abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 19:15:50 #76
408813 crew  trein2000
pi_201673400
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef Confetti het volgende:
Er zijn meer rechters in andere landen geweest die ook het nationale recht boven het EU-recht hebben gezet, waaronder die van de Bondsrepubliek Duitsland.

Het is ook helemaal niet controversieel. Het is juist controversieel om zonder een expliciete nationale grondwetbepaling, enkel op basis van jurisprudentie van het Hof van Justitie, te bepalen dat het EU-recht hoger is dan het nationale recht. Waar halen zij het lef vandaan om zo'n grove ingreep in de soevereiniteit van eeuwenoude Staten te doen?

Deze anonieme rechters hebben geen enkele legitimiteit om het rechtsstelsel van landen onder vreemde heerschappij te brengen.
Costa/ENEL is van 1964, Polen werd lid in 2004. Ze wisten prima waar ze voor tekenden. Onzin dus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201673504
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef Confetti het volgende:
Er zijn meer rechters in andere landen geweest die ook het nationale recht boven het EU-recht hebben gezet, waaronder die van de Bondsrepubliek Duitsland.
Daar zijn ze tot 2020 wel altijd heel pragmatisch geweest met schipperen tussen Europees Hof en Duitse grondwet. En zelfs de opzienbarende uitspraak in 2020 die Duits recht in 1 geval (niet in alle gevallen) boven Europees recht zette, bood een uitweg: als de Duitse regering de Europese uitspraken verdedigde in het Duitse parlement, was dat voldoende. Het Duitse Hof heeft zelf uitgesproken dat er na wat extra uitleg aan de eerdere uitspraak was voldaan. Die liep dus met een sisser af, de rechter trok de keutel behoorlijk in.

Maar toch is er ook tegen Duitsland nu al een inbreukprocedure gestart om af te dwingen dat ze uitspreken dat Europees recht boven Duits recht gaat. Dat is dus nog niet voorbij. Een echt principiële uitspraak of Duits recht nu altijd hoger is dan Europees recht is er nog niet geweest. Hij zal wel komen, als reactie op die inbreukprocedure, waarschijnlijk. Het is nog afwachten wat daar de uitspraak gaat zijn én wat de reactie van EU en de Duitse regering daarop gaan zijn. De Duitse regering kan natuurlijk als reactie straks ook besluiten tot een grondwetswijziging als het Duitse Hof het Duitse recht boven het Europese recht plaatst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 19:40:39 #78
408813 crew  trein2000
pi_201673800
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zijn ze tot 2020 wel altijd heel pragmatisch geweest met schipperen tussen Europees Hof en Duitse grondwet. En zelfs de opzienbarende uitspraak in 2020 die Duits recht in 1 geval (niet in alle gevallen) boven Europees recht zette, bood een uitweg: als de Duitse regering de Europese uitspraken verdedigde in het Duitse parlement, was dat voldoende. Het Duitse Hof heeft zelf uitgesproken dat er na wat extra uitleg aan de eerdere uitspraak was voldaan. Die liep dus met een sisser af, de rechter trok de keutel behoorlijk in.

Maar toch is er ook tegen Duitsland nu al een inbreukprocedure gestart om af te dwingen dat ze uitspreken dat Europees recht boven Duits recht gaat. Dat is dus nog niet voorbij. Een echt principiële uitspraak of Duits recht nu altijd hoger is dan Europees recht is er nog niet geweest. Hij zal wel komen, als reactie op die inbreukprocedure, waarschijnlijk. Het is nog afwachten wat daar de uitspraak gaat zijn én wat de reactie van EU en de Duitse regering daarop gaan zijn. De Duitse regering kan natuurlijk als reactie straks ook besluiten tot een grondwetswijziging als het Duitse Hof het Duitse recht boven het Europese recht plaatst.
Karlsruhe is altijd vrij principieel geweest op dit punt. En een uitkomst van een eventuele inbreukprocedure gaat dat echt niet veranderen. En de Duitse grondwet is op dit punt niet wijzigbaar, valt onder de zogenoemde eeuwigheidsclausule. Er zijn delen van de Duitse grondwet die niet wijzigbaar zijn, grondrechten en de basale staatsinrichting.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201673952
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Karlsruhe is altijd vrij principieel geweest op dit punt. En een uitkomst van een eventuele inbreukprocedure gaat dat echt niet veranderen. En de Duitse grondwet is op dit punt niet wijzigbaar, valt onder de zogenoemde eeuwigheidsclausule. Er zijn delen van de Duitse grondwet die niet wijzigbaar zijn, grondrechten en de basale staatsinrichting.
Ah, dat laatste wist ik niet. Dan speelt de EU wel heel hoog spel met die inbreukprocedure.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 19:50:09 #80
408813 crew  trein2000
pi_201673973
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, dat laatste wist ik niet. Dan speelt de EU wel heel hoog spel met die inbreukprocedure.
Uitvloeisel van de oorlog, zoals zoveel in duitsland.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201674074
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Uitvloeisel van de oorlog, zoals zoveel in duitsland.
Ja, maar dan snap ik de EU niet echt. De vorige uitspraak liep netjes met een sisser af. Waarom dan nu zo'n principiële procedure? Ik dacht dat het doel was dat Duitsland de grondwet zou wijzigen, maar als dat niet kan is dit toch een zaak waarbij de EU alleen kan verliezen? Duitsland straffen zit er voor de EU gewoon niet echt in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 oktober 2021 @ 19:58:28 #82
408813 crew  trein2000
pi_201674138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dan snap ik de EU niet echt. De vorige uitspraak liep netjes met een sisser af. Waarom dan nu zo'n principiële procedure? Ik dacht dat het doel was dat Duitsland de grondwet zou wijzigen, maar als dat niet kan is dit toch een zaak waarbij de EU alleen kan verliezen? Duitsland straffen zit er voor de EU gewoon niet echt in.
Niet alles is altijd gebaseerd op ratio he, er zal ook best een stukje emotie bijzitten. De inbreukprocedure kent overigens ook verschillende stappen, is het al zeker dat ze dit voor de rechter brengen of houden ze het bij een boze brief?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201674268
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Niet alles is altijd gebaseerd op ratio he, er zal ook best een stukje emotie bijzitten. De inbreukprocedure kent overigens ook verschillende stappen, is het al zeker dat ze dit voor de rechter brengen of houden ze het bij een boze brief?
Oh, dat weet ik eigenlijk niet, kijken of ik dit kan vinden.

(En in emotie het basisprincipe onder het Europese Hof in de waagschaal zetten zou ik heel dom vinden, ik neem aan dat er toch ratio achter zit)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201674447
Ik kan van na 9 juni (EU maakt bekend inbreukprocedure te beginnen) niks vinden, volgens mij is de precieze invulling nog niet bekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201674581
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 00:31 schreef HeatWave het volgende:
Goh, meer en meer landen komen er achter dat de EU geen enkel voordeel oplevert alleen onnodige regelgeving.

Fuck de EU ^p^
Onzin, bijvoorbeeld vrij verkeer van goederen levert (m.n. Nederland) ontzettend veel op. Haven van Rotterdam om maar een voorbeeldje te noemen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_201674598
Om maar iets te noemen
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')