abonnement Unibet Coolblue
pi_200114711
quote:
Undercoverbeelden: varkens en koeien geslagen in slachthuis Epe

Op nieuwe undercoverbeelden uit een groot slachthuis in Epe is te zien hoe varkens en koeien stroomstoten krijgen en geslagen worden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft de beelden bekeken en grijpt in bij het slachthuis, laat de organisatie weten naar aanleiding van beelden bij RTL Nieuws.

Een medewerker van dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood werkte twintig dagen undercover bij slachterij Gosschalk. Daar worden maximaal 5000 varkens en 600 runderen per dag geslacht. Hij maakte in het geheim beelden van misstanden, zoals het veelvuldig uitdelen van stroomschokken en het slaan van dieren met peddels.

Uit de beelden blijkt ook dat zijn collega's in het slachthuis de overtredingen proberen te verbergen voor de NVWA, die met cameratoezicht en op gezette tijden met een dierenarts aanwezig is. Varkens in Nood doet aangifte tegen de slachterij.
De NVWA stelt het bedrijf per direct onder verscherpt toezicht. Dieren mogen alleen nog aangevoerd worden als er een officiële dierenarts aanwezig is. Ook zullen camera's vaker worden bekeken en zal er een extra NVWA-medewerker ter plekke zijn. De afgelopen tijd kreeg Gosschalk al meerdere waarschuwingen en boetes in verband met dierenwelzijn.

Gosschalk zegt op de eigen website geschrokken te zijn van de undercoverbeelden. "We trekken ons dit zeer aan. Iedereen binnen ons bedrijf moet zich realiseren dat misstanden onacceptabel zijn."

De slachterij zegt de betrokken medewerkers geschorst te hebben. De slachtcapaciteit gaat voorlopig omlaag en medewerkers mogen geen peddels meer gebruiken.

Bron - met beelden (niet fraai): https://nos.nl/artikel/23(...)en-in-slachthuis-epe

Rapport van Varkens in nood: https://www.varkensinnood(...)n_slachthuis_web.pdf

Elke paar maanden weer een nieuwe melding. Flikker zo'n bedrijf per direct dicht als ze hun medewerkers niet onder controle kunnen houden :r

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 20:40:37 ]
  maandag 28 juni 2021 @ 20:39:15 #2
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200114771
Vandaag ook weer broccoli met aardappelen _O_ haten op dat broodje kroket doet me echt weinig, bied dan vegetarisch aan :')

Groetjes aan de noes en die vent waar ik niet zo mee lijk op te kunnen schieten.

Xxx
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200114849
Triest dit.

Ik heb geen moeite met het eten van vlees, mijn inziens is dat een onderdeel van ons leven. Maar dat betekent niet dat je dieren pijn moet doen, stress moet bezorgen of anderszins kwellen. Je kan op een normale manier omgaan met dieren, niet alleen bij leven maar ook net voor en tijdens de slacht. En het slachten kan je prima doen met respect voor het dier.

Dit soort middeleeuwse praktijken hoort niet thuis in een land als Nederland en het meest schokkend is nog dat de directie aldaar net doet of ze van niets wisten. Zouden ze zelf geloven dat de medewerkers peddels en stroomstootwapens kopen met Koningsdag op de rommelmarkt?
pi_200114991
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:42 schreef GereDathan het volgende:
Triest dit.

Ik heb geen moeite met het eten van vlees, mijn inziens is dat een onderdeel van ons leven. Maar dat betekent niet dat je dieren pijn moet doen, stress moet bezorgen of anderszins kwellen. Je kan op een normale manier omgaan met dieren, niet alleen bij leven maar ook net voor en tijdens de slacht. En het slachten kan je prima doen met respect voor het dier.

Dit soort middeleeuwse praktijken hoort niet thuis in een land als Nederland en het meest schokkend is nog dat de directie aldaar net doet of ze van niets wisten. Zouden ze zelf geloven dat de medewerkers peddels en stroomstootwapens kopen met Koningsdag op de rommelmarkt?
In het rapport staat oa dat niet elke medewerker in het bezit is van een certificaat dierenwelzijn, die directie heeft schijt en baalt nu dat ze zijn gepakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 20:51:19 ]
pi_200114998
Bijzonder triest. Dit moet keihard aangepakt worden met zeer hoge boetes en strafrechtelijke vervolging. Bij herhaalde misstappen sluiting van de slachterij.

Het lijkt mij ook goed om permanent camera's op te hangen in slachterijen en deze beelden steekproefgewijs te controleren door inspecteurs dierenwelzijn op misstanden.
pi_200115140
Komt omdat we met zijn allen perse elke dag een lap vlees op ons bord willen en daar niks voor willen betalen. De marges liggen zo achterlijk laag dat er nauwelijks ruimte noch de wil is om voor dierenwelzijn te gaan. Als je goedkoop reclamevlees koopt ben je hieraan medeplichtig.
pi_200115244
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:57 schreef Farenji het volgende:
Komt omdat we met zijn allen perse elke dag een lap vlees op ons bord willen en daar niks voor willen betalen. De marges liggen zo achterlijk laag dat er nauwelijks ruimte noch de wil is om voor dierenwelzijn te gaan. Als je goedkoop reclamevlees koopt ben je hieraan medeplichtig.
Eens

Edit: al weten ze je bij duurdere producten ook te misleiden door mooie benamingen als scharrelvlees, wat dan wil zeggen dat ze een halve meter meer ruimte hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 21:10:56 ]
pi_200115265
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:36 schreef Fugue het volgende:

[..]

Bron - met beelden (niet fraai): https://nos.nl/artikel/23(...)en-in-slachthuis-epe

Rapport van Varkens in nood: https://www.varkensinnood(...)n_slachthuis_web.pdf

Elke paar maanden weer een nieuwe melding. Flikker zo'n bedrijf per direct dicht als ze hun medewerkers niet onder controle kunnen houden :r
direct sluiten voor een jaar, kijken of ze het dan afleren.

Persoonlijk haal ik mijn vlees bij een boer waar ik weet hoe de dieren goed hebben geleefd, waar ik van weet in welk slachthuis ze zijn geslacht en waar de boer mee gaat het slachthuis in om te kijken dat alles goed en netjes gaat. Daar betaal je meer voor maar dat proef je mijn inziens ook terug en geeft een beter gevoel.
  maandag 28 juni 2021 @ 21:06:19 #9
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_200115360
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:42 schreef GereDathan het volgende:
Triest dit.

Ik heb geen moeite met het eten van vlees, mijn inziens is dat een onderdeel van ons leven. Maar dat betekent niet dat je dieren pijn moet doen, stress moet bezorgen of anderszins kwellen. Je kan op een normale manier omgaan met dieren, niet alleen bij leven maar ook net voor en tijdens de slacht. En het slachten kan je prima doen met respect voor het dier.

Dit soort middeleeuwse praktijken hoort niet thuis in een land als Nederland en het meest schokkend is nog dat de directie aldaar net doet of ze van niets wisten. Zouden ze zelf geloven dat de medewerkers peddels en stroomstootwapens kopen met Koningsdag op de rommelmarkt?
Varkens weten dat ze vermoord gaan worden voor je vleesje. Je doet hoe dan ook dieren pijn door vlees te eten. Of zou jij je super chill voelen als je in een kamp wordt gehouden vlak voor je dood?
  maandag 28 juni 2021 @ 21:08:27 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200115395
Dat ze dat levende stuk vlees slaan en schoppen boeit me niet echt. Hij is toch over een half uurtje dood

Veel erger vind is eigenlijk wel dat het vlees van zo'n gestressed varken veel minder smaakt. Iets met stress-hormoon of zo.

Door die lummels is mijn sateh-tje niet te haggelen..
Tot nooit .......
pi_200115583
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:36 schreef Fugue het volgende:
Flikker zo'n bedrijf per direct dicht als ze hun medewerkers niet onder controle kunnen houden
Die medewerkers krijgen de opdracht. Alleen de directie doet even voor de bühne van niet. Het mishandelen van dieren zit in de cultuur van dat bedrijf en daar willen ze niet af, want dan ligt de productielijn misschien af en toe stil.

Het schorsen van een medewerker gaat daarom ook helemaal niets helpen en de misstanden zullen blijven.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_200115673
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:15 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Die medewerkers krijgen de opdracht. Alleen de directie doet even voor de bühne van niet. Het mishandelen van dieren zit in de cultuur van dat bedrijf en daar willen ze niet af, want dan ligt de productielijn misschien af en toe stil.

Het schorsen van een medewerker gaat daarom ook helemaal niets helpen en de misstanden zullen blijven.
quote:
Uit de beelden blijkt ook dat zijn collega's in het slachthuis de overtredingen proberen te verbergen voor de NVWA, die met cameratoezicht en op gezette tijden met een dierenarts aanwezig is.
Als ik weet dat mijn werkgever rondloopt lijk ik ook altijd hard aan het werk.
pi_200115775
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:01 schreef Fugue het volgende:

[..]

Eens

Edit: al weten ze je bij duurdere producten ook te misleiden door mooie benamingen als scharrelvlees, wat dan wil zeggen dat ze een halve meter meer ruimte hebben.
Klopt, ook zoals dat "beter leven" keurmerk met 1 ster, wat zo goed als niks betekent voor dierenwelzijn maar vooral valse marketing is.
pi_200115785
Gelukkig treedt het NVWA keihard op. Oh nee, natuurlijk niet. NVWA :')
pi_200115808
Hoe goedkoper hoe beter.
Ik gedoog dit soort praktijken.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_200115833
Ik kan hier niet naar kijken, ik eet daarom ook geen varkensvlees meer. Je zou dit soort mensen met een knuppel door het hok moeten rammen.
  maandag 28 juni 2021 @ 21:25:08 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200115872
Er moet een NVWA medewerker zijn, maar deze slachthuizen staan al bekend om hun intimidatiepraktijken op NVWA medwerkers.
De bio-industrie is kapot :r Flinke boetes opleggen en per direct sluiten tot onderzoek is afgerond!
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 28 juni 2021 @ 21:29:37 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200115976
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:01 schreef Fugue het volgende:

[..]

Eens

Edit: al weten ze je bij duurdere producten ook te misleiden door mooie benamingen als scharrelvlees, wat dan wil zeggen dat ze een halve meter meer ruimte hebben.
9 kippen op 1m² en dan een beter leven keurmerk binnenharken _O_
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 28 juni 2021 @ 21:31:33 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200116019
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:29 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

9 kippen op 1m² en dan een beter leven keurmerk binnenharken _O_
Haha, grapje, 17 kippen voor een beter leven keurmerk _O-

Voor kippen gelden deze eisen:
Er leven 17 kippen op 1 m², dit is inclusief de uitloop
Kippen hebben 0,06 m² binnen
Kippen hebben 0,3 m² overdekte ruimte buiten
Het zijn langzaam groeiende kippenrassen
Kippen worden gemiddeld 56 dagen oud
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_200116023
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:22 schreef superniger het volgende:
Hoe goedkoper hoe beter.
Ik gedoog dit soort praktijken.
Stoer
pi_200116052
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:23 schreef InstortendeSter het volgende:
Ik kan hier niet naar kijken, ik eet daarom ook geen varkensvlees meer. Je zou dit soort mensen met een knuppel door het hok moeten rammen.
Ze mishandelen ook koeien.
  maandag 28 juni 2021 @ 21:36:27 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200116119
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:17 schreef Fugue het volgende:

[..]


[..]

Als ik weet dat mijn werkgever rondloopt lijk ik ook altijd hard aan het werk.
zolang mijn werkgever doet alsof hij veel betaald doe ik alsof ik hard werk....
Tot nooit .......
pi_200116122
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:32 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ze mishandelen ook koeien.
Heb voor rundvlees een adresje waar ik kan rondlopen op het erf en een kijkje kan doen bij de zelf slachtende slager.
  maandag 28 juni 2021 @ 21:37:30 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200116155
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:30 schreef Hadewijn het volgende:
Ik begrijp niet goed waarom dat toezicht zo slap is. Waarom zit de overheid hier niet dichter bovenop? Gewoon een extra mannetje erbij, toezichtskosten te betalen door de slagerij.

Wat creatiever gedacht: verplichten camera’s op te hangen en de beelden live delen op internet. Dan zijn er genoeg dierenvrienden die gratis en voor niets meekijken.
Omdat ze van Carola het zelf moeten oplossen. Bezuinigingen en weinig actie vanuit de overheid op intimidatiepraktijken van boeren op NVWA medewerkers.

Slap beleid.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 28 juni 2021 @ 21:39:42 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200116211
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:06 schreef Yon_Wip het volgende:

Varkens weten dat ze vermoord gaan worden voor je vleesje.
Dat lijkt me stug. Overigens is 'moord' alleen van toepassing op mensen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Redactie Sport / Supervogel maandag 28 juni 2021 @ 21:40:59 #26
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_200116239
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
Gelukkig treedt het NVWA keihard op. Oh nee, natuurlijk niet. NVWA :')
En Schouten doet er, als boerendochter, natuurlijk ook niks aan _O_
Zolang de boerenlobby nogal verweven is in de politiek zal er niet zo veel veranderen.
pi_200116391
Schouten is niet meer dan een trekpop. Zelden een minister gezien met minder inhoud (afgezien van Hugo de Clown natuurlijk).
pi_200116469
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug. Overigens is 'moord' alleen van toepassing op mensen.
Dit is natuurlijk een drogredenering van jewelste aangezien de definitie door de mens zelf is verzonnen. Ik vraag me ook af of dieren het daar mee eens zouden zijn, als we het ze zouden vragen. Veel dieren, en zeker varkens en koeien kennen gewoon pijn, emoties en (doods)angst. Dat wordt heel erg duidelijk als je ze spartelend en krijsend ziet stikken in de co2 kamer (ook wel bekend als "verdoofd slachten").
  maandag 28 juni 2021 @ 21:51:22 #29
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_200116491
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Overigens is 'moord' alleen van toepassing op mensen.
Oja joh? Dus in slachthuizen is het niet met voorbedachte rade, maar de dieren gaan per ongeluk dood?
  maandag 28 juni 2021 @ 21:55:06 #30
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200116564
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:51 schreef Yon_Wip het volgende:

[..]

Oja joh? Dus in slachthuizen is het niet met voorbedachte rade, maar de dieren gaan per ongeluk dood?
De definitie van moord is het op onwettige wijze beëindigen van een leven.
De meeste doden in een slachthuis zijn wettig en dus geen moord.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 28 juni 2021 @ 21:56:08 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200116579
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:51 schreef Yon_Wip het volgende:

Oja joh? Dus in slachthuizen is het niet met voorbedachte rade, maar de dieren gaan per ongeluk dood?
Je lijkt niet per se intelligenter als je dat soort domme dingen roept.

Strafrechtelijke definitie:
quote:
Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 28 juni 2021 @ 21:56:39 #32
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200116588
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een drogredenering van jewelste aangezien de definitie door de mens zelf is verzonnen. Ik vraag me ook af of dieren het daar mee eens zouden zijn, als we het ze zouden vragen. Veel dieren, en zeker varkens en koeien kennen gewoon pijn, emoties en (doods)angst. Dat wordt heel erg duidelijk als je ze spartelend en krijsend ziet stikken in de co2 kamer (ook wel bekend als "verdoofd slachten").
Omdat moord simpelweg een wettelijke definitie heeft. Anders zou je euthanasie ook moord kunnen noemen.
Verder onbelangrijk, want semantiek en of iets moord is, heeft verder niks te maken met de ethiek erachter.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_200116633
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Omdat moord simpelweg een wettelijke definitie heeft. Anders zou je euthanasie ook moord kunnen noemen.
Verder onbelangrijk, want semantiek.
Geen semantiek, vooral moraal. Er zijn ook tijden geweest waar dingen als heksenverbrandingen en slavernij wettig waren.
pi_200116634
quote:
13s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:40 schreef Pino112 het volgende:

[..]

En Schouten doet er, als boerendochter, natuurlijk ook niks aan _O_
Zolang de boerenlobby nogal verweven is in de politiek zal er niet zo veel veranderen.
Klein beetje hoop dat CDA een keer niet meedoet, en er dus geen boer als minister van Landbouw komt. Maar zal wel ijdele hoop zijn -O-
  maandag 28 juni 2021 @ 22:01:23 #35
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200116681
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:58 schreef Farenji het volgende:

[..]

Geen semantiek, vooral moraal. Er zijn ook tijden geweest waar dingen als heksenverbrandingen en slavernij wettig waren.
En toen was het dus geen moord. Heel simpel.

Heeft letterlijk niks met moraal of ethiek te maken. Moord is simpelweg een woord en beschrijft niet of een actie ethisch is of niet.
Of het doden van dieren ethisch is, is een andere discussie. (is meestal niet ethisch)
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_200116706
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:36 schreef Fugue het volgende:

[..]

Bron - met beelden (niet fraai): https://nos.nl/artikel/23(...)en-in-slachthuis-epe

Rapport van Varkens in nood: https://www.varkensinnood(...)n_slachthuis_web.pdf

Elke paar maanden weer een nieuwe melding. Flikker zo'n bedrijf per direct dicht als ze hun medewerkers niet onder controle kunnen houden :r
Je denkt toch niet dat dat nieuws voor dat bedrijf was. Die weten dondersgoed wat er op de werkvloer voorvalt
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200116737
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Klein beetje hoop dat CDA een keer niet meedoet, en er dus geen boer als minister van Landbouw komt. Maar zal wel ijdele hoop zijn -O-
Nou ik mag toch inderdaad hopen dat die CDA clusterfuck voor straf een tijd in de oppositie gaat... in de peilingen staat de PvdD nu op meer zetels.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:07:54 #38
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_200116835
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je lijkt niet per se intelligenter als je dat soort domme dingen roept.

Strafrechtelijke definitie:
[..]

Mooi man. Maakt het nog niet dat je het juiste doet. Het blijft immoreel.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:09:20 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200116876
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:50 schreef Farenji het volgende:

Dit is natuurlijk een drogredenering van jewelste aangezien de definitie door de mens zelf is verzonnen.
Het is helemaal geen redenering, het is simpelweg een definitie. En natuurlijk is die door de mens verzonnen. Er is geen enkel ander levend wezen op aarde dat de cognitieve capaciteiten heeft om definities te verzinnen. Of uberhaupt te redeneren.

quote:
Ik vraag me ook af of dieren het daar mee eens zouden zijn, als we het ze zouden vragen.
En dat wordt relevant op het moment dat ze dezelfde cognitieve capaciteiten hebben als de mens.

quote:
Veel dieren, en zeker varkens en koeien kennen gewoon pijn, emoties en (doods)angst. Dat wordt heel erg duidelijk als je ze spartelend en krijsend ziet stikken in de co2 kamer (ook wel bekend als "verdoofd slachten").
Ik ben dan ook tegen vergassen. Een patroon door de kop is veel humaner.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200116934
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:02 schreef vipergts het volgende:

[..]

Je denkt toch niet dat dat nieuws voor dat bedrijf was. Die weten dondersgoed wat er op de werkvloer voorvalt
Nee, dat denk ik niet. Net als dat dit geen structureel probleem is in de vleesindustrie.
pi_200117056
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:06 schreef Yon_Wip het volgende:

[..]

Varkens weten dat ze vermoord gaan worden voor je vleesje. Je doet hoe dan ook dieren pijn door vlees te eten. Of zou jij je super chill voelen als je in een kamp wordt gehouden vlak voor je dood?
:')

Knaag nog even een lekkere broccoli weg joh.
pi_200117112
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:10 schreef Fugue het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Net als dat dit geen structureel probleem is in de vleesindustrie.
Dat is het wel. Of zijn we Westfort (2 jaar terug) alweer vergeten? Waar de NVWA-artsen vrolijk meemepten...
(Die rechtszaak loopt nog)
Of Tielt? Dat was ook zo'n doffe horror en ellende. (Was in België, maar goed, NL en BE zijn behoorlijk met elkaar verweven wat de slacht van dieren betreft.)
  maandag 28 juni 2021 @ 22:15:30 #43
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_200117168
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:13 schreef GereDathan het volgende:

[..]

:')

Knaag nog even een lekkere broccoli weg joh.
Moet je ook eens doen, is goed voor je.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:16:46 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200117239
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:15 schreef Yon_Wip het volgende:

[..]

Moet je ook eens doen, is goed voor je.
Zeker. Broccoli is gezond. Lekker met een rundervinkje en krieltjes. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200117354
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is helemaal geen redenering, het is simpelweg een definitie. En natuurlijk is die door de mens verzonnen. Er is geen enkel ander levend wezen op aarde dat de cognitieve capaciteiten heeft om definities te verzinnen. Of uberhaupt te redeneren.
Dat laatste is onwaar; er zijn genoeg dieren in staat tot redeneren, logisch nadenken en oorzaak-gevolg denken, net als tot gebruik van talen met grammatica en semantiek. Het is een manier om je geweten te sussen door alle dieren letterlijk te dehumaniseren - dat doet men ook met de vijand tijdens oorlogen. Maakt het makkelijker om zonder gewetenswroeging een kogel door hun kop te jagen.

Als alle mensen zelf hun koeien of varkens eigenhandig zouden moeten doden, ipv dit uit te besteden aan slachthuizen, zouden er heel wat meer vegetariers op de wereld zijn. De slacht-industrie is zo ingericht dat we er makkelijker onze ogen voor kunnen sluiten, met allemaal sussende onzinsprookjes zoals "dieren hebben toch geen intelligentie" of "wettelijk is het geen moord want dat geldt alleen voor mensen" of "god heeft alle dieren op de aarde gezet als voedsel voor de mens".
  Redactie Sport / Supervogel maandag 28 juni 2021 @ 22:21:23 #46
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_200117392
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nou ik mag toch inderdaad hopen dat die CDA clusterfuck voor straf een tijd in de oppositie gaat... in de peilingen staat de PvdD nu op meer zetels.
BBB staat ook in de plus, over boerenlobby gesproken..
  maandag 28 juni 2021 @ 22:25:38 #47
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200117498
Dat je na dit soort beelden nog vlees eet is een klein wonder.
Dit, dus.
pi_200117507
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Dat is het wel. Of zijn we Westfort (2 jaar terug) alweer vergeten? Waar de NVWA-artsen vrolijk meemepten...
(Die rechtszaak loopt nog)
Of Tielt? Dat was ook zo'n doffe horror en ellende. (Was in België, maar goed, NL en BE zijn behoorlijk met elkaar verweven wat de slacht van dieren betreft.)
Ja, daarom denk ik ook niet dat dit geen structureel probleem is :)
  maandag 28 juni 2021 @ 22:28:50 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200117576
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:19 schreef Farenji het volgende:
Als alle mensen zelf hun koeien of varkens eigenhandig zouden moeten doden, ipv dit uit te besteden aan slachthuizen, zouden er heel wat meer vegetariers op de wereld zijn.
wat een onzin joh.. we besteden al eeuwen werkzaamheden uit in ruil voor iets.

De een bakt brood, de ander slacht een varken. Die slager eet ook gewoon vlees.

Als ik mijn eigen varken moet slachten eet ik geen vlees. Dat klopt inderdaad. Je eigen koe slachten is ook niet praktisch. Ik heb er geen spullen niet voor om zo'n beest in stukken te hakken. Los daarvan kan ik geen hele koe slachten als ik alleen maar een biefstukje nodig heb. Ik kan geen hele koe eten.


Als ik mijn brood moest bakken at ik ook geen brood, weet ik veel hoe dat moet.
Tot nooit .......
pi_200117647
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:26 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ja, daarom denk ik ook niet dat dit geen structureel probleem is :)
Oh sorry, dan denken we hetzelfde :D
pi_200117800
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wat een onzin joh.. we besteden al eeuwen werkzaamheden uit in ruil voor iets.

De een bakt brood, de ander slacht een varken. Die slager eet ook gewoon vlees.

Als ik mijn eigen varken moet slachten eet ik geen vlees. Dat klopt inderdaad. Ik heb er geen spullen niet voor om zo'n beest in stukken te hakken. Los daarvan kan ik geen hele koe slachten als ik alleen maar een biefstukje nodig heb. Ik kan geen hele koe eten.


Als ik mijn brood moest bakken at ik ook geen brood, weet ik veel hoe dat moet.
Westfort, grote varkensslachterij, had ooit een open 'loopbrug' waarin de karkassen voorbij kwamen aan de ketting. Op last van geshockeerde weggebruikers is nu de zijde maar de openbare weg afgepakt.

Ik heb nog nooit gehoord dat mensen vanuit afschuw protesteerden tegen de aanblik van stokbroden die de oven worden ingeschoven.

Moraal van het verhaal; er zit voor veel mensen wel degelijk een verschil in het uitbesteden of zelf moeten doden van een levend wezen.
(Er zijn ook mensen die er op kicken, true, of er weinig gevoel bij hebben, maar dat zal niet het gros zijn).
  maandag 28 juni 2021 @ 22:37:52 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200117849
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:35 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Westfort, grote varkensslachterij, had ooit een open 'loopbrug' waarin de karkassen voorbij kwamen aan de ketting. Op last van geshockeerde weggebruikers is nu de zijde maar de openbare weg afgepakt.

En jij denkt dat al die mensen nu vegetarisch zijn?
Tot nooit .......
pi_200117887
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wat een onzin joh.. we besteden al eeuwen werkzaamheden uit in ruil voor iets.

De een bakt brood, de ander slacht een varken. Die slager eet ook gewoon vlees.

Als ik mijn eigen varken moet slachten eet ik geen vlees. Dat klopt inderdaad. Je eigen koe slachten is ook niet praktisch. Ik heb er geen spullen niet voor om zo'n beest in stukken te hakken. Los daarvan kan ik geen hele koe slachten als ik alleen maar een biefstukje nodig heb. Ik kan geen hele koe eten.

Als ik mijn brood moest bakken at ik ook geen brood, weet ik veel hoe dat moet.
Brood bakken kan iedereen, is geen kunst aan. Je kan toch ook je schoenen strikken? Dat is moeilijker hoor. Maar om een koe die je aankijkt met haar grote bruine koeienogen zonder blikken of blozen een pin door de kop te jagen, daar moet je toch wel een bepaald soort mens voor zijn. Dat is niet eens zozeer kwestie van "weten hoe" maar vooral van "over je hart kunnen verkrijgen".
pi_200117962
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:15 schreef Yon_Wip het volgende:

[..]

Moet je ook eens doen, is goed voor je.
Doe ik ook, met een lekker balletje gehakt en wat aardappels. Heerlijk!
pi_200118034
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En jij denkt dat al die mensen nu vegetarisch zijn?
Helaas wekken zulke berichten bij veel mensen selectieve verontwaardiging op die weer snel vergeten is als de kippenpoten in de bonus zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 22:43:48 ]
pi_200122363
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:25 schreef Buitendam het volgende:
Dat je na dit soort beelden nog vlees eet is een klein wonder.
Hoezo? 'omdat het lekker is' volstaat als argument
pi_200122552
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En jij denkt dat al die mensen nu vegetarisch zijn?
Nee, dat is een rare conclusie die je daar trekt. Ik denk vooral dat cognitieve dissonantie een ding is.
pi_200122567
De eigenaren met pek en veren op live TV in elkaar rammen:r
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:17:18 #59
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200123646
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 09:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoezo? 'omdat het lekker is' volstaat als argument
Precies mijn punt. Een klein wonder.
Dit, dus.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 11:24:24 #60
338319 ZarB
Piña colada
pi_200123747
Ik ben altijd wel benieuwd naar wat zo'n medewerker daar dan over te zeggen heeft. Hoe hij/zij vol energie elke dag aan het werk gaat om varkens de hersens in te rammen zodat hij 's avonds weer bij dikke uitgebluste Gerda een kiloknallertje kan vreten. Wat vertel je over je werk, op een verjaardag bijvoorbeeld? Of je kinderen? :r net als dat walgelijke tuig dat vee vervoert in veel te krappe vrachtwagens met 40 graden. Dan kun je echt trots zijn op jezelf.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_200123900
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:24 schreef ZarB het volgende:
Ik ben altijd wel benieuwd naar wat zo'n medewerker daar dan over te zeggen heeft. Hoe hij/zij vol energie elke dag aan het werk gaat om varkens de hersens in te rammen zodat hij 's avonds weer bij dikke uitgebluste Gerda een kiloknallertje kan vreten. Wat vertel je over je werk, op een verjaardag bijvoorbeeld? Of je kinderen? :r net als dat walgelijke tuig dat vee vervoert in veel te krappe vrachtwagens met 40 graden. Dan kun je echt trots zijn op jezelf.
De meeste mensen die in dergelijke grote slachthuizen het vuile, zware (zowel fysiek als mentaal) werk opknappen zijn arbeiders uit o.a. Roemenië.
Ik heb er diverse gesproken, (dat waren vaak heel emotionele gesprekken), en het is doorgaans niet hun droombaan geweest, om het zacht uit te drukken. Het gaat puur om het geld, vaak om hun familie te kunnen helpen onderhouden. Ze schakelen zichzelf uit. Distantiëren zich van de dieren, want anders hou je het niet vol.

Maar goed, dan hebben we het dus inderdaad nog niet over de directie, keuringsartsen van de NVWA, veehouders en een aantal medewerkers die wel bewust voor dit werk kiest. Dwepen met diervriendelijkheid terwijl je een mes in de strot van een ander steekt of laat steken... ik heb dat nooit begrepen. Er bestaat gewoon niet zoiets als humane/diervriendelijke exploitatie en slacht. Punt.

(EDIT: waarmee ik niet wil zeggen dat er geen verschil is in wijze van het houden en behandelen van dieren. Maar puntje bij paaltje is het gebruiken en slachten van dieren nooit in het belang van het dier.)
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 11:39:46 #62
319979 Fok-it
All is well
pi_200123901
Dit soort volk is echt geen knip voor de neus waard. Je zou maar met trots naar je werk gaan elke dag
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 11:41:31 #63
319979 Fok-it
All is well
pi_200123916
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:24 schreef ZarB het volgende:
Ik ben altijd wel benieuwd naar wat zo'n medewerker daar dan over te zeggen heeft. Hoe hij/zij vol energie elke dag aan het werk gaat om varkens de hersens in te rammen zodat hij 's avonds weer bij dikke uitgebluste Gerda een kiloknallertje kan vreten. Wat vertel je over je werk, op een verjaardag bijvoorbeeld? Of je kinderen? :r net als dat walgelijke tuig dat vee vervoert in veel te krappe vrachtwagens met 40 graden. Dan kun je echt trots zijn op jezelf.
Precies dit dus inderdaad.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200124372
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:17 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Precies mijn punt. Een klein wonder.
Verklaar je nader?
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:05:35 #65
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200124964
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Verklaar je nader?
Wat ik al eerder aangaf: als je dit ziet en nog steeds achter je vleesconsumptie staat snap ik daar helemaal niets van.
Dit, dus.
pi_200125158
Gelukkig gaat dat bedrijf torenhoge boetes krijgen, waardoor ALLE winst die ze de afgelopen tig jaren behaald hebben door dierenwelzijn ondergeschikt te maken, als sneeuw voor de zon verdwijnt. Met de directie persoonlijk aansprakelijk, en specifieke medewerkers individueel vervolgd. Plus natuurlijk het intrekken van vergunningen, waardoor ze daar sowieso geen enkel dier meer mogen hebben.

Ow wacht ...
"Pools are perfect for holding water"
pi_200125198
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:05 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Wat ik al eerder aangaf: als je dit ziet en nog steeds achter je vleesconsumptie staat snap ik daar helemaal niets van.
Dus er zijn maar twee mogelijkheden? vlees eten of niet. Geen middenweg? biologisch vlees? rechtstreeks van de boer?
pi_200125268
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus er zijn maar twee mogelijkheden? vlees eten of niet. Geen middenweg? biologisch vlees? rechtstreeks van de boer?
Ik houd van vlees eten. Ben de laatste jaren wel overgestapt van 'elke dag supermarktvlees', naar 'de helft van de week biologisch vlees van een goede slager'. Bevalt prima.
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:31:11 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_200125304
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik houd van vlees eten. Ben de laatste jaren wel overgestapt van 'elke dag supermarktvlees', naar 'de helft van de week biologisch vlees van een goede slager'. Bevalt prima.
Dit.

Maar kan me voorstellen dat mensen die het niet zo breed hebben gewoon naar de supermarkt blijven gaan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_200125309
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus er zijn maar twee mogelijkheden? vlees eten of niet. Geen middenweg? biologisch vlees? rechtstreeks van de boer?
Biologisch gehouden dieren eindigen 9 van de 10 keer bij dezelfde slachterijen. Westfort is er daar één van, en die heeft ook al laten zien van een portie extra ellende niet vies te zijn.
Er zijn nog wel enkele kleinere slachterijen en bijvoorbeeld kippen mogen op eigen erf geslacht worden, maar ik vind het altijd bijzonder dat kennelijk 'iedereen' zijn vlees daar haalt volgens eigen zeggen. (Dit is niet specifiek op jou gericht, maar ik hoor het te vaak. En ondertussen liggen de supermarkten en BBQ-roosters nog wel vol met kiloknallers en slachten Westfort en Vion alleen al samen zo'n 30.000 varkens per dag. Kippen gaan in nog grotere aantallen. )

Daarbij kun je je dan nog steeds afvragen hoe de dieren daar precies aan hun einde komen; dezelfde methoden worden gebruikt, want daar zijn wettelijke richtlijnen voor. Misschien worden ze iets minder vaak aan hun staart getrokken. Iets minder op elkaar gepropt moeten wachten. Maar stresserend en pijnlijk blijft het altijd, dat is onoverkomelijk. Waarbij runderen dan vaak nog het snelste aan hun eind komen door een kopschot. Maar bij varkens is dit geen optie (te dikke os frontalis, in de nek schieten te gevaarlijk voor de slachter). Dus ook de kleinere slachterijen zijn aangewezen op elektrocutie (de grens tussen bedwelmen en folteren ligt daarbij erg dicht bij elkaar) en CO2 vergassing.

(Ik begrijp overigens wel dat jij reageert op een reactie die over deze beelden gaan. Maar dat het bij een biologische veehouderij anders eindigt, is in veel gevallen echt een utopie.)
pi_200125410
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Biologisch gehouden dieren eindigen 9 van de 10 keer bij dezelfde slachterijen. Westfort is er daar één van, en die heeft ook al laten zien van een portie extra ellende niet vies te zijn.
Er zijn nog wel enkele kleinere slachterijen en bijvoorbeeld kippen mogen op eigen erf geslacht worden, maar ik vind het altijd bijzonder dat kennelijk 'iedereen' zijn vlees daar haalt volgens eigen zeggen. (Dit is niet specifiek op jou gericht, maar ik hoor het te vaak. En ondertussen liggen de supermarkten en BBQ-roosters nog wel vol met kiloknallers en slachten Westfort en Vion alleen al samen zo'n 30.000 varkens per dag. Kippen gaan in nog grotere aantallen. )

Daarbij kun je je dan nog steeds afvragen hoe de dieren daar precies aan hun einde komen; dezelfde methoden worden gebruikt, want daar zijn wettelijke richtlijnen voor. Misschien worden ze iets minder vaak aan hun staart getrokken. Iets minder op elkaar gepropt moeten wachten. Maar stresserend en pijnlijk blijft het altijd, dat is onoverkomelijk. Waarbij runderen dan vaak nog het snelste aan hun eind komen door een kopschot. Maar bij varkens is dit geen optie (te dikke os frontalis, in de nek schieten te gevaarlijk voor de slachter). Dus ook de kleinere slachterijen zijn aangewezen op elektrocutie (de grens tussen bedwelmen en folteren ligt daarbij erg dicht bij elkaar) en CO2 vergassing.

(Ik begrijp overigens wel dat jij reageert op een reactie die over deze beelden gaan. Maar dat het bij een biologische veehouderij anders eindigt, is in veel gevallen echt een utopie.)
Zie je @probeer. Volgens sommige is het pas 'goed' als je veganist wordt.

Tja, ik vind het krijgen van genoeg micronutriënten belangrijker dan het lot van dieren.
pi_200125478
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zie je @:probeer. Volgens sommige is het pas 'goed' als je veganist wordt.

Tja, ik vind het krijgen van genoeg micronutriënten belangrijker dan het lot van dieren.
Welke nutriënten denk je dan te missen? :)

EDIT: hm, misschien wat te offtopic voor hier
pi_200125510
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:42 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Welke nutriënten denk je dan te missen? :)
b12, ijzer, creatine.

Nu, het is zeker niet onmogelijk om behoorlijk in de buurt te komen met een veganistische levensstijl. Maar het kost veel meer moeite.
pi_200125536
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

b12, ijzer, creatine.

Nu, het is zeker niet onmogelijk om behoorlijk in de buurt te komen met een veganistische levensstijl. Maar het kost veel meer moeite.
Ik kom zeker voldoende in de buurt (gevarieerd eten en B12 pilletje 2x per week). Het kost in het begin wel iets meer moeite ja, klopt, omdat je je eetpatroon vaak wat moet aanpassen. De Hollandse pot is minder geschikt en moeilijker ook nog een beetje smakelijk te houden. Dat went, maar het is voor velen wel een obstakel :Y Kan ik niet ontkennen.
pi_200125571
OT: ik hoop eigenlijk dat er weer net zoveel aangiftes als 2 jaar terug zullen volgen, ook vanuit de politiek is dat toen gebeurd.

Niet dat het echt iets oplost vrees ik, maar een stevige tik op de vingers moet gewoon. Het is toch van de zotte dat bedrijven die zulke misdrijven plegen gewoon verder mogen blijven gaan met waar ze mee bezig waren. Moeten bedrijven in andere sectoren eens proberen...
pi_200125590
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:47 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik kom zeker voldoende in de buurt (gevarieerd eten en B12 pilletje 2x per week). Het kost in het begin wel iets meer moeite ja, klopt, omdat je je eetpatroon vaak wat moet aanpassen. De Hollandse pot is minder geschikt en moeilijker ook nog een beetje smakelijk te houden. Dat went, maar het is voor velen wel een obstakel :Y Kan ik niet ontkennen.
Wel wat meer dan een obstakel. Je wil niet weten hoeveel mensen er bijvoorbeeld niet met plezier naar hun werk gaan. Waarvoor een stukje vlees daadwerkelijk 'geluk' is. Die mensen gaan hun vlees niet opgeven.
pi_200125602
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:49 schreef Candaasje het volgende:
OT: ik hoop eigenlijk dat er weer net zoveel aangiftes als 2 jaar terug zullen volgen, ook vanuit de politiek is dat toen gebeurd.

Niet dat het echt iets oplost vrees ik, maar een stevige tik op de vingers moet gewoon. Het is toch van de zotte dat bedrijven die zulke misdrijven plegen gewoon verder mogen blijven gaan met waar ze mee bezig waren. Moeten bedrijven in andere sectoren eens proberen...
https://www.amnesty.nl/ac(...)marteling-in-nigeria

Mwau
pi_200125635
quote:
Ok, goed, fair point, laten we het houden op 'multinationals/ grootverdieners' versus bijvoorbeeld de middenstand.
Er gaat veel geld in deze bedrijven om, en dus mag het kennelijk allemaal doorgaan ondanks dat er gruwelijke misdaden gepleegd worden.
pi_200125694
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wel wat meer dan een obstakel. Je wil niet weten hoeveel mensen er bijvoorbeeld niet met plezier naar hun werk gaan. Waarvoor een stukje vlees daadwerkelijk 'geluk' is. Die mensen gaan hun vlees niet opgeven.
Ik ben zelf veganist dus ik zie wel hoeveel belang er aan een stukje vlees gehecht wordt. Eigenlijk vind ik dat wel heel treurig, dat men daar het geluk uit probeert te halen. Begrijp het wel hoor, dat er veel ongelukkig mensen zijn en dat men dan iets zoekt om voor te leven. Ik haal het zelf alleen inmiddels liever uit andere dingen. Maar dat is ook een proces geweest.

Het 'genieten van vlees' is natuurlijk ook wel zo gegroeid en wordt ook enorm gepromoot (ook middels EU campagnes). Vroegâh at men lang niet zoveel vlees als we vandaag de dag doen. Hoewel het altijd wel als luxeproduct werd gezien, en er een correlatie is tussen inkomen in een land en de vleesconsumptie (die is namelijk nu met de stijgende welvaart in de BRIC landen ook enorm aan het toenemen.)
pi_200125916
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:58 schreef Farenji het volgende:

[..]

Geen semantiek, vooral moraal. Er zijn ook tijden geweest waar dingen als heksenverbrandingen en slavernij wettig waren.
Er zijn ook tijden geweest, heel lang geleden in 2015, waarin het gooien van bommen op Irak en het daarmee vermoorden van 70 burgers wettig was en werd gesteund door de Nederlandse regering.
pi_200125975
Idioot dat dit anno 2021 aan de orde is. Verachtelijke klootzakken die zo met een dier omgaan. Nog erger zijn de eikels die het niet boeit dat dieren in het laatste half uur van hun leven slecht behandeld worden,en er hoogstens mee zitten dat hun stukje vlees dan minder smaakt door stresshormonen. Die mogen van mij ook aan het gas.
pi_200126209
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 11:39 schreef Fok-it het volgende:
Dit soort volk is echt geen knip voor de neus waard. Je zou maar met trots naar je werk gaan elke dag
Je werkt daar niet als je makkelijk aan een betere baan komt. In mijn ogen is het te makkelijk om de werknemers hierop aan te kijken in plaats van het systeem.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 14:40:49 #83
319979 Fok-it
All is well
pi_200126269
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wel wat meer dan een obstakel.
Schei uit hoor :') Het is lastig ja, maar nu verwoord je het net alsof het een onmogelijke opgave is, het is geen zuurstof he, het is vlees.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 14:42:05 #84
319979 Fok-it
All is well
pi_200126279
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 14:35 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Je werkt daar niet als je makkelijk aan een betere baan komt. In mijn ogen is het te makkelijk om de werknemers hierop aan te kijken in plaats van het systeem.
Zeker, ik veroordeel mensen ook niet per definitie die daar werken, maar ook als je daar werkt kan je op een enigszins humane manier met dieren omgaan. En ik ben ervan overtuigd dat een hoop mensen die daar werken er gewoon een kick van krijgen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200126637
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 14:42 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Zeker, ik veroordeel mensen ook niet per definitie die daar werken, maar ook als je daar werkt kan je op een enigszins humane manier met dieren omgaan. En ik ben ervan overtuigd dat een hoop mensen die daar werken er gewoon een kick van krijgen
Hoe dan? Een vriendelijkere manier van de dieren drijven is bijv. met schotten en die telkens verplaatsen als er een pasje in de goede richting wordt gezet, maar die hebben ze niet tot hun beschikking. De inrichting is gericht op deze manier van de dieren richting slachtbank drijven.

Bovendien wordt al vanaf het moment dat je daar gaat werken benadrukt dat het 100 euro per minuut kost als de slachtbaan stilligt, dus als je significant trager werkt ben je gewoon je baan kwijt. Ik zie geen ruimte om dit als medewerker heel anders aan te pakken.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 15:14:46 #86
319979 Fok-it
All is well
pi_200126681
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:11 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Hoe dan?
Op het moment dat jij je collegas waarschuwt voor camera's en dat je het maar even rustiger aan moet doen als inspectie langskomt dan doe je het toch gewoon bewust?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200126911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:14 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Op het moment dat jij je collegas waarschuwt voor camera's en dat je het maar even rustiger aan moet doen als inspectie langskomt dan doe je het toch gewoon bewust?
Beiden zijn natuurlijk gewoon onderdeel van de werkinstructie die je daar krijgt. Zoveel mogelijk de vaart erin houden, maar wel buiten het zicht van toezichthouders en camera's.

Rustiger aan doen zonder toezicht of camera's zal echt niet getolereerd worden als dat terug te zien in is in de snelheid van de slachtbaan.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_200128877
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 14:40 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Schei uit hoor :') Het is lastig ja, maar nu verwoord je het net alsof het een onmogelijke opgave is, het is geen zuurstof he, het is vlees.
Ik schei helemaal niet uit. Als je een druk leven hebt, is je neurotisch bezig houden met voeding een onwijze opgave. En waarom zou je? het zijn allemaal restricties op je eigen leven. Terwijl je maar een keer op deze aardbodem bent. Geniet ! :)
pi_200129250
Allemaal die dieren dood-eten, maar janken als ze een paar tikken krijgen :')
pi_200129283
Klanten, waaronder Mcdonalds, kappen samenwerking met dit kutbedrijf en kamermeerderheid wil de toko direct sluiten


quote:
McDonald’s stopt met afname vlees bij slachterij Gosschalk in Epe: klanten lopen weg na beelden dierenmishandeling


Al twee klanten van Gosschalk uit Epe hebben de banden met het slachthuis verbroken. Zowel Stichting de Wroetstal, die er tot vandaag wroetvarkens liet slachten, als rundvleesafnemer McDonald’s neemt die maatregel. Die volgt na het schokkende nieuws van gisteren, toen bekend werd dat stalmedewerkers de varkens en koeien mishandelen. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil bovendien dat Gosschalk per direct dichtgaat.
https://www.destentor.nl/(...)shandeling~a509a7f0/
  dinsdag 29 juni 2021 @ 18:14:59 #92
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200129330
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:57 schreef Farenji het volgende:
Komt omdat we met zijn allen perse elke dag een lap vlees op ons bord willen en daar niks voor willen betalen. De marges liggen zo achterlijk laag dat er nauwelijks ruimte noch de wil is om voor dierenwelzijn te gaan. Als je goedkoop reclamevlees koopt ben je hieraan medeplichtig.
Probleem is dat de helft van de keurmerken ook geen garantie bieden op eerlijk vlees.

Ik ben veel bewuster en veel minder vlees gaan eten maar een hoop van de verkopende partijen misbruikt hun “keurmerk”.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_200129470
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:10 schreef jameshond7 het volgende:
Allemaal die dieren dood-eten, maar janken als ze een paar tikken krijgen :')
Ze worden niet dood-gegeten he, dat zou wel weer erg wreed zijn. Ze worden pas gegeten als ze dood zijn.
pi_200129475
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 18:22 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Ze worden niet dood-gegeten he. Ze worden pas gegeten als ze dood zijn.
Ja dat zeg ik, niet levend maar dood gegeten
  dinsdag 29 juni 2021 @ 20:55:07 #95
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200132648
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Tja, ik vind het krijgen van genoeg micronutriënten belangrijker dan het lot van dieren.
En omdat veel mensen zo denken werken we deze ellende in de hand.
Dit, dus.
pi_200137037
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:21 schreef probeer het volgende:
Gelukkig gaat dat bedrijf torenhoge boetes krijgen, waardoor ALLE winst die ze de afgelopen tig jaren behaald hebben door dierenwelzijn ondergeschikt te maken, als sneeuw voor de zon verdwijnt. Met de directie persoonlijk aansprakelijk, en specifieke medewerkers individueel vervolgd. Plus natuurlijk het intrekken van vergunningen, waardoor ze daar sowieso geen enkel dier meer mogen hebben.

Ow wacht ...
Dit is met afstand het grootste probleem. Altijd maar termen als 'zware straffen' en 'hoge boetes', maar er komt niks van terecht. De bedrijven die de fout ingaan lachen hierom.

Pijnloos zal het nooit worden, maar er moet toch een meer humane manier zijn om die dieren te doden? Ik eet heel graag vlees (heel soms gehakt van de slager, maar voornamelijk bief), maar van mij mag het twee keer zo duur worden gemaakt als ik dan zeker weet dat de dieren niet geleden hebben in hun laatste uren en er voldoende controles zijn hierop.

Hoeveel slachthuizen hebben we eigenlijk in Nederland?
pi_200137114
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 20:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]

En omdat veel mensen zo denken werken we deze ellende in de hand.
Hoe denken? ik ben niet verantwoordelijk voor deze ellende.
pi_200140603
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 07:13 schreef Fargo het volgende:

[..]

Dit is met afstand het grootste probleem. Altijd maar termen als 'zware straffen' en 'hoge boetes', maar er komt niks van terecht. De bedrijven die de fout ingaan lachen hierom.

Pijnloos zal het nooit worden, maar er moet toch een meer humane manier zijn om die dieren te doden? Ik eet heel graag vlees (heel soms gehakt van de slager, maar voornamelijk bief), maar van mij mag het twee keer zo duur worden gemaakt als ik dan zeker weet dat de dieren niet geleden hebben in hun laatste uren en er voldoende controles zijn hierop.

Hoeveel slachthuizen hebben we eigenlijk in Nederland?
Als ik even heel snel Google kom ik bij de Telefoongids op zo'n 213 slachthuizen uit. Maar die verschillen natuurlijk wel in grootte (en diersoort(en) ). Vion is bijvoorbeeld de grootste varkensslachterij in NL (20.000 varkens per dag), maar heeft ook pluimveeslachterijen. Westfort IJsselstein komt daarna als varkensslachterij (10.000 varkens per dag). Heeft ook nog ergens een andere locatie dacht ik. Hoe het precies qua aantallen/grootte met runderen en pluimvee zit zou ik moeten nakijken.

Lang (laaaaaaaaaaaaaaaaang, LANG!) verhaal. Want zo rol ik :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200140837
quote:
7s.gif Op woensdag 30 juni 2021 13:12 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Als ik even heel snel Google kom ik bij de Telefoongids op zo'n 213 slachthuizen uit. Maar die verschillen natuurlijk wel in grootte (en diersoort(en) ). Vion is bijvoorbeeld de grootste varkensslachterij in NL (20.000 varkens per dag), maar heeft ook pluimveeslachterijen. Westfort IJsselstein komt daarna als varkensslachterij (10.000 varkens per dag). Heeft ook nog ergens een andere locatie dacht ik. Hoe het precies qua aantallen/grootte met runderen en pluimvee zit zou ik moeten nakijken.

Lang (laaaaaaaaaaaaaaaaang, LANG!) verhaal. Want zo rol ik :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor je uitleg en verhaal!

Ik vroeg het meer omdat ik las dat een van de sancties van het betreffende slachthuis was dat er altijd een keuringsarts aanwezig moest zijn zodra er met levend vee werd gewerkt. Toen dacht ik, wellicht is dat een stap in de goede richting; overal altijd een keuringsarts aanwezig. Pak hem beet 250 locaties, 3 FTE per locatie, bereken de kosten lekker door in het vlees (ik betaal graag extra) en je hebt een goede start gemaakt. Al draagt een tekort aan die mensen natuurlijk niet echt bij aan een oplossing helaas.
pi_200140882
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 13:26 schreef Fargo het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitleg en verhaal!

Ik vroeg het meer omdat ik las dat een van de sancties van het betreffende slachthuis was dat er altijd een keuringsarts aanwezig moest zijn zodra er met levend vee werd gewerkt. Toen dacht ik, wellicht is dat een stap in de goede richting; overal altijd een keuringsarts aanwezig. Pak hem beet 250 locaties, 3 FTE per locatie, bereken de kosten lekker door in het vlees (ik betaal graag extra) en je hebt een goede start gemaakt. Al draagt een tekort aan die mensen natuurlijk niet echt bij aan een oplossing helaas.
Zover ik begrepen heb moeten er altijd al artsen aanwezig zijn. Het is in NL zo dat er nu zelfs 'lekenkeurders' worden ingezet (niet-dierenartsen). Dat is in België bijvoorbeeld uit den boze.
  woensdag 30 juni 2021 @ 15:31:45 #101
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200142747
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:19 schreef Farenji het volgende:

Dat laatste is onwaar
Nee, hoor.

quote:
De rede of ratio is een menselijk denkvermogen. Het begrip rede heeft verschillende betekenissen:

Het vermogen dat begrippen voortbrengt.
Het geheel van gevoel, verstand en 'rede' in de eerste betekenis
Een voordracht over een of andere onderwerp worden bedoeld, zie verder redevoering.
quote:
Als alle mensen zelf hun koeien of varkens eigenhandig zouden moeten doden, ipv dit uit te besteden aan slachthuizen, zouden er heel wat meer vegetariers op de wereld zijn.
Ook kul. Vroeger deden we het allemaal zelf en was niemand vegetarier.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 30 juni 2021 @ 19:39:39 #102
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200146505
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 07:31 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Hoe denken? ik ben niet verantwoordelijk voor deze ellende.
:D je eet toch het product? Wat zou er gebeuren als niemand het product koopt denk je?
Dit, dus.
pi_200147982
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 19:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:D je eet toch het product? Wat zou er gebeuren als niemand het product koopt denk je?
Dus het is zo zwart/wit? alle dieren die worden geslacht, komen in dit soort massaslachthuizen?
  woensdag 30 juni 2021 @ 21:16:17 #104
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200148080
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 19:39 schreef Buitendam het volgende:

:D je eet toch het product? Wat zou er gebeuren als niemand het product koopt denk je?
Dus jij vindt dat, omdat ik een stukje vlees eet, ik verantwoordelijk ben voor een handjevol mongolen die in een slachterij dieren mishandelen? 8)7
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 30 juni 2021 @ 21:33:53 #105
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200148346
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat, omdat ik een stukje vlees eet, ik verantwoordelijk ben voor een handjevol mongolen die in een slachterij dieren mishandelen? 8)7
Geef anders eerst eens antwoord op de vraag.
Dit, dus.
  woensdag 30 juni 2021 @ 21:36:09 #106
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200148379
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:33 schreef Buitendam het volgende:

Geef anders eerst eens antwoord op de vraag.
Als de vraag relevant was geweest, dan had ik dat al gedaan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200149132
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat, omdat ik een stukje vlees eet, ik verantwoordelijk ben voor een handjevol mongolen die in een slachterij dieren mishandelen? 8)7
Als je geen deel van de oplossing bent, ben je deel van het probleem.
pi_200149994
Ik blijf dit toch selectieve verontwaardiging vinden. Geen moeite met het doden van een dier, wel dat ze kort voor hun dood een tik krijgen. Wat bezielde de mensheid toch om dieren te domesticeren en ze vervolgens te gebruiken om te knuffelen... :')
pi_200154860
In de natuur kunnen dieren soms wreed aan hun eind komen, wij hebben een keuze om de dieren, die ons voorzien van de nodige voedingsstoffen, een pijnloze en een zo min mogelijk stressvolle dood te geven. Helaas is deze maatschappij snel snel snel geworden en de medewerkers komen waarschijnlijk uit een Oostblok land die totaal geen moer geven om dieren welzijn.
Een manier zou zijn om onafhankelijke instanties continu controles laten uitvoeren. Nu zit de NVWA er die nog slapper is dan het geslachtsdeel van me overleden opa.

Of even langs de medewerkers gaan en dan een hardhandig gesprek hebben, kijken hoe snel ze omdraaien.
pi_200155135
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:06 schreef Fietsenrek het volgende:
In de natuur kunnen dieren soms wreed aan hun eind komen, wij hebben een keuze om de dieren, die ons voorzien van de nodige voedingsstoffen, een pijnloze en een zo min mogelijk stressvolle dood te geven. Helaas is deze maatschappij snel snel snel geworden en de medewerkers komen waarschijnlijk uit een Oostblok land die totaal geen moer geven om dieren welzijn.
Een manier zou zijn om onafhankelijke instanties continu controles laten uitvoeren. Nu zit de NVWA er die nog slapper is dan het geslachtsdeel van me overleden opa.

Of even langs de medewerkers gaan en dan een hardhandig gesprek hebben, kijken hoe snel ze omdraaien.
Even een paar dingen: slachten is nooit pijnloos. Dat wordt ook gewoon door de faculteiten diergeneeskunde erkent. (Doodgebeten worden is dat natuurlijk ook niet). Stressloos is het evenmin. Je kunt je afvragen of de jacht van wolf op hert daadwerkelijk per definitie stressvoller is dan een urenlang transport en soms ook nog duren tot uren wachten in de slachterij zelf. Want dit is voor het overgrote deel van de dieren in de veehouderij de werkelijkheid. Nog niet gesproken over de langeafstandstransporten die weken tot maanden kunnen duren in niet zelden echt erbarmelijke omstandigheden. Vergeet ook niet dat dieren voor de slacht minstens 24 uur nuchter gehouden worden. Dat klinkt niet lang, maar als je zelf opeens een dag moet vasten (minimaal, meerdere dagen komt ook voor), is dat allesbehalve stressvrij en aangenaam.

Tweede dikgedrukte deel: mensen uit het Oostblok zijn niet per definitie gevoellozer voor dierenleed. Sterker nog; wij besteden het gewoon liever uit zodat we er zelf niet onze handen aan hoeven vuil maken of aan te denken. Nogmaals, ik heb genoeg slachters en ex-slachters gesproken die echt emotioneel werden bij het vertellen van hun verhaal. Deze mensen zien alleen geen andere uitweg, want zonder geld eindig je (of je familie) op straat.

Wel eens met de belabberde werking NVWA. Maar ja, wie laat je het dan controleren? Het systeem is verrot, dierenartsen zouden hun werk gewoon goed moeten en in veel gevallen ook vooral moeten kunnen doen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:33:33 #111
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200155202
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:32 schreef Farenji het volgende:

Als je geen deel van de oplossing bent, ben je deel van het probleem.
Ok, dus omdat jij vrouwen leuk vindt, ben jij verantwoordelijk voor verkrachtingen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200155380
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ok, dus omdat jij vrouwen leuk vindt, ben jij verantwoordelijk voor verkrachtingen?
Dat zegt hij niet. Maar als jij je niet uitspreekt tegen verkrachtingen (dus 'wegkijkt' in de breedste zin van het woord; in het geval van verkrachting bestaat hier inmiddels wetgeving voor, maar dat is ook wel iets dat we als maatschappij samen beïnvloeden. Als iedereen zou wegkijken, dan zou verkrachting niet berecht worden) dan ben je wel deel van het probleem.

In het geval van dit soort misstanden; als jij betaalt voor vlees/dierlijke producten afkomstig uit dergelijke slachterijen (en ik weet wel dat 'iedereen' in dit topic zelf zijn koe laat slachten bij de plaatselijke slachterij....de cijfers geven toch een iets ander beeld...) dan ben je zeker deel van het probleem. Ook al wil je niet dat ze nog een extra mep krijgen, je weet dat het voor komt en dat het systeem rot is. Het is denk ik redelijk vergelijkbaar met bij de ING je geld blijven storten terwijl je weet dat ze investeren in wapenhandel/Keystone Pipelines. Ook nadat je ze er op aangesproken hebt dat dat niet OK is, en de ING elk jaar weer beterschap beloofd.

Als je geen gebruik maakt van die producten maar je je er ook niet tegen uitspreekt, ben je ook nog in zekere mate deel van het probleem. Niet enkel omdat je de morele consensus niet helpt veranderen (!), maar ook omdat jouw belastinggeld wegvloeit in dit soort bedrijven.

'If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor'

(Of; wie zwijgt, stemt toe)

Met dus de opmerking dat de meeste mensen heel niet zo neutraal zijn.
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:54:13 #113
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200155465
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:47 schreef Candaasje het volgende:

Dat zegt hij niet.
Dat zegt hij wel. En jij blijkbaar ook.

quote:
Maar als jij je niet uitspreekt tegen verkrachtingen (dus 'wegkijkt' in de breedste zin van het woord; in het geval van verkrachting bestaat hier inmiddels wetgeving voor, maar dat is ook wel iets dat we als maatschappij samen beïnvloeden. Als iedereen zou wegkijken, dan zou verkrachting niet berecht worden) dan ben je wel deel van het probleem.

In het geval van dit soort misstanden; als jij betaalt voor vlees/dierlijke producten afkomstig uit dergelijke slachterijen (en ik weet wel dat 'iedereen' in dit topic zelf zijn koe laat slachten bij de plaatselijke slachterij....de cijfers geven toch een iets ander beeld...) dan ben je zeker deel van het probleem.
Als ik vrouwen blijf neuken en me uitspreek tegen verkrachting, dan ben ik niet onderdeel van het probleem. Maar als ik vlees blijf eten en me uitspreek tegen mishandeling, dan ben ik wel onderdeel van het probleem.

Misschien moet jij even een cursus 'redeneren voor dummies' volgen. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200157169
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zegt hij wel. En jij blijkbaar ook.
[..]

Als ik vrouwen blijf neuken en me uitspreek tegen verkrachting, dan ben ik niet onderdeel van het probleem. Maar als ik vlees blijf eten en me uitspreek tegen mishandeling, dan ben ik wel onderdeel van het probleem.

Misschien moet jij even een cursus 'redeneren voor dummies' volgen. :')
Nee dat zeg ik helemaal niet, lees eens goed.

Er is een cruciaal verschil tussen jouw voorbeelden: je neemt geen dienst af van een verkrachter. Jouw neuksessies met je vrouw/vriendin/scharrel/weetikveel staan daar los van. (Denk ik toch?)

Je neemt wel een dienst af van dergelijke slachterijen als je dierlijke producten koopt of daarvoor betaalt.

Dan kun je zeggen 'ja maar ik betaal niet voor extra stokslagen!', punt is dat het systeem zo verrot is vanbinnen, dat dit een veelvoorkomend iets is. Dat blijkt keer op keer weer. En zolang dergelijke bedrijven mega omzetten blijven draaien (dat doen ze), er maar weinig tot niks verandert. . Net zoals dat het bekend is dat kopen bij Amazon of Primark moderne slavernij niet de wereld uit gaat helpen, want die CEO's liggen er echt niet wakker van dat er een paar klanten liever zouden zien dat hun geld toch net wat anders besteed zou worden, ondanks dat ze X bedrag toch maar weer laten afschrijven van hun rekening. Want ja, leuk shirtje/toffe gadget/lekker lapje vlees.

Ad hominems mag je verder achterwege laten.
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:08:22 #115
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200157222
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:03 schreef Candaasje het volgende:

Nee dat zeg ik helemaal niet, lees eens goed.

Er is een cruciaal verschil tussen jouw voorbeelden: je neemt geen dienst af van een verkrachter. Jouw neuksessies met je vrouw/vriendin/scharrel/weetikveel staan daar los van. (Denk ik toch?)

Je neemt wel een dienst af van dergelijke slachterijen als je dierlijke producten koopt of daarvoor betaalt.

Er is geen cruciaal verschil tussen mijn voorbeelden. Jouw redenering klopt gewoon niet. Ik neem namelijk geen dienst af van de dierenmishandelaars. Dat is waar dit topic over gaat. Niet over de slachterijen an sich. Dus mijn vergelijk blijft overeind.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:17:48 #116
11170 jerney
catlady 4life
pi_200157318
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus het is zo zwart/wit? alle dieren die worden geslacht, komen in dit soort massaslachthuizen?
Alles wat je in de supermarkt of de slager haalt over het algemeen. :Y

Ik bestel via deeleenkoe.be Die doen er zoveel mogelijk aan om ze zo min mogelijk stress te bezorgen. Brengen ze zelf weg ipv ze bij andere kuddes te stouwen in een vrachtwagen.. niet op het laatste moment omdat het rap rap moet enzo.

Slachten blijft niet leuk natuurlijk, maar dit is toch al minder schrijnend dan het alternatief.
pi_200157323
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er is geen cruciaal verschil tussen mijn voorbeelden. Jouw redenering klopt gewoon niet. Ik neem namelijk geen dienst af van de dierenmishandelaars. Dat is waar dit topic over gaat. Niet over de slachterijen an sich. Dus mijn vergelijk blijft overeind.
Maar je begrijpt niet dat hoe het systeem van slachterijen is gebouwd, dat dit soort misstanden enorm in de hand gewerkt worden? Dat alleen de druk van bovenaf om maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk dieren te slachten een van de grootste factoren is die frustratie, gehaastheid, het distantiëren en het afreageren op de dieren in de hand werkt? Dat dit werk zo psychisch belastend is dat er studies zijn gedaan en lopen naar PTSS bij de medewerkers? En er door de slachterijen er niet of nauwelijks zelf tegen misstanden opgetreden wordt?
De directeur mag dan misschien zelf niet meppen (maar er zijn dus ook NVWA-artsen die mee slaan...) maar die wast echt zijn handen niet in onschuld.

Ik vind het echt te simplistisch gesteld om enkel de werknemer op de killfloor de volledige verantwoordelijkheid toe te schuiven. Als we het over één doorgedraaide werknemer hebben dan kun je daar over twisten, maar dit is het resultaat van een heel ongezonde, traumatiserende werkcultuur.Want het gaat niet om één werknemer.
Het probleem ligt niet enkel bij de medewerkers afzonderlijk, ook zeker bij het systeem en dus 'de slachterij' an sich. En daar neem je wel een dienst van af.
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:25:18 #118
11170 jerney
catlady 4life
pi_200157438
En alsof er alleen in het Oostblok respectloos met dieren wordt omgegaan.

Het probleem is dat het allemaal zo snel en goedkoop mogelijk moet. Er worden bij die mastodonten zo’n 1000 koeien op een dag geslacht. Werknemers worden evengoed niet al te best behandeld, dus hoe kan je dan verwachten dat het er dan netjes aan toe zal gaan?

Zelfde ellende bij die megastallen ed.. kippen die worden verzameld door heftrucks en een soort kiekenzuigers. :r
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:26:02 #119
11170 jerney
catlady 4life
pi_200157449
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maar je begrijpt niet dat hoe het systeem van slachterijen is gebouwd, dat dit soort misstanden enorm in de hand gewerkt worden? Dat alleen de druk van bovenaf om maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk dieren te slachten een van de grootste factoren is die frustratie, gehaastheid, het distantiëren en het afreageren op de dieren in de hand werkt? Dat dit werk zo psychisch belastend is dat er studies zijn gedaan en lopen naar PTSS bij de medewerkers? En er door de slachterijen er niet of nauwelijks zelf tegen misstanden opgetreden wordt?
De directeur mag dan misschien zelf niet meppen (maar er zijn dus ook NVWA-artsen die mee slaan...) maar die wast echt zijn handen niet in onschuld.

Ik vind het echt te simplistisch gesteld om enkel de werknemer op de killfloor de volledige verantwoordelijkheid toe te schuiven. Als we het over één doorgedraaide werknemer hebben dan kun je daar over twisten, maar dit is het resultaat van een heel ongezonde, traumatiserende werkcultuur.Want het gaat niet om één werknemer.
Het probleem ligt niet enkel bij de medewerkers afzonderlijk, ook zeker bij het systeem en dus 'de slachterij' an sich. En daar neem je wel een dienst van af.
Dit dus.
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:26:34 #120
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200157454
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:18 schreef Candaasje het volgende:

Ik vind het echt te simplistisch gesteld om enkel de werknemer op de killfloor de volledige verantwoordelijkheid toe te schuiven.
Het is niet heel erg relevant of jij dat simplistisch vindt. De realiteit is dat iedereen zijn eigen keuzevrijheid heeft. Je kiest er voor om dieren te mishandelen of niet. Ook als je in een slachterij werkt. Dus, nee, ik ben niet een onderdeel van het probleem. Hoe graag jij en @Farenji mij dat ook in mijn schoenen willen schuiven,
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200157468
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het s niet heel erg relevant of jij dat simplistisch vindt. De realiteit is dat iedereen zijn eigen keuzevrijheid heeft. Je kiest er voor om dieren te mishandelen of niet. Ook als je in een slachterij werkt. Dus, nee, ik ben niet een onderdeel van het probleem. Hoe graag jij en @:Farenji mij dat ook in mijn schoenen willen schuiven,
Let's agree to disagree zeg ik dan, want we gaan het er niet over eens worden. :)
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:31:27 #122
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200157526
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:27 schreef Candaasje het volgende:

Let's agree to disagree zeg ik dan, want we gaan het er niet over eens worden. :)
Dat heb ik vaker met mensen die niet logisch kunnen redeneren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200157536
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat heb ik vaker met mensen die niet logisch kunnen redeneren.
:')
pi_200157547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er is geen cruciaal verschil tussen mijn voorbeelden. Jouw redenering klopt gewoon niet. Ik neem namelijk geen dienst af van de dierenmishandelaars. Dat is waar dit topic over gaat. Niet over de slachterijen an sich. Dus mijn vergelijk blijft overeind.
Je hebt geen overeenkomst met de slachterijen maar wel met de supermarkt; die heeft een overeenkomst met de slager en die weer met het slachthuis. Dus je bent deel van de keten der verantwoordelijkheid. Omdat jij het vlees blijft kopen, blijven zij slachten, en omdat de marges zo laag zijn en de vraag zo hoog, blijft de druk te hoog en gaan ze in slachthuizen de dieren schoppen en slaan om het moordende (pun intended) tempo vol te houden. Die keten kun je alleen breken door consequent alleen gecertificeerd gegarandeerd "diervriendelijk" (en dus beduidend duurder) vlees te kopen, zelf je dieren te gaan fokken en slachten, of beter nog helemaal geen vlees meer te kopen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:36:02 #125
11170 jerney
catlady 4life
pi_200157567
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:33 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je hebt geen overeenkomst met de slachterijen maar wel met de supermarkt; die heeft een overeenkomst met de slager en die weer met het slachthuis. Dus je bent deel van de keten der verantwoordelijkheid. Omdat jij het vlees blijft kopen, blijven zij slachten, en omdat de marges zo laag zijn en de vraag zo hoog, blijft de druk te hoog en gaan ze in slachthuizen de dieren schoppen en slaan om het moordende (pun intended) tempo vol te houden. Die keten kun je alleen breken door consequent alleen gecertificeerd gegarandeerd "diervriendelijk" (en dus beduidend duurder) vlees te kopen, zelf je dieren te gaan fokken en slachten, of beter nog helemaal geen vlees meer te kopen.
Yup. Maar dan niet bij de appie ofzo. :P

https://www.deeleenkoe.be/
In Nederland heb je ook wel zoiets, maar van deze weet ik hoe ze te werk gaan en dat ze dat soort slachthuizen mijden als de pest en 4 jaar in de wei mogen lopen daarvoor.
  donderdag 1 juli 2021 @ 17:00:52 #126
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200157844
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:33 schreef Farenji het volgende:

blahblahyaddayadda
Gezwam in de ruimte. Hou maar op.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200161597
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:17 schreef jerney het volgende:

[..]

Alles wat je in de supermarkt of de slager haalt over het algemeen. :Y

Ik bestel via deeleenkoe.be Die doen er zoveel mogelijk aan om ze zo min mogelijk stress te bezorgen. Brengen ze zelf weg ipv ze bij andere kuddes te stouwen in een vrachtwagen.. niet op het laatste moment omdat het rap rap moet enzo.

Slachten blijft niet leuk natuurlijk, maar dit is toch al minder schrijnend dan het alternatief.
Leuk niet. Wel fascinerend. Goed slachten is een vak.
pi_200161609
Heb trouwens gekeken bij 'deeleenkoe'. Kende ik nog niet. Fantastisch iets. Tot je de prijzen ziet...
pi_200161897
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik vind het echt te simplistisch gesteld om enkel de werknemer op de killfloor de volledige verantwoordelijkheid toe te schuiven. Als we het over één doorgedraaide werknemer hebben dan kun je daar over twisten, maar dit is het resultaat van een heel ongezonde, traumatiserende werkcultuur.Want het gaat niet om één werknemer.
Het probleem ligt niet enkel bij de medewerkers afzonderlijk, ook zeker bij het systeem en dus 'de slachterij' an sich. En daar neem je wel een dienst van af.
Mensen moeten toch vreten of wat? Alsof de consument mooi de tijd heeft om te bekijken welk vlees uit de supermarkt van een gemarteld dier komt, of welke fruit en groentes niet biologisch zijn geteeld, of welke kledingstukken gemaakt zijn door kinderhandjes. Meestal krijg je dan zo'n argument als "ja als die kip zo goedkoop is moet het wel plofkip zijn". Ja alsof duur vlees bij de slager niet gemarteld kan zijn. Of een dsquared shirt van 300 euro niet door kinderhandjes gemaakt hoeft te zijn.

Ik vind het juist te simplistisch om al die dingen maar in de schoenen van de consument te schuiven. Dit is typisch iets dat de overheid met al zijn 1000en instanties zou moeten controleren. We hebben het hier over megastallen... alsof de overheid daar geen controles kan uitvoeren over het welzijn van de dieren.
Facts don't care about your feelings
pi_200162116
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:29 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Even een paar dingen: slachten is nooit pijnloos. Dat wordt ook gewoon door de faculteiten diergeneeskunde erkent. (Doodgebeten worden is dat natuurlijk ook niet). Stressloos is het evenmin. Je kunt je afvragen of de jacht van wolf op hert daadwerkelijk per definitie stressvoller is dan een urenlang transport en soms ook nog duren tot uren wachten in de slachterij zelf. Want dit is voor het overgrote deel van de dieren in de veehouderij de werkelijkheid. Nog niet gesproken over de langeafstandstransporten die weken tot maanden kunnen duren in niet zelden echt erbarmelijke omstandigheden. Vergeet ook niet dat dieren voor de slacht minstens 24 uur nuchter gehouden worden. Dat klinkt niet lang, maar als je zelf opeens een dag moet vasten (minimaal, meerdere dagen komt ook voor), is dat allesbehalve stressvrij en aangenaam.

Tweede dikgedrukte deel: mensen uit het Oostblok zijn niet per definitie gevoellozer voor dierenleed. Sterker nog; wij besteden het gewoon liever uit zodat we er zelf niet onze handen aan hoeven vuil maken of aan te denken. Nogmaals, ik heb genoeg slachters en ex-slachters gesproken die echt emotioneel werden bij het vertellen van hun verhaal. Deze mensen zien alleen geen andere uitweg, want zonder geld eindig je (of je familie) op straat.

Wel eens met de belabberde werking NVWA. Maar ja, wie laat je het dan controleren? Het systeem is verrot, dierenartsen zouden hun werk gewoon goed moeten en in veel gevallen ook vooral moeten kunnen doen.
De techniek en wetenschap is erg ver tegenwoordig, waarom zouden slachterijen niet iets kunnen (laten) bedenken om dit wel zo min mogelijk voor elkaar te krijgen. Snap dat dat tijd kost, maar toch moet het mogelijk zijn.

Eens over de transporten idd, dat is zeker een punt van aandacht.

Blijft natuurlijk een punt van aandacht dit onderwerp, maar grote kans dit volgende maand weer in de doofpot zit en iedereen gaat weer vrolijk door met ze leven.
pi_200162183
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mensen moeten toch vreten of wat? Alsof de consument mooi de tijd heeft om te bekijken welk vlees uit de supermarkt van een gemarteld dier komt, of welke fruit en groentes niet biologisch zijn geteeld, of welke kledingstukken gemaakt zijn door kinderhandjes. Meestal krijg je dan zo'n argument als "ja als die kip zo goedkoop is moet het wel plofkip zijn". Ja alsof duur vlees bij de slager niet gemarteld kan zijn. Of een dsquared shirt van 300 euro niet door kinderhandjes gemaakt hoeft te zijn.

Ik vind het juist te simplistisch om al die dingen maar in de schoenen van de consument te schuiven. Dit is typisch iets dat de overheid met al zijn 1000en instanties zou moeten controleren. We hebben het hier over megastallen... alsof de overheid daar geen controles kan uitvoeren over het welzijn van de dieren.
Ik heb nergens beweerd dat de consument voor dit alles volledig verantwoordelijk is. Ik haal al meerdere keren het systeem aan, dat is alomvattende en dat heeft zeker ook met overheid, export/handel wereldwijd te maken.

Maar de consument speelt wél een rol en heeft wel enige verantwoordelijkheid. Dat kan gaan om de aankopen die je doet (Ik denk dat mensen best eens wat meer tijd en energie mogen steken in de herkomst van de goederen die ze kopen. ) maar ook om de politieke keuzes die je maakt die leiden tot een bepaald beleid.

Ik zal ook niet stellen dat het altijd eenvoudig of transparant is. Ik heb immers al aangehaald dat ook juist biologisch gehouden varkens in de slachterij van Westfort terecht komen. Ik zal de laatste zijn die beweert dat duurder per definitie beter is. Maar van bepaalde zaken behoor je nu wel te weten dat ze in elk geval verwoestend zijn voor mens/dier/milieu, en dat je beter kunt zoeken naar een alternatief. En dat het soms niet 1-2-3 knip en klaar is, eens.

En de overheid moet controleren, absoluut, maar als er niet genoeg dierenartsen zijn die het werk kunnen uitvoeren, dan sta je met je controles al 10-0 achter. Als er dan ook nog sprake is van corruptie en belangenverstrengeling, en een politieke landbouwlobby met alle macht.... dan gaan die controles er ook niet voldoende komen of voor verandering zorgen.

Dus nee, de consument is niet de hoofdschuldige van deze wantoestanden. Maar je draagt er wel aan bij als je diensten afneemt. En ik vind ook niet dat je het hele systeem dan maar op uitgebuite arbeiders met nog niet eens een eigen slaapkamer mag afwentelen.
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:37:37 #132
11170 jerney
catlady 4life
pi_200162224
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:49 schreef theunderdog het volgende:
Heb trouwens gekeken bij 'deeleenkoe'. Kende ik nog niet. Fantastisch iets. Tot je de prijzen ziet...
Ja het kost wat meer om fatsoenlijk en ethischer eten op je bord te krijgen. :P

Ik vind het nog best meevallen, je krijgt echt een goede vriezerla vol. Ik eet er al maanden van. Maar ik ben ook in mijn eentje, dat scheelt natuurlijk wel. :)

Voor mij is het het geld dubbel en dwars waard omdat ik waarde hecht aan de kwaliteit van leven van de dieren en omdat ik zelf geen rommel in mijn lijf wil steken.
pi_200162355
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:31 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]

De techniek en wetenschap is erg ver tegenwoordig, waarom zouden slachterijen niet iets kunnen (laten) bedenken om dit wel zo min mogelijk voor elkaar te krijgen. Snap dat dat tijd kost, maar toch moet het mogelijk zijn.

Eens over de transporten idd, dat is zeker een punt van aandacht.

Blijft natuurlijk een punt van aandacht dit onderwerp, maar grote kans dit volgende maand weer in de doofpot zit en iedereen gaat weer vrolijk door met ze leven.
Pijnvrij slachten bedoel je? Geld. Geld en tijd. En mogelijkheden. En 30 jaar afbetaling die eerst moeten verstrijken.

Je kunt een dier met een infuus natuurlijk rustig laten slapen en daarna een dodelijk middel injecteren. Euthanasie, zoals we bij de gezelschapsdieren doen. Is niet 100% pijnvrij want er is een prikje/braunule nodig maar dat is minimaal, en een groter probleem is dat je geen medicatie in de dieren wil op het moment dat je ze slacht. Zeker geen sedatieve middelen of zelfs euthasol :+ . Dus dit soort rustige sedatie en doding valt af.

Er zijn ook wel bepaalde gasmengsels. Maar duurder. En in andere gevallen gevaarlijk voor de medewerkers. En niet elke diersoort reageert natuurlijk gelijk.

Stressvrij ga je het nooit krijgen. De meeste niet-menselijke dieren leven veel meer met andere zintuigen zoals reuk, we snappen er de helft nog niet van hoe ze informatie verwerken. Wel weten we dat ze gestresseerd raken van geuren, feromonen, en andere omgevingen. En fixatie - wat toch nodig is om een dier te kunnen bedwelmen of doden - levert ook stress op.

En nuchter moet je ze houden om het gevaar van contaminatie met faeces te voorkomen. Dus vasten zullen ze altijd. Dat is ook niet echt iets waar je omheen kunt werken.

Oh en eens wat je laatste zin betreft. Vergeten en doorgaan op oude voet is immers makkelijker/minder gedoe ;)
pi_200162370
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:37 schreef jerney het volgende:

[..]

Ja het kost wat meer om fatsoenlijk en ethischer eten op je bord te krijgen. :P

Ik vind het nog best meevallen, je krijgt echt een goede vriezerla vol. Ik eet er al maanden van. Maar ik ben ook in mijn eentje, dat scheelt natuurlijk wel. :)

Voor mij is het het geld dubbel en dwars waard omdat ik waarde hecht aan de kwaliteit van leven van de dieren en omdat ik zelf geen rommel in mijn lijf wil steken.
Mensen die bijvoorbeeld de toeslagaffaire hebben meegemaakt, geven ook om diertjes. Ben ik van overtuigd. Ze hebben alleen weinig geld.
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:48:41 #135
11170 jerney
catlady 4life
pi_200162451
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mensen die bijvoorbeeld de toeslagaffaire hebben meegemaakt, geven ook om diertjes. Ben ik van overtuigd. Ze hebben alleen weinig geld.
Ik zeg toch niet dat iedereen die het niet kan betalen een egoïstische lul is.
pi_200162473
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:48 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat iedereen die het niet kan betalen een egoïstische lul is.
Nee. Maar het is wel spijtig dat dit soort geweldige alternatieve, daar blijkbaar geen rekening mee houden..

Maja...
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:56:12 #137
11170 jerney
catlady 4life
pi_200162595
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee. Maar het is wel spijtig dat dit soort geweldige alternatieve, daar blijkbaar geen rekening mee houden..

Maja...
Ze hebben ook gewoon meer kosten door hun manier van werken en ws krijgen ze ook geen subsidies (maar dat is een gok). Ik heb echt niet het idee dat ze zoveel meer vragen dan de slager hier in de buurt.

Er zitten meerdere soorten (en veel stukken) biefstuk in een pakket (Tournedos, ossenhaas, en dan nog twee “gewonere” soorten), filet americain… en dan nog gehakt, hamburgers, stoofvlees enzo.. mijn soepvlees kon ik tot gehakt laten malen, je kan er nog gratis mergpijpjes bij krijgen.. en de bezorging is gratis. Ik vind de service supergoed.
pi_200166248
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:56 schreef jerney het volgende:

[..]

Ze hebben ook gewoon meer kosten door hun manier van werken en ws krijgen ze ook geen subsidies (maar dat is een gok). Ik heb echt niet het idee dat ze zoveel meer vragen dan de slager hier in de buurt.

Er zitten meerdere soorten (en veel stukken) biefstuk in een pakket (Tournedos, ossenhaas, en dan nog twee “gewonere” soorten), filet americain… en dan nog gehakt, hamburgers, stoofvlees enzo.. mijn soepvlees kon ik tot gehakt laten malen, je kan er nog gratis mergpijpjes bij krijgen.. en de bezorging is gratis. Ik vind de service supergoed.
Dat is fijn. Want jij bent er immers klant :)
pi_200166272
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:56 schreef jerney het volgende:

[..]

Ze hebben ook gewoon meer kosten door hun manier van werken en ws krijgen ze ook geen subsidies (maar dat is een gok). Ik heb echt niet het idee dat ze zoveel meer vragen dan de slager hier in de buurt.

Er zitten meerdere soorten (en veel stukken) biefstuk in een pakket (Tournedos, ossenhaas, en dan nog twee “gewonere” soorten), filet americain… en dan nog gehakt, hamburgers, stoofvlees enzo.. mijn soepvlees kon ik tot gehakt laten malen, je kan er nog gratis mergpijpjes bij krijgen.. en de bezorging is gratis. Ik vind de service supergoed.
Vrijwel elke veehouderij/slachterij krijgt subsidies.
Maar de werkwijze zal inderdaad duurder zijn/minder opleveren per dier.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:04 #140
11170 jerney
catlady 4life
pi_200166428
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:21 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Vrijwel elke veehouderij/slachterij krijgt subsidies.
Maar de werkwijze zal inderdaad duurder zijn/minder opleveren per dier.
Ah ok :) Enig idee wanneer ze er dan niet voor in aanmerking komen?

Ja, het zal nogal wat schelen of je 18 maanden of 4 jaar wacht. En de distributie zit er ook al bij in he, zal ook wel wat kosten om ze met een gekoelde wagen door het land te laten gaan. :)
pi_200166532
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:32 schreef jerney het volgende:

[..]

Ah ok :) Enig idee wanneer ze er dan niet voor in aanmerking komen?

Ja, het zal nogal wat schelen of je 18 maanden of 4 jaar wacht. En de distributie zit er ook al bij in he, zal ook wel wat kosten om ze met een gekoelde wagen door het land te laten gaan. :)
Ik durf het niet precies te zeggen. Vermoed dat het te vnl. maken heeft met het verschil in hobbymatig gehouden dieren en echt bedrijfsmatig. En vaak speelt het aantal dieren of het aantal m2 grond ook mee in de mate van subsidiëring.

Oh en zeker, de duur van de opfok speelt zeker mee. En of je het product massaal kunt vervoeren en exporteren of zelf moet rondbrengen ook. Het is zeg maar IKEA versus de lokale timmerman. :Y
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:01:23 #142
11170 jerney
catlady 4life
pi_200166905
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:39 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik durf het niet precies te zeggen. Vermoed dat het te vnl. maken heeft met het verschil in hobbymatig gehouden dieren en echt bedrijfsmatig. En vaak speelt het aantal dieren of het aantal m2 grond ook mee in de mate van subsidiëring.

Oh en zeker, de duur van de opfok speelt zeker mee. En of je het product massaal kunt vervoeren en exporteren of zelf moet rondbrengen ook. Het is zeg maar IKEA versus de lokale timmerman. :Y
Ahhh ok! Dan zullen ze dat wel krijgen ja. :)

Inderdaad. Hun varkens brengen ze zelfs per twee in een trailer. Hun koeien in hun eigen wagen en alleen met hun eigen kuddegenoten om ze zoveel mogelijk stress te besparen.en ze laten ze rustig wennen ter plaatse ook, een aantal uur van tevoren.

Het einde blijft rot, maar ik denk dat dit soort dingen al veel verschil zal maken.

Ze krijgen ook geen krachtvoer of preventieve antibiotica, dus aan de ene kant besparen ze daar wel op, maar dan duurt het wel langer voor ze groot zijn natuurlijk. Ze krijgen alleen extra hooi, aardappelen en nog een aantal groenten die wij ook zouden eten.

Mijn hart bloedt altijd als ik van die dikbil koeien zie. ;(

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik ze gevonden heb. Ik vond het heel moeilijk om weer vlees beginnen te eten na meer dan 10 jaar veganistisch te hebben geleefd. What has been seen… :P

Op deze manier vind ik het dan toch wat fijner dan zelfs bij een slager met allerlei certificaten, waar ik nooit echt duidelijk antwoord krijg over het proces.
pi_200167033
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:01 schreef jerney het volgende:

[..]

Ahhh ok! Dan zullen ze dat wel krijgen ja. :)

Inderdaad. Hun varkens brengen ze zelfs per twee in een trailer. Hun koeien in hun eigen wagen en alleen met hun eigen kuddegenoten om ze zoveel mogelijk stress te besparen.en ze laten ze rustig wennen ter plaatse ook, een aantal uur van tevoren.

Het einde blijft rot, maar ik denk dat dit soort dingen al veel verschil zal maken.

Ze krijgen ook geen krachtvoer of preventieve antibiotica, dus aan de ene kant besparen ze daar wel op, maar dan duurt het wel langer voor ze groot zijn natuurlijk. Ze krijgen alleen extra hooi, aardappelen en nog een aantal groenten die wij ook zouden eten.

Mijn hart bloedt altijd als ik van die dikbil koeien zie. ;(

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik ze gevonden heb. Ik vond het heel moeilijk om weer vlees beginnen te eten na meer dan 10 jaar veganistisch te hebben geleefd. What has been seen… :P

Op deze manier vind ik het dan toch wat fijner dan zelfs bij een slager met allerlei certificaten, waar ik nooit echt duidelijk antwoord krijg over het proces.
Ah, ja what has been seen.... ik zal nooit meer vlees (of andere dierlijke producten) kunnen eten zonder schuldgevoel. Ik ben namelijk fel tegenstander van een ander individu het recht op vrijheid te ontnemen en te gebruiken. Laat staan ze te doden voor enkel mijn smaakpapillen. (Gezien we hier genoeg alternatieven voor een gezond en prima leven hebben). Ook niet als het om biologisch vlees gaat. Ik kan zonder en vind het daarom mijn morele plicht zo te blijven leven. :)

Maar goed, daarin ben ik een minderheid, dat weet ik. Ik hoop dat dat ooit verandert ;)
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:25:48 #144
11170 jerney
catlady 4life
pi_200167318
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:08 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ah, ja what has been seen.... ik zal nooit meer vlees (of andere dierlijke producten) kunnen eten zonder schuldgevoel. Ik ben namelijk fel tegenstander van een ander individu het recht op vrijheid te ontnemen en te gebruiken. Laat staan ze te doden voor enkel mijn smaakpapillen. (Gezien we hier genoeg alternatieven voor een gezond en prima leven hebben). Ook niet als het om biologisch vlees gaat. Ik kan zonder en vind het daarom mijn morele plicht zo te blijven leven. :)

Maar goed, daarin ben ik een minderheid, dat weet ik. Ik hoop dat dat ooit verandert ;)
Ik hoop het ook, want het is wel heel kut ja. Maar ik moest iets doen toen mijn gezondheid steeds verder aan het afglijden was. En helaas hielp weer vlees eten wel heel rap met meerdere symptomen. En ik heb altijd B12 geslikt (en toch die problemen, o.a.), geen raw- of junkfood vegan.. Nutriënten in de gaten houden met cronometer ed.. het is een beetje een raadsel. Zit nog midden in de onderzoeken om te zien waar het nu mis gaat in mijn lichaam. Als ik er bovenop ben gekrabbeld wil ik wel weer kijken tot hoe ver ik kan gaan zonder.

Maar ik snap je wel dus. :)
pi_200167379
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:25 schreef jerney het volgende:

[..]

Ik hoop het ook, want het is wel heel kut ja. Maar ik moest iets doen toen mijn gezondheid steeds verder aan het afglijden was. En helaas hielp weer vlees eten wel heel rap met meerdere symptomen. En ik heb altijd B12 geslikt (en toch die problemen, o.a.), geen raw- of junkfood vegan.. Nutriënten in de gaten houden met cronometer ed.. het is een beetje een raadsel. Zit nog midden in de onderzoeken om te zien waar het nu mis gaat in mijn lichaam. Als ik er bovenop ben gekrabbeld wil ik wel weer kijken tot hoe ver ik kan gaan zonder.

Maar ik snap je wel dus. :)
In dat geval; gezondheid is belangrijk. Als er bijvoorbeeld iets van een opnamestoornis/andere lichamelijk probleem speelt zie ik jouw keuze niet anders dan voor medicatie kiezen omdat je anders doodziek wordt :Y .

Hopelijk wordt snel de oorzaak gevonden!
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:34:59 #146
11170 jerney
catlady 4life
pi_200167449
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:29 schreef Candaasje het volgende:

[..]

In dat geval; gezondheid is belangrijk. Als er bijvoorbeeld iets van een opnamestoornis/andere lichamelijk probleem speelt zie ik jouw keuze niet anders dan voor medicatie kiezen omdat je anders doodziek wordt :Y .

Hopelijk wordt snel de oorzaak gevonden!
Thanks :) Het is wat lastig uitzoeken juist door de supplementen (en omdat ik op een gegeven moment smeekte om injecties om te zien of het zou helpen), maar ik zit in de molen ;)

En ondertussen hoop ik mee dat mensen willen inzien dat je vlees in de supermarkt halen echt wel bijdraagt aan al dat extreme dierenleed.
pi_200170140
Hoppaaa! Slotje erop en sleutel weggooien

Slachthuis in Epe voorlopig dicht wegens dierenmishandeling


Het slachthuis Gosschalk in Epe moet van toezichthouder NVWA vanaf morgen voorlopig de deuren sluiten. Dat meldt landbouwminister Carola Schouten. De Tweede Kamer had eerder deze week aangedrongen op sluiting, nadat op beelden te zien was hoe dieren in de slachterij ernstig werden mishandeld door het personeel.

https://www.destentor.nl/(...)shandeling~a06ec69f/
  vrijdag 2 juli 2021 @ 16:24:07 #148
11170 jerney
catlady 4life
pi_200170197
Met de nadruk op voorlopig. |:)
pi_200170837
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:35 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Dus nee, de consument is niet de hoofdschuldige van deze wantoestanden. Maar je draagt er wel aan bij als je diensten afneemt. En ik vind ook niet dat je het hele systeem dan maar op uitgebuite arbeiders met nog niet eens een eigen slaapkamer mag afwentelen.
Ik betaal graag een paar euro's meer voor een goede ossenhaas ipv dat ik 500 gram gehaktballen naar binnen werk, maar hoe kan ik weten of mijn Argentijnse koe niet gemarteld is daar? Hier in Epe zijn er misschien undercoverbeelden maar je denkt toch niet dat zoiets in Argentinië hier in het nieuws komt.
Facts don't care about your feelings
pi_200177157
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 16:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik betaal graag een paar euro's meer voor een goede ossenhaas ipv dat ik 500 gram gehaktballen naar binnen werk, maar hoe kan ik weten of mijn Argentijnse koe niet gemarteld is daar? Hier in Epe zijn er misschien undercoverbeelden maar je denkt toch niet dat zoiets in Argentinië hier in het nieuws komt.
Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als het er in een land met relatief (met de nadruk op relatief) beter dierenwelzijn, zo vaak zo afschuwelijk aan toe gaat, dat dit ergens anders ter wereld niet heel anders zal zijn.

Het is geen hogere wiskunde dat er echt niks diervriendelijks in een slachthuis gebeurt natuurlijk.
pi_200177405
Dit slachthuis moet nu dus tijdelijk dicht. Is dat niet wat buiten proporties?
pi_200177565
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als het er in een land met relatief (met de nadruk op relatief) beter dierenwelzijn, zo vaak zo afschuwelijk aan toe gaat, dat dit ergens anders ter wereld niet heel anders zal zijn.

Het is geen hogere wiskunde dat er echt niks diervriendelijks in een slachthuis gebeurt natuurlijk.
Dat is toch echt arbitrair. Morele kaders verschillen hierin nogal.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 23:45:54 #153
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_200179630
Men is er tevens van op de hoogte dat vlees van getergd en gestrest slachtvee vaak ook nog minder van kwaliteit is.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_200181447
Die buitenlandse werknemers hebben totaal geen idee wat hier kan en wat hier niet kan. Plus een hoge varkensprijs dus zoveel mogelijk dieren slachten, plus een directie die een andere kant uitkijkt, ja, dan moet je maar eens een grens stellen.
En meer camera's ophangen want dit is nu al jaren aan de gang en het wordt niet beter.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:38:44 #155
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200181507
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 16:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik betaal graag een paar euro's meer voor een goede ossenhaas ipv dat ik 500 gram gehaktballen naar binnen werk, maar hoe kan ik weten of mijn Argentijnse koe niet gemarteld is daar? Hier in Epe zijn er misschien undercoverbeelden maar je denkt toch niet dat zoiets in Argentinië hier in het nieuws komt.
Je argentijnse vlees is gemarteld, dat is gewoon een feit.
Hoe je dat kan weten, besteed er eens een avondje Google en inlezen aan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:42:22 #156
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200181557
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:30 schreef Mondkapje het volgende:
Die buitenlandse werknemers hebben totaal geen idee wat hier kan en wat hier niet kan. Plus een hoge varkensprijs dus zoveel mogelijk dieren slachten, plus een directie die een andere kant uitkijkt, ja, dan moet je maar eens een grens stellen.
En meer camera's ophangen want dit is nu al jaren aan de gang en het wordt niet beter.
Ook de meeste buitenlandse medewerkers willen geen dieren mishandelen. Het gaat niet om een directie die de andere kant op kijkt, maar om een directie die de druk enorm hoog opvoert. Het moet zeer snel gaan en onder slechte omstandigheden.
Voldoe je niet aan snel dan kan je gaan. In veel gevallen betekend dat dat je je geld en woonplek kwijt bent.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_200181572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ook de meeste buitenlandse medewerkers willen geen dieren mishandelen. Het gaat niet om een directie die de andere kant op kijkt, maar om een directie die de druk enorm hoog opvoert. Het moet zeer snel gaan en onder slechte omstandigheden.
Voldoe je niet aan snel dan kan je gaan. In veel gevallen betekend dat dat je je geld en woonplek kwijt bent.
De Tweede Kamer zei een jaar terug al dat er een maximum moest komen aan het aantal slachtingen per uur, waarom is dat dan nog niet gebeurd? De varkensprijs blijft voorlopig wel hoog is de verwachting.
Wat dat betreft had men wel kunnen zien aankomen dat weinig varkensboeren willen stoppen.
pi_200181624
Ik ben mij wezenloos geschrokken van de beelden, niet omdat deze uniek zijn maar omdat ik het nog elke keer weer weerzinwekkend vind om te zien hoe er met dieren omgegaan kan worden.

Als vegetariër probeer ik neutraal te leven, mijn kinderen en vrouw eten vlees en ik heb nog nooit iemand proberen te overtuigen van het wel of niet consumeren van vlees. Dit is voor eenieder een persoonlijke, wellicht ethische, keuze. Echter ben ik wel een groot voorstander van geïnformeerd een keuze maken en daar hoort deze kost helaas ook bij voor mij.

De hetze die nu aan het ontstaan is is voor mij gericht op een toevallig incident terwijl er een structureel systeem aan ten grondslag ligt. Van mensen die op professionele basis dieren slachten kun je geen empathie verwachten, zo werkt het simpelweg niet. Als je veel dieren slacht zul je enerzijds om eigen beweegredenen de dieren gaan zien als product, anderzijds is dat een simpel gevolg van het herhalen van acties. De wens van de consumenten en de maatschappij om vlees op deze mate, in deze pijsklasse en van deze kwaliteit te willen consumeren is wat mij betreft de grondslag. Daar ligt dan ook verandering.

Persoonlijk denk ik dus dat het informeren van jongeren over vlees, goed voedsel in zijn algemeen en dierenwelzijn de juiste stap is om de uitwas van de bio industrie in zijn geheel te veranderen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200181646
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:47 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik ben mij wezenloos geschrokken van de beelden, niet omdat deze uniek zijn maar omdat ik het nog elke keer weer weerzinwekkend vind om te zien hoe er met dieren omgegaan kan worden.

Als vegetariër probeer ik neutraal te leven, mijn kinderen en vrouw eten vlees en ik heb nog nooit iemand proberen te overtuigen van het wel of niet consumeren van vlees. Dit is voor eenieder een persoonlijke, wellicht ethische, keuze. Echter ben ik wel een groot voorstander van geïnformeerd een keuze maken en daar hoort deze kost helaas ook bij voor mij.

De hetze die nu aan het ontstaan is is voor mij gericht op een toevallig incident terwijl er een structureel systeem aan ten grondslag ligt. Van mensen die op professionele basis dieren slachten kun je geen empathie verwachten, zo werkt het simpelweg niet. Als je veel dieren slacht zul je enerzijds om eigen beweegredenen de dieren gaan zien als product, anderzijds is dat een simpel gevolg van het herhalen van acties. De wens van de consumenten en de maatschappij om vlees op deze mate, in deze pijsklasse en van deze kwaliteit te willen consumeren is wat mij betreft de grondslag. Daar ligt dan ook verandering.

Persoonlijk denk ik dus dat het informeren van jongeren over vlees, goed voedsel in zijn algemeen en dierenwelzijn de juiste stap is om de uitwas van de bio industrie in zijn geheel te veranderen.
Ach hou toch op met je softe geklets. Camera's in slachthuizen en een beperking van het aantal geslachte dieren per uur is het enige wat nu zoden aan de dijk zet.
pi_200181703
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:49 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ach hou toch op met je softe geklets. Camera's in slachthuizen en een beperking van het aantal geslachte dieren per uur is het enige wat nu zoden aan de dijk zet.
Denk je dat minder geslachte dieren zal zorgen tot minder vleesconsumptie?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:59:18 #161
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200181749
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is toch echt arbitrair. Morele kaders verschillen hierin nogal.
Nee, massaproductie+dieren+stroomstootwapens is alles behalve arbitrair. Geld, heet dat.
Dit, dus.
pi_200181764
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:49 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ach hou toch op met je softe geklets. Camera's in slachthuizen en een beperking van het aantal geslachte dieren per uur is het enige wat nu zoden aan de dijk zet.
Er hangen in diverse slachthuizen al cameras. In Westfort hingen ze er ook. De directie en NVWA grepen niet zelf al in reactie op de beelden.
pi_200181974
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als het er in een land met relatief (met de nadruk op relatief) beter dierenwelzijn, zo vaak zo afschuwelijk aan toe gaat, dat dit ergens anders ter wereld niet heel anders zal zijn.

Het is geen hogere wiskunde dat er echt niks diervriendelijks in een slachthuis gebeurt natuurlijk.
We moeten dieren ook weer niet als mensen behandelen. In de natuur gaat het er ook wreed aan toe. Die paar klappen zo nu en dan als een beest niet luistert vind ik geen probleem, dat deed een boer vroeger ook weleens. Maar het grotere plaatje is natuurlijk fout, want hoe groter zo'n stal wordt hoe meer zo'n beest eigenlijk gewoon een ding is geworden. Zelfs al zouden ze nooit mishandeld worden of pijn hebben dan nog zou je het niet moeten willen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je argentijnse vlees is gemarteld, dat is gewoon een feit.
Hoe je dat kan weten, besteed er eens een avondje Google en inlezen aan.
Heb ik al eens gedaan en zag prachtige foto's van mooie koeien op de Argentijnse weides.

Facts don't care about your feelings
pi_200181979
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Denk je dat minder geslachte dieren zal zorgen tot minder vleesconsumptie?
Het leidt tot minder dierenmishandeling in slachthuizen. Dat is momenteel waar het om gaat.
pi_200182111
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:23 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Het leidt tot minder dierenmishandeling in slachthuizen. Dat is momenteel waar het om gaat.
Waar baseer je deze claim op? Zoals Candaasje ook al aangeeft is de situatie die jij nu schetst al de realiteit. Daarnaast stel je dat de productie moet worden verlaagd. Hoe ga je dan vraag en aanbod gelijk trekken zonder gebruik te maken van slachthuizen in het buitenland waar geen zicht op dierenwelzijn is?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200182148
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Waar baseer je deze claim op? Zoals Candaasje ook al aangeeft is de situatie die jij nu schetst al de realiteit. Daarnaast stel je dat de productie moet worden verlaagd. Hoe ga je dan vraag en aanbod gelijk trekken zonder gebruik te maken van slachthuizen in het buitenland waar geen zicht op dierenwelzijn is?
Omdat in het buitenland het slecht gesteld is met dierenwelzijn, moeten we hier ook maar slecht met dieren omgaan? Wat een kulargument. De boeren komen echt niet om van de honger als er een maximum aan aantal geslachte dieren per uur komt. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dieren geslagen en geschopt worden als de productie wordt opgevoerd en dat werknemers ontslagen worden als ze niet akkoord gaan met de productieopvoering.
pi_200182163
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:36 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Waar baseer je deze claim op? Zoals Candaasje ook al aangeeft is de situatie die jij nu schetst al de realiteit. Daarnaast stel je dat de productie moet worden verlaagd. Hoe ga je dan vraag en aanbod gelijk trekken zonder gebruik te maken van slachthuizen in het buitenland waar geen zicht op dierenwelzijn is?
De aanname is een niet wetenschappelijk onderbouwt argument... maar:
Ze mishandelen de dieren niet omdat ze er "zin" in hebben. Ze hebben gewoon haast. Het idee is als je de haast weg haalt, dat de mishandeling ook niet meer nodig is.
pi_200182179
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

We moeten dieren ook weer niet als mensen behandelen. In de natuur gaat het er ook wreed aan toe. Die paar klappen zo nu en dan als een beest niet luistert vind ik geen probleem, dat deed een boer vroeger ook weleens. Maar het grotere plaatje is natuurlijk fout, want hoe groter zo'n stal wordt hoe meer zo'n beest eigenlijk gewoon een ding is geworden. Zelfs al zouden ze nooit mishandeld worden of pijn hebben dan nog zou je het niet moeten

Ik vind dit echt een heel achterhaalde, moreel verkeerde instelling. Ik zie die manier van handelen bij oude (vee)artsen ook nog wel eens, en ik ben blij dat op de faculteiten inmiddels naar een diervriendelijkere wijze van hanteren van ook de landbouwhuisdieren wordt gewerkt. (Het is niet enkel fijner voor de dieren, het scheelt ook een hoop nare ongelukken.)

De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde; dat het ergens anders op wrede wijze gebeurt, wil niet zeggen dat dit een excuus is om zelf niet naar verbetering te streven. Zeker omdat we hier ook spreken over zeer kunstmatige omstandigheden. We gaan er altijd zo prat op dat wij toch heus 'mensen' en zeker geen 'dieren' zijn. Verder ontwikkeld, intelligenter.. we likken onze ballen niet meer in het openbaar, we doden andermans jongen niet, etc. etc. Laten we daar dan ook in onze omgang met andere dieren naar leven.

EDIT: absoluut eens trouwens dat de massagetallen en het zien als product aan de grondslag liggen van het probleem. :Y
pi_200182320
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:40 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Omdat in het buitenland het slecht gesteld is met dierenwelzijn, moeten we hier ook maar slecht met dieren omgaan? Wat een kulargument.
Even voor de zuiverheid van de discussie want het lijkt er op dat je de draad een beetje kwijt bent. Bovenstaand citaat komt uit jouw mond, niet de mijne. Ik ben een groot voorstander van de verbetering van dierenwelzijn, echter wel middels logica i.p.v. noodmaatregelen die het onderliggende structurele systeem onbelet laat.

quote:
De boeren komen echt niet om van de honger als er een maximum aan aantal geslachte dieren per uur komt. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat dieren geslagen en geschopt worden als de productie wordt opgevoerd en dat werknemers ontslagen worden als ze niet akkoord gaan met de productieopvoering.
Je begrijp het niet. Slachthuizen gaan zo om met de dieren omdat zij a) maximale winstmarges najagen zoals elk bedrijf, b) zij ermee wegkomen, c) vraag en aanbod op deze manier in balans komen. Een uitwas van alle drie de bovenstaande aspecten is het gebrek aan dierenwelzijn. Dit kun je niet voorkomen met een camera, dat blijkt immers ook uit de praktijk.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200182324
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:41 schreef snabbi het volgende:

[..]

De aanname is een niet wetenschappelijk onderbouwt argument... maar:
Ze mishandelen de dieren niet omdat ze er "zin" in hebben. Ze hebben gewoon haast. Het idee is als je de haast weg haalt, dat de mishandeling ook niet meer nodig is.
Exact!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:55:25 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200182356
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:42 schreef Candaasje het volgende:

De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde;

Echt? Dat doen alle kattenbezitters ook als ze worden aangesproken op hun loslopende, extreem irritante, overal schijtende, lokale fauna vernietigende 'huis'dieren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200182417
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Exact!
Maar goed, een productie-maximum is natuurlijk ook maar een arbitrair getal. Dat zou je op heel veel manieren kunnen vormgeven. Het hoeft niet perse een aantal dieren in NL per uur te zijn, of per fabriek. Je kan ook naar de productielijnen kijken en vaststellen wat daar dan een maximum van is.
Het gevolg is dat niet perse het totaal omlaag moet, maar dat er met gepaste tijd verwerkt kan worden.

Overigens is het idee prima, maar de werkelijkheid weerbarstiger. Je gaat vanzelf krijgen dat er minder mensen op de productielijn worden ingezet om het weer efficienter te krijgen. Dat die mensen weer haast krijgen etc.

Ook het verhogen van de verkoopprijs is geen oplossing. Het is niet zo dat een bedrijf inefficient gaat werken alleen maar omdat de verkoopprijs omhoog gaat.

Het is natuurlijk een ingewikkeld probleem en voor elke oplossing komt er een nieuwe manier om dat te omzeilen.
pi_200182446
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Echt? Dat doen alle kattenbezitters ook als ze worden aangesproken op hun loslopende, extreem irritante, overal schijtende, lokale fauna vernietigende 'huis'dieren.
Ik ben geen kattenbezitter. ;)

Tevens eens dat huiskatten geen wilde katten zijn. Dus dat vind ik inderdaad geen argument om te zeggen dat een dier buiten moet kunnen lopen.
Ik vind het wel een argument om te zeggen dat een dier sterk beperken in zijn leefruimte en/of niet kunnen voldoen aan zijn ethologische noden, niet per se heel ethisch is, omdat ik geloof dat elk individu (en dat geldt dus voor elk dier) recht heeft op vrijheid en zelfbeschikking.

Nadeel alleen dus is dat katten de vogelstand niet bepaald helpen, en dat honden allemaal los over straat laten zwerven ook niet echt een wenselijke situatie is vanuit veiligheid e.d. gekeken.

Ik ben daarom voorstander van het principe 'adopt, don't shop' . En eigenlijk ook wel voorstander van een fokverbod.
pi_200182836
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:42 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een heel achterhaalde, moreel verkeerde instelling. Ik zie die manier van handelen bij oude (vee)artsen ook nog wel eens, en ik ben blij dat op de faculteiten inmiddels naar een diervriendelijkere wijze van hanteren van ook de landbouwhuisdieren wordt gewerkt. (Het is niet enkel fijner voor de dieren, het scheelt ook een hoop nare ongelukken.)
Ik niet. Pijn is helemaal niet erg, zo lang er geen blijvend letsel ontstaat. Zelfde voor kinderen.. of wou je zeggen dat de jeugd van tegenwoordig net zo netjes aan gedisciplineerd is als 75 jaar terug? Ik weet ieder geval wel waardoor het komt. Als je lastig kan communiceren dan werkt fysiek soms beter... maar echt niet alleen voor dieren en kinderen. Er zijn ook zat situaties bij volwassenen waarbij je iemand gewoon een klap moet verkopen.

quote:
De vergelijking met de natuur vind ik ook altijd wat een vreemde; dat het ergens anders op wrede wijze gebeurt, wil niet zeggen dat dit een excuus is om zelf niet naar verbetering te streven. Zeker omdat we hier ook spreken over zeer kunstmatige omstandigheden. We gaan er altijd zo prat op dat wij toch heus 'mensen' en zeker geen 'dieren' zijn. Verder ontwikkeld, intelligenter.. we likken onze ballen niet meer in het openbaar, we doden andermans jongen niet, etc. etc. Laten we daar dan ook in onze omgang met andere dieren naar leven.

Grappig, want al die vegans en linkse hippies staan altijd te protesteren dat dieren uit hun natuurlijke omgeving worden gehaald en dat een kip of koe niet op 1 m2 hoort of een goudvis in een kom. Maar mooi om te horen dat als iets in de natuur gebeurt het niet per se betekent dat het beter is voor het dier. Ik ben het daar ook wel mee eens. Je kan een schaap een hectare grond geven maar als je hem met een drone in de gaten houdt zie je nog dat ie maar een beetje op 2m2 blijft lopen en liggen. In gevangenschap worden dieren bijna altijd ouder dan in de natuur dus dat zal dan wel beter zijn.
Facts don't care about your feelings
pi_200187618
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik niet. Pijn is helemaal niet erg, zo lang er geen blijvend letsel ontstaat. Zelfde voor kinderen.. of wou je zeggen dat de jeugd van tegenwoordig net zo netjes aan gedisciplineerd is als 75 jaar terug? Ik weet ieder geval wel waardoor het komt. Als je lastig kan communiceren dan werkt fysiek soms beter... maar echt niet alleen voor dieren en kinderen. Er zijn ook zat situaties bij volwassenen waarbij je iemand gewoon een klap moet verkopen.
[..]
Euh, ok, ik hoop dat je trollt. Laten we het daar op houden.

quote:
Grappig, want al die vegans en linkse hippies staan altijd te protesteren dat dieren uit hun natuurlijke omgeving worden gehaald en dat een kip of koe niet op 1 m2 hoort of een goudvis in een kom. Maar mooi om te horen dat als iets in de natuur gebeurt het niet per se betekent dat het beter is voor het dier. Ik ben het daar ook wel mee eens. Je kan een schaap een hectare grond geven maar als je hem met een drone in de gaten houdt zie je nog dat ie maar een beetje op 2m2 blijft lopen en liggen. In gevangenschap worden dieren bijna altijd ouder dan in de natuur dus dat zal dan wel beter zijn.
Deze vegan en linkse hippie vind nog steeds dat een goudvis niet in een kom hoort en een koe niet op 1m2 hoor :D
Maar dat heeft er niet zozeer mee te maken dat ze in het wild beter af zouden zijn. Daarvoor is de fok al veel te veel doorgevoerd; gedomesticeerde dieren weten vaak niet meer hoe ze moeten overleven. Of zijn daar fysiek niet meer goed toe in staat (denk aan de Friesian Holsteiners; met zulke uiers en krakkemikkig beenwerk overleef je niet lang. Varkens in de veehouderij zijn zo goed als kaal, die vriezen dood, etc.)

Maar het betekent niet dat deze gedomesticeerde niet nog ethological needs hebben. Dat zijn behoeften - al ontstaan bij hun voorouders en nog steeds aanwezig - die zo sterk zijn, dat als ze deze niet kunnen uitvoeren, er gedragsstoornissen (waaronder ook chronische stress) ontstaan. Daar zijn hele wetenschappelijke studies naar gedaan. Wat die ethologische behoeften zijn verschilt per diersoort (en ook wel per individu, maar dat is moeilijker vast te stellen).
Zo heeft een varken nog altijd de behoefte om te wroeten, en in het geval een drachtige zeug ook de behoefte om een nest te bouwen. Maar naast omgeving spelen ook de onderlinge relaties een rol; ook dieren hebben vaak heel sterke (familie)banden en een koe hoort te kunnen socializen, dat is echt een belangrijk onderdeel van haar wezen. In de (intensieve) veehouderij wordt er geen of te weinig mogelijkheid geboden aan deze noden. Dat is vaak een combinatie van ruimtegebrek en kosten, maar ook het aan en afvoeren van dieren waardoor sociale structuren telkens overhoop getrokken worden.

Dus kortom; de meeste vegans (die ik ken) zijn er NIET voor om gedomesticeerde dieren uit de veehouderij nu massaal het wild in te sturen, want dit overleven de meesten niet. (Dat is wat anders dan ze een goede buitenruimte ter beschikking stellen. En dat is dus niet hetzelfde als een kaal weiland zonder boom, om misverstanden te voorkomen ;) ). Ze zijn er wel voor om deze dieren nu wel zo veel mogelijk te laten leven naar hun behoeften, en daarnaast te stoppen met de fok van deze dieren, puur gericht op productie.

Wat betreft de stelling dat een leven in gevangenschap beter is dan in de natuur; dat kun je niet enkel op basis van een behaalde leeftijd stellen. Een lang leven is niet altijd een gelukkig leven. Er zijn dieren die denk ik profiteren van een leven bij mensen, maar er zijn er minstens zoveel die dat niet doen. Maar dat wordt voor nu denk ik een beetje een te lang verhaal.

In het geval van de dieren gehouden voor productie, (dus de veehouderij) denk ik dat de dieren niet bestaand beter af zouden zijn geweest. En dat ik van mening ben dat het verkeerd is om een ander als bezit te beschouwen en te behandelen. Dus ik zie ze liever uitsterven, waardoor er ook weer ruimte komt voor natuur en wild leven :)
pi_200190872
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 17:16 schreef Candaasje het volgende:

Dus kortom; de meeste vegans (die ik ken) zijn er NIET voor om gedomesticeerde dieren uit de veehouderij nu massaal het wild in te sturen, want dit overleven de meesten niet. (Dat is wat anders dan ze een goede buitenruimte ter beschikking stellen. En dat is dus niet hetzelfde als een kaal weiland zonder boom, om misverstanden te voorkomen ;) ). Ze zijn er wel voor om deze dieren nu wel zo veel mogelijk te laten leven naar hun behoeften, en daarnaast te stoppen met de fok van deze dieren, puur gericht op productie.

Wat betreft de stelling dat een leven in gevangenschap beter is dan in de natuur; dat kun je niet enkel op basis van een behaalde leeftijd stellen. Een lang leven is niet altijd een gelukkig leven. Er zijn dieren die denk ik profiteren van een leven bij mensen, maar er zijn er minstens zoveel die dat niet doen. Maar dat wordt voor nu denk ik een beetje een te lang verhaal.

In het geval van de dieren gehouden voor productie, (dus de veehouderij) denk ik dat de dieren niet bestaand beter af zouden zijn geweest. En dat ik van mening ben dat het verkeerd is om een ander als bezit te beschouwen en te behandelen. Dus ik zie ze liever uitsterven, waardoor er ook weer ruimte komt voor natuur en wild leven :)
Volgens mij eet een Nederlander zo'n 40 kg vlees per jaar (zonder bot e.d.) dus dat is iets van 100 gram per dag. Eigenlijk is dat niet eens zoveel. Als ieder gezin (zeg 2.5 mensen = 100 kg vlees per jaar) een koe, wat kippen en een varken zou houden dan kun je het best halen. Maar dat is niet efficient en ook niet haalbaar omdat veel mensen geen tuin hebben of genoeg plek voor die beesten.

Of je gaat jagen op wilde dieren dat kan ook nog wel, maar is in Nederland vrij lastig omdat er niet veel wild is waar je op mag jagen en echt veel vlees krijg je er ook niet van (duif, fazant, konijn e.d.). Volgens jouw definitie heeft het dier dan altijd een goed leven gehad (ze leven immers in de natuur en doen dus precies alle behoeften die bij hun voorouders aanwezig waren) dus heb je een win/win. In plaats van alle megastallen is het dus beter om een soort groot bos te maken om de natuur na te bootsen en daar dan heel veel wild in vrijlaten waar "we" dan zelf op moeten jagen en slachten.

En meer insecten eten denk ik. Die zijn erg gezond en hebben we genoeg van op de wereld. Het zijn ook zo'n beetje de enige dieren waarvan wetenschappers (nou ja totdat de volgende generatie linkse studenten langskomt) hebben aangetoond dat ze geen pijn voelen of echt kunnen lijden zoals een koe of kip.
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 3 juli 2021 @ 21:43:01 #177
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200192240
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

We moeten dieren ook weer niet als mensen behandelen. In de natuur gaat het er ook wreed aan toe. Die paar klappen zo nu en dan als een beest niet luistert vind ik geen probleem, dat deed een boer vroeger ook weleens. Maar het grotere plaatje is natuurlijk fout, want hoe groter zo'n stal wordt hoe meer zo'n beest eigenlijk gewoon een ding is geworden. Zelfs al zouden ze nooit mishandeld worden of pijn hebben dan nog zou je het niet moeten willen.
[..]

Heb ik al eens gedaan en zag prachtige foto's van mooie koeien op de Argentijnse weides.

[ afbeelding ]
Zo is het amper meer. Dit soort kleinere boeren zijn inmiddels bijna allemaal verdwenen en degene die het nog wel doen leveren amper tot niet aan de Europese markt, zeker niet voor supermarkten of andere grote jongens.

Het ziet er meer zo uit nu…



Geen sprietje gras meer, volledig op mais, graan en soya.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_200198329
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij eet een Nederlander zo'n 40 kg vlees per jaar (zonder bot e.d.) dus dat is iets van 100 gram per dag. Eigenlijk is dat niet eens zoveel. Als ieder gezin (zeg 2.5 mensen = 100 kg vlees per jaar) een koe, wat kippen en een varken zou houden dan kun je het best halen. Maar dat is niet efficient en ook niet haalbaar omdat veel mensen geen tuin hebben of genoeg plek voor die beesten.
Ja, als je kijkt naar het karkasgewicht is het bijna 80, zonder karkasgewicht inderdaad zo'n 40kg.
Dat is gekeken naar onze voedingsbehoefte en geschiedenis wel enorm veel overigens. Maar inderdaad, niet efficiënt/ te weinig ruimte .

quote:
Of je gaat jagen op wilde dieren dat kan ook nog wel, maar is in Nederland vrij lastig omdat er niet veel wild is waar je op mag jagen en echt veel vlees krijg je er ook niet van (duif, fazant, konijn e.d.). Volgens jouw definitie heeft het dier dan altijd een goed leven gehad (ze leven immers in de natuur en doen dus precies alle behoeften die bij hun voorouders aanwezig waren) dus heb je een win/win. In plaats van alle megastallen is het dus beter om een soort groot bos te maken om de natuur na te bootsen en daar dan heel veel wild in vrijlaten waar "we" dan zelf op moeten jagen en slachten.
Je omschrijft nu een beetje de wijze waarop de Romeinen hun konijnen hielden :)
Maar eh nee, ik ben daar nog steeds geen voorstander van. Het is wel iets beter, het is zeg maar 'vrije uitloop biologisch', maar ik hou niet van gevangenschap. Ik ben voorstander van zelfbeschikking en vrijheid, voor ieder individu. Dus pas als je het over de jacht op dieren écht levend in het wild hebt, zou ik er iets minder moeite mee hebben.

Ik zeg 'iets', omdat ik de jacht in onze contreien onnodig vindt. Met het doden ontneem je een ander namelijk nog steeds iets, en er zijn genoeg en goede alternatieven om te kunnen leven zonder een ander de hersens hoeven in te slaan of te hoeven doorzeven met kogels. (Ik geloof overigens ook niet in de functie van de jacht in het teken van 'wildbeheer' in NL en omstreken, dus de karkassen daarvan eten vind ik ook geen optie. Maar dat gaat wel erg offtopic.) Dat de inuit en de stammen in de regenwouden een toekan of aapje uit de boom schieten, dat vind ik van een heel andere orde. Dat is jagen om te kunnen overleven. (En dat gaat ook om heel andere aantallen dan hier).

quote:
En meer insecten eten denk ik. Die zijn erg gezond en hebben we genoeg van op de wereld. Het zijn ook zo'n beetje de enige dieren waarvan wetenschappers (nou ja totdat de volgende generatie linkse studenten langskomt) hebben aangetoond dat ze geen pijn voelen of echt kunnen lijden zoals een koe of kip.
Over dat lijden is nog helemaal niet zo'n duidelijke wetenschappelijke consensus. Er is bij (ik dacht, even uit mijn hoofd) mieren en bijen aangetoond dat ze wel degelijk een zenuwstelsel hebben. Hoe pijn verwerkt wordt is nog niet duidelijk.
En minder dan100 jaar terug dachten we ook dat menselijke baby's en zwarte vrouwen geen pijn konden ervaren (operaties zonder anesthesie, yay!) en dieren tot voor kort zeker niet, maar daar is de wetenschap ook op terug gekomen. Ik hou dus liever een slag om de arm en eet liever geen insecten. Better safe than sorry ;) .

Ik hou het wel bij planten. (In before 'Maar planten hebben ook gevoel!" : ik kan niet van zonlicht leven. En zelfmoord plegen vind ik ook weer zo wat. Dus ik kies dan liever voor iets dat tot nu toe het minste leed lijkt toe te brengen. En directer van de bron; scheelt weer een hoop energie. :) )
pi_200198352
https://www.nu.nl/economi(...)akte-slachterij.html

Supermarktketen Albert Heijn neemt voorlopig geen vlees meer af dat afkomstig is van de in opspraak geraakte slachterij Gosschalk in Epe. Sommige leveranciers van AH namen een beperkt aantal rundvleesproducten af van het Gelderse slachthuis. De supermarktketen wil deze nu niet meer hebben.

"De getoonde manier waarop de dieren behandeld worden is natuurlijk vreselijk. Dit kan en mag niet", meldt Albert Heijn.

De stap van de supermarktketen volgt op een soortgelijke maatregel van sectorgenoot Boni en van fastfoodketen McDonald's, die ook geen vlees meer willen hebben van de slachterij. Gosschalk wordt op last van toezichthouder NVWA voorlopig gesloten.

De slachterij kwam in opspraak nadat op undercoverbeelden van Varkens in Nood te zien was hoe dieren werden mishandeld door het personeel. De NVWA heeft een deel van de beelden geanalyseerd en daarbij overtredingen geconstateerd. Sindsdien hebben inspecteurs ter plaatse vastgesteld dat bij de slachterij nog meer mis is met het dierenwelzijn.

Gosschalk moet eerst met een "gedegen" plan van aanpak komen om te zorgen dat dieren er voortaan wel fatsoenlijk worden behandeld voordat zij worden gedood. Daarbij moet aandacht zijn voor de wijze van leidinggeven, de vakbekwaamheid van medewerkers die met levende dieren werken en voor de snelheid van slachten. Pas daarna mag het bedrijf met de inspectiedienst in gesprek gaan over heropening.
pi_200198488
In reactie op dat nieuwsbericht heb ik de AH nog wel even een vraag gesteld. Grotere slachthuizen hebben namelijk aangegeven het werk van Gosschalk over te gaan nemen. Waaronder Westfort, dat dus vorig jaar met dezelfde soort gruwelijke mishandelingen in het nieuws kwam en waartegen het proces nog loopt (ondanks dat ze wel gewoon lekker door mogen slachten...maar ja, grote jongen...).

Dus gevraagd of ze dan van die ook geen vlees afnemen. Lijkt me toch logisch, als je de mishandeling zo erg vindt dat je de banden verbreekt, met de ene, dat je daarin geen onderscheid maakt met de ander :+
  zondag 4 juli 2021 @ 12:59:07 #181
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200199132
Waarom vraagt niemand zich af waarom de NVWA een mak schoothondje is (geworden)? Het komt de industrie natuurlijk wel heel handig uit dat de organisatie die op dit soort misstanden moet controleren vleugellam gemaakt is. TOEVAL???

Als je geen misstanden constateert, dan zijn ze er niet *O* . En als je ze wel constateert of vermoedt maar er zijn onvoldoende middelen om er een zaak van te maken of te handhaven dan is er ook niks aan de hand *O* .

De hele vleesindustrie is doodziek. Hoeveel schandalen moeten er nog aan het licht komen voordat de politiek bereid is om een keer daadwerkelijk actie te ondernemen?
Huilen dan.
  zondag 4 juli 2021 @ 13:05:07 #182
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200199203
Dan vraag je je toch af wat er gebeurd is met dat ontluisterende rapport dat in 2019 opgesteld is in opdracht van het ministerie van landbouw over inspecties van en misstanden in slachthuizen in Noord-Nederland :? .

https://www.rijksoverheid(...)izen-noord-nederland

Oh wacht: daar is natuurlijk helemaal niks mee gebeurd.
Huilen dan.
pi_200199575
quote:
7s.gif Op zondag 4 juli 2021 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
Waarom vraagt niemand zich af waarom de NVWA een mak schoothondje is (geworden)? Het komt de industrie natuurlijk wel heel handig uit dat de organisatie die op dit soort misstanden moet controleren vleugellam gemaakt is. TOEVAL???
Het heeft er natuurlijk mee te maken dat de NVWA ooit onder het ministerie van VWS viel maar inmiddels onder EZ, en economie is natuurlijk veel belangrijker dan dierenwelzijn dus mogen ze niet al te kritisch zijn. Tegelijkertijd is de dienst in de loop der jaren aan alle kanten uitgekleed en kapotbezuinigd zodat ze nauwelijks nog kritisch *kunnen* zijn.
  zondag 4 juli 2021 @ 13:43:38 #184
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200199681
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 13:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het heeft er natuurlijk mee te maken dat de NVWA ooit onder het ministerie van VWS viel maar inmiddels onder EZ, en economie is natuurlijk veel belangrijker dan dierenwelzijn dus mogen ze niet al te kritisch zijn. Tegelijkertijd is de dienst in de loop der jaren aan alle kanten uitgekleed en kapotbezuinigd zodat ze nauwelijks nog kritisch *kunnen* zijn.
Juist. En laten we nu niet doen alsof dat laatste niet precies de bedoeling was van dat hele uitkleden.
Huilen dan.
  zondag 4 juli 2021 @ 14:30:36 #185
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_200200306
quote:
7s.gif Op zondag 4 juli 2021 11:48 schreef Candaasje het volgende:
Sommige leveranciers van AH namen een beperkt aantal rundvleesproducten af van het Gelderse slachthuis.
Heel beperkte impact dus als ze daarmee stoppen. Dan is het het wel waard om even goede sier mee te maken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_200210811
quote:
14s.gif Op zondag 4 juli 2021 14:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Heel beperkte impact dus als ze daarmee stoppen. Dan is het het wel waard om even goede sier mee te maken.
Mijn berichtje op hun FBpagina lijkt verwijderd te zijn. Ik vroeg het echt vriendelijk/netjes.
pi_200227130
Jumbo stopt met verkoop vlees van slachterij waar dieren werden mishandeld
05 juli 2021 22:52
Jumbo verkoopt geen vlees meer van slachterij Gosschalk in Epe, laat het supermarktconcern weten. De slachterij kwam vorige week in het nieuws doordat er beelden opdoken van medewerkers van het slachthuis die dieren op weg naar de slacht mishandelden.

Bedrijven als McDonald's en Albert Heijn gingen Jumbo al voor.
https://www.nu.nl/economi(...)rden-mishandeld.html

Fijn. Niet iedereen vindt dit normaal gelukkig.

Waar zijn de protesten van boeren die hun dieren zo goed behandelen zoals ze altijd zeggen? Vinden zij het niet naar dat hun beesten op het einde zo mishandeld worden?
  vrijdag 9 juli 2021 @ 16:21:14 #188
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_200284749
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:43 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Pijnvrij slachten bedoel je? Geld. Geld en tijd. En mogelijkheden. En 30 jaar afbetaling die eerst moeten verstrijken.

Je kunt een dier met een infuus natuurlijk rustig laten slapen en daarna een dodelijk middel injecteren. Euthanasie, zoals we bij de gezelschapsdieren doen. Is niet 100% pijnvrij want er is een prikje/braunule nodig maar dat is minimaal, en een groter probleem is dat je geen medicatie in de dieren wil op het moment dat je ze slacht. Zeker geen sedatieve middelen of zelfs euthasol :+ . Dus dit soort rustige sedatie en doding valt af.

Er zijn ook wel bepaalde gasmengsels. Maar duurder. En in andere gevallen gevaarlijk voor de medewerkers. En niet elke diersoort reageert natuurlijk gelijk.

Stressvrij ga je het nooit krijgen. De meeste niet-menselijke dieren leven veel meer met andere zintuigen zoals reuk, we snappen er de helft nog niet van hoe ze informatie verwerken. Wel weten we dat ze gestresseerd raken van geuren, feromonen, en andere omgevingen. En fixatie - wat toch nodig is om een dier te kunnen bedwelmen of doden - levert ook stress op.

En nuchter moet je ze houden om het gevaar van contaminatie met faeces te voorkomen. Dus vasten zullen ze altijd. Dat is ook niet echt iets waar je omheen kunt werken.

Oh en eens wat je laatste zin betreft. Vergeten en doorgaan op oude voet is immers makkelijker/minder gedoe ;)
Daarom zeg ik, de wetenschap en techniek zijn ver in deze tijd. Hoogste tijd om dit dus te onderzoeken hoe dit dan wel kan :-) ze kunnen ook een vaccin eruit rammen binnen korte tijd, waarom zouden ze niet een manier/middel/werktuig kunnen ontwikkelen wat dit wel zoveel mogelijk pijnvrij doet?

Het blijft een ingewikkelde kwestie.
pi_200284777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:21 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]

Daarom zeg ik, de wetenschap en techniek zijn ver in deze tijd. Hoogste tijd om dit dus te onderzoeken hoe dit dan wel kan :-) ze kunnen ook een vaccin eruit rammen binnen korte tijd, waarom zouden ze niet een manier/middel/werktuig kunnen ontwikkelen wat dit wel zoveel mogelijk pijnvrij doet?

Het blijft een ingewikkelde kwestie.
Omdat het geld kost, en zolang we dieren als bezit/producten zijn, staat hun belang nooit voorop. Want er wordt nu al niet gebruik gemaakt van iets minder pijnlijke methoden, wegens de kosten.

Overschakelen naar een plantaardig systeem is op den duur duurzamer, goedkoper en een heel stuk diervriendelijker.
pi_200284881
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:27 schreef Mondkapje het volgende:
Jumbo stopt met verkoop vlees van slachterij waar dieren werden mishandeld
05 juli 2021 22:52
Jumbo verkoopt geen vlees meer van slachterij Gosschalk in Epe, laat het supermarktconcern weten. De slachterij kwam vorige week in het nieuws doordat er beelden opdoken van medewerkers van het slachthuis die dieren op weg naar de slacht mishandelden.

Bedrijven als McDonald's en Albert Heijn gingen Jumbo al voor.
https://www.nu.nl/economi(...)rden-mishandeld.html

Fijn. Niet iedereen vindt dit normaal gelukkig.

Waar zijn de protesten van boeren die hun dieren zo goed behandelen zoals ze altijd zeggen? Vinden zij het niet naar dat hun beesten op het einde zo mishandeld worden?
Zullen ze ook geen kiloknallers uit Polen en de Oekraïne meer verkopen? Het is allemaal niet normaal. Maar dat deugen van supermarkten is bizar. Meeste vlees vanuit Nederland is trouwens voor export.
pi_200284983
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:28 schreef Cherni het volgende:

[..]

Zullen ze ook geen kiloknallers uit Polen en de Oekraïne meer verkopen? Het is allemaal niet normaal. Maar dat deugen van supermarkten is bizar. Meeste vlees vanuit Nederland is trouwens voor export.
Vast wel, en daarnaast ook nog wel van o.a. Westfort, want die neemt het over van Gosschalk. Dus het is meer voor de mooie sier dan dat het echt iets verandert.
pi_200285049
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Vast wel, en daarnaast ook nog wel van o.a. Westfort, want die neemt het over van Gosschalk. Dus het is meer voor de mooie sier dan dat het echt iets verandert.
Helaas wel. Ik ben een Bourgondiër. Ik blijf mijn stuk vlees eten. Van de slager waar ik meer betaal maar dan ook een prima kwaliteit van verwacht inclusief van normaal behandelde dieren. En dan nog weet ik helaas niet of dat allemaal even netjes gaat. Die garanties krijg je toch nooit ondanks keurmerken.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 16:52:32 #193
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200285339
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Helaas wel. Ik ben een Bourgondiër. Ik blijf mijn stuk vlees eten. Van de slager waar ik meer betaal maar dan ook een prima kwaliteit van verwacht inclusief van normaal behandelde dieren. En dan nog weet ik helaas niet of dat allemaal even netjes gaat. Die garanties krijg je toch nooit ondanks keurmerken.
Doe hetzelfde met een mens als met een varken en je krijgt heel lang TBS. Maar bij varkens is het een normale behandeling.
Dit, dus.
pi_200286280
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:37 schreef Cherni het volgende:
Ik ben een Bourgondiër.
:')
pi_200286314
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 16:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Helaas wel. Ik ben een Bourgondiër. Ik blijf mijn stuk vlees eten. Van de slager waar ik meer betaal maar dan ook een prima kwaliteit van verwacht inclusief van normaal behandelde dieren. En dan nog weet ik helaas niet of dat allemaal even netjes gaat. Die garanties krijg je toch nooit ondanks keurmerken.
:')
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_200511116
quote:
7s.gif Op zondag 4 juli 2021 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
Waarom vraagt niemand zich af waarom de NVWA een mak schoothondje is (geworden)? Het komt de industrie natuurlijk wel heel handig uit dat de organisatie die op dit soort misstanden moet controleren vleugellam gemaakt is. TOEVAL???

Als je geen misstanden constateert, dan zijn ze er niet *O* . En als je ze wel constateert of vermoedt maar er zijn onvoldoende middelen om er een zaak van te maken of te handhaven dan is er ook niks aan de hand *O* .

De hele vleesindustrie is doodziek. Hoeveel schandalen moeten er nog aan het licht komen voordat de politiek bereid is om een keer daadwerkelijk actie te ondernemen?
CDA
"Pools are perfect for holding water"
pi_200519194
Ben benieuwd of er mensen zich nog druk om maken. Gaat snel in de vergeetpot namelijk zulke dingen.
Ik ben blij dat er organisaties zijn zoals Varkens In Nood, of Wakker Dier, die helpen ons eraan herinneren wat voor zieke beesten WIJ eigenlijk zijn.
In China zijn zulke misstanden waarschijnlijk nog 100x erger vergeleken met ons landje, die geven helemaal nergens om.
pi_200519476
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:29 schreef Fietsenrek het volgende:
Ben benieuwd of er mensen zich nog druk om maken. Gaat snel in de vergeetpot namelijk zulke dingen.
Ik ben blij dat er organisaties zijn zoals Varkens In Nood, of Wakker Dier, die helpen ons eraan herinneren wat voor zieke beesten WIJ eigenlijk zijn.
In China zijn zulke misstanden waarschijnlijk nog 100x erger vergeleken met ons landje, die geven helemaal nergens om.
Och dat is zo weer vergeten. Men moet natuurlijk wel kunnen BBQen en kunnen genieten van de berg spareribs. Het slachthuis moet van de NVWA wel voorlopig dicht blijven. Dat is een schrale troost.

Dat laatste, wat China betreft, is altijd een veelgehoorde aanname. Ik kan niet voor alle diersoorten spreken, maar er zijn in China nu zat moderne 'varkensflats' die er qua omstandigheden gelijkaardig of lichter en schoner uitzien dan veel NLse bedrijven. Zeker de oudere stallen hier in NL (en net zo goed andere EU landen) zijn echt om te huilen. Stoffig en vies, donker, vol schadelijke ammoniakdampen (lijdt tot ontstekingen van slijmvliezen, ogen, etc.). Niet goed beveiligd tegen brand (zie de talloze stalbranden), vloeren die in elkaar storten waardoor varkens verdrinken in hun eigen mest.

En ook qua verder dierenwelzijn doen we wat varkens betreft qua wreedheden echt niet onder voor die Chinezen die nergens om geven; we knippen nog steeds onverdoofd staarten af, vijlen kiezen af, castreren zonder verdoving en pijnstilling, plaatsen zeugen wekenlang in 'kraamkooien' waarin ze hun kont niet kunnen keren, en de uitval onder biggen door ziekte en zwakte (mede door de fok op enorme tomen) is gigantisch (zo'n 13% haalt de slachtleeftijd niet). En met geweld opdrijven / met pijnlijk gas bedwelmen gebeurt hier dus in NL net zo goed. En vergeet ook niet dat we afgelopen jaar (of het jaar ervoor, ik ben het even kwijt, toen met de varkenspest) massaal levende varkens naar China hebben verscheept per vliegtuig. Dus kennelijk interesseerde hun lot ons sowieso niet echt.

Ik weet dat China een reputatie heeft doordat ze honden levend koken, maar dat maakt niet dat ze op elk vlak per se wreder zijn in hun omgang met alle dieren. Wat in die varkensstallen gebeurt, zowel hier als in China, als in Duitsland, als in België of Denemarken.. dat is gewoon afschuwelijk wreed en naar. Ook hier zien 'we' varkens namelijk niet meer als dier, maar als product, als letterlijk en figuurlijke eenheidsworst. Om maar zo efficiënt mogelijk aan de vraag te kunnen voldoen.
pi_200522780
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:47 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Och dat is zo weer vergeten. Men moet natuurlijk wel kunnen BBQen en kunnen genieten van de berg spareribs. Het slachthuis moet van de NVWA wel voorlopig dicht blijven. Dat is een schrale troost.

Dat laatste, wat China betreft, is altijd een veelgehoorde aanname. Ik kan niet voor alle diersoorten spreken, maar er zijn in China nu zat moderne 'varkensflats' die er qua omstandigheden gelijkaardig of lichter en schoner uitzien dan veel NLse bedrijven. Zeker de oudere stallen hier in NL (en net zo goed andere EU landen) zijn echt om te huilen. Stoffig en vies, donker, vol schadelijke ammoniakdampen (lijdt tot ontstekingen van slijmvliezen, ogen, etc.). Niet goed beveiligd tegen brand (zie de talloze stalbranden), vloeren die in elkaar storten waardoor varkens verdrinken in hun eigen mest.

En ook qua verder dierenwelzijn doen we wat varkens betreft qua wreedheden echt niet onder voor die Chinezen die nergens om geven; we knippen nog steeds onverdoofd staarten af, vijlen kiezen af, castreren zonder verdoving en pijnstilling, plaatsen zeugen wekenlang in 'kraamkooien' waarin ze hun kont niet kunnen keren, en de uitval onder biggen door ziekte en zwakte (mede door de fok op enorme tomen) is gigantisch (zo'n 13% haalt de slachtleeftijd niet). En met geweld opdrijven / met pijnlijk gas bedwelmen gebeurt hier dus in NL net zo goed. En vergeet ook niet dat we afgelopen jaar (of het jaar ervoor, ik ben het even kwijt, toen met de varkenspest) massaal levende varkens naar China hebben verscheept per vliegtuig. Dus kennelijk interesseerde hun lot ons sowieso niet echt.

Ik weet dat China een reputatie heeft doordat ze honden levend koken, maar dat maakt niet dat ze op elk vlak per se wreder zijn in hun omgang met alle dieren. Wat in die varkensstallen gebeurt, zowel hier als in China, als in Duitsland, als in België of Denemarken.. dat is gewoon afschuwelijk wreed en naar. Ook hier zien 'we' varkens namelijk niet meer als dier, maar als product, als letterlijk en figuurlijke eenheidsworst. Om maar zo efficiënt mogelijk aan de vraag te kunnen voldoen.
Ik heb het niet alleen over varkensstallen, maar dierenleed algemeen. Zoek maar eens op naar het hondenslachtfeest, of Angora konijnen, of de beertjes die elke keer een punctie in de gal of blaas krijgen, omdat dat een traditioneel Chinees medicijnen oid is. Die leven ook in te kleine hokken. Of de bontwereld in China. Honden die als knuffels worden ingepakt in een pakje. Krabben die levend in een 'cola automaat' zitten, die vastzitten met elastieken. Denk dat ik nog wel even kan doorgaan.
pi_200523122
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:46 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]

Ik heb het niet alleen over varkensstallen, maar dierenleed algemeen. Zoek maar eens op naar het hondenslachtfeest, of Angora konijnen, of de beertjes die elke keer een punctie in de gal of blaas krijgen, omdat dat een traditioneel Chinees medicijnen oid is. Die leven ook in te kleine hokken. Of de bontwereld in China. Honden die als knuffels worden ingepakt in een pakje. Krabben die levend in een 'cola automaat' zitten, die vastzitten met elastieken. Denk dat ik nog wel even kan doorgaan.
Maar doen alsof dit soort afschuwelijke martelpraktijken niet in de EU plaatsvinden, is makkelijk wijzen naar China maar niet de mishandeling hier onder ogen willen zien. Hier hebben we ook het stierenvechten, het levend koken van kreeften, de bontindustrie, fok op rassen zoals mopshonden en Franse bulldogs (dat klinkt triviaal, maar dieren die niet fatsoenlijk kunnen ademen zijn voortdurend stikbenauwd. Dat is gewoon een lijdensweg), en dan de praktijken in de intensieve veehouderij zelf, of het houden van (wilde) dieren in gevangenschap die daar doodongelukkig van worden (in dolfinaria, in dierentuinen, bij mensen zelfs thuis), of het trainen van politiehonden met bruut geweld.

Het zal altijd ergens anders 'erger' kunnen, maar ik denk dat we vergeten hoeveel geweld we hier niet onder ogen (willen) zien. En in dit geval ging het over de varkens, want het nieuwsbericht ging over een varkensslachthuis, en daarover wordt vaker geroepen dat het in China wel erger zal zijn, maar dat is niet per definitie de werkelijkheid.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 17:11:43 #202
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200523769
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maar doen alsof dit soort afschuwelijke martelpraktijken niet in de EU plaatsvinden, is makkelijk wijzen naar China maar niet de mishandeling hier onder ogen willen zien. Hier hebben we ook het stierenvechten, het levend koken van kreeften, de bontindustrie, fok op rassen zoals mopshonden en Franse bulldogs (dat klinkt triviaal, maar dieren die niet fatsoenlijk kunnen ademen zijn voortdurend stikbenauwd. Dat is gewoon een lijdensweg), en dan de praktijken in de intensieve veehouderij zelf, of het houden van (wilde) dieren in gevangenschap die daar doodongelukkig van worden (in dolfinaria, in dierentuinen, bij mensen zelfs thuis), of het trainen van politiehonden met bruut geweld.

Het zal altijd ergens anders 'erger' kunnen, maar ik denk dat we vergeten hoeveel geweld we hier niet onder ogen (willen) zien. En in dit geval ging het over de varkens, want het nieuwsbericht ging over een varkensslachthuis, en daarover wordt vaker geroepen dat het in China wel erger zal zijn, maar dat is niet per definitie de werkelijkheid.
Hier in Nederland is het dierenwelzijn wettelijk gezien best goed geregeld en natuurlijk zijn er uitwassen zoals de slachterij waar dit topic over gaat. Maar we moeten niet net doen dat als we alles maar uitbesteden aan het buitenland het plotseling veel beter gaat... Maar ja, dan zien we het niet meer dus dan is het goed...

Maar goed, het is me ook nog steeds een groot raadsel waarom het offerfeest hier nog gewoon door kan blijven gaan, aan de ene kant loopt men te mekkeren op de slachterijen maar als het om het offerfeest gaat dan houdt men de kaken stijf op elkaar.
pi_200523836
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hier in Nederland is het dierenwelzijn wettelijk gezien best goed geregeld en natuurlijk zijn er uitwassen zoals de slachterij waar dit topic over gaat. Maar we moeten niet net doen dat als we alles maar uitbesteden aan het buitenland het plotseling veel beter gaat... Maar ja, dan zien we het niet meer dus dan is het goed...

Maar goed, het is me ook nog steeds een groot raadsel waarom het offerfeest hier nog gewoon door kan blijven gaan, aan de ene kant loopt men te mekkeren op de slachterijen maar als het om het offerfeest gaat dan houdt men de kaken stijf op elkaar.
Mwoah, die wettelijke regeling is een behoorlijke wassen neus hoor. Er gelden namelijk talloze uitzonderingen. Waarvan CO2 vergassing bijvoorbeeld een voorbeeld is, en dat is geen uitwas, maar gewoon dagelijkse kost. Daarbij weten we allemaal hoe het met de NVWA gaat, dus fatsoenlijke tijd en voldoende en goed personeel voor inspecties is ver te zoeken. De wet is er vooral op papier.
Ik zal ook niet zeggen dat uitbesteden aan het buitenland beter is; het is één pot nat. Het gaat me er meer om dat het voortdurende vingerwijzen naar andere landen iets is dat me irriteert, omdat het niet zo zwart/wit gesteld kan worden.

Eens trouwens wat dat betreft dat offerfeest, dat dat gewoon niet kan en absurd is dat er een uitzondering voor gemaakt wordt. Maar dat heeft te maken met die beperking van de wet dierenwelzijn; vrijheid van godsdienst wordt belangrijker geacht dan dierenwelzijn.
Is overigens bij diverse actiegroepen en o.a. de PvdD wel echt een punt dat al langer aangekaart wordt. Maar het laatste wetsvoorstel strandde in de Eerste Kamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')