Kentekenplaat | zondag 11 juli 2021 @ 22:45 |
Ruim anderhalve maand geleden heeft mijn moeder een Citroen C3 1.4-16V uit 2007 gekocht. Het ding had een complete onderhoudshistorie en de distributieriem is afgelopen januari vervangen. Vanmiddag reed ze op de snelweg en ineens kapte de auto er mee. De wegenwacht heeft geconcludeerd dat de riem geknapt is dus schade aan de motor is aannemelijk. Heeft iemand hier enig idee wat er allemaal naar de kloten zou kunnen zijn en wat een deelrevisie of ruilmotor kost? Als het nou een auto was van een paar honderd euro had ik de sloop al gebeld, maar dat is deze helaas niet. | |
lipje | zondag 11 juli 2021 @ 23:24 |
Terug naar de garage die in januari die riem vervangen heeft. Reparatie of ruilmotor zal rond de dagwaarde/aanschafwaarde uitkomen. | |
Captain_Ghost | zondag 11 juli 2021 @ 23:38 |
Dit, want distributieriem kan 100.000 km meegaan en of 6 jaar.. afhankelijk van auto merk en type. Kans is groot dat garage verkeerde riem gezet. | |
Kentekenplaat | zondag 11 juli 2021 @ 23:48 |
Maar het punt is dat mijn moeder de auto toen nog niet in haar bezit had. | |
Captain_Ghost | maandag 12 juli 2021 @ 00:04 |
Je kan nog naar vorige eigenaar terecht. Samen met dat naar garage.. eens kijken of iets uit kan halen. | |
suijkerbuijk | maandag 12 juli 2021 @ 01:21 |
Heb je de facturen van de vorige eigenaar ? Zo ja garantie zit op de auto niet op de persoon. Geen factuur? Dan twijfel ik of het gedaan is. En nee niet zo stikker geloven die ze op plakken. Die stickers kan je overal al. krijgen . Oke nu de schade. De zuig heeft de kleppen geraakt. Met wat massel kan je een gebruikte kop er op zitten en klaar. Maar dat ligt er aan of de zuiger en de cilinder wand niet beschadigt zijn. Dus kop er af en kijken wat de schade is. Anders een ruil motor of gebruikte motor in. Hoe dan ook je bent de lul. Dit gaat geld kosten namelijk | |
spierbal | maandag 12 juli 2021 @ 06:47 |
Kleppen stellen/vervangen. Cilinderkop vlak maken etc. Rond 1500 euro was het bij mij de laatste keer. | |
#ANONIEM | maandag 12 juli 2021 @ 06:52 |
Jij hebt vaker een gebroken distributieriem gehad ? ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2021 06:53:53 ] | |
pvdplanet | maandag 12 juli 2021 @ 08:23 |
Een gebruikte ET3 motor zit rond de 400. Swappen wellicht verstandiger dan opnieuw opbouwen | |
oldford | maandag 12 juli 2021 @ 09:07 |
Even voor de zekerheid: ik proef uit de antwoorden dat de auto particulier gekocht is? Als de auto echter bij een bedrijf is gekocht dan heeft je moeder recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper. Ook als de auto zonder verdere (Bovag) garantie is gekocht. | |
spierbal | maandag 12 juli 2021 @ 13:26 |
Nee de eerste en laatste keer tot nu toe, en niet eens toen ik zelf reed. Wijze les die ik geleerd heb, distributieriem gewoon om de 5 jaar of na de aantal km's vervangen. Anders ben je het 3-voud kwijt. | |
Fer | maandag 12 juli 2021 @ 13:29 |
Als hij bij een bedrijf gekocht is, terug gaan en garantie claimen. Van een auto met vervangen riem, mag je verwachten dat hij niet na 1,5 maand klapt. Technisch: lekte te kop misschien olie op de riem? | |
Kentekenplaat | maandag 12 juli 2021 @ 19:19 |
Ja, daar zijn we inmiddels achter. Non conformiteit is dat. De auto is terug naar het bedrijf waar hij gekocht is en die gaan kijken wat de schade is en waardoor het komt. Iets zegt mij dat het bij de vorige eigenaar niet goed gedaan is. DE riem zit er nog maar 6000 km op. | |
Fer | maandag 12 juli 2021 @ 22:10 |
Die troep motoren lekken allemaal olie in de hoek. Druipt allemaal over de riem. | |
ColtZ40 | maandag 12 juli 2021 @ 22:34 |
En dan te bedenken dat deze motor een stuk beter is dan de opvolger… ![]() |