Mijn zoon mag sinds groep 5 via school de cursus van picatypen volgen. Op school wordt er geen tijd aan besteed, alles kan/ moet thuis.
Op zich is de cursus leuk opgebouwd. Je maakt een reis over de wereld en bij elke les horen ook vragen / weetjes over verschillende landen.
Je begint met enkele letters en na en na plak je de letters op het toetsenbord af. Je oefent bij elke les nieuwe letters/ combinaties/ woorden of zinnen en sluit elke les met een toets af gebaseerd op nauwkeurigheid en snelheid. Als je een bepaalde percentage niet haalt, mag je niet verder.
In groep 5 heeft mijn zoon nog niet zo veel interesse ervoor gehad, in groep 6 heb ik eerst geprobeerd om hem elk weekeinde een les te laten volgen. Tijdens de schoolsluiting heb ik erop aangedrongen om het elke dag te oefenen. Hij is tot over de helft van de cursus gekomen en toen behaalde hij meervoudig dezelfde toets niet. Dat was balen, want met een schoollicentie krijg je verder geen ondersteuning en kun je ook niet meer terug in de lessen. Wat een keer is afgesloten door het behalen van de toets, kun je niet nog een keer herhalen.
Het was best frustrerend en wij hebben het dan laten rusten. Volgens mij heeft uit zijn klas tot nu toe één meisje het diploma behaald, maar ik weet niet hoeveel er mee bezig zijn. Ik kan ook niet goed zeggen, waaraan het nu lag, ik dacht misschien zijn de vingers nog niet "lang" genoeg, het ging best goed, soms moest hij een toets 2-3 keer doen, maar opeens lukte het niet meer. Er is wel verschil hoeveel aanslagen je moet halen bij de toets afhankelijk van je leeftijd.
Nu tijdens het eindgesprek heeft de juf aanbevolen om de stickers van het toetsenbord te verwijderen en het nog eens te proberen.
Het is echt ook een les in volhouden en oefenen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 13-07-2021 08:01:44 ]