abonnement Unibet Coolblue
pi_200440480
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:13 schreef stokj het volgende:

[..]

Stel: jullie krijgen kinderen. Hoe gaan jullie dat dan doen?
Kinderen kun je best tweetalig opvoeden. Dat zal ook wel moeten als zijn partner geen Nederlands spreekt.
pi_200440590
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Kinderen kun je best tweetalig opvoeden. Dat zal ook wel moeten als zijn partner geen Nederlands spreekt.
Het lijkt me evident dat je dat kan ja. Maar dan nog zal je het er over moeten hebben eerst en enige consensus moeten bereiken. Hoe je dat vorm gaat geven.
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 14:32:39 #53
9859 crew  Karina
Woman
pi_200440593
Misschien WIL ze het wel maar durft ze het eigenlijk niet.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_200440627
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:32 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat je dat kan ja. Maar dan nog zal je het er over moeten hebben eerst en enige consensus moeten bereiken. Hoe je dat vorm gaat geven.
Dat wel, maar je zult iets moeten als één van de ouders geen Nederlands spreekt en het kind wel in Nederland opgevoerd wordt.

Mij lijkt het overigens irritant, ergens 8 jaar wonen en dan de taal niet spreken. Dan ben je altijd maar afhankelijk van de wil (en mogelijkheden) van anderen om Engels te spreken, moet je bij post iemand laten vertalen, etc.
pi_200440738
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat wel, maar je zult iets moeten als één van de ouders geen Nederlands spreekt en het kind wel in Nederland opgevoerd wordt.

Mij lijkt het overigens irritant, ergens 8 jaar wonen en dan de taal niet spreken. Dan ben je altijd maar afhankelijk van de wil (en mogelijkheden) van anderen om Engels te spreken, moet je bij post iemand laten vertalen, etc.
Dat bedoel ik dus met het erover hebben ja..

En eens, als is het als Engelstalige wel prima te doen moet ik zeggen. Het is hier ook niet de meest toegankelijke cultuur, daar is ook wel een en ander op ingericht. Zeker als je in een expatwereldje hangt en je niet bij wijze van een Nederlandse partner in hartje polder moet zien te integreren ofzo..
pi_200440747
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 13:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat morele appel is echt onzinnig. In Frankrijk heb je gewoon echt een probleem als je daar woont en werkt en slecht Frans spreekt. Hier is dat gewoon niet zo.
Doet mij denken toen ik bij de overheid werkte en we voor 1 persoon engels moesten spreken. Deze persoon was ook langer in NL en vertikte het.
pi_200440771
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:39 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus met het erover hebben ja..

En eens, als is het als Engelstalige wel prima te doen moet ik zeggen. Het is hier ook niet de meest toegankelijke cultuur, daar is ook wel een en ander op ingericht. Zeker als je in een expatwereldje hangt en je niet bij wijze van een Nederlandse partner in hartje polder moet zien te integreren ofzo..
Over het algemeen zijn Nederlanders niet te beroerd om Engels te spreken als dat nodig is. Of het in elk geval te proberen. De meeste twintigers, dertigers en veertigers spreken ook wel wat Engels.

Da's in sommige andere landen wel anders.
pi_200440863
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn Nederlanders niet te beroerd om Engels te spreken als dat nodig is. Of het in elk geval te proberen. De meeste twintigers, dertigers en veertigers spreken ook wel wat Engels.

Da's in sommige andere landen wel anders.
Het is zo ontzettend standaard geworden, dat het gewoon gedoe is om in het Nederlands te blijven praten.
Zeker de jongere generaties spreken het liever dan Nederlands. Je hoort steeds meer Engelse woorden casual erin gegooid worden. Iedereen voelt zich wereldburger ofzo. Dat had je vroeger een stuk minder en dat maakte integreren ook wel makkelijker.

Ik heb eerlijk gezegd nogal gemengde gevoelens over dat niet te beroerd. Het zou ook een kwestie van respect kunnen zijn dat je gewoon terug praat in de taal waarin je aangesproken wordt. Dubbel lullig als men je aan alle kanten dwarsboomt om te oefenen, maar vervolgens wordt je er wel weer op afgerekend.
pi_200442265
uit ervaring kan ik je zeggen dat het niet lukt als jij Engels/Frans blijft praten met haar. natuurlijk is dat lekker makkelijk maar ze leert er niets van (mijn Russisch is ook nog steeds slecht, voornamelijk omdat het zo rete makkelijk is om samen Engels te praten)
je kan ook niet ineens verwachten dat je hele gesprekken met haar kan voeren in het NL, dan zal je dat wel moeten opbouwen. Maar goed, alles staat en valt wel met haar wil om het te leren.

in het geval van kinderen kunnen die best tweetalig opgevoed worden, ze zullen namelijk ook best met opa en oma in Frankrijk willen communiceren, en kinderen leren dat veel en veel makkelijker dan volwassenen
pi_200443402
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:47 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Het is zo ontzettend standaard geworden, dat het gewoon gedoe is om in het Nederlands te blijven praten.
Zeker de jongere generaties spreken het liever dan Nederlands. Je hoort steeds meer Engelse woorden casual erin gegooid worden. Iedereen voelt zich wereldburger ofzo. Dat had je vroeger een stuk minder en dat maakte integreren ook wel makkelijker.

Ik heb eerlijk gezegd nogal gemengde gevoelens over dat niet te beroerd. Het zou ook een kwestie van respect kunnen zijn dat je gewoon terug praat in de taal waarin je aangesproken wordt. Dubbel lullig als men je aan alle kanten dwarsboomt om te oefenen, maar vervolgens wordt je er wel weer op afgerekend.
Af en toe wat casual woorden Engels erin gooien, is heel wat anders dan een gesprek in het Engels voeren. Vaak heeft het, behalve dat het gaat om een Engels woord, ook weinig met Engels te maken, omdat woorden soms totaal verkeerd gebruikt worden.

Wat ik zei: het hangt af van de sociale omgeving. Is die internationaal? Dan is het vast geen punt. Is die niet internationaal? Dan is het another kettle of fish.

Ach, als je in Nederland vraagt of het in het Engels kan, dan kan dat meestal wel. Wat dat betreft is Nederland geen Duitsland of Frankrijk.
pi_200444250
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:39 schreef -marz- het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Al op een normale manier gepraat met haar hier over?Jullie zijn volwassenen neem ik aan?
En vergeet niet de halfbloedjes grap. TS klinkt niet echt liefdevol over zijn partner, maar ik heb het idee dat de partner van TS ook niet van liefde overloopt voor TS. Zoals andere posts al aangegeven is het in Nederland een uitdaging om de taal te leren, al is het imo ook enigzins een kwestie van willen. TS en zijn partner zijn al 7 jaar bij mekaar en blijkbaar het scenario wat betreft de taalkundige opvoeding bij eventuele kinderen tussen TS en zijn partner nauwelijks besproken of het scenario van een werkeloosheid en hier kunnen verblijven in Nederland. Het kan dat de partner van TS niet zo goed in Nederland kan aarden en daarom niet de behoefte voelt om de taal te leren. Ook hierbij vraag ik me af, is dit gevoel al eens besproken of heeft TS uberhaupt naar de reden gevraagt waarom de partner van TS moeite heeft met het willen leren van de taal ? Het is zo te lezen een topic wat als een heet hangijzer boven de relatie hangt en waarin beiden passief-agressief mee omgaan.
  Vis een optie? maandag 19 juli 2021 @ 18:59:42 #62
70532 loveli
N
pi_200444329
Ik ken een stel dat geëmigreerd was. Zij sprak de taal vloeiend, hij gebrekkig, maar dat gaf niet, want zij kon toch alles regelen.

Tot zij plotseling in het ziekenhuis lag en hij de medische informatie niet begreep.

Nu zijn ze in NL best vriendelijk om alles in andere talen te doen, maar in crisissituaties zou het toch wel fijn kunnen zijn als ze de taal een beetje beheerst.
crap in = crap out
pi_200444760
Mwah, niet nodig. Gewoon Engels laten praten, verstaat bijna iedereen hier toch?
  maandag 19 juli 2021 @ 19:58:13 #64
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_200445130
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:47 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Ik heb de OP met een lichte knipoog maar serieuze ondertoon geformuleerd. Aan onze relatie mankeert gelukkig niks en ze heeft haar standpunt verschillende manieren duidelijk gemaakt en onderbouwd ('het is moeilijk, ik kan het niet en ik heb het toch niet nodig').
Dat laatste is het vooral.

Heb met heel veel expats gewerkt waarvan enkele hier al jaren wonen.
Zelfs bij de bakker kan je met Engels terecht in de meest afgelegen Brabantse Dorpjes.
In Amsterdam is de kans groter dat je UberEats delivery boy Engels dan Nederlands kan.

Expats hoeven niet, worden niet uitgedaagd en tv kijken ze toch niet want Netflix etc.

Toen ik in Turkije moest ik wel, want buiten de uni en wat multinationals kan er niemand Engels.

En ergens moet ik ze groot gelijk geven, waarom zou je? als je prima Engels kan.
Hoe is jouw Frans overigens?
Wellicht dat je speels samen kan oppakken, jij Frans en zij Nederlands.
Kan je ook een keer praten met je schoonouwelui.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_200445383
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]

wat is de waarde van je 'principe' voor jou dan?

je bent kennelijk 8 jaar samen en koopt nu een huis samen, terwijl je 'zegt' het met een nogal essentiele instelling van haar het niet eens te zijn, maar tegelijkertijd geef je ook aan dat zij 'het helemaal niet nodig heeft' omdat iedereen zich aan haar aanpast en haar taal of engels met haar praat (inclusief jou dus)...

dat komt een beetje over alsof je je zelf niet aan je eigen principes houd ... de vraag is dan wat erger is, iemand die gewoon eerlijk en duidelijk is in haar instelling en daar consequent naar leeft, en ook prima daarmee functioneert.
Of iemand die het enerzijds over 'principes' heeft en zegt dat hij verwacht dat anderen iets moeten doen, maar daar zelf helemaal niet naar leeft en dat gedrag faciliteert.
Mijn mening zou zijn dat je niet moet doen bepaalde 'principes' te hebben, waar je zelf niet naar leeft.

Overigens, het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om als buitenlander in nederland nederlands te moeten leren praten, omdat een heleboel nederlanders een ergerlijke eigenschap hebben ongevraagd andere talen te gaan spreken.
Ik spreek verder prima nederlands, maar heb een licht duits accent.
Het is bijna niet te tellen hoe vaak ik in nederland iemand in het nederlands aanspreek en dan in het duits of engels antwoord krijg (Zeeland is daarin helemaal erg).
En ik spreek verder prima nederlands, hooguit mn toonval is wat anders; kun je nagaan hoe het is met iemands die franse moedertaal heeft en vaak ook grammaticaal instinctief een andere woordvolgorde spreekt.
In de 5 (geen 8) jaar samen is haar instelling iets dat langzaam is ontstaan en iets waar ik nooit een groot punt van heb gemaakt, hoewel ik haar regelmatig aanspoor om de taal te leren door o.a. boekjes te kopen en een gesprek in het Nederlands te starten. Mijn 'principe' is niet dat iedereen direct volledig Nederlands hoeft te praten, zeker niet. Maar als de situatie dat je ergens blijft wonen steeds reëler wordt, vind ik het spreken van de taal wel belangrijk. Dat is niet iets dat je direct bespreekt op de dag dat je elkaar ontmoet. Haar voornemen om geen Nederlands te spreken is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan.
pi_200445649
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 18:51 schreef 01100101 het volgende:

[..]

En vergeet niet de halfbloedjes grap. TS klinkt niet echt liefdevol over zijn partner, maar ik heb het idee dat de partner van TS ook niet van liefde overloopt voor TS. Zoals andere posts al aangegeven is het in Nederland een uitdaging om de taal te leren, al is het imo ook enigzins een kwestie van willen. TS en zijn partner zijn al 7 jaar bij mekaar en blijkbaar het scenario wat betreft de taalkundige opvoeding bij eventuele kinderen tussen TS en zijn partner nauwelijks besproken of het scenario van een werkeloosheid en hier kunnen verblijven in Nederland. Het kan dat de partner van TS niet zo goed in Nederland kan aarden en daarom niet de behoefte voelt om de taal te leren. Ook hierbij vraag ik me af, is dit gevoel al eens besproken of heeft TS uberhaupt naar de reden gevraagt waarom de partner van TS moeite heeft met het willen leren van de taal ? Het is zo te lezen een topic wat als een heet hangijzer boven de relatie hangt en waarin beiden passief-agressief mee omgaan.
De wat luchtige schrijfstijl van de OP gaf je er misschien aanleiding toe om het te denken, maar onze relatie geef ik een 10/10 en ik weet dat zij dat ook doet. Buiten het genoemde is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.

Van niet kunnen aarden oid is geen probleem, ze is hier gekomen toen op het Zuid-Europese platteland een enorme werkloosheid heerste en heeft in Nederland gevonden wat ze thuis miste op het gebied van een bruisend stadsleven, een leuke internationale vriendengroep en een efficiënte, weinig bureaucratische cultuur. Ze wil echt niet terug.

Waarom ze niet wil leren: ze vindt het moeilijk, heeft er geen zin in en heeft het niet nodig, zoals in de praktijk ook blijkt. Er zijn hier meer Engelstalige banen dan je denkt, zeker binnen multinationals.
pi_200445698
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 19:58 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dat laatste is het vooral.

Heb met heel veel expats gewerkt waarvan enkele hier al jaren wonen.
Zelfs bij de bakker kan je met Engels terecht in de meest afgelegen Brabantse Dorpjes.
In Amsterdam is de kans groter dat je UberEats delivery boy Engels dan Nederlands kan.

Expats hoeven niet, worden niet uitgedaagd en tv kijken ze toch niet want Netflix etc.

Toen ik in Turkije moest ik wel, want buiten de uni en wat multinationals kan er niemand Engels.

En ergens moet ik ze groot gelijk geven, waarom zou je? als je prima Engels kan.
Hoe is jouw Frans overigens?
Wellicht dat je speels samen kan oppakken, jij Frans en zij Nederlands.
Kan je ook een keer praten met je schoonouwelui.
Eens met het beeld dat je schetst over Engels in Nederland.

Mijn Frans was voordat ik haar ontmoette redelijk en nu momenteel goed, ik ervaar geen problemen als ik gedurende de zomermaanden alles in het Frans doe. Je suggestie over samen leren is wel een goede, al ben ik bang dat de motivatie bij haar een issue is.
pi_200445710
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 19:58 schreef nils7 het volgende:

[..]

Dat laatste is het vooral.

Heb met heel veel expats gewerkt waarvan enkele hier al jaren wonen.
Zelfs bij de bakker kan je met Engels terecht in de meest afgelegen Brabantse Dorpjes.
In Amsterdam is de kans groter dat je UberEats delivery boy Engels dan Nederlands kan.

Expats hoeven niet, worden niet uitgedaagd en tv kijken ze toch niet want Netflix etc.

Toen ik in Turkije moest ik wel, want buiten de uni en wat multinationals kan er niemand Engels.

En ergens moet ik ze groot gelijk geven, waarom zou je? als je prima Engels kan.
Hoe is jouw Frans overigens?
Wellicht dat je speels samen kan oppakken, jij Frans en zij Nederlands.
Kan je ook een keer praten met je schoonouwelui.
Uit de posts van TS maak ik op dat hij goed genoeg Frans spreekt.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 22:50:01 #69
414785 sirdanilot
pi_200448091
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:24 schreef hoechst het volgende:
Gewoon Nederlands praten tegen dat luie varken.. Ze mag dan wel Engels terugpraten maar zo leert ze het wel.
Dit.

Maar het onderliggende probleem lijkt mij meer dat jullie in een soort expat bubbel zitten. Zijn jouw vrienden gewoon Nederlands of zijn dat expats?

Je moet gewoon zorgen dat je vaker je familie en Nederlandstalige vrienden over de vloer hebt en dan zal ze het wel leren.

En doe haar een cursus Nederlands cadeau voor haar verjaardag. Als ze dan ook niet wil dan denk ik dat je even moet kijken naar de relatie.

Ik woon in het buitenland en ik spreek hier ook de voertaal en dat is hier Engels. Als ik in een Ierstalig gebied zou wonen zou ik ook Iers hebben geleerd maar er is hier geen hond die dat spreekt dus voor mij is dat niet nodig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200448245
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:47 schreef Halcon het volgende:

[..]

Af en toe wat casual woorden Engels erin gooien, is heel wat anders dan een gesprek in het Engels voeren. Vaak heeft het, behalve dat het gaat om een Engels woord, ook weinig met Engels te maken, omdat woorden soms totaal verkeerd gebruikt worden.
Dat is ook weer waar ja. Hilarisch en pijnlijk hoe mensen zich daarin kunnen overschatten. Zakelijk wel echt gênant.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 18:59 schreef loveli het volgende:
Ik ken een stel dat geëmigreerd was. Zij sprak de taal vloeiend, hij gebrekkig, maar dat gaf niet, want zij kon toch alles regelen.

Tot zij plotseling in het ziekenhuis lag en hij de medische informatie niet begreep.

Nu zijn ze in NL best vriendelijk om alles in andere talen te doen, maar in crisissituaties zou het toch wel fijn kunnen zijn als ze de taal een beetje beheerst.
Eens, dat zijn rot situaties. Ik vind het bij vermoeidheid soms al irritant dat je de nuances verliest. Laat staan dat je nog eens echt ziek bent :X
pi_200448576
Ze redt zich er met jou, de omgeving en haar werk wel mee. Ik zou het alleen willen zodat jullie kinderen de taal makkelijker mee krijgen.
pi_200448664
Het is tijd dat jij haar hierover praat en haar voor de keuze stelt TS nu het nog kan. Het feit dat zij weigert het Nederlands te leren getuigt dat zij geen respect naar dit land en de taal heeft en vooral niet naar jou toont. Als je echt van iemand houd dan leer je de taal wel. Wat er al eerder werd gezegd straks mag jij alles gaat regelen en/of vertalen omdat zij geen zin heeft om de taal te leren en het houd bij "ik begrijp er niets van" in het Frans. Of belangrijker....wat als er iets met je gebeurd?

Ik heb jaren geleden met een Duitse meid gedatet en zij kon na een half jij al goed Nederlands maar dat komt ook omdat zij alleen maar Nederlandse studiegenoten had.

En ja Nederlanders kunnen Engels maar niet iedereen heeft zin om steeds in zijn eigen land over te gaan op een andere taal dan het Nederlands. Zoals ik dus...zelfs als ik op een terras een koffie bestel en iemand vraagt of het in het Engels kan dan krijgen ze een "nee" van mij.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:47 schreef Halcon het volgende:
Wat dat betreft is Nederland geen Duitsland of Frankrijk.
Nee helaas niet. In dat geval kan ik zeker Duitsland waarderen. Zij kunnen Engels en doen niet moeilijk tegen toeristen maar zodra je er gaat wonen...je zorgt er maar voor dat je het onder de knie hebt en anders jammerdebammer un die freundliche grüßen.

[ Bericht 16% gewijzigd door HSG op 19-07-2021 23:39:36 ]
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200450819
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 22:59 schreef Scary_Mary het volgende:

Eens, dat zijn rot situaties. Ik vind het bij vermoeidheid soms al irritant dat je de nuances verliest. Laat staan dat je nog eens echt ziek bent :X
Ja, ik zou dat niet kunnen/willen. Ergens zitten waar je niks begrijpt van de lokale taal. Zelf de taal vrij snel geleerd, zodat ik begrijp waar het over gaat bij de accountant, in het ziekenhuis, op de school van de kinderen, als er post komt van de fiscus o.i.d. en zodat bij sociale contacten niet iedereen over hoeft te schakelen op Engels. Wat hier 'n stuk minder evident is dan in Nederland.
pi_200452291
Typisch gevalletje slipper eroverheen ~O>
pi_200452676
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:47 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Stel dat er inderdaad kinderen komen in de toekomst, heb je het er al over gehad wat de voertaal thuis word?

Nederlands? Dan zal je vriendin thuis dus veel gesprekken missen en zal ze extra druk voelen om Nederlands te leren.

Frans? Dan zullen de kids meer focus op deze taal leggen, wat waarschijnlijk ten koste gaat van hun Nederlandse en Engelse ontwikkeling.

Dit gesprek kan haar ook wel motiveren om alsnog Nederlands te leren.
alsof de meeste tatas goed nederlands spreken man me pa en me ma waren ook niet de meest ABN en kijk wat er van is gekomen :')

zoland mensne je begrypen dan is het tog goed?

Ontopic: ik vind het wel lui als je ergens woont en niet eens een zin kan spreken in de taal der bevolking
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')