Ik heb een verhaal geschreven over mijn ervaring uit de periode 2005-2013 een nogal turbulente tijd uit mijn leven. Ik wil in dit topic wat hoofdstukken delen en soms een gedichtje. De namen zijn gewijzigd uit respect voor de betrokkenen en alles is vanuit mij bezien dus misschien niet de volledige waarheid.
Eerder heb ik een reisverhaal geschreven met aardig wat lezers op dit forum onder de naam Kamigot, maar daar heb ik het e-mail adres niet meer van dus vandaar even onder een nieuwe naam

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Veel leesplezier toegewenst !
ProloogIn de jaren 2004 en 2005 maakte ik een reis rond de wereld. Dit besloot ik nadat ik jarenlang een turbulente carrière in de IT heb gehad, vanuit Schiphol vertrok ik om een jaar lang te reizen en verschillende landen aan te doen. Nepal, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Australië, Nieuw Zeeland, De Verenigde Staten en Canada heb ik bezocht. Het was een interessante reis met vele ontmoetingen en inzichten. Gaandeweg de reis leek het er meer en meer op alsof ik op zoek was naar iets wat miste in mijn leven. Wat dat precies was kon ik niet exact formuleren of aanraken. Ik raakte soms met mensen in gesprek die heel wat diepte leken te hebben en misschien een tipje van het mysterie op zouden kunnen lichten. Ik heb de hele reis vastgelegd in een reisverslag wat in een ander verhaal te lezen is.
Dit verhaal gaat over de periode na terugkeer van mijn reis. Ik grijp echter zo nu en dan terug naar evenementen uit mijn verleden waaronder ook uit mijn reis.
Ik was voor mijn reis naar mijn idee vrij gezond. Ik was goed in fysieke vorm en rookte niet en dronk soms wel redelijk wat maar was zeker geen alcoholist. Wel wist ik van mezelf dat ik wat verslavingsgevoelig kon zijn en dat ik op moest passen met bepaalde gewoontes die slecht voor me uit zouden kunnen pakken.
Zo halverwege mijn reis raakte ik weer in contact met Cannabis. Iets wat ik ooit in mijn pubertijd weleens uitgeprobeerd had. In de hele backpackers scene waar ik mee in contact stond en de diverse subculturen is dit een heel populair middel, eigenlijk overal wel. Toen ik aan het werken was in Australië besloot ik het weer eens te proberen. Vroeger had ik er niet zoveel interesse in maar nu vond ik het echt een interessant middel wat mijn vrij saaie werkweken leuker leek te maken.
In Australië begon het dus met een flinke plak spacecake. Van een cake die ik van een groepje backpackers maar moest bakken omdat ik als Hollander daar veel verstand van zou moeten hebben. Deze sloeg zo heftig in dat ik een hele reis maakte door de tijd naar mijn vroege jeugd en diverse andere plaatsen in mijn bewustzijn. Een tijdje later begon ik ook weer Cannabis te roken. Alleen in Nieuw Zeeland ben ik weer een tijd gestopt omdat mijn familie mij daar op kwam zoeken om samen te reizen, maar zodra ze vertrokken ben ik weer gaan roken.
In Nimbin Australië sloeg ik grote hoeveelheden zeer sterke hydro wiet in en met een goed gevulde rugzak trok ik nogmaals rond in Australië. Ik deelde veel van het kruid met andere mensen en dat leidde vaak tot hilariteit maar ook soms tot botsingen met mensen die wilde profiteren.
Ook in de VS en vooral in Canada was cannabis rijkelijk aanwezig. Ik rookte niet alle dagen maar wel geregeld. In een trein naar Seatle kwam ik een hippie tegen die zelfverklaard 100% cannabis was. Zijn kleding was geheel van hennep en hij bezat bezoekerspassen van bijna elke coffeeshop in Amsterdam die hij me heel trots liet zien. Hij maakt een paar pure joints met hele sterke wiet en ik viel bijna kwijlend in slaap in de trein naar Vancouver. Toen ik tussentijds gecontroleerd werd kon ik bijna geen woord uitbrengen en nog net mijn ticket en paspoort laten zien.
Eenmaal in Vancouver bleek dat cannabis bijna net zo makkelijk te verkrijgen is als in Amsterdam. Ze noemden de stad zelfs gekscherend Vansterdam. Er waren coffeeshops waar je wel mocht gebruiken maar niet kon kopen. Dat moest via een zij of achterdeurtje. Samen met wat canadezen fantaseerde ik over nieuwe zakelijke ideeën, bijvoorbeeld het via internet op afstand kunnen kweken van je eigen plant (growmyplant.com) en tussendoor werden er veel potjes geschaakt. Ik leek een ideaal filosofisch verdiepend middel te hebben gevonden, zoals in de Franse renaissance.
Uiteindelijk kwam ik in New York aan op het einde van mijn reis. Zonder cannabis maar wel met erge kiespijn van al het snoepen van de cannabis high. Mijn laatste geld ging na enkele slapeloze nachten naar de meest dure tandarts die ik ooit had gevonden. Wel met een heel mooi uitzicht over Central Park in New York. Ik kon pijnvrij de laatste dagen in New York rondhangen en ik was heel dankbaar voor de hele ervaring, maar ik was ook een beetje huiverig voor wat me allemaal weer te wachten stond in Nederland.
Terug na een jaar reizenEenmaal terug in Nederland moest ik weer aan het werk omdat mijn spaargeld allemaal op was. Mijn vader was zo lief om een auto voor mij te kopen, omdat mij zus mijn auto helemaal total loss had gereden bij een ongeluk in Duitsland. Hij was in die tijd nog aardig vermogend en wilde me weer op weg helpen.
Ik begon te werken in een computerwinkel van een eigenaar die ik al goed kende van voor mijn reizen. Ik zou de zakelijk tak gaan uitbouwen en meer omzet gaan genereren. Binnen een week of twee was ik weer aan de slag. Het was in Nederland zo makkelijk om aan cannabis te komen dat ik elke avond in de coffeeshop te vinden was met verschillende soorten joints. Ook was ik door de aanwezigheid van tabak weer begonnen met roken van sigaretten terwijl ik al jaren eerder met veel moeite gestopt was.
Op zich functioneerde ik nog wel goed en fris omdat ik overdag gewoon nuchter was. De zaken in de computerwinkel liepen ook wel aardig en ik was mijn geld zeg maar waard voor de baas.
Ook had ik weer contact met een ex vriendinnetje waarmee ik net voor mijn reis gebroken had. Ik sprak een aantal keren met haar af om te kijken of er misschien nog muziek in zat, maar de klik was er niet meer dus we besloten onze eigen weg te gaan. Ook zou ze zelf een tijdje op reis gaan en wilde ik haar ook die vrijheid gunnen.
Ik had via een vriendin ook nieuw onderkomen gevonden via een anti kraak stichting. In een groot gemeentehuis in een dorp in de buurt van Den
Bosch kreeg ik enkele kamers toegewezen. Ik deelde het pand met twee andere tijdelijke huurders. Een van deze huurders was een vrij bekend figuur in de uitgaansscene in Den Bosch. En zijn naam had ik ook in mijn de coffeeshop waar ik bijna elke avond kwam al enkele keren horen vallen.
In de coffeeshop praatte ik met veel mensen, waar veel creatieve ideeën over oplossingen van de wereldproblematiek, diepe filosofische vragen en veel humor de revue passeerden. Zou alles een supercomputer zijn die alles weet ? en elke toestand op welk moment dan ook en dan ook kan voorspellen wat alles in alle omstandigheden doet ? Zo zou er geen vrije wil zijn maar alles deterministisch zijn ? Problemen met acceptatie van Marokkanen in de Nederlands samenleving, de problemen waar ze mee worstelen en dat ze zich buitengesloten voelen. Monsterconcerns en Big pharma en meer van dit soort gespreksonderwerpen. Alles behalve koetjes en kalfjes. Veel zaken die we verzonnen kwam ik ook weer tegen op internet en niet alle ideeën zijn natuurlijk helemaal nieuw en origineel.
De existentiële vragen die ik had tijdens mijn wereldreis leken in deze cannabis wereld meer een plek te hebben. Daarom voelde ik mezelf er ook toe aangetrokken en minder tot de alcohol cultuur die in mijn ogen heel geestelijk vernauwend en afstompend werkte.