abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 16 juli 2021 @ 14:21:34 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200393516
LANDGRAAF - De brandweer en hulpdiensten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag de handen vol gehad aan wateroverlast in Limburg. Op meerdere plekken was sprake van extreme wateroverlast door de heftige regenval.



Een van de zwaarst getroffen plekken is de Heistraat in Landgraaf waar de brandweer om 2:30 werd opgeroepen. Dinsdagavond kregen daar tientallen huishoudens water binnen. Onder meer een trottoir werd opengebroken om een provisorische dam te maken. Brandweerinzet in de nacht bleek ook nodig in de parkeergarage aan de Danielsstraat en Winkelcentrum Op de Kamp. Op sociale media laten veel gebruikers zien welke schade de grote wateroverlast veroorzaakt.



In korte tijd viel op sommige plekken zo’n 90 mm regen.
Woensdag en donderdag wordt nog meer hevige regen verwacht. Landgraaf, Kerkrade, Heerlen, Brunssum en Voerendaal moeten rekening houden met 120 millimeter of meer.

https://www.telegraaf.nl/(...)it-zoiets-meegemaakt

quote:
Code oranje voor Limburg wegens hevige regenbuien

Heerlen - Het KNMI heeft tot donderdagavond voor Zuid-Limburg code oranje afgekondigd in verband met de hevige regenval. Eerder gold nog code geel. Door wolkbreuken kwamen dinsdag in de namiddag veel straten, waaronder snelweg A79, blank te staan. Kelders in de regio Heerlen liepen onder, putdeksels kwamen omhoog.



Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.

Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”

De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.

Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk

De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”

De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Actiecentra ingericht

De brandweer heeft vanwege de regenval vier actiecentra ingericht in Gulpen, Maastricht, Heerlen en Sittard, van waaruit prioriteiten gesteld worden. Levensreddende uitrukken gaan voor het leegpompen van kelders, zei een woordvoerder van de brandweer.

De brandweer heeft drie mensen gered uit de historische Oliemolen in Heerlen. De oude boerderij ligt onder aan een heuvel, van waaruit water kolkend naar beneden stroomde. De Oliemolen kwam daardoor 1,5 meter onder water te staan. Een vrouw die uit de boerderij gered werd, had onderkoelingsverschijnselen.

’Ga niet de weg op’
Dinsdagavond riep de politie mensen op niet meer de weg op te gaan, tenzij dat dringend noodzakelijk is. In Maastricht liep het Emmaplein onder water. In Schin op Geul staan meerdere woningen onder water.

De brandweer heeft het erg druk in de regio Heerlen. Er is sprake van een groot aantal meldingen over onder water gelopen wegen, vollopende kelders en omhoog komende putdeksels, aldus een woordvoerder.

In Kerkrade stortte het dak van een bedrijf in als gevolg van de plensbuien. Ook de gevel raakte daardoor beschadigd. Op dat moment was niemand meer in het bedrijf aanwezig. De werknemers hadden drie minuten voor het instorten het bedrijf verlaten. Niemand raakte gewond.

’Bel alleen 112 in levensbedreigende situaties’
De overlast doet zich vooral voor in Heerlen, Landgraaf en Kerkrade. Talloze straten staan er onder water. Er komen veel meldingen binnen op de meldkamer van de hulpdiensten. De brandweer roept mensen op 112 alleen te bellen in levensbedreigende situaties, en niet bij wateroverlast.

https://www.telegraaf.nl/(...)ns-hevige-regenbuien
quote:
Code rood voor regen in provincie Luik, burgemeester Rochefort wil 50 jeugdkampen evacueren

Het onweer waar al dagen voor gewaarschuwd werd, veroorzaakt heel wat wateroverlast. Het KMI kondigde code rood aan voor de provincie luik. Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen geėvacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. In het Waalse Rochefort heeft de burgemeester bevolen om alle 50 jeugdkampen te laten evacueren.

Het KMI kondigt de code rood af voor de provincie Luik, omdat er minstens 65 procent kans is dat er over minstens een kwart van de provincie meer dan 100 liter neerslag valt in 24 uur tijd. Dat zegt weerman David Dehenauw op Twitter.

Code rood wil zeggen dat er al veel wateroverlast is in de provincie en dat er nog veel neerslag verwacht wordt, waardoor de problemen nog erger worden, of dat er in kortere tijd extreme neerslag verwacht wordt. Er wordt gevraagd om ‘actie te ondernemen om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen en de raadgevingen van de bevoegde overheid strikt op te volgen’.

De code rood blijft gelden tot 1 uur in de nacht van woensdag op donderdag, daarna volgen nog enkele uren in code oranje. In de provincies Namen en Luxemburg is momenteel code oranje van kracht. In Vlaanderen geldt code oranje enkele voor de provincie Limburg; de andere provincies kleuren geel en groen op de weerkaart.

Jeugdkampen geėvacueerd
Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen geėvacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. ‘Het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. De materiėle schade moet nog opgemeten worden’, zegt Jan Van Reusel, woordvoerder van Scouts & Gidsen Vlaanderen, woensdagochtend.

‘De omstandigheden zijn deze voormiddag overal onder controle en de groepen houden zelf contact met de achterban thuis’, aldus Van Reusel. De scoutsgroepen worden in Luik, waar code rood is afgekondigd, wel geconfronteerd met stijgende waterstanden en reėle wateroverlast. ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen roept op om hiervoor extra waakzaam te zijn (vooral in Walloniė en Limburg) en preventief contact op te nemen met de gastgemeente om een risico-inschatting te maken’, zegt Van Reusel.

De burgemeester van Rochefort, Corine Mullens, wil alle jeugdkampen - een vijftigtal - op het grondgebied van de stad laten evacueren wegens de overvloedige regenval. Dat heeft ze woensdag gezegd. Sinds dinsdagavond werden al drie jeugdkampen geėvacueerd op het grondgebied van Rochefort, in de provincie Namen.

‘We verwachten dat de Lesse de komende dagen buiten de oevers zal treden’, aldus burgemeester Mullens. En de jeugdkampen die zich niet nabij het water bevinden, zullen volgens haar ook veranderen in meren door het water dat niet weg kan. ‘Ik heb de jeugddienst opgedragen om in elk kamp langs te gaan en duidelijk te maken dat het beter is te vertrekken. Als ze dat niet willen, zal ik aan de provincie vragen om een decreet af te kondigen. Of ik zal het zelf doen.’

De burgemeester is bereid stadszalen ter beschikking te stellen om de jongeren indien nodig op te vangen, in afwachting dat hun ouders hen komen ophalen.

Wateroverlast
In de Bolderstraat in Riemst moesten dinsdagavond de bewoners de trekkers bovenhalen. Na een kortstondige, maar felle stortregen stond de straat blank. Doordat de riolering het overvloedige water niet meer geslikt kreeg, stroomden de kelders onder.

In Heukelom liepen verschillende woningen onder. De brandweer kwam er handen te kort.

Ook in het naburige Bilzen liepen straten en huizen onder. De brandweer was er dinsdagavond volop bezig met het vullen van zandzakjes. Want het ergste moet hier nog komen, zeggen weersvoorspellers.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210713_97525386
twitter


twitter


twitter


:T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 16 juli 2021 @ 14:21:49 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200393521
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:05 #3
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_200393524
NL-ALERT in Meerssen!

Wat een teringherrie dat gepiep!
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:22 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200393531
NL-Alert | 16-7-2021 | 14:20:55

Er is een gat in de dijk van het Julianakanaal. Verlaat het gebied en breng jezelf in veiligheid. Hierdoor komen Bunde, Voulwammes, Brommelen en Geulle op zeer korte termijn onder water te staan. Op VRZL.nl vind je een kaart van het getroffen gebied. Daar vind je ook meer info

https://crisis.nl/nl-aler(...)11-93b0-8a7eae7db968
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:32 #5
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_200393537
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:20 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Jawel.
Er zitten shotwisselingen in die er nogal gemonteerd uitzien.
pi_200393538
Omwonenden dijkdoorbraak moeten zo snel mogelijk woning uit
Vanwege de dijkdoorbraak bij het Julianakanaal moeten bewoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle in de gemeente Meerssen zo snel mogelijk hun huis uit. Eerder gaf de veiligheidsregio aan dat evacueren te laat was en dat bewoners een hogere verdieping in hun huis op moesten zoeken, maar dat advies is ingetrokken.

De sirenes in het gebied gaan nu ook af om omwonenden te waarschuwen. Het gebied zal onder water komen te staan, volgens de veiligheidsregio zit er een "groot gat" in de dijk.

Bron: liveblog NOS
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:45 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_200393541

aiiii daar gaat de A2 weer blank staan.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_200393544
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

En dan? Opvullen met praten over de breiwerkjes van Oma bep die nat zijn geworden?

Na bijna 3 dagen non stop water nieuws 4 uur peter> Ze negeren me!! :')
Als je 4 uur kan opvullen met documentaires over Peter R de Vries dan kun je toch ook even 10 minuten op RTL deze situatie melden.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:23:11 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200393545
Rest van Nederland nieuws ;)

Kreeg net appje van kampeerder op de camping in omgeving Wijk bij Duurstede.
Vlakbij/in uiterwaarden.
Per direct evacuatie.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 juli 2021 @ 14:23:32 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_200393553
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen nog de NOS kijken terwijl ze er zo op haten :P

Zelfs tante bep haalt het nieuws van Twitter tegenwoordig, maar toch ziet iedereen ter bevestiging nog altijd naar de NOS te turen :D Terwijl iedereen het nieuws al weet.
Gewenning en zelf kijk ik sowieso het liefst gewoon even op TV ipv op mijn laptop waar ik tegelijkertijd ook andere dingen mee doe. Meer schermen :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200393559
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:22 schreef deedeetee het volgende:
[ afbeelding ]
aiiii daar gaat de A2 weer blank staan.
Het dorp Gat in Dijk loopt het meeste gevaar denk ik.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:24:03 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200393563
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:23 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Als je 4 uur kan opvullen met documentaires over Peter R de Vries dan kun je toch ook even 10 minuten op RTL deze situatie melden.
Wat bedoel je precies? Deze dijkdoorbraak werd gemeld, maar er is letterlijk niks bekend verder.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:24:08 #13
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_200393566
Klagen dat de NOS vanuit de lucht verslag doet (oh?)? :P
Maar zelf kan je toch ook een drone in de lucht gooien, Sven?
pi_200393570
quote:
O God die wappie van de demonstraties, :wtf:

Vragen ze nog zo of mensen weg willen blijven uit de rampgebieden. Geldt natuurlijk niet voor deze strijder, :r
pi_200393575
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:24 schreef Claude_Viole het volgende:
Klagen dat de NOS vanuit de lucht verslag doet (oh?)? :P
Maar zelf kan je toch ook een drone in de lucht gooien, Sven?
Ja handig als er een helikopter vliegt.
pi_200393582
Iemand filmpje van gat in dijk? Ben wel benieuwd
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:25:31 #17
100412 mefke79
komt goed!
pi_200393587
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Deze dijkdoorbraak werd gemeld, maar er is letterlijk niks bekend verder.
Er is een NL Alert uit en het NOS had er net al iets over. Het ligt in een gebied waar je nu niet zomaar komt lijkt me, want bij Maas en kanaal, ik vermoed dat daar al zaken afgezet waren.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:25:44 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200393588
En die Limburgers lachen dat wij in het Noorden onder de zeespiegel wonen en ze het wel droog houden bij een overstroming. _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:25:58 #19
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_200393591
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:24 schreef PS. het volgende:

[..]

Ja handig als er een helikopter vliegt.
Doe dan tot 10 meter hoogte ofzo.
pi_200393594
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

O God die wappie van de demonstraties, :wtf:

Vragen ze nog zo of mensen weg willen blijven uit de rampgebieden. Geldt natuurlijk niet voor deze strijder, :r
Ik heb niks met wappies maar hij gaf altijd prima verslag.
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:26:17 #21
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_200393598
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:24 schreef Claude_Viole het volgende:
Klagen dat de NOS vanuit de lucht verslag doet (oh?)? :P
Maar zelf kan je toch ook een drone in de lucht gooien, Sven?
Lijkt me niet wenselijk met die helikopters in de buurt.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 juli 2021 @ 14:26:22 #22
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_200393599
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:22 schreef Starhopper het volgende:
NL-Alert | 16-7-2021 | 14:20:55

Er is een gat in de dijk van het Julianakanaal. Verlaat het gebied en breng jezelf in veiligheid. Hierdoor komen Bunde, Voulwammes, Brommelen en Geulle op zeer korte termijn onder water te staan. Op VRZL.nl vind je een kaart van het getroffen gebied. Daar vind je ook meer info

https://crisis.nl/nl-aler(...)11-93b0-8a7eae7db968
Huh, nu wel verlaten? Net was het nog te laat..
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:26:34 #23
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_200393603
" Een groot feest" :X :X :X
  vrijdag 16 juli 2021 @ 14:26:56 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200393605
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:26 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ik heb niks met wappies maar hij gaf altijd prima verslag.
Vraag me af of dat water op zijn stream nou door die doorbraak komt? Lijkt meer op water wat er al een tijd staat door regen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200393618
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 14:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Vraag me af of dat water op zijn stream nou door die doorbraak komt? Lijkt meer op water wat er al een tijd staat door regen.
Voltgens hem stijgt het wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')