abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200309575
De koppeling van mijn auto is onlangs vervangen, samen met de versnellingsbak. De auto had nog geen 100.000 km gereden dus dit was behoorlijk snel.

Nu ben ik gaan twijfelen of ik de koppeling niet verkeerd gebruik. We hebben de auto 2de hands gekocht dus het kan ook zomaar zijn dat de fout niet bij ons ligt.

Nu ben ik gaan zoeken op internet en de ene rijschool geeft aan dat je alleen gas en koppeling tegelijk gebruikt in de eerste versnelling. Dat is ook hoe ik het nu doe. In alle overige versnellingen laat ik eerst de koppeling volledig omhoog komen (kan vrij snel zonder schok) en dan pas weer gas geven.

Een andere rijschool geeft aan dat je het kunstje uit je 1e versnelling, bij elke versnelling gebruikt. Dus ook bij bv de 3e versnelling de koppeling tot aangrijpingspunt en dan beetje gas er bij en dan koppeling los.

Weet iemand wat de juiste manier/ minste schade aan de koppeling geeft?

Daarnaast merk ik sinds de koppeling vervangen is bij het wegrijden in zijn 1 dat de auto soms gaat schokken. Kan dit komen door de nieuwe koppeling? Of laat ik hem dan gewoon te ver opkomen met te weinig gas. De nieuwe koppeling die erin zit gaat best zwaar omhoog.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_200309908
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
De koppeling van mijn auto is onlangs vervangen, samen met de versnellingsbak. De auto had nog geen 100.000 km gereden dus dit was behoorlijk snel.

Nu ben ik gaan twijfelen of ik de koppeling niet verkeerd gebruik. We hebben de auto 2de hands gekocht dus het kan ook zomaar zijn dat de fout niet bij ons ligt.

Nu ben ik gaan zoeken op internet en de ene rijschool geeft aan dat je alleen gas en koppeling tegelijk gebruikt in de eerste versnelling. Dat is ook hoe ik het nu doe. In alle overige versnellingen laat ik eerst de koppeling volledig omhoog komen (kan vrij snel zonder schok) en dan pas weer gas geven.

Een andere rijschool geeft aan dat je het kunstje uit je 1e versnelling, bij elke versnelling gebruikt. Dus ook bij bv de 3e versnelling de koppeling tot aangrijpingspunt en dan beetje gas er bij en dan koppeling los.

Weet iemand wat de juiste manier/ minste schade aan de koppeling geeft?

Daarnaast merk ik sinds de koppeling vervangen is bij het wegrijden in zijn 1 dat de auto soms gaat schokken. Kan dit komen door de nieuwe koppeling? Of laat ik hem dan gewoon te ver opkomen met te weinig gas. De nieuwe koppeling die erin zit gaat best zwaar omhoog.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Zolang het schakelen en koppelen soepel gaat sloop je daar geen bak mee.

Zware belasting (aanhanger / caravan / slepen), met voet op koppelingspedaal rijden, ruw schakelen, niet op tijd schakelen, koppeling te lang laten slippen, etc kunnen schade aanrichten maar soms gaat iets ook gewoon kapot. Er zit wel wat marge op voordat je het sloopt.

Er zijn ook auto's die er berucht om zijn dat het vaker stuk gaat en er zijn auto's die makkelijk meer dan 3 ton halen met de originele koppelingsplaat.

Als je rustig schakelt, rustig ontkoppelt en koppelt, niet met je voet op de koppeling rijdt dan zou zoiets niet overmatig moeten slijten.

Een versnellingsbak doet niets meer dan het ideale koppel- en toerengebied van je motor aan laten sluiten bij het toerental van je wielen. Helaas kan een klassieke verbrandingsmotor niet van 0 tot 6.000 toeren dezelfde power leveren dus wordt dat opgehakt in (meestal) 4 tot 6 tandwielverhoudingen.

Een nieuwe koppeling betekent ook een nieuwe drukgroep dus dat het wat zwaarder en directer is kan wel kloppen. Daarnaast is de plaat weer maximale dikte, is de kabel gesteld of systeem ontlucht (afhankelijk van hoe je de koppeling bedient) dus voelt het anders aan. In de praktijk wen je daar snel aan.
pi_200310077
Mogelijk had je auto eerst een dubbelmassa-vliegwiel en is deze vervangen door een vast vliegwiel. Daarmee bespaar je een hoop kosten, echter zal het optrekken minder soepel gaan met een vast vliegwiel.

Een dubbelmassavliegwiel bestaat uit twee schijven die de klappen opvangen van de motor. Een brandstofmotor geeft zijn krachten in pulsen af. Dit is het 'schokken' wat je voelt.

Iets wat er bij veel automobilisten insluipt is om bij het stoplicht met ingetrapte koppeling te blijven wachten.
Zet de auto in z'n vrij en laat de koppeling los.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200310220
Wat was er mis met de versnellingsbak? Nieuwe bak is wel heftig na 100000km. Wat voor auto?

Koppeling gaat vooral stuk door oververhitting. Dus teveel laten slippen bij wegrijden, of constant manoeuvreren met half ingetrapte koppeling met veel gas geven.

Ook veel met een zware aanhanger kan funest zijn voor de koppeling. Zeker manoeuvreren op een stijle camping, file in de bergen of stadsverkeer.

Verder kan een probleem met de hydraulische bediening extra slijtage veroorzaken.

Kwa schakelen, pook bedienen, terwijl de koppeling (nog) niet helemaal is ingetrapt. Veel gas geven, voordat de koppeling is opgekomen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Fer op 11-07-2021 12:09:50 ]
.
pi_200310455
Bedankt allemaal.

Wat is precies een slippende koppeling? Is dat de koppeling steeds in trappen en weer los?

Wat er mis was, geen idee. Was gewoon versleten gaf de garage aan. We kwamen erachter omdat de auto niet meer in zijn 1e en 2e versnelling wilde. Het gaat om een Renault Clio.

Dus als ik het goed begrijp is het niet erg als je af en toe wat gas geeft terwijl de koppeling nog niet helemaal omhoog is? En m.b.t het probleem van de trillende koppeling, is dat dan omdat ik te weinig gas geef of kan er nog een ander probleem zijn?
pi_200311201
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 12:17 schreef WeCanDoIt het volgende:
Bedankt allemaal.

Wat is precies een slippende koppeling? Is dat de koppeling steeds in trappen en weer los?
Een koppeling heeft een gebied waartussen het wel of niet aangrijpt, dat merk je als je hem langzaam op laat komen en gas bij geeft. Op het moment dat je auto gaat rollen en het toerental iets zakt heb je het aangrijppunt.
Vanuit dat aangrijppunt moet je toewerken naar geheel op laten komen en dan rij je.
Zou je de koppeling te lang ingetrapt houden (vaak uit onzekerheid) tijdens het rijden, dan heb je kans dat je op het aangrijppunt balanceert en de koppelingplaat t.o.v. het vliegwiel slipt. Dat geeft extra slijtage / warmte en is uiteraard niet goed voor je koppeling.

Als je voet kort na het wegrijden of schakelen van het koppelingspedaal is dan zou het goed moeten gaan.

quote:
Wat er mis was, geen idee. Was gewoon versleten gaf de garage aan. We kwamen erachter omdat de auto niet meer in zijn 1e en 2e versnelling wilde. Het gaat om een Renault Clio.

Dus als ik het goed begrijp is het niet erg als je af en toe wat gas geeft terwijl de koppeling nog niet helemaal omhoog is? En m.b.t het probleem van de trillende koppeling, is dat dan omdat ik te weinig gas geef of kan er nog een ander probleem zijn?
Een beetje extra gas om weg te rijden is vrij normaal, doorgaans tot zo'n 2000 toeren (als je een toerenteller hebt is dat makkelijk te controleren). Als je langer rijdt gaat dat op gevoel / gehoor.

Trillen kan komen omdat je te weinig gas geeft of de koppeling te snel laat opkomen.
Daarnaast kan het ook dat verhaal van @spectrumanalyser zijn.

Ik rij inmiddels een jaar automaat (ivm hybride) en wat dat betreft mis ik het schakelen ook niet echt meer. Rijdt soepel en ontspannen, vooral in stadsverkeer. Het is een eCVT dus ook geen schakelmomenten, alleen elektrisch rijden is nog vloeiender.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-07-2021 13:15:34 ]
pi_200311478
Maar is er echt een nieuwe versnelling in gegaan, of is deze alleen los geweest om de koppeling te wisselen.
.
pi_200311612
Dankjewel weer! Dus ook al ga je van de 2e naar de 3e versnelling is het niet erg om beetje gas te geven terwijl koppeling nog niet helemaal omhoog is?

Nee de versnellingsbak was kapot en de koppeling ook al ver versleten: dus deze zijn samen volledig vervangen (Ofja is een gereviseerde versnellingsbak voor terug gekomen).

Misschien dat het gewoon wennen is aan een iets anders aangrijpingspunt en dat ik de koppeling inderdaad nu te hoog laat opkomen. Komende dagen eens goed op letten.
pi_200316580
Wat mij verbaast is dat TS de vraag stelt hoe hij moet wegrijden en hoe het met opschakelen moet.
Verdorie @WeCanDoIt, je hebt toch je rbw en hebt tijdens de rijopleiding daar uitleg inclusief tutorials gekregen of niet? Toch?

quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
In alle overige versnellingen laat ik eerst de koppeling volledig omhoog komen (kan vrij snel zonder schok) en dan pas weer gas geven.

Een andere rijschool geeft aan dat je het kunstje uit je 1e versnelling, bij elke versnelling gebruikt. Dus ook bij bv de 3e versnelling de koppeling tot aangrijpingspunt en dan beetje gas er bij en dan koppeling los.

Geef mij "die andere rijschool" maar.
Wat denk je dat er gebeurt als je met 4000 rpm opschakelt naar een hogere versnelling en je geeft geen gas bij als je de koppeling op laat komen?
Dan gaat de auto op de motor remmen want no way dat het toerental na het opschakelen gelijk zou zijn aan dat van een stationair draaiende motor. En dat geeft je versnellingsbak ook wel wat klapjes.
En het verkeer achter je zal ook niet blij zijn met een auto voor hun neus die vaak snel afremt zonder dat er remlichten branden.
Dus als je wacht met gas geven totdat de koppeling helemaal los is dan is er bij elke schakelbeurt behoorlijk veel frictie bij je koppelingsplaten.
Frictie=warmte EN slijtage.
Natuurlijk moet je hetzelfde "trucje" doen dat je ook gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het enige verschil is alleen dat je in de andere versnellingen buiten de 1e de koppeling veel sneller op kan laten komen.

Dus als je echt zo rijdt zou ik het niet de vorige eigenaar verwijten maar vooral naar mezelf kijken.
En nogmaals: Hoe heb jij het in vredesnaam tijdens rijles geleerd? Weet je dat nog?
pi_200317110
Een koppeling sloop je door veel gas te geven en de koppeling niet volledig, of heel langzaam op te laten komen.
Soms heb je trieste figuren die denken een burn-out te maken, terwijl ze juist de koppeling aan het oproken zijn. Je kunt dan de koppeling zelfs ruiken.
Zie ook wel oudere bestuurders veel gas geven bij inparkeren of steken om weg te rijden. Die horen het misschien niet meer dat de motor bijna in de toerenbegrenzer zit?

Een versleten koppeling kan je op twee manieren merken;
* Na het op laten komen vliegt de motor snel in de toeren maar de auto komt pas later op snelheid.
* Schakelen gaat zwaar. De koppeling komt dan niet meer volledig vrij bij ingetrapt koppelingspedaal.

Naarmate een koppeling slijt gaat het bijtpunt steeds verder weg zitten.

Overigens durf ik wel te stellen dat een Clio een dubbelmassavliegwiel hoort te hebben.
Je kunt in dezelfde auto ook een massief vliegwiel plaatsen. Dacia verkoopt dezelfde Clio-motor in hun eigen auto met massief vliegwiel. Dacia is zegmaar het budget-merk van Renault.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200317450
Een bak bij 100k is wel erg vreemd. Dan heeft er iemand wel heel slecht gereden. Of fabricage fout.
.
pi_200324874
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 20:30 schreef Fer het volgende:
Een bak bij 100k is wel erg vreemd. Dan heeft er iemand wel heel slecht gereden. Of fabricage fout.
Race door snel te schakelen.
Anderen kant een kleine motor moet je wel de vaart inhouden en veel schakelen om de gang in te houden.

Verder dat schokken kan inderdaad de vliegwiel zijn.
Maar het kan ook door de imitatie spul zijn.
pi_200325150
@vannelle,

Het wegrijden is het probleem niet, dit doe ik zoals geleerd. Het ging mij er om dat ik dus bang was de koppeling gesloopt te hebben door soms dus gas te geven als de koppeling nog aan t opkomen is, maar dat is dus de juiste weg.

Ik ga de komende tijd eens testen wanneer ik de schok krijg, ik vermoed door een ander aangrijpingspunt en dat daardoor te laat gas wordt gegeven.

Toch bedankt allemaal! Zal binnenkort met een update komen.
pi_200329080
Ik blijf het grappig vinden dat je schijnbaar veel zorgen maakt om die koppeling, maar een defecte bak heel normaal vind.

Een koppeling slijt, ook bij normaal gebruik. Dus dat die op een bepaald moment rot is is, normaal. Maar een versnelling hoort een auto leven lang mee te gaan.
.
  maandag 12 juli 2021 @ 14:36:39 #15
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200330127
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 13:26 schreef Fer het volgende:
Ik blijf het grappig vinden dat je schijnbaar veel zorgen maakt om die koppeling, maar een defecte bak heel normaal vind.

Een koppeling slijt, ook bij normaal gebruik. Dus dat die op een bepaald moment rot is is, normaal. Maar een versnelling hoort een auto leven lang mee te gaan.
Als de koppeling niet lekker werkt omdat de drukgroep ver heen is lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat de synchro's uit de versnellingsbak het zwaar te verduren hebben gehad. Dan zou het wel eens financieel aantrekkelijker kunnen zijn om een andere bak eronder te hangen dan de bak te openen voor nieuwe synchromeshes. Geen idee wat een ruilbak voor een Clio kost, maar zal al snel goedkoper zijn in vergelijking met iets wat op een bakrevisie uit kan draaien.
Life's like music, get the rhythm..
pi_200331594
Bij een tweedehands auto kijk je naar de onderhoudshistorie. Een auto die naar beun de haas is geweest kan je beter niet kopen, zelfs al is de kilometerstand laag.
Voortaan weg lopen bij een auto met een hoog aantal eigenaren en/of ontbrekende stempels in het onderhoudsboekje. Er is een kans dat je de auto gekocht hebt met defecte bak en koppeling. Dan tieft de verkoper er een middeltje in dat de bak het even tijdelijk weer doet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200331952
Want hoe gaat een versnellingsbak eigenlijk kapot? Je doet er niks raars mee lijkt het.

Vandaag even getest en het lijkt inderdaad door een ander aangrijpingspunt te komen dat die schokt. Als ik hem lager pak met wat gas schokt die niet. Kwestie van wennen dus!
  donderdag 15 juli 2021 @ 18:08:50 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200381202
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 11:02 schreef WeCanDoIt het volgende:
De koppeling van mijn auto is onlangs vervangen, samen met de versnellingsbak. De auto had nog geen 100.000 km gereden dus dit was behoorlijk snel.
De bak en de koppeling bij nog geen 100.000km??? Dat is echt niet normaal.

Ik heb in mijn leven nog nooit een versnellingsbak hoeven vervangen en ik heb auto's tot aan de 350dkm gereden. Ik heb 1 keer bij een Lancia Kappa de koppeling laten vervangen. Dat was bij 215dkm en dat vond ik al aan de vroege kant.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200381429
Kreeg je 'm echt niet meer in z'n 1e en 2e versnelling of ging dat heel zwaar?

Als je met hoog toerental de koppeling laat schieten dan krijgt de bak een flinke klap. Dan sloop je op den duur een synchromesh ring. Dit onderdeel moet het verschil in toerentallen opvangen bij het schakelen. Als je een synchro.ring gesloopt hebt dan merk je dit door gekraak bij het schakelen.

Als je de eerste en tweede niet kunt inschakelen dan klinkt dat als een defecte schakelvork. Bij de Audi TT komt dit weleens voor. Een verbinding breekt doormidden waardoor de schakelvork los komt. Dan kun je de 1e en 2e niet inschakelen. Alle andere versnellingen doen het dan nog wel. Als je door blijft rijden door vanaf de 3e versnelling op te trekken met slippende koppeling.... dan sloop je de koppeling!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200816428
Nu we het toch over de koppeling hebben kan ik vast wat vraagjes stellen :)

Als je langzaam achteruit rijdt en vervolgens weer vooruit wil wegrijden, moet je dan eerst tot stilstand komen voordat je hem weer van achteruit naar zijn 1 doet? Of kun je rollend naar achteren de auto in zijn 1 zetten en naar voren rijden?

Als je een stoplicht nadert op snelheid moet je dan de auto uit laten rollen met de koppeling ingedrukt? 20 jr geleden werd mij dat verteld op rijles. Hiermee zou je de motor sparen.
pi_200819471
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 16:32 schreef zoz het volgende:
Nu we het toch over de koppeling hebben kan ik vast wat vraagjes stellen :)

Als je langzaam achteruit rijdt en vervolgens weer vooruit wil wegrijden, moet je dan eerst tot stilstand komen voordat je hem weer van achteruit naar zijn 1 doet? Of kun je rollend naar achteren de auto in zijn 1 zetten en naar voren rijden?
Ja, de beweging met de massa van de auto zorgen dat er nogal veel krachten op delen van de aandrijving komen als je van 1 richting ineens overschakelt naar de andere richting zonder te stoppen.
Dat zal niet gelijk tot een defect leiden maar heel goed lijkt het me ook niet.

quote:
Als je een stoplicht nadert op snelheid moet je dan de auto uit laten rollen met de koppeling ingedrukt? 20 jr geleden werd mij dat verteld op rijles. Hiermee zou je de motor sparen.
Nee, koppeling pas intrappen als je bijna stilstaat.
pi_200819559
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 16:32 schreef zoz het volgende:
Nu we het toch over de koppeling hebben kan ik vast wat vraagjes stellen :)

Als je langzaam achteruit rijdt en vervolgens weer vooruit wil wegrijden, moet je dan eerst tot stilstand komen voordat je hem weer van achteruit naar zijn 1 doet? Of kun je rollend naar achteren de auto in zijn 1 zetten en naar voren rijden?
Voordat je van rij-richting veranderd moet je volledig tot stilstand zijn gekomen EN een tel wachten.
Dan pas kun je bijvoorbeeld de achterruit inschakelen.

Doe je dat niet dan hoor je het bekende KNAK-geluid. Bij het ontkoppelen staat de as in de versnellingsbak niet meteen volledig stil. Schakel je dan de achteruit in dan komen de krachten uit die as in 1 keer tegen een stilstaand tandwiel aan. Wacht je een tel, dan hoor je dit geluid niet, en gaat je versnellingsbak een stuk langer mee.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 9 augustus 2021 @ 10:51:20 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200826062
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_200827502
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 20:39 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Voordat je van rij-richting veranderd moet je volledig tot stilstand zijn gekomen EN een tel wachten.
Dan pas kun je bijvoorbeeld de achterruit inschakelen.

Doe je dat niet dan hoor je het bekende KNAK-geluid. Bij het ontkoppelen staat de as in de versnellingsbak niet meteen volledig stil. Schakel je dan de achteruit in dan komen de krachten uit die as in 1 keer tegen een stilstaand tandwiel aan. Wacht je een tel, dan hoor je dit geluid niet, en gaat je versnellingsbak een stuk langer mee.
Bij elektrische auto's hoeft dat niet, daar kan je direct omschakelen van achteruit naar vooruit... zelfs al rij je ongeveer 5 km/u.
Facts don't care about your feelings
pi_200827743
quote:
0s.gif Op maandag 9 augustus 2021 12:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Bij elektrische auto's hoeft dat niet, daar kan je direct omschakelen van achteruit naar vooruit... zelfs al rij je ongeveer 5 km/u.
staat de software dat toe?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')