- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het hangt er maar net van af wat je definitie is van duurzaam en milieubewust.
Een auto moet in mijn beleving gewoon 20 jaar mee kunnen.
Porsche maakt de meest duurzame auto. 60% van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond.
In dat opzicht ben ik meer geneigd om de waterstofauto aan te wijzen.
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
- Waarom zou een waterstofauto langer meegaan dan een elektrische auto?
- Op welke componenten zou dat dan mislopen bij een elektrische auto?
- Welk van die genoemde componenten heeft een waterstofauto niet?
- Over hoeveel kilometers heb je het dan?
- Hoeveel EV's zijn er van de afgelopen 20 jaar om aan te tonen dat ze het al dan niet redden?
Maar dat is niet uniek voor elektrische auto's. Er is natuurlijk een reden dat je meer oude Volvo's ziet rondrijden dan oude Alfa's of Fiatsquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:24 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Elke voertuigen kan duurzaam gemaakt worden, maar dan verliest de fabrikant hun verdienmodel. Daarin zitten ook deels de probleem.
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
dit idee heeft bestaan. Bij "Better Place" bij Schiphol kon je met een Renault Fluence ZE inrijden en de accu werd gewisseld. Het accuwisselstation.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zienquote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Er viel wel te verdienen met elektrische, alleen benzine was makkelijker te verwerken, gebruiken en of verspreiden door hele land(en). Vergeet niet dat in begin 1900 hadden grotensdeels wereld geen elektriciteit. Zelfs ook in VS in 1900. Daardoor liep elektrische auto gauw achterstand aan. Je kon immers niet overal opladen!.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Waarom zou je een batterypack moeten verwisselen als de range van EV's over in 2030 op zo'n 650km zit en je kan laden met 350kW @ 800 volt?quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.quote:Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Hmm, ja, voor de rest best een mooie auto maar die neus...quote:Op woensdag 28 juli 2021 16:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
i3 rijdt al 7 jaar rond, mag het een keer ophouden? M'n broertje heeft de i4 al besteld... zou begin 2022 geleverd moeten worden. Jammer van de neus..
Als mensen beginnen over waterstof weet ik al dat ze geen flauw idee hebben waar ze over praten. Ga je een beetje inlezen in elektrische auto's en zie wat er de laatste 10 jaar al verbeterd is.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Een laadpaal zie ik als een tijdelijke oplossing.
Waar het naar toe zal gaan is dat je je batterypack van de auto inlevert en een volle terug krijgt tegen betaling.
Bijvoorbeeld via een afleverservice aan huis ofzo of dat je naar een garage gaat.
Maar waterstof is toch wel de toekomst. De ideale optie zou zijn dat je kraanwater kunt gebruiken.
Zal 100% tegengewerkt worden door auto fabrikanten. Dat is ook de reden dat de electrische auto (want die bestaat ook al een 100 jaar) het af heeft gelegd tegen de benzine auto: er viel te weinig te verdienen.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.quote:Op woensdag 28 juli 2021 17:59 schreef fathank het volgende:
[..]
Gewoon water tanken en dan met je zelf opgewekte stroom waterstof produceren en tanken? Of gewoon tijdens het rijden? Paar liter water tanken en dat je auto dan zelf aan de gang gaat? Of hoe moet ik het zien
En die installatie hang je in de meterkast en de koeler+compressor in de kruipruimte?quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
Dat slaat echt nergens op, waarom stroom omzetten in waterstof (50%) verlies. En dan omzetten in beweging met een knalmotor (30%) verlies.quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op donderdag 29 juli 2021 15:53 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er een moment komt waarop je kraanwater demineraliseerd/distilleerd. Via elektrolyse H2O scheiden in H2 en O. Toestel van Hoffman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toestel_van_Hofmann Madeel is wel dat je een zuur nodig heb dus dat is weer afval.
quote:Op woensdag 28 juli 2021 19:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thuis waterstof maken en tanken is niet echt rendabel.
Ik heb al uitgelegd in de OP dat waterstof op een druk van zo'n 800 bar moet worden gebracht en naar -40 graden Celsius om het in een brandstofcel te kunnen tanken.
De compressor waarmee je die druk maakt, mag geen slijpsel of smeerolie in de brandstofcel lekken omdat deze dan beschadigd raakt.
Dit betekent dat het sowieso een kostbare aangelegenheid wordt.
Daarnaast is thuis waterstof maken door middel van elektrolyse een proces dat het beste werkt met gedemineraliseerd water (dus geen kraanwater) met een geleidbaarheid van < 1 µS/cm.
Als je thuis waterstof kan maken en daar 10 km op kan rijden, dan kan je met de energie om die waterstof te maken zo'n 25 tot 30km rijden in een elektrische auto. Al met al zeer nutteloos en duur.
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.quote:Op zaterdag
7 augustus 2021 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Tesla Semi haalt 475 tot 800km afhankelijk van de uitvoering. Dat is (gezien de rijtijdenwet) meer dan genoeg range voor vrachtwagens.
Die dingen rijden gewoon al rond in de USA, Tesla test daar volop mee (beladen en onbeladen).quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 15:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je het gewicht onderschat.
Real time bijladen? Nee, zie ik niet gebeuren, veel te duur. Is ook niet nodig.quote:Daarnaast denk ik dat we beter afzijn met real-time bijladen van vrachtwagens op de snelweg / rechterstrook.
Nee, die ben ik niet vergeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:24 schreef lipje het volgende:
Het vergeten alternatief: methanol.
Zie het linkdumpje elders in pta
Maar juist ook bij vrachtverkeer is de kilometerprijs van grote invloed.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 10:12 schreef Digi2 het volgende:
Armin Laschet stelt Musk de vraag of waterstof danwel elekrisch rijden de toekomst heeft. Volgens Musk is het overduidelijk elektrisch rijden. Waterstof zie ik zelf als mogelijk alternatief voor vrachtvervoer, voor personen auto's zeker niet.
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/quote:‘De energietransitie mislukt zonder waterstof’. Wie dat statement maakt, stijgt in achting van kritische energie-experts. Ik heb daar niets tegenin te brengen. Toch sta ik na enkele goed gelezen blogs opeens bekend als waterstofcriticus.
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseursquote:Op zondag 15 augustus 2021 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Interessant artikel (vond ik zelf):
[..]
https://www.wattisduurzaam.nl/17479/energie-beleid/de-waterstofladder-van-wattisduurzaam-wat-mag-op-waterstof/
Op het gebied van waterstof wordt er heel veel gepraat en verwacht, op het gebied van EV's gebeurt het al.quote:Op zondag 15 augustus 2021 15:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap daar niets van, spreek voor mijn werk veel zelf verklaarde energie experts/adviseurs
En altijd maar over die waterstof die eraan komt.
Dr is helemaal niks wat wijst op een vlotte introductie van waterstof itt all elektric en opslag oplossingen.
Volgens mij is die strijd allang gestreden en is het een soort weemoed naar gas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |