abonnement Unibet Coolblue
pi_200519355
Bij de VVE waar ik lid van ben zijn ze bezig om het reglement aan te passen. De VVE bestaat uit 48 appartementen 36 huur door de plaatselijke woningbouwvereniging en 12 koop. Nu heb ik de meeste moeite met onderstaand artikel waarin gevraagd wordt bij overlast zelf een andere medebewoner aan te spreken.

Handhaving
Basisregel:
Een eigenaar / huurder / gebruiker / bezoeker die bepalingen, die vermeld zijn in de wet, de splitsingsakte of in het huishoudelijk reglement, niet nakomt, wordt daarop direct (op een manier zoals je zelf ook aangesproken wil worden) op aangesproken door de op dat moment benadeelde.

Handelswijze:
• Als een eigenaar of zijn huurder of zijn / haar bezoekers de bepalingen, die vermeld zijn in de splitsingsakte en in het huishoudelijk reglement, niet nakomt, is het vanzelfsprekend dat deze eerst persoonlijk door de benadeelde hierop aangesproken wordt. Spreek een ander aan zoals je zelf ook aangesproken wil worden.
• Indien dit geen positieve uitwerking heeft, kan bij verhuur de eigenaar gevraagd worden om te bemiddelen.
• In alle gevallen kan ook externe bemiddeling ingeschakeld worden (Westland: Vitiswelzijn of Den Haag: de gemeente, zie website van desbetreffende en zoek naar overlast)
• In het laatste geval kan het bestuur ingeschakeld worden. Deze zal eerst door middel van een persoonlijk gesprek de veroorzaker en de benadeelde aanspreken en dit op deze manier proberen op te lossen.
• Mocht dit niet leiden tot een oplossing, dan zal het bestuur een brief sturen naar de veroorzaker, en verwijzen naar de splitsingsakte en/of huishoudelijk reglement.
• Mocht dit niet leiden tot een oplossing, dan zal het bestuur nog een keer een brief sturen naar de veroorzaker en vermelden dat indien het niet voor een bepaalde datum opgelost is het wordt voorgelegd aan de algemene ledenvergadering en eventueel bepaald door de algemene ledenvergadering een boete bedrag per gebeurtenis wordt opgelegd.

Alleen bij zaken waarbij de veiligheid voor meerdere bewoners in gedrang komt en/of waarbij de verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren als de VvE niet direct gaat handelen, is het bestuur bevoegd om per direct over te gaan tot actie. De onveilige situatie mag dan z.s.m. veilig gemaakt worden.
Afhankelijk van de situatie wordt getracht om dit in overleg te doen met de veroorzaker. De veroorzaker is verantwoordelijk voor alle kosten welke de VvE moet maken om de situatie weer veilig te stellen. Het bestuur zal alles doen in haar vermogen om deze kosten beperkt te houden.

Ik vind het namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat ik mijn medebewoners moet aanspreken op het niet naleven van de regels.
Ik heb namelijk samen met een andere bewoner een van de andere bewoners aan gesproken op het plaatsen van een tuinset en die laten staan als het niet gebruikt wordt. De reactie die we kregen was ik haal hem niet weg want de buurman zet zijn fiets ook neer. Beide dingen worden op de begane grond gestald op de algemene ruimte van de VVE
Vervolgens de woningbouwvereniging ingeschakeld en daar werd doodleuk gezegd ik kan niet handhaven als anderen ook overtredingen begaan.
Dus nu moet ik eerst meer dan 10 bewoners die ook de regels overtreden persoonlijk aan gaan spreken om 1 ding op te lossen.
Ik vind dat de woningbouw als eigenaar/beheerder en grootste aandeelhouder wel wat meer verantwoordelijkheid kan nemen ze hebben immers niet voor niets in hun eentje 2/3 van de stemmen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 24 juli 2021 @ 12:57:12 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_200519636
Ok.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_200519680
Ik lees veel regels en 1 regel maar over de overlast. Is er meer context? Hoe breed is de ruimte en hoeveel ruimte neemt het in? Blokkeert het een nooduitgang? Etc etc
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:03:13 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200519750
Lastige situatie. Vooral niet toegeven. Die nare buurman begint met zaniken over je tuinset. Maar zodra je er gehoor aan geeft vindt ie wel weer wat anders om over te zeiken.
pi_200520200
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:59 schreef MeesterPlusser het volgende:
Ik lees veel regels en 1 regel maar over de overlast. Is er meer context? Hoe breed is de ruimte en hoeveel ruimte neemt het in? Blokkeert het een nooduitgang? Etc etc
Het blokkeert een looproute maar dat is het punt niet, waar ik over val is dat de woningbouwvereniging met 2/3 meerderheid deze regels op kan leggen en het vervolgens aan de bewoners overlaat om te handhaven door elkaar aan te spreken. Je weet van te voren al dat zoiets niet gaat werken en alleen maar gedaan wordt om te ontmoedigen.
Dat voorbeeld van die tuinset is dat ik met een andere bewoner het gesprek ben aan gegaan uit eindelijk is het via de VVE bij de woningbouwvereniging terecht gekomen en die zeggen vervolgens doodleuk ik ga dit geval niet handhaven omdat anderen ook de regels overtreden.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:32:23 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200520328
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:24 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het blokkeert een looproute maar dat is het punt niet, waar ik over val is dat de woningbouwvereniging met 2/3 meerderheid deze regels op kan leggen en het vervolgens aan de bewoners overlaat om te handhaven door elkaar aan te spreken. Je weet van te voren al dat zoiets niet gaat werken en alleen maar gedaan wordt om te ontmoedigen.
Dat voorbeeld van die tuinset is dat ik met een andere bewoner het gesprek ben aan gegaan uit eindelijk is het via de VVE bij de woningbouwvereniging terecht gekomen en die zeggen vervolgens doodleuk ik ga dit geval niet handhaven omdat anderen ook de regels overtreden.
Niks aan te doen. Enige optie is het gebouw platbranden en na de wederopbouw een nieuwe VVE stichten met zeer duidelijke regels over tuinsets.
pi_200520338
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:03 schreef borbit het volgende:
Lastige situatie. Vooral niet toegeven. Die nare buurman begint met zaniken over je tuinset. Maar zodra je er gehoor aan geeft vindt ie wel weer wat anders om over te zeiken.
De tuinset blokkeert een loop en vluchtroute. Andere bewoners die buiten zitten hebben gewoon een inklapbare set die ze weghalen als ze er geen gebruik van maken. En voor het geval je het niet snapt ik ben die nare buurman die de overtreder aansprak omdat een 80 plusser het niet durfde.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:35:01 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200520367
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:33 schreef vipergts het volgende:

[..]

De tuinset blokkeert een loop en vluchtroute. Andere bewoners die buiten zitten hebben gewoon een inklapbare set die ze weghalen als ze er geen gebruik van maken. En voor het geval je het niet snapt ik ben die nare buurman die de overtreder aansprak omdat een 80 plusser het niet durfde.
pi_200520392
Het is een vrij standaard procedure. Je woont met elkaar in het complex, dus je moet er ook met elkaar uitkomen. Als je geen lid van een VvE zou zijn, en gewoon in een rijtjeswoning ofzo zou wonen, dan ga je ook niet direct de politie bellen als iemand z'n tuinset in de weg zet. Als je daar last van hebt dan spreek je die persoon gewoon aan, zoals een normaal mens dat doet. En als dat dan niet werkt dan kan je altijd nog escaleren.

Een VvE bestaat niet om politie agentje te spelen, of om jouw problemen op te lossen. Die vereniging daar zit je met z'n allen in, er is geen hiėrarchie of eindverantwoordelijke. Je bent als vereniging allemaal verantwoordelijk voor het goed functioneren van het gebouw en z'n bewoners.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_200520437
Is er wel een harde grens voor wanneer de brandveiligheid bijv. in gedrang komt? Als iedereen op deze manier tuinsets gaat neerzetten lijkt me dat niet bevorderlijk. Dit is ook iets om in acht te nemen: https://www.rtvutrecht.nl(...)brand-op-balkon.html

Als ik de OP goed begrijp gaat dit om tuinsets en spullen in/op gemeenschappelijk terrein, dus dat is wel even een ander verhaal dan bij een rijtjeshuis.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_200520531
Ja, leuk van die woningbouwvereniging, maar zij hebben als eigenaar van een groot deel van het gebouw ook (net als TS) verantwoordelijkheid te nemen: https://nos.nl/l/2389262
quote:
De verantwoordelijke gebouweigenaren moeten meer doen om hun verantwoordelijkheid waar te maken.
N.b.: het is een rapport van de OVV, geen regelgeving.

Is er een huismeester of complexbeheerder, TS? Dit zou zichtbaar moeten zijn in je servicekosten. Uitgelezen persoon om dmv stickeracties ervoor te zorgen dat de algemene ruimten vrij blijven van doorgangbelemmerende goederen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_200521663
TS, stel dat een andere bewoners overlast van jou ervaart - zonder dat je het doorhebt.

Wat zou je dan fijner vinden:
A. De bewoner komt bij jou aan de deur en zegt 'joh, ik heb hier last van, kun je dat misschien anders doen?'
B. De bewoner stapt direct naar het bestuur van de VvE, zonder jou iets te vertellen.
pi_200523187
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:37 schreef Sodemieters het volgende:
TS, stel dat een andere bewoners overlast van jou ervaart - zonder dat je het doorhebt.

Wat zou je dan fijner vinden:
A. De bewoner komt bij jou aan de deur en zegt 'joh, ik heb hier last van, kun je dat misschien anders doen?'
B. De bewoner stapt direct naar het bestuur van de VvE, zonder jou iets te vertellen.
Zoals je kunt lezen heb ik in dat voorbeeld samen met een andere bewoner degene van de tuinset aangesproken dat is uiteindelijk bij de woningbouwvereniging terecht gekomen die vervolgens de regels niet handhaaft omdat anderen ook dingen neerzetten.
Zoals dat artikel waar ik moeite mee heb maakt een woningbouwvereniging met een tweederdemeerderheid zich er wel heel makkelijk van af. Zo'n discussie tussen bewoners eindigt altijd in maar hij doet dat is mijn ervaring.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200523417
quote:
11s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ja, leuk van die woningbouwvereniging, maar zij hebben als eigenaar van een groot deel van het gebouw ook (net als TS) verantwoordelijkheid te nemen: https://nos.nl/l/2389262
[..]

N.b.: het is een rapport van de OVV, geen regelgeving.

Is er een huismeester of complexbeheerder, TS? Dit zou zichtbaar moeten zijn in je servicekosten. Uitgelezen persoon om dmv stickeracties ervoor te zorgen dat de algemene ruimten vrij blijven van doorgangbelemmerende goederen.
De complexbeheerder is de woningbouwvereniging die zijn verder niet in het gebouw aanwezig. dit is wel wat het dichtste bij mijn punt aankomt. Ze stellen regels op over o.a doorgang belemmerende goederen en handhaven in mijn geval niet. En het enige wat ik kan vinden zijn omslachtige manieren zoals buurtbemiddeling, bewoners aanspreken, brieven sturen via de VVE om alleen maar een simpel tuinsetje weg te laten halen.
Het hele gedoe komt op mij over als jezelf achter regeltjes te verschuilen om niets te hoeven doen en zodra het dan fout afloopt zoals in Arnhem komt er een onderzoeksconclusie met als enige resultaat we moeten het volgende keer beter doen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200523620
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:36 schreef TigerXtrm het volgende:
Het is een vrij standaard procedure. Je woont met elkaar in het complex, dus je moet er ook met elkaar uitkomen. Als je geen lid van een VvE zou zijn, en gewoon in een rijtjeswoning ofzo zou wonen, dan ga je ook niet direct de politie bellen als iemand z'n tuinset in de weg zet. Als je daar last van hebt dan spreek je die persoon gewoon aan, zoals een normaal mens dat doet. En als dat dan niet werkt dan kan je altijd nog escaleren.

Een VvE bestaat niet om politie agentje te spelen, of om jouw problemen op te lossen. Die vereniging daar zit je met z'n allen in, er is geen hiėrarchie of eindverantwoordelijke. Je bent als vereniging allemaal verantwoordelijk voor het goed functioneren van het gebouw en z'n bewoners.
Dat weet ik die bewoner is ook door mij en een andere bewoners netjes gevraagd om zijn tuinset weg te halen. Dat wil hij niet omdat andere mensen ook spullen neerzetten in die algemene looproute. Ik heb dus mijn verantwoordelijkheid genomen en het doorgezet naar de VVE en woningbouwvereniging en die zeggen doodleuk ik ga dat niet handhaven omdat ander ook de regels overtreden. Doordat de woningbouwvereniging met 36 appartementen een tweederde meerderheid heeft in de VVE kan ik niet meer doen dan vriendelijk vragen om te handhaven.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200525853
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:19 schreef vipergts het volgende:

[..]

Zoals je kunt lezen heb ik in dat voorbeeld samen met een andere bewoner degene van de tuinset aangesproken dat is uiteindelijk bij de woningbouwvereniging terecht gekomen die vervolgens de regels niet handhaaft omdat anderen ook dingen neerzetten.
Zoals dat artikel waar ik moeite mee heb maakt een woningbouwvereniging met een tweederdemeerderheid zich er wel heel makkelijk van af. Zo'n discussie tussen bewoners eindigt altijd in maar hij doet dat is mijn ervaring.
Ja, dat had ik gelezen. Het probleem is dus niet die bepaling in het huishoudelijk regelement, maar de opvolging wanneer je er onderling niet uitkomt.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 20:06:46 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200526134
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:58 schreef vipergts het volgende:

[..]

Dat weet ik die bewoner is ook door mij en een andere bewoners netjes gevraagd om zijn tuinset weg te halen. Dat wil hij niet omdat andere mensen ook spullen neerzetten in die algemene looproute. Ik heb dus mijn verantwoordelijkheid genomen en het doorgezet naar de VVE en woningbouwvereniging en die zeggen doodleuk ik ga dat niet handhaven omdat ander ook de regels overtreden. Doordat de woningbouwvereniging met 36 appartementen een tweederde meerderheid heeft in de VVE kan ik niet meer doen dan vriendelijk vragen om te handhaven.
Staat er in het reglement dat algemene ruimtes niet gebruikt mogen worden voor opslag?

Dan zou ik op mijn strepen staan en zeggen dat het weg moet. En als het niet weggehaald wordt, het weg laten halen en de kosten op de eigenaar van het appartement verhalen.

Van die wbv ga je niet winnen door het reglement aan te passen. Want ze stemmen waarschijnlijk tegen met 2/3de van de stemmen. Enige wat je kan doen is de huidige regels opvolgen.

En het kinderachtige gedoe over iemand anders doet. "Ja, niets mee te maken ik spreek jou aan op jouw spullen waar ik last van heb. Dus jij haalt jouw spullen weg. Als jij last hebt van die fiets, voel je vrij om de eigenaar van de fiets de opdracht te geven die weg te halen."
  zaterdag 24 juli 2021 @ 20:09:25 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200526167
Als er overigens niet staat in het reglement over spullen parkeren in dergelijke ruimtes dan zou ik mijn verlies pakken en het er bij laten.

Je zou er dan evt. voor kunnen kiezen om troep van jezelf erbij te zetten. Dan wordt zo een clausule snel genoeg opgenomen na een VvE vergadering :P .
pi_200532683
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 19:48 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Ja, dat had ik gelezen. Het probleem is dus niet die bepaling in het huishoudelijk regelement, maar de opvolging wanneer je er onderling niet uitkomt.
Ja en met dat artikel wordt het nog meer moeite om simpele overlast aan te pakken. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen want dat is naar mijn mening alleen gedaan om je achter regels te kunnen verschuilen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200536695
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 07:58 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ja en met dat artikel wordt het nog meer moeite om simpele overlast aan te pakken. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen want dat is naar mijn mening alleen gedaan om je achter regels te kunnen verschuilen.
Nee, niet echt. Dat artikel staat er in vanwege hetgeen ik in m'n eerste post aangaf.

Je hebt bovendien al aan dat artikel voldaan.

Kortom: dat artikel is het probleem niet. Je bent je aan het focussen op het verkeerde onderwerp.
  zondag 25 juli 2021 @ 11:45:58 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200536764
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:41 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Dat artikel staat er in vanwege hetgeen ik in m'n eerste post aangaf.

Je hebt bovendien al aan dat artikel voldaan.

Kortom: dat artikel is het probleem niet. Je bent je aan het focussen op het verkeerde onderwerp.
Klopt helemaal. Probleem is niet de woningbouwvereniging maar de medebewoner die zich niet aan het VvE reglement houdt.
  maandag 26 juli 2021 @ 10:55:45 #23
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_200553835
Daarom nooit kopen in een appartementengebouw met zo'n ongelijke stemverhouding. Recept voor ellende.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')