Er worden andere eisen gesteld aan de externe plusklas? Dat is toch ook opmerkelijk te noemen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 14:40 schreef Kyara het volgende:
Blinde citovlek check. Oudste komt daardoor waarschijnlijk niet in aanmerking voor de plusklas. Intern was het geen probleem maar nu is de plusklas extern geworden. Hij weet het zelf nog niet want nog niet officieel maar ik vrees dat het wel een flinke dreun zal zijn.
Ja, het aantal plekken is nu beperkt.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:10 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Er worden andere eisen gesteld aan de externe plusklas? Dat is toch ook opmerkelijk te noemen.
Via een andere weg nog een andere plusklas te bereiken? De plusklas van Sticker wordt hier vanuit de HB-praktijk georganiseerd.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:17 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, het aantal plekken is nu beperkt.
De bedoeling was wel dat hij begeleiding zou krijgen, maar het zijn een beetje rare weken geweest. Eerst klas in quarantaine, toen kamp & studiedag en de week erna was de juf 2 dagen ziek.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 12:37 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Krijgt hij begeleiding bij Rekenmeesters, of verwachten ze dat hij er zelfstandig in werkt? Dat van die cito vind ik echt een blinde vlek van scholen. Is daar geen gesprek nog over mogelijk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Phaidra op 04-10-2021 17:11:52 ]Venus in pocketformaat
© loveli
Het HB bureau waar wij nu contact mee hebben, organiseert wel peergroup meetings onder schooltijd. Ze lieten doorschemeren dat deelname ook zonder test een mogelijkheid was. Dus wellicht de moeite waard om te informeren bij jullie in de buurt?quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 21:51 schreef Kyara het volgende:
Die zijn hier niet in beeld. Hij is niet HB (getest) dus in die zin "kunnen" we niet zoveel. Ik hoop dat hij wat meer "in beeld" komt doordat hij nu in een klein klasje zit. Maar vooralsnog valt iedereen over rekenen omdat hij daar minder goed op scoort.
Je had nog een reactie tegoed via DM stuur ik ook zoquote:Op vrijdag 1 oktober 2021 11:13 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ja, dit klinkt geweldig Deze school kan dat niet bieden. Dat is echt geen onwil, ze hebben gewoon niet de mankracht om dat goed te begeleiden. De IB'er is geweldig, maar staat dit schooljaar ook 2 dagen per week voor de klas omdat er een vacature niet werd ingevuld. Zij moet haar IB-taken van 4 dagen in 2 dagen proppen, er is gewoon geen ruimte. Daarnaast zijn we nu natuurlijk al bezig met flexi-onderwijs (wat geweldig goed aansluit) dus school is al heel erg flexibel gebleken richting ons. De vraag wat ze dan nog wel kunnen bieden dit schooljaar hebben we gesteld, daar gaan ze met elkaar over in gesprek, ik ben benieuwd of daar nog iets uit komt. Maar gezien het feit dat de voorsprong van Sticker erg uitzonderlijk is, verwacht ik niet dat ze een passend plan kunnen bieden. Er is gewoon nu niemand bij betrokken die dit vaker heeft meegemaakt. (Zelfs de HB-specialist niet..)
Sticker is niet perse emotioneel zwak, maar wel echt een jongetje van 8 in veel opzichten. En gezien de snelheid waarmee hij alles wat wordt aangeboden onder de knie krijgt (voor de beeldvorming: een jaar geleden is hij op deze school ingestroomd in groep 4.. nu bezig met groep 8) is het niet reëel om te denken dat langer op de basisschool goed voor hem zou zijn. Eigenlijk is al onze hoop gevestigd op de groep 9, fingers crossed!
Ik ben nog niet wezen kijken, maar 1 van de 2 beoogde scholen is mijn oude middelbare school (keuze 3 in mijn eerdere rijtje). Ik vond het daar verschrikkelijk en probeer dat niet mee te laten spelen in mijn zoektocht voor Sjaak, want we zijn nu eenmaal 25 jaar verder en wijzer.quote:Op zondag 10 oktober 2021 09:55 schreef Loj het volgende:
[..]
En Cactus, klinkt super die twee scholen. En ik wil ook zeggen dat ik het fijn vind dat de eerste school eerlijk zegt dat het niet past. Bij hoe je schrijft lees en voel ik duidelijk voorkeur inderdaad voor de tweede school. Ben je ook al fysiek wezen kijken?
D deed ook wat de badjuf zei, maar alleen als die er bovenop stond. 80% van de les deed hij maar wat met zijn benen.. Dan duurt het best lang voor je eindelijk je diploma hebt.quote:Op woensdag 3 november 2021 10:17 schreef SaskiaR het volgende:
N leert vooral als het 'automatisch' gaat. Dus zwemles: je gaat elke week, doet wat de badmeester zegt en dan krijg je vanzelf wel een diploma (ze mag zaterdag afzwemmen). Ze zit nu ook op koorles, dan zingen ze met een groepje wat liedjes en dan kan je die na een tijdje. Maar een instrument waarvoor geoefend moet worden, dat werkt niet, want dan oefent ze dus gewoon niet.
Onderpresteren is zo'n complex iets wat zich zo subtiel ontwikkelt dat ik niet te snel zou zijn met zeggen dat dit geen aanpassen is. Hier bleek werkelijk alle 'faalangst' een vorm van (onbewust) aanpassen. Het verdween hier eigenlijk pas toen kind in kwestie passend onderwijs werd geboden: op niveau aangesproken worden kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen. Overigens ben ik ook van mening dat het helemaal niet erg is om af en toe dat 'onveilige' gevoel op te zoeken, alleen buiten je comfortzone kun je groeien.quote:Op woensdag 3 november 2021 09:46 schreef SaskiaR het volgende:
Nouja zeg Nanukerst, lekker ouderwets... gelukkig hoef je daar als het goed is niet naartoe
Hebben jullie tips voor faalangst?
N heeft altijd de neiging om makkelijker werk te doen dan ze kan. De ouders mogen nu elke ochtend op school komen lezen en dan zie ik vaak dat ze een heel simpel boekje pakt (kern 2 zegmaar) terwijl ze al veel moeilijkere boeken kan lezen, als ze haar best doet. De juf ziet dat dan ook wel en geeft haar een moeilijker boek, maar dan gaat ze soms zitten draaien en niet eens proberen te lezen. Ook met rekenen mag ze verrijkingsstof doen, maar dan vindt ze het ook prima om juist de makkelijkste oefeningen te doen. De juf heeft dus wel door dat ze meer aankan, maar die kan er natuurlijk niet altijd bovenop zitten.
Ook thuis pakt ze zelden een uitdaging aan, bijv. (zoals MwCactus weet) ze had eerst een gratis versie van een piano-app en toen wilde ze de betaalde. Na maanden zeuren kreeg ze die, maar toen ze doorhad dat er nog veel meer bij kwam kijken dan een paar liedjes spelen, heeft ze het ding niet meer aangeraakt.
Ik heb het idee dat het niet zozeer aanpassen is naar wat andere kinderen doen (want daarvoor is ze veel te onafhankelijk qua karakter), maar gewoon faalangst. Ze neemt geen uitdaging aan, want dan kan ze niet falen. Natuurlijk wil ik haar geen onveilig gevoel geven door haar steeds dingen te laten doen die ze eng vindt, maar ik vind het zo jammer dat ze zichzelf leuke dingen ontzegt door ze niet te durven. Tips?
Er wordt dus wel (deels) passend onderwijs aangeboden, maar ze pakt dat niet uit zichzelf op. Maarja, wat is aanpassen? Aanpassen aan wat de andere kinderen doen? Of aan wat de juf blijkbaar verwacht, dus het gemiddelde niveau? Of aan haar eigen idee van wat ze kan, wat lager is dan wat ze in werkelijkheid kan?quote:Op woensdag 3 november 2021 15:42 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Onderpresteren is zo'n complex iets wat zich zo subtiel ontwikkelt dat ik niet te snel zou zijn met zeggen dat dit geen aanpassen is. Hier bleek werkelijk alle 'faalangst' een vorm van (onbewust) aanpassen. Het verdween hier eigenlijk pas toen kind in kwestie passend onderwijs werd geboden: op niveau aangesproken worden kan wonderen doen voor je zelfvertrouwen. Overigens ben ik ook van mening dat het helemaal niet erg is om af en toe dat 'onveilige' gevoel op te zoeken, alleen buiten je comfortzone kun je groeien.
Meestal is dat aanpassen aan de groep, aan de ander. Uit die comfortzone kom je door dingen aan te gaan die heel moeilijk worden gevonden, waarbij begeleiding wel wenselijk is. Want dan is er inderdaad veel paniek en frustratie en Dit Is Heel Stom en alles, dan is het helpend als er iemand is die het kind daar doorheen kan helpen. In het geval van Sticker (die dus deels thuisonderwijs krijgt) staan er wekelijks dingen op het programma waar hij niet goed in is. Expres, om te leren dat je soms ergens je best voor moet doen om er beter in te worden.quote:Op woensdag 3 november 2021 16:50 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Er wordt dus wel (deels) passend onderwijs aangeboden, maar ze pakt dat niet uit zichzelf op. Maarja, wat is aanpassen? Aanpassen aan wat de andere kinderen doen? Of aan wat de juf blijkbaar verwacht, dus het gemiddelde niveau? Of aan haar eigen idee van wat ze kan, wat lager is dan wat ze in werkelijkheid kan?
Dwingen om iets te doen wat ze niet wil/denkt dat ze niet kan (wat haar dus een onveilig gevoel geeft) werkt sowieso niet, dan wordt ze boos en doet ze het dus niet. Dus hoe krijg je haar uit de comfortzone?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |