abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200295435
Onze zoon van bijna 10 jaar gaat na de vakantie naar groep 7. Toen ik in groep 7 zat, heb ik een typecursus gedaan. Tot op de dag van vandaag heb ik daar heel veel baat bij. Dat wil ik ook voor mijn zoon. Complicerende factor daarbij is dat hij dyslexie heeft. Nu zie ik dat er een aantal online aanbieders zijn die ook speciaal voor dyslexie cursussen hebben.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring met een online typecursus? En misschien ook met een online typecursus voor kinderen met dyslexie in het bijzonder? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee. Toen ik het leerde, zat ik echt in een klasje met andere kinderen. Natuurlijk moest ik wel alleen thuis oefenen, dat deed ik dan ook trouw. De ervaring met mijn zoon is dat het thuis trouw oefenen (met bv lezen, of ander huiswerk) wat moeilijk van de grond komt.

Linkjes:

https://www.loikidzz.nl/dyslexie-typen

https://www.typetuin.nl/dyslexie/

https://www.typetopia.com/typecursus/dyslexie
  Moderator zaterdag 10 juli 2021 @ 09:27:49 #2
5428 crew  miss_sly
pi_200295586
Via school heeft dochter in groep 7 Typeworld gedaan. Een dag na school een uurtje klassikaal,en verder thuis oefenen. Het thuis oefenen was niet favoriet, maar de manier waarop het werkt met de verschillende eilandjes maakten het wel leuker. Ze hebben echter niets aparts voor dyslexie, zie ik.

https://website.typeworld.nl/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200339183
Mijn zoon mag sinds groep 5 via school de cursus van picatypen volgen. Op school wordt er geen tijd aan besteed, alles kan/ moet thuis.
Op zich is de cursus leuk opgebouwd. Je maakt een reis over de wereld en bij elke les horen ook vragen / weetjes over verschillende landen.
Je begint met enkele letters en na en na plak je de letters op het toetsenbord af. Je oefent bij elke les nieuwe letters/ combinaties/ woorden of zinnen en sluit elke les met een toets af gebaseerd op nauwkeurigheid en snelheid. Als je een bepaalde percentage niet haalt, mag je niet verder.

In groep 5 heeft mijn zoon nog niet zo veel interesse ervoor gehad, in groep 6 heb ik eerst geprobeerd om hem elk weekeinde een les te laten volgen. Tijdens de schoolsluiting heb ik erop aangedrongen om het elke dag te oefenen. Hij is tot over de helft van de cursus gekomen en toen behaalde hij meervoudig dezelfde toets niet. Dat was balen, want met een schoollicentie krijg je verder geen ondersteuning en kun je ook niet meer terug in de lessen. Wat een keer is afgesloten door het behalen van de toets, kun je niet nog een keer herhalen.
Het was best frustrerend en wij hebben het dan laten rusten. Volgens mij heeft uit zijn klas tot nu toe één meisje het diploma behaald, maar ik weet niet hoeveel er mee bezig zijn. Ik kan ook niet goed zeggen, waaraan het nu lag, ik dacht misschien zijn de vingers nog niet "lang" genoeg, het ging best goed, soms moest hij een toets 2-3 keer doen, maar opeens lukte het niet meer. Er is wel verschil hoeveel aanslagen je moet halen bij de toets afhankelijk van je leeftijd.
Nu tijdens het eindgesprek heeft de juf aanbevolen om de stickers van het toetsenbord te verwijderen en het nog eens te proberen.

Het is echt ook een les in volhouden en oefenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 13-07-2021 08:01:44 ]
  dinsdag 13 juli 2021 @ 07:28:14 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200339203
De mijnen hebben Ducktypen gedaan. Erg leuk!
pi_200339550
Bedankt voor de reacties!

Ducktypen is er ook in een dyslexievariant! Ik zal het aan hem laten zien, Donald Duck past wel bij zijn interesses dus wie weet! ^O^
  dinsdag 13 juli 2021 @ 08:42:56 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200339598
Wat idioot dat scholen hier nog steeds geen aandacht aan besteden :') .
Resistance is futile.
pi_200339669
Onze dochter deed PicaTypen, was ook erg leuk opgezet. Je maakte een soort wereldreis en ontdekte allerlei leuke weetjes over steden en werelddelen, mijn dochter is van de weetjes, dus dit paste goed bij haar.

Dit was wel een normale cursus en geen dyslectiecursus. Ik weet eerlijkgezegd niet of ze dat ook aanbieden.
pi_200339732
Hier geen ervaring met dyslexie, maar mijn oudste heeft typetuin gedaan. Ik heb hem voor de typecursus verschillende proeflessen laten doen van verschillende aanbieders. Dit omdat ik vooral belangrijk vond dat hij het leuk zou vinden. Dat is namelijk wel nodig om het vol te houden.
Deze vond hij zelf het leukst van de gene waar hij proefles van gedaan had. Het sluit ook aan bij een aantal online oefeningen die ze op school ook aanbieden (rekentuin en taalzee) misschien dat het daarom voor hem wel aan sloot.

Elke dag een kwartiertje oefenen ging hier prima (hij was begonnen tijdens de eerste lockdown toen hebben we het tijdens schooltijd er in gefietst dus dat scheelde wel).

Bij deze mag je er een jaar over doen en je kunt blijven oefenen ook in eerdere levels (alleen het eerste spel die na een bepaald level worden vrijgespeeld was lastig. En dat is jammer want daar keek hij erg naar uit tot hij dat eindelijk mocht)

Ik weet dat er voor dyslexie (of andere problemen) een aangepaste normering is voor het aantal aanslagen dat je moet hebben bij het diploma. Maar wellicht dat er ook qua lettertype iets anders is.
pi_200339761
De tip om eerst een paar verschillende proeflessen te volgen is een goede! Die neem ik mee.
pi_200340178
Ik volg ook even want ik stelde van de week in het kleuter-puber topic precies dezelfde vraag.
pi_200340263
Pica typen heeft een dyslexie variant zie ik net op de site
pi_200346801
Hier was TypeTopia echt een succes. Het is opgebouwd als een soort ruimte game waarbij ze verschillende missies moeten halen en vijanden moeten verslaan. Verschil met andere cursussen is dat de toetsen niet afgeplakt worden maar er een soort afdekscherm over het toetsenbord gezet wordt, dit moet dan zogenaamd een ruimteschip voorstellen.

Het oefenen is 3, 4 of 5 keer per week zo'n 20 minuten. Dit kun je zelf bepalen.

Ik heb mijn zoontje inderdaad ook eerst proeflessen laten maken, goede tip! Deze sprak hem het meest aan.
pi_200348921
Haha, leuk dat met zo veel verschillende cursussen ervaring is hier! Ik ga er van uit dat ze allemaal van goede kwaliteit zijn. Ik laat hem zelf kiezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')