abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200313946
Omdat het alweer een jaar of tien geleden was dat het Stoicisme een eigen topic had, leek het me een goed idee om een nieuw topic te openen. Ondanks de leeftijd van deze levensbeschouwing is het nog altijd een zeer relevante en bijdetijdse. Misschien juist nu, nu de ontkerkelijking en individualisme continu toenemen, is er behoefte aan een pragmatisch kader waarbinnen de dagelijkse problemen een plek kunnen krijgen. Het is een leer die de nare kanten van het leven niet ontwijkt of mooier maakt dan ze zijn, maar juist onderstreept hoe kut alles kan zijn. Tegelijk biedt het troost door te benadrukken hoe het nooit anders is geweest, maar dat jijzelf alles in huis hebt om dit het hoofd te bieden.

Maar wat is dit Stoicijnse kader?
Vooropgesteld, ik ben een leek in deze leer. Ik heb de Persoonlijke Notities van Aurelius voor de helft gelezen en een uur of drie aan podcasts geluisterd. Echter, wat voor mij de meest prominente punten zijn uit deze leer zijn:

• Je hebt geen invloed op de acties van anderen
• Je hebt geen invloed op de gevoelens van anderen
• Je hebt geen (zeer beperkt) invloed op je eigen gezondheid
• Je hebt alleen invloed op je eigen emoties.
• Door je emoties af te laten hangen van wat een ander doet, geef je de controle over jezelf weg.
• De mens onderscheidt zich van dieren door afstand te kunnen doen van hedonistische impulsen. In harmonie samenleven met de natuur, maar zonder te vervallen in hedonisme, is het hoogste goed.
• Je hebt altijd een keuze.

Een paar van internet geplukte quotes:

quote:
Waste no more time arguing what a good man should be. Be One. -Marcus Aurelius
quote:
Wealth consists not in having great possessions, but in having few wants. -Epictetus
quote:
Can you no longer see a road to freedom? It's right in front of you. You need only turn over your wrists. -Epictetus
Om het topic iets van een richting te geven: Is het stoïcisme voor jou een pragmatische filosofie? Waarom wel/niet?