Zolang het schakelen en koppelen soepel gaat sloop je daar geen bak mee.quote:Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
De koppeling van mijn auto is onlangs vervangen, samen met de versnellingsbak. De auto had nog geen 100.000 km gereden dus dit was behoorlijk snel.
Nu ben ik gaan twijfelen of ik de koppeling niet verkeerd gebruik. We hebben de auto 2de hands gekocht dus het kan ook zomaar zijn dat de fout niet bij ons ligt.
Nu ben ik gaan zoeken op internet en de ene rijschool geeft aan dat je alleen gas en koppeling tegelijk gebruikt in de eerste versnelling. Dat is ook hoe ik het nu doe. In alle overige versnellingen laat ik eerst de koppeling volledig omhoog komen (kan vrij snel zonder schok) en dan pas weer gas geven.
Een andere rijschool geeft aan dat je het kunstje uit je 1e versnelling, bij elke versnelling gebruikt. Dus ook bij bv de 3e versnelling de koppeling tot aangrijpingspunt en dan beetje gas er bij en dan koppeling los.
Weet iemand wat de juiste manier/ minste schade aan de koppeling geeft?
Daarnaast merk ik sinds de koppeling vervangen is bij het wegrijden in zijn 1 dat de auto soms gaat schokken. Kan dit komen door de nieuwe koppeling? Of laat ik hem dan gewoon te ver opkomen met te weinig gas. De nieuwe koppeling die erin zit gaat best zwaar omhoog.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Een koppeling heeft een gebied waartussen het wel of niet aangrijpt, dat merk je als je hem langzaam op laat komen en gas bij geeft. Op het moment dat je auto gaat rollen en het toerental iets zakt heb je het aangrijppunt.quote:Op zondag 11 juli 2021 12:17 schreef WeCanDoIt het volgende:
Bedankt allemaal.
Wat is precies een slippende koppeling? Is dat de koppeling steeds in trappen en weer los?
Een beetje extra gas om weg te rijden is vrij normaal, doorgaans tot zo'n 2000 toeren (als je een toerenteller hebt is dat makkelijk te controleren). Als je langer rijdt gaat dat op gevoel / gehoor.quote:Wat er mis was, geen idee. Was gewoon versleten gaf de garage aan. We kwamen erachter omdat de auto niet meer in zijn 1e en 2e versnelling wilde. Het gaat om een Renault Clio.
Dus als ik het goed begrijp is het niet erg als je af en toe wat gas geeft terwijl de koppeling nog niet helemaal omhoog is? En m.b.t het probleem van de trillende koppeling, is dat dan omdat ik te weinig gas geef of kan er nog een ander probleem zijn?
Geef mij "die andere rijschool" maar.quote:Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
In alle overige versnellingen laat ik eerst de koppeling volledig omhoog komen (kan vrij snel zonder schok) en dan pas weer gas geven.
Een andere rijschool geeft aan dat je het kunstje uit je 1e versnelling, bij elke versnelling gebruikt. Dus ook bij bv de 3e versnelling de koppeling tot aangrijpingspunt en dan beetje gas er bij en dan koppeling los.
Race door snel te schakelen.quote:Op zondag 11 juli 2021 20:30 schreef Fer het volgende:
Een bak bij 100k is wel erg vreemd. Dan heeft er iemand wel heel slecht gereden. Of fabricage fout.
Als de koppeling niet lekker werkt omdat de drukgroep ver heen is lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat de synchro's uit de versnellingsbak het zwaar te verduren hebben gehad. Dan zou het wel eens financieel aantrekkelijker kunnen zijn om een andere bak eronder te hangen dan de bak te openen voor nieuwe synchromeshes. Geen idee wat een ruilbak voor een Clio kost, maar zal al snel goedkoper zijn in vergelijking met iets wat op een bakrevisie uit kan draaien.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:26 schreef Fer het volgende:
Ik blijf het grappig vinden dat je schijnbaar veel zorgen maakt om die koppeling, maar een defecte bak heel normaal vind.
Een koppeling slijt, ook bij normaal gebruik. Dus dat die op een bepaald moment rot is is, normaal. Maar een versnelling hoort een auto leven lang mee te gaan.
De bak en de koppeling bij nog geen 100.000km??? Dat is echt niet normaal.quote:Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
De koppeling van mijn auto is onlangs vervangen, samen met de versnellingsbak. De auto had nog geen 100.000 km gereden dus dit was behoorlijk snel.
Ja, de beweging met de massa van de auto zorgen dat er nogal veel krachten op delen van de aandrijving komen als je van 1 richting ineens overschakelt naar de andere richting zonder te stoppen.quote:Op zondag 8 augustus 2021 16:32 schreef zoz het volgende:
Nu we het toch over de koppeling hebben kan ik vast wat vraagjes stellen![]()
Als je langzaam achteruit rijdt en vervolgens weer vooruit wil wegrijden, moet je dan eerst tot stilstand komen voordat je hem weer van achteruit naar zijn 1 doet? Of kun je rollend naar achteren de auto in zijn 1 zetten en naar voren rijden?
Nee, koppeling pas intrappen als je bijna stilstaat.quote:Als je een stoplicht nadert op snelheid moet je dan de auto uit laten rollen met de koppeling ingedrukt? 20 jr geleden werd mij dat verteld op rijles. Hiermee zou je de motor sparen.
Voordat je van rij-richting veranderd moet je volledig tot stilstand zijn gekomen EN een tel wachten.quote:Op zondag 8 augustus 2021 16:32 schreef zoz het volgende:
Nu we het toch over de koppeling hebben kan ik vast wat vraagjes stellen![]()
Als je langzaam achteruit rijdt en vervolgens weer vooruit wil wegrijden, moet je dan eerst tot stilstand komen voordat je hem weer van achteruit naar zijn 1 doet? Of kun je rollend naar achteren de auto in zijn 1 zetten en naar voren rijden?
Bij elektrische auto's hoeft dat niet, daar kan je direct omschakelen van achteruit naar vooruit... zelfs al rij je ongeveer 5 km/u.quote:Op zondag 8 augustus 2021 20:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Voordat je van rij-richting veranderd moet je volledig tot stilstand zijn gekomen EN een tel wachten.
Dan pas kun je bijvoorbeeld de achterruit inschakelen.
Doe je dat niet dan hoor je het bekende KNAK-geluid. Bij het ontkoppelen staat de as in de versnellingsbak niet meteen volledig stil. Schakel je dan de achteruit in dan komen de krachten uit die as in 1 keer tegen een stilstaand tandwiel aan. Wacht je een tel, dan hoor je dit geluid niet, en gaat je versnellingsbak een stuk langer mee.
staat de software dat toe?quote:Op maandag 9 augustus 2021 12:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bij elektrische auto's hoeft dat niet, daar kan je direct omschakelen van achteruit naar vooruit... zelfs al rij je ongeveer 5 km/u.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |