abonnement Unibet Coolblue
pi_200762605
Waarom stel je deze vraag over het heelal en niet over jezelf?

"Waarom is heelal ben ik niet gewoon niks, waarom moet het heelal ik er zijn?"

Misschien dat je daar beter/eerder een antwoord op kan vinden, omdat het dichter bij jezelf ligt en om jezelf gaat.
Als je een antwoord vindt op deze vragen betreft jezelf dan is dat ook het antwoord betreft het heelal (waar jij een onderdeel van uitmaakt).

[ Bericht 0% gewijzigd door ZoonVan op 05-08-2021 21:22:18 ]
pi_200762636
Ik denk dat we een beetje mieren zijn die het universum proberen te begrijpen. Nog lang, maar dan ook lang niet kunnen we deze vraag beantwoorden. Het is net zoiets als een hond die differentiaalvergelijkingen wil begrijpen. Duurt nog wel even voordat we die vraag beantwoorden, laat staan of er überhaupt een antwoord op is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_200762841
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 20:58 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk dat we een beetje mieren zijn die het universum proberen te begrijpen. Nog lang, maar dan ook lang niet kunnen we deze vraag beantwoorden. Het is net zoiets als een hond die differentiaalvergelijkingen wil begrijpen. Duurt nog wel even voordat we die vraag beantwoorden, laat staan of er überhaupt een antwoord op is.
Met deze manier van denken blijf je vastzitten in het idee dat de realiteit volledig rationeel te vatten is. Het is goed mogelijk dat er een irrationeel element is, die een belangrijke rol speelt in het hele verhaal.
pi_200763709
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 21:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Met deze manier van denken blijf je vastzitten in het idee dat de realiteit volledig rationeel te vatten is. Het is goed mogelijk dat er een irrationeel element is, die een belangrijke rol speelt in het hele verhaal.
Oh nee hoor, die veronderstelling heb ik niet. Kan wat mij part ook.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_200767649
@Libertarisch

Ok, als jij dat wilt geloven, ga je gang. Ik zeg alleen dat je rationeel gezien die conclusie niet kunt trekken.
-
pi_200768296
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 08:25 schreef Haushofer het volgende:
@:Libertarisch

Ok, als jij dat wilt geloven, ga je gang. Ik zeg alleen dat je rationeel gezien die conclusie niet kunt trekken.
Je kunt niet op een rationele manier de hele werkelijkheid verklaren, dus dan blijft er altijd ruimte over voor spiritualiteit. Om over de geestelijke kant maar te zwijgen.
pi_200774974
Ik hoef niet "de hele werkelijkheid" te verklaren; ik stel slechts dat er geen rationele gronden zijn om een eerste oorzaak aan het heelal toe te dichten, omdat dit een naïeve toepassing van causaliteit is in een situatie waar we geen idee hebben of het daar überhaupt toepasbaar is.

Ik zie daar niks spiritueels in. Tenzij je spiritualiteit als stoppenlap wilt toepassen.
-
pi_200775979
Ik vind dat het universum uit het niets een wonder is.
pi_200784165
Wat is er gebeurd met je "ruimte voor spiritualiteit"?
-
pi_200785465
Er is geen ruimte voor, het is gewoon.

[ Bericht 8% gewijzigd door Libertarisch op 07-08-2021 10:14:31 ]
pi_200790432
Ohw. Daar begrijp ik dan weer niets ( :P ) van.
-
pi_200792366
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 11:47 schreef Haushofer het volgende:
Ohw. Daar begrijp ik dan weer niets ( :P ) van.
Probeer het niet te begrijpen, probeer de realiteit te zien zoals het is. Ongeconditioneerd, zonder verwachtingen. Dan zie je op de juiste manier. Nuchter, zonder poespas.
pi_200792900
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 13:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Probeer het niet te begrijpen, probeer de realiteit te zien zoals het is. Ongeconditioneerd, zonder verwachtingen. Dan zie je op de juiste manier. Nuchter, zonder poespas.
Wat staat hier nu eigenlijk?

Ik snap alle individuele woorden, maar begrijp totaal niet welke boodschap je nu eigenlijk wilt overbrengen.
pi_200793173
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 13:48 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Wat staat hier nu eigenlijk?

Ik snap alle individuele woorden, maar begrijp totaal niet welke boodschap je nu eigenlijk wilt overbrengen.
De belofte is dat de volledige werkelijkheid te kennen is, en dat leidt tot volledige bevrijding. Die werkelijkheid is echter niet te kennen door de ratio alleen. Het is een combinatie van kennis, ervaring/meditatie en liefde die je bij de waarheid kan brengen. Het beklimmen van de spirituele berg is een lang proces, maar het antwoord is altijd al aanwezig. Pas wanneer je de top van de berg nadert weet je wat "de realiteit zien zoals het is" betekent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 07-08-2021 19:56:13 ]
pi_200825698
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 13:25 schreef Libertarisch het volgende:
Probeer het niet te begrijpen, probeer de realiteit te zien zoals het is. Ongeconditioneerd, zonder verwachtingen. Dan zie je op de juiste manier. Nuchter, zonder poespas.
Ik vat dat "zien zoals de werkelijkheid is" op als waarneming zonder verdere invulling. Jij vult die waarneming nogal bijzonder in: je hebt het over dat je verlicht bent, dat je vorige levens hebt gehad, dat je je leven nu te danken hebt aan karma, en weet ik wat nog niet meer allemaal. Dat vind ik verre van nuchter; in mijn ogen is dat juist een heleboel poespas.

Je posts komen op mij dan ook totaal niet "nuchter" over, maar net zo religieus ingevuld als de posts van, zeg, christenen hier. Het is niet voor niks dat in Zen-literatuur en koans vaak wordt verteld over verlichting die komt tijdens het afwassen van een kom. Ik zie "verlichting" meer als het inzicht in hoeverre wij mensen de werkelijkheid willen vatten in verklaringen in plaats van ervaringen.

Nou is er niks mis met verklaringen; ik ben er zelf ook gek op als (doorgeschoten) denker. Maar uiteindelijk los je er dat knagende lijden niet mee op. Dat inzicht is niet theoretisch, maar zal alleen door ervaring kunnen komen.
-
pi_200825994
quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2021 10:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vat dat "zien zoals de werkelijkheid is" op als waarneming zonder verdere invulling. Jij vult die waarneming nogal bijzonder in: je hebt het over dat je verlicht bent, dat je vorige levens hebt gehad, dat je je leven nu te danken hebt aan karma, en weet ik wat nog niet meer allemaal. Dat vind ik verre van nuchter; in mijn ogen is dat juist een heleboel poespas.

Je posts komen op mij dan ook totaal niet "nuchter" over, maar net zo religieus ingevuld als de posts van, zeg, christenen hier. Het is niet voor niks dat in Zen-literatuur en koans vaak wordt verteld over verlichting die komt tijdens het afwassen van een kom. Ik zie "verlichting" meer als het inzicht in hoeverre wij mensen de werkelijkheid willen vatten in verklaringen in plaats van ervaringen.

Nou is er niks mis met verklaringen; ik ben er zelf ook gek op als (doorgeschoten) denker. Maar uiteindelijk los je er dat knagende lijden niet mee op. Dat inzicht is niet theoretisch, maar zal alleen door ervaring kunnen komen.
Zen-verlichting komt wel degelijk op hetzelfde neer als hindoe-verlichting. Maar inderdaad, wij geven ook extra verklaringen over waarom je bent wie je bent. Waarom ben ik deze persoon en niet een ander? Dat is een vraag die ik althans wel belangrijk vind. Ik zal meteen toegeven dat de theorie van reïncarnatie niet te bewijzen is.
pi_200833131
quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2021 10:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vat dat "zien zoals de werkelijkheid is" op als waarneming zonder verdere invulling.
Het grappige is dat het impliceert dat men al een voorstelling heeft van wat de werkelijkheid is, hoe zou je het anders herkennen?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 04:13:29 #68
492149 Sym0n
appels > peren
pi_201063074
Wie zegt dat er iets is? Misschien is het ook wel gewoon niks.
The leader should know how to enter into evil when necessity commands.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')