abonnement Unibet Coolblue
pi_200529355
Ik zoek een fiets! Ik heb jaren altijd tweedehandsjes gereden en de laatste jaren heb ik te weinig gefietst - wel fanatiek spinningles gevolgd op de sportschool. Ik zie door de bomen het bos niet meer! Wie heeft een goede tip? Budget is ongeveer 800 euro.

- Geen e-bike of wat je tegenwoordig allemaal hebt.
- Voor Woon-werkverkeer (10km enkele reis, er zit een nogal stijle bult in waar de helft van de fietsers afstapt – wat ik weiger).
- Soms een wat langere rit (max 50km).
- Voorkeur voor terugtraprem (tot mijn twintigste altijd terugtrapremmen gehad, handremmen heb ik nooit goed in de vingers gekregen. Versnellingen zijn me überhaupt onbekend).
- Werktas is vrij zwaar, heb ik liever niet voorop in zo’n krat.
- Comfort is belangrijker dan snelheid, maar ik wil ook geen logge of zware fiets.
- Ik draag vaak (lange) jurken op mijn werk, ik weer niet of daar nog handigheidjes voor zijn. In ieder geval dus ook geen herenfiets.

Ik heb wat rondgekeken, maar ‘terugtraprem’ lijkt synoniem te zien voor een tuttige fiets met een kratje bloemen voorop waarmee je hooguit vijf kilometer kunt fietsen. Iets sportiever mag wel. Iemand ideeën?
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:18:26 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200529657
En als je als zoek kreet eens kijkt bij fixed gear fietsen?

Ik zie dan in eerste instantie wel veel met handremmen maar je zit in elk geval wel meer in een markt te roeren met meer sportiviteit en zonder versnellingen
pi_200533219
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:18 schreef TR08 het volgende:
En als je als zoek kreet eens kijkt bij fixed gear fietsen?

Ik zie dan in eerste instantie wel veel met handremmen maar je zit in elk geval wel meer in een markt te roeren met meer sportiviteit en zonder versnellingen
Die moet ik even wat uitgebreider googelen. Net al even een snelle eerste blik op geworpen en wat me sowieso aanspreekt bij deze fietsen is de eenvoud en het minimalisme.
  zondag 25 juli 2021 @ 08:57:20 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200533344
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 08:50 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Die moet ik even wat uitgebreider googelen. Net al even een snelle eerste blik op geworpen en wat me sowieso aanspreekt bij deze fietsen is de eenvoud en het minimalisme.
Fixed gear is zonder remmen en zonder dat je de trappers stil kan houden tijdens het rijden. Zeker als je heuvel af moet lijkt mij dat niet handig. Er bestaan wel fietsen die er zo uitzien maar dan toch een vrijlopend achterwiel met terugtraprem hebben.

Maar waarom niet gewoon een sportieve fiets met versnellingen en handremmen? Denk dat je daar zo aan went.
pi_200533454
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 08:57 schreef borbit het volgende:

[..]

Fixed gear is zonder remmen en zonder dat je de trappers stil kan houden tijdens het rijden. Zeker als je heuvel af moet lijkt mij dat niet handig. Er bestaan wel fietsen die er zo uitzien maar dan toch een vrijlopend achterwiel met terugtraprem hebben.

Maar waarom niet gewoon een sportieve fiets met versnellingen en handremmen? Denk dat je daar zo aan went.
Ik heb ooit een fiets gehad met handremmen en dat was niet zo’n succes. Dat ding kon ook steeds naar de fietsenmaker omdat er weer iets stuk was.

Ik heb nog een tijd gedacht dat het aan die fiets lag en niet aan mij. Maar na een paar (groeps)fietstochtjes met gehuurde handremfietsen weet ik wel beter.
  zondag 25 juli 2021 @ 09:10:57 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200533540
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 09:05 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb ooit een fiets gehad met handremmen en dat was niet zo’n succes. Dat ding kon ook steeds naar de fietsenmaker omdat er weer iets stuk was.

Ik heb nog een tijd gedacht dat het aan die fiets lag en niet aan mij. Maar na een paar (groeps)fietstochtjes met gehuurde handremfietsen weet ik wel beter.
Een goede fiets met handremmen hoeft echt niet constant kapot te zijn ofzo :? Met een terugtraprem en lage instap kom je toch snel bij de traditionele omafiets uit. Met zo'n "vrouwenzadel" zodat je er met een jurk op kan. Eventueel met naafversnelling om de heuvel op te komen.

Als ik er dagelijks op naar werk zou moeten zou ik wat meer luxe overwegen. Maar zo'n oma fiets met terugtrap rem en zonder versnellingen is wel echt niet kapot te krijgen.

[ Bericht 7% gewijzigd door borbit op 25-07-2021 09:25:14 ]
  zondag 25 juli 2021 @ 09:24:46 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200533787
Terugtrapremmen zijn pure aids en een stuk minder veilig dan handremmen. Als je geen ¤20 zwerverfiets koopt dan kan er ook weinig kapot aan handremmen. Misschien af en toe de kabel bijstellen.

Ik weiger een fiets met terugtraprem aan te bevelen :6 .
Huilen dan.
  zondag 25 juli 2021 @ 09:30:01 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200533880
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 09:24 schreef Isdatzo het volgende:
Terugtrapremmen zijn pure aids en een stuk minder veilig dan handremmen. Als je geen ¤20 zwerverfiets koopt dan kan er ook weinig kapot aan handremmen. Misschien af en toe de kabel bijstellen.

Ik weiger een fiets met terugtraprem aan te bevelen :6 .
Waarom zijn terugtrapremmen pure aids en minder veilig? Je ketting kan eraf lopen (of breken). Maar zolang je je ketting een beetje op spanning houdt remt het gewoon prima. En is zeker onderhoudsvrijer dan handremmen. Ik heb laatst mijn terugtraprem uit elkaar gehaald. Vooral uit nieuwsgierigheid en smeren was eigenlijk niet nodig. En dat is na ruim 20 jaar fietsen op die fiets.
  zondag 25 juli 2021 @ 09:33:20 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200533964
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 09:30 schreef borbit het volgende:

[..]

Waarom zijn terugtrapremmen pure aids en minder veilig?
Je kan minder snel reageren, je kan minder goed doseren, en je remt alleen met je achterwiel terwijl je veel harder kan remmen met je voorwiel zonder te slippen.
Huilen dan.
pi_200535879
In Duitsland een fiets kopen, krijg je handremmen en terugtraprem. *O*
  zondag 25 juli 2021 @ 10:51:51 #11
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200535969
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 09:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Je kan minder snel reageren, je kan minder goed doseren, en je remt alleen met je achterwiel terwijl je veel harder kan remmen met je voorwiel zonder te slippen.
Misschien om te mountainbiken. Of echt racen door een drukke stad. Maar om op werk te komen / boodschappen te doen e.d. altijd prima tevreden met een terugtraprem.
pi_200536275
Ik heb een jaar of 7 geleden dit gekocht voor de kortere afstanden, maar dan nog wel met bagagedrager achter en zonder dragen voor. Oerdegelijk ding.

Zoiets maar dan zonder handremmen



Maar zo'n type zie al niet zo veel meer. Veel van die semi transportfietsdingen nu. Alhoewel Gazelle ze ook nog wel heeft
https://www.gazelle.nl/es(...)5B%5D=98%2C181%2C196
pi_200536338
Deze?
Heeft ook een terugtraprem-model. En is licht en heeft geen tuttig mandje.

Ik heb o.a. een postcodeloterijfiets. Alleen is dat echt een werkpaard. Aan de zware kant en onverwoestbaar. Het rek voorop vind ik wel handig. Mijn werkstad heeft een zo’n hoesband achter en die past precies over het rek. Kun je ook een flesje water in kwijt voor onderweg.
pi_200536730
Ik denk dat je je met je eisen van terugtraprem en geen versnelling wel erg beperkt. Als je elke dag koppig een stijle bult opfietst met je singlespeed waar anderen afstappen maak je het jezelf wel lastig en vraag je ook wel een beetje om knieproblemen. Een paar versnellingen maken echt wel een verschil. Handremmen met rollerbrakes zijn goedkoop, betrouwbaar genoeg en bijna onderhoudsvrij. Datzelfde geldt voor naafversnellingen zoals die van shimano.
  zondag 25 juli 2021 @ 11:49:11 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200536803
Wij hebben trouwens een kinderfiets met handrem maar ook terugtraprem en 3 versnellingen. Misschien is die combi ook voor volwassenen beschikbaar?
pi_200536864
Kijk anders is bij Azor, kan je hem helemaal zelf samenstellen:
https://my.azor.nl/configurator
Wel lange levertijd(op dit moment oktober).

quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:49 schreef TR08 het volgende:
Wij hebben trouwens een kinderfiets met handrem maar ook terugtraprem en 3 versnellingen. Misschien is die combi ook voor volwassenen beschikbaar?
Zijn er wel bv de Gazelle Puurnl 3v:
https://www.gazelle.nl/puurnl
  zondag 25 juli 2021 @ 11:55:08 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200536896
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:43 schreef Farenji het volgende:
Ik denk dat je je met je eisen van terugtraprem en geen versnelling wel erg beperkt. Als je elke dag koppig een stijle bult opfietst met je singlespeed waar anderen afstappen maak je het jezelf wel lastig en vraag je ook wel een beetje om knieproblemen.
Das natuurlijk moeilijk te zeggen zonder de bult te kennen. Misschien is het met een goede aanloop wel prima te doen. En het ligt ook aan het verzet van je fiets met 1 versnelling. En zelf dat zou je nog aan kunnen (laten) passen.



Zoiets kun je prima decennia lang mee uit de voeten lijkt mij. Zeker met de lage instap heb je lijkt mij weinig alternatieven.
pi_200542220
quote:
7s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:55 schreef borbit het volgende:

[..]

Das natuurlijk moeilijk te zeggen zonder de bult te kennen. Misschien is het met een goede aanloop wel prima te doen. En het ligt ook aan het verzet van je fiets met 1 versnelling. En zelf dat zou je nog aan kunnen (laten) passen.

[ afbeelding ]

Zoiets kun je prima decennia lang mee uit de voeten lijkt mij. Zeker met de lage instap heb je lijkt mij weinig alternatieven.
Deze is zonder versnelling. Drie versnellingen zijn wel handig, vooral de eerste, om een bult op te klimmen. Nadeel is dat ze kapot kunnen gaan. Een omafiets zonder versnelling gaat wel een leven mee, is robuust. Helemaal nu de tijd van roest helemaal voorbij is.
  zondag 25 juli 2021 @ 20:36:57 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_200544277
Zoek je een degelijke, stevige fiets van eersteklas bouwkwaliteit, die er ook nog tof uitziet? Dan zou ik voor een fiets van Azor gaan. Daar kun je echt stevig op los gaan. Je kunt je eigen fiets modulair opbouwen tot high-end, maar er zijn ook basic modellen.

De koning rijdt op een Azor, en de witte fietsen in Nationaal Park De Hoge Veluwe zijn van Azor. Ik rijd zelf al jaren op een Azor, 1-speed, en hij gaat echt niet kapot, topfiets.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 25 juli 2021 @ 21:35:55 #20
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200545329
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:08 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Deze is zonder versnelling. Drie versnellingen zijn wel handig, vooral de eerste, om een bult op te klimmen. Nadeel is dat ze kapot kunnen gaan. Een omafiets zonder versnelling gaat wel een leven mee, is robuust. Helemaal nu de tijd van roest helemaal voorbij is.
Ligt aan de bult waar TS overheen moet. Ik zou denken dat veruit de meeste fietspaden voor een gezond iemand op een omafiets te doen zijn.
pi_200563860
Ik heb al 15 fietsen gebouwd met Azor. Ik ga met dit topic onder mijn arm eens naar de plaatselijke fietsenboer, dat schijnt ook een Azor-dealer te zijn. Maar ook even om de geijkte merken te zien. Wil wel graag een proefrit maken voordat ik iets aanschaf!
  dinsdag 27 juli 2021 @ 00:34:23 #22
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_200566706
https://rat-bikes.com/coc(...)re=ratbikes_migrated

Zou toch proberen vriendjes te worden met zoiets. Als je eenmaal gewend bent aan wat meer versnellingen en remkracht wil je niet meer anders. Kost alleen even tijd om te wennen, een lekkere fiets vergroot je fietsplezier enorm!

Staar je niet blind op slecht onderbouwde onderhoudsadviezen, de remmen zijn nagenoeg onderhoudsarm en wanneer je de aandrijving goed onderhoud (schoonhouden en smeren, zoals bij elke andere fiets) volstaat een jaarlijks beurtje/check-up wel.

Bagagedrager erop en gaan!
Feel the fuzz!
pi_200580774
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 00:34 schreef Kalebatz het volgende:
https://rat-bikes.com/coc(...)re=ratbikes_migrated

Zou toch proberen vriendjes te worden met zoiets. Als je eenmaal gewend bent aan wat meer versnellingen en remkracht wil je niet meer anders. Kost alleen even tijd om te wennen, een lekkere fiets vergroot je fietsplezier enorm!

Staar je niet blind op slecht onderbouwde onderhoudsadviezen, de remmen zijn nagenoeg onderhoudsarm en wanneer je de aandrijving goed onderhoud (schoonhouden en smeren, zoals bij elke andere fiets) volstaat een jaarlijks beurtje/check-up wel.

Bagagedrager erop en gaan!
Ben je eigenaar van Rate bikes ofzo _O-
Slecht advies hoor. Die remmen zijn alles behalve onderhoudsarm en zelfde geldt voor de aandrijving.
Kan beste een oke fietsje zijn(specificaties ontbreken dus geen idee, merk ook nooit van gehoord) maar past niet bij haar wensen.
pi_200587467
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 19:57 schreef Kadooosh het volgende:

[..]

Ben je eigenaar van Rate bikes ofzo _O-
Slecht advies hoor. Die remmen zijn alles behalve onderhoudsarm en zelfde geldt voor de aandrijving.
Kan beste een oke fietsje zijn(specificaties ontbreken dus geen idee, merk ook nooit van gehoord) maar past niet bij haar wensen.
Vertel mij eens hoeveel onderhoud je denkt te plegen aan de remmen en aandrijving bij gebruik zoals TS schetst in haar OP? Ik weet niet of je zelf een fiets hebt of er verstand van hebt, gezien je reactie denk ik van niet. Goed onderbouwd ook.
Feel the fuzz!
pi_200588040
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 06:11 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Vertel mij eens hoeveel onderhoud je denkt te plegen aan de remmen en aandrijving bij gebruik zoals TS schetst in haar OP? Ik weet niet of je zelf een fiets hebt of er verstand van hebt, gezien je reactie denk ik van niet. Goed onderbouwd ook.
Naja zoals je zelf al verteld jaarlijks onderhoudsbeurt... als je dat onderhoudsarm noemt oke _O- .
Iets wat ze waarschijnlijk nooit geeft gedaan op haar remnaaf fiets want die is pas echt onderhoudsarm.. zelfde geldt voor rolllerbrakes en een dichte versnellingsnaaf.

Ik ben FM trouwens ;) en heb 8 fietsen...
pi_200589450
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 06:11 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Vertel mij eens hoeveel onderhoud je denkt te plegen aan de remmen en aandrijving bij gebruik zoals TS schetst in haar OP? Ik weet niet of je zelf een fiets hebt of er verstand van hebt, gezien je reactie denk ik van niet. Goed onderbouwd ook.
Een derailleur is niet bepaald onderhoudsarm he.
pi_200593698
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 06:11 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Vertel mij eens hoeveel onderhoud je denkt te plegen aan de remmen en aandrijving bij gebruik zoals TS schetst in haar OP? Ik weet niet of je zelf een fiets hebt of er verstand van hebt, gezien je reactie denk ik van niet. Goed onderbouwd ook.
Ik heb ooit een keer een fiets gehad met een derailleur. Je blijft schoonmaken. Ik had er enorm veel spijt van. Afgezien van onze hobbyisten en racefreaks denken heel veel mensen er niet bij na als ze zo'n fiets kopen. Er komt altijd zand in de ketting en hij kan nog wel eens gaan roesten ook.
Ik let er nu altijd op dat ik een dichte kettingkast neem, helaas de sportiviteit ten spijt...
pi_200595717
Als je een (bijna) onderhoudsvrije fiets wil moet je of versnellingsloos gaan, of een gesloten naafversnelling nemen, en dan ook in combinatie met een riem ipv ketting. Een riem hoef je nooit te smeren, rekt niet uit, en gaat veel langer mee dan een ketting. Nadeel is dat je voor een riem een geschikt frame nodig hebt, want een riem is niet deelbaar zoals een ketting, dus moet je frame deelbaar zijn.
pi_200598430
Ik heb net een Azor-fiets samengesteld bij de dealer hier. Met terugtraprem én handrem! En in een hysterische kleur, gewoon omdat het kan. Zonder suf rekje voorop. Ik kan nu thuis in de tool dingen finetunen.

Voor iemand die er geen verstand van heeft is die tool veel te uitgebreid dus ik was blij dat er iemand meekeek. En ook goed om die fietsen in het echt te zien. Ze ogen echt heel degelijk.

Heb ook nog even op een Azor gefietst, maar die maat (55) was echt te hoog voor me. Dus dat wordt de kleinere maat. Ik ben 1 meter 70 maar heb verbazingwekkend korte beentjes (wist ik al aan de hand van mijn spijkerbroeken). Maar het was toch een beetje raar. :')
pi_201926383
Ik peddel inmiddels al een paar weken rond op mijn Azor-fiets! Heb er bijna drie maanden op moeten wachten, maar dat was het waard. Ik ben nog netjes gebeld over de kleurkeuze. En ik had een velg die qua materiaal niet optimaal matchte met de door mij gekozen rem, ook daarvoor namen ze contact op.

Uiteindelijk heb ik de combinatie van terugtraprem achter en handrem voor. Zo mag ik ook de Europese wegen op, je moet blijkbaar twee remmen hebben. Ben ik dus al die jaren illegaal bezig geweest met mijn terugtraprem!

Ik moet nog wel een keer terug voor de hoogte van het zadel. Ik wil graag met mijn voeten bij de grond kunnen want mijn balans is slecht. Tegelijkertijd spin ik fanatiek en ben ik van daaruit gewend om goed mijn benen te kunnen strekken. En dat kan niet als het zadel laag staat. Dat is dus zoeken nog. Ik stop blijkbaar ook als een man, ik blijf op het zadel zitten. Snap niet hoe andere vrouwen steeds van hun zadel hoppen. :')

Mijn conditie is in ieder geval stukken beter dan vroeger. Toen was ik na 5km echt moe. Nu trap ik zo 15-20 km weg. Het lijkt wel of de fiets vanzelf rijdt, zelfs tijdens de bult die ik op moet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')