abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 24 juni 2021 @ 20:34:57 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200047655
quote:
Bedreigde paling voor dichte deur: helft Nederlands water onbereikbaar



Veertig procent van de Nederlandse wateren is niet bereikbaar voor de paling, blijkt uit een onderzoeksrapport van RAVON. Dat is een belangrijke oorzaak voor de marginale palingpopulatie in ons land, zegt de kennisorganisatie voor reptielen, amfibieën en vissen.

Paling, ook wel bekend als aal, is een trekvis die zich na geboorte in de Sargassozee bij Mexico verspreidt naar zoet water om op te groeien. De vis komt ook terecht in Nederlandse kustwateren, rivieren, sloten en beken, maar met zo'n 60.000 stuwen, gemalen en sluizen heeft Nederland de meeste hindernissen van Europa voor de vis.

Op sommige plaatsen zijn er vispassages die de palingen moeten helpen om zoet water te bereiken:
VIDEO BIJ BRON

Bedreigde diersoort
De paling is in Nederland al jaren een bedreigde diersoort. Volgens het onderzoeksrapport is er in ons land te weinig aandacht voor de paling en zijn leefgebied. "Het is cruciaal om dit op te lossen, want wij zijn een belangrijk land voor de aal", zegt Mark Groen, die twee jaar lang werkte aan het onderzoek bij RAVON. "Er moeten meer vispassages komen en ze moeten bovendien ook goed werken. Dit is vaak niet aan de orde."

Het Aalbeheerplan, dat in werking is sinds 2009, richt zich op de aanpak van de lage palingstand. De bedoeling is om de visserij op paling te verminderen. Ook worden babypalingen (glasaaltjes) uitgezet in de natuur.

Volgens het onderzoek is het beleid nu niet effectief genoeg. Zo werken de passages die zijn aangelegd om de vissen door te laten onvoldoende. Driekwart van de passages laat geen paling door. "De afgelopen jaren is de intrek van jonge aal nog steeds historisch laag", staat in het rapport. "Van de honderd palingen die achtereenvolgens vier vispassages proberen te passeren, komt er slechts een aan op de eindbestemming."

https://nos.nl/artikel/23(...)s-water-onbereikbaar
Artikel eind vorig jaar:
quote:

Paling met uitsterven bedreigd: hij heeft de pech niet zo knuffelbaar te zijn als een panda


Er gebeurt veel om al die hindernissen weg te nemen. Toch blijft het aantal palingen gestaag slinken. ,,Het grootste probleem is dat het aantal palingen de afgelopen 50 jaar met 95 procent is afgenomen’’, aldus Jeroen van Riet van Ravon. ,,Er zijn bijna geen palingen meer. Ook al zijn er veel projecten, het is nog niet genoeg. We willen dat de politiek meer maatregelen neemt. De plannen zijn er wel, maar ze zijn nauwelijks geïmplementeerd. Het woord ‘uitsterven’ gebruiken we niet, maar ze zijn zo bedreigd dat de IUCN de paling heeft bestempeld als ‘ernstig bedreigd’.”
--------------------------------

Hier moeten we iets aan doen voor het te laat is. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om iets te bedenken zodat de paling dammen, sluizen en gemalen kan passeren?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200047689
Waarom moeten we hier iets aan doen?
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 24 juni 2021 @ 20:38:09 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200047719
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:37 schreef Phoenyx-God het volgende:
Waarom moeten we hier iets aan doen?
Omdat dit dier anders uitsterft
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:44:22 #4
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200047838
Tja, Rutte en Co willen meer steen, daar dien je land voor te hebben. Land dat gewonnen moet worden in een meer/zee/plas.
pi_200047852
Die van mij snakt ook naar een nieuwe passage.
pi_200047875
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:44 schreef Ciclon het volgende:
Tja, Rutte en Co willen meer steen, daar dien je land voor te hebben. Land dat gewonnen moet worden in een meer/zee/plas.
Er zit hier een paling en co grap in.
-nee-
  donderdag 24 juni 2021 @ 20:46:53 #7
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200047889
quote:
14s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:45 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Er zit hier een paling en co grap in.
Er zit een paling het kanon van arsenal en 1 in je hol
pi_200047919
Volgens palingvissers valt het allemaal wel mee

https://www.deondernemer.(...)d-broodje-aap~509311
pi_200048158
Alhoewel het de laatste jaren wel steeds beter gaat met de paling door vnl het aan banden leggen van de glasaalvangst in de zuidelijke landen kan het vwb de intrek idd nog een stuk beter. Ik ben redelijk nauw betrokken bij de monitoring van de glasaal bij Roptazijl (Glasaaltelling) waar een zg. vishevel bij dat gemaal zit om de intrek van de glasaal mogelijk te maken.

Ook de illegale vangst van de glasaal is nog steeds een groot probleem:


Slecht nieuws voor het aalherstel: jonge palingen worden massaal naar China gesmokkeld

quote:
Glasaal blijkt smokkelwaar

Tijdens de themabijeenkomst Aalbeheer in Ede georganiseerd door de Good Fish Foundation op donderdag 7 februari, bleek dat met name in Azië glasaal als smokkelwaar dient. Detecteert een veiligheidsscan op vliegvelden en in havens met name op metaal en drugs, een waterdichte zak met honderdduizenden glasalen kan ongemerkt worden vervoerd. De glasaal is moeilijk te identificeren. Het was een van de opzienbarende constateringen van Florian Stein van de Sustainable Eel Group (SEG) op de bijeenkomst in de voormalige Johan Friso Kazerne. Op de luchthavens van Frankfurt en Stuttgart werden in 2018 vier koffers vol glasaal onderschept die naar Azië zouden gaan. Er werden drie Chinezen gearresteerd. De waarde van een kilo glasaal is in Europa zo'n 6.000 euro, in Azië 30.000 euro.

Overlevingskans

Willem Dekker van de SEG schetste in zijn bijdrage een beeld van de palingvisserij van 1800 tot nu. Conclusie: het is hard achteruit gegaan. Er is minder visgebied, de visserij neemt af en het gezamenlijke EU-beleid heeft invloed op de visserij. Belangrijk is dat de overlevingskans van paling moet toenemen. Tessa van der Hammen van Wageningen Marine Research belichtte enkele punten uit het Aalbeheerplan. Ze noemde de algehele sluiting van drie maanden (september-december) van de palingvisserij, de oplossingen rond sluizen, gemalen en waterkrachtcentrales, het uitzetten van glas- en pootaal en het terugzetten van aal door de sportvisserij. Deze laatste groep was aanwezig op de bijeenkomst, voor het eerst in de historie.

Aalbeheer is een belangrijk onderwerp voor een goede palingstand. Tim Vriese van milieuadviesbureau ATKB ging daarom in op de aalmigratie. Zoals bekend leggen palingen duizenden kilometers af van Europa naar de Sargassozee om zich voort te planten. Onderzoek wees uit dat de paling 3 tot 47 kilometer per dag kan afleggen, waarbij ze overdag dieper in zee zwemmen dan 's nachts.

Migratievoorzieningen

Ander onderzoek, rond migratie van palingen in zoet water, gaf informatie over belemmeringen waarmee de aal te maken krijgt. De vele gemalen en waterkrachtcentrales vormen een obstakel, waarbij beschadiging aan de vis optreedt en deze zelfs gedood kan worden. Er wordt inmiddels volop gewerkt aan oplossingen en visvriendelijke migratievoorzieningen. Zoals vangst in puntnetjes, het aanleggen van vistrappen en het regelmatig openen van sluizen, door ze een korte tijd op een kier te zetten.

Het komt vooral aan op (internationale) samenwerking. Verder gaat het programma Paling over de Dijk ook in 2019 door. Om de discussie en het gesprek over een juist palingbeheer gaande te houden, volgen later dit jaar nog twee bijeenkomsten.
Vis Magazine

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 24-06-2021 21:08:05 ]
pi_200048438
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Omdat dit dier anders uitsterft
Welnee. De wereld is iets groter dan Nederland.
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:20:25 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:29:47 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200048652
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 21:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou ja, het paaigebied is behoorlijk centraal gelegen... En paling kweken kunnen ze nog steeds niet.
Wat is dit dan
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200048656
Bedreigd. :wtf:

Met vriendelijke groet, uw taalnazi van dienst. :W
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:36:28 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:13:25 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_200049441
Ook dat nog
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:19:06 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200049531
We moeten dus die vispassages beter onderhouden, dan gaat het al veel beter. Zo nu en dan een dooie zwerver in het water mikken, en het palingfeest kan niet meer stuk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 25 juni 2021 @ 08:14:45 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200052228
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:48 schreef Pleun2011 het volgende:
Volgens palingvissers valt het allemaal wel mee

https://www.deondernemer.(...)d-broodje-aap~509311
Goede bron wel. Iets met WCeend?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 25 juni 2021 @ 08:16:02 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200052234
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 21:02 schreef AchJa het volgende:
Alhoewel het de laatste jaren wel steeds beter gaat met de paling door vnl het aan banden leggen van de glasaalvangst in de zuidelijke landen kan het vwb de intrek idd nog een stuk beter. Ik ben redelijk nauw betrokken bij de monitoring van de glasaal bij Roptazijl (Glasaaltelling) waar een zg. vishevel bij dat gemaal zit om de intrek van de glasaal mogelijk te maken.

Ook de illegale vangst van de glasaal is nog steeds een groot probleem:

Slecht nieuws voor het aalherstel: jonge palingen worden massaal naar China gesmokkeld
[..]

Vis Magazine
Tja, als ze glasaal al wegvangen dan krijgen we het nooit op orde 8)7
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 25 juni 2021 @ 09:45:40 #19
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_200053231
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 08:16 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Tja, als ze glasaal al wegvangen dan krijgen we het nooit op orde 8)7
Ja de mensen die dat doen geven niet zoveel om het wel of niet uitsterven, het is namelijk illegaal.
Paling lijkt me sowieso een verloren zaak. Hadden we 40 jaar geleden iets aan moeten doen.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 09:53:20 #20
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_200053354


[ Bericht 100% gewijzigd door Hahug13 op 25-06-2021 09:53:29 ]
  vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:27 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200054457
quote:
in de Sargassozee bij Mexico
Hier gaat iets fout.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200055068
quote:
14s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:45 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Er zit hier een paling en co grap in.
Paling & Ko _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_200055358
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 20:44 schreef myShizzle het volgende:
Die van mij snakt ook naar een nieuwe passage.
Niet liegen he?
  vrijdag 25 juni 2021 @ 13:21:32 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 25 juni 2021 @ 18:08:48 #25
414785 sirdanilot
pi_200060116
De paling is een delicatesse en het zou jammer zijn als de nieuwe generatie nooit meer zal weten hoe een broodje paling smaakt. Bovendien heeft de paling een belangrijke functie in het ecosysteem. dus ja we moeten hier echt wel wat aan doen.

Gooi er maar 10 miljoen tegenaan voor vispassages bij gemalen en sluizen. Zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

Wat betreft illegale vangst van glasaal, tsja, kunnen we onze lieverdjes in Murrica niet even vragen om daar even op te letten , die sargassozee ligt namelijk dicht bij Amerika.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')