abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200520193
Een bevriend getrouwd stel gaat uit elkaar. Er is flink ruzie gaande.

Ze hebben zelf een document opgesteld waarin ze een bepaald bedrag afgesproken hebben wat de een aan de ander verontschuldigd is. Dit hebben ze uitgewerkt allebij hun handtekening onder gezet.

Nu, zo'n 2 weken later wil er iemand toch meer dan afgsproken staat op dit document.

Er is geen notaris betrokken geweest bij het opstellen van dit document. De vraag is nu dus is dit document rechtsgeldig?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2021 13:26:28 ]
  Moderator zaterdag 24 juli 2021 @ 13:30:14 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_200520773
In principe wel maar ik ga er van uit dat er geen getuigen waren. Dus als de een zegt dat het document onder dwang getekend is sta je nog nergens.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_200524039
Ja, in principe wel.
Een rechter (of bemiddelaar) kan uiteraard wel toetsen of de daarin vermeldde voorwaarden/bedragen en/of de voorgestelde wijziging realistisch zijn.
pi_200524126
Ja.

Een overeenkomst is een overeenkomst, ongeacht de vorm. Wel zul je in geval van een juridisch geschil het bestaan van de overeenkomst moeten kunnen bewijzen. En moeten er geen gekke bedingen in staan die 'm onderuit kunnen halen.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 18:00:31 #6
545 dop
:copyright: dop
pi_200524315
Valt weinig over te zeggen als we de inhoud van het document niet kennen.
Kans dat het document volledig is en rekening houd met alle wettelijke regelingen is klein.
(Je kunt niet uitsluiten wat je niet benoemd)
Verder, zijn er kinderen?
Dan kan ik je al op voorhand zeggen dat het document zo Van tafel kan.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_200525495
Waarom deze primitieve en merkwaardige gang van zaken? Laat dit gewoon door een deskundige uitrekenen en leg dit dan voor aan een rechter als er geen overeemstemming bereikt kan worden. Je ziet dit wel vaker in de lagere sociale klassen dat mensen zelf met briefjes en codocillen gaan werken.
pi_200525745
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 19:27 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Waarom deze primitieve en merkwaardige gang van zaken? Laat dit gewoon door een deskundige uitrekenen en leg dit dan voor aan een rechter als er geen overeemstemming bereikt kan worden. Je ziet dit wel vaker in de lagere sociale klassen dat mensen zelf met briefjes en codocillen gaan werken.
Soms moet je het ijzer smeden als het heet is. Heb je een akkoord? Dan meteen op papier zetten, want tegen de tijd dat de notaris tijd heeft, kan men zich alweer bedacht hebben.

Daarmee niet gezegd dat het stand gaat houden als iemand naar de rechter stapt.
pi_200682050
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:24 schreef Roellie80 het volgende:
Een bevriend getrouwd stel gaat uit elkaar. Er is flink ruzie gaande.

Ze hebben zelf een document opgesteld waarin ze een bepaald bedrag afgesproken hebben wat de een aan de ander verontschuldigd is. Dit hebben ze uitgewerkt allebij hun handtekening onder gezet.

Nu, zo'n 2 weken later wil er iemand toch meer dan afgsproken staat op dit document.

Er is geen notaris betrokken geweest bij het opstellen van dit document. De vraag is nu dus is dit document rechtsgeldig?
Over dit soort dingen worden lange rechtszaken gevoerd. ;)

Het juiste antwoord is dat het in beginsel rechtsgeldig is.

Een overeenkomst kan in alle vormen tot stand komen (schriftelijk, mondeling, stilzwijgend), tenzij anders is bepaald (bijvoorbeeld in de wet). En een handtekening levert in een rechtszaak dwingend bewijs op van de waarheid van wat op papier gezet.

Toch is/blijft een dergelijke overeenkomt slechts in beginsel geldig. Iemand kan zich beroepen op oneigenlijke dwaling ('zo heb ik het niet gewild'), eigenlijke dwaling ('ik heb dit zo wel gewild, maar de overeenkomst is onder een verkeerde voorstelling van zaken gesloten'), of op bedrog, misbruik van omstandigheden, bedreiging, en ten slotte dat nakoming verlangen van de overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')