abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 08:57:22 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200278635
Op 1 juli zetten de Nederlandse netbeheerders landelijk het toonfrequent signaal (TF-signaal) uit. Dit signaal, dat het onder andere mogelijk maakt om met een piek- en daltarief te werken, is volgens de netbeheerders een kostbare en verouderde techniek. Veel huishoudens zijn inmiddels voorzien van een slimme meter, waarmee zij een piek- en daltarief kunnen blijven gebruiken. Maar ook elektrische boilers en openbare verlichting werken met het toonfrequent signaal.

Hoe werkte het toonfrequentsignaal eigenlijk ?

Toonfrequentbesturing is een systeem dat signalen zendt zonder dat je daarvoor een aparte infrastructuur hoeft aan te leggen en te onderhouden. Het signaal, met één vaste frequentie, wordt op vaste tijden verstuurd om apparaten die aan het stroomnet verbonden zijn te schakelen. Zo kun je schakelen tussen een piek- en daltarief, maar bijvoorbeeld ook elektrische boilers, portiekverlichting en openbare verlichting in- en uitschakelen.

Nu het energienet steeds verder digitaliseert en energiemeters een ingebouwde klok hebben, is het toonfrequent signaal steeds minder nodig. Daarom is besloten om het verouderde systeem niet te vervangen. Alleen het TF-signaal voor openbare verlichting blijft nog bestaan.

Veel installaties die het toonfrequent signaal uitzenden zijn inmiddels vervangen. Bijvoorbeeld door slimme energiemeters, die zelf schakelen tussen tarieven. Veel gebruikers weten echter niet dat ook elektrische boilers en portiekverlichting die het toonfrequent signaal gebruiken moeten worden aangepast.

Zo is het mogelijk om een kastje met een ingebouwde klok te installeren om de boiler op bepaalde tijden aan- en uit te schakelen. Een andere optie is het Boilermind 5.0 relais dat ervoor zorgt dat de boiler via de slimme meter meeschakelt tussen piek- en daltarief. Voor portiekverlichting biedt een schemerschakelaar uitkomst, net als een ingebouwde astroklok die rekening houdt met de zonsopkomst en -ondergang en de zomer- en wintertijd.


Dus voor diegene die dit nog niet geregeld hebben; en (nog) geen slimme meter hebben. :)
pi_200278756
Shot dan bespaar je niet meer gemiddeld 4 euro per jaar...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:40 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200278760
Je moet natuurlijk wel voorkomen dat je ontzettend veel aan energiekosten gaat betalen doordat je electrische boiler de hele dag op blijft warmen.
pi_200278861
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 09:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet natuurlijk wel voorkomen dat je ontzettend veel aan energiekosten gaat betalen doordat je electrische boiler de hele dag op blijft warmen.
Die schakelt toch uit als het water heet genoeg is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 10:16:17 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200279472
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die schakelt toch uit als het water heet genoeg is?
Waarna hij als het afkoelt weer opnieuw begint met verwarmen.
pi_200279552
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 10:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarna hij als het afkoelt weer opnieuw begint met verwarmen.
Zou het energetisch heel veel uitmaken?
Ik bedoel, of hij nu 1x van 40 naar 60 graden opwarmt of 3x van 55 naar 60, hij stopt evengoed iedere keer bij 60.

Het gaat uiteindelijk vooral om de liters warm water die je verbruikt die bepalen hoeveel energie hij verbruikt.
pi_200279804
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zou het energetisch heel veel uitmaken?
Ik bedoel, of hij nu 1x van 40 naar 60 graden opwarmt of 3x van 55 naar 60, hij stopt evengoed iedere keer bij 60.

Het gaat uiteindelijk vooral om de liters warm water die je verbruikt die bepalen hoeveel energie hij verbruikt.
Ja dat maakt veel uit. Ik had eerst dat ie de hele dag ging opwarmen en later alleen in de nacht. Dat scheelde aanzienlijk op de energierekening.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_200279948
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die schakelt toch uit als het water heet genoeg is?
Klopt, maar als je 's ochtends even gaat douchen voor werk kan hij best een half uur lang aan staan. En met 3KW tikt dat aardig aan.

Constant opwarmen kan zo een paar tientjes in de maand zijn.
pi_200281153
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 11:02 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Klopt, maar als je 's ochtends even gaat douchen voor werk kan hij best een half uur lang aan staan. En met 3KW tikt dat aardig aan.

Constant opwarmen kan zo een paar tientjes in de maand zijn.
Ik dacht dat boilers op 2kw zijn begrensd en velen zijn nog lager.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200281219
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik dacht dat boilers op 2kw zijn begrensd en velen zijn nog lager.
Heb zelf zo'n apparaat van Daalderop in de keuken gehad, dacht altijd dat die 3KW was, maar op internet kom ik ook 2500W tegen.
pi_200281244
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 11:02 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Klopt, maar als je 's ochtends even gaat douchen voor werk kan hij best een half uur lang aan staan. En met 3KW tikt dat aardig aan.

Constant opwarmen kan zo een paar tientjes in de maand zijn.
En toch, als je er wat langer over nadenkt, maakt dat niet veel uit zou je zeggen.

Of je nu 1x per nacht van 40 naar 60 graden verwarmt of meerdere keren per dag van 55 naar 60 graden: in beide gevallen gaat er ongeveer evenveel energie uit (!) je boiler, als je evenveel warm water gebruikt.

Dus ik ben wel benieuwd hoeveel % extra energie dat nu echt kost.

Daarnaast kan je met een kleinere boiler toe als je automatisch laat verwarmen ipv 1x per dag. Als je 1x per dag verwarmt moet je warm water voor de hele dag bewaren. In theorie is je stilstandverlies ook iets hoger (hoe goed de isolatie ook is, er lekt altijd warmte weg) bij een grotere boiler.

En het aantal kW waarmee je verwarmt lijkt me ook niet heel relevant, grotere element verwarmt sneller en dus korter. Klein element verwarmt langzamer en is langer bezig. Hoeveelheid energie is gelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-07-2021 12:49:17 ]
pi_200281441
En mss een mooi moment om over te stappen op een warmtepompboiler als het om de verbruikte energie gaat :P
  vrijdag 9 juli 2021 @ 18:01:58 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200286388
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 08:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus voor diegene die dit nog niet geregeld hebben; en (nog) geen slimme meter hebben. :)
Timer instellen van 23:00 tot 7:00 :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 18:08:45 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200286468
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Timer instellen van 23:00 tot 7:00 :P
Een schakelklok is over het algemeen wel de oplossing; in het geval van portiekverlichting e.d. gaat dat wat moeilijker ;)
  vrijdag 9 juli 2021 @ 18:10:17 #15
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200286487
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een schakelklok is over het algemeen wel de oplossing; in het geval van portiekverlichting e.d. gaat dat wat moeilijker ;)
Lichtsensor :!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 18:13:09 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200286522
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Lichtsensor :!
Schemerschakelaar in samenwerking met een elektronische schakelklok idd. :!
pi_200371534
Er is al zo vaak gezegd dat het tf-signaal stopt, maar zolang de openbare verlichting (ov) nog wordt gestuurd met tf zal het even duren voor het signaal echt verdwijnt. Het kan ook zijn dat alleen het signaal voor laag/hoogtarief verdwijnt. (edit - stond ook in de op)

In trafostations hangen nog altijd tf-ontvangers om de ov te sturen. 7
Ik heb zelf m'n buitenverlichting aan een geconfisceerde tf-ontvanger gehangen, en die gaat nog steeds netjes met de ov mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 15-07-2021 09:27:09 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator donderdag 15 juli 2021 @ 17:19:52 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200380411
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 06:03 schreef Ridocar het volgende:
Er is al zo vaak gezegd dat het tf-signaal stopt, maar zolang de openbare verlichting (ov) nog wordt gestuurd met tf zal het even duren voor het signaal echt verdwijnt. Het kan ook zijn dat alleen het signaal voor laag/hoogtarief verdwijnt. (edit - stond ook in de op)

In trafostations hangen nog altijd tf-ontvangers om de ov te sturen. 7
Ik heb zelf m'n buitenverlichting aan een geconfisceerde tf-ontvanger gehangen, en die gaat nog steeds netjes met de ov mee.
Het hoog-laag signaal verdwijnt; niet de gehele schakeling van de openbare verlichting ;)
pi_200381164
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 17:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het hoog-laag signaal verdwijnt; niet de gehele schakeling van de openbare verlichting ;)
Ik vind het alleen raar om te lezen dat het tf-signaal verouderd wordt genoemd en daarom wordt afgeschakeld, en een alinea verder wordt gesproken over het behoud van het tf voor de ov. Hetzelfde verouderde en kostbare systeem waar ze juist van af willen wordt toch niet afgeschakeld...

Schiet mij maar lek, maar als de netbeheerder gewoon had gezegd dat ze hun klanten naar een slimme meter willen duwen had ik ze eerder geloofd..
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 18 juli 2021 @ 23:50:36 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200433968
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 18:06 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik vind het alleen raar om te lezen dat het tf-signaal verouderd wordt genoemd en daarom wordt afgeschakeld, en een alinea verder wordt gesproken over het behoud van het tf voor de ov. Hetzelfde verouderde en kostbare systeem waar ze juist van af willen wordt toch niet afgeschakeld...

Schiet mij maar lek, maar als de netbeheerder gewoon had gezegd dat ze hun klanten naar een slimme meter willen duwen had ik ze eerder geloofd..
Dat moet sowieso om meerdere redenen. Ten eerste, en de belangrijkste, is er door eigen opwekking tweerichtingsverkeer ontstaan waardoor de netwerkbeheerder het zicht kwijt raakt op de stroomrichting en de spanning die bij de klant afgeleverd wordt. Dat kan er toe leiden dat delen van het netwerk overbelast raken zonder dat het opgemerkt wordt met stroomuitval tot gevolg.

Ten tweede is de salderingsregeling niet meer houdbaar omdat er geen prikkel is om stroom te verbruiken op het moment dat er veel aanbod is, voornamelijk van zonnepanelen. We hanteren rond de middag het hoogtarief terwijl dit soms lager zou moeten zijn dan het nachttarief. Zondagmiddag kan de prijs zelfs negatief worden omdat er teveel aanbod is. Onderin zie je de groothandelsprijs van vandaag.

Ten derde klopt het wel dat het TF-systeem voor het tarief verouderd is, omdat slimme meters de mogelijkheid hebben 4 tarieven te hanteren. Daardoor heb je meer mogelijkheden om het tarief te variëren zodat gebruikers geprikkeld worden om zuinig te doen wanneer de vraag groter is dan het aanbod en andersom.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200481280
quote:
3s.gif Op zondag 18 juli 2021 23:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat moet sowieso om meerdere redenen. Ten eerste, en de belangrijkste, is er door eigen opwekking tweerichtingsverkeer ontstaan waardoor de netwerkbeheerder het zicht kwijt raakt op de stroomrichting en de spanning die bij de klant afgeleverd wordt. Dat kan er toe leiden dat delen van het netwerk overbelast raken zonder dat het opgemerkt wordt met stroomuitval tot gevolg.

Ten tweede is de salderingsregeling niet meer houdbaar omdat er geen prikkel is om stroom te verbruiken op het moment dat er veel aanbod is, voornamelijk van zonnepanelen. We hanteren rond de middag het hoogtarief terwijl dit soms lager zou moeten zijn dan het nachttarief. Zondagmiddag kan de prijs zelfs negatief worden omdat er teveel aanbod is. Onderin zie je de groothandelsprijs van vandaag.

Ten derde klopt het wel dat het TF-systeem voor het tarief verouderd is, omdat slimme meters de mogelijkheid hebben 4 tarieven te hanteren. Daardoor heb je meer mogelijkheden om het tarief te variëren zodat gebruikers geprikkeld worden om zuinig te doen wanneer de vraag groter is dan het aanbod en andersom.

[ afbeelding ]
Deze redenen begrijp ik allemaal. Het is natuurlijk in het voordeel van netbeheerders om inzicht te krijgen van het energiegebruik van hun klanten. Temeer ook omdat het net aardig vol aan het raken is en een huisaansluiting meer of minder al het verschil kan maken tussen 'kan net' of 'kan niet'. Het gaat mij voornamelijk om het technische aspect van het tf-signaal.
De apparatuur die nodig is om het tf-signaal te injecteren is duur, zorgt voor aardig wat netvervuiling en het kost energie om dit signaal op te wekken. Toch wordt maar een deel van dit systeem effectief uitgeschakeld. Het signaal om bijvoorbeeld de ov te schakelen blijft bestaan. De apparatuur wordt dus niet uitgeschakeld, zoals het bericht suggereert. En dát was mijn punt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 22 juli 2021 @ 16:10:31 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200488325
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 05:37 schreef Ridocar het volgende:
De apparatuur wordt dus niet uitgeschakeld, zoals het bericht suggereert. En dát was mijn punt.
Dat bericht is inderdaad suggestief. Ik verkeerde zelf ook in de veronderstelling dat het gehele tf-systeem buitenwerking gesteld zou worden om vervangen te worden door slimme meters, want deze kunnen ook de openbare verlichting schakelen én zelfs dimmen. Kennelijk zijn ze nog niet zo ver waardoor we op straat in het donker zouden komen te zitten, of overdag extra verlicht natuurlijk :!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200496698

Hier een foto van een compactstation die nog niet zo lang geleden is neergezet (ik denk 1,5 jaar geleden) . Bovenin zie je de besturing van de ov, in het midden twee relais om avond en nacht te schakelen, een kWh-meter om het verbruik van de straatverlichting te meten, links daarvan een tf-ontvanger, netbewaking en zekeringhouders voor de noodstroomaggregaat.
De hele rij daaronder zijn de zekeringhouders voor de ov naar de afgaande richtingen.

Ook hier wordt de straatverlichting nog steeds met tf gestuurd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ridocar op 23-07-2021 05:40:21 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 09:52:55 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_200498347
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 05:21 schreef Ridocar het volgende:
[ afbeelding ]
Hier een foto van een compactstation die nog niet zo lang geleden is neergezet (ik denk 1,5 jaar geleden) . Bovenin zie je de besturing van de ov, in het midden twee relais om avond en nacht te schakelen, een kWh-meter om het verbruik van de straatverlichting te meten, links daarvan een tf-ontvanger, netbewaking en zekeringhouders voor de noodstroomaggregaat.
De hele rij daaronder zijn de zekeringhouders voor de ov naar de afgaande richtingen.

Ook hier wordt de straatverlichting nog steeds met tf gestuurd.
Interessant inkijkje ! :) ^O^
pi_200503493
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Interessant inkijkje ! :) ^O^
Vond ik ook. :) Ik zie ze niet zo heel vaak aan de binnenkant, maar toevallig moest er gisteren geselecteerd worden (in het geval van meerdere laagspanningskabels moet Enexis de juiste aanwijzen waar ik mijn aansluiting op mag zetten.), en dit keer was het vanaf een trafostation.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_200504754
Op welk signal schakelt de slimme meter dan?

GPS?
DCF77 tijdzender?
Hertz? (lijkt me niet heel betrouwbaar)
pi_200506026
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:56 schreef bartos het volgende:
Op welk signal schakelt de slimme meter dan?

GPS?
DCF77 tijdzender?
Hertz? (lijkt me niet heel betrouwbaar)
Hoe dat intern zit weet ik niet (ik denk zelf vooraf ingestelde schakeltijden), maar standaard communiceert de slimme meter met gprs met het meetbedrijf.
De oudere slimme meters (Iskra e.d.) hadden een simkaartje. Ik heb wel eens een nieuw type Sagemcom uit elkaar getrokken, maar daar zat geen sim meer in, ik meense een e-sim chip te herkennen, maar zeker weten doe ik het niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 24-07-2021 15:05:41 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')