abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200474536
Diane Cook – De nieuwe wildernis
Op de shortlist van The 2020 Bookerprize



Het boek begint met een vrij luguber hoofdstuk waarin een moeder zojuist is bevallen van een doodgeboren baby. Dit zonder verloskundige, artsen of überhaupt een ziekenhuis in de buurt; namelijk in de wildernis.

Al snel wordt duidelijk dat het boek zich afspeelt in de toekomst. Een toekomst waarin de steden onleefbaar zijn geworden. Flats zijn torenhoog op elkaar gestapeld en alle groen is verdwenen. Af en toe kom je nog ergens een boom tegen, die omheind is door hoge hekken. In de steden hangt vervuilende lucht waardoor veel mensen last krijgen van hun luchtwegen. Er gaat een gerucht dat de rijken in een ‘privé-zone’ leven waar minder vervuiling en meer natuur is maar of dit klopt wordt in het boek niet duidelijk.

Een groep van twintig mensen, waaronder Bea en haar dochter Agnes, is uitgekozen voor een experiment waarbij zij mogen rondtrekken door een groot natuurgebied. Agnes kiest hiervoor om zo het leven van haar dochter te redden, die het door luchtwegklachten door vervuiling niet had overleefd.
Aan deelname aan het onderzoek zijn wel voorwaarden verbonden die worden gecontroleerd door de zogeheten rangers. Zo mag de groep niet langer dan een paar dagen op dezelfde plek hun kamp opslaan en moeten ze ervoor zorgen dat bij vertrek alle microafval wordt meegenomen. De deelnemers hebben weinig spullen en hechten daarom veel waarde aan iets simpels als bijvoorbeeld een theekopje, touw of een scherp mes. Bij het verlies van andere deelnemers wordt niet te lang stilgestaan, dit is gewoon iets wat bij hun nomadenbestaan hoort.

De wildernis wordt in het boek prachtig beschreven. De focus ligt echter meer op de relatie tussen Agnes en haar moeder en diens man. Halverwege het boek vond ik dit wat eentonig worden. Wel is het interessant om te lezen hoe de groepsdynamiek veranderd wanneer er groepsleden afvallen en bijkomen. Door dit laatste krijg je toch nog een inkijkje in welke ontwikkelingen er in de stad gaande zijn, terwijl de groep hier diep in de wildernis niets van merkt. Alhoewel, diep in de wildernis.. De groep ontvangt bij speciaal gebouwde stations post van familie en kan op elk moment bij een ranger een taxi bestellen om terug te keren naar de stad. In dat geval staan er nog duizenden anderen op de wachtlijst voor het experiment.

Het boek lijkt een waarschuwing te zijn voor klimaatverandering en hoe we uiteindelijk terug moeten naar de ‘basics’ om te overleven. In plaats van de relatie tussen Agnes en haar moeder had ik nog liever gelezen over de situatie in de stad, of er inderdaad sprake was van een privé-zone, en hoe die keuze daarvoor dan tot stand was gekomen. Al met al heb ik me prima vermaakt met dit boek.

Het boek is hier te koop: Paperback | e-book en natuurlijk bij de lokale boekhandel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2021 23:38:36 ]
  Miss 200.000.000! zaterdag 24 juli 2021 @ 07:54:23 #2
367000 roos94
pi_200514049
Klinkt interessant :)
pi_200522682
Klinkt zeker interessant. Ik denk ook dat veel mensen verwachten dat we uiteindelijk in zo'n soort dystopie terecht gaan komen. Zal eens kijken of de bieb 'm heeft.
  zondag 25 juli 2021 @ 17:55:27 #4
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_200542021
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:37 schreef Meridiaan het volgende:
Klinkt zeker interessant. Ik denk ook dat veel mensen verwachten dat we uiteindelijk in zo'n soort dystopie terecht gaan komen. Zal eens kijken of de bieb 'm heeft.
Ja, vooral in Amerika. Waar veel mensen zich voorbereiden op zo een toekomst, of in ieder geval op het ergste. Men noemt ze preppers (prepare). Het kan een (klein) gezin zijn of een groep die samenwerkt. Er zijn zelfs speciale winkels en webwinkels die zich richten op deze klanten.

Beide ideeën vind ik wel interessant, het leven als preppers, als nomaden alsook de reden waarom deze mensen dat doen, die dystopie .....

Dystopie Dystopie is een samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt. Wikipedia
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')