abonnement Unibet Coolblue
pi_200478656
De huurbaas van een van mijn beste vrienden wil hem eruit zetten omdat hij het huis wil gaan verkopen.
Natuurlijk wil hij niet verhuizen, maar hij wil toch weten waar hij aan toe is mocht het toch een vervelende strijd worden.

Die vriend heeft nu een twee-kamer appartement op de begane grond van 40 vierkante meter met een eigen achtertuin van 30 vierkante meter, een ruime afgesloten schuur met elektra en hij woont nu op letterlijk 5 minuten lopen van het centrum en treinstation Hilversum.

Stel dat hij moet verhuizen, en hij wil weer een woning met eigen tuin die qua oppervlakte en ligging vergelijkbaar is met wat hij nu heeft, aan wat voor kale huurprijs zou hij dan moeten denken? ¤900, ¤1100, ¤1300?
Natuurlijk heb ik al even voor hem op Funda gekeken, dat heeft hij zelf ook al gedaan, maar daar staan simpelweg geen vergelijkbare woningen. Ja in Amsterdam, waar de prijs toch gemiddeld al snel rond de ¤1300 a ¤1500 zit. Het Gooi is tegenwoordig bijna net Amsterdam, maar nog niet helemaal.
pi_200478975
Ik zou gokken rond de 1200 euro (vanwege tuin en vlakbij CS).

Maar belangrijker nog: hoe sterk is zijn zaak om gewoon te blijven waar hij zit? Dat de huurbaas het wil verkopen is iig niet genoeg. Heeft hij een huurcontract, hoe lang woont hij er al?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2021 22:19:29 ]
pi_200479257
Je wilt dit weten omdat je het als input voor een afkoopsom wilt gebruiken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200479294
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je voor die ruimte en op die locatie minimaal 1000 kwijt bent. Met een tuin nog wel meer.
pi_200479331
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:05 schreef Mark_nl het volgende:
De huurbaas van een van mijn beste vrienden wil hem eruit zetten omdat hij het huis wil gaan verkopen.
Natuurlijk wil hij niet verhuizen, maar hij wil toch weten waar hij aan toe is mocht het toch een vervelende strijd worden.

Die vriend heeft nu een twee-kamer appartement op de begane grond van 40 vierkante meter met een eigen achtertuin van 30 vierkante meter, een ruime afgesloten schuur met elektra en hij woont nu op letterlijk 5 minuten lopen van het centrum en treinstation Hilversum.

Stel dat hij moet verhuizen, en hij wil weer een woning met eigen tuin die qua oppervlakte en ligging vergelijkbaar is met wat hij nu heeft, aan wat voor kale huurprijs zou hij dan moeten denken? ¤900, ¤1100, ¤1300?
Natuurlijk heb ik al even voor hem op Funda gekeken, dat heeft hij zelf ook al gedaan, maar daar staan simpelweg geen vergelijkbare woningen. Ja in Amsterdam, waar de prijs toch gemiddeld al snel rond de ¤1300 a ¤1500 zit. Het Gooi is tegenwoordig bijna net Amsterdam, maar nog niet helemaal.
Huis kan ook gewoon bewoond/verhuurd verkocht worden.

Meen overigens, dat als de eigenaar 'm via een procedure eruit wil zetten, er ook vervangende woonruimte door de eigenaar/verhuurder geregeld moet worden. Dus probleem van de eigenaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200479891
quote:
Ja had ik gezien maar die zijn bijna allemaal groter en zonder tuin
Vind het lastig in te schatten wat de meerwaarde van een tuin is op de huurprijs
  woensdag 21 juli 2021 @ 23:01:40 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200479967
Koop breekt geen huur. Lekker blijven zitten dus, of je moet wel een joekel van een uitkoopsom krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200480023
Als het geen tijdelijke huur betreft, de strijd aangaan, hoe vervelend ook. Huurbescherming is een groot goed en daar moet je in dit soort situaties altijd gebruik van maken als huurder.
pi_200480180
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:01 schreef Janneke141 het volgende:
Koop breekt geen huur. Lekker blijven zitten dus, of je moet wel een joekel van een uitkoopsom krijgen.
En dit ja. Weet niet wat hij nu betaalt maar hij kan er alleen maar op achteruit gaan bij verhuizen.
pi_200482225
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:15 schreef Fugue het volgende:

[..]

En dit ja. Weet niet wat hij nu betaalt maar hij kan er alleen maar op achteruit gaan bij verhuizen.
Volgens mij 880 all-in (nuts voorzieningen, internet en tv en gemeentelijke belastingen)
pi_200482266
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:05 schreef Ericr het volgende:
Als het geen tijdelijke huur betreft, de strijd aangaan, hoe vervelend ook. Huurbescherming is een groot goed en daar moet je in dit soort situaties altijd gebruik van maken als huurder.
Volgens mij woont hij er al 5 jaar, misschien zelfs wel 6.
Ik heb ook gezegd dat hij de strijd moet aangaan
pi_200482861
Zijn die huurhuizen wel beschikbaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200482885
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 08:51 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Volgens mij woont hij er al 5 jaar, misschien zelfs wel 6.
Ik heb ook gezegd dat hij de strijd moet aangaan
Je hoeft niet eens de strijd aan te gaan. Gewoon niks doen is voldoende.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200483666
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 08:51 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Volgens mij woont hij er al 5 jaar, misschien zelfs wel 6.
Ik heb ook gezegd dat hij de strijd moet aangaan
Dan zeker de strijd aangaan. Waarschijnlijk komt de verhuurder dan niet van hem af en anders dient hij een forse verhuiskostenvergoeding te betalen en/of vervangende huisvesting te regelen.
pi_200484977
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 09:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je hoeft niet eens de strijd aan te gaan. Gewoon niks doen is voldoende.
Als de verhuurder de huur eenzijdig opzegt komt er strijd. Beter nu al op voorbereiden en je opties verkennen.

Afhankelijk van de verhuurder kan het best vervelend worden maar financieel zal het vooral vervelend voor de verhuurder worden. De verhuiskostenvergoeding ligt inmiddels op een bedrag boven de 6.000 euro en die krijgt de huurder meestal wel toegekend in dit soort zaken. Overige schade wordt of onderling afstemmen of gang naar de rechter.
  donderdag 22 juli 2021 @ 12:38:05 #17
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_200485448
https://www.rijksoverheid(...)-zegt-huur-op-woning

Als hij er al 5 a 6 jaar woont heeft hij een contract voor onbepaalde tijd. Eigenaar heeft geen poot om op te staat om hem eruit te zetten. Huurcontracten zijn de sterkste contracten in Nederland. En sinds 1 mei van dit jaar zit er ook een grens op de maximale huurverhoging in de vrije sector. Daarvoor had de huisbaas een exorbitante huurverhoging kunnen doorvoeren om hem weg te pesten (wat jouw maat dan weer had kunnen aanvechten, maar niet meer relevant), zie https://www.rijksoverheid(...)uurverhoging-in-2021.

Wat @sjorsie1982 zegt: je hoeft niets te doen. Wel zou ik aanbevelen om nu een dossier aan te gaan leggen, notities maken wat wanneer gebeurt is, foto's huidige staat en gas/water/electra standen, communicatie uitsluitend per mail te doen, enz.

Ik ben zelf ongewild huisbaas geworden, zie dit draadje en hoop er binnenkort vanaf te zijn. Dit zijn tips die ik je vanaf de andere kant mee kan geven.

Overigens is een verhuiskostenvergoeding niet van toepassing, dat is alleen van toepassing als de verhuurder een geldige reden heeft om het huurcontract te beeindigen. Als de verhuurder er echt vanaf wil, kan dat alleen met een overeen te komen afkoopsom, waar geen grenzen of regels aan zijn.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  donderdag 22 juli 2021 @ 13:26:48 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200486098
All in huur ... das al een teken aan de wand.

Woont de huisbaas er ook?
Dum de dum
pi_200487147
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 12:04 schreef Ericr het volgende:

[..]

Als de verhuurder de huur eenzijdig opzegt komt er strijd. Beter nu al op voorbereiden en je opties verkennen.

Afhankelijk van de verhuurder kan het best vervelend worden maar financieel zal het vooral vervelend voor de verhuurder worden. De verhuiskostenvergoeding ligt inmiddels op een bedrag boven de 6.000 euro en die krijgt de huurder meestal wel toegekend in dit soort zaken. Overige schade wordt of onderling afstemmen of gang naar de rechter.
Klopt ik vergat dat je een brief moet sturen dat je het er niet mee eens bent. Dat is in mijn ogen geen strijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 22 juli 2021 @ 15:45:10 #20
414785 sirdanilot
pi_200487922
TVP

Koop breekt geen huur en jouw maat kan gewoon lekker blijven zitten waar hij zit. De huisbaas heeft geen geldige gronden om hem eruit te zetten of om het huurcontract te verbreken.

Je mag in je handjes wrijven met een woning met een tuin vlakbij een intercitystation in de randstad voor onder de 1000 euro. Dat vind je bijna nergens meer. Dus weggaan zou ik niet eens overwegen.

Nu is het natuurlijk mogelijk dat de huisbaas schimmige trucjes uit gaat halen, dus zeg tegen je maat dat die er alles aan doet dat die geen enkele regel in het huurcontract verbreekt. Zeg hem dat hij het nog eens doorleest. Staat er dat je bijvoorbeeld geen softdrugs mag, dan ook niet thuis gaan blowen. Zorgen dat hij niks gaat lopen verbouwen in de woning. Zorg dat er niks op hem aan te merken valt dus geen luide tuinfeestjes tot 's avonds laat etc.

Uiteindelijk zal de huisbaas het opgeven. Je maat kan het beste in deze betaalbare woning blijven wonen totdat hij in de zelfde regio een huis kan kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Vis een optie? donderdag 22 juli 2021 @ 15:48:01 #21
70532 loveli
N
pi_200487980
Hoeveel oprotpremie krijgt hij aangeboden?
crap in = crap out
pi_200488121
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 14:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt ik vergat dat je een brief moet sturen dat je het er niet mee eens bent. Dat is in mijn ogen geen strijd.
Strijd is ook afhankelijk van de opstelling van de verhuurder natuurlijk. Maar legio voorbeelden van intimidatie door verhuurders. Daarnaast is een eventuele gang naar de rechter ook een strijd. Kan lang niet iedereen tegen waardoor verhuurders weg komen met cowboy praktijken
pi_200523361
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
pi_200523438
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
Lekker boeiend wat het argument is van de verhuurder. Dan had hij het huis maar niet moeten verhuren.
pi_200523828
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
Ook als iemand zijn pand zelf weer wil gaan bewonen zijn er regels hoe en met welke termijnen de huur kan worden opgezegd.
Probeer hier eens specifieker naar te zoeken…
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_200523832
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
het eerste argument was toch dat ie 't pand wilde verkopen? Volgens probeert ie maar wat. Goede dossiervorming!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200523871
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
De bewijslast ligt bij de verhuurder hè, niet bij jou. Hij moet kunnen bewijzen dat hij de woning dringend nodig heeft voor eigen gebruik.

Zie bijv.: https://www.rechtenvastgo(...)e-zelf-gaan-bewonen/
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Vis een optie? zaterdag 24 juli 2021 @ 19:06:35 #28
70532 loveli
N
pi_200525220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
Steek daar geen tijd in. De verhuurder speelt blufpoker. Gaat de huurder eruit, dan scheelt hem dat een klap geld en tijd. Even juridisch advies vragen wat/hoe je moet antwoorden en kijken wat de rechter ervan zegt als de verhuurder het contract wil ontbinden.
crap in = crap out
pi_200528572
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:43 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Lekker boeiend wat het argument is van de verhuurder. Dan had hij het huis maar niet moeten verhuren.
Ja, dat kán boeiend (of eigenlijk relevant) zijn, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 juli 2021 @ 11:00:33 #30
414785 sirdanilot
pi_200553903
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:36 schreef Mark_nl het volgende:
Is het ook mogelijk te achterhalen hoeveel panden iemand op zijn naam heeft staan?
De verhuurder beweerd nu dat hij de woning zelf weer wil betrekken, dat is natuurlijk al raar want hij zal nu ook ergens wonen, dat hij besluit die woning te verkopen is nog geen reden om iemand anders zijn huis uit te zetten.
Maar die vriend van mij weet ook bijna zeker dat zijn verhuurder verschillende panden in bezit heeft, hij weet alleen niet hoe hij daar achter kan komen.
Is zoiets op te vragen bij het Kadaster?
Je hoeft hier geen tijd en geld in te steken. Als hij echt een geldige dringende reden heeft om het gehuurde zelf te betrekken dan heeft hij daarvoor een vordering van de rechter nodig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 juli 2021 @ 14:09:10 #31
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_200557203
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 14:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt ik vergat dat je een brief moet sturen dat je het er niet mee eens bent. Dat is in mijn ogen geen strijd.
Nee hoor, zelfs dat hoeft niet eens. Als je de opzegging gewoon negeert, heeft de huurbaas geen andere keus dan zijn verhaaltje voor de rechter te doen en daar mag hij uitleggen waarom er geen wettelijke opzeggingsgrond in staat. De opzegging is pas geldig als de huurder schriftelijk akkoord is gegaan. En anders als de rechter zegt dat het allemaal oké is.
pi_200557992
Wat is er mis met eerst eens het gesprek met de verhuurder aangaan? En bespreken wat zijn redenen zijn en hoe hij denkt bij te dragen aan het ontstane probleem van die vriend?

Als de huurder met een nette oplossing (vergelijkbare vervangende woonruimte tegen een redelijke prijs, vergoeding verhuiskosten plus een premie) biedt, dan hoef je toch niet gelijk de strijd aan te gaan?

Niet alle verhuurders zijn hufterige huisjesmelkers.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 26 juli 2021 @ 15:42:04 #33
40566 Ericr
Livewrong
pi_200559119
Verhuurders die opeens het huurcontract willen opzeggen zijn meestal hufters.. Of onbenullen maar dat is misschien nog erger in de strijd tegen zo'n verhuurder.
pi_200573272
In Hilversum denk ik ¤ 800, = voor twee kamers in een leuke buurt.

Geen achtertuin en niet bij CS.

Een achtertuin en twee kamers gaat lastig worden, aangezien de meeste particuliere verhuurders het huis splitsen.
pi_201160601
In de buurt van het station een woning met tuin gaat inderdaad lastig worden, maar stel dat hij genoegen neemt met een woning zonder tuin, kan hij dan een grotere woning eisen?
Hij heeft het nog eens opgemeten, zijn tuin is 41 vierkante meter.

En wat is dan redelijk? de helft van het tuinoppervlakte aan vierkante meters erbij? meer? minder?
  Vis een optie? woensdag 1 september 2021 @ 00:32:39 #36
70532 loveli
N
pi_201161816
Wat biedt de verhuurder aan?
crap in = crap out
pi_201162002
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 00:32 schreef loveli het volgende:
Wat biedt de verhuurder aan?
Alsin vervangende woonruimte? Nog niets
Alleen funda advertenties en dergelijke voor kamers die veel duurder of kleiner zijn
De verhuurder heeft tegen hem gezegd dat hij de verhuiskosten wil vergoeden, maar dat vind hij niet voldoende en ik geef hem daar groot gelijk in.
pi_201175953
Wat is redelijk?
pi_201177791
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 23:16 schreef Mark_nl het volgende:
Wat is redelijk?
Jij of je vriend kunnen toch gewoon blijven zitten? Voor zover ik weet zal de verhuurder naar de rechter moeten als jij een beroep doet op huurbescherming. Is er überhaupt al officieel opgezegd?

Met betrekking tot de vervangende woonruimte:
quote:
Deze woonruimte hoeft niet precies hetzelfde te zijn en ook niet even duur, maar moet wel passend zijn. Of dat zo is hangt af van de persoonlijke omstandigheden van de huurder (bijvoorbeeld diens inkomen, de grootte van het huishouden en zijn gezondheid) en van de bijzondere omstandigheden van het geval.
Bron: https://www.woonbond.nl/v(...)ingend-eigen-gebruik

Ik denk niet dat er een formule is om vierkante meters tuin om te rekenen naar vierkante meters woonoppervlak :+ Maar van een tweekamerappartement met tuin en schuur naar een kamer (al dan niet met gedeelde tuin en berging) lijkt me wel wat karig :')

[ Bericht 21% gewijzigd door baskick op 02-09-2021 08:54:29 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')