Maar ja, een groep hoger is het tempo natuurlijk hetzelfde als een groep lager, dus gaat het waarschijnlijk alsnog te langzaam voor hem. Je kind leert nog steeds een stuk sneller dan zijn (nieuwe) klasgenoten. Dus zal er gekeken moeten worden naar compacten, verrijken en verbreden. Anders heeft een versnelling weinig effect.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 14:57 schreef Nazil het volgende:
L. Heeft zijn groep 3 rapport gekregen, waar hij in januari in startte. De cito scores zijn een I voor rekenen en spelling, een II voor de drieminutentoets en IV voor begrijpend luisteren, avi beheersing E3.
I is 20 procent hoogst scorende leerlingen, II 20 procent boven gemiddeld, IV 20 procent onder gemiddeld.
Verder scoort hij vooral goed, een paar ruim voldoendes en paar voldoendes. Ontzettend knap natuurlijk, maar heel eerlijk vind ik het verontrustend dat hij in 2 maanden bij het meest op het hoogste scorende zit, terwijl hij net 5,5 jaar is. Heel eerlijk had ik gehoopt op een iets minder rooskleurig rapport, iets gemiddelder zeg maar. Ik hoop zo dat hij niet zo snel door groep 3 is als hij door groep 2 was.
Ik zal het dinsdag met het tienminutengesprek eens over hebben, hoe zij het nu ziet en dat ze het goed in de gaten moeten houden. Dat ze niet gelijk plus werk aanbieden snap ik, maar hij krijgt nu rijtjes sommen 18-2= ja dat deed hij een jaar geleden al.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 15:35 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Maar ja, een groep hoger is het tempo natuurlijk hetzelfde als een groep lager, dus gaat het waarschijnlijk alsnog te langzaam voor hem. Je kind leert nog steeds een stuk sneller dan zijn (nieuwe) klasgenoten. Dus zal er gekeken moeten worden naar compacten, verrijken en verbreden. Anders heeft een versnelling weinig effect.
Ter vergelijking: Sjaak is 2 klassen versneld en scoort het beste van zijn klas op alle gebieden. Omdat ze er niet bij stil stonden hem verrijking aan te bieden, zocht hij zelf uitdaging door de stof van groep 6 alvast mee te doen. Hij deed dus zo ongeveer 2 schooljaren in 1, uit zichzelf, want groep 5 ging te langzaam voor hem (en hij kende het meeste al). Nu we daar met z’n allen achter zijn, krijgt hij wel verrijking en hopen we hem wat langer op de basisschool te kunnen houden.
Klinkt heel erg als mijn middelste. Die wilde ook niet opvallen en deed keurig wat er gevraagd werd. Verrijking e.d. leek die niet zo nodig te hebben (vond ik).quote:Op zondag 20 februari 2022 05:27 schreef Loj het volgende:
[..]
Ik gooi nog een vraagje over Ow erin. Ow zit in groep 5 en vorig jaar werd hij gewoon telkens vergeten door de juffen. Lang verhaal maar hij werd gewoon niet gezien. Ow is ook een heel slim jochie, maar doordat hij zo onopvallend mogelijk wilt zijn heeft hij nooit een eigen lesprogramma gevolgd zoals Js. Ik schat trouwens in dat hij gewoon een goede VWO leerling is en niet HB. In ieder geval, ook zijn rapport was perfect en qua Cito scores alles een I. Nu heeft hij wel pluswerk voor spelling, maar niet voor rekenen. Aan het begin van het jaar heb ik dit nagevraagd en zeiden de juffen dat hij prima kon rekenen maar inzicht en tempo miste. Nu heeft hij dus 2 foutjes in zijn rekencito en ligt het tempo vooral aan zijn schrijf/type tempo. Moet ik nou gaan “zeuren” bij de juf dat hij toch echt ook aan het pluswerk moet of moet ik het zo laten. Ow zijn levensdoel is juist zo onopvallend mogelijk zijn en hij schoot ook echt in de stress als hij een redactiesom (op E6 niveau) niet wist.. Nu duikt hij de leerkuil niet in, maar moet ik dat bij hem willen…
Waarom zou je dat willen? Welk doel zou je hebben met testen? (Als tegenvraag bedoeld, niet als kritiek oid)quote:Op maandag 21 februari 2022 22:23 schreef arvensis het volgende:
Ze vroeg ook of we hem willen laten testen, maar ik denk dat ik hem daar te jong voor vind. Wat zijnde ervaringen hier mbt jong testen of überhaupt testen?
Sta er neutraal in, heb er niet echt een mening over. Vandaar mijn vraag.quote:Op maandag 21 februari 2022 22:30 schreef Hupje het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Welk doel zou je hebben met testen? (Als tegenvraag bedoeld, niet als kritiek oid)
De IQ test heeft hier voor de aanpak van school zelf geen verschil gemaakt. Juf van groep 3-4 zag zo ook wel dat hij voorliep. Was dus echt voor de externe plusklas, wat natuurlijk school wel weer hielp.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 08:56 schreef arvensis het volgende:
[..]
Sta er neutraal in, heb er niet echt een mening over. Vandaar mijn vraag.
Het zou wel handvaten geven, denk ik, om hem de juiste richting in te sturing. En misschien als bevestiging. Maar ik wil ook geen labels plakken, wat je met een test wel krijgt.
Ik schrik hiervan eerlijk gezegd. Dat kan mijn peuter van drie jaar en 3 maanden nu al.quote:Op maandag 21 februari 2022 20:18 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wat leuk dat je mee komt schrijven. Hoe was de rondleiding vandaag?
Een referentiekader: Als kinderen naar groep 3 gaan, moeten ze tot 20 kunnen tellen en ik geloof 15 letters herkennen, ofzo. Dan zijn ze dus 6 jaar oud. Volgens mij kan je dan best inschatten dat U dat al kan en op cognitief gebied dus uitdaging nodig gaat hebben bij de kleuters. Ik gok dat het vooral belangrijk gaat zijn hoe het sociaal en emotioneel met hem gaat.
Klopt, dit hadden wij ook. Het is niet zo zeer een hoogbegaafheidslijst, maar meer ‘afwijkend’. Wij kregen die vragenlijst ook en daaropvolgend gingen ze in gesprek met de ib’er en orthopedagoog. L had het ook prima naar zn zin, vroeg nergens om, alleen als ze langer zouden wachten, zou hij niks meer kunnen leren en groep 3 overslaan was eigenlijk geen optie.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:56 schreef Nolita het volgende:
Zojuist hadden we gesprek met de juf. Zoals wij ook al een hele tijd weten loopt zij voor, echter is ze ook heel erg in balans (op alle vlakken voor) en heeft ze het enorm naar haar zin op school.
Ze screenen schijnbaar alle groep 1 kindjes om mogelijk hoogbegaafdheid in te schatten. Daar kwam N ook hoog uit. We krijgen nu een vragenlijst om te zien of we thuis eenzelfde beeld hebben van haar. Daarmee is het nu vooral in de gaten houden dat ze zich niet gaat vervelen en ze de uitdaging erin houden.
Als ze haar iets extra's aanbieden doet ze dit met plezier, maar ze kiest zelf ook heel graag voor bijvoorbeeld kleuren.
Voelt prima voor ons. Ze zien het, houden het in de gaten, maar ze mag vooral ook nog even kleuter zijn.
Het is ook erg kind-afhankelijk of er getest kan worden. Bij Sjaak werd het bijvoorbeeld afgeraden, omdat het hem meer zou schaden dan goed zou doen. Hij heeft enorme faalangst en is slecht te testen, dus gaan we af op het oordeel van de specialiste. Zij is bevoegd om uhb vast te stellen zonder een test, dat is voor mij (en voor school gelukkig ook) voldoende. Voor een middelbare school moet er wel een test komen waarschijnlijk, maar daar heb ik ook al in de week gelegd dat die test er wellicht niet gaat zijn. Vonden ze in dit geval ook ok, omdat het zo duidelijk is dat er een grote voorsprong is.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:25 schreef arvensis het volgende:
Dank voor jullie reacties!
Ik had aan zijn juf al aangegeven dat we even wilden wachten wat haar observaties zullen zijn.
We zijn natuurlijk nog helemaal niet zo ver, maar mocht dat hier het geval zijn, dan is het voordeel dat hij gewoon in zijn eigen groep blijft (unit 1). Maar als hij dan naar groep 4 zou gaan, zou hij in een klas komen met kinderen van 7-8-9. Maar dat is zorgen voor later. Eens kijken hoe de wendagen gaan zijn.
Ik lees in de tussentijd vooral mee met jullie!
Mooi dat ze zo lekker in balans is en goed ook dat school de hoogbegaafdheid ziet. Dat is altijd fijn, een school die alert is en meewerkt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 16:56 schreef Nolita het volgende:
Zojuist hadden we gesprek met de juf. Zoals wij ook al een hele tijd weten loopt zij voor, echter is ze ook heel erg in balans (op alle vlakken voor) en heeft ze het enorm naar haar zin op school.
Ze screenen schijnbaar alle groep 1 kindjes om mogelijk hoogbegaafdheid in te schatten. Daar kwam N ook hoog uit. We krijgen nu een vragenlijst om te zien of we thuis eenzelfde beeld hebben van haar. Daarmee is het nu vooral in de gaten houden dat ze zich niet gaat vervelen en ze de uitdaging erin houden.
Als ze haar iets extra's aanbieden doet ze dit met plezier, maar ze kiest zelf ook heel graag voor bijvoorbeeld kleuren.
Voelt prima voor ons. Ze zien het, houden het in de gaten, maar ze mag vooral ook nog even kleuter zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |