abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_200487772
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 14:35 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar het is altijd goed om ook kritisch te blijven kijken naar je eigen standpunt.
[..]
Je moet kritisch blijven. Maar in de voorbeelden die ik gaf is het volgende gedachten gang heel erg van toepassing: "Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.".

Bij veel wappies of knurften zie je dat er enerzijds een drang is naar roem en anderzijds naar geld. Vroeg of laat gaan ze bijna allemaal tikkies rondsturen. Kijk maar naar Mischa, Tinus en Willem. En zo zijn er nog velen.
En voor de aandacht kan je eens kijken naar die mafklappers die rondliepen met borden over de 2e Wereldoorlog afgelopen weekend. Ze vergeleken een paar maanden niet naar de kroeg met jarenlang opgesloten zitten in het Achterhuis met als afloop de gaskamer. Compleet gek, maar ze genoten op en top van de aandacht.

Bij kritische mensen zie je dat niet :)

quote:
Ja, precies.
[..]

Nou, er is best wat kritisch over te zeggen. Zie dit artikel uit The Lancet. De wetenschap is echt niet zo zwart-wit hoor. Het ligt er heel erg aan hoe de onderzoeksvraag is. Ik heb in mijn werk ook te maken met rechtszaken waar twee partijen tegenover elkaar staan die beide wetenschappelijk onderzoek hebben dat hun standpunt ondersteunt. Maar goed, (bijna) niemand die een vaccin heeft gehad zit te wachten op kritische kanttekeningen over vaccins.
Ik denk dat je hieraan voorbij gaat aan iets wat in de wetenschap gebruikelijk is. Als de (grote) meerderheid dezelfde conclusie trekt, dan is dat de juiste conclusie. 1 onderzoek zegt vrijwel niets, al kan het wel een begin zijn naar meer onderzoeken natuurlijk. De consensus omtrent vaccinaties is duidelijk, het helpt. De wetenschap concludeert het en de cijfers laten het ook heel duidelijk zien. Niet enkel in een land als Nederland, maar alle landen.

Het zou hetzelfde zijn als nu zwaaien met een onderzoek dat roken niet altijd dodelijk is. Dat is op zichzelf natuurlijk een prima uitkomst van een onderzoek, lang niet iedereen die rookt gaat dood aan de gevolgen van roken. Maar ik denk dat we het met elkaar wel eens zijn dat roken niet bevorderlijk is voor je gezondheid. Als je dan naar alle onderzoeken kijkt dan zie je dat er wellicht een handvol onderzoeken zijn die zeggen dat roken prima is, maar daartegenover staan dan honderdduizenden onderzoeken die iets anders laten zien.

Maar goed, laten we niet teveel verzanden in deze discussie. De cijfers zijn mooi, laten we daar van genieten O+
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:37:14 #27
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_200487791
Mooie cijfers weer vandaag toppers *O* *O*
pi_200487808
Ja ziet er heerlijk uit weer! En vandaag ook nog vaccinatiecijfers, dus het is nog niet klaar ook!
pi_200487846
quote:
99s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:32 schreef egeltje1985 het volgende:
"Het aantal coronapatiŰnten in de ziekenhuizen is wel weer flink gestegen."

Aldus het AD. 8 extra patiŰnten? Ze zullen waarschijnlijk alleen naar de instroom hebben gekeken, die inderdaad nog wel flink is.
En zelfs de instroom is goed te overzien, die gaat niet skyhigh. Is even op 50 gaan hangen en nu sinds een dag of 2/3 op 60. Maar ook daar is de enge groei er al tijden uit.

Maar ze moeten toch oud papier verkopen..
pi_200487850
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:34 schreef Federer-fan het volgende:
Het percentage positieve tests is opnieuw gedaald, van 13,1 naar 12,8.
Dat gaat ook langzaam de goede kant weer op, fijn dat daar ook een daling in zit!
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:43:10 #31
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_200487885
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 14:15 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Je hoeft mensen met een andere mening toch niet meteen te beledigen?
Zodra mening en feit door elkaar worden gehaald ben ik erg rechtlijnig wat dat betreft. Dat dat in sommige gevallen voor kritisch doorgaat tegenwoordig is erg kwalijk en een teken aan de wand. Dat is voor mij namelijk helemaal niet kritisch. Het is selectief je punt willen scoren.

Niets mis met kritische mensen overigens. Graag zelfs. Al nemen slechts zeer weinigen de moeite om echt kritisch te zijn. Of ze zijn selectief kritisch. Nuance is niet sexy, en het kost wel erg veel tijd om alles tot op de bodem uit te zoeken. En in sommige gevallen is het ook wel geloven wat je wil geloven en/of statistiek bewust of onbewust verkeerd lezen. Tsja... Niet iedereen heeft een IQ van 180 en een denkniveau waar je wereldvrede mee bewerkstelligt (daarom hebben we het ook niet). Als die mensen ook niet aan gedegen bronnenchecks doen, tsja. Begrijpelijk? Ja. Goed? Eigenlijk niet. Maar goed, kokerdenken komt binnen alle denkniveaus voor. Gelukkig zijn argumentatie en discussie daarvoor uitgevonden. Daarom doet de wetenschap aan peer-reviews.

Maar waar ik op doel zijn inderdaad de echte randdebielen. Meest simpele voorbeelden zijn klimaatontkenners, antivaxxers, homohaters, die knakkers die @GereDathan noemt, rabiate racisten met of zonder kleur of flatearthers (en reli-fanaten, maar goed, genoeg kerken, moskeeŰn en synagoges die het daar niet mee eens zijn...). Dat mensen daar nog iets voor respect voor hebben vind ik bewonderenswaardig en nobel. Ik kan dat echt niet meer opbrengen sinds een jaar. Niet alle mensen deugen wat dat betreft. Maar goed, niemand is roomser dan de paus. Ik zal ook wel een rafelrandje hebben.
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
pi_200487895
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:40 schreef GereDathan het volgende:

[..]

En zelfs de instroom is goed te overzien, die gaat niet skyhigh. Is even op 50 gaan hangen en nu sinds een dag of 2/3 op 60. Maar ook daar is de enge groei er al tijden uit.

Maar ze moeten toch oud papier verkopen..
:D

Nog een weekje werken voor mijn vakantie begint en de cijfers geven me elke dag een geruster gevoel *O*
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:45:04 #33
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200487920
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je moet kritisch blijven. Maar in de voorbeelden die ik gaf is het volgende gedachten gang heel erg van toepassing: "Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.".

Bij veel wappies of knurften zie je dat er enerzijds een drang is naar roem en anderzijds naar geld. Vroeg of laat gaan ze allemaal tikkies rondsturen. Kijk maar naar Mischa, Tinus en Willem. En zo zijn er nog velen. En voor de aandacht kan je eens kijken naar die mafklappers die rondliepen met borden over de 2e Wereldoorlog afgelopen weekend. Ze vergeleken een paar maanden niet naar de kroeg met jarenlang opgesloten zitten in het Achterhuis met als afloop de gaskamer. Compleet gek, maar ze genoten op en top van de aandacht.

Bij kritische mensen zie je dat niet :)
Nee, dat klopt.
quote:
[..]

Ik denk dat je hieraan voorbij gaat aan iets wat in de wetenschap gebruikelijk is. Als de (grote) meerderheid dezelfde conclusie trekt, dan is dat de juiste conclusie. 1 onderzoek zegt vrijwel niets, al kan het wel een begin zijn naar meer onderzoeken natuurlijk. De consensus omtrent vaccinaties is duidelijk, het helpt. De wetenschap concludeert het en de cijfers laten het ook heel duidelijk zien. Niet enkel in een land als Nederland, maar alle landen.

[...]
Nee, sorry maar zo werkt het wat mij betreft niet. Er zijn politieke agenda's en als je een mening hebt die afwijkt van de politieke gewenste mening krijg je ghet lastig. Zo krijg je in de VS geen subsidie als je onderzoek doet naar klimaatverandering als je niet van tevoren belooft dat je conclusie zal zijn dat de mens verantwoordelijk is voor klimaatverandering.

In het verleden is over veel dingen consensus geweest die achteraf onjuist bleken te zijn. Galileo Galilei werd gelieerd toen hij zei dat de zon niet om de aarde draait, maar de aarde om de zon. Wetenschappelijk onderzoek is niet het evangelie en wetenschapper zijn verre van onfeilbaar.

Veel wetenschappelijke vooruitgang is gekomen omdat de consensus onder experts werd gewantrouwd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Ignaz Semmelweiss, Alfred Wegener, Barry Marshall, etc. Een kennis van me schreef laatst het volgende:

quote:
"Follow the science" should not mean "Believe the scientists" as is often the case now with Covid and Climate alarmism.
Scientists are fallible and corruptable too. Ignoring that is unscientific.
En ook een citaat dat ik laatst tegenkwam, sluit aan bij hoe ik het ziet: "I would rather have questions that cannot be answers then answers that cannot be questioned.'

Bij wetenschap moet de mogelijkheid van tegenspraak bestaan. Tegenwoordig staat dat erg onder druk. Dat vind ik jammer en erg onwetenschappelijk. Voert allemaal weert te ver voor dit topic maar ik wilde het wel even zeggen. Voor verdere gedachtewisseling beschikbaar per DM.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:48:15 #35
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_200487986
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:45 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Nee, dat klopt.
[..]

Nee, sorry maar zo werkt het wat mij betreft niet. Er zijn politieke agenda's en als je een mening hebt die afwijkt van de politieke gewenste mening krijg je ghet lastig. Zo krijg je in de VS geen subsidie als je onderzoek doet naar klimaatverandering als je niet van tevoren belooft dat je conclusie zal zijn dat de mens verantwoordelijk is voor klimaatverandering.

In het verleden is over veel dingen consensus geweest die achteraf onjuist bleken te zijn. Galileo Galilei werd gelieerd toen hij zei dat de zon niet om de aarde draait, maar de aarde om de zon. Wetenschappelijk onderzoek is niet het evangelie en wetenschapper zijn verre van onfeilbaar.

Veel wetenschappelijke vooruitgang is gekomen omdat de consensus onder experts werd gewantrouwd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Ignaz Semmelweiss, Alfred Wegener, Barry Marshall, etc. Een kennis van me schreef laatst het volgende:
[..]

En ook een citaat dat ik laatst tegenkwam, sluit aan bij hoe ik het ziet: "I would rather have questions that cannot be answers then answers that cannot be questioned.'

Bij wetenschap moet de mogelijkheid van tegenspraak bestaan. Tegenwoordig staat dat erg onder druk. Dat vind ik jammer en erg onwetenschappelijk. Voert allemaal weert te ver voor dit topic maar ik wilde het wel even zeggen. Voor verdere gedachtewisseling beschikbaar per DM.
Apart topic waardig wel. Dat laatste onderken ik ook. Helemaal in de sociale wetenschappen is dat 'de norm' geworden. :)
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:51:28 #36
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200488038
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:48 schreef Kleurplaatje het volgende:

[..]

Apart topic waardig wel. Dat laatste onderken ik ook. Helemaal in de sociale wetenschappen is dat 'de norm' geworden. :)
Ja, wat ik in dat verband ook interessant vind, is dat wanneer mensen (mezelf uiteraard niet uitgezonderd) worden geconfronteerd met bewijs voor het tegendeel van waar ze in geloven, het bloed van het denkende deel van de hersenen naar het geheugen stroomt, waardoor mensen nog overtuigder raken van hun gelijk. Ik zou altijd heel graag mijn mening over alles willen inruilen voor de Waarheid.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_200488048
2 opvallende goed nieuws Tweets die stiekem best veel zeggen.

Deze spreekt voor zichzelf:
twitter

Dit is een belangrijke indicatie, het aantal testen is gestabiliseerd maar het percentage positief daalt. Dat betekent dat de R daadwerkelijk weer onder de 1 ligt en we steeds beter beeld krijgen hoe de situatie is.
twitter
  donderdag 22 juli 2021 @ 15:55:51 #38
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_200488106
Het is ook heel moeilijk om wetenschap en onderzoek uit te leggen aan het grote publiek. Dat merk je wel zodra je iets in het nieuws ziet over je eigen werk of vakgebied, klopt vaak de helft niet. Of te kort door de bocht.

Dus dat probeer ik ook te onthouden als ik dingen lees over onderwerpen waar ik niks van weet, zoals virussen en vaccins in dit geval. Maar dat is heel moeilijk. Dan lees je 'vaccin x werkt minder goed' en dan denk ik toch omg we gaan allemaal dood. :P
  donderdag 22 juli 2021 @ 16:04:50 #39
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_200488247
Maar nu zie ik t weer positief in hoor met de cijfers van vandaag en de afgelopen dagen. *O*
pi_200489060
quote:
99s.gif Op donderdag 22 juli 2021 15:55 schreef egeltje1985 het volgende:
Het is ook heel moeilijk om wetenschap en onderzoek uit te leggen aan het grote publiek. Dat merk je wel zodra je iets in het nieuws ziet over je eigen werk of vakgebied, klopt vaak de helft niet. Of te kort door de bocht.

Dus dat probeer ik ook te onthouden als ik dingen lees over onderwerpen waar ik niks van weet, zoals virussen en vaccins in dit geval. Maar dat is heel moeilijk. Dan lees je 'vaccin x werkt minder goed' en dan denk ik toch omg we gaan allemaal dood. :P
Nou o.a. Diederik Jekkel heeft op o.a. Twitter een hoop goed uitgelegd voor absolute leken op dit gebied (like me)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_200489551
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

44k vandaag, ruim onder de 50k, en 'maar' 3k hoger dan vorige week woensdag. Ik hoop dat het voorzichtig teken van afname groei is, maar ik vermoed dat er vorige week een piekje was ivm voetbal, en deze week nog geen effect van 'freedom'. Een soort stilte voor de storm. Ook opnames al 3 dagen vrijwel hetzelfde (722, 748, 747).
39k vandaag in de UK, minder dan de 47k vorige week donderdag (waar er een boel van besmet zullen zijn geweest tijdens het voetbal), en de 3e dag op rij met minder besmettingen. Opnames ook niet veel hoger (788). Nog geen effect van Freedom te zien, hopelijk blijft dat weg, en blijft het dalen.
  Moderator / Miss SHO donderdag 22 juli 2021 @ 17:39:17 #43
22592 crew  Ole
pi_200489562
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 16:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Nou o.a. Diederik Jekkel heeft op o.a. Twitter een hoop goed uitgelegd voor absolute leken op dit gebied (like me)
Die kan het heel goed uitleggen inderdaad!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_200489907
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 16:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Bij tijd voor max ( ja zo oud ben ik al :@ ;) ) waren er ook wel deskundigen die niet op het bn-er worden uit waren, maar het duidelijk konden uitleggen :Y
pi_200490079
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 17:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

39k vandaag in de UK, minder dan de 47k vorige week donderdag (waar er een boel van besmet zullen zijn geweest tijdens het voetbal), en de 3e dag op rij met minder besmettingen. Opnames ook niet veel hoger (788). Nog geen effect van Freedom te zien, hopelijk blijft dat weg, en blijft het dalen.
Indrukwekkend! Hopen dat het zo blijft :)
pi_200490804
Besmettingcijfers 24 november 2020 tot en met 28 juni 2021
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besmettingcijfers dinsdag 29 juni t/m maandag 5 juli:
Stijging t.o.v. week ervˇˇr: 72,6% (percentage positieve tests: 4,5)

dinsdag: 538
woensdag: 634
donderdag: 825
vrijdag: 941
zaterdag: 1.125
zondag: 1.215
maandag: 1.519

totaal: 7.397

Besmettingcijfers dinsdag 6 t/m maandag 12 juli:
Stijging t.o.v. week ervˇˇr: 525,3%

dinsdag: 2.209
woensdag: 3.646
donderdag: 5.431
vrijdag: 6.926
zaterdag: 10.283
zondag: 9.318
maandag: 8.441

totaal: 46.254

Besmettingcijfers dinsdag 13 t/m maandag 19 juli:
Stijging t.o.v. week ervˇˇr: + 52,6%

dinsdag: 7.821
woensdag: 10.426
donderdag: 10.976
vrijdag: 11.297
zaterdag: 11.036
zondag: 10.135
maandag: 8.874

totaal: 70.565

Besmettingcijfers dinsdag 20 t/m maandag 26 juli:
(Voorlopige) Wijziging t.o.v. week ervˇˇr: - 32,1%

dinsdag: 6.699
woensdag: 6.897
donderdag: 6.299
vrijdag:
zaterdag:
zondag:
maandag:

totaal: 46.267 (Extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe:)

pi_200491012
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 17:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

twitter

Voorzichtig mag je hopen dat aan het einde van de week een voorzichtige daling zichtbaar zal zijn in de weekcijfers in het VK
  donderdag 22 juli 2021 @ 21:20:50 #48
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200493076
Weet niet of iemand hier misschien iets positiefs van kan maken: net las ik dat we misschien wel tot het voorjaar van 2022 vastzitten aan coronamaatregelen. Dan zijn we alweer twee jaar bezig met die ellende.
  donderdag 22 juli 2021 @ 21:23:11 #49
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_200493113
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 21:20 schreef Federer-fan het volgende:
Weet niet of iemand hier misschien iets positiefs van kan maken: net las ik dat we misschien wel tot het voorjaar van 2022 vastzitten aan coronamaatregelen. Dan zijn we alweer twee jaar bezig met die ellende.
Kies maar:

- *O* er komt een einde aan!
- *O* we zijn over de helft!
- *O* vanaf nu wordt het alleen maar beter!
pi_200493611
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 21:20 schreef Federer-fan het volgende:
Dat ligt puur aan de paniekzaaierij van de regering al dan in combinatie met het omt.....
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')