abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_200177405
Dit slachthuis moet nu dus tijdelijk dicht. Is dat niet wat buiten proporties?
pi_200177565
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als het er in een land met relatief (met de nadruk op relatief) beter dierenwelzijn, zo vaak zo afschuwelijk aan toe gaat, dat dit ergens anders ter wereld niet heel anders zal zijn.

Het is geen hogere wiskunde dat er echt niks diervriendelijks in een slachthuis gebeurt natuurlijk.
Dat is toch echt arbitrair. Morele kaders verschillen hierin nogal.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 23:45:54 #153
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_200179630
Men is er tevens van op de hoogte dat vlees van getergd en gestrest slachtvee vaak ook nog minder van kwaliteit is.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_200181447
Die buitenlandse werknemers hebben totaal geen idee wat hier kan en wat hier niet kan. Plus een hoge varkensprijs dus zoveel mogelijk dieren slachten, plus een directie die een andere kant uitkijkt, ja, dan moet je maar eens een grens stellen.
En meer camera's ophangen want dit is nu al jaren aan de gang en het wordt niet beter.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:38:44 #155
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200181507
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 16:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik betaal graag een paar euro's meer voor een goede ossenhaas ipv dat ik 500 gram gehaktballen naar binnen werk, maar hoe kan ik weten of mijn Argentijnse koe niet gemarteld is daar? Hier in Epe zijn er misschien undercoverbeelden maar je denkt toch niet dat zoiets in ArgentiniŰ hier in het nieuws komt.
Je argentijnse vlees is gemarteld, dat is gewoon een feit.
Hoe je dat kan weten, besteed er eens een avondje Google en inlezen aan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:42:22 #156
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200181557
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:30 schreef Mondkapje het volgende:
Die buitenlandse werknemers hebben totaal geen idee wat hier kan en wat hier niet kan. Plus een hoge varkensprijs dus zoveel mogelijk dieren slachten, plus een directie die een andere kant uitkijkt, ja, dan moet je maar eens een grens stellen.
En meer camera's ophangen want dit is nu al jaren aan de gang en het wordt niet beter.
Ook de meeste buitenlandse medewerkers willen geen dieren mishandelen. Het gaat niet om een directie die de andere kant op kijkt, maar om een directie die de druk enorm hoog opvoert. Het moet zeer snel gaan en onder slechte omstandigheden.
Voldoe je niet aan snel dan kan je gaan. In veel gevallen betekend dat dat je je geld en woonplek kwijt bent.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_200181572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ook de meeste buitenlandse medewerkers willen geen dieren mishandelen. Het gaat niet om een directie die de andere kant op kijkt, maar om een directie die de druk enorm hoog opvoert. Het moet zeer snel gaan en onder slechte omstandigheden.
Voldoe je niet aan snel dan kan je gaan. In veel gevallen betekend dat dat je je geld en woonplek kwijt bent.
De Tweede Kamer zei een jaar terug al dat er een maximum moest komen aan het aantal slachtingen per uur, waarom is dat dan nog niet gebeurd? De varkensprijs blijft voorlopig wel hoog is de verwachting.
Wat dat betreft had men wel kunnen zien aankomen dat weinig varkensboeren willen stoppen.
pi_200181624
Ik ben mij wezenloos geschrokken van de beelden, niet omdat deze uniek zijn maar omdat ik het nog elke keer weer weerzinwekkend vind om te zien hoe er met dieren omgegaan kan worden.

Als vegetariŰr probeer ik neutraal te leven, mijn kinderen en vrouw eten vlees en ik heb nog nooit iemand proberen te overtuigen van het wel of niet consumeren van vlees. Dit is voor eenieder een persoonlijke, wellicht ethische, keuze. Echter ben ik wel een groot voorstander van ge´nformeerd een keuze maken en daar hoort deze kost helaas ook bij voor mij.

De hetze die nu aan het ontstaan is is voor mij gericht op een toevallig incident terwijl er een structureel systeem aan ten grondslag ligt. Van mensen die op professionele basis dieren slachten kun je geen empathie verwachten, zo werkt het simpelweg niet. Als je veel dieren slacht zul je enerzijds om eigen beweegredenen de dieren gaan zien als product, anderzijds is dat een simpel gevolg van het herhalen van acties. De wens van de consumenten en de maatschappij om vlees op deze mate, in deze pijsklasse en van deze kwaliteit te willen consumeren is wat mij betreft de grondslag. Daar ligt dan ook verandering.

Persoonlijk denk ik dus dat het informeren van jongeren over vlees, goed voedsel in zijn algemeen en dierenwelzijn de juiste stap is om de uitwas van de bio industrie in zijn geheel te veranderen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200181646
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:47 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik ben mij wezenloos geschrokken van de beelden, niet omdat deze uniek zijn maar omdat ik het nog elke keer weer weerzinwekkend vind om te zien hoe er met dieren omgegaan kan worden.

Als vegetariŰr probeer ik neutraal te leven, mijn kinderen en vrouw eten vlees en ik heb nog nooit iemand proberen te overtuigen van het wel of niet consumeren van vlees. Dit is voor eenieder een persoonlijke, wellicht ethische, keuze. Echter ben ik wel een groot voorstander van ge´nformeerd een keuze maken en daar hoort deze kost helaas ook bij voor mij.

De hetze die nu aan het ontstaan is is voor mij gericht op een toevallig incident terwijl er een structureel systeem aan ten grondslag ligt. Van mensen die op professionele basis dieren slachten kun je geen empathie verwachten, zo werkt het simpelweg niet. Als je veel dieren slacht zul je enerzijds om eigen beweegredenen de dieren gaan zien als product, anderzijds is dat een simpel gevolg van het herhalen van acties. De wens van de consumenten en de maatschappij om vlees op deze mate, in deze pijsklasse en van deze kwaliteit te willen consumeren is wat mij betreft de grondslag. Daar ligt dan ook verandering.

Persoonlijk denk ik dus dat het informeren van jongeren over vlees, goed voedsel in zijn algemeen en dierenwelzijn de juiste stap is om de uitwas van de bio industrie in zijn geheel te veranderen.
Ach hou toch op met je softe geklets. Camera's in slachthuizen en een beperking van het aantal geslachte dieren per uur is het enige wat nu zoden aan de dijk zet.
pi_200181703
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:49 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ach hou toch op met je softe geklets. Camera's in slachthuizen en een beperking van het aantal geslachte dieren per uur is het enige wat nu zoden aan de dijk zet.
Denk je dat minder geslachte dieren zal zorgen tot minder vleesconsumptie?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:59:18 #161
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200181749
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is toch echt arbitrair. Morele kaders verschillen hierin nogal.
Nee, massaproductie+dieren+stroomstootwapens is alles behalve arbitrair. Geld, heet dat.
Dit, dus.
pi_200181764
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:49 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Er hangen in diverse slachthuizen al cameras. In Westfort hingen ze er ook. De directie en NVWA grepen niet zelf al in reactie op de beelden.
pi_200181974
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als het er in een land met relatief (met de nadruk op relatief) beter dierenwelzijn, zo vaak zo afschuwelijk aan toe gaat, dat dit ergens anders ter wereld niet heel anders zal zijn.

Het is geen hogere wiskunde dat er echt niks diervriendelijks in een slachthuis gebeurt natuurlijk.
We moeten dieren ook weer niet als mensen behandelen. In de natuur gaat het er ook wreed aan toe. Die paar klappen zo nu en dan als een beest niet luistert vind ik geen probleem, dat deed een boer vroeger ook weleens. Maar het grotere plaatje is natuurlijk fout, want hoe groter zo'n stal wordt hoe meer zo'n beest eigenlijk gewoon een ding is geworden. Zelfs al zouden ze nooit mishandeld worden of pijn hebben dan nog zou je het niet moeten willen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je argentijnse vlees is gemarteld, dat is gewoon een feit.
Hoe je dat kan weten, besteed er eens een avondje Google en inlezen aan.
Heb ik al eens gedaan en zag prachtige foto's van mooie koeien op de Argentijnse weides.

Facts don't care about your feelings
pi_200181979
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Denk je dat minder geslachte dieren zal zorgen tot minder vleesconsumptie?
Het leidt tot minder dierenmishandeling in slachthuizen. Dat is momenteel waar het om gaat.
pi_200182111
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:23 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Het leidt tot minder dierenmishandeling in slachthuizen. Dat is momenteel waar het om gaat.
Waar baseer je deze claim op? Zoals Candaasje ook al aangeeft is de situatie die jij nu schetst al de realiteit. Daarnaast stel je dat de productie moet worden verlaagd. Hoe ga je dan vraag en aanbod gelijk trekken zonder gebruik te maken van slachthuizen in het buitenland waar geen zicht op dierenwelzijn is?
pi_200182148
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Waar baseer je deze claim op? Zoals Candaasje ook al aangeeft is de situatie die jij nu schetst al de realiteit. Daarnaast stel je dat de productie moet worden verlaagd. Hoe ga je dan vraag en aanbod gelijk trekken zonder gebruik te maken van slachthuizen in het buitenland waar geen zicht op dierenwelzijn is?
Omdat in het buitenland het slecht gesteld is met dierenwelzijn, moeten we hier ook maar slecht met dieren omgaan? Wat een kulargument. De boeren komen echt niet om van de honger als er een maximum aan aantal geslachte dieren per uur komt. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dieren geslagen en geschopt worden als de productie wordt opgevoerd en dat werknemers ontslagen worden als ze niet akkoord gaan met de productieopvoering.
pi_200182163
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

De aanname is een niet wetenschappelijk onderbouwt argument... maar:
Ze mishandelen de dieren niet omdat ze er "zin" in hebben. Ze hebben gewoon haast. Het idee is als je de haast weg haalt, dat de mishandeling ook niet meer nodig is.
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
pi_200182179
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

We moeten dieren ook weer niet als mensen behandelen. In de natuur gaat het er ook wreed aan toe. Die paar klappen zo nu en dan als een beest niet luistert vind ik geen probleem, dat deed een boer vroeger ook weleens. Maar het grotere plaatje is natuurlijk fout, want hoe groter zo'n stal wordt hoe meer zo'n beest eigenlijk gewoon een ding is geworden. Zelfs al zouden ze nooit mishandeld worden of pijn hebben dan nog zou je het niet moeten

Ik vind dit echt een heel achterhaalde, moreel verkeerde instelling. Ik zie die manier van handelen bij oude (vee)artsen ook nog wel eens, en ik ben blij dat op de faculteiten inmiddels naar een diervriendelijkere wijze van hanteren van ook de landbouwhuisdieren wordt gewerkt. (Het is niet enkel fijner voor de dieren, het scheelt ook een hoop nare ongelukken.)

De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde; dat het ergens anders op wrede wijze gebeurt, wil niet zeggen dat dit een excuus is om zelf niet naar verbetering te streven. Zeker omdat we hier ook spreken over zeer kunstmatige omstandigheden. We gaan er altijd zo prat op dat wij toch heus 'mensen' en zeker geen 'dieren' zijn. Verder ontwikkeld, intelligenter.. we likken onze ballen niet meer in het openbaar, we doden andermans jongen niet, etc. etc. Laten we daar dan ook in onze omgang met andere dieren naar leven.

EDIT: absoluut eens trouwens dat de massagetallen en het zien als product aan de grondslag liggen van het probleem. :Y
pi_200182320
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:40 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Omdat in het buitenland het slecht gesteld is met dierenwelzijn, moeten we hier ook maar slecht met dieren omgaan? Wat een kulargument.
Even voor de zuiverheid van de discussie want het lijkt er op dat je de draad een beetje kwijt bent. Bovenstaand citaat komt uit jouw mond, niet de mijne. Ik ben een groot voorstander van de verbetering van dierenwelzijn, echter wel middels logica i.p.v. noodmaatregelen die het onderliggende structurele systeem onbelet laat.

quote:
De boeren komen echt niet om van de honger als er een maximum aan aantal geslachte dieren per uur komt. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dieren geslagen en geschopt worden als de productie wordt opgevoerd en dat werknemers ontslagen worden als ze niet akkoord gaan met de productieopvoering.
Je begrijp het niet. Slachthuizen gaan zo om met de dieren omdat zij a) maximale winstmarges najagen zoals elk bedrijf, b) zij ermee wegkomen, c) vraag en aanbod op deze manier in balans komen. Een uitwas van alle drie de bovenstaande aspecten is het gebrek aan dierenwelzijn. Dit kun je niet voorkomen met een camera, dat blijkt immers ook uit de praktijk.
pi_200182324
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:41 schreef snabbi het volgende:

[..]

De aanname is een niet wetenschappelijk onderbouwt argument... maar:
Ze mishandelen de dieren niet omdat ze er "zin" in hebben. Ze hebben gewoon haast. Het idee is als je de haast weg haalt, dat de mishandeling ook niet meer nodig is.
Exact!
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:55:25 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200182356
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:42 schreef Candaasje het volgende:

De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde;

Echt? Dat doen alle kattenbezitters ook als ze worden aangesproken op hun loslopende, extreem irritante, overal schijtende, lokale fauna vernietigende 'huis'dieren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200182417
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Exact!
Maar goed, een productie-maximum is natuurlijk ook maar een arbitrair getal. Dat zou je op heel veel manieren kunnen vormgeven. Het hoeft niet perse een aantal dieren in NL per uur te zijn, of per fabriek. Je kan ook naar de productielijnen kijken en vaststellen wat daar dan een maximum van is.
Het gevolg is dat niet perse het totaal omlaag moet, maar dat er met gepaste tijd verwerkt kan worden.

Overigens is het idee prima, maar de werkelijkheid weerbarstiger. Je gaat vanzelf krijgen dat er minder mensen op de productielijn worden ingezet om het weer efficienter te krijgen. Dat die mensen weer haast krijgen etc.

Ook het verhogen van de verkoopprijs is geen oplossing. Het is niet zo dat een bedrijf inefficient gaat werken alleen maar omdat de verkoopprijs omhoog gaat.

Het is natuurlijk een ingewikkeld probleem en voor elke oplossing komt er een nieuwe manier om dat te omzeilen.
snIRC het gratis chatbotje voor onder andere triviant
pi_200182446
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Echt? Dat doen alle kattenbezitters ook als ze worden aangesproken op hun loslopende, extreem irritante, overal schijtende, lokale fauna vernietigende 'huis'dieren.
Ik ben geen kattenbezitter. ;)

Tevens eens dat huiskatten geen wilde katten zijn. Dus dat vind ik inderdaad geen argument om te zeggen dat een dier buiten moet kunnen lopen.
Ik vind het wel een argument om te zeggen dat een dier sterk beperken in zijn leefruimte en/of niet kunnen voldoen aan zijn ethologische noden, niet per se heel ethisch is, omdat ik geloof dat elk individu (en dat geldt dus voor elk dier) recht heeft op vrijheid en zelfbeschikking.

Nadeel alleen dus is dat katten de vogelstand niet bepaald helpen, en dat honden allemaal los over straat laten zwerven ook niet echt een wenselijke situatie is vanuit veiligheid e.d. gekeken.

Ik ben daarom voorstander van het principe 'adopt, don't shop' . En eigenlijk ook wel voorstander van een fokverbod.
pi_200182836
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:42 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een heel achterhaalde, moreel verkeerde instelling. Ik zie die manier van handelen bij oude (vee)artsen ook nog wel eens, en ik ben blij dat op de faculteiten inmiddels naar een diervriendelijkere wijze van hanteren van ook de landbouwhuisdieren wordt gewerkt. (Het is niet enkel fijner voor de dieren, het scheelt ook een hoop nare ongelukken.)
Ik niet. Pijn is helemaal niet erg, zo lang er geen blijvend letsel ontstaat. Zelfde voor kinderen.. of wou je zeggen dat de jeugd van tegenwoordig net zo netjes aan gedisciplineerd is als 75 jaar terug? Ik weet ieder geval wel waardoor het komt. Als je lastig kan communiceren dan werkt fysiek soms beter... maar echt niet alleen voor dieren en kinderen. Er zijn ook zat situaties bij volwassenen waarbij je iemand gewoon een klap moet verkopen.

quote:
De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde; dat het ergens anders op wrede wijze gebeurt, wil niet zeggen dat dit een excuus is om zelf niet naar verbetering te streven. Zeker omdat we hier ook spreken over zeer kunstmatige omstandigheden. We gaan er altijd zo prat op dat wij toch heus 'mensen' en zeker geen 'dieren' zijn. Verder ontwikkeld, intelligenter.. we likken onze ballen niet meer in het openbaar, we doden andermans jongen niet, etc. etc. Laten we daar dan ook in onze omgang met andere dieren naar leven.

Grappig, want al die vegans en linkse hippies staan altijd te protesteren dat dieren uit hun natuurlijke omgeving worden gehaald en dat een kip of koe niet op 1 m2 hoort of een goudvis in een kom. Maar mooi om te horen dat als iets in de natuur gebeurt het niet per se betekent dat het beter is voor het dier. Ik ben het daar ook wel mee eens. Je kan een schaap een hectare grond geven maar als je hem met een drone in de gaten houdt zie je nog dat ie maar een beetje op 2m2 blijft lopen en liggen. In gevangenschap worden dieren bijna altijd ouder dan in de natuur dus dat zal dan wel beter zijn.
Facts don't care about your feelings
pi_200187618
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik niet. Pijn is helemaal niet erg, zo lang er geen blijvend letsel ontstaat. Zelfde voor kinderen.. of wou je zeggen dat de jeugd van tegenwoordig net zo netjes aan gedisciplineerd is als 75 jaar terug? Ik weet ieder geval wel waardoor het komt. Als je lastig kan communiceren dan werkt fysiek soms beter... maar echt niet alleen voor dieren en kinderen. Er zijn ook zat situaties bij volwassenen waarbij je iemand gewoon een klap moet verkopen.
[..]
Euh, ok, ik hoop dat je trollt. Laten we het daar op houden.

quote:
Grappig, want al die vegans en linkse hippies staan altijd te protesteren dat dieren uit hun natuurlijke omgeving worden gehaald en dat een kip of koe niet op 1 m2 hoort of een goudvis in een kom. Maar mooi om te horen dat als iets in de natuur gebeurt het niet per se betekent dat het beter is voor het dier. Ik ben het daar ook wel mee eens. Je kan een schaap een hectare grond geven maar als je hem met een drone in de gaten houdt zie je nog dat ie maar een beetje op 2m2 blijft lopen en liggen. In gevangenschap worden dieren bijna altijd ouder dan in de natuur dus dat zal dan wel beter zijn.
Deze vegan en linkse hippie vind nog steeds dat een goudvis niet in een kom hoort en een koe niet op 1m2 hoor :D
Maar dat heeft er niet zozeer mee te maken dat ze in het wild beter af zouden zijn. Daarvoor is de fok al veel te veel doorgevoerd; gedomesticeerde dieren weten vaak niet meer hoe ze moeten overleven. Of zijn daar fysiek niet meer goed toe in staat (denk aan de Friesian Holsteiners; met zulke uiers en krakkemikkig beenwerk overleef je niet lang. Varkens in de veehouderij zijn zo goed als kaal, die vriezen dood, etc.)

Maar het betekent niet dat deze gedomesticeerde niet nog ethological needs hebben. Dat zijn behoeften - al ontstaan bij hun voorouders en nog steeds aanwezig - die zo sterk zijn, dat als ze deze niet kunnen uitvoeren, er gedragsstoornissen (waaronder ook chronische stress) ontstaan. Daar zijn hele wetenschappelijke studies naar gedaan. Wat die ethologische behoeften zijn verschilt per diersoort (en ook wel per individu, maar dat is moeilijker vast te stellen).
Zo heeft een varken nog altijd de behoefte om te wroeten, en in het geval een drachtige zeug ook de behoefte om een nest te bouwen. Maar naast omgeving spelen ook de onderlinge relaties een rol; ook dieren hebben vaak heel sterke (familie)banden en een koe hoort te kunnen socializen, dat is echt een belangrijk onderdeel van haar wezen. In de (intensieve) veehouderij wordt er geen of te weinig mogelijkheid geboden aan deze noden. Dat is vaak een combinatie van ruimtegebrek en kosten, maar ook het aan en afvoeren van dieren waardoor sociale structuren telkens overhoop getrokken worden.

Dus kortom; de meeste vegans (die ik ken) zijn er NIET voor om gedomesticeerde dieren uit de veehouderij nu massaal het wild in te sturen, want dit overleven de meesten niet. (Dat is wat anders dan ze een goede buitenruimte ter beschikking stellen. En dat is dus niet hetzelfde als een kaal weiland zonder boom, om misverstanden te voorkomen ;) ). Ze zijn er wel voor om deze dieren nu wel zo veel mogelijk te laten leven naar hun behoeften, en daarnaast te stoppen met de fok van deze dieren, puur gericht op productie.

Wat betreft de stelling dat een leven in gevangenschap beter is dan in de natuur; dat kun je niet enkel op basis van een behaalde leeftijd stellen. Een lang leven is niet altijd een gelukkig leven. Er zijn dieren die denk ik profiteren van een leven bij mensen, maar er zijn er minstens zoveel die dat niet doen. Maar dat wordt voor nu denk ik een beetje een te lang verhaal.

In het geval van de dieren gehouden voor productie, (dus de veehouderij) denk ik dat de dieren niet bestaand beter af zouden zijn geweest. En dat ik van mening ben dat het verkeerd is om een ander als bezit te beschouwen en te behandelen. Dus ik zie ze liever uitsterven, waardoor er ook weer ruimte komt voor natuur en wild leven :)
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')