Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dacia Spring 912 kg, 27.4 kWh, met 33 kW motor, omgerekend 44 pk.
Ik hoop niet dat dit gemeengoed gaat worden onder lichte EVs, zelfs bij 912 kg is 44 pk weinig.
De Twingo Z.E. heeft 60 kW, bijna dubbel zoveel vermogen. 1110 kg.
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vond het wel grappig om hem erbij te vermelden.
Als je een bedrijfje in Amsterdam of Rotterdam hebt en de stad niet of amper uit hoeft, dan kan zoiets prima functioneren. Er het hele land mee doorrijden is uiteraard zelfpijniging.
In Amsterdam mag je straks nog maximaal 30km/u, in Parijs willen ze ook zoiets gaan invoeren.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het duurt meer dan 20 seconde voordat je op 100 km/uur zit in de Dacia Spring.
Als je voor zo'n auto kiest dan noem ik dat zelfkastijding.
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?
Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Het verhaal van niet betrouwbare Tesla's verbaast me niet zo (zie ook m'n eerdere reactie hierover).quote:Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
In theorie klopt dit.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe staat het tegenwoordig met de levensduur van electrische auto's ? Had altijd begrepen dat dit type auto's - afgezien van banden, en roest - een miljoen kilometers mee zouden moeten kunnen ? Theoretisch dan he ?
Klopt dit verhaal nog ? Of ligt het iets genuanceerder ?
Ik lees je reacties graag maar ik zou het waarderen als je zelf bronnen vermeldt bij wat je post, zodat ik het niet iedere keer hoef te doen. Dat maakt je positie in een discussie ook wat sterker.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tesla is geen autofabrikant, het is een investeringsmaatschappij.
Drie maanden levertijd voor een gewoon onderdeel is werkelijk onvoorstelbaar, ongekend in de auto-industrie.
Er is bij Tesla louter aandacht voor de shareholders. Maar zelfs sommige shareholders klagen Elon Musk aan.
De Nissan Leaf is nu 10 jaar oud. Eigenaren merken dat de batterij ouderdomsgebreken vertoond en zoeken naar oplossingen. Onder de gebreken valt het vaker moeten opladen, minder dan de helft aan range. Een nieuwe accu kost ongeveer 7000 euro, meer dan de dagwaarde van de auto.
Per jaar zou je bij de Leaf dus zo'n ¤300 opzij moeten zetten voor een ruil-accu, als je terugrekent.quote:De kosten van de accupakketten in elektrische auto's kunnen oplopen tot een vijfde van de totaalprijs van de auto. In geval van de Nissan Leaf kost een nieuw accupakket richting de 6.000 euro, maar het Japanse bedrijf heeft een manier gevonden om hierop te bezuinigen.
Eigenaren van de eerste generatie Leaf, die alweer acht jaar geleden werd onthuld, kunnen nu voor 300.000 yen, oftewel 2.855 dollar terecht bij een dochteronderneming van Nissan voor een gereviseerde set. ,,Met deze lithium-ion accu's willen we de restwaarde vergroten en tevens de drempel voor de aanschaf van EV's verlagen", zei Eiji Makino, CEO van 4R Energy - het bedrijf dat de revitalisering voor zijn rekening neemt.
Ook Toyota
Het bedrijf heeft een manier gevonden om alle 48 modules per accupakket te analyseren in vier uur tijd. Een enorme tijdsbesparing ten opzicht van de 16 (!) dagen die Nissan-werknemers tot voor kort nodig hadden voor soortgelijke metingen. Modules met een capaciteit van meer dan 80 procent worden hergebruikt in nieuwe accupakketten voor de Leaf, de overige worden gereviseerd en verkocht als accu's voor golfkarretjes, heftrucks en andere toepassingen. Het gaat hierbij om een proef in Japan, die wereldwijd navolging krijgt wanneer het project aanslaat. Aangezien er een flinke prijsstijging wordt verwacht voor de grondstoffen in accu's zoals kobalt, nikkel en lithium, werken meer merken aan hergebruik. Toyota kondigde in januari ook al een samenwerkingsverband aan voor hergebruik van accu's.
Klopt ja, iedere keer als ik weer op Schiphol land (woon in het buitenland), en pak de taxi naar mijn hotel, en we beginnen over de auto begint de chauffeur gelijk te stomenquote:Op maandag 19 juli 2021 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vraag dit maar aan de BIOS-groep, beter bekend als de Schipholtaxi.
Ze hebben een loods vol met defecte Testlades en mogen maar 2 defecte auto's per keer aanbieden voor herstel.
Dank je ! Mooi onderbouwd antwoord. Ben niet super deskundig op het gebied van auto's maar vind het wel aardig om over te lezen.quote:Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie klopt dit.
Remmen hebben het bij een EV sowieso veel minder zwaar, meer dan 500.000km rijden met 1 setje remblokken (!) is dan ook niet onmogelijk. Er wordt zelfs aangeraden om af en toe "stevig aan te remmen" omdat ze anders zo weinig gebruikt worden dat ze kunnen vastroesten. Dat is overigens ook iets dat je ziet bij sommige hyrbrides als er veel uitgerold wordt en niet stevig geremd.
Verder mis je natuurlijk onderdelen als distributieriemen, v-snaren, multiriemen, uitlaat, katalysator, roetfilter en heb je minder vaak een beurt nodig.
Van de accu's is aangetoond dat ze meer dan 400.000km kunnen halen met nog 85 tot 90% range, ook bij Tesla.
Zoals je ziet is de degradatie niet groot, echter zijn er ook accu's die het bij lange na niet halen.
Op dat vlak zou ik het huren van de accu of een 10 jaar / 250.000km garantie (en daarmee het risico bij de fabrikant / dealer leggen) wel als een oplossing zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op dat vlak is de markt al aan het veranderen, er worden steeds minder auto's verkocht en er is steeds meer lease (waarmee dat risico ook meer verspreid bij de leasemaatschappij ligt). Nu ben ik iemand die het liefst gewoon naar een dealer rijdt en een auto koopt (en gelijk betaalt) maar je ziet een duidelijke verschuiving in die trend en misschien is dat voor EV's wel de toekomst.
Meningen zullen daarover verschillen, monden zullen schuimen
Dat gaat om de bekende "auto van de zaak".quote:Op maandag 19 juli 2021 12:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
De groei van leaseauto's zal niet doorzetten.
bron:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)lfsprekend-na-corona
https://www.bndestem.nl/b(...)ervend-ras~ad5991b9/
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/quote:• Remsysteem: Controleer de dikte van de remblokken
• Accu aangesloten box: controleer de gezondheidstoestand met voertuigdiagnosetester in Begeleide functies
• EHBO-doos: Controleer en vul de vervaldatum in JJJJ / MM _________ (indien van toepassing)
• Onderdelen voor- en achteras/ophanging: Controleer de stofafdichtingen op kogelgewrichten en spoorstangeinden; controleer op overmatig spel
• Instrumentenpaneel: waarschuwings- en indicatielampjes controleren
• Display voor onderhoudsherinnering: Display resetten
• Ruimtebesparend reservewiel en band: conditie en bandenspanning controleren, indien nodig bijstellen (indien aanwezig)
• Banden: Controleer de staat en de slijtage van het bandenprofiel; Controleer en noteer de profieldiepte
• Banden: bandenspanning controleren en indien nodig bijstellen
• Bandenreparatieset: controleer en noteer de volledigheid en vervaldatum (indien aanwezig)
• Wisserbladen: Controleer staat en vervang indien nodig
Uiteraard doel ik op alle onderdelen die een EV niet meer heeft t.o.v. een auto met verbrandingsmotor.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik vind 't een boute uitspraak om te zeggen dat je geen onderhoud zult hebben bij een EV.
Door het hoge gewicht van een EV zullen ophangingsdelen veel te verduren krijgen.
Een EV heeft een koelsysteem voor de accu's.
Slordigquote:Leuk weetje: Door een foutje in de software geeft de Audi E-tron bij 10.000 km het bericht dat de auto een oliebeurt nodig heeft. De tekst en het icoon zijn verwarrend, het slaat wel degelijk op een onderhoudsbeurt.
Wat valt er dan onder die onderhoudsbeurt:
[..]
bron: https://electrek.co/2020/(...)rs-needs-oil-change/
quote:Een Tesla met 650.000 kilometer op de teller: dit ging er allemaal aan kapot
[...]
Remmen en banden
Deze Tesla bewijst dat elektrische auto’s veel langer met hun remmen doen. Pas na 265.000 kilometer zijn de remschoenen voor de eerste keer vervangen, veel later dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Door het regenereren van energie worden de remmen veel minder aangesproken, en dat merk je dus. De remmen zelf zijn pas vervangen toen de teller al ver voorbij de 6 ton was. Ondanks dat deze Tesla zijn kilometers vooral sleet op de snelweg is dit een flinke prestatie.
Wel heeft de Tesla Model X heel wat banden versleten. Het is bekend dat elektrische auto’s door de snellere acceleratie veel minder lang doen met een set banden. Deze Tesla deed gemiddeld 30 à 35.000 kilometer met een set banden: de banden van de Tesla zijn in die 650.000 kilometer dus 19 keer vervangen!
Andere onderdelen
Bij elke auto die zoveel kilometers rijdt, gaan onderdelen kapot en dat was bij deze Tesla niet anders. De pomp voor de airconditioning is twee keer vervangen. Vanwege het klimaat in Californië reed de auto altijd met de airco aan – hij reed ook vaak door de woestijn. Het is bekend dat de pompen bij Tesla zelden de 2 ton halen, maar dat is bij veel andere automerken niet anders. De wiellagers zijn vervangen, maar de rest van de ophanging is nog origineel.
Ook zijn er in het leven van de Tesla Model X meerdere elektrische componenten vervangen, onder andere de knop om de achterdeuren te openen, een knop op het stuur en sensoren van de gordels en de achterklep. Bij Tesla’s is het bekend dat het multimediascherm langzaam geel wordt en er op een bepaald moment mee stopt. Bij deze Tesla was dit pas na bijna 6 ton. Het vervangen was wel een dure aangelegenheid.
Nee, dat klopt. Maar een accu is dan ook geen onderdeel van de reguliere onderhoudsbeurt.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Een oliebeurtje dat zijn de kosten niet, bij brandstofauto's.
Een distributieriem of distributieketting vernieuwen is wel kostbaar.
De vervangingsinterval verschilt per motor;
Een riem van een Fiesta kan 150.000 km of uiterlijk 10 jaar mee gaan.
Bij een Mondeo is het 120.000 km of uiterlijk 5 jaar.
Bij een distributieketting wil een fabrikant nog weleens aangeven dat deze levenslang mee gaat. Maar elke ketting rekt op. Bij een ketting die teveel opgerekt is ontstaat een speling waardoor je de ketting gaat horen rammelen. Dat is het moment dat de ketting aan vervanging toe is, voordat er een tandje overgesprongen kan worden.
Overigens zijn de kettinggeleiders en de kettingspanner onderdelen die onder het gewone onderhoud vallen.
maar wat je ook opnoemt, koppeling, koppakking, al het onderhoud, het is niets in vergelijking met even een nieuwe accu bestellen voor de EV
Voor die Tesla model S (zie post #67) had men het over 30 tot 35.000km.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zou wel interessant zijn om de bandenslijtage te vergelijken tussen EV en ICE.
de EV is zwaarder dus zou je meer slijtage verwachten.
Ongeveer ¤10quote:Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat kost een kilogram waterstof vandaag de dag?
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ongeveer ¤10
Goed voor een bereik van 90 tot 100km.
Dus zo'n 10,5 cent per kilometer.
Ter vergelijking met mijn hybride op benzine:
Ik rij gemiddeld 5,4km op de 100km (over een heel jaar genomen).
Dat is zo'n 10 cent per kilometer.
En elektrisch rijdt 5 tot 6km op 1kWh.
Uitgaande van 5km op 1kWh is dat 4,8 cent per km als je thuis kan laden.
Ja, dat klopt wel ongeveer met de OP: 2,5 tot 3 keer afhankelijk van welke factoren je meerekent.quote:Op maandag 19 juli 2021 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Een Oostenrijkse hoogleraar is van mening dat een waterstofauto 2,4 keer zoveel energie nodig heeft als een batterij-elektrische auto.
bron: https://www.autoweek.nl/a(...)ie-dan-reguliere-ev/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |