abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200269825
Sorry, dit is nogal een wall of text, maar ik vind de context wel van belang.

Sinds 2019 woon ik in een particulier huurhuis. Het is een appartement met een muur ertussen gezet, aan mijn kant van het huis bevindt zich de ketel, gas- en wateraansluiting. Een ander persoon woont hiernaast.
De afspraak is dat we 50/50 van de kosten delen, maar alles staat wel op mijn naam.
Omdat deze persoon veel geluids- en stankoverlast veroorzaakt heb ik een aantal keer geklaagd bij de huisbaas nadat ik nul op het rekest kreeg op mijn verzoeken om hier rekening mee te houden. Sindsdien heeft hij nooit meer een woord met mij gewisseld, zo boos is hij op mij. Vorig jaar zomer is de broer van deze persoon hier ingetrokken. Vanaf die tijd betaalt hij 2/3e en ik 1/3e, nadat ik dat heb verzocht, uiteraard niet uit zichzelf.

Afgelopen najaar kreeg ik de jaarafrekening van het G/L/W. Er was flink over het bedrag heen verbruikt. Ik heb toen berekend over welke maanden het bedrag 50/50 gedeeld moest worden en in welke maanden 1/3e vs 2/3e toen broer hier was komen wonen.
Die rekening heeft hij nooit betaald, als ik wat tegen hem zeg doet hij of ik lucht ben en op appjes reageert hij niet.
De huisbaas had aangegeven dat hij moe werd van mijn gezeur over hem, dus die wilde ik niet meteen betrekken hierbij.
Kort daarna gingen beide heren naar hun thuisland terug voor 6 maanden. In die tijd hebben ze 50% van gas en licht betaald en niet de kosten voor water. Omdat ik geen idee had of en wanneer ze zouden terugkomen (de huisbaas suggereerde een paar keer dat hij misschien helemaal niet meer zou terugkomen), heb ik destijds het maandbedrag verlaagd zodat ze eindstand toch ongeveer 2/3e betaalden, maar wel van een veel lager bedrag dus.
(Ze hebben trouwens toen ook een tozo aangevraagd, en gekregen, dus zelf zijn ze er niet op achteruit gegaan door dit 'vakantiegeld')

Sinds hun terugkomst hebben ze geen cent meer betaald aan G/L/W en ik heb berekend dat ze nu ruim 650 euro achterlopen, dat is inclusief voor de kosten van de jaarafrekeningen.
Ik heb alles wat ik mis heb gelopen uitgeprint en in een brief naar de huisbaas gestuurd, inclusief het verzoek om de contracten van mij over te nemen.
Die belde mij net en zei dat hij het onterecht vindt dat ze hebben moeten betalen toen ze weg waren, aangezien ze niets hebben gebruikt.
Ik zei dat hun huur ook gewoon doorliep ondanks dat ze niks hebben gebruikt. Volgens de huisbaas 'is dat anders'. Ik zei dat dit dan ook weer gunstig voor hen uitpakt op het moment van de volgende afrekening.

De huisbaas komt morgen langs. Ik wil graag weten of ik wel in mn recht sta, is het terecht dat buurman heeft betaald tijdens zijn afwezigheid? Moet ik alles gaan berekenen dat hij alleen vastrecht hoeft te betalen over die tijd? Is het uberhaupt terecht dat dit op mijn bord terecht komt als huurder? Moet ik een andere bereking maken? Suggesties over wat te zeggen?

(Verhuizen gaat helaas niet op dit moment ivm baanverlies door corona).
  donderdag 8 juli 2021 @ 16:41:59 #2
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_200269991
Hoezo moet jij die shit regelen i.p.v. je huisbaas? Wat een rare situatie.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_200269993
Wat heb je op papier staan?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_200270030
Eerst kijken naar wat er op papier staat / afgesproken is.
Maar op zich zou ik het raar vinden wanneer je voor de periode dat de buren er niet geweest zijn dat zij ook voor verbruik zouden moeten betalen. Alleen vastrecht lijkt mij dan redelijk.
  donderdag 8 juli 2021 @ 16:55:43 #5
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_200270220
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 16:34 schreef Genuanceerd het volgende:
dat hij het onterecht vindt dat ze hebben moeten betalen toen ze weg waren, aangezien ze niets hebben gebruikt.
(Aan de huisbaas:)
De verwarming stond deze (strenge) winter dus helemaal uit aan die kant van het huis? Het is dus niet zo dat die kant (ook) vorst vrij gehouden werd, zodat de leidingen niet stuk vroren?

Als huurder heb je het recht om alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten voor gas, water, electra te betalen. (Tenzij niet daadwerkelijk vast te stellen mag ook een verdeelsleutel afgesproken worden.)
Dat jij dit als huurder bij de andere huurder moet gaan halen is niet terecht.

Ik zou tegen de huisbaas zeggen dat je er een beetje zat van wordt om (deel) huisbaas te moeten spelen voor de andere huurder, en dat de (werkelijke) huisbaas er maar voor moet gaan zorgen dat er dubbele meters/aansluitingen komen zodat elke huurder een eigen energiecontract kan afsluiten.
Dit gaat niet gebeuren natuurlijk, maar dan kan je als compromis aangeven dat de huisbaas de contracten op zijn naam zet en die verdeelt en door belast per inwoner.

Om kracht bij te zetten kan je gaan 'flippen' en zeggen dat je er helemaal zat van wordt en de hoofdkranen dicht draait totdat je het achterstallige geld terug hebt.
  donderdag 8 juli 2021 @ 18:19:48 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200271407
Woon je wel legaal?

Verkassen of slikken ...
Dum de dum
  donderdag 8 juli 2021 @ 18:34:56 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200271675
Is dat appartement wel officieel gesplitst? Zo ja, waarom krijg jij een gezamenlijke rekening?
pi_200271822
quote:
7s.gif Op donderdag 8 juli 2021 18:34 schreef Nobu het volgende:
Is dat appartement wel officieel gesplitst? Zo ja, waarom krijg jij een gezamenlijke rekening?
Lijkt meer op kamerverhuur
  donderdag 8 juli 2021 @ 21:32:11 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200274412
TS huurt van een particulier, met gezeik sta je dan nergens als je verhuurder niet profi is.

Sluit de GWL gewoon af richting die kant. TS betaalt, TS staat op het contract en TS is geen energieboer.

Verhuurder lost het maar op daarna.
Dum de dum
pi_200275066
Ik zou zeggen, dat degene met een contract met de energieleverancier alles moet betalen. :P
.
pi_200275315
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik woon gewoon legaal met huurcontract via makelaar, maar dit pand was eerst een extra kamer van buurman en een garage van de huurbaas. Die garage en kamer zijn nu mijn studio, de deur naar extra kamer buurman is dichtgemetseld. Die ketel en aansluiting zaten er al, wat nu dus aan mijn kant zit.
Mijn studio, mijn rekeningen werd geredeneerd door de huisbaas toen ik hier kwam wonen. Deze afspraak staat niet op papier maar is mondeling gemaakt met buurman, huisbaas en mij.

Ik heb n.a.v de antwoorden hier een herbereking gemaakt. Hij heeft een bepaald bedrag betaald in zijn 6 maanden afwezigheid voor de stroom. Ik heb alle vastrecht en dat soort kosten alleen maar gerekend. Resterend staat er toch nog een bedrag open van 400 nog wat.
ook heb ik op milieu centraal gevonden dat sluipkosten ongeveer 100 euro per jaar zijn, dus voor hen 2 een half jaar 33 euro. Dank voor het erop wijzen Spaceman Spiff.

Ik heb in mijn brief ook verzocht dat de huisbaas de contracten overneemt. Ik heb hier echt geen zin meer in.

De huisbaas komt morgen langs en hij neemt zijn vrouw mee, zodat zij 'hem in bedwang kan houden' zoals hij zei.
Huisbaas moet om de paar zinnen even laten weten dat hij van de hells angels is en dat niemand hem wat kan maken, echt zo vermoeiend.
pi_200275980
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 22:21 schreef Genuanceerd het volgende:
Ik woon gewoon legaal met huurcontract via makelaar, maar dit pand was eerst een extra kamer van buurman en een garage van de huurbaas. Die garage en kamer zijn nu mijn studio, de deur naar extra kamer buurman is dichtgemetseld. Die ketel en aansluiting zaten er al, wat nu dus aan mijn kant zit.
Mijn studio, mijn rekeningen werd geredeneerd door de huisbaas toen ik hier kwam wonen.
Hoe gaat 'ie gwl leveren aan de bewoners van de andere unit, als jij alles afdopt? Want jouw studio.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200276568
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 22:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoe gaat 'ie gwl leveren aan de bewoners van de andere unit, als jij alles afdopt? Want jouw studio.
Ja, ik zou heel makkelijk alles eraf kunnen gooien. Maar zover was ik nog niet, eerst even die afspraak van morgen afwachten.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 08:57:47 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200278637
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 22:21 schreef Genuanceerd het volgende:
Die garage en kamer zijn nu mijn studio, de deur naar extra kamer buurman is dichtgemetseld. Die ketel en aansluiting zaten er al, wat nu dus aan mijn kant zit.
En daar is een vergunning voor afgegeven? Ik denk dat je minder legaal zit dan jij denkt :)

Als die huisbaas, vandaag? komt, zorg dat jij ook mensen daar hebt.
Dum de dum
  vrijdag 9 juli 2021 @ 09:12:21 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200278799
Ik zou de aardlek schakelaar overhalen als ik boodschappen ga doen ofzo, waterkraan dichtdraaien na het douchen.

Als de huisbaas je niet wil helpen dan maar zelf oplossen op lullige kutmanieren, betalen zullen ze.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 10:41:28 #16
51385 baskick
Juist ja!
pi_200279736
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 09:12 schreef junkiesietze het volgende:
Ik zou de aardlek schakelaar overhalen als ik boodschappen ga doen ofzo, waterkraan dichtdraaien na het douchen.

Als de huisbaas je niet wil helpen dan maar zelf oplossen op lullige kutmanieren, betalen zullen ze.
Wel hoop gedoe voor TS :D

Betalen naar rato van het aantal bewoners is evident wat anders dan betalen naar gebruik. Dan had je huisbaas een eigen aansluiting (of desnoods een tussenmeter) moeten realiseren. Volgende keer ook maar even schriftelijk afspreken. Al doende leert men.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200280776
De verhuurder moet dit regelen en betalen. Dat is niet aan jou.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_200333080
Het is gelukt. De buurman heeft alles betaald en de huisbaas neemt vanaf volgende maand de contracten over dus nooit meer dit gezeik.

dank voor jullie antwoorden!
pi_200333155
Fijn dat het opgelost is want dit is natuurlijk een kaa-uuu-tee constructie van heb ik jou daar _O_
-nee-
pi_200339079
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 18:39 schreef Genuanceerd het volgende:
Het is gelukt. De buurman heeft alles betaald en de huisbaas neemt vanaf volgende maand de contracten over dus nooit meer dit gezeik.

dank voor jullie antwoorden!
He, wat een goede uitkomst! Gefeliciteerd!

Wij hadden een zelfde soort situatie die minder goed op te lossen was.
We kochten een huis en een week voor de overdracht kwam boven water dat het huis geen eigen gasmeter en watermeter had. De verkoper had het huis ff daarvoor gesplitst en had bedacht dat de kopers/ wij het gas en water wel op onze naam zou zetten en dan onderling, via een tussenmeter, dat met de andere eigenaar zou verrekenen. Met andere woorden: wij alle risico en maar afwachten hoe de andere eigenaar zijn verplichtingen naar ons zou nakomen.

Wij hebben nog voor de overdracht kunnen besluiten de meters op naam van de VVE te zetten en om beide appartementen van tussenmeter te voorzien. Meer was er op die korte termijn niet meer te regelen.
De verhoudingen zijn goed, maar als ik dit langer voor de overdracht had geweten had ik eigen meters proberen af te dwingen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')