abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200251407
Beste FOK!ers,

Ik heb deze week mijn 2e sollicitatie gesprek gehad.
Hierna ben ik gebeld met het positieve nieuws dat ik een voorstel zal krijgen.

Er werd nog wel gevraagd of ik mijn laatste salarisstrook kon doorsturen, dit was niet verplicht.
Hierop heb ik gezegd dat ik dit liever niet doe en het (salaris)voorstel liever laat afhangen van het sollicitatiegesprek.

Nou weet ik niet of ik hier goed aan heb gedaan.

Aan de ene kant lijkt mij dat je je onderhandelingsruimte volledig weggeeft bij het geven van je laatste loonstrook.

Aan de andere kant ben ik bang dat ik nu bijvoorbeeld een belachelijk laag aanbod krijg (wat (dik) onder mijn huidige salaris ligt), maar wellicht kan ik dan altijd nog mijn loonstrook opsturen en zeggen dat ik zeker op mijn huidige salaris op voorruit wil gaan.

Hoe denken jullie hierover? :)
pi_200251569
nooit verstrekken. als ze willen weten wat jij wil verdienen, vragen ze het je toch?

Of heb je een cao waarin vast bepaald wordt in welke schaal je komt bij x dienstjaren?
dag
pi_200251811
Nooit in eerste instantie opsturen. Wacht eerst hun bod maar af. Als het daadwerkelijk lager is, kun je nog wat met je salarisstrook.
pi_200251863
niet.. gaat ze niets aan..
pi_200252149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 16:15 schreef KawaZ het volgende:
Beste FOK!ers,

Ik heb deze week mijn 2e sollicitatie gesprek gehad.
Hierna ben ik gebeld met het positieve nieuws dat ik een voorstel zal krijgen.

Er werd nog wel gevraagd of ik mijn laatste salarisstrook kon doorsturen, dit was niet verplicht.
Hierop heb ik gezegd dat ik dit liever niet doe en het (salaris)voorstel liever laat afhangen van het sollicitatiegesprek.

Nou weet ik niet of ik hier goed aan heb gedaan.

Aan de ene kant lijkt mij dat je je onderhandelingsruimte volledig weggeeft bij het geven van je laatste loonstrook.

Aan de andere kant ben ik bang dat ik nu bijvoorbeeld een belachelijk laag aanbod krijg (wat (dik) onder mijn huidige salaris ligt), maar wellicht kan ik dan altijd nog mijn loonstrook opsturen en zeggen dat ik zeker op mijn huidige salaris op voorruit wil gaan.

Hoe denken jullie hierover? :)
Gaat er om wat je nu waard bent...niet wat je nu verdiend bij je huidige werkgever.

Daarnaast...als je iets koopt vraag je toch ook niet wat de inkoopprijs is ? |:(
pi_200252241
Niet sturen. Als ze je lager bieden, tegenbod doen.
pi_200252634
Ik doe dit niet. Weiger ik.

Als ze willen weten wat ik nu verdien om mij in te schalen, dan mogen ze dat vragen. Je kan er donder op zeggen dat ik een hoger bedrag geef. Ik ben niet gek, ik ben een Zeeuw, ik weet wel enigszins hoe geld werkt hoor. Daar hoef je geen gewiekste zakenman voor te zijn. Het is hun verantwoordelijkheid om er rekening mee te houden dat ik een hoger bedrag opgeef dan dat ik daadwerkelijk verdien. Niet mijn probleem.

Het spel tussen werknemer en werkgever over de hoogte van het salaris is gewoon onderdeel van het vak van HR/manager/recruiter zijn, en als je daar geen zin in hebt dan zoek je maar iemand met minder ervaring voor die functie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200252668
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 16:38 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Nooit in eerste instantie opsturen.
Ook niet in tweede, derde of laatste instantie. Je huidige loon is niet relevant.

Ze willen dit alleen maar om je salaris omlaag te praten.
Als ze te laag bieden en niet voldoende omhoog willen dan vinden ze je niet genoeg waard en zullen ze niet ineens meer bieden om wat er nu op je loonstrook staat.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_200252696
Maar goed. Hoe leg je dit op een fatsoenlijke manier aan je werkgever uit? Dat vind ik soms wel lastig maar in een mailtje zou ik het zo formuleren als het een antwoord was op 'zou u uw salarisspecificatie willen sturen van uw huidige werkgever zodat wij u kunnen inschalen'.

Beste,

Allereerst hartelijk dank voor uw bericht, ik heb ongelooflijk veel zin om bij jullie te gaan starten in deze nieuwe functie!

Helaas kan ik de gevraagde salarisspecificatie niet delen, graag spreek ik u op (datum) over de inschaling van mijn salaris en om het aanbod te bespreken.

Met vriendelijke groet,

[ Bericht 7% gewijzigd door Rene op 07-07-2021 19:31:11 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200252779
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:21 schreef sirdanilot het volgende:
Maar goed. Hoe leg je dit op een fatsoenlijke manier aan je werkgever uit?
Potentiële werkgever.

Als het genoemd wordt samen met andere zaken dan ga je in op die andere zaken en negeer je de vraag om die loonstrook.

Vragen ze er toch nog eens om dan zeg je nee, eventueel met de toelichting dat daar geen relevante gegevens op staan.
Gaan ze erover doordrammen dan moet je je afvragen of je de procedure wel wil doorzetten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_200252846
Niet. Gaat ze geen drol aan.
-XOXO-
pi_200253318
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:21 schreef sirdanilot het volgende:
Maar goed. Hoe leg je dit op een fatsoenlijke manier aan je werkgever uit? Dat vind ik soms wel lastig maar in een mailtje zou ik het zo formuleren als het een antwoord was op 'zou u uw salarisspecificatie willen sturen van uw huidige werkgever zodat wij u kunnen inschalen'.

Beste,

Allereerst hartelijk dank voor uw bericht, ik heb ongelooflijk veel zin om bij jullie te gaan starten in deze nieuwe functie!

Helaas kan ik de gevraagde salarisspecificatie niet delen, graag spreek ik u op (datum) over de inschaling van mijn salaris en om het aanbod te bespreken.

Met vriendelijke groet,

iemand die bovenmodaal verdient maar die geen huis kan kopen door de oververhitte woningmarkt (ja dit laatste is een grapje maar dat snap je zelf ook wel)
Heel simpel, aangeven dat je graag betaald word op basis van de functie en verantwoordelijkheden en niet op basis van je huidige salaris.

Daarna kan je hun vragen om een eerste voorstel te doen om vanuit hier verder te kijken. Tenzij je zelf al duidelijk hebt wat je wil gaan verdienen.

Overigens ben ik ik geen fan van bedrijven die dit soort vragen stellen. Je hoort mensen te betalen op hun kwaliteiten / marktwaarde en niet wat ze nu verdienen.

Zou zelf al snel het gesprek beeindigen als ze deze vraag zouden stellen. Zegt mij genoeg over de cultuur die bij zo'n bedrijf heerst. Das geen cultuur die bij mij past.
pi_200253399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:03 schreef descon het volgende:

[..]

Heel simpel, aangeven dat je graag betaald word op basis van de functie en verantwoordelijkheden en niet op basis van je huidige salaris.

Daarna kan je hun vragen om een eerste voorstel te doen om vanuit hier verder te kijken. Tenzij je zelf al duidelijk hebt wat je wil gaan verdienen.

Overigens ben ik ik geen fan van bedrijven die dit soort vragen stellen. Je hoort mensen te betalen op hun kwaliteiten / marktwaarde en niet wat ze nu verdienen.

Zou zelf al snel het gesprek beeindigen als ze deze vraag zouden stellen. Zegt mij genoeg over de cultuur die bij zo'n bedrijf heerst. Das geen cultuur die bij mij past.
Het lijkt mij inderdaad ook totaal niet marktconform om dit te vragen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval.

Maar: Regelmatig krijg ik de vraag wat ik nu verdien (zonder dat ik dat dan met een loonstrook hoef te bewijzen). Dan antwoord ik uiteraard méér dan dat ik daadwerkelijk verdien, ik ben gekke henkie niet. Hier in Ierland is op die manier 'liegen' niet 'liegen', maar gewoon de manier waarop je er als recruiter achter komt welke range ze ongeveer moeten gaan aanbieden. Het is een soort kat en muis spel. Nou daar heb ik weinig moeite mee, ik speel het met alle liefde mee.
pi_200253960
Ik zou een tegenvraag stellen hoe dit relevant is
pi_200254062
Vragen om een loonstrook is echt not done en heeft maar 1 doel: jou een zo'n laag mogelijk aanbod doen maar wel zodanig dat de kans er in zit dat je akkoord gaat. Dus net boven je huidige salaris. Bovendien geef je al je onderhandelruimte weg.

Ik dacht dat dit tegenwoordig eigenlijk nooit meer gebeurde maar schijn bedriegt. Tijdens de kredietcrisis werd deze move veelvuldig gemaakt om maar zo weinig mogelijk te moeten betalen voor nieuw personeel.

Verder vind ik het persoonlijk ook al direct een flinke deuk in het vertrouwen van de werkgever in een potentiele werknemer. Vragen als deze komen op mij over alsof de werkgever je niet helemaal gelooft over de dingen die je tijdens een gesprek heb gezegd. Naast salaris omlaag praten kan dit ook het doel zijn: checken of je niet enorm hebt zitten bluffen tijdens de gesprekken.

Maar alsnog is dit echt geen stijl.
pi_200254106
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 16:15 schreef KawaZ het volgende:
M.i. het enige juiste antwoord ^O^

Als ze problemen hebben je in te schalen, dan kunnen ze je beter vragen wat je wilt gaan verdienen. En dan geef je een bandbreedte op die hoger start dan je huidige salaris :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200254169
Het salaris wat je vorige/huidige werkgever je betaalde is helemaal niet van belang voor de overeenkomst die je met deze mogelijke nieuwe werkgever aan gaat.

De werkgever moet gewoon een aanbod doen op basis van je kennis en ervaringen en jij kunt daar dan mee akkoord gaan of niet. Of een tegenbod doen. Of omgekeerd: jij geeft aan wat je wilt verdienen en dan kan de werkgever een tegenbod doen
pi_200255341
En dan zijn er nog van die gewiekste die gewoon ¤10 p/u minder durven te bieden.
:') dit dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_200255383
Ik vind dat altijd zo ongelooflijk brutaal :') Je laat je bij poker toch ook niet in je kaarten kijken zodat je tegenstander daar de inzet op kan afstemmen? Dit is precies hetzelfde. Zij gaan je ook niet vertellen wat de mensen in vergelijkbare functies daar momenteel verdienen zodat jij daar je bedrag op kan baseren.

Als ik het zover schop in de sollicitatieprocedure dat ze me willen hebben en er alleen nog even over de arbeidsvoorwaarden gepraat moet worden, dan mogen ze gewoon bieden wat ze me waard vinden op basis van de gesprekken, testjes, mijn ervaring en hoe graag ze eigenlijk echt willen dat ik er kom te werken. Ik zeg waar ik aan zit te denken en hopelijk komen we dan als twee volwassenen wel ergens op uit waar we ons beiden in kunnen vinden. Maar die gure spelletjes zodat je direct al 0-3 achter staat nog voordat de onderhandeling is begonnen doe ik niet aan mee.

Voor 100-200 meer dan het laatstverdiende salaris overstappen (want dat gebeurt doorgaans als je je onderhandelingspositie weggeeft door je strook op te sturen) doe je ook alleen maar als je huidige baan kut genoeg is vergeleken met de nieuwe... anders is dat het gedoe allemaal niet waard.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fleischmeister op 07-07-2021 20:36:22 ]
  woensdag 7 juli 2021 @ 21:12:39 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_200256211
Het schijnt voor nog best veel beroepen normaal te zijn om te overhandigen. Ik zou t ook niet snel doen.

Je moet betaald krijgen voor de functie en je ervaring.
pi_200258893
Het ligt eraan wat voor stap je maakt. Als je naar de overheid overstapt kan je soms hoger ingeschaald worden op basis van het salaris dat je eerder in de private sector verdiendende in een relevante functie.
pi_200261935
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 22:42 schreef Gustaf86 het volgende:
Het ligt eraan wat voor stap je maakt. Als je naar de overheid overstapt kan je soms hoger ingeschaald worden op basis van het salaris dat je eerder in de private sector verdiendende in een relevante functie.
Maar dat betekend niet dat je hem op voorhand moet laten zien. Je hebt immers een arbeidsvoorwaarden gesprek.
pi_200262710
Haha, de brutaliteit.
Jij vraagt toch ook niet de salarisstroken op van de mensen die er al werken?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_200265166
Salarisstrook zou ik nooit geven. Je kan zeggen dat je graag hun pakket hoort en range vanuit hun verwachting. Vervolgens geef je aan dat je een eerlijke vergelijking wil maken met je huidige pakket. Het is niet alleen salaris maar bijvoorbeeld ook 13e maand, bonus, auto, pensioen etc.

Als je een range hoort en ligt niet in lijn met je verwachtingen, dan kan je altijd nog iets noemen (niet je uiterste voorstel maar altijd er boven).
pi_200265258
Ik zou een paar getallen wijzigen met PDF en die overhandigen. Je komt echt niet in een BKR register te staan en referenties daar heeft niemand de tijd voor joh.

Als ze brutaal doen dan doe je brutaal terug!
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')