abonnement Unibet Coolblue
pi_200055042
De EU en Hongarije gaan al langer niet zo lekker samen, maar de verschrikkelijke anti-LHBTQI wet die nu is aangenomen lijkt een druppel die de emmer heeft doen overlopen.
https://nos.nl/artikel/23(...)exit-suggestie-rutte

Ook de Tweede Kamer vindt hier iets van en heeft over 3 moties gestemd:

Aangenomen:
https://www.tweedekamer.n(...)11115&did=2021D24111

Verworpen:
https://www.tweedekamer.n(...)11486&did=2021D24911
https://www.tweedekamer.n(...)11490&did=2021D24915

De BeNeLux landen hebben een initiatief genomen tegen Hongarije in de EU, 11 landen sloten zich onmiddelijk aan. Maar het is opvallend dat een aantal landen dat niet gelijk deed. https://businessam.be/11-(...)apt-binnen-europa-2/

Gaan we nu een scheuring zien binnen de EU. De normen en waarden die we hier hebben en heel normaal vinden, zijn in Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Polen helemaal niet zo normaal.

De EU kan wel stappen ondernemen tegen Hongarije. Zelfs uiteindelijk het stemrecht ontnemen. Maar gaat dat lukken als niet iedereen aan boord is? Staat straks de Europese Grondwet, artikel 2, nog wel overeind?
https://www.europa-nu.nl/(...)_waarden_van_de_unie


Kortom: kan dit niet heel erg slecht uit gaan pakken voor de EU? Als nu blijkt dat de landen echt niet meer dezelfde waarden delen, wat bindt ze dan nog?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200055127
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 11:55 schreef Hanca het volgende:


Kortom: kan dit niet heel erg slecht uit gaan pakken voor de EU? Als nu blijkt dat de landen echt niet meer dezelfde waarden delen, wat bindt ze dan nog?
Gratis geld
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:04:18 #3
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055187
Zou een keer tijd worden, eigenlijk. Hongarije hoort gewoon niet in de EU op deze manier.

En vanmorgen in de krant lees ik dat Orban de EU de oren wast over hun "koloniale mentaliteit", da's wel durven als je naar de geschiedens van Hongarije kijkt, onderdeel van het Oostenrijks-Hongaarse rijk wat en Hongarije als bondgenoot van Hitler.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:07:43 #4
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200055249
Nou, tief ze eruit en zorg dat alle democratie-, vrijheid- en homohatende fanboys en -girls van Orban vanuit Nederland naar hun nieuwe EU-loze vrijstaat trekken. Lekker achter Geert Wilders en Thierry Baudet aan naar het Oosten marcheren, hopelijk tot nooit meer ziens. Een zege voor ons land.
pi_200055264


Dat geeft wel een klein beetje weer hoe ze in oost Europa denken over de normen en waarden van West Europa.

Vrijheid en gelijkwaardigheid zijn belangrijk, maar dan wel graag op onze manier :P
-nee-
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:14:53 #6
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055385
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:08 schreef Marsenal het volgende:
[ afbeelding ]

Dat geeft wel een klein beetje weer hoe ze in oost Europa denken over de normen en waarden van West Europa.

Vrijheid en gelijkwaardigheid zijn belangrijk, maar dan wel graag op onze manier :P
Civiele partnerschap of huwelijk heb ik niet zo'n moeite mee, actieve tegenwerking en ondrukking is wel een probleem.

Ofwel je onderschrijft de kernwaardes van de EU of je hoort er niet in thuis, voor mij is het geen optionele keuze, de kernwaardes vormen een essentieel onderdeel van de EU.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055498
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Civiele partnerschap of huwelijk heb ik niet zo'n moeite mee, actieve tegenwerking en ondrukking is wel een probleem.

Ofwel je onderschrijft de kernwaardes van de EU of je hoort er niet in thuis, voor mij is het geen optionele keuze, de kernwaardes vormen een essentieel onderdeel van de EU.
Is kernwaarde wat dit betreft niet een te groot woord? In vrijwel alle landen werd de kernwaarde niet erkend toen ze bij de EU kwamen en is er eigenlijk pas in de laatste decennia wetgeving hierover. Er is een groot risico dat wat we nu belangrijk vinden teveel als universeel wordt gezien.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:26:29 #8
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_200055538
Zo zijn er wel veel meer landen die niet de waardes van de EU hebben. Maar tjeempie, homohuwelijk is inderdaad wel een zeer groot probleem.
pi_200055541
Ondertussen zetten Baudet en Wilders ons land op twitter weer te schande:

twitter
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200055574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:24 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Is kernwaarde wat dit betreft niet een te groot woord? In vrijwel alle landen werd de kernwaarde niet erkend toen ze bij de EU kwamen en is er eigenlijk pas in de laatste decennia wetgeving hierover. Er is een groot risico dat wat we nu belangrijk vinden teveel als universeel wordt gezien.
Gelijkheid van ieder mens is inderdaad een kernwaarde van de EU. Dat niet ieder land gelijk het homohuwelijk invoert kan, dat is er inderdaad nog maar kort. Maar dit gaat om wat anders, dit is niet (nog) geen stap vooruit doen, deze wet is een enorme stap achteruit doen in die gelijkheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:29:08 #11
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200055578
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:26 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen zetten Baudet en Wilders ons land op twitter weer te schande:

[ twitter ]
Daarom zeg ik: weg met dat tuig.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:30:51 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200055593
Met Hongarije de EU uit jagen schieten de Hongaarse lgbt'ers in ieder geval niets op.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:30:56 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055594
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:26 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen zetten Baudet en Wilders ons land op twitter weer te schande:

[ twitter ]
Is dat iets nieuws? :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:31:16 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200055597
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:29 schreef VoMy het volgende:

[..]

Daarom zeg ik: weg met dat tuig.
En waarheen precies? Goelag, gaskamers?

Vrijheid van meningsuiting, maar alleen de "juiste" mening uiteraard...... -7623 voorspelbaar als de pokke weer :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:31:43 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055604
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:30 schreef -XOR- het volgende:
Met Hongarije de EU uit jagen schieten de Hongaarse lgbt'ers in ieder geval niets op.
Dan kunnen we ze asiel bieden maar dat is geen excuus om Hongarije maar zijn gang te laten gaan als onderdeel van de EU.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:33:05 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055616
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:31 schreef HeatWave het volgende:

[..]

En waarheen precies? Goelag, gaskamers?

Vrijheid van meningsuiting, maar alleen de "juiste" mening uiteraard...... -7623 voorspelbaar als de pokke weer :').
Dat heeft VoMy al eerder in dit topic gezegd. Naar Hongarije dus.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055618
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:30 schreef -XOR- het volgende:
Met Hongarije de EU uit jagen schieten de Hongaarse lgbt'ers in ieder geval niets op.
Nee, maar met niks doen ook niet. Hongarije wil echt niet uit de EU, dus de EU kan behoorlijk druk zetten. Gelden bevriezen, stemrecht ontnemen. Dat zijn echt enorme drukmiddelen.
.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:34:34 #18
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200055631
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat heeft VoMy al eerder in dit topic gezegd. Naar Hongarije dus.
Ja, of gewoon niet, want ze doen niets strafbaars hoor. Oneens met ze, helemaal top, maar wederom pleiten voor monddood maken of verbannen....

Dit gesprek hebben we al een paar keer gehad he?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:34:51 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055635
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, maar met niks doen ook niet. Hongarije wil echt niet uit de EU, dus de EU kan behoorlijk druk zetten. Gelden bevriezen, stemrecht ontnemen. Dat zijn echt enorme drukmiddelen.
De EU heeft wel een enorme fout gemaakt, in mijn opinie, door geen optie te scheppen waaronder een land uit de EU gezet kan worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055647
Misschien moeten West- en Oost-Europa besluiten om uit elkaar te gaan. Ik vermoed echter dat men zich daar vooral in het oosten tegen verzet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_200055654
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De EU heeft wel een enorme fout gemaakt, in mijn opinie, door geen optie te scheppen waaronder een land uit de EU gezet kan worden.
Inderdaad, de vraag is of drukzetten lukt, met landen als Slovenië en Polen ook in de EU. De EU lijkt tegen zijn grenzen aan te lopen in wat er kan als een land na toetreding dingen invoert die er voor hadden gezorgd dat ze nooit toegelaten zouden zijn als ze dat eerder al hadden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:37:14 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055662
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
Misschien moeten West- en Oost-Europa besluiten om uit elkaar te gaan. Ik vermoed echter dat men zich daar vooral in het oosten tegen verzet.
Eerlijk gezegd zou dat niemand goed uitkomen. Ook West- Europa heeft grote belangen bij het lidmaatschap van de Oostelijke EU.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055663
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gelijkheid van ieder mens is inderdaad een kernwaarde van de EU. Dat niet ieder land gelijk het homohuwelijk invoert kan, dat is er inderdaad nog maar kort. Maar dit gaat om wat anders, dit is niet (nog) geen stap vooruit doen, deze wet is een enorme stap achteruit doen in die gelijkheid.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:28 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gelijkheid van ieder mens is inderdaad een kernwaarde van de EU. Dat niet ieder land gelijk het homohuwelijk invoert kan, dat is er inderdaad nog maar kort. Maar dit gaat om wat anders, dit is niet (nog) geen stap vooruit doen, deze wet is een enorme stap achteruit doen in die gelijkheid.
Ik denk dat er nogal wat nodig is om aan te tonen dat in de wet de "gelijkheid van ieder mens" in de Hongaarse wetten echt onder druk staat. "Gelijkheid" is nogal een moeilijk begrip (We vinden het volledig normaal op leeftijd te discrimineren bij het stemmen bijvoorbeeld). Ik zie het ook als zorgelijk, maar ik zie in deze wet niet de kernwaardes aangevallen worden.
pi_200055677
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:37 schreef DrParsifal het volgende:

[..]


[..]

Ik denk dat er nogal wat nodig is om aan te tonen dat in de wet de "gelijkheid van ieder mens" in de Hongaarse wetten echt onder druk staat. "Gelijkheid" is nogal een moeilijk begrip (We vinden het volledig normaal op leeftijd te discrimineren bij het stemmen bijvoorbeeld). Ik zie het ook als zorgelijk, maar ik zie in deze wet niet de kernwaardes aangevallen worden.
De europese commissie denkt van wel: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ef-naar-hongarije-om

quote:
"Ik heb mijn verantwoordelijke Eurocommissarissen geïnstrueerd om een brief te schrijven naar de Hongaarse autoriteiten om onze juridische zorgen uit te drukken", zegt Von der Leyen. "Voordat de wet van kracht wordt." Omdat de wet officieel nog moet ingaan, kan de commissie nog niet overgaan tot de strafprocedure voor landen die het EU-recht schenden. Maar de brief maakt duidelijk dat dat Hongarije wel boven het hoofd hangt, zegt een woordvoerder van de commissie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:40:56 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200055698
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, maar met niks doen ook niet. Hongarije wil echt niet uit de EU, dus de EU kan behoorlijk druk zetten. Gelden bevriezen, stemrecht ontnemen. Dat zijn echt enorme drukmiddelen.
Steungelden stopzetten inderdaad, maar zeggen "rot maar op" is veel te rigoreus. Je zou ook meer ruchtbaarheid kunnen geven aan de mogelijkheid voor Hongaarse benadeelden om zich te beroepen op Europees recht. Wanneer Hongaarse rechtbanken continu worden overruled door Europa tast dat het gezag van de Hongaarse overheid echt wel aan.
We have always been at war with Eastasia.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:42:12 #26
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200055716
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd zou dat niemand goed uitkomen. Ook West- Europa heeft grote belangen bij het lidmaatschap van de Oostelijke EU.
Inderdaad, Oost Europa is een enorme groeimarkt. Het is niet voor niets dat daar zoveel geld naartoe gaat.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:42:15 #27
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055718
Als je alleen komt posten om te schelden post dan lekker niet, scheelt voor mij werk en notes zetten. Verder verwachten we dat men op dat soort posts niet reageert, reacties op dergelijke posts gaan ook de kliko in
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:42:52 #28
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200055729
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:42 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]Als je alleen komt posten om te schelden post dan lekker niet, scheelt voor mij werk en notes zetten. Verder verwachten we dat men op dat soort posts niet reageert, reacties op dergelijke posts gaan ook de kliko in[/modbreak]
Ja, maar dat deed ik echt TO-FUCKIN-TAAL niet....

I rest my case, we'll meet again.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:44:04 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055744
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:42 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, maar dat deed ik echt TO-FUCKIN-TAAL niet....

I rest my case, we'll meet again.
Mischien je wat minder aangesproken voelen? En mischien geen discussie aangaan in het topic over moderatie? Dank.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055763
Maar wat mij betreft speelt hier dus iets nog veel breder en ook belangrijkers dan de homowet in Hongarije, hoe erg die wet ook is.

Polen doet al jaren vanalles tegen de rechtsstaat, maar kan niet worden aangepakt. Als pakweg Wit-Rusland hetzelfde doet krijgen ze wel een boze EU op hun dak. En Hongarije is behalve deze wet ook al jaren bezig. Veel landen weigeren te voldoen aan hun Dublin-akkoord en het hun aangewezen deel van de asielzoekers op te nemen. En zo is er ondertussen al een heel lijstje aan dingen waar de EU machteloos is wat betreft interne aangelegenheden. Kan de EU zo wel functioneren?

En nee, ik zeg niet dat er gelijk meer macht moet naar de EU. Maar het niet nakomen van afspraken moet gevolgen hebben. En het overtreden van kernwaarden zoals de gelijkheid van alle mensen of de bescherming van de rechtsstaat moet kunnen worden aangepakt. En dat lukt dus niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:45:34 #31
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200055765
Het lijkt me alleszins redelijk om Hongarije uit de EU te kieperen. Dat schijnt nog niet te kunnen, maar regels zijn er om aangepast te worden, dus hoeveel stappen zijn we momenteel verwijderd van het mogelijk maken van een verbanning van Hongarije uit de EU? Of anders, de facto verbannen? Dat ze lid blijven van de EU zonder dat er geldstromen die kant op gaan, zonder dat ze parlementariërs leveren, etcetera?
Er zijn allemaal veto-regelingen maar die zitten vooral bij een paar dossiers, wellicht dat je binnen het dagelijks bestuur Hongarije al zo goed als buitenspel kan zetten. Dan lijkt me dat een goede eerste stap.
pi_200055804
Ik ben verbaasd dat dit nu pas gebeurd. Hongarije lapt al veel langer allerlei grondbeginselen van de rechtsstaat aan zijn laars, het inperken van deze rechten van minderheden/collectieve rechten vind ik nog vrij soft daarmee vergeleken.

Ik heb ook nooit zo goed begrepen wat landen zoals Griekenland, Polen en Hongarije bij de EU doen. Prachtige landen hoor, daar niet van, echter een totaal andere cultuur en mentaliteit dan West-Europa.
Incelfrikandel
  vrijdag 25 juni 2021 @ 12:49:08 #33
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200055821
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:45 schreef Hanca het volgende:
Als pakweg Wit-Rusland hetzelfde doet krijgen ze wel een boze EU op hun dak.
Dat valt dus ook wel mee.

De EU laat EU-landen als Polen en Hongarije redelijk ongestoord afglijden, maar op eenzelfde manier is het aan de grenzen ook niet zo heel doortastend. En de landen buiten de EU die juist wel stappen zetten worden door de anti-uitbreidingsbrigade binnen de EU telkens opgevoerd als zondebokken waardoor progressie in landen als Macedonië ook niet echt beloond wordt. In feite bemoeit de EU zich gewoon niet heel veel met binnenlands beleid van individuele landen - goed of fout - in weerwil van wat de populisten altijd beweren.
pi_200055826
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik ben verbaasd dat dit nu pas gebeurd. Hongarije lapt al veel langer allerlei grondbeginselen van de rechtsstaat aan zijn laars, het inperken van deze rechten van minderheden/collectieve rechten vind ik nog vrij soft daarmee vergeleken.
Dit was de zogenaamde druppel. Met name ook door de premier van Luxemburg aangezwengeld, die zelf samenwoont met een man en hier dus emotioneel wel bij betrokken is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:50:07 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055839
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:45 schreef VoMy het volgende:
Het lijkt me alleszins redelijk om Hongarije uit de EU te kieperen. Dat schijnt nog niet te kunnen, maar regels zijn er om aangepast te worden, dus hoeveel stappen zijn we momenteel verwijderd van het mogelijk maken van een verbanning van Hongarije uit de EU? Of anders, de facto verbannen? Dat ze lid blijven van de EU zonder dat er geldstromen die kant op gaan, zonder dat ze parlementariërs leveren, etcetera?
Er zijn allemaal veto-regelingen maar die zitten vooral bij een paar dossiers, wellicht dat je binnen het dagelijks bestuur Hongarije al zo goed als buitenspel kan zetten. Dan lijkt me dat een goede eerste stap.
Het probleem van de regels aanpassen in dit geval is dat Hongarije daar een stem in heeft en veto recht over een dergelijke regel. Ik denk niet dat Hongarije ja gaat stemmen.

Er bestaat een optie om Hongarije min of meer te schorsen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055860
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het probleem van de regels aanpassen in dit geval is dat Hongarije daar een stem in heeft en veto recht over een dergelijke regel. Ik denk niet dat Hongarije ja gaat stemmen.

Er bestaat een optie om Hongarije min of meer te schorsen.
Je kunt Hongarije stemrecht ontnemen, via de rechter. Maar hebben de andere lidstaten daar nog wat over te zeggen, dan? Want als dat bekrachtigd moet worden door alle lidstaten, gaat Polen natuurlijk Hongarije weer beschermen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 25 juni 2021 @ 12:52:59 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200055876
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:49 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat valt dus ook wel mee.

De EU laat EU-landen als Polen en Hongarije redelijk ongestoord afglijden, maar op eenzelfde manier is het aan de grenzen ook niet zo heel doortastend. En de landen buiten de EU die juist wel stappen zetten worden door de anti-uitbreidingsbrigade binnen de EU telkens opgevoerd als zondebokken waardoor progressie in landen als Macedonië ook niet echt beloond wordt. In feite bemoeit de EU zich gewoon niet heel veel met binnenlands beleid van individuele landen - goed of fout - in weerwil van wat de populisten altijd beweren.
Het probleem is dat voor beslissingen die wat waard zijn de EU 27 lidstaten in overeenstemming moet brengen en dat draagt op geopolitiek nivo niet erg bij, de lulverhalen van de populisten zijn precies dat, lulverhalen, zodra je even goed kijkt blijkt dat de EU gewoon geen donder kan doen zonder toestemming van de lidstaten.

Maar goed, dat spelletje is ondertussen ook oud, meestemmen als je in Brussel bent en zodra je thuis bent fulmineren tegen de gemene EU die je van alles opdringt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200055901
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit was de zogenaamde druppel. Met name ook door de premier van Luxemburg aangezwengeld, die zelf samenwoont met een man en hier dus emotioneel wel bij betrokken is.
Duidelijk. Alsnog ben ik enigszins verbaast over de verontwaardiging. Oost-Europa is niet zo religieus meer, maar het was al voor de aansluiting van deze landen duidelijk dat daar nog een radicaalconservatieve mentaliteitscultuur heerst die je niet zomaar even verandert.
Incelfrikandel
pi_200055942
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:49 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat valt dus ook wel mee.

De EU laat EU-landen als Polen en Hongarije redelijk ongestoord afglijden, maar op eenzelfde manier is het aan de grenzen ook niet zo heel doortastend. En de landen buiten de EU die juist wel stappen zetten worden door de anti-uitbreidingsbrigade binnen de EU telkens opgevoerd als zondebokken waardoor progressie in landen als Macedonië ook niet echt beloond wordt. In feite bemoeit de EU zich gewoon niet heel veel met binnenlands beleid van individuele landen - goed of fout - in weerwil van wat de populisten altijd beweren.
De EU had al sancties tegen Wit-Rusland (en die zijn nu verzwaard), omdat het geen functionerende democratie is. In Polen staat de democratie ook behoorlijk onder druk, de ombudsman van Polen vindt Polen geen democratie meer: https://www.volkskrant.nl(...)ratie-meer~b5595561/

Ik denk zo maar dat dergelijke rapporten over een buurland ook voor sancties zouden hebben gezorgd. Maar nu gaat het over een land binnen de EU en kan de EU vrij weinig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 25 juni 2021 @ 13:34:28 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200056495
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

De EU had al sancties tegen Wit-Rusland (en die zijn nu verzwaard), omdat het geen functionerende democratie is. In Polen staat de democratie ook behoorlijk onder druk, de ombudsman van Polen vindt Polen geen democratie meer: https://www.volkskrant.nl(...)ratie-meer~b5595561/

Ik denk zo maar dat dergelijke rapporten over een buurland ook voor sancties zouden hebben gezorgd. Maar nu gaat het over een land binnen de EU en kan de EU vrij weinig.
Sancties tegen derde landen voor het feit an sich dat zij geen democratieen zijn vind ik ook wat dubieus eigenlijk.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200057036
Zolang ze in Hongarije de rechten van de mens blijven respecteren, valt de wet dan niet simpelweg onder hun eigen soevereiniteit en moeten we ons wat minder bemoeien daarmee? Het opleggen van normen en waarden vanuit een andere cultuur kan niet anders dan averechts werken.
Extremistisch gematigd.
pi_200057095
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Duidelijk. Alsnog ben ik enigszins verbaast over de verontwaardiging. Oost-Europa is niet zo religieus meer, maar het was al voor de aansluiting van deze landen duidelijk dat daar nog een radicaalconservatieve mentaliteitscultuur heerst die je niet zomaar even verandert.
Als ze daadwerkelijk zo radicaalconservatief waren was dit toch al lang en breed ingevoerd? Orban doet dit nu omdat hij een zondebok nodig heeft om af te leiden van de Coronasituatie in het land (op Peru na zijn ze het zwaarst getroffen land ter wereld), niet omdat hij zo ontzettend veel geeft om de 'bescherming van het gezin'.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 14:22:10 #43
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200057096
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:18 schreef P8 het volgende:
Zolang ze in Hongarije de rechten van de mens blijven respecteren, valt de wet dan niet simpelweg onder hun eigen soevereiniteit en moeten we ons wat minder bemoeien daarmee? Het opleggen van normen en waarden vanuit een andere cultuur kan niet anders dan averechts werken.
Zolang ze dat doen wel. Maar dat doen ze dus niet hahaha.
pi_200057213
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zolang ze dat doen wel. Maar dat doen ze dus niet hahaha.
De wet is, voor zover ik begrijp, op meerdere manieren te interpreteren. Heb je voorbeelden van hoe deze wet nu sommige mensenrechten ontneemt?
Extremistisch gematigd.
pi_200057325
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:18 schreef P8 het volgende:
Zolang ze in Hongarije de rechten van de mens blijven respecteren, valt de wet dan niet simpelweg onder hun eigen soevereiniteit en moeten we ons wat minder bemoeien daarmee? Het opleggen van normen en waarden vanuit een andere cultuur kan niet anders dan averechts werken.
Maar het idee van de EU is het bevorderen van haar waarden: https://www.europa-nu.nl/(...)oelstellingen_van_de

Als die geschonden worden gaat dat dus tegen de doelstellingen van de EU in en heeft de EU zich daar zeker wel mee te bemoeien. Wil je je eigen waarden aanhouden? Prima, doe dat dan buiten de Unie. De EU is gewoon een waardenunie, als je je aansluit sluit je je dus aan bij de waarden die binnen de Unie gelden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200057340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
Misschien moeten West- en Oost-Europa besluiten om uit elkaar te gaan. Ik vermoed echter dat men zich daar vooral in het oosten tegen verzet.
in 't westen ook. Ladingen arbeidsmigranten die we dan ergens anders vandaan moeten gaan halen. Gaat in west europa ook voor flink wat problemen zorgen. En de Euro word veel te sterk, dus niet best voor onze export.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  vrijdag 25 juni 2021 @ 14:57:43 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200057609
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:29 schreef P8 het volgende:

[..]

De wet is, voor zover ik begrijp, op meerdere manieren te interpreteren. Heb je voorbeelden van hoe deze wet nu sommige mensenrechten ontneemt?
Ik maak wel even een opsomming van dingen die in de wet staan en op het moment dat er iets voorbij komt dat duidelijk inbreuk doet aan vrijheden zoals vrijheid van te zijn wie je bent of uit te beelden wat je wil uitbeelden, stop ik.
Ok, ik begin nu:
- Het portretteren van LHBTI-koppels wordt verboden, in advertenties/boeken/series.

Ho, KLAAR. Dat was moeilijk zeg. Wat ontzettend moeilijk. Mijn vraag aan jou zou nu dan ook zijn: Heb je gewoon helemaal niet gelezen wat er in de wet staat? Dacht je: goh, vandaag ga ik even in een topic vragen stellen waarvan ik, als kind van deze tijd, ook gewoon zelf de antwoorden in een half minuutje met google had kunnen vinden? Dat lijkt je een nuttige bijdrage, dingen niet lezen en dan wel conclusies trekken?
  vrijdag 25 juni 2021 @ 14:58:26 #48
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200057614
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:36 schreef Harlon het volgende:

[..]

in 't westen ook. Ladingen arbeidsmigranten die we dan ergens anders vandaan moeten gaan halen. Gaat in west europa ook voor flink wat problemen zorgen. En de Euro word veel te sterk, dus niet best voor onze export.
Maar bijna alle 'oosterse' EU-landen hebben geen euro, dus de euro staat hier los van.
pi_200057672
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 14:57 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik maak wel even een opsomming van dingen die in de wet staan en op het moment dat er iets voorbij komt dat duidelijk inbreuk doet aan vrijheden zoals vrijheid van te zijn wie je bent of uit te beelden wat je wil uitbeelden, stop ik.
Ok, ik begin nu:
- Het portretteren van LHBTI-koppels wordt verboden, in advertenties/boeken/series.

Ho, KLAAR. Dat was moeilijk zeg. Wat ontzettend moeilijk. Mijn vraag aan jou zou nu dan ook zijn: Heb je gewoon helemaal niet gelezen wat er in de wet staat? Dacht je: goh, vandaag ga ik even in een topic vragen stellen waarvan ik, als kind van deze tijd, ook gewoon zelf de antwoorden in een half minuutje met google had kunnen vinden? Dat lijkt je een nuttige bijdrage, dingen niet lezen en dan wel conclusies trekken?
Ik ben niet heel bekend met universele mensenrechten, maar volgens mij staat het “met je bek op tv komen” er niet in.

Ik zeg niet dat het een wenselijke ontwikkeling is voor Hongarije. Maar het valt m.i onder hun soevereiniteit.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 15:05:14 #50
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200057687
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 15:03 schreef P8 het volgende:

[..]

Ik ben niet heel bekend met universele mensenrechten, maar volgens mij staat het “met je bek op tv komen” er niet in.

Dat staat er ook niet. Je bent blijkbaar ook niet bekend met het fenomeen lezen.
Maar goed, als jij denkt dat het weren van mensen uit de publieke ruimte op basis van hun geaardheid geen inbreuk is op mensenrechten is het sowieso verloren moeite om nog op je posts te reageren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')