abonnement Unibet Coolblue
pi_203365312
Js gaat volgende week starten bij de externe plusklas!
Met filosofie, groepswerken, gastdocenten, excursies eigen projecten en oefenen met een vreemde taal.
Ik
Ben zo benieuwd hoe hij het gaat vinden O+
  woensdag 26 januari 2022 @ 12:52:51 #227
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_203372108
Fijn Loj! Filosofie klinkt echt geweldig O+

Sticker is inmiddels gestart in de externe plusklas van de bovenbouw. Hij zat eerder in die van de middenbouw, maar leek toch geen aansluiting te vinden. En gezien zijn voorsprong in combinatie met het gegeven dat hij naar oudere kinderen trekt dachten we dat de plusklas van groep 7&8 passender kon zijn. Nu pas 1 keer geweest, maar ik ben benieuwd hoe hij zich daar zal ontwikkelen.

Ook is afgelopen week het bericht gekomen dat de groep 9 er gaat komen *O* Wel een grote maar: ze weten nog niet of ze al na de zomervakantie kunnen starten.. Dus het hele vraagstuk: 'Wat doen we met Sticker na dit schooljaar' is voor nu nog niet opgelost. Maar we vermaken ons prima met het flexi-onderwijs, vorige week project Marvel geheel in het Engels gedaan, vandaag beginnen we met de Oude Grieken.. echt erg fijn om zo te kunnen doen. In het slechtste geval trekken we dat nog even door tot aan de start van groep 9.
pi_203720729
L. Heeft zijn groep 3 rapport gekregen, waar hij in januari in startte. De cito scores zijn een I voor rekenen en spelling, een II voor de drieminutentoets en IV voor begrijpend luisteren, avi beheersing E3.
I is 20 procent hoogst scorende leerlingen, II 20 procent boven gemiddeld, IV 20 procent onder gemiddeld.

Verder scoort hij vooral goed, een paar ruim voldoendes en paar voldoendes. Ontzettend knap natuurlijk, maar heel eerlijk vind ik het verontrustend dat hij in 2 maanden bij het meest op het hoogste scorende zit, terwijl hij net 5,5 jaar is. Heel eerlijk had ik gehoopt op een iets minder rooskleurig rapport, iets gemiddelder zeg maar. Ik hoop zo dat hij niet zo snel door groep 3 is als hij door groep 2 was.
pi_203721450
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 14:57 schreef Nazil het volgende:
L. Heeft zijn groep 3 rapport gekregen, waar hij in januari in startte. De cito scores zijn een I voor rekenen en spelling, een II voor de drieminutentoets en IV voor begrijpend luisteren, avi beheersing E3.
I is 20 procent hoogst scorende leerlingen, II 20 procent boven gemiddeld, IV 20 procent onder gemiddeld.

Verder scoort hij vooral goed, een paar ruim voldoendes en paar voldoendes. Ontzettend knap natuurlijk, maar heel eerlijk vind ik het verontrustend dat hij in 2 maanden bij het meest op het hoogste scorende zit, terwijl hij net 5,5 jaar is. Heel eerlijk had ik gehoopt op een iets minder rooskleurig rapport, iets gemiddelder zeg maar. Ik hoop zo dat hij niet zo snel door groep 3 is als hij door groep 2 was.
Maar ja, een groep hoger is het tempo natuurlijk hetzelfde als een groep lager, dus gaat het waarschijnlijk alsnog te langzaam voor hem. Je kind leert nog steeds een stuk sneller dan zijn (nieuwe) klasgenoten. Dus zal er gekeken moeten worden naar compacten, verrijken en verbreden. Anders heeft een versnelling weinig effect.
Ter vergelijking: Sjaak is 2 klassen versneld en scoort het beste van zijn klas op alle gebieden. Omdat ze er niet bij stil stonden hem verrijking aan te bieden, zocht hij zelf uitdaging door de stof van groep 6 alvast mee te doen. Hij deed dus zo ongeveer 2 schooljaren in 1, uit zichzelf, want groep 5 ging te langzaam voor hem (en hij kende het meeste al). Nu we daar met z’n allen achter zijn, krijgt hij wel verrijking en hopen we hem wat langer op de basisschool te kunnen houden.
pi_203724444
Hier was groep 3 het snelste jaar. Echte uitdaging, en rust in de klas. Hij is daarna wel voor blijven lopen, maar niet zoveel dat hij nog een klas hoeft over te slaan. Al helpt de externe plusklas sinds groep 5 daar ook bij. Dat kost hem een dagdeel op school..
pi_203725185
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:35 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Maar ja, een groep hoger is het tempo natuurlijk hetzelfde als een groep lager, dus gaat het waarschijnlijk alsnog te langzaam voor hem. Je kind leert nog steeds een stuk sneller dan zijn (nieuwe) klasgenoten. Dus zal er gekeken moeten worden naar compacten, verrijken en verbreden. Anders heeft een versnelling weinig effect.
Ter vergelijking: Sjaak is 2 klassen versneld en scoort het beste van zijn klas op alle gebieden. Omdat ze er niet bij stil stonden hem verrijking aan te bieden, zocht hij zelf uitdaging door de stof van groep 6 alvast mee te doen. Hij deed dus zo ongeveer 2 schooljaren in 1, uit zichzelf, want groep 5 ging te langzaam voor hem (en hij kende het meeste al). Nu we daar met z’n allen achter zijn, krijgt hij wel verrijking en hopen we hem wat langer op de basisschool te kunnen houden.
Ik zal het dinsdag met het tienminutengesprek eens over hebben, hoe zij het nu ziet en dat ze het goed in de gaten moeten houden. Dat ze niet gelijk plus werk aanbieden snap ik, maar hij krijgt nu rijtjes sommen 18-2= :+ ja dat deed hij een jaar geleden al.
Hij doet groep 3 wel in een iets hoger tempo, schrijven kon hij nog niet dus dat doet hij 2x zo snel. Boekje 1 heeft hij net af en deed ondertussen icm fysio deels met de rest van de klas mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Nazil op 18-02-2022 19:40:50 ]
pi_203749716
Groep 3 is heel saai als je kind al (redelijk) kan lezen en de basis snapt van rekenen.
Js had vanaf week 1 in groep 3 zijn eigen programma omdat hij toen al avi M5 las en rekenen t/m 100 zonder moeite deed. Oh en zijn lievelingsvak in groep 3 was schrijven, want daar leerde hij iets. Dus daar kan je ook naar vragen, verbreden ipv versnellen. Js ging voor sudoku’s, leesraadsels, verhalen schrijven, onderzoek doen, smart games en dan nog het standaard pluswerk van rekenen en taal. Nu, in groep 4 volgt hij trouwens ook nog een apart programma, maar doet hij wel wat dingetjes mee met de klas.

Rapport van Js is hier ook weer binnen, Alles I en lezen nu op plus. En spelling was foutloos gemaakt en in rekenen en begrijpend lezen had hij slechts 1 foutje gemaakt. Maar ja, ik snap het. We hebben bijna drie weken thuis gezeten en Js vond de lesstof van Ow interessanter ;)

Ik gooi nog een vraagje over Ow erin. Ow zit in groep 5 en vorig jaar werd hij gewoon telkens vergeten door de juffen. Lang verhaal maar hij werd gewoon niet gezien. Ow is ook een heel slim jochie, maar doordat hij zo onopvallend mogelijk wilt zijn heeft hij nooit een eigen lesprogramma gevolgd zoals Js. Ik schat trouwens in dat hij gewoon een goede VWO leerling is en niet HB. In ieder geval, ook zijn rapport was perfect en qua Cito scores alles een I. Nu heeft hij wel pluswerk voor spelling, maar niet voor rekenen. Aan het begin van het jaar heb ik dit nagevraagd en zeiden de juffen dat hij prima kon rekenen maar inzicht en tempo miste. Nu heeft hij dus 2 foutjes in zijn rekencito en ligt het tempo vooral aan zijn schrijf/type tempo. Moet ik nou gaan “zeuren” bij de juf dat hij toch echt ook aan het pluswerk moet of moet ik het zo laten. Ow zijn levensdoel is juist zo onopvallend mogelijk zijn en hij schoot ook echt in de stress als hij een redactiesom (op E6 niveau) niet wist.. Nu duikt hij de leerkuil niet in, maar moet ik dat bij hem willen…

[ Bericht 8% gewijzigd door Loj op 20-02-2022 05:32:46 ]
pi_203749835
Hij moet zeker die leerkuil door, maar wel op een (voor hem) veilige manier. Als hij niet door de leerkuil gaat, leert hij namelijk niet leren. Ook mist hij dan de basis voor de executieve vaardigheden die hij op de middelbare school zal moeten gaan ontwikkelen. Maar dat kan hij pas als hij ze ook daadwerkelijk nodig heeft.
pi_203751416
Mijn oudste 'gewoon vwo-er' heeft op de basisschool ook de leerkuil niet veel gezien. Hij had al moeite genoeg met het sociale gedeelte. Af en toe gaf juf hem wel het werkje voor de kinderen uit de plusklas. Vaak de rekeningen die oudste toch wel leuk vond.

Nu in 3 vwo merkt hij echt dat het leren niet meer zo makkelijk gaat. Zeker niet met zoveel vakken en het overzicht houden. 2 5en wel opgehaald naar een 6 deze toetsweek, maar tegelijk 2 5en erbij voor vakken die hij dezelfde dag had.
Hij krijgt nu vanuit school ondersteuning en is het, voor een puber, ook serieus aan het oppikken. Het kost wat moeite, maar hij zit sociaal wel lekker nu. Nu heeft hij er ook de ruimte voor.

Dus als het kan, zoals bij mijn jongste, dan zou ik die leerkuil wel opzoeken. Als het niet kan, zoals bij mijn oudste, zou ik het een beetje proberen, evt ook thuis, maar het moet wel leuk blijven ;)
  zondag 20 februari 2022 @ 20:39:33 #235
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_203759722
Ieder kind, of het nu hoogbegaafd is of niet, moet door die leerkuil heen. Want dat is waar je leert, buiten je comfortzone. :) Maar de leerkuil vind je niet uitsluitend in pluswerk natuurlijk! Wellicht kost het huidige werk hem al enige moeite, doet hij keihard zijn best, en haalt hij daarom hoge scores? Dan wordt de leerkuil wel doorlopen. De kans dat hij een ontwijkende onderpresteerder is lijkt me echter ook aanwezig.. is Ow al eens doorgetoetst?
  zondag 20 februari 2022 @ 20:45:05 #236
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_203759784
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2022 05:27 schreef Loj het volgende:
[..]
Ik gooi nog een vraagje over Ow erin. Ow zit in groep 5 en vorig jaar werd hij gewoon telkens vergeten door de juffen. Lang verhaal maar hij werd gewoon niet gezien. Ow is ook een heel slim jochie, maar doordat hij zo onopvallend mogelijk wilt zijn heeft hij nooit een eigen lesprogramma gevolgd zoals Js. Ik schat trouwens in dat hij gewoon een goede VWO leerling is en niet HB. In ieder geval, ook zijn rapport was perfect en qua Cito scores alles een I. Nu heeft hij wel pluswerk voor spelling, maar niet voor rekenen. Aan het begin van het jaar heb ik dit nagevraagd en zeiden de juffen dat hij prima kon rekenen maar inzicht en tempo miste. Nu heeft hij dus 2 foutjes in zijn rekencito en ligt het tempo vooral aan zijn schrijf/type tempo. Moet ik nou gaan “zeuren” bij de juf dat hij toch echt ook aan het pluswerk moet of moet ik het zo laten. Ow zijn levensdoel is juist zo onopvallend mogelijk zijn en hij schoot ook echt in de stress als hij een redactiesom (op E6 niveau) niet wist.. Nu duikt hij de leerkuil niet in, maar moet ik dat bij hem willen…
Klinkt heel erg als mijn middelste. Die wilde ook niet opvallen en deed keurig wat er gevraagd werd. Verrijking e.d. leek die niet zo nodig te hebben (vond ik).
Maar omdat school ervaring had met onze oudste, werd de middelste toch goed in de gaten gehouden en kreeg die wel extra's aangeboden. Dat werd ook keurig gemaakt, dus het bleek toch wel goed en heeft die er ook wel baat bij gehad.
Op de basisschool twijfelde ik wel over hb bij de middelste (de school niet), maar op het voortgezet onderwijs werd dat wel steeds meer duidelijk.
Inmiddels heeft die een IQ-test gedaan en daar kwam toch wel hoogbegaafdheid uit.

Moraal van dit verhaal: ga er niet zomaar vanuit dat extra werk niet nodig zal zijn bij Ow.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_203764183
Ik heb ook een poosje meegelezen. Dat U. een ontwikkelingsvoorsprong heeft werd al vroeg duidelijk. Heb ik ook altijd gehoord van anderen (kdv, cb, omgeving). Met 1,5 maakte hij puzzels van 30 stukjes, met twee jaar maakte hij volle zinnen (in twee talen), (her)kende toen ook al cijfers en letters, kende toen ook al kleuren als "donkerblauw", "turquoise" etc. Hij heeft een groot woordenschat. Hij leest nu ook boekjes, maakt rekensommetjes, telt al een hoop, schrijft zijn naam en schrijft onze voorletters etc. Ik merk dat hij sneller vooruit gaat wanneer ik echt de tijd neem om 1 op 1 bezig te zijn met hem (spelen, oefenen), maar dat is gewoon heel lastig op dit moment.
In het overdrachtsformulier van het kdv voor zijn school wordt hij ook overal gescoord als bovengemiddeld.

Vanmiddag krijgen we een tweede rondleiding door U.'s basisschool waar hij over 3 weken gaat starten.
We hebben hem ingeschreven op een school waar ze werken met units. Unit 1,2,3, Unit 4, 5, 6 en Unit 7 en 8. Hij komt dus straks in de klas met kindjes tussen de 4 en 7 jaar oud - maar iedereen heeft wel een basisgroep waarin ze de dag starten. Ik hoop dat hij hierdoor beter aansluiting vindt.

U. is wel een kindje dat de kat uit de boom kijkt. Als hij in een nieuwe omgeving komt, zegt hij helemaal niks tot hij zich op zijn gemak voelt. Op de heenweg in de auto vroeg hij "hoeveel kilometer een helicopter kan vliegen", maar toen we er eenmaal waren en iemand vroeg hoe oud hij was stak hij alleen zijn 3 vingers op. Lijkt mij gewoon peutergedrag, maar er is wel een groot contrast.
Bij de 3j9m afspraak voer de arts of hij een vrachtwagen na kon bouwen met 6 blokjes. Hij maakte er iets anders van. Ik zag de arts kijken, dus vroeg aan hem: "is dit wat de arts net had gebouwd?" en toen zei hij: "nee, maar ik vind dit mooier". Hij gooide toen zijn eigen creatie om en bouwde daarna de vrachtwagen van de arts na - met de blokjes in de zelfde kleurvolgorde als haar vrachtwagen. Toen hij een kruisje en een rondje na moest tekenen, schreef hij er ook zijn eigen naam bij.

Hij heeft dus wel een voorsprong, maar ik heb zelf geen referentiekader naar hoe groot die voorsprong is. Ik ga het straks wel benoemen aan zijn juf. Ik hoop dat ze zijn gedrag (fantasie, kat uit de boom kijken) doorgronden en dat hij zichzelf kan laten zien en zijn op school. Alhoewel ik natuurlijk meer hoop dat hij het daar onwijs naar zijn zin gaat krijgen. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_203772073
Wat leuk dat je mee komt schrijven. Hoe was de rondleiding vandaag?

Een referentiekader: Als kinderen naar groep 3 gaan, moeten ze tot 20 kunnen tellen en ik geloof 15 letters herkennen, ofzo. Dan zijn ze dus 6 jaar oud. Volgens mij kan je dan best inschatten dat U dat al kan en op cognitief gebied dus uitdaging nodig gaat hebben bij de kleuters. Ik gok dat het vooral belangrijk gaat zijn hoe het sociaal en emotioneel met hem gaat.
pi_203774287
Ja, daar zit hij al ver overheen. Sociaal gaat het goed als hij zich vertrouwd voelt, dat is geen probleem. Emotioneel is wat anders. Het is best een gevoelig jochie.

Opzich was het gesprek positief. Ze gaf steeds aan dat het goed was dat ik het aan had gegeven zodat ze het in de gaten gaan houden en hem gaan observeren.
Maar ze vertelde ook dat er nog een kindje is in zijn basisgroep die ook al kan lezen, maar dat niet durft in de klas omdat hij de enige is. Dat is juíst waar ik bang voor ben, dat dat met U. ook gaat gebeuren. Maar ze gaf aan dat zij hen dan samen zet zodat ze elkaar kunnen versterken. Ben echt benieuwd hoe het gaat lopen.

Ze vroeg ook of we hem willen laten testen, maar ik denk dat ik hem daar te jong voor vind. Wat zijn de ervaringen hier mbt jong testen of überhaupt testen?

[ Bericht 4% gewijzigd door arvensis op 22-02-2022 08:54:33 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_203774393
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 22:23 schreef arvensis het volgende:
Ze vroeg ook of we hem willen laten testen, maar ik denk dat ik hem daar te jong voor vind. Wat zijnde ervaringen hier mbt jong testen of überhaupt testen?
Waarom zou je dat willen? Welk doel zou je hebben met testen? (Als tegenvraag bedoeld, niet als kritiek oid)
pi_203776493
Wij hebben de jongste had in groep 4 laten testen. Toen was het nodig om naar de externe plusklas te gaan (groep 3/4, deden ze op Cito score en de visie van de leerkracht). Toen werd het ook betaald door de school/plusklas. Vanaf groep 5 werd het strikter)

Eerder was het niet nodig. Niet eens over nagedacht om het te doen destijds..
pi_203776955
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 22:30 schreef Hupje het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen? Welk doel zou je hebben met testen? (Als tegenvraag bedoeld, niet als kritiek oid)
Sta er neutraal in, heb er niet echt een mening over. Vandaar mijn vraag. :)
Het zou wel handvaten geven, denk ik, om hem de juiste richting in te sturing. En misschien als bevestiging. Maar ik wil ook geen labels plakken, wat je met een test wel krijgt.
Protège moi de mes désirs.
pi_203777541
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 08:56 schreef arvensis het volgende:

[..]
Sta er neutraal in, heb er niet echt een mening over. Vandaar mijn vraag. :)
Het zou wel handvaten geven, denk ik, om hem de juiste richting in te sturing. En misschien als bevestiging. Maar ik wil ook geen labels plakken, wat je met een test wel krijgt.
De IQ test heeft hier voor de aanpak van school zelf geen verschil gemaakt. Juf van groep 3-4 zag zo ook wel dat hij voorliep. Was dus echt voor de externe plusklas, wat natuurlijk school wel weer hielp.

In de kleuterklas, groep 1 hebben we gevraagd of hij de groep 2 cito alvast mee kon doen. Aangezien hij een december kind is, kon hij dan evt eerder naar groep 3. Dat gaf toen genoeg handvatten, als stond de juf niet 100% achter dat plan. Zij en de IB-er konden ook niet 100% duidelijk maken dat hij groep 2 moest doen, dus lieten de keuze aan ons. Een IQ test had daar niet veel uitgemaakt, omdat hun reden voor groep 2 het sociaal emotionele deel was. En daar zat ons verschil in visie. Maar zolang je in gesprek bent en kunt overleggen, zou ik het niet direct doen.
pi_203777705
@arvensis Bij ons gaven ze aan dat het nog te jong was, het had nog niet veel zin. Ze hebben groep 3 toetsen afgenomen en op basis daarvan, samen met de observaties van de juf, ons, ib’er en orthopedagogen vanuit de scholengemeenschap is besloten hem naar groep 3 te doen. Hij had niemand in de klas die zo ver was als hij, dat is voor jullie wel een groot voordeel. Ons jochie is ook erg gevoelig, maar hij is sociaal wel heel erg gegroeid sinds hij op school zit en groep 3 is een heel zachtaardige groep zei de juf, hij paste daar goed bij. Daar zit natuurlijk ook verschil in.
pi_203777860
Dank voor jullie reacties!
Ik had aan zijn juf al aangegeven dat we even wilden wachten wat haar observaties zullen zijn.

We zijn natuurlijk nog helemaal niet zo ver, maar mocht dat hier het geval zijn, dan is het voordeel dat hij gewoon in zijn eigen groep blijft (unit 1). Maar als hij dan naar groep 4 zou gaan, zou hij in een klas komen met kinderen van 7-8-9. Maar dat is zorgen voor later. Eens kijken hoe de wendagen gaan zijn. :)

Ik lees in de tussentijd vooral mee met jullie!
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:21:34 #246
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203778719
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 20:18 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wat leuk dat je mee komt schrijven. Hoe was de rondleiding vandaag?

Een referentiekader: Als kinderen naar groep 3 gaan, moeten ze tot 20 kunnen tellen en ik geloof 15 letters herkennen, ofzo. Dan zijn ze dus 6 jaar oud. Volgens mij kan je dan best inschatten dat U dat al kan en op cognitief gebied dus uitdaging nodig gaat hebben bij de kleuters. Ik gok dat het vooral belangrijk gaat zijn hoe het sociaal en emotioneel met hem gaat.
Ik schrik hiervan eerlijk gezegd. Dat kan mijn peuter van drie jaar en 3 maanden nu al.

Ik blijf iig meelezen, vind Arvensis' U een mooie voorloper op onze prul. Die is net wat ouder en dus kan ik mooi meekijken O-)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_203783002
Zojuist hadden we gesprek met de juf. Zoals wij ook al een hele tijd weten loopt zij voor, echter is ze ook heel erg in balans (op alle vlakken voor) en heeft ze het enorm naar haar zin op school.
Ze screenen schijnbaar alle groep 1 kindjes om mogelijk hoogbegaafdheid in te schatten. Daar kwam N ook hoog uit. We krijgen nu een vragenlijst om te zien of we thuis eenzelfde beeld hebben van haar. Daarmee is het nu vooral in de gaten houden dat ze zich niet gaat vervelen en ze de uitdaging erin houden.
Als ze haar iets extra's aanbieden doet ze dit met plezier, maar ze kiest zelf ook heel graag voor bijvoorbeeld kleuren.

Voelt prima voor ons. Ze zien het, houden het in de gaten, maar ze mag vooral ook nog even kleuter zijn.
pi_203783297
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 16:56 schreef Nolita het volgende:
Zojuist hadden we gesprek met de juf. Zoals wij ook al een hele tijd weten loopt zij voor, echter is ze ook heel erg in balans (op alle vlakken voor) en heeft ze het enorm naar haar zin op school.
Ze screenen schijnbaar alle groep 1 kindjes om mogelijk hoogbegaafdheid in te schatten. Daar kwam N ook hoog uit. We krijgen nu een vragenlijst om te zien of we thuis eenzelfde beeld hebben van haar. Daarmee is het nu vooral in de gaten houden dat ze zich niet gaat vervelen en ze de uitdaging erin houden.
Als ze haar iets extra's aanbieden doet ze dit met plezier, maar ze kiest zelf ook heel graag voor bijvoorbeeld kleuren.

Voelt prima voor ons. Ze zien het, houden het in de gaten, maar ze mag vooral ook nog even kleuter zijn.
Klopt, dit hadden wij ook. Het is niet zo zeer een hoogbegaafheidslijst, maar meer ‘afwijkend’. Wij kregen die vragenlijst ook en daaropvolgend gingen ze in gesprek met de ib’er en orthopedagoog. L had het ook prima naar zn zin, vroeg nergens om, alleen als ze langer zouden wachten, zou hij niks meer kunnen leren en groep 3 overslaan was eigenlijk geen optie.

We hadden net tienminutengesprek. hij hoort bij de beste leerlingen in de klas, rekent de moeilijke sommen en leest ook het moeilijke gedeelte van taal. Hij gaat 2x pw met de goed lezende leerlingen naar een andere juf en de juf denkt niet dat hij netjes in het lijntje blijft lopen omdat hij zo snel leert en na 2 maanden groep 3 al bij de beste hoort. Ze houdt het in de gaten en gaat zo nodig de verdieping in. Verder is het een heel lief en tevreden kind, met wel wat faalangst want fouten maken is geen optie voor hem. Dat herken ik wel heel erg.
pi_203785238
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:25 schreef arvensis het volgende:
Dank voor jullie reacties!
Ik had aan zijn juf al aangegeven dat we even wilden wachten wat haar observaties zullen zijn.

We zijn natuurlijk nog helemaal niet zo ver, maar mocht dat hier het geval zijn, dan is het voordeel dat hij gewoon in zijn eigen groep blijft (unit 1). Maar als hij dan naar groep 4 zou gaan, zou hij in een klas komen met kinderen van 7-8-9. Maar dat is zorgen voor later. Eens kijken hoe de wendagen gaan zijn. :)

Ik lees in de tussentijd vooral mee met jullie!
Het is ook erg kind-afhankelijk of er getest kan worden. Bij Sjaak werd het bijvoorbeeld afgeraden, omdat het hem meer zou schaden dan goed zou doen. Hij heeft enorme faalangst en is slecht te testen, dus gaan we af op het oordeel van de specialiste. Zij is bevoegd om uhb vast te stellen zonder een test, dat is voor mij (en voor school gelukkig ook) voldoende. Voor een middelbare school moet er wel een test komen waarschijnlijk, maar daar heb ik ook al in de week gelegd dat die test er wellicht niet gaat zijn. Vonden ze in dit geval ook ok, omdat het zo duidelijk is dat er een grote voorsprong is.
pi_203785282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 16:56 schreef Nolita het volgende:
Zojuist hadden we gesprek met de juf. Zoals wij ook al een hele tijd weten loopt zij voor, echter is ze ook heel erg in balans (op alle vlakken voor) en heeft ze het enorm naar haar zin op school.
Ze screenen schijnbaar alle groep 1 kindjes om mogelijk hoogbegaafdheid in te schatten. Daar kwam N ook hoog uit. We krijgen nu een vragenlijst om te zien of we thuis eenzelfde beeld hebben van haar. Daarmee is het nu vooral in de gaten houden dat ze zich niet gaat vervelen en ze de uitdaging erin houden.
Als ze haar iets extra's aanbieden doet ze dit met plezier, maar ze kiest zelf ook heel graag voor bijvoorbeeld kleuren.

Voelt prima voor ons. Ze zien het, houden het in de gaten, maar ze mag vooral ook nog even kleuter zijn.
Mooi dat ze zo lekker in balans is en goed ook dat school de hoogbegaafdheid ziet. Dat is altijd fijn, een school die alert is en meewerkt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')