abonnement Unibet Coolblue
pi_200475060
Goedemiddag.

Ik heb met mijn vader een mooie katten ren gemaakt met een binnenhok voor eten, drinken en kattenbak. Ren is bedekt met doorzichtige golfplaten voor tegen de regen. Echter zitten we met een probleem en dat is warmte.

Omdat binnen gedeelte goed als water dicht is kan warmte niet echt weg. We maken nog wel roosters in maar of dit veel helpt bij volle zon en windstil is te zien.

Wat is verstandig om warmte en zon uit binnen hok te krijgen? We zaten zelf te denken om betreffende golfplaten wit te spuiten maar zal dit helpen?

Iemand ervaring hier mee die goede tip heeft?

Groet
  Moderator woensdag 21 juli 2021 @ 18:59:34 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200475509
Een ventilator waar door er luchtstroming kan ontstaan gaat het probleem niet oplossen ? :)
pi_200475531
De buitenkant wit maken of aan de zonkant alu folie aan de buitenkant plakken.

De warmte gaat vanzelf weg als het materiaal niet meer heet is.
Bv op mijn dakstenen muur aan de zonkant kan ik een eitje bakken waardoor als ik de airco uitzet het in 2 minuten weer warm is in huis.

[ Bericht 56% gewijzigd door sjorsie1982 op 21-07-2021 19:09:25 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200475684
je kan ook planten aan de zonkant planten zodat het materiaal helemaal bedekt is.
het komt er op neer dat je het hok aan de zonkant niet moet laten opwarmen door de straling van de zon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200475955
Caravans bijvoorbeeld, kun je koelen met witte lakens op het dak die je (klets)nat maakt. Het vocht wil verdampen en trekt daardoor de warmte eruit. Wit wordt veel gebruikt als kleur in de woestijn, dat heeft een reden...
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  woensdag 21 juli 2021 @ 19:59:09 #6
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_200476229
Peltier element erin en ^O^
  woensdag 21 juli 2021 @ 20:02:16 #7
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_200476269
Water laten verdampen, bijvoorbeeld door een druppelaar water op het hok te druppelen, of vernevelen. Dit verdampt en neemt warmte op. Naar gelang de buitentemperatuur kan je meer of minder water erop druppelen/vernevelen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_200479816
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
je kan ook planten aan de zonkant planten zodat het materiaal helemaal bedekt is.
het komt er op neer dat je het hok aan de zonkant niet moet laten opwarmen door de straling van de zon.
Ik zou ook of groen erop planten of een dak van twee lagen maken omdat lucht goed isoleert. Dus eigenlijk een dak boven het dak maken, zelfde materiaal maar dan met iets van 5cm lucht ertussen, liefst schuin aflopend en rondom open zodat de lucht kan stromen of door de hitte vanzelf gaat stromen (convectie)
Da gao nie nou!
pi_200482819
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:53 schreef vigier het volgende:

[..]

Ik zou ook of groen erop planten of een dak van twee lagen maken omdat lucht goed isoleert. Dus eigenlijk een dak boven het dak maken, zelfde materiaal maar dan met iets van 5cm lucht ertussen, liefst schuin aflopend en rondom open zodat de lucht kan stromen of door de hitte vanzelf gaat stromen (convectie)
Stilstaande lucht isoleert beter
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200483507
alluminiumfolie zoals in chipszakken? :T
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200485362
Is het eigenlijk wel nodig? Onze katten vinden het hoe heter hoe beter.

Hier gaan ze juist naar boven naar de zolder waar de temperatuur het hoogste is om daar vervolgens in de zon te gaan liggen slapen. Het liefst nog in een hangmatje tegen het raam...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_200485480
Gat maken redelijk bovenin de ren, dik gaas ervoor, box ventilator op een paar steunen / latjes en warme lucht afvoeren.
Aan andere kant op lager punt in de ren ook gat met gaas ervoor.
  donderdag 22 juli 2021 @ 13:30:06 #13
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_200486150
Dubbel dak maken, Dus je hudige golfplaten een paar latjes er overheen. daar weet opnieuw golfplaten overheen.
Dan heb je een soort "cold roof"

Wit maken helpt ook nog eens extra
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')