Crap . Wat rot, voor hem en jullie. Gaat hij 2 dagen achter elkaar naar school of is hij vandaag thuis?quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Crap . Wat rot, voor hem en jullie. Gaat hij 2 dagen achter elkaar naar school of is hij vandaag thuis?
oh bah.. Zo wil je niet starten..quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
Dat is fijn. Hopelijk is vandaag de eerste spanning eraf. Ik duim mee .quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:08 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.
Oh, wat klote joh! kan me voorstellen dat dat erin hakt bij jullie ja, vooral omdat jullie zo'n mooi plan hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:00 schreef Nanukerst het volgende:
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan. Maar zoals twist al zei, ik weet het oprecht niet (meer). Het is iig geen standaard hb kind (als er al zoiets bestaat). Tot een jaar of 5/6 had hij een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, dat weet ik zeker. Maar het is niet zo dat hij thuis al kon lezen op zijn 4e of met 3 jaar al enorm ingewikkelde tekeningen maakte.quote:Op maandag 6 september 2021 17:38 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Omdat het niet alleen een IQ is wat bepaalt of iemand hb is. Er is een hele lijst aan eigenschappen van een kind wat bepaalt of het hb is of niet. Sjaak is niet getest, dus volgens veel mensen kan ik niet weten of hij uhb is of niet. “Wat is zijn IQ dan?” Ja, dat weet ik dus niet. Maar voor mij staat het ondertussen als een paal boven water. Daardoor sta ik er ook een stuk meer zelfverzekerd in als moeder. Die test gaat er ooit nog wel een keer komen en dat zal mij nog meer sterken, maar voor nu heb ik dat niet nodig.
School is begonnen! Sjaak is begonnen in groep 5, in een 4/5/6-combiklas met in totaal 12 leerlingen. Hij ligt nu doodmoe op de grond op een dekbed en onder drie dekens met zijn ipad, maar hij had wel een goede dag, geloof ik. Hij werd vanmorgen zo tof ontvangen door zijn oude en nieuwe klasgenoten Iedereen mag hem heel graag, merk ik daar altijd. En dat vind ik zo mooi om te zien
Ik weet niet of ik het eerder heb gedaan, maar ik wil met je delen hoe ik ermee omga. Dat is anders dan hier gebruikelijk is. Werp het gerust terzijde.quote:Op woensdag 8 september 2021 09:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan.
Mijn oudste deed ook gewoon zijn ding, wat gelaten, net als ik vroeger. Ik denk ook niet dat hij HB is, maar wel slim zat..quote:Op woensdag 8 september 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
Er zijn hier twee lastige aspecten aan: je kind moet niet tot de middelbare school doodongelukkig zijn en je kind moet de eindtoets goed genoeg maken om op een passend niveau terecht te komen. Het tweede kun je nog min of meer omzeilen door voor een middelbare school te kiezen die een brede brugklas heeft. Het eerste is de grootste uitdaging, vind ik. Onze oudste vond school vreselijk maar droeg z'n lot gelaten - zo deed ik dat vroeger ook. Onze jongste heeft extreme periodes waarin ze écht niet naar school wil en we haar op school afzetten terwijl ze over zit te geven. Daar is geen quick fix voor. We knuffelen haar als ze verdrietig is, geven haar ruimte als ze alleen wil zijn, laten haar razen als ze boos is. Ik heb foefjes om te proberen haar meer aandacht te laten geven aan de leuke dingen die zich op een dag voordoen. Maar het valt allemaal niet mee. Als ik lees dat er kinderen zijn die uit het raam willen springen, dan breekt m'n hart.
Vooropgesteld dat ik niet denk dat je het zo bedoelt: dit stuk leest een beetje alsof je het als ouder bij voorbaat maar op moet geven ofzoquote:Op woensdag 8 september 2021 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het eerder heb gedaan, maar ik wil met je delen hoe ik ermee omga. Dat is anders dan hier gebruikelijk is. Werp het gerust terzijde.
Ik heb zelf niet zoveel vertrouwen in het vermogen van basisscholen om kinderen uit te dagen. Ik ben onderwijskundige, dus dat is een flinke uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, klassen waarin leerkrachten het écht anders weten te doen, maar zelden gebeurt dat schoolbreed. Meestal ben je afhankelijk van individuele leerkrachten en je weet nu eenmaal niet welke leerkracht je kind krijgt en of die leerkracht er volgend jaar nog is.
Testen zie ik als een laatste redmiddel. Ik kan me voorstellen dat een IQ-test helpt als een leerkracht het miskende potentieel van je kind niet ziet. Idealiter is dat niet nodig omdat de leerkracht de informatie die jij als ouder geeft serieus neemt. Maar zelfs als de leerkracht het wel ziet, dan loop je meestal tegen mijn vorige punt op. Tel daarbij op dat het nog steeds dikke crisis is in onderwijsland: hoge werkdruk, moeite om nieuwe leerkrachten te vinden, vrijwel geen beschikbaarheid van invalleerkrachten. Wat mogen we verwachten van een overbelaste leerkracht die een klas vol met kinderen heeft die allemaal uniek zijn en aandacht verdienen?
Ook dit vind ik vrij zwart-wit eigenlijk. Het is geen alles of niets, zeg je. Maar tegelijkertijd lijkt het wel of-of te zijn; sociale processen óf proberen het potentieel van een kind te benutten. Waarom kan het niet beiden?quote:Ik zie de basisschoolperiode als een periode waarin kinderen veel over sociale processen leren. Het benutten van het potentieel komt later wel. Het is geen alles of niets nu.
Maar is dit dan echt zó extreem tegenwoordig? Ik lees zulke uitspraken echt heel vaak, dat 'elk kind tegenwoordig wel een labeltje heeft', maar ik heb het idee dat het vooral zulke uitspraken zijn die exponentieel toenemen eigenlijk...quote:en dus heeft ieder kind een eigen aanpak nodig. En dat kost natuurlijk veel meer tijd van de leerkracht.
Wat fijn Dat doet die juf wel erg goed zo.quote:Op woensdag 8 september 2021 14:21 schreef twist02 het volgende:
Hier kon de start van groep 3 bijna niet beter gaan eigenlijk. Ik heb al wel 20x gehoord hoe leuk groep 3 wel niet is
Ook de juffen lijken het echt heel serieus op te pakken. Ze heeft op ma+di de ene juf en wo+do+vr de ander. Maar de wo/do/vr juf doet op dinsdag ook RT voor verschillende groepen. Ze heeft gisteren (tweede schooldag) meteen het initiatief genomen om onze Minion mee te nemen in haar RT rondje, zodat ze elke week wat begeleiding krijgt bij het pluswerk
Zó fijn dat ze én zelf zulke initiatieven nemen én pluswerk dus niet alleen maar zien als extra werk en dat meteen al in de eerste schoolweek ook.
Ik hoop dat die 1-op-1 tijd er ook toe leidt dat ze een fijne band opbouwt met de juf, da's helemaal mooi meegenomen
Hoe ging het gister met Sticker? En vandaag?quote:Op dinsdag 7 september 2021 11:08 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Het eerste, maandag en dinsdag school. Dus hij kan na vanmiddag wel even bijkomen van de prikkels gelukkig.
Dit denk ik ook. De kans is redelijk groot dat (bijna) alle users die in dit topic schrijven over hun (u)hb-kind, zelf ook (u)hb zijn (het is nou eenmaal erfelijk). Ik heb vroeger alleen maar bijles links en rechts gehad, omdat ik niet mee kon (of wilde) met de rest van de klas. Maar er was echt niemand die eraan dacht dat ik wellicht hb was. Nu wordt het volgens mij veel eerder herkend.quote:Op woensdag 8 september 2021 15:22 schreef Phaidra het volgende:
Het aantal kinderen met problemen is niet toegenomen denk ik, al is er meer erkenning. Maar omdat er bezuinigd is op het speciaal onderwijs, blijven kinderen wel veel langer op het reguliere onderwijs dan 10 jaar terug (en daarvoor). Er moet voor meer leerlingen passend onderwijs geboden worden, zonder dat er meer leerkrachten zijn om dit goed te begeleiden. In de opleiding is hier ook maar weinig aandacht voor. En dan hebben we het nog niet over toegenomen administratieve lasten, inderdaad. Dus na verloop van tijd gaat dat behoorlijk knellen.
Ja, dat is ook zo. En ik heb een rotsvast vertrouwen dat het goedkomt omdat ik dat zelf heb meegemaakt. Het heeft wel even geduurd. Pas toen ik ging promoveren, voelde ik me op m'n plek wat opleiding/werk betreft. Je plek in de wereld vinden is sowieso al geen eenvoudige opgavequote:Op woensdag 8 september 2021 12:04 schreef Phaidra het volgende:
Ik vind het een mooie insteek en heel bewonderenswaardig om er zo in te staan. Misschien kan jij ook beter de lange termijn overzien door je achtergrond, maar ik voel het soms een beetje als toen met een baby in een moeilijke fase.
Dat botvieren gebeurt logischerwijs in de veilige thuisomgeving. Dat is begrijpelijk maar rot voor jou, voor jullie. Wij hebben het vooral zwaar met de jongste, die juist wat toetsen en zo betreft fluitend de schoolperiode doorgaat. De coronaperiode was zalig: vrijheid, blijheid. Sindsdien gaat het weer moeizaam. Maar ik moet ook zeggen dat het met vlagen erger is (de start van een schooljaar is zo'n zwaar moment) en dat ze naarmate ze ouder wordt beter met haar frustraties om kan gaan. Eerst wilde ze er bijvoorbeeld niet over praten en wilde ze niks van me aannemen, maar nu merk ik dat ze iets met mijn suggesties doet. Erover praten blijft nog wel moeilijk.quote:Dat gevoel dat het voor altijd zo blijft en nooit beter wordt. Ik word echt verdrietig bij het idee dat we thuis nog minimaal 3 jaar in een situatie zitten waarin kinderen frustraties op ons/elkaar botvieren, omdat ze op school niet gezien worden.
Ik denk dat een ontwikkelingsvoorsprong die groter is dan een paar maanden en die langer duurt dan een paar maanden, niet zomaar verdwijnt bij een kind, maar wel minder zichtbaar kan worden door aanpassingsgedrag en onderpresteren, maar ook door verkeerde begeleiding. Het potentieel van het kind blijft wel bestaan. Ongeacht een test lijkt het er dus wel op dat er bij jullie niet goed begeleidt wordt. Ja, dan kan een test helpend zijn om jezelf en school ervan te overtuigen.quote:Op woensdag 8 september 2021 09:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen, als ik weer achter mijn laptop zat. Als het voor mij overduidelijk was dat onze oudste hb is, zou ik er ook zekerder in staan. Maar zoals twist al zei, ik weet het oprecht niet (meer). Het is iig geen standaard hb kind (als er al zoiets bestaat). Tot een jaar of 5/6 had hij een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, dat weet ik zeker. Maar het is niet zo dat hij thuis al kon lezen op zijn 4e of met 3 jaar al enorm ingewikkelde tekeningen maakte.
Het zijn meer dingen als woordenschat, manier van denken, redeneren, analyseren waaruit blijkt dat hij bepaalde inzichten heeft die niet direct bij de leeftijd passen. Zijn rapporten horen bij een kind dat net onder gemiddeld scoort, behalve voor rekenen, daar blinkt hij in uit. Ik wéét dat dat niet strookt met de potentie die hij heeft, maar of hij hb is? Hij zegt ook bijna nooit iets negatiefs over school. Niet dat hij het makkelijk of saai vindt. Daarom vond ik het ook zo knap dat hij vorige week durfde toe te geven dat hij soms iets niet invult omdat hij niet zeker weet of het antwoord goed is.
Het lijstje met kenmerken voor onderpresteren, daar scoorde hij afgelopen jaar behoorlijk hoog op. Dat heeft me wel net het zetje gegeven dat ik nodig had, er vallen meer dingen op hun plek. Daarom wil ik nu eigenlijk graag wél een test, niet per se voor het getalletje, maar wel om inzicht te krijgen waar voor hem winst kan zitten. Dan is er gerichter hulp mogelijk.
Ik snap dat het controversieel is. Daarom schreef ik: werp het gerust terzijde. Beroepstechnisch zal ik doen wat ik kan om het onderwijs beter te maken, maar als ouder accepteer ik de gebreken van het systeem. Als ik het idee had dat m'n kind beter af zou zijn als ik het zou laten testen en een (op het individu gericht) ondersteuningstraject in zou laten gaan, dan zou ik dat wel doen. Maar ik denk dat dat niet zo is.quote:Op woensdag 8 september 2021 14:13 schreef twist02 het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat ik niet denk dat je het zo bedoelt: dit stuk leest een beetje alsof je het als ouder bij voorbaat maar op moet geven ofzo
Ik heb de leerkracht van onze oudste bijvoorbeeld geprobeerd uit te leggen waarom ik bijzonder weinig waarde hecht aan het onderdeel begrijpen lezen, waar onze zoon niet goed op scoorde, maar dat was aan dovemansoren gericht. Begrijpend lezen was volgens de leerkracht nu eenmaal ontzettend belangrijk, ook voor de middelbare school. Tja, zulke denkbeelden help ik er echt niet zomaar uit. Op de universiteit kan ik de orthopedagogen en onderwijskundigen van de toekomst helpen kritisch te reflecteren op bestaande praktijken, maar als ouder is het vechten tegen een ogenschijnlijk onwrikbaar systeem. Zo'n toets heeft voor mij weliswaar weinig waarde, maar in het systeem is het die toets die mogelijkheden opent of afsluit. Het is eenvoudiger, minder frustrerend, om dat te accepteren. Zoon en ik hebben het op vrijdagmiddagen gezellig gemaakt en samen geoefend. Nu is-ie van dat rotvak af.quote:Ik snap ook echt wel dat een leerkracht meer kinderen in de klas heeft dan de mijne en dat het nooit lukt om elk kind exact aan te bieden wat het nodig heeft. Maar ik vind wel dat ik mag verwachten dat een leerkracht het probeert, toch?
Ik ben niet voor niets onderwijskundige geworden: ook ik vind het moeilijk te verteren dat het niet beide zou kunnen. Dat kan in mijn ogen wel, maar dan niet via de route die nu vaak wordt genomen waarin orthopedagogen testen afnemen en veelal met op het individuele kind gerichte ondersteuningsmaatregelen komen. Ik denk dat de sleutel in de groep en in de didactiek ligt. Eén van de dingen die ik in m'n werk doe, is kleuterleerkrachten al daarbij helpen. Er gebeuren dan fantastische dingen! Het vraagt wel erg veel van leerkrachten, die zich bovendien vaak niet gesteund voelen door collega's.quote:Ook dit vind ik vrij zwart-wit eigenlijk. Het is geen alles of niets, zeg je. Maar tegelijkertijd lijkt het wel of-of te zijn; sociale processen óf proberen het potentieel van een kind te benutten. Waarom kan het niet beiden?
Kun je hier voorbeelden van noemen?quote:Op woensdag 8 september 2021 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben niet voor niets onderwijskundige geworden: ook ik vind het moeilijk te verteren dat het niet beide zou kunnen. Dat kan in mijn ogen wel, maar dan niet via de route die nu vaak wordt genomen waarin orthopedagogen testen afnemen en veelal met op het individuele kind gerichte ondersteuningsmaatregelen komen. Ik denk dat de sleutel in de groep en in de didactiek ligt. Eén van de dingen die ik in m'n werk doe, is kleuterleerkrachten al daarbij helpen. Er gebeuren dan fantastische dingen! Het vraagt wel erg veel van leerkrachten, die zich bovendien vaak niet gesteund voelen door collega's.
Ik herken het ook niet. Ik ken meer ouders die over bovenstaande klagen, dan mensen die daadwerkelijk een kind met een label hebben.quote:Op woensdag 8 september 2021 15:06 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar is dit dan echt zó extreem tegenwoordig? Ik lees zulke uitspraken echt heel vaak, dat 'elk kind tegenwoordig wel een labeltje heeft', maar ik heb het idee dat het vooral zulke uitspraken zijn die exponentieel toenemen eigenlijk...
Ik geloof echt wel dat er veel meer kinderen met labeltjes zijn dan pak 'm beet 30 jaar geleden hoor. Maar dat geldt net zozeer voor medische aandoeningen, simpelweg omdat we nu veel meer kennis en middelen hebben.
Maar ik herken het beeld geloof ik niet zo dat er in elke klas van 30 leerlingen, 25 zijn die een labeltje hebben ofzo. Maar goed, mijn perceptie kan uiteraard ook niet representatief zijn hè.
Dit is sowieso waar ja, ik denk ook dat bijv. artsen hier inderdaad ook veel vaker tegenaan lopen dan vroeger.quote:Op donderdag 9 september 2021 10:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat ik hier wel zie is dat kinderen geen labeltje hebben, maar dat de ouders wel dingen eisen.. Zoals extra lesjes zodat een kind een niveau hoger kan, of omdat een vriendinnetje dat ook krijgt, ofzo. Ouders zijn ook wat kritischer dan de ouders vroeger. Vroeger wist de leerkracht (of arts of politieagent) wel hoe het zat en namen de ouders het voor waar aan. Nu kijken de ouders verder, zien meer opties, en willen die dan ook. Dat is niet zozeer specifiek voor scholen, denk ik eigenlijk, meer een veranderende maatschappij.
Het is bij D op school wel anders denk ik. Omdat je al 3 groepen in een klas hebt, is er al veel meer gericht op kleine groepjes. Vorig jaar zaten er 6 HB kinderen (IQ getest) in die klas, die op 4 verschillende dagen naar de plusklas waren en dan na de lunch terugkwamen. Dit jaar zijn het er 4 of 5, maar dan ben je niet echt een uitzondering.quote:Op donderdag 9 september 2021 11:41 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar da's natuurlijk een kwestie van tijd totdat zulke dingen op gaan vallen, zeker als ze bijv. regelmatig uit de klas is voor pluswerk/plusklas.
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 9 september 2021 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik sprak wel een ouder die zich afvroeg waarom haar kind niet was geselecteerd, de hare was toch ook slim.. Ja, net als mijn oudste, is ze gewoon slim. Maar niet zover dat er extra hulp nodig zou zijn. Ze loopt niet vast gaat prima. Dat kan ik prima uitleggen omdat ik beide types slim heb..
Klopt, dat zie je ook bij de plusklas dat het veel jongens zijn.quote:Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.
Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x. Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.quote:Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.
Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Ik reageerde vooral op het stukje van Deepfreeze waarin ze vertelt over de moeder van een meisje waarvan de moeder denkt dat ze cognitief ook meer uitdaging zou kunnen gebruiken. Meisjes leveren nu eenmaal veel minder snel problemen op, omdat ze zich sneller aanpassen aan wat ze denken dat de omgeving van ze wil. Het feit dat ze geen problemen opleveren, betekent dus niet automatisch dat er geen ruimte zou zijn voor meer uitdaging en plusklassen. Dat is dus een van de nadelen van het huidige systeem: pas als ouders dringend erom vragen of een kind duidelijk problemen oplevert, wordt er actie ondernomen. Daarmee ga je dus voorbij aan een groep voornamelijk meisjes, maar dus sowieso de kinderen die zich aanpassen.quote:Op donderdag 9 september 2021 12:08 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.
Het ging er -volgens mij- juist om dat er dus ook kinderen zijn die (totaal) geen fijne basisschooltijd hebben,
(onder andere) omdat ze niet voldoende uitgedaagd worden. Dan maakt het weinig uit of je kind 0 of 100 vrienden heeft; blijkbaar is dat niet altijd voldoende om er dus een fijne basisschooltijd van te maken.
Persoonlijk denk ik dat je het één niet belangrijker kunt vinden als het ander. Cognitief voldoende* uitgedaagd worden en sociaal op je plek zitten zijn volgens mij twee totaal verschillende behoeftes waaraan voldaan moet worden. Ik denk niet dat je vol kunt inzetten op het ene om daarmee het ander te compenseren.
Net als dat je fysiek behoefte hebt aan zowel zuurstof als voedsel; alle zuurstof in de wereld gaat je niet redden als je onvoldoende te eten hebt.
* 'Voldoende' betekent dus niet per se altijd op het toppen van je kunnen, maar daadwerkelijk 'voldoende' om het leuk/interessant genoeg te houden.
Ik denk dat het vooral belangrijk is (maar da's waarschijnlijk niet eenvoudig) om erachter te komen of ze het inderdaad wel prima vindt zo en zelf misschien meer waarde hecht aan het sociale stuk, of dat ze zich gewoon aanpast.quote:Op donderdag 9 september 2021 12:15 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik dus wel lastig op dit moment... N is net begonnen in groep 3, dus ze zijn nu letters aan het leren. Die kent ze allang, maar ik geloof dat ze het nu nog wel prima vind om gewoon te doen wat de rest doet. En het is in de eerste weken ook al best vermoeiend om allemaal nieuwe kinderen te leren kennen. Voorlopig is er dus geen probleem.
Daarnaast is ze sowieso geen studiebol, het is niet zo dat ze de hele tijd sommetjes doet en leest. Deels misschien door faalangst, want ze doet alleen dingen waarvan ze vindt dat ze er goed in is, en deels omdat ze liever andere dingen doet.
Nu vind IK het dus zonde dat ze niet uitgedaagd wordt en ze er niet meer uithaalt, want ik ben (en was) als kind dus wel een enorme studiebol die probeerde goede cijfers te halen. Anderzijds had ik weinig vriendinnen, en N heeft die wel, dus wat is er dan beter? En wanneer moet je dan iets doen, als er een probleem is, of moet je proberen problemen voor te zijn?
Volgende week hebben we in elk geval een gesprek met de juf over wat te doen.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. En het is ook niet altijd zo glashelder dat de cognitieve uitdaging onvoldoende is natuurlijk.quote:Op donderdag 9 september 2021 12:19 schreef Kyara het volgende:
Cognitieve uitdaging klinkt als iets vrijblijvends waar je ook goed zonder kunt. Maar als je nooit leert om door een leerkuil te gaan dan kan dat later wel problemen opleveren. En dat is wat ik wil voorkomen. Het komt hem allemaal zo makkelijk aanwaaien maar hij weet niet hoe hij moet leren, als iets onverhoopt toch niet lukt, is het huis te klein. Met paniek en heel veel frustratie tot gevolg.
Ja, dat laatste vind ik dus moeilijk. Want haar moeder geeft óók aan dat haar dochter er last van heeft, maar die uit het vooral thuis, dus da's minder zichtbaar voor de leerkrachten. En wie ben ik dan om 'goed te praten' dat haar dochter niet in een plusklas zit?quote:Op donderdag 9 september 2021 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik sprak wel een ouder die zich afvroeg waarom haar kind niet was geselecteerd, de hare was toch ook slim.. Ja, net als mijn oudste, is ze gewoon slim. Maar niet zover dat er extra hulp nodig zou zijn. Ze loopt niet vast gaat prima. Dat kan ik prima uitleggen omdat ik beide types slim heb..
Ja dat leren leren is ook echt waar ik mee zit. Dat herken ik van mijzelf en hier leidt het ook tot tranen als het een keertje niet lukt maar de snappet geeft automatisch al veel moeilijker werk waar nog geen uitleg van geweest is soms, dus het is niet gek maar dat gaat er niet in bij hem.quote:Op donderdag 9 september 2021 12:19 schreef Kyara het volgende:
Cognitieve uitdaging klinkt als iets vrijblijvends waar je ook goed zonder kunt. Maar als je nooit leert om door een leerkuil te gaan dan kan dat later wel problemen opleveren. En dat is wat ik wil voorkomen. Het komt hem allemaal zo makkelijk aanwaaien maar hij weet niet hoe hij moet leren, als iets onverhoopt toch niet lukt, is het huis te klein. Met paniek en heel veel frustratie tot gevolg.
idem voor uit het raam willen springen hier.. Toen had ik opeens juf, de IB-er, de plusklasjuf, de orthopedagoog en iemand van de gemeente in gesprekkenquote:Op donderdag 9 september 2021 13:05 schreef twist02 het volgende:
[..]
Ik ben serieus nog steeds bijna blij dat onze Minion eind groep 1 een soort mini-meltdown heeft gehad op school want vanaf toen is het balletje echt gaan rollen.
Dit. De zoektocht naar wat passend onderwijs is voor een hoogbegaafd kind gaat niet over 'op de toppen van je kunnen presteren', maar over de enorme effecten op het welzijn van een kind als het chronisch niet gezien wordt, en wat er dan nodig is om aan te sluiten bij de behoeftes. Niet omdat er gymnasium geambieerd wordt, wel omdat de schade door school juist bij deze groep kinderen het grootst is (Onderwijsaffaire heeft daar niet lang geleden een interessante enquete over gehouden). Ik heb echt het idee dat veel mensen geen idee hebben van hoe het er uit ziet als een kind zulke schade heeft opgelopen, en hoe lang en heftig de weg terug omhoog weer is. Nu hebben wij een verhaal met een happy end, maar ik ken genoeg verhalen van kinderen die nooit meer naar school toe kunnen. En dan heeft het gebrek aan passend onderwijs dus invloed op de rest van je leven.quote:Op donderdag 9 september 2021 12:08 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar het dikgedrukte zegt dan toch ook genoeg? Ik denk dat er maar weinig ouders zouden zijn die hier problemen mee zouden hebben.
Het ging er -volgens mij- juist om dat er dus ook kinderen zijn die (totaal) geen fijne basisschooltijd hebben,
(onder andere) omdat ze niet voldoende uitgedaagd worden. Dan maakt het weinig uit of je kind 0 of 100 vrienden heeft; blijkbaar is dat niet altijd voldoende om er dus een fijne basisschooltijd van te maken.
* 'Voldoende' betekent dus niet per se altijd op het toppen van je kunnen, maar daadwerkelijk 'voldoende' om het leuk/interessant genoeg te houden.
Oh ja, dit ook.quote:Op donderdag 9 september 2021 19:38 schreef Hupje het volgende:
Balen, @:laziness
J gaat (inmiddels) vrijwillig door de leerkuil met het spelen van Mario . Ach, het is een begin.
Ja, dit is zeker waar en ook een lastige. Ik zie dat ook vaak.quote:Op donderdag 9 september 2021 11:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar staat wel tegenover dat vooral bij meisjes er veel minder snel problemen optreden, omdat ze veel sneller geneigd zijn zich aan te passen. Ze leveren dan inderdaad geen probleem op, maar ze krijgen ook niet wat ze wel zouden kunnen gebruiken.
Maar goed, ik sta er meer in als @:Claudia_x Ze heeft een hele fijne basisschooltijd gehad met veel vriendinnen en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze dan cognitief niet is uitgedaagd zoals wellicht had gekund, vind ik dan minder erg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |