abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200465137
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 18:52 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Ik lees vooral dat hij gewoon wil leren programmeren om het wat beter te leren begrijpen. GUI noemt ie ook maar ja. Als ik dat over niet bestaande huishoudelijke taken automatiseren lees dan denk ik gewoon dat ie de basis wil begrijpen en toepassen. Een boodschappenlijstje samenstellen etc. Dan kan hij in elke programmeertaal eerst for, foreach, while etc. leren.
[..]

Ik heb dit argument wel vaker gelezen maar nooit echt achter kunnen staan. Heb wel enigszins met Java en C# gespeeld, zijn wat dingen anders inderdaad dan met php waarvan mensen soms zeggen van 'ja zo onlogisch dat php'. Zelf dat nooit zo ervaren, zeker dat je het moet ont-leren ofzo.. dat klinkt echt net alsof er zoveel verschil zit terwijl het bijvoorbeeld erom gaat dat je expliciet moet melden of het een string is of integer etc.. Dat lijkt inderdaad netter maar ja.. Maar gezien hij besturingssoftware beter wil leren begrijpen dan is python inderdaad het betere idee. Maar dat 'ont-leren' heb ik wel vaker gehoord maar vind ik zelf nogal overdreven geformuleerd. Maar ja misschien is het wel veel erger dan ik weet, heb niet zoveel ervaring daarmee dus misschien twijfel ik onterecht (en is het wel echt te zien als ont-leren).
Bij PHP is voornamelijk de standard library (de standaard functies die je erbij krijgt) heel inconsistent en rommelig, de taal zelf valt tegenwoordig wel mee al blijft het niet echt een elegante taal met het objectgeoriënteerde wat ze er later pas op geplakt hebben.
Maar die functies dus... kijk bijvoorbeeld alleen al naar de naamgeving van de array en string functies: https://www.php.net/manual/en/ref.array.php
https://www.php.net/manual/en/ref.strings.php

Daar word je niet blij van, gelukkig vult en goede IDE het voor je aan, phpStorm is mijn favoriet.

Wil je een beetje in de infrastructuurbeheer/sysadmin/devops wereld duiken, dan is Go (zoekterm: Golang) ook wel een aardige taal om te kennen, eigenlijk alle moderne tooling in die sector is erin geschreven inclusief Kubernetes zelf en praktisch alles van HashiCorp etc.. Daar werd vroeger Python meer voor gebruikt, maar de manier waarop Go een programma verpakt zorgt ervoor dat het zonder extra benodigde software op veel systemen kan draaien waardoor het populair geworden is qua distributie van applicaties.

In al die talen kan je i.i.g. generieke programmaatjes maken als je gewoon beetje met conditions, loops en variabelen wil spelen, dus niet te lang over piekeren, als je de concepten eenmaal begrijpt pik je een volgende taal snel genoeg op als je toch eens iets domeinspecifieks moet leren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fleischmeister op 21-07-2021 01:05:52 ]
pi_200468209
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 21:15 schreef Viv het volgende:
@:stavromulabeta wat ik erg leuk vind is https://www.codingame.com/home

Je kan daar in een programmeertaal naar keuze (waaronder Python) puzzels oplossen, zelfstandig of als wedstrijdje: "Clash of Code".

Dat laatste heeft een limiet van 15 minuten, wat ervoor zorgt dat je niet kan verdwalen in allerlei tutorials of op Stackexchange. :Y)
Leuk, die ga ik zeker doen!
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200471373
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 07:20 schreef stavromulabeta het volgende:
Duidelijk. Dan wordt het Python!

Nog wat tips er mee te beginnen? Gewoon beginnen met aanklooien en al googlelend leren? Of toch eerst even een boek doorbladeren?
Ik vond zelf het boek "Crash Course Programmeren in Python" van Matthes prima. Python for Dummies vond ik waardeloos (die kun je ook online vinden, overigens). Daarnaast heb je nog het uitstekende De Programmeursleerling van Spronck, die ook online staat.

Veel handleidingen die ik verder heb zijn gericht op numerieke wiskunde en data-analyse, en ik denk dat je daar niet echt naar zoekt :P
-
pi_200472646
JSON ook een goede optie denk ik.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 21 juli 2021 @ 15:33:46 #30
269689 crew  Viv
pi_200473064
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 13:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vond zelf het boek "Crash Course Programmeren in Python" van Matthes prima. Python for Dummies vond ik waardeloos (die kun je ook online vinden, overigens). Daarnaast heb je nog het uitstekende De Programmeursleerling van Spronck, die ook online staat.

Veel handleidingen die ik verder heb zijn gericht op numerieke wiskunde en data-analyse, en ik denk dat je daar niet echt naar zoekt :P
Ik wel O-)
  woensdag 21 juli 2021 @ 15:34:28 #31
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200473076
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 15:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
JSON ook een goede optie denk ik.
Jezus jij weet echt niks he.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200473244
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 15:33 schreef Viv het volgende:

[..]

Ik wel O-)
In dat geval kun je Python for Data Analysis (McKinney) proberen (ook te downloaden), of "Think Bayes,
Bayesian Statistics Made Simple" van Allen B. Downey.Die laatste schreef ook mee aan "How to Think Like a Computer Scientist: Learning with Python 3", wat ook een uitstekende handleiding is.

Ik heb Python voornamelijk gebruikt voor numerieke wiskunde, en dan is Kiusalaas' "Numerical Methods..." prima, of de basis introductie "Computational Physics With Python" van Ayars (te downloaden).

Nou ja, genoeg keus dus :P
-
pi_200474065
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juli 2021 15:34 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Jezus jij weet echt niks he.
-O- :wtf: :O

Wat is dat nu weer voor K*T opmerking?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_200480130
Brainfuck is een leuke programmeertaal. Een UI daarin programmeren is zo gepiept. :)
pi_200480400
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:11 schreef Telefoonvork het volgende:
Brainfuck is een leuke programmeertaal. Een UI daarin programmeren is zo gepiept. :)
Daar is FOK! in geschreven.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200495593
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 07:20 schreef stavromulabeta het volgende:
Duidelijk. Dan wordt het Python!

Nog wat tips er mee te beginnen? Gewoon beginnen met aanklooien en al googlelend leren? Of toch eerst even een boek doorbladeren?
Youtube staat vol met gratis cursusfilmpjes.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 08:27:09 #37
269689 crew  Viv
pi_200497376
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:17 schreef HSG het volgende:

[..]

Youtube staat vol met gratis cursusfilmpjes.
Iedereen heeft een eigen leerstijl, ik heb zelf een hekel aan filmpjes. :@

Gaat mij vaak te langzaam en dan dwaal ik af, of ik skip vooruit en moet dan toch weer terug omdat ik dan nét een cruciaal stukje informatie gemist heb. :')

Maar het zou goed kunnen dat TS er wel veel mee kan. :Y
pi_200498305
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:27 schreef Viv het volgende:

[..]

Iedereen heeft een eigen leerstijl, ik heb zelf een hekel aan filmpjes. :@

Gaat mij vaak te langzaam en dan dwaal ik af, of ik skip vooruit en moet dan toch weer terug omdat ik dan nét een cruciaal stukje informatie gemist heb. :')

Maar het zou goed kunnen dat TS er wel veel mee kan. :Y
Nee hoor, ik zit daar net zo in. Doe mij maar een boek of een website met tekst. Ik raak ook veel te snel verveeld of afgeleid. Of ik probeer me vooral te concentreren op het verstaan van Indiaas-Engels in plaats van de inhoud. Youtube-filmpjes gebruik ik hooguit om echte doe-dingen te leren, "hoe fileer ik een vis?", "hoe demonteer ik de membraanregelaar van mijn koffieaparaat"
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200498563
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 18:52 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Ik lees vooral dat hij gewoon wil leren programmeren om het wat beter te leren begrijpen. GUI noemt ie ook maar ja. Als ik dat over niet bestaande huishoudelijke taken automatiseren lees dan denk ik gewoon dat ie de basis wil begrijpen en toepassen. Een boodschappenlijstje samenstellen etc. Dan kan hij in elke programmeertaal eerst for, foreach, while etc. leren.
[..]

Ik heb dit argument wel vaker gelezen maar nooit echt achter kunnen staan. Heb wel enigszins met Java en C# gespeeld, zijn wat dingen anders inderdaad dan met php waarvan mensen soms zeggen van 'ja zo onlogisch dat php'. Zelf dat nooit zo ervaren, zeker dat je het moet ont-leren ofzo.. dat klinkt echt net alsof er zoveel verschil zit terwijl het bijvoorbeeld erom gaat dat je expliciet moet melden of het een string is of integer etc.. Dat lijkt inderdaad netter maar ja.. Maar gezien hij besturingssoftware beter wil leren begrijpen dan is python inderdaad het betere idee. Maar dat 'ont-leren' heb ik wel vaker gehoord maar vind ik zelf nogal overdreven geformuleerd. Maar ja misschien is het wel veel erger dan ik weet, heb niet zoveel ervaring daarmee dus misschien twijfel ik onterecht (en is het wel echt te zien als ont-leren).
Ik heb veel met php gewerkt en doe nu voornamelijk java. Ik zou niet meer terug willen maar ik wil wel gedeeltelijk bij je aansluiten dat de haat tegen php vaak wat overdreven wordt en inderdaad vooral wat betreft het ontleren.
Het nadeel van php zit hem denk ik ook niet in de taal, hoewel die ook niet altijd heel fraai is, maar vooral dat er zo verschrikkelijk veel slechte voorbeelden en slechte code in php te vinden is op internet. En dan kan je wel dingen verkeerd aanleren als je nog niet herkent waarom het slechte voorbeelden zijn.

Voor ts maakt het denk ik niet zo heel veel uit. Als je snapt wat variabelen en parameters zijn en dat die van een bepaald type zijn en je kunt een if-je een while-loop en een for-loop kan je al snel in heel veel talen verder.
pi_200620850
Een meer serieuze reactie:

Ik zou C# vermijden, tenzij je een geldboom in de tuin hebt en je kan veroorloven voor allerlei libraries te betalen die je wilt hebben... op een maandelijkse of jaarlijkse basis, of per deployment.

Wat misschien beter is om te leren is python, je kan er alle kanten mee op en het is een goede taal om mee te beginnen.

Als je de computer echt wil leren begrijpen, raadt ik C/Assembly aan (ja, ga er direct voor) en leer door vallen en opstaan. Ik heb het hierbij NIET over C++, maar over C. Gebruik lekker visual studio (die begrijpt dat wel) en leer.
  donderdag 29 juli 2021 @ 20:08:14 #41
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200621087
Het is net wat je wil kunnen maken / doen / begrijpen.

Opties voor eerste taal in willekeurige volgorde: Python, C#, VB.Net
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200621193
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:27 schreef Viv het volgende:

[..]

Iedereen heeft een eigen leerstijl, ik heb zelf een hekel aan filmpjes. :@

Gaat mij vaak te langzaam en dan dwaal ik af, of ik skip vooruit en moet dan toch weer terug omdat ik dan nét een cruciaal stukje informatie gemist heb. :')

Maar het zou goed kunnen dat TS er wel veel mee kan. :Y
Ja nouja je hebt filmpjes en je hebt filmpjes.


Fireship maakt hele goede filmpjes die lekker fast paced zijn bijvoorbeeld daar ben ik een groot fan van.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200741864
@stavromulabeta en hoe gaat het met python?
pi_200754933
quote:
0s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 20:47 schreef Phoenyx-God het volgende:
@:stavromulabeta en hoe gaat het met python?
Python3-compiler geïnstalleerd, een boek besteld (Learning Python) en een avondje zitten prutsen.
Maar eerst ben ik nog mijn SciLab-projectje aan het afmaken, daar viel ook nog wat te tweaken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200755438
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 13:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Python3-compiler geïnstalleerd, een boek besteld (Learning Python) en een avondje zitten prutsen.
Maar eerst ben ik nog mijn SciLab-projectje aan het afmaken, daar viel ook nog wat te tweaken.
Als IDE kan ik Pycharm adviseren; deze is voor niet commerciële doeleinden gratis; deze gebruik ik voor mijn werk ook. O-)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200756109
quote:
16s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als IDE kan ik Pycharm adviseren; deze is voor niet commerciële doeleinden gratis; deze gebruik ik voor mijn werk ook. O-)
Een goede IDE met python ondersteuning (met bijv een linter, inline documentatie en context aware autocompletion) scheelt inderdaad een slok op een borrel, dat maakt leren en begrijpen zo veel makkelijker. VSCode of Sublime Text is ook een optie, met de juiste extensies.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 5 augustus 2021 @ 14:49:33 #47
269689 crew  Viv
pi_200756316
Bij VSCode vind ik de output zo rommelig, er staat steeds de hele directory van dat bestand boven. :N Maar misschien dat het ergens uit te zetten is?
pi_200756948
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 14:49 schreef Viv het volgende:
Bij VSCode vind ik de output zo rommelig, er staat steeds de hele directory van dat bestand boven. :N Maar misschien dat het ergens uit te zetten is?
Bedoel je de sectie open editors? Die kan je gewoon sluiten ja met die drie bolletjes. Ik ben wel aardig fan van VScode. ~:) In VScode kan je praktisch alles wijzigen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200757032
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 13:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Python3-compiler geïnstalleerd, een boek besteld (Learning Python) en een avondje zitten prutsen.
Maar eerst ben ik nog mijn SciLab-projectje aan het afmaken, daar viel ook nog wat te tweaken.
Python is een interpreter, geen compiler. Uitstekende taal om te leren programmeren en het wordt veel gebruikt. Er staat een goed lesboek op internet, gratis, iets met tovenaar..
pi_200757243
quote:
16s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als IDE kan ik Pycharm adviseren; deze is voor niet commerciële doeleinden gratis; deze gebruik ik voor mijn werk ook. O-)
Ik ben op dit moment begonnen in Kate, die ondersteunt opmaak voor Python. Moet ik nog wel even naar de commandline om te runnen maar dat is te overzien.
Kun je in Pycharm ook de inhoud van variabelen analyseren?

quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 15:22 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Python is een interpreter, geen compiler..
Nou ja, maakt toch vooral uit voor performance?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')