abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 juli 2021 @ 10:47:22 #51
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200437466
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.

De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt, geen diesel mag rijden en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
pi_200437489
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 10:54:29 #53
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200437539
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
In Amsterdam mag je straks nog maximaal 30km/u, in Parijs willen ze ook zoiets gaan invoeren.

Overigens heb ik vroegâh bij m'n eerste werkgever in een Seat Terra rondgereden _O-



Met tegenwind gebruikte ik de vluchtstrook als invoegstrook :+
pi_200437725
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200437754
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 11:21:57 #56
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200437891
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Het verhaal van niet betrouwbare Tesla's verbaast me niet zo (zie ook m'n eerdere reactie hierover).
Tesla is het verst qua ontwikkelingen maar niet qua betrouwbaarheid en zeker niet qua service.

Taxi's zijn natuurlijk de eerste toepassing waarbij eventuele problemen snel aan het licht komen.
Tesla zou die klachten dan ook moeten omarmen om te werken aan productverbetering ipv het systematisch downplayen.

https://www.parool.nl/nieuws/taxichauffeurs-schiphol-tesla-s-niet-geschikt-voor-intensief-gebruik~bd3c0a2e/

https://www.autoblog.nl/taxichauffeurs-naar-rechter-om-falende-teslas

Niet voor niets dat ik voor mijn eigen eerste EV ga kijken naar Toyota, Huyndai of Kia.
pi_200438100
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 11:38:07 #58
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438187
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?

Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.





Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
  maandag 19 juli 2021 @ 11:39:21 #59
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438209
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.

De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Ik lees je reacties graag maar ik zou het waarderen als je zelf bronnen vermeldt bij wat je post, zodat ik het niet iedere keer hoef te doen. Dat maakt je positie in een discussie ook wat sterker.

Wat betreft de Nissan Leaf:

https://www.ad.nl/auto/hergebruik-accu-s-maakt-elektrische-auto-s-goedkoper~a6b3c01e/

quote:
De kosten van de accupakketten in elektrische auto's kunnen oplopen tot een vijfde van de totaalprijs van de auto. In geval van de Nissan Leaf kost een nieuw accupakket richting de 6.000 euro, maar het Japanse bedrijf heeft een manier gevonden om hierop te bezuinigen.

Eigenaren van de eerste generatie Leaf, die alweer acht jaar geleden werd onthuld, kunnen nu voor 300.000 yen, oftewel 2.855 dollar terecht bij een dochteronderneming van Nissan voor een gereviseerde set. ,,Met deze lithium-ion accu's willen we de restwaarde vergroten en tevens de drempel voor de aanschaf van EV's verlagen", zei Eiji Makino, CEO van 4R Energy - het bedrijf dat de revitalisering voor zijn rekening neemt.

Ook Toyota
Het bedrijf heeft een manier gevonden om alle 48 modules per accupakket te analyseren in vier uur tijd. Een enorme tijdsbesparing ten opzicht van de 16 (!) dagen die Nissan-werknemers tot voor kort nodig hadden voor soortgelijke metingen. Modules met een capaciteit van meer dan 80 procent worden hergebruikt in nieuwe accupakketten voor de Leaf, de overige worden gereviseerd en verkocht als accu's voor golfkarretjes, heftrucks en andere toepassingen. Het gaat hierbij om een proef in Japan, die wereldwijd navolging krijgt wanneer het project aanslaat. Aangezien er een flinke prijsstijging wordt verwacht voor de grondstoffen in accu's zoals kobalt, nikkel en lithium, werken meer merken aan hergebruik. Toyota kondigde in januari ook al een samenwerkingsverband aan voor hergebruik van accu's.
Per jaar zou je bij de Leaf dus zo'n ¤300 opzij moeten zetten voor een ruil-accu, als je terugrekent.
Daar tegenover staat minder onderhoudskosten, geen distributieriem na 10 jaar, etc.

Besef ook dat je per jaar ~¤1300 op brandstof (en momenteel ook nog een bedrag aan wegenbelasting) bespaart als je 20.000km rijdt, dus je zou dan zo'n 25% van je besparing moeten reserveren.

Het enige nadeel is dat ¤3000 in 1x een hoop geld is als je het niet opzij hebt gezet.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 11:49:34 ]
pi_200438230
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Klopt ja, iedere keer als ik weer op Schiphol land (woon in het buitenland), en pak de taxi naar mijn hotel, en we beginnen over de auto begint de chauffeur gelijk te stomen :)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200438273
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In theorie klopt dit.

Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.

Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.

Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.

Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.

Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen :P
Dank je ! Mooi onderbouwd antwoord. Ben niet super deskundig op het gebied van auto's maar vind het wel aardig om over te lezen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 19 juli 2021 @ 11:56:04 #62
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438443
Om nog even terug te komen op private lease:



Ik ben niet perse een voor- of tegenstander van private lease. Een ieder moet zijn belangen daarin zelf afwegen.
Ik denk wel dat daar de sleutel kan liggen voor veel mensen om het risico van een defecte accu af te dekken.

Andere oplossingen:
- garantie uitbreiding (eventueel met aanscherping van consumentenwetgeving)
- gereviseerde accu's (op ruilbasis, zoals nu ook al met motoren, versnellingsbakken, dynamo's, etc)
- auto kopen, accu huren

Iedere oplossing heeft z'n voor- en nadelen. Reviseren (testen en vervangen van defecte cellen) zal vooral voor de 2e hands markt belangrijk worden.

Belangrijkste is dat accu's rap goedkoper worden. Het zal veel mensen niet snel genoeg gaan maar Tesla (ik noem ze toch weer even) verwacht dat de ruwe kWh prijs voor hun zelf geproduceerde accucellen in 2024 op $50 ligt, een halvering t.o.v. 2020 (!)

En de concurrentie zal mee moeten, anders zijn ze te duur.
pi_200438527
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 12:06:06 #64
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438614
quote:
Dat gaat om de bekende "auto van de zaak".

Ik heb het over private lease.
pi_200438686
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.

Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
quote:
• Remsysteem: Controleer de dikte van de remblokken
• Accu aangesloten box: controleer de gezondheidstoestand met voertuigdiagnosetester in Begeleide functies
• EHBO-doos: Controleer en vul de vervaldatum in JJJJ / MM _________ (indien van toepassing)
• Onderdelen voor- en achteras/ophanging: Controleer de stofafdichtingen op kogelgewrichten en spoorstangeinden; controleer op overmatig spel
• Instrumentenpaneel: waarschuwings- en indicatielampjes controleren
• Display voor onderhoudsherinnering: Display resetten
• Ruimtebesparend reservewiel en band: conditie en bandenspanning controleren, indien nodig bijstellen (indien aanwezig)
• Banden: Controleer de staat en de slijtage van het bandenprofiel; Controleer en noteer de profieldiepte
• Banden: bandenspanning controleren en indien nodig bijstellen
• Bandenreparatieset: controleer en noteer de volledigheid en vervaldatum (indien aanwezig)
• Wisserbladen: Controleer staat en vervang indien nodig
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 12:17:25 #66
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438774
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.
Uiteraard doel ik op alle onderdelen die een EV niet meer heeft t.o.v. een auto met verbrandingsmotor.
Remmen hebben het ook minder zwaar.

Koelsysteem, airco, etc zijn natuurlijk delen die wel onderhoud nodig hebben.

Bij de ophanging is het de vraag of je dat voldoende zwaar uitvoert. Er zijn historisch personenauto's bekend waar je iedere 100.000km de draagarmen kan vervangen, er zijn ook auto's die zonder klagen naar de 3 ton rijden.

Bij een EV van 1600 kilo zal dat geen grote uitdaging zijn, dat weegt een Volvo V70 ook al bijna.

quote:
Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
[..]

bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
Slordig :D
  maandag 19 juli 2021 @ 12:23:16 #67
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200438840
Nu is het maar 1 verslag dus je kan er geen conclusie uit trekken, evengoed wel interessant:

https://www.dagelijksauto.nl/elektrische-auto/tesla-model-x-onderhoud/

Een selectie:

quote:
Een Tesla met 650.000 kilometer op de teller: dit ging er allemaal aan kapot

[...]

Remmen en banden
Deze Tesla bewijst dat elektrische auto’s veel langer met hun remmen doen. Pas na 265.000 kilometer zijn de remschoenen voor de eerste keer vervangen, veel later dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Door het regenereren van energie worden de remmen veel minder aangesproken, en dat merk je dus. De remmen zelf zijn pas vervangen toen de teller al ver voorbij de 6 ton was. Ondanks dat deze Tesla zijn kilometers vooral sleet op de snelweg is dit een flinke prestatie.

Wel heeft de Tesla Model X heel wat banden versleten. Het is bekend dat elektrische auto’s door de snellere acceleratie veel minder lang doen met een set banden. Deze Tesla deed gemiddeld 30 à 35.000 kilometer met een set banden: de banden van de Tesla zijn in die 650.000 kilometer dus 19 keer vervangen!

Andere onderdelen
Bij elke auto die zoveel kilometers rijdt, gaan onderdelen kapot en dat was bij deze Tesla niet anders. De pomp voor de airconditioning is twee keer vervangen. Vanwege het klimaat in Californië reed de auto altijd met de airco aan – hij reed ook vaak door de woestijn. Het is bekend dat de pompen bij Tesla zelden de 2 ton halen, maar dat is bij veel andere automerken niet anders. De wiellagers zijn vervangen, maar de rest van de ophanging is nog origineel.

Ook zijn er in het leven van de Tesla Model X meerdere elektrische componenten vervangen, onder andere de knop om de achterdeuren te openen, een knop op het stuur en sensoren van de gordels en de achterklep. Bij Tesla’s is het bekend dat het multimediascherm langzaam geel wordt en er op een bepaald moment mee stopt. Bij deze Tesla was dit pas na bijna 6 ton. Het vervangen was wel een dure aangelegenheid.
pi_200438937
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.

Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.

Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.

Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.

maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV :)
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_200438968
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 12:34:20 #70
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200439028
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.

Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.

Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.

Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.

maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV :)
Nee, dat klopt. Maar een accu is dan ook geen onderdeel van de reguliere onderhoudsbeurt.
Dat blijft een lastig punt. Overigens is dat in deze discussie (waterstof vs elektrisch) wat minder interessant, aangezien een brandstofcel nu ook niet bepaald goedkoop is (en daarnaast ook een wat kleinere accu aan boord heeft).

Het enige wat dat kan oplossen is prijsdaling van accucellen en revisie van accu's.
pi_200439054
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 12:36:26 #72
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200439058
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Voor die Tesla model S (zie post #67) had men het over 30 tot 35.000km.
Ik haal ongeveer 55 tot 60.000km met mijn banden wat aardig richting het gemiddelde van 65.000 gaat.

Een ex-collega met een BMW (~ 300 pk) haalt dat niet :+
  maandag 19 juli 2021 @ 12:36:42 #73
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200439065
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.

Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:
Ik verbruik 5,4 liter op 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer (het was iets lager voordat de brandstofprijzen omhoog schoten)

En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden voor 24 cent per kWh.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 12:47:12 ]
pi_200439227
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.

Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:

Ik rij gemiddeld 5,4km op de 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer.

En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden.
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  maandag 19 juli 2021 @ 12:47:55 #75
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200439236
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
Ja, dat klopt wel ongeveer met de OP: 2,5 tot 3 keer afhankelijk van welke factoren je meerekent.

De prijs van waterstof is overigens nog laag momenteel omdat er behalve BTW geen belasting of accijns op zit.
Elektrisch is voor de helft belastingen dus op zich knap dat het alsnog ruim de helft goedkoper is, totdat je beseft dat dat vooral in het rendement zit, waarmee je weer op het energetisch verhaal terecht komt.

Zou je 1kg waterstof produceren met stroom van 24 cent per kWH dan zou 1 kilo ineens ¤15,6 kosten :+
Dankzij de grootverbruikstarieven betalen ze dat er uiteraard niet voor... en... sowieso wordt waterstof momenteel vooral gemaakt uit... aardgas...

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-07-2021 12:57:41 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')