ouders even overleggen. Als die het prima vinden om het in één keer af te lossen, dan kan 'ie dat gewoon doen. Notaris hoeft daar dan niet bij betrokken te worden.
pi_200569901
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 23:25 schreef de_boswachter het volgende:
ouders die rente vragen....... ik heb daar een mening over.

Ik ook.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_200570060
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 09:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik ook.
^O^
U MAD?
pi_200572048
Dit heb ik ook, de rente is in mijn geval aftrekbaar want huis en de rente schenken ze mij terug.
Daarnaast hebben mijn ouders mij geld als lening geschonken op papier en die rente schenk ik hun terug. Dat scheelt hun weer eigen bijdrage in hun zorginstelling.

Waarom wil je in 1x aflossen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 11:43:12 #20
414785 sirdanilot
pi_200572803
Wie laat er nou weer een lening van zijn ouders bij een notaris vastleggen? zoiets regel je toch handjeklap in onderling vertrouwen?

Maar goed los daarvan, ik zou het gewoon in één keer op hun rekening storten en dan zoeken zij het verder maar uit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 11:45:19 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200572849
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:43 schreef sirdanilot het volgende:
Wie laat er nou weer een lening van zijn ouders bij een notaris vastleggen? zoiets regel je toch handjeklap in onderling vertrouwen?

Maar goed los daarvan, ik zou het gewoon in één keer op hun rekening storten en dan zoeken zij het verder maar uit.
Dus je vindt dat een lening binnen familie in onderling vertrouwen moet kunnen gaan, maar vervolgens is het ‘stort het op hun rekening en ze zoeken het verder maar uit’.

Lekker tegenstrijdig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200573367
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:43 schreef sirdanilot het volgende:
Wie laat er nou weer een lening van zijn ouders bij een notaris vastleggen? zoiets regel je toch handjeklap in onderling vertrouwen?

Maar goed los daarvan, ik zou het gewoon in één keer op hun rekening storten en dan zoeken zij het verder maar uit.
Handje klap en onderling vertrouwen is voor de fiscus niet genoeg. Die willen wel iets op papier zien hè. Je zult het bestaan van een overeenkomst moeten kunnen bewijzen en ook hard moeten kunnen maken dat het een lening is en geen gift.
pi_200576711
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit heb ik ook, de rente is in mijn geval aftrekbaar want huis en de rente schenken ze mij terug.
Daarnaast hebben mijn ouders mij geld als lening geschonken op papier en die rente schenk ik hun terug. Dat scheelt hun weer eigen bijdrage in hun zorginstelling.

Waarom wil je in 1x aflossen?
Niet echt een specifieke reden anders dat mijn ouders al op leeftijd zijn en ik eigenlijk van die schuld af wil zolang ze nog relatief gezond en bij zinnen zijn en ik 't idee van een hypotheek/schuld vrij zijn op mijn 50ste een aangename gedachte vind.
Dit is een Signature....
  dinsdag 27 juli 2021 @ 15:07:35 #24
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200576865
Man man man

Ouders die zeggen, ga bij de notaris vragen ...

Je stort alles in 1x, wat gaan die ouders dan doen, zelf naar de notaris of het mag?

Dit is civielrechtelijk, je mag met je ouders afspreken wat je maar wilt ... (en wel rekening houden met belastingdienst en marktconforme rente natuurlijk).

Alleen wanneer er staat 360 termijnen van X dagen/weken/jaren, en je ouders moeilijk willen doen hierover, is er een probleem.
Dum de dum
pi_200577541
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 15:01 schreef virl3 het volgende:

[..]

Niet echt een specifieke reden anders dat mijn ouders al op leeftijd zijn en ik eigenlijk van die schuld af wil zolang ze nog relatief gezond en bij zinnen zijn en ik 't idee van een hypotheek/schuld vrij zijn op mijn 50ste een aangename gedachte vind.
Ik heb liever dat geld in aandelen dan in bakstenen, ook al kost dit geld, maar ieder zijn ding.

Zoals gezegd, gewoon afbetalen en dat was het.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')