Gisteren nog Still Life beluisterd: één van hun beste imo; naast Morningrise.
Orchid is helemaal niet slecht, maar ik mis er een klein beetje maturiteit in. Hoewel ze met dat album reeds ver voorop waren ivgl met andere bands. De nieuwste albums zijn OK; ik heb niet voor niets platina gegeven voor Damnation. Het album is een groeier (de meeste mensen appreciëren het pas na een paar keer luisteren), hoewel het bij mij meteen in de kleren zat. Toch is het meest atmosferische album Still Life, en ik denk dat dat ook een tijdje zo zal blijven.
De Still Life revolutie kwam er vooral door toedoen van Steve Wilson, iets wat ik hem absoluut niet kwalijk neem, integendeel. Hij heeft Opeth die muzikale push gegeven die ze nodig hadden als progband (-> IMO).
Heeft iemand trouwens al de Opeth DVD gezien (het Londense optreden in Shepherd’s Bush Empire)? Ik vind'm nog knap samengesteld, vooral met de rockumentary. Alleen jammer dat oude nummers zoals Advent ontbraken, vast door het feit dat hun huidige label de rechten niet wou betalen, soit. Klassiekers zoals The Drapery Falls en Deliverance (indd, nu al een klassieker) staan er op. Bijna het gehele laatste luik eigenlijk.
---
Mindview reviews:
quote:
Damnation: Melancholisch, melodieus, magistraal. Opeth’s merite op het gebied van muzikale vernieuwing en vervoering is al lang geen geheim meer. Het Zweedse viertal bespeelt op hun ‘Damnation’ de gevoelige snaar en worden daarbij ondersteund door schuchtere pianostukken en een soort atmosferische achtergrondmuziek die precies uit een oud kistje met herinneringen komt. Het openingslied ‘Windowpane’ zet al meteen de toon voor de hele plaat: duister, droef maar met ontroering en de typische Opeth-tonen. Dat laatste zowel akoestisch als elektrisch. Dit album behoort zonder twijfel tot het meest verfijnde en sfeervolle oeuvre van de band. Een zomer met een stijgend aantal gevallen van melomanie is niet uitgesloten. Triple platina!
mdk
quote:
Lamentations DVD: Een must-have voor Opeth-liefhebbers: de langverwachte DVD ‘Lamentations’. De DVD bevat twee segmenten: Een live optreden in de Shepherd’s Bush Empire in Londen en the making of Deliverance and Damnation. Het optreden bestaat enkel uit nummers van de latere albums (Blackwater Park, Deliverance en Damnation). Het eerste deel van het optreden bestaat uit de rustige tracks van de albums. Bij het tiende nummer barst de elektrische storm los met Master’s Apprentices. Uiteindelijk zal het breekbare A Fair Judgement het optreden in duisternis afsluiten.
Het making-of gedeelte toont het wel en wee van de leden tijdens de opnames van Deliverance en Damnation. Ieder bandlid komt uitgebreid aan het woord en vertelt over zijn achterliggende ervaringen bij de beide albums. Ook Steve Wilson laat de gelegenheid niet ongemoeid om over zijn samenwerking met Opeth te vertellen.
De DVD is een leuk hebbedingetje. Het enige wat jammer is, is dat nummers van de oudere albums niet aan bod komen. Persoonlijk miste ik Advent en Serenity Painted Death tijdens het optreden. Die hard-concertgangers die de gebruikelijke afsluiter Demon of the Fall verwachten, zullen op hun honger moeten zitten. Jammer, maar dit heeft vast met de rechten te maken waarvoor al dan niet betaald werd door het label. Het typische Opeth-atmosfeertje ontbrak ook wel, maar na een paar nummers sta je daar niet meer bij stil.
mdk
Ontvang nu gratis een sociaal stigma van
Hanenwurger.