abonnement Unibet Coolblue
pi_201250108
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. ;( Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
Crap ;(. Wat rot, voor hem en jullie. Gaat hij 2 dagen achter elkaar naar school of is hij vandaag thuis?
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 7 september 2021 @ 11:08:38 #52
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201250123
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:07 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Crap ;(. Wat rot, voor hem en jullie. Gaat hij 2 dagen achter elkaar naar school of is hij vandaag thuis?
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.
pi_201250125
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. ;( Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
oh bah.. Zo wil je niet starten..
Nog ergens kunnen achterhalen of er iets specifieks is gebeurd, evt bij de leerkracht?

Hopelijk kan hij dan na vandaag bijkomen. Al die prikkels is ook wel wat..

[ Bericht 4% gewijzigd door Deepfreeze op 07-09-2021 11:41:23 ]
pi_201250277
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:08 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.
Dat is fijn. Hopelijk is vandaag de eerste spanning eraf. Ik duim mee :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201251422
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. ;( Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
Oh, wat klote joh! ;( kan me voorstellen dat dat erin hakt bij jullie ja, vooral omdat jullie zo'n mooi plan hebben gemaakt.

Fijn dat hij na vandaag sowieso even bij kan komen thuis. Hopelijk is het inderdaad iets tijdelijks of 'gewoon' weer wennen ofzo :*
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201253701
Ik weet niet meer wie hier zei, dat hun zoon in de klas een beetje naar buiten zit te staren of zijn huiswerk niet dagelijks doet.

Een van de dingen die me is bijgebleven uit mijn jeugd, is dat ik steeds te horen kreeg als ik door het raam naar buiten keek, terwijl iedereen geconcentreerd moest opletten; "'......', waar ben je, hallo, waar ben je"? "Waar kijk je naar"?

Maar ik was geconcentreerd, het werd gewoon saai, ik zag veel meer als ik mijn aandacht op tegelijkertijd op iets anders richtte.
Het kan ook ADD zijn geweest, maar ik miste niks als ik aan het dagdromen was.

En dat huiswerk, dagelijks, dat kan sneller in een paar uur en niet stap voor stap.
pi_201262921
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 17:38 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Omdat het niet alleen een IQ is wat bepaalt of iemand hb is. Er is een hele lijst aan eigenschappen van een kind wat bepaalt of het hb is of niet. Sjaak is niet getest, dus volgens veel mensen kan ik niet weten of hij uhb is of niet. “Wat is zijn IQ dan?” Ja, dat weet ik dus niet. Maar voor mij staat het ondertussen als een paal boven water. Daardoor sta ik er ook een stuk meer zelfverzekerd in als moeder. Die test gaat er ooit nog wel een keer komen en dat zal mij nog meer sterken, maar voor nu heb ik dat niet nodig.

School is begonnen! Sjaak is begonnen in groep 5, in een 4/5/6-combiklas met in totaal 12 leerlingen. Hij ligt nu doodmoe op de grond op een dekbed en onder drie dekens met zijn ipad, maar hij had wel een goede dag, geloof ik. Hij werd vanmorgen zo tof ontvangen door zijn oude en nieuwe klasgenoten O+ Iedereen mag hem heel graag, merk ik daar altijd. En dat vind ik zo mooi om te zien O+
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan. Maar zoals twist al zei, ik weet het oprecht niet (meer). Het is iig geen standaard hb kind (als er al zoiets bestaat). Tot een jaar of 5/6 had hij een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, dat weet ik zeker. Maar het is niet zo dat hij thuis al kon lezen op zijn 4e of met 3 jaar al enorm ingewikkelde tekeningen maakte.

Het zijn meer dingen als woordenschat, manier van denken, redeneren, analyseren waaruit blijkt dat hij bepaalde inzichten heeft die niet direct bij de leeftijd passen. Zijn rapporten horen bij een kind dat net onder gemiddeld scoort, behalve voor rekenen, daar blinkt hij in uit. Ik wéét dat dat niet strookt met de potentie die hij heeft, maar of hij hb is? Hij zegt ook bijna nooit iets negatiefs over school. Niet dat hij het makkelijk of saai vindt. Daarom vond ik het ook zo knap dat hij vorige week durfde toe te geven dat hij soms iets niet invult omdat hij niet zeker weet of het antwoord goed is.

Het lijstje met kenmerken voor onderpresteren, daar scoorde hij afgelopen jaar behoorlijk hoog op. Dat heeft me wel net het zetje gegeven dat ik nodig had, er vallen meer dingen op hun plek. Daarom wil ik nu eigenlijk graag wél een test, niet per se voor het getalletje, maar wel om inzicht te krijgen waar voor hem winst kan zitten. Dan is er gerichter hulp mogelijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201263673
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 09:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan.
Ik weet niet of ik het eerder heb gedaan, maar ik wil met je delen hoe ik ermee omga. Dat is anders dan hier gebruikelijk is. Werp het gerust terzijde.

Ik heb zelf niet zoveel vertrouwen in het vermogen van basisscholen om kinderen uit te dagen. Ik ben onderwijskundige, dus dat is een flinke uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, klassen waarin leerkrachten het écht anders weten te doen, maar zelden gebeurt dat schoolbreed. Meestal ben je afhankelijk van individuele leerkrachten en je weet nu eenmaal niet welke leerkracht je kind krijgt en of die leerkracht er volgend jaar nog is.

Testen zie ik als een laatste redmiddel. Ik kan me voorstellen dat een IQ-test helpt als een leerkracht het miskende potentieel van je kind niet ziet. Idealiter is dat niet nodig omdat de leerkracht de informatie die jij als ouder geeft serieus neemt. Maar zelfs als de leerkracht het wel ziet, dan loop je meestal tegen mijn vorige punt op. Tel daarbij op dat het nog steeds dikke crisis is in onderwijsland: hoge werkdruk, moeite om nieuwe leerkrachten te vinden, vrijwel geen beschikbaarheid van invalleerkrachten. Wat mogen we verwachten van een overbelaste leerkracht die een klas vol met kinderen heeft die allemaal uniek zijn en aandacht verdienen?

Ik zie de basisschoolperiode als een periode waarin kinderen veel over sociale processen leren. Het benutten van het potentieel komt later wel. Het is geen alles of niets nu. Onze oudste is net aan de middelbare school begonnen. Ik heb hem nog niet eerder zo enthousiast thuis horen komen van school. Elke dag heeft hij bovendien twee keuze-uren. Niet alles is even leuk, maar eindelijk krijgt hij die felbegeerde uitdaging én krijgt hij meer controle over hoe hij zijn tijd besteedt..

Er zijn hier twee lastige aspecten aan: je kind moet niet tot de middelbare school doodongelukkig zijn en je kind moet de eindtoets goed genoeg maken om op een passend niveau terecht te komen. Het tweede kun je nog min of meer omzeilen door voor een middelbare school te kiezen die een brede brugklas heeft. Het eerste is de grootste uitdaging, vind ik. Onze oudste vond school vreselijk maar droeg z'n lot gelaten - zo deed ik dat vroeger ook. Onze jongste heeft extreme periodes waarin ze écht niet naar school wil en we haar op school afzetten terwijl ze over zit te geven. Daar is geen quick fix voor. We knuffelen haar als ze verdrietig is, geven haar ruimte als ze alleen wil zijn, laten haar razen als ze boos is. Ik heb foefjes om te proberen haar meer aandacht te laten geven aan de leuke dingen die zich op een dag voordoen. Maar het valt allemaal niet mee. Als ik lees dat er kinderen zijn die uit het raam willen springen, dan breekt m'n hart.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201264507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
Er zijn hier twee lastige aspecten aan: je kind moet niet tot de middelbare school doodongelukkig zijn en je kind moet de eindtoets goed genoeg maken om op een passend niveau terecht te komen. Het tweede kun je nog min of meer omzeilen door voor een middelbare school te kiezen die een brede brugklas heeft. Het eerste is de grootste uitdaging, vind ik. Onze oudste vond school vreselijk maar droeg z'n lot gelaten - zo deed ik dat vroeger ook. Onze jongste heeft extreme periodes waarin ze écht niet naar school wil en we haar op school afzetten terwijl ze over zit te geven. Daar is geen quick fix voor. We knuffelen haar als ze verdrietig is, geven haar ruimte als ze alleen wil zijn, laten haar razen als ze boos is. Ik heb foefjes om te proberen haar meer aandacht te laten geven aan de leuke dingen die zich op een dag voordoen. Maar het valt allemaal niet mee. Als ik lees dat er kinderen zijn die uit het raam willen springen, dan breekt m'n hart.
Mijn oudste deed ook gewoon zijn ding, wat gelaten, net als ik vroeger. Ik denk ook niet dat hij HB is, maar wel slim zat..

De jongste heeft hier de strijd. Nu even niet, maar naast die frustraties heeft hij ook issues om zijn emoties te remmen/herkennen en dan zien de meeste mensen het pas als het al hoog zit.. Ik zie dan dat het niet goed gaat, maar op het moment dat hij het uit, is het gelijk razen en zit hij al op het uiterste van wat "gewoon" is. Dan sla je vlot door naar uit het raam willen springen.. Daar gaan we nu met PMT aan werken, het is een samenkomst van twee problemen die elkaar versterken.

Afleiden hebben we wel geprobeerd, maar hij leert er zijn emoties niet van remmen/herkennen blijkt. Hij kan niet zelf omschakelen van die negatieve gevoelens naar goede. Het blijft gewoon aanwezig. Dan loopt het emmertje over een schooldag wel op. Dat remmen/ontspannen is iets dat hij wel eens moet leren. Hij beseft het nu zelf ook en wil zelf ook, dus nu is het er de tijd voor.
pi_201264525
Ik vind het een mooie insteek en heel bewonderenswaardig om er zo in te staan. Misschien kan jij ook beter de lange termijn overzien door je achtergrond, maar ik voel het soms een beetje als toen met een baby in een moeilijke fase. Dat gevoel dat het voor altijd zo blijft en nooit beter wordt. Ik word echt verdrietig bij het idee dat we thuis nog minimaal 3 jaar in een situatie zitten waarin kinderen frustraties op ons/elkaar botvieren, omdat ze op school niet gezien worden. En nee, ze zijn niet doodongelukkig op school, ze gaan 19 van de 20 dagen met goede zin erheen. Oudste haalt veel voldoening uit zijn sport, daar wordt hij gezien en gelooft hij in zichzelf. Dat zorgt voor een redelijke balans. Jongste is sociaal heel sterk en denkt volgens mij dat school een soort praatclubje is _O- ;). Maar ze zijn thuis heel intens en het beïnvloedt ons gezinsleven te veel. Deels is dat karakter hoor, maar ik zie ook invloed door hoe het op school gaat.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201265198
Ondanks dat D soms best heftig is, heeft het hier weinig invloed op de dagelijkse dingen in het gezin. De oudste is 4,5 jaar ouder en behoorlijk kalm. Die haalt zijn schouders wel op als D weer eens gaat. Hij is als puber ook al een stukje zelfstandiger, dat scheelt. En ik ben thuisblijfmoeder, dus heb tijd genoeg om er te verdelen.

Toen ze jonger waren was het juist wel handig. D kon makkelijk mee met de vriendjes van oudste, ook spelletjes konden we prima met het gezin spelen, en gamen doen ze ook samen of met vriendjes. Nu zijn we begonnen aan D&D.

Ik denk dat het hier wel scheelt dat het 1 druktemaker tegenover 3 rustige mensen is. Dan is de dynamiek niet zo snel verstoort..
pi_201266026
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet niet of ik het eerder heb gedaan, maar ik wil met je delen hoe ik ermee omga. Dat is anders dan hier gebruikelijk is. Werp het gerust terzijde.

Ik heb zelf niet zoveel vertrouwen in het vermogen van basisscholen om kinderen uit te dagen. Ik ben onderwijskundige, dus dat is een flinke uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, klassen waarin leerkrachten het écht anders weten te doen, maar zelden gebeurt dat schoolbreed. Meestal ben je afhankelijk van individuele leerkrachten en je weet nu eenmaal niet welke leerkracht je kind krijgt en of die leerkracht er volgend jaar nog is.

Testen zie ik als een laatste redmiddel. Ik kan me voorstellen dat een IQ-test helpt als een leerkracht het miskende potentieel van je kind niet ziet. Idealiter is dat niet nodig omdat de leerkracht de informatie die jij als ouder geeft serieus neemt. Maar zelfs als de leerkracht het wel ziet, dan loop je meestal tegen mijn vorige punt op. Tel daarbij op dat het nog steeds dikke crisis is in onderwijsland: hoge werkdruk, moeite om nieuwe leerkrachten te vinden, vrijwel geen beschikbaarheid van invalleerkrachten. Wat mogen we verwachten van een overbelaste leerkracht die een klas vol met kinderen heeft die allemaal uniek zijn en aandacht verdienen?
Vooropgesteld dat ik niet denk dat je het zo bedoelt: dit stuk leest een beetje alsof je het als ouder bij voorbaat maar op moet geven ofzo -O-

Ik snap ook echt wel dat een leerkracht meer kinderen in de klas heeft dan de mijne en dat het nooit lukt om elk kind exact aan te bieden wat het nodig heeft. Maar ik vind wel dat ik mag verwachten dat een leerkracht het probeert, toch?

Ik snap geloof ik niet zo goed wat je punt met bovenstaande is..?
quote:
Ik zie de basisschoolperiode als een periode waarin kinderen veel over sociale processen leren. Het benutten van het potentieel komt later wel. Het is geen alles of niets nu.
Ook dit vind ik vrij zwart-wit eigenlijk. Het is geen alles of niets, zeg je. Maar tegelijkertijd lijkt het wel of-of te zijn; sociale processen óf proberen het potentieel van een kind te benutten. Waarom kan het niet beiden?

Met een hoop in je post ben ik het eens hoor, maar het staat er nu vrij negatief of ontmoedigend vind ik.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201266097
Hier kon de start van groep 3 bijna niet beter gaan eigenlijk. Ik heb al wel 20x gehoord hoe leuk groep 3 wel niet is O+

Ook de juffen lijken het echt heel serieus op te pakken. Ze heeft op ma+di de ene juf en wo+do+vr de ander. Maar de wo/do/vr juf doet op dinsdag ook RT voor verschillende groepen. Ze heeft gisteren (tweede schooldag) meteen het initiatief genomen om onze Minion mee te nemen in haar RT rondje, zodat ze elke week wat begeleiding krijgt bij het pluswerk :s)

Zó fijn dat ze én zelf zulke initiatieven nemen én pluswerk dus niet alleen maar zien als extra werk O+ en dat meteen al in de eerste schoolweek ook.
Ik hoop dat die 1-op-1 tijd er ook toe leidt dat ze een fijne band opbouwt met de juf, da's helemaal mooi meegenomen :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  woensdag 8 september 2021 @ 14:44:53 #64
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201266335
Ik denk dat scholen juist meer dan ooit bezig zijn met adaptief onderwijs en niet alleen naar de onderkant waar de inspectie met een vergrootglas bovenop zit maar ook naar de bovenkant.
Plusklassen, klasoverstijgend bepaalde vakken aanbieden waarbij de kinderen dus rouleren binnen het gebouw om op hun eigen niveau te werken. Het is niet perfect en niet voor iedereen afdoende nog maar ze werken er aan en alleen met feedback kan men leren en dit blijven verbeteren.

Wat ik wel zie is dat een vriendin in het onderwijs, het relaxter heeft sinds ze middenin Den Haag op een multiculti school werkt dan toen ze op een kakschool in een dorp werkte. Op de school in de stad krijgen ze voor al die kinderen waar Nederlands de tweede taal is zoveel extra geld dat er veel handjes en materialen zijn terwijl op de kak school je voor de plus kinderen niks extra's kreeg. Dat is iets waar de overheid in mag duiken. Niet alleen resources voor de onderkant maar ook de bovenkant.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 8 september 2021 @ 14:51:15 #65
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_201266401
Ik denk zelf wel dat de begeleiding beter is dan vroeger. Zelf heb ik eindeloos veel Taltaal- en Loco-boekjes doorgewerkt op de basisschool, maar verder was er niets qua pluswerk. Ook de kinderen die meer begeleiding nodig hadden, kregen dat niet echt.
Tegenwoordig is er natuurlijk veel meer kennis van verschillende 'beperkingen' (ADHD, ASS, dyslexie enz. en aan de andere kant HB, HSP enz. en ook nog in combinatie met elkaar) en dus heeft ieder kind een eigen aanpak nodig. En dat kost natuurlijk veel meer tijd van de leerkracht.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 8 september 2021 @ 14:55:16 #66
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_201266440
Foutje!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_201266544
quote:
en dus heeft ieder kind een eigen aanpak nodig. En dat kost natuurlijk veel meer tijd van de leerkracht.
Maar is dit dan echt zó extreem tegenwoordig? Ik lees zulke uitspraken echt heel vaak, dat 'elk kind tegenwoordig wel een labeltje heeft', maar ik heb het idee dat het vooral zulke uitspraken zijn die exponentieel toenemen eigenlijk...

Ik geloof echt wel dat er veel meer kinderen met labeltjes zijn dan pak 'm beet 30 jaar geleden hoor. Maar dat geldt net zozeer voor medische aandoeningen, simpelweg omdat we nu veel meer kennis en middelen hebben.

Maar ik herken het beeld geloof ik niet zo dat er in elke klas van 30 leerlingen, 25 zijn die een labeltje hebben ofzo. Maar goed, mijn perceptie kan uiteraard ook niet representatief zijn hè.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  woensdag 8 september 2021 @ 15:16:03 #68
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_201266640
Het is niet per se zo dat ze een label hebben, maar ieder kind is anders en is goed in andere dingen. En er is veel meer verwachting dat de leerkrachten rekening houden met de verschillende kwaliteiten en behoeften van alle leerlingen. Vroeger was de enige differentiatie het niveaulezen, in 6 groepjes geloof ik. Nu zijn er veel meer plusklassen, begeleidingsgroepjes voor verschillende dingen enz. En meer methodes die differentiatie aanbieden.
Ik denk ook dat ouders veel mondiger zijn. Vroeger stuurde je je kind naar school en kwam je pas in contact met de leerkracht als er echt iets aan de hand was. Nu kan iedere ouder de leerkracht mailen of appen en doen ze dat dus ook steeds. En er zijn natuurlijk veel meer toetsen en leerlingvolgsystemen waar de leerkrachten iets mee moeten, dus dat kost ook tijd. De hoeveelheid ondersteuning in de klas is niet meegegroeid met de eisen die aan leerkrachten gesteld worden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_201266715
Het aantal kinderen met problemen is niet toegenomen denk ik, al is er meer erkenning. Maar omdat er bezuinigd is op het speciaal onderwijs, blijven kinderen wel veel langer op het reguliere onderwijs dan 10 jaar terug (en daarvoor). Er moet voor meer leerlingen passend onderwijs geboden worden, zonder dat er meer leerkrachten zijn om dit goed te begeleiden. In de opleiding is hier ook maar weinig aandacht voor. En dan hebben we het nog niet over toegenomen administratieve lasten, inderdaad. Dus na verloop van tijd gaat dat behoorlijk knellen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201266728
Er is sprake van een begaafdheidsinflatie. Wat nu "hoogbegaafd" wordt genoemd, was vroeger normaal. Echter, er is in de laatste decenniën een enorm toestroom gekomen van feitelijk zwakbegaafden, die men uit coulance maar "normaal" is gaan noemen. Waardoor de feitelijk normale kinderen nu "hoogbegaafd" zijn. Afgezet tegen het gedaalde niveau van onderwijs klopt dat dan weer.
pi_201268016
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 14:21 schreef twist02 het volgende:
Hier kon de start van groep 3 bijna niet beter gaan eigenlijk. Ik heb al wel 20x gehoord hoe leuk groep 3 wel niet is O+

Ook de juffen lijken het echt heel serieus op te pakken. Ze heeft op ma+di de ene juf en wo+do+vr de ander. Maar de wo/do/vr juf doet op dinsdag ook RT voor verschillende groepen. Ze heeft gisteren (tweede schooldag) meteen het initiatief genomen om onze Minion mee te nemen in haar RT rondje, zodat ze elke week wat begeleiding krijgt bij het pluswerk :s)

Zó fijn dat ze én zelf zulke initiatieven nemen én pluswerk dus niet alleen maar zien als extra werk O+ en dat meteen al in de eerste schoolweek ook.
Ik hoop dat die 1-op-1 tijd er ook toe leidt dat ze een fijne band opbouwt met de juf, da's helemaal mooi meegenomen :)
Wat fijn O+ Dat doet die juf wel erg goed zo.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:08 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.
Hoe ging het gister met Sticker? En vandaag?

quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:22 schreef Phaidra het volgende:
Het aantal kinderen met problemen is niet toegenomen denk ik, al is er meer erkenning. Maar omdat er bezuinigd is op het speciaal onderwijs, blijven kinderen wel veel langer op het reguliere onderwijs dan 10 jaar terug (en daarvoor). Er moet voor meer leerlingen passend onderwijs geboden worden, zonder dat er meer leerkrachten zijn om dit goed te begeleiden. In de opleiding is hier ook maar weinig aandacht voor. En dan hebben we het nog niet over toegenomen administratieve lasten, inderdaad. Dus na verloop van tijd gaat dat behoorlijk knellen.
Dit denk ik ook. De kans is redelijk groot dat (bijna) alle users die in dit topic schrijven over hun (u)hb-kind, zelf ook (u)hb zijn (het is nou eenmaal erfelijk). Ik heb vroeger alleen maar bijles links en rechts gehad, omdat ik niet mee kon (of wilde) met de rest van de klas. Maar er was echt niemand die eraan dacht dat ik wellicht hb was. Nu wordt het volgens mij veel eerder herkend.
pi_201268038
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 12:04 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind het een mooie insteek en heel bewonderenswaardig om er zo in te staan. Misschien kan jij ook beter de lange termijn overzien door je achtergrond, maar ik voel het soms een beetje als toen met een baby in een moeilijke fase.
Ja, dat is ook zo. En ik heb een rotsvast vertrouwen dat het goedkomt omdat ik dat zelf heb meegemaakt. Het heeft wel even geduurd. Pas toen ik ging promoveren, voelde ik me op m'n plek wat opleiding/werk betreft. Je plek in de wereld vinden is sowieso al geen eenvoudige opgave

Ik kan het zelf ook wel aardig loslaten dat dingen die voor andere kinderen normaal zijn dat voor mijn kinderen niet zijn. Zwemles was een drama bij de jongste, net als leren fietsen. Ze kan het inmiddels allebei, maar ze heeft bijvoorbeeld geen zwemdiploma's. Andere ouders vinden het schokkend als ik dat zeg. Ze hebben niet de extreme stress en angst bij haar gezien tijdens zwemles. Ik probeer m'n kinderen bij te brengen dat iedereen wel wat heeft, dus zij hoeven zich niet slecht te voelen als iets niet lukt en ze veroordelen andere kinderen niet als die iets niet niet kunnen wat voor hen vanzelfsprekend is.

quote:
Dat gevoel dat het voor altijd zo blijft en nooit beter wordt. Ik word echt verdrietig bij het idee dat we thuis nog minimaal 3 jaar in een situatie zitten waarin kinderen frustraties op ons/elkaar botvieren, omdat ze op school niet gezien worden.
Dat botvieren gebeurt logischerwijs in de veilige thuisomgeving. Dat is begrijpelijk maar rot voor jou, voor jullie. Wij hebben het vooral zwaar met de jongste, die juist wat toetsen en zo betreft fluitend de schoolperiode doorgaat. De coronaperiode was zalig: vrijheid, blijheid. Sindsdien gaat het weer moeizaam. Maar ik moet ook zeggen dat het met vlagen erger is (de start van een schooljaar is zo'n zwaar moment) en dat ze naarmate ze ouder wordt beter met haar frustraties om kan gaan. Eerst wilde ze er bijvoorbeeld niet over praten en wilde ze niks van me aannemen, maar nu merk ik dat ze iets met mijn suggesties doet. Erover praten blijft nog wel moeilijk.

Het helpt mij ook wel om te beseffen dat de momenten van frustratie (bij ons althans) niet de overhand hebben. Dat voelt wel eens zo omdat ze zo'n grote impact hebben, maar meestal hebben we het gewoon fijn samen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201268054
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 09:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan. Maar zoals twist al zei, ik weet het oprecht niet (meer). Het is iig geen standaard hb kind (als er al zoiets bestaat). Tot een jaar of 5/6 had hij een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, dat weet ik zeker. Maar het is niet zo dat hij thuis al kon lezen op zijn 4e of met 3 jaar al enorm ingewikkelde tekeningen maakte.

Het zijn meer dingen als woordenschat, manier van denken, redeneren, analyseren waaruit blijkt dat hij bepaalde inzichten heeft die niet direct bij de leeftijd passen. Zijn rapporten horen bij een kind dat net onder gemiddeld scoort, behalve voor rekenen, daar blinkt hij in uit. Ik wéét dat dat niet strookt met de potentie die hij heeft, maar of hij hb is? Hij zegt ook bijna nooit iets negatiefs over school. Niet dat hij het makkelijk of saai vindt. Daarom vond ik het ook zo knap dat hij vorige week durfde toe te geven dat hij soms iets niet invult omdat hij niet zeker weet of het antwoord goed is.

Het lijstje met kenmerken voor onderpresteren, daar scoorde hij afgelopen jaar behoorlijk hoog op. Dat heeft me wel net het zetje gegeven dat ik nodig had, er vallen meer dingen op hun plek. Daarom wil ik nu eigenlijk graag wél een test, niet per se voor het getalletje, maar wel om inzicht te krijgen waar voor hem winst kan zitten. Dan is er gerichter hulp mogelijk.
Ik denk dat een ontwikkelingsvoorsprong die groter is dan een paar maanden en die langer duurt dan een paar maanden, niet zomaar verdwijnt bij een kind, maar wel minder zichtbaar kan worden door aanpassingsgedrag en onderpresteren, maar ook door verkeerde begeleiding. Het potentieel van het kind blijft wel bestaan. Ongeacht een test lijkt het er dus wel op dat er bij jullie niet goed begeleidt wordt. Ja, dan kan een test helpend zijn om jezelf en school ervan te overtuigen.
pi_201268080
Schooldag 2 gister ging ook goed! Vandaag is Sjaak thuis en er was vanmorgen echt geen land mee te bezeilen. Ik kreeg de award voor “STOMSTE MOEDER VAN DE HELE WERELD” naar mijn hoofd en hij kon alleen maar schreeuwen, huilen en slaan. Sneu... Na de lunch trok hij wat bij gelukkig en de middag was best leuk. Nu is de koek weer op en wordt het weer even wat lastiger.
pi_201268384
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 14:13 schreef twist02 het volgende:

[..]
Vooropgesteld dat ik niet denk dat je het zo bedoelt: dit stuk leest een beetje alsof je het als ouder bij voorbaat maar op moet geven ofzo -O-
Ik snap dat het controversieel is. Daarom schreef ik: werp het gerust terzijde. Beroepstechnisch zal ik doen wat ik kan om het onderwijs beter te maken, maar als ouder accepteer ik de gebreken van het systeem. Als ik het idee had dat m'n kind beter af zou zijn als ik het zou laten testen en een (op het individu gericht) ondersteuningstraject in zou laten gaan, dan zou ik dat wel doen. Maar ik denk dat dat niet zo is.

We hebben wel wat opties aangereikt gekregen die bij sommige kinderen misschien uitkomst bieden, zoals de Day a week-school volgen en het overslaan van een klas, maar voor onze jongste is dat niets. Het belangrijkste aan school is voor haar juist de vriendinnengroep en ik pieker er niet over om haar daaruit te halen. Een optie die ik wel aardig vond is dat ze een deel van de instructie met hogere klassen kan volgen, maar ook dat wil ze pertinent niet. Ze wil niet anders zijn en ze wil bij haar vriendinnen blijven - ik snap dat wel.

quote:
Ik snap ook echt wel dat een leerkracht meer kinderen in de klas heeft dan de mijne en dat het nooit lukt om elk kind exact aan te bieden wat het nodig heeft. Maar ik vind wel dat ik mag verwachten dat een leerkracht het probeert, toch?
Ik heb de leerkracht van onze oudste bijvoorbeeld geprobeerd uit te leggen waarom ik bijzonder weinig waarde hecht aan het onderdeel begrijpen lezen, waar onze zoon niet goed op scoorde, maar dat was aan dovemansoren gericht. Begrijpend lezen was volgens de leerkracht nu eenmaal ontzettend belangrijk, ook voor de middelbare school. Tja, zulke denkbeelden help ik er echt niet zomaar uit. Op de universiteit kan ik de orthopedagogen en onderwijskundigen van de toekomst helpen kritisch te reflecteren op bestaande praktijken, maar als ouder is het vechten tegen een ogenschijnlijk onwrikbaar systeem. Zo'n toets heeft voor mij weliswaar weinig waarde, maar in het systeem is het die toets die mogelijkheden opent of afsluit. Het is eenvoudiger, minder frustrerend, om dat te accepteren. Zoon en ik hebben het op vrijdagmiddagen gezellig gemaakt en samen geoefend. Nu is-ie van dat rotvak af.

quote:
Ook dit vind ik vrij zwart-wit eigenlijk. Het is geen alles of niets, zeg je. Maar tegelijkertijd lijkt het wel of-of te zijn; sociale processen óf proberen het potentieel van een kind te benutten. Waarom kan het niet beiden?
Ik ben niet voor niets onderwijskundige geworden: ook ik vind het moeilijk te verteren dat het niet beide zou kunnen. Dat kan in mijn ogen wel, maar dan niet via de route die nu vaak wordt genomen waarin orthopedagogen testen afnemen en veelal met op het individuele kind gerichte ondersteuningsmaatregelen komen. Ik denk dat de sleutel in de groep en in de didactiek ligt. Eén van de dingen die ik in m'n werk doe, is kleuterleerkrachten al daarbij helpen. Er gebeuren dan fantastische dingen! Het vraagt wel erg veel van leerkrachten, die zich bovendien vaak niet gesteund voelen door collega's.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 september 2021 @ 19:03:19 #76
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201269387
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben niet voor niets onderwijskundige geworden: ook ik vind het moeilijk te verteren dat het niet beide zou kunnen. Dat kan in mijn ogen wel, maar dan niet via de route die nu vaak wordt genomen waarin orthopedagogen testen afnemen en veelal met op het individuele kind gerichte ondersteuningsmaatregelen komen. Ik denk dat de sleutel in de groep en in de didactiek ligt. Eén van de dingen die ik in m'n werk doe, is kleuterleerkrachten al daarbij helpen. Er gebeuren dan fantastische dingen! Het vraagt wel erg veel van leerkrachten, die zich bovendien vaak niet gesteund voelen door collega's.
Kun je hier voorbeelden van noemen?
  woensdag 8 september 2021 @ 19:04:40 #77
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201269404
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:06 schreef twist02 het volgende:

[..]
Maar is dit dan echt zó extreem tegenwoordig? Ik lees zulke uitspraken echt heel vaak, dat 'elk kind tegenwoordig wel een labeltje heeft', maar ik heb het idee dat het vooral zulke uitspraken zijn die exponentieel toenemen eigenlijk...

Ik geloof echt wel dat er veel meer kinderen met labeltjes zijn dan pak 'm beet 30 jaar geleden hoor. Maar dat geldt net zozeer voor medische aandoeningen, simpelweg omdat we nu veel meer kennis en middelen hebben.

Maar ik herken het beeld geloof ik niet zo dat er in elke klas van 30 leerlingen, 25 zijn die een labeltje hebben ofzo. Maar goed, mijn perceptie kan uiteraard ook niet representatief zijn hè.
Ik herken het ook niet. Ik ken meer ouders die over bovenstaande klagen, dan mensen die daadwerkelijk een kind met een label hebben.
pi_201275421
Wat ik hier wel zie is dat kinderen geen labeltje hebben, maar dat de ouders wel dingen eisen.. Zoals extra lesjes zodat een kind een niveau hoger kan, of omdat een vriendinnetje dat ook krijgt, ofzo. Ouders zijn ook wat kritischer dan de ouders vroeger. Vroeger wist de leerkracht (of arts of politieagent) wel hoe het zat en namen de ouders het voor waar aan. Nu kijken de ouders verder, zien meer opties, en willen die dan ook. Dat is niet zozeer specifiek voor scholen, denk ik eigenlijk, meer een veranderende maatschappij.

Hier is het hele HB gebeuren grotendeels naar de externe plusklas geschoven. Die geeft ook extra schoolwerk mee voor de andere dagen en D heeft ook 1-op-1 lessen gehad onder schooltijd van zijn HB-juf.

In ons geval zit het kind nu sociaal echt op zijn plek. Ik had hem best een groep of 2 hoger kunnen hebben, of als ik de kleuterjuf volgde een klas lager(onderpresterend). Maar aangezien cognitie een ding zal blijven in dit systeem, kan ik beter mikken op het sociale deel. Dat zorgt dat hij nog wel naar school wil. Als dat omgedraaid was, denk ik dat hij uiteindelijk gestrand was, want het is een heel sociaal kind. Cognitie doen we zo goed als het kan erbij door die plusklas..
pi_201275926
Hier geen labeltje, alleen een vermoeden. En dan merk je dus inderdaad dat er geen pluswerk is, dat leerkrachten het toch eerst zelf aan willen zien. Terwijl het kind met label wel meteen kan starten. Ik wik geen kritische ouder zijn of dingen eisen maar ik baal daar toch wel van. Er is elk jaar een overdracht, het zou duidelijkheid in zijn dossier moeten staan. Kind vindt groep 6 nu dus ook stom en saai.
pi_201276193
D heeft hier ook geluk dat hij in combiklassen zit. Nu groep 7, maar zelfde leerkracht als vorig jaar en volgend jaar. Dan hoef je niet elke keer weer het verhaal uit te leggen. Kan me voorstellen dat het frustreert dat als iets bij de ene leerkracht werkt (pluswerk), de volgende lekker zijn eigen plan trekt..
pi_201276356
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat ik hier wel zie is dat kinderen geen labeltje hebben, maar dat de ouders wel dingen eisen.. Zoals extra lesjes zodat een kind een niveau hoger kan, of omdat een vriendinnetje dat ook krijgt, ofzo. Ouders zijn ook wat kritischer dan de ouders vroeger. Vroeger wist de leerkracht (of arts of politieagent) wel hoe het zat en namen de ouders het voor waar aan. Nu kijken de ouders verder, zien meer opties, en willen die dan ook. Dat is niet zozeer specifiek voor scholen, denk ik eigenlijk, meer een veranderende maatschappij.
Dit is sowieso waar ja, ik denk ook dat bijv. artsen hier inderdaad ook veel vaker tegenaan lopen dan vroeger.

Wat je zegt over 'omdat een vriendinnetje dat ook krijgt' vind ik nog wel lastig trouwens. Tegen andere ouders op school vertel ik weinig over de extra dingen die onze Minion krijgt. Ten eerste omdat ik dan dus nog meer negatieve reacties verwacht zoals ik eerder zei, en ook omdat ik me voor kan stellen dat er dan opeens een hoop ouders bij de juffen aan de bel gaan trekken waarom hun kind dat niet krijgt (dat heb ik liever niet op m'n geweten :+ ).

Maar da's natuurlijk een kwestie van tijd totdat zulke dingen op gaan vallen, zeker als ze bijv. regelmatig uit de klas is voor pluswerk/plusklas. Ik had het er vorig jaar al met de moeder van een vriendinnetje over, die vroeg hoe dat precies zat en hoe onze Minion in die plusklas gekomen was. Ik kan het ontzettend goed met haar vinden, dus heb uitgelegd dat het vooral school was die dat initiatief genomen hebben, maar zij heeft erg het gevoel tegen een muur aan te lopen als ze er op aanstuurt bij de juf (dat botert sowieso niet helemaal goed).
Dat is verder ook niet aan mij natuurlijk, maar ik vind dat wel lastig, omdat er toch een soort "waarom jouw kind wel en de mijne niet" sfeer ontstaat... :{
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201276449
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:41 schreef twist02 het volgende:

[..]
Maar da's natuurlijk een kwestie van tijd totdat zulke dingen op gaan vallen, zeker als ze bijv. regelmatig uit de klas is voor pluswerk/plusklas.
Het is bij D op school wel anders denk ik. Omdat je al 3 groepen in een klas hebt, is er al veel meer gericht op kleine groepjes. Vorig jaar zaten er 6 HB kinderen (IQ getest) in die klas, die op 4 verschillende dagen naar de plusklas waren en dan na de lunch terugkwamen. Dit jaar zijn het er 4 of 5, maar dan ben je niet echt een uitzondering.

Ze waren tijdens Corona al aan het overwegen om de plusklas wel bij ons op school te gaan geven, aangezien ze een groot leverancier zijn. :@

Ik sprak wel een ouder die zich afvroeg waarom haar kind niet was geselecteerd, de hare was toch ook slim.. Ja, net als mijn oudste, is ze gewoon slim. Maar niet zover dat er extra hulp nodig zou zijn. Ze loopt niet vast gaat prima. Dat kan ik prima uitleggen omdat ik beide types slim heb..
pi_201276513
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik sprak wel een ouder die zich afvroeg waarom haar kind niet was geselecteerd, de hare was toch ook slim.. Ja, net als mijn oudste, is ze gewoon slim. Maar niet zover dat er extra hulp nodig zou zijn. Ze loopt niet vast gaat prima. Dat kan ik prima uitleggen omdat ik beide types slim heb..
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.

Maar goed, ik sta er meer in als @Claudia_x Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201276543
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.

Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x. Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Klopt, dat zie je ook bij de plusklas dat het veel jongens zijn.
Dat was hier niet het geval. Ze had ook wel wat extra testen gehad (cito doortoetsen), maar ze zit gewoon echt lekker in haar vel en zit niet zo ver vooruit dat de plusklas een optie is.

Ik ben ook voor team sociaal. Maar dat moet wel lukken. Als dat ook lastig is, dan moet je iets anders verzinnen..
pi_201276714
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.

Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.

Het ging er -volgens mij- juist om dat er dus ook kinderen zijn die (totaal) geen fijne basisschooltijd hebben,
(onder andere) omdat ze niet voldoende uitgedaagd worden. Dan maakt het weinig uit of je kind 0 of 100 vrienden heeft; blijkbaar is dat niet altijd voldoende om er dus een fijne basisschooltijd van te maken.

Persoonlijk denk ik dat je het één niet belangrijker kunt vinden als het ander. Cognitief voldoende* uitgedaagd worden en sociaal op je plek zitten zijn volgens mij twee totaal verschillende behoeftes waaraan voldaan moet worden. Ik denk niet dat je vol kunt inzetten op het ene om daarmee het ander te compenseren.
Net als dat je fysiek behoefte hebt aan zowel zuurstof als voedsel; alle zuurstof in de wereld gaat je niet redden als je onvoldoende te eten hebt.

* 'Voldoende' betekent dus niet per se altijd op het toppen van je kunnen, maar daadwerkelijk 'voldoende' om het leuk/interessant genoeg te houden.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 9 september 2021 @ 12:15:05 #86
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_201276791
Dat vind ik dus wel lastig op dit moment... N is net begonnen in groep 3, dus ze zijn nu letters aan het leren. Die kent ze allang, maar ik geloof dat ze het nu nog wel prima vind om gewoon te doen wat de rest doet. En het is in de eerste weken ook al best vermoeiend om allemaal nieuwe kinderen te leren kennen. Voorlopig is er dus geen probleem.
Daarnaast is ze sowieso geen studiebol, het is niet zo dat ze de hele tijd sommetjes doet en leest. Deels misschien door faalangst, want ze doet alleen dingen waarvan ze vindt dat ze er goed in is, en deels omdat ze liever andere dingen doet.
Nu vind IK het dus zonde dat ze niet uitgedaagd wordt en ze er niet meer uithaalt, want ik ben (en was) als kind dus wel een enorme studiebol die probeerde goede cijfers te halen. Anderzijds had ik weinig vriendinnen, en N heeft die wel, dus wat is er dan beter? En wanneer moet je dan iets doen, als er een probleem is, of moet je proberen problemen voor te zijn?
Volgende week hebben we in elk geval een gesprek met de juf over wat te doen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_201276836
Cognitieve uitdaging klinkt als iets vrijblijvends waar je ook goed zonder kunt. Maar als je nooit leert om door een leerkuil te gaan dan kan dat later wel problemen opleveren. En dat is wat ik wil voorkomen. Het komt hem allemaal zo makkelijk aanwaaien maar hij weet niet hoe hij moet leren, als iets onverhoopt toch niet lukt, is het huis te klein. Met paniek en heel veel frustratie tot gevolg.
pi_201276870
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:08 schreef twist02 het volgende:

[..]
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.

Het ging er -volgens mij- juist om dat er dus ook kinderen zijn die (totaal) geen fijne basisschooltijd hebben,
(onder andere) omdat ze niet voldoende uitgedaagd worden. Dan maakt het weinig uit of je kind 0 of 100 vrienden heeft; blijkbaar is dat niet altijd voldoende om er dus een fijne basisschooltijd van te maken.

Persoonlijk denk ik dat je het één niet belangrijker kunt vinden als het ander. Cognitief voldoende* uitgedaagd worden en sociaal op je plek zitten zijn volgens mij twee totaal verschillende behoeftes waaraan voldaan moet worden. Ik denk niet dat je vol kunt inzetten op het ene om daarmee het ander te compenseren.
Net als dat je fysiek behoefte hebt aan zowel zuurstof als voedsel; alle zuurstof in de wereld gaat je niet redden als je onvoldoende te eten hebt.

* 'Voldoende' betekent dus niet per se altijd op het toppen van je kunnen, maar daadwerkelijk 'voldoende' om het leuk/interessant genoeg te houden.
Ik reageerde vooral op het stukje van Deepfreeze waarin ze vertelt over de moeder van een meisje waarvan de moeder denkt dat ze cognitief ook meer uitdaging zou kunnen gebruiken. Meisjes leveren nu eenmaal veel minder snel problemen op, omdat ze zich sneller aanpassen aan wat ze denken dat de omgeving van ze wil. Het feit dat ze geen problemen opleveren, betekent dus niet automatisch dat er geen ruimte zou zijn voor meer uitdaging en plusklassen. Dat is dus een van de nadelen van het huidige systeem: pas als ouders dringend erom vragen of een kind duidelijk problemen oplevert, wordt er actie ondernomen. Daarmee ga je dus voorbij aan een groep voornamelijk meisjes, maar dus sowieso de kinderen die zich aanpassen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201277312
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:15 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik dus wel lastig op dit moment... N is net begonnen in groep 3, dus ze zijn nu letters aan het leren. Die kent ze allang, maar ik geloof dat ze het nu nog wel prima vind om gewoon te doen wat de rest doet. En het is in de eerste weken ook al best vermoeiend om allemaal nieuwe kinderen te leren kennen. Voorlopig is er dus geen probleem.
Daarnaast is ze sowieso geen studiebol, het is niet zo dat ze de hele tijd sommetjes doet en leest. Deels misschien door faalangst, want ze doet alleen dingen waarvan ze vindt dat ze er goed in is, en deels omdat ze liever andere dingen doet.
Nu vind IK het dus zonde dat ze niet uitgedaagd wordt en ze er niet meer uithaalt, want ik ben (en was) als kind dus wel een enorme studiebol die probeerde goede cijfers te halen. Anderzijds had ik weinig vriendinnen, en N heeft die wel, dus wat is er dan beter? En wanneer moet je dan iets doen, als er een probleem is, of moet je proberen problemen voor te zijn?
Volgende week hebben we in elk geval een gesprek met de juf over wat te doen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is (maar da's waarschijnlijk niet eenvoudig) om erachter te komen of ze het inderdaad wel prima vindt zo en zelf misschien meer waarde hecht aan het sociale stuk, of dat ze zich gewoon aanpast.

In het eerste geval zit ze waarschijnlijk gewoon anders in elkaar dan jij. Dat is gevoelsmatig vooral voor jou lastig, maar zij vermaakt zich dan prima. In het tweede geval is er een groter potentieel probleem denk ik.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:19 schreef Kyara het volgende:
Cognitieve uitdaging klinkt als iets vrijblijvends waar je ook goed zonder kunt. Maar als je nooit leert om door een leerkuil te gaan dan kan dat later wel problemen opleveren. En dat is wat ik wil voorkomen. Het komt hem allemaal zo makkelijk aanwaaien maar hij weet niet hoe hij moet leren, als iets onverhoopt toch niet lukt, is het huis te klein. Met paniek en heel veel frustratie tot gevolg.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. En het is ook niet altijd zo glashelder dat de cognitieve uitdaging onvoldoende is natuurlijk.

Ik ben zelf recent van baan gewisseld en het voelt echt alsof ik wakker geworden ben ofzo. Ik weet eindelijk weer hoe het is om écht ergens m'n hoofd over te breken. Terwijl ik dus helemaal niet het idee had dat ik echt vastgelopen was in mijn vorige baan, misschien juist ook wel omdat ik er sociaal gezien heel goed op m'n plek zat (nu ook weer gelukkig).
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201277386
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik sprak wel een ouder die zich afvroeg waarom haar kind niet was geselecteerd, de hare was toch ook slim.. Ja, net als mijn oudste, is ze gewoon slim. Maar niet zover dat er extra hulp nodig zou zijn. Ze loopt niet vast gaat prima. Dat kan ik prima uitleggen omdat ik beide types slim heb..
Ja, dat laatste vind ik dus moeilijk. Want haar moeder geeft óók aan dat haar dochter er last van heeft, maar die uit het vooral thuis, dus da's minder zichtbaar voor de leerkrachten. En wie ben ik dan om 'goed te praten' dat haar dochter niet in een plusklas zit?

Ik ben serieus nog steeds bijna blij dat onze Minion eind groep 1 een soort mini-meltdown heeft gehad op school :@ want vanaf toen is het balletje echt gaan rollen.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 9 september 2021 @ 13:19:38 #91
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201277567
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:19 schreef Kyara het volgende:
Cognitieve uitdaging klinkt als iets vrijblijvends waar je ook goed zonder kunt. Maar als je nooit leert om door een leerkuil te gaan dan kan dat later wel problemen opleveren. En dat is wat ik wil voorkomen. Het komt hem allemaal zo makkelijk aanwaaien maar hij weet niet hoe hij moet leren, als iets onverhoopt toch niet lukt, is het huis te klein. Met paniek en heel veel frustratie tot gevolg.
Ja dat leren leren is ook echt waar ik mee zit. Dat herken ik van mijzelf :+ en hier leidt het ook tot tranen als het een keertje niet lukt maar de snappet geeft automatisch al veel moeilijker werk waar nog geen uitleg van geweest is soms, dus het is niet gek maar dat gaat er niet in bij hem.
Ik hoop dat de externe plusklas die eind deze maand start voorziet in die leercurve voor O.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_201277871
Dat leren leren is wel een ding. Bij D zie je aan de ene kant dat hij met de reguliere schoolstof nooit gaat leren om door een leerkuil te gaan. Maar daar heeft hij dus die plusklas voor. In ons geval is het dus niet vooruitgaan qua reguliere cognitieve stof, maar in verbreding en verdieping. En Russisch of Chinees

Want aan de andere kant zie je juist een jong kind dat eigenlijk nog echt een stuk ontwikkeling op emotioneel gebied te gaan te hebben.. Als je dan zou zeggen dat de ene -2 is en de andere +2, zit hij nu wel op zijn plek denk ik. Hij kan die leerkuil ook moeilijk door omdat hij emotioneel jong is (nog heel zwart wit, expressief, weinig nuance)..

Maar wat geschikt is verschilt zo per kind, wat de beste keuze is. En je bent afhankelijk van school/leerkracht dat er ook iets aangeboden wordt. En wij zoeken voor het emotionele stuk hulp buiten school.
Dat hij in groep 3 heel hard ging op de basisstof gaf hem de kans om een pre-plusklas in te stromen. Als je dan eenmaal in die stroom zit, dan wordt je kind automatisch al meer op dat gebied gezien.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:05 schreef twist02 het volgende:

[..]

Ik ben serieus nog steeds bijna blij dat onze Minion eind groep 1 een soort mini-meltdown heeft gehad op school :@ want vanaf toen is het balletje echt gaan rollen.
idem voor uit het raam willen springen hier.. Toen had ik opeens juf, de IB-er, de plusklasjuf, de orthopedagoog en iemand van de gemeente in gesprekken }:|
  donderdag 9 september 2021 @ 13:47:06 #93
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201277894
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:08 schreef twist02 het volgende:

[..]
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.

Het ging er -volgens mij- juist om dat er dus ook kinderen zijn die (totaal) geen fijne basisschooltijd hebben,
(onder andere) omdat ze niet voldoende uitgedaagd worden. Dan maakt het weinig uit of je kind 0 of 100 vrienden heeft; blijkbaar is dat niet altijd voldoende om er dus een fijne basisschooltijd van te maken.

* 'Voldoende' betekent dus niet per se altijd op het toppen van je kunnen, maar daadwerkelijk 'voldoende' om het leuk/interessant genoeg te houden.
Dit. De zoektocht naar wat passend onderwijs is voor een hoogbegaafd kind gaat niet over 'op de toppen van je kunnen presteren', maar over de enorme effecten op het welzijn van een kind als het chronisch niet gezien wordt, en wat er dan nodig is om aan te sluiten bij de behoeftes. Niet omdat er gymnasium geambieerd wordt, wel omdat de schade door school juist bij deze groep kinderen het grootst is (Onderwijsaffaire heeft daar niet lang geleden een interessante enquete over gehouden). Ik heb echt het idee dat veel mensen geen idee hebben van hoe het er uit ziet als een kind zulke schade heeft opgelopen, en hoe lang en heftig de weg terug omhoog weer is. Nu hebben wij een verhaal met een happy end, maar ik ken genoeg verhalen van kinderen die nooit meer naar school toe kunnen. En dan heeft het gebrek aan passend onderwijs dus invloed op de rest van je leven.
  donderdag 9 september 2021 @ 16:34:21 #94
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_201280013
Het leren leren kan eventueel ook buitenschools. Mijn jongste heeft pianoles waarbij veel aandacht wordt besteed aan het leerproces. Nu scheelt het dat haar pianolerares waarschijnlijk ook hb is en zich hierin ook verder schoolt.
Uiteraard is het ook belangrijk dat de school zelf hier ook aandacht voor heeft.

Over cognitieve en sociale ontwikkeling: als mijn kinderen voldoende cognitief aan hun trekken kwamen/komen, zitten ze beter in hun vel en zijn ze socialer. Onderschat en verwaarloos het cognitieve gedeelte niet! Niet omdat ze zo hoog mogelijk zouden moeten scoren, maar juist om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_201280876
Ik weet dat mijn kind op school geen sociale aansluiting gaat vinden, het verschil is echt veel te groot. Hij leert wel om te gaan met zijn klasgenoten, maar het zullen geen vrienden worden. Die zoek ik voor Sjaak dan ook buiten school om. Ondertussen heb ik er een paar gevonden gelukkig. Bij die kinderen kan hij zichzelf zijn en ik heb dan echt een ander kind O+
In ons geval is school er dus voor het cognitieve stuk, leren leren doen we thuis (ook met piano, maar Sjaak leert dat zichzelf aan, gaat daarbij vaak door de leerkuil) en in de plusklas werken ze aan andere vaardigheden. Die moet echter nog beginnen en daar heb ik binnenkort een informatie-avond over.
Bij de begeleiding zijn we bezig met het emotionele stuk.
  donderdag 9 september 2021 @ 19:36:41 #96
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201282627
Mijn kind zat op gitaarles drie jaar lang, wilde nauwelijks oefenen en kreeg nog complimentjes van de leraar. Niks leerkuil -O- :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_201282658
Balen, @laziness

J gaat (inmiddels) vrijwillig door de leerkuil met het spelen van Mario :D. Ach, het is een begin.
pi_201283430
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:38 schreef Hupje het volgende:
Balen, @:laziness

J gaat (inmiddels) vrijwillig door de leerkuil met het spelen van Mario :D. Ach, het is een begin.
Oh ja, dit ook.
pi_201284095
Hier ook piano. maandag les, dinsdag drama, woensdag gemopper. Tegen het weekend speelt hij het enthousiast en moet iedereen het horen. Om maandag weer nieuwe stof te krijgen. De juf is typisch, maar het werkt wel goed.
pi_201290498
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.

Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Ja, dit is zeker waar en ook een lastige. Ik zie dat ook vaak.

Ik vind het als docent best lastig dat ik ouders heb die op basis van hb alles willen verklaren, met coaches aankomen (die ik soms in hun benadering discutabel vind, omdat ze geen onderwijskundige achtergrond en ervaring hebben, maar wel ons willen vertellen wat we in de klas moeten doen en met veel stelligheid van alles poneren..) en meer uitdaging willen voor hun kind, terwijl het probleem dan toch wat ingewikkelder in elkaar zit in mijn ogen. Het is met of zonder label wel een gevaar van school (en vervolgens ook bij ouders) dat de nadruk zo ligt op het cognitieve aspect, in plaats van dat naar het gehele kind wordt gekeken. Ik werk op een school waar denk ik zo'n 20% van de leerlingen hoogbegaafd is. Van de meeste kinderen weet ik dat niet 'officieel', maar inmiddels herken ik het ook wel snel. En ja, dat zijn allemaal heel verschillende kinderen die allemaal weer anders functioneren.

Wat deze kinderen vaak wel gemeen met elkaar hebben, is dat ze zich op de basisschool weinig uitgedaagd voelden en ook minder aansluiting hadden. Eenmaal een paar jaar op de middelbare school wordt dit verleden, waarin ze vaak dus veel van elkaar herkennen, een soort 'rite de passage'. Ja, toen was het een beetje vervelend (letterlijk), maar dat is nu voorbij en nu zitten we op onze plek. Dat relativeert het wel weer een beetje. Ik sta er ook dubbel in: ik vind ook niet dat we ons daar zomaar bij neer moeten leggen, aan de andere kant geloof ik net als Claudia dat basisscholen op dit moment over het algemeen onvoldoende toegerust zijn om hier een oplossing voor te hebben en dat je als ouder daar ook niet teveel van moet verwachten. Ik denk ook dat het heel goed om te zorgen voor uitdagingen buiten school, door middel van hobby's e.d.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')