abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200447825
In Nederland hebben wij de dienstplicht niet afgeschaft, maar opgeschort. Mogelijk een idee om deze opnieuw in te passen in de huidige maatschappij. Waarom?

Ik ben rechts conservatief en tegelijkertijd moslim. Ik hecht veel waarde aan mijn roots, taal van mijn voorouders en mijn geloof, maar tegelijkertijd erken en herken ik Nederland en draag ik dagelijks bij aan dit land. En zie ik Turkije en Nederland als mijn vader en moeder, dus zou ik nooit een keuze kunnen maken tussen die twee. Gelukkig ook nooit voor die keuze gestaan. Nederland, het land waar ik geboren en getogen ben, waar ik kennis heb opgebouwd en mijn brood verdien. Turkije, waar mijn ouders en voorouders vandaan zijn gekomen, mijn geloof aan is verbonden, mijn uiterlijke kenmerken tot behoren en mijn roots liggen.

Echter, zie ik een steeds groter groepje jongeren mentaal radicaliseren (links/rechts). Die zijn slecht opgevoed, omdat de ouders een bepaalde basis ontberen. Of het nou kinderen van mensen zijn die uit de bergen van Rif of Anatolië komen en bepaalde beschaving mist in de opvoeding of een blokkerfries die je op TV ziet ratelen. Uiteraard brengen de neef- nichthuwelijken in Volendam, Urk, Rif-gebergte en Anatolië niet veel goeds.

In Turkije is het bijvoorbeeld een gevestigd gegeven dat jonge mannen die roekeloos zijn, in dienst gaan voor een tijd van 18 maanden, dat zij er als een man uitkomen. Daar leer je een bepaalde discipline aan, want zo kun je je niet gedragen in de kazerne, zoals je dat wel deed in de tram, op de snelweg, op de sportclub.

Op deze manier krijg je toch een heropvoeding en begrijp je je maatschappelijke positie ook beter. Ook dat samenkomen van de verschillende mensen, dus een Germaanse jongen uit Urk, maar ook een Nederlandse Marokkaan uit Utrecht en zeker een Turkse Nederlander uit Deventer. Hier moeten we aan elkaar en met elkaar werken, we moeten samen door die deur. Ik zou hier echt een voorstander van zijn.

Tuurlijk, zou dit niet voor iedereen moeten gelden. Je hebt landen met een dienstplicht waar uitzonderingen gelden, bijv. in Turkije is het zo dat als je een Master-opleiding volgt, of een ambtenaar bent (politie/gemeentelijk) of in het buitenland woont (ook politiek gevoelig uiteraard) kun je deze afkopen, omdat je 1. Al bewezen hebt iets te hebben bereikt. 2. Je op een andere manier waarde toevoegt aan de maatschappij.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  maandag 19 juli 2021 @ 22:38:00 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200447887
Defensie is er niet om kinderen op te voeden, dat is een taak van de ouders. Lekker die militairen opzadelen zeker met jeugd die geen manieren hebben. Ouders en ouderen die zeiken dat de huidige generatie slecht is opgevoed moeten meer naar zichzelf kijken, want daar ligt de oorzaak.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200447952
quote:
8s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Defensie is er niet om kinderen op te voeden, dat is een taak van de ouders. Lekker die militairen opzadelen zeker met jeugd die geen manieren hebben. Ouders en ouderen die zeiken dat de huidige generatie slecht is opgevoed moeten meer naar zichzelf kijken, want daar ligt de oorzaak.
Geografisch ligt Nederland niet zo spannend, dus Defensie heeft prima tijd en middelen om dit probleem aan te pakken. Tevens kampen zij toch ook met personeelstekort? Nou, twee vliegen in één klap. Vind ik een beter alternatief dan een Wajong tegenaan smijten en ze wegstoppen in koffiehuizen of langs meertjes waar ze 16 uur per dag met een hengel staan te wachten op de dood.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  maandag 19 juli 2021 @ 22:46:21 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200448029
De dienstplicht lijkt me niet de oplossing voor het probleem wat je schetst. Klaverjassen kun je trouwens ook wel ergens anders leren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 22:49:10 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200448077
quote:
8s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Defensie is er niet om kinderen op te voeden, dat is een taak van de ouders. Lekker die militairen opzadelen zeker met jeugd die geen manieren hebben. Ouders en ouderen die zeiken dat de huidige generatie slecht is opgevoed moeten meer naar zichzelf kijken, want daar ligt de oorzaak.
Er was een aspect van de dienstplicht wat nu wel afwezig is, helaas alleen geldig voor jongens, en dat was exposure aan mensen van jouw leeftijd met hele andere achtergronden, dat is tegenwoordig toch wel iets wat je maar weinig meer ziet.

Dienstplicht is niet meer van deze tijd en past niet bij een professionele krijgsmacht, de toename van technologie maakt het inpassen van dienstplichtigen ook moeilijker en tel daarbij de buitenlandse missies en het is geen haalbare zaak.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200448103
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:46 schreef Janneke141 het volgende:
De dienstplicht lijkt me niet de oplossing voor het probleem wat je schetst. Klaverjassen kun je trouwens ook wel ergens anders leren.
Het zijn gewoon vitale mensen met een gedragsstoornis/mentale problemen. De één meer dan de ander. Het is voor een ieder aanpassen, dat zij dan extra energie zullen kosten moeten zij maar voor lief nemen. Veiligheid begint van binnen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  maandag 19 juli 2021 @ 22:57:55 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200448222
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:49 schreef Tijger_m het volgende:
en dat was exposure aan mensen van jouw leeftijd met hele andere achtergronden, dat is tegenwoordig toch wel iets wat je maar weinig meer ziet.
Dit is dan ook het enige voordeel dat ik zie aan een militaire dienstplicht. Het is een aspect van de samenleving dat we al jaren uit het oog zijn verloren.

Maar het voordeel is me niet groot genoeg om de dienstplicht terug in te voeren, want er zitten veel te veel praktische, financiële en principiële nadelen aan. Maar wat we er wel aan kunnen doen om deze vorm van sociale integratie te bevorderen heb ik ook nog niet echt scherp.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 23:00:17 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200448264
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is dan ook het enige voordeel dat ik zie aan een militaire dienstplicht. Het is een aspect van de samenleving dat we al jaren uit het oog zijn verloren.

Maar het voordeel is me niet groot genoeg om de dienstplicht terug in te voeren, want er zitten veel te veel praktische, financiële en principiële nadelen aan. Maar wat we er wel aan kunnen doen om deze vorm van sociale integratie te bevorderen heb ik ook nog niet echt scherp.
Het CDA had daar nog een proefballontje over een paar jaar terug, maatschappelijke dienstplicht noemden ze het, dacht ik. Weinig meer van vernomen overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 19 juli 2021 @ 23:06:23 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200448378
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 23:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het CDA had daar nog een proefballontje over een paar jaar terug, maatschappelijke dienstplicht noemden ze het, dacht ik. Weinig meer van vernomen overigens.
Daar zitten dezelfde uitvoeringsproblemen aan als aan een militaire dienstplicht.

En daarnaast, je wil die integratie ook niet voor zes maanden afdwingen waarna ieder weer zijns weegs gaat. Je wil een maatschappelijke beweging in gang zetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 23:09:21 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200448439
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 23:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar zitten dezelfde uitvoeringsproblemen aan als aan een militaire dienstplicht.

En daarnaast, je wil die integratie ook niet voor zes maanden afdwingen waarna ieder weer zijns weegs gaat. Je wil een maatschappelijke beweging in gang zetten.
Natuurlijk en 6 maanden is geen realistische termijn, denk ik, voor zoiets dan moet je toch terug naar de oude 14-18 maanden om dat enig effect te laten hebben en dat zal ongetwijfeld te duur en te lang zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200449879
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:33 schreef Gibraltar70 het volgende:
een blokkerfries die je op TV ziet ratelen
Want het tegenhouden van een anticlubje dat een kinderfeest komt verpesten, heet opeens 'ratelen' ?

quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:33 schreef Gibraltar70 het volgende:
een Germaanse jongen uit Urk
:') de tering

Roots in Turkije, oké. Maar ga niet van andere culturen in Nederland iets maken dat beter op jóúw eetbord past.

ontopic: ik ben voor dienstplicht, ook als het geen straatschoffies zijn. Iedereen vanaf 16 jaar voor militaire keuring en zo 2 jaar verplicht meedoen aan een militair programma. Zoiets als wat het mbo nu ook doet met mensen van diezelfde leeftijd die er vrijwillig voor kiezen.
De discipline, broederschap, saamhorigheid, vertrouwen op degene naast je en samenwerken als een team vind je heden ten dage gewoon niet meer terug bij de nieuwere generaties. En dat is kapot zonde.

[ Bericht 8% gewijzigd door Metalfrost op 20-07-2021 04:24:35 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_200450370
Ik heb zelf mijn dienstplicht vervult en kan nou niet echt zeggen dat het aan mijn opvoeding bijgedragen heeft, het enige wat ik er heb geleerd is strijken en zuipen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 20 juli 2021 @ 07:27:37 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200450379
De Dienstplicht. Echt zo'n vaste natte scheet van zure (vroeg)oude conservatieve mannetjes die eens in de zoveel tijd terug komt.

Het is knetterdure waanzin om jongeren een jaar van de arbeidsmarkt af te halen en door de staat te gaan onderhouden op een soort nutteloze vakantie. Daarbij gaan we ons leger dan instellen als opvoeder. Terwijl hun taak is om ons land te verdedigen of te vertegenwoordigen tijdens missies.

Bovendien ook lekker naar de jongere die het gewoon goed doet. Doe je je best op school en op je studie. Maar in plaats van dat je een baan kan gaan zoeken zegt de staat eerst even dat je een slap onopgevoed stuk vreten bent en je eerst een jaar wat over een stormbaan moet rennen en kaarten in de kazerne. :')
  dinsdag 20 juli 2021 @ 07:32:37 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200450395
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er was een aspect van de dienstplicht wat nu wel afwezig is, helaas alleen geldig voor jongens, en dat was exposure aan mensen van jouw leeftijd met hele andere achtergronden, dat is tegenwoordig toch wel iets wat je maar weinig meer ziet.

Op een zomerse middag bij het strandbad heb je die exposure ook
  dinsdag 20 juli 2021 @ 07:46:13 #15
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_200450454
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:41 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Geografisch ligt Nederland niet zo spannend, dus Defensie heeft prima tijd en middelen om dit probleem aan te pakken. Tevens kampen zij toch ook met personeelstekort? Nou, twee vliegen in één klap. Vind ik een beter alternatief dan een Wajong tegenaan smijten en ze wegstoppen in koffiehuizen of langs meertjes waar ze 16 uur per dag met een hengel staan te wachten op de dood.
Als defensie 2 dingen niet heeft dan zijn het tijd en middelen :')
  dinsdag 20 juli 2021 @ 07:58:58 #16
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_200450504
Je kent vast het Turkse gezegde: “wat iemand op zijn zevende is, is hij ook op zijn zeventigste”. Gedrag beïnvloeden is heel erg moeilijk. Met dienstplicht ga je zo iemand niet heropvoeden. Je houdt ze hoogstens 1,5 jaar van de straat af.
Protège moi de mes désirs.
pi_200450527
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 07:58 schreef arvensis het volgende:
Je kent vast het Turkse gezegde: “wat iemand op zijn zevende is, is hij ook op zijn zeventigste”. Gedrag beïnvloeden is heel erg moeilijk. Met dienstplicht ga je zo iemand niet heropvoeden. Je houdt ze hoogstens 1,5 jaar van de straat af.
En je leert ze wapen skills
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200450627
Beter gewoon bij het corps gaan
  dinsdag 20 juli 2021 @ 10:39:53 #19
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_200452184
Ik vraag me altijd af of al die mensen die vóór de dienstplicht zijn ook zelf zouden gaan, of alleen voor dienstplicht voor anderen zijn. Het is gewoon een gelegitimeerde vorm van dwangarbeid, maar daarom niet minder verwerpelijk. Ik denk ook niet dat iemand het in zijn hoofd haalt om de slavernij weer in te voeren in Nederland, en waarom dan wel dienstplicht? Ik heb destijds gelukkig geen al te vervelende diensttijd gehad, maar ik had het graag willen missen. De verbroedering en de disciplinering zijn fabeltjes.
Never explain, never apologize.
pi_200452741
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 07:27 schreef Hexagon het volgende:
De Dienstplicht. Echt zo'n vaste natte scheet van zure (vroeg)oude conservatieve mannetjes die eens in de zoveel tijd terug komt.

Het is knetterdure waanzin om jongeren een jaar van de arbeidsmarkt af te halen en door de staat te gaan onderhouden op een soort nutteloze vakantie. Daarbij gaan we ons leger dan instellen als opvoeder. Terwijl hun taak is om ons land te verdedigen of te vertegenwoordigen tijdens missies.

Bovendien ook lekker naar de jongere die het gewoon goed doet. Doe je je best op school en op je studie. Maar in plaats van dat je een baan kan gaan zoeken zegt de staat eerst even dat je een slap onopgevoed stuk vreten bent en je eerst een jaar wat over een stormbaan moet rennen en kaarten in de kazerne. :')
Dingdingding winnaar! Door voor de koelkast.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200452767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 10:39 schreef Lurf het volgende:
Ik vraag me altijd af of al die mensen die vóór de dienstplicht zijn ook zelf zouden gaan, of alleen voor dienstplicht voor anderen zijn. Het is gewoon een gelegitimeerde vorm van dwangarbeid, maar daarom niet minder verwerpelijk. Ik denk ook niet dat iemand het in zijn hoofd haalt om de slavernij weer in te voeren in Nederland, en waarom dan wel dienstplicht? Ik heb destijds gelukkig geen al te vervelende diensttijd gehad, maar ik had het graag willen missen. De verbroedering en de disciplinering zijn fabeltjes.
Tuurlijk niet. Puur en alleen iets wat anderen opgelegd zou moeten worden, volgens die conservatieve oude mannetjes. Liefst ook nog met optie om de plicht van hun kroost af te kopen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200452831
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 07:27 schreef Hexagon het volgende:

Bovendien ook lekker naar de jongere die het gewoon goed doet. Doe je je best op school en op je studie. Maar in plaats van dat je een baan kan gaan zoeken zegt de staat eerst even dat je een slap onopgevoed stuk vreten bent en je eerst een jaar wat over een stormbaan moet rennen en kaarten in de kazerne. :')
En gezien de cultuur bij defensie soms, gaan er ook een heleboel jongeren een stuk slechter van terug komen. Dan doel ik op mensen die zich geen macho wanen.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:20:33 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200452832
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er was een aspect van de dienstplicht wat nu wel afwezig is, helaas alleen geldig voor jongens, en dat was exposure aan mensen van jouw leeftijd met hele andere achtergronden, dat is tegenwoordig toch wel iets wat je maar weinig meer ziet.

Dienstplicht is niet meer van deze tijd en past niet bij een professionele krijgsmacht, de toename van technologie maakt het inpassen van dienstplichtigen ook moeilijker en tel daarbij de buitenlandse missies en het is geen haalbare zaak.
Met je eens en in geval van nood is er altijd voldoende slachtvee te vinden zelfs op vrijwillige basis. Leert de historie ons.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:21:37 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200452854
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:20 schreef probeer het volgende:

[..]

En gezien de cultuur bij defensie soms, gaan er ook een heleboel jongeren een stuk slechter van terug komen. Dan doel ik op mensen die zich geen macho wanen.
Ik heb in mijn leven nog nooit een soldaat gesproken die mentaal helemaal ongeschonden uit een oorlog is gekomen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_200452869
Gast vind je het normaal dat kids van 18 moeten sterven omdat een paar bankieren dat willen voor goedkoper olie

Ken genoeg types die terug kwamen van hun dienstplicht in andere landen en dan weer lui en onopgevoed werden.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200452882
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:21 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik heb in mijn leven nog nooit een soldaat gesproken die mentaal helemaal ongeschonden uit een oorlog is gekomen.
Ook dat nog, maar dat was niet eens wat ik bedoelde. Genoeg jongeren die compleet niet aarden in een militaire kazerne. Genoeg die kapot gepest zullen worden. Ze willen een bepaald type, en veel jongeren voldoen daar simpelweg niet aan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200452903
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:22 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Gast vind je het normaal dat kids van 18 moeten sterven omdat een paar bankieren dat willen voor goedkoper olie

Ken genoeg types die terug kwamen van hun dienstplicht in andere landen en dan weer lui en onopgevoed werden.
Ook dat.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:28:50 #28
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200452967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Ook dat nog, maar dat was niet eens wat ik bedoelde. Genoeg jongeren die compleet niet aarden in een militaire kazerne. Genoeg die kapot gepest zullen worden. Ze willen een bepaald type, en veel jongeren voldoen daar simpelweg niet aan.
Ik zou zelfs durven zeggen dat niemand geschikt is om deel te nemen aan een oorlog en de verschrikkingen daarvan te ondergaan. Zeker sinds de uitvinding van de totale oorlog (moderne oorlog) in de Amerikaanse burgeroorlog van 1861 tot 1865 onder leiding van de generaal Ulysses S. Grant.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 20 juli 2021 @ 11:29:26 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200452978
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:22 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Gast vind je het normaal dat kids van 18 moeten sterven omdat een paar bankieren dat willen voor goedkoper olie

Ken genoeg types die terug kwamen van hun dienstplicht in andere landen en dan weer lui en onopgevoed werden.
Volgens mij is er nog nooit een dienstplichtige Nederlandse soldaat 18 jaar of ouder gestorven voor goedkopere olie.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:31:40 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200453010
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Volgens mij is er nog nooit een dienstplichtige Nederlandse soldaat 18 jaar of ouder gestorven voor goedkopere olie.
Zij het duur is er nog altijd synthetische olie te maken. En daarvoor heb je in principe geen soldaten voor nodig om dat te maken. :') En moderne tanks kunnen op meer dan alleen olie draaien tegenwoordig. Zoals de M1A2 Abrams. En de T-62.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 20-07-2021 11:47:27 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 20 juli 2021 @ 11:39:40 #31
414785 sirdanilot
pi_200453145
Als ik in dienst zou moeten (wat niet eens zou moeten want ik heb diverse beperkingen maar OK), dan zou dat niks worden.

Ik zou zo min mogelijk uitvoeren en er een potje van maken. Net zoals mijn eigen oom destijds. Die stal alle lekkere chocoladerepen van het leger, in die tijd waren dat de lekkerste die er in het land te krijgen waren. Alle andere chocola was troep of onbetaalbaar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:40:48 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200453161
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:39 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik in dienst zou moeten (wat niet eens zou moeten want ik heb diverse beperkingen maar OK), dan zou dat niks worden.

Ik zou zo min mogelijk uitvoeren en er een potje van maken. Net zoals mijn eigen oom destijds. Die stal alle lekkere chocoladerepen van het leger, in die tijd waren dat de lekkerste die er in het land te krijgen waren. Alle andere chocola was troep of onbetaalbaar.
Je oom was dus een zwart handelaar?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 20 juli 2021 @ 11:46:23 #33
414785 sirdanilot
pi_200453249
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:40 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je oom was dus een zwart handelaar?
Geen idee ik spreek hem nooit. Maar mijn vader (die zelf niet in dienst hoefde overigens) zei in ieder geval dat het de allerlekkerste chocoladerepen waren die hij ooit had geproefd, die van het leger, en dat mijn oom er een potje van maakte binnen het leger. Meer weet ik er niet van.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator dinsdag 20 juli 2021 @ 11:54:01 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200453364
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:39 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik in dienst zou moeten (wat niet eens zou moeten want ik heb diverse beperkingen maar OK), dan zou dat niks worden.

Ik zou zo min mogelijk uitvoeren en er een potje van maken. Net zoals mijn eigen oom destijds. Die stal alle lekkere chocoladerepen van het leger, in die tijd waren dat de lekkerste die er in het land te krijgen waren. Alle andere chocola was troep of onbetaalbaar.
Da's helemaal geen probleem, het leger had altijd eenheden van dit soort types tijdens de dienstplicht. Die gingen dan bij Van Heutsz voor objectbewaking of bij de Intendance om jerrycans te vullen en te versjouwen bijvoorbeeld.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 20 juli 2021 @ 11:56:06 #35
414785 sirdanilot
pi_200453384
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's helemaal geen probleem, het leger had altijd eenheden van dit soort types tijdens de dienstplicht. Die gingen dan bij Van Heutsz voor objectbewaking of bij de Intendance om jerrycans te vullen en te versjouwen bijvoorbeeld.
Als het leger een leuke IT-functie voor me had waarbij ik niemand hoef af te knallen, zou ik het nog wel overwegen ook. Of desnoods vertaalwerk of zo maar goed de enige nuttige taal die ik kan is portugees en we hebben geen oorlog met brazilie of portugal dus dat heeft ook weinig nut.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 20 juli 2021 @ 11:56:47 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200453392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Geen idee ik spreek hem nooit. Maar mijn vader (die zelf niet in dienst hoefde overigens) zei in ieder geval dat het de allerlekkerste chocoladerepen waren die hij ooit had geproefd, die van het leger, en dat mijn oom er een potje van maakte binnen het leger. Meer weet ik er niet van.
Ik bedoel dat meer als grapje. En de oom van mij is er achteraf door ingrijpen van Piet Lieftinck niet rijk van geworden. :) Ook wel bekend als het tientje van Lieftinck.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_200453411
Heb altijd het idee dat dit soort discussies of proefballonnetjes worden opgelaten door mensen die niet in dienst zijn geweest. Je zit inderdaad met een hoop mensen in hetzelfde schuitje, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wat ik heb geleerd is bier drinken en pool biljarten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator dinsdag 20 juli 2021 @ 12:02:35 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200453458
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Heb altijd het idee dat dit soort discussies of proefballonnetjes worden opgelaten door mensen die niet in dienst zijn geweest. Je zit inderdaad met een hoop mensen in hetzelfde schuitje, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wat ik heb geleerd is bier drinken en pool biljarten.
Geen darten of driebanden? I am disappoint! :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 20 juli 2021 @ 12:04:55 #39
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200453483
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Heb altijd het idee dat dit soort discussies of proefballonnetjes worden opgelaten door mensen die niet in dienst zijn geweest. Je zit inderdaad met een hoop mensen in hetzelfde schuitje, maar daar is ook alles mee gezegd.

Wat ik heb geleerd is bier drinken en pool biljarten.
Je hebt best gelijk. Maar ken mensen in mijn familie die naast drinken en pool en snooker spelen wel wat meer moesten doen. Ik ben daarom blij dat ik zelf als eerste in mijn familie nooit aan een oorlog heb hoeven deel te nemen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 20 juli 2021 @ 12:05:31 #40
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200453486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als het leger een leuke IT-functie voor me had waarbij ik niemand hoef af te knallen, zou ik het nog wel overwegen ook. Of desnoods vertaalwerk of zo maar goed de enige nuttige taal die ik kan is portugees en we hebben geen oorlog met brazilie of portugal dus dat heeft ook weinig nut.
Het leger heeft zat IT'ers nodig.

https://werkenbijdefensie(...)/medewerker-ict-e221

Leef je uit, worden ook nog officiers functies voor IT aangeboden :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 20 juli 2021 @ 12:07:40 #41
414785 sirdanilot
pi_200453515
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 12:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het leger heeft zat IT'ers nodig.

https://werkenbijdefensie(...)/medewerker-ict-e221

Leef je uit, worden ook nog officiers functies voor IT aangeboden :P
Ik wil me er best op orienteren. MAar even voor de achtergrond:

Ik heb een progressieve oogaandoening waardoor mijn zicht ook met bril niet 100 procent is. Niet dat ik visuele hulp nodig heb (geen blindenstok/software etc.) maar het is niet 100 procent. En dan ben ik ook nog autistisch. Dus is dat dan wel geschikt voor iemand als ik.

Ik dacht dat je ook voor dit soort functies wel ee nbasale keuring moet ondergaan toch.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 20 juli 2021 @ 12:08:04 #42
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_200453521
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 10:39 schreef Lurf het volgende:
Ik heb destijds gelukkig geen al te vervelende diensttijd gehad, maar ik had het graag willen missen. De verbroedering en de disciplinering zijn fabeltjes.
Ze kijken allemaal filmpjes van het Amerikaanse leger waar ze geforceerd moeten marcheren en denken dat dat het is.

Ik gun mensen die oproepen tot dienstplicht een gigantische kut tijd toe, zo een waar je jankend naar huis mag omdat je er niet bij hoort en ze je constant kleineren.

Ik heb een beter idee TS, laten we een oorlog starten en mensen in de loopgraven zetten, dat zorgt pas voor verbroedering.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  Moderator dinsdag 20 juli 2021 @ 12:09:51 #43
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200453548
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 12:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik wil me er best op orienteren. MAar even voor de achtergrond:

Ik heb een progressieve oogaandoening waardoor mijn zicht ook met bril niet 100 procent is. Niet dat ik visuele hulp nodig heb (geen blindenstok/software etc.) maar het is niet 100 procent. En dan ben ik ook nog autistisch. Dus is dat dan wel geschikt voor iemand als ik.

Ik dacht dat je ook voor dit soort functies wel ee nbasale keuring moet ondergaan toch.
Ik heb momenteel geen idee wat de eisen zijn om eerlijk te zijn, ik ben er al meer dan 25 jaar uit en ik hou er ook geen voeling meer mee. Zal best in de advertentie staan, denk ik, wat de eisen zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200453968
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Geen darten of driebanden? I am disappoint! :)
Ik zat voor Barney mania in dienst, en er stond enkel een pool tafel. In de kroeg verderop gingen we wel altijd 10 over rood om eem slokkie doen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200460581
Fok! gehoord de beraadslaging.

Ik heb de reacties even nagelezen en besloten om de schorsing inzake de dienstplicht voort te zetten.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  donderdag 22 juli 2021 @ 11:45:38 #46
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200484605
En wie gaan er dan vakkenvullen?
  Beste debater 2022 zaterdag 24 juli 2021 @ 00:35:01 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200511847
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juli 2021 11:28 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik zou zelfs durven zeggen dat niemand geschikt is om deel te nemen aan een oorlog en de verschrikkingen daarvan te ondergaan. Zeker sinds de uitvinding van de totale oorlog (moderne oorlog) in de Amerikaanse burgeroorlog van 1861 tot 1865 onder leiding van de generaal Ulysses S. Grant.
Grant, wat een baas was dat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')