abonnement Unibet Coolblue
pi_200043873
Vattenfall verkoopt helft windpark voor Hollandse kust aan BASF.


quote:
Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall verkoopt 49,5 procent van het windpark Hollandse Kust Zuid aan het Duitse chemieconcern BASF voor 1,6 miljard euro. Komende maand start de bouw van het windpark voor de Zuid-Hollandse kust. Het gaat om 140 windturbines die gezamenlijk 1,5 gigawatt stroom opwekken, wat gelijk staat aan het verbruik van anderhalf miljoen huishoudens.

Het windpark komt 18 kilometer uit de kust tussen Den Haag en Zandvoort en wordt - even - het grootste windpark ter wereld. De windmolens worden grotendeels zonder subsidie gebouwd; de Nederlandse overheid zorgt voor de vergunning, het bodemonderzoek en de aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.

Hollandse Kust Zuid is het tweede grote windpark voor de Nederlandse kust. Het eerste werd afgelopen jaar opgeleverd door het Deense Řrsted en een combinatie van Shell, Eneco en Van Oord.

Nieuwe investeringen
Shell en Eneco starten binnenkort ook de bouw van het windpark Hollandse Kust Noord. In 2030 moet er voor 11 gigawatt aan wind op zee in het Nederlandse deel van de Noordzee zijn gebouwd en er wordt al gesproken over nog eens 10 gigawatt extra om aan alle klimaatdoelen te kunnen voldoen.

Het is niet ongebruikelijk dat energiebedrijven een deel van hun windparken verkopen aan derden en lange termijn contracten afsluiten voor de afname van elektriciteit. De bouwers creëren hiermee kapitaal voor nieuwe investeringen en lange termijn zekerheid voor de opbrengst van de elektriciteit.

Zo verkocht Řrsted recentelijk de helft van het windpark Borssele 1&2 aan het investeringsfonds van de Noorse Bank. Shell, Eneco en Van Oord verkochten de helft van Borssele 3&4 aan de internationale vermogensbelegger Partners Group.

De helft van de energie van het nog te bouwen windpark Hollandse Kust Noord is door Shell en Eneco verkocht aan de Amerikaanse multinational Amazon.

Stroom voor datacentrum
De verkoop van groene stroom uit Nederland aan het buitenland leidt ook tot onrust, weet Vattenfall, dat recentelijk het grootste windpark op land in Nederland opleverde. Bewoners van de Wieringermeer, in de kop van Noord-Holland, reageerden boos dat de overlast van de windmolens voor hen is, maar het grootste deel van de opgewekte elektriciteit naar het datacentrum van het Amerikaanse Microsoft gaat.

Vattenfall kocht in 2009 het Nederlandse Nuon dat twee jaar geleden de naam van de Zweedse eigenaar kreeg.

Bestuursvoorzitter Anna Borg van Vattenfall liet vandaag in een digitale persconferentie aan de NOS weten dat het bedrijf zich bewust is van de onrust, maar ze benadrukte dat een groot deel van de stroom van het windpark op zee nog steeds naar de Nederlandse consument zal gaan. "De overgang naar duurzame energie is een Europees project", verdedigde Borg het besluit tot de verkoop aan BASF.

De Duitse chemiereus gaat de elektriciteit gebruiken voor de productie in de op één na grootste fabriek van het concern in Antwerpen. Eerder al sloot BASF een contract met het Duitse RWE voor de aanleg van een windpark van 2 gigawatt ten behoeve van de productie op hun grootse locatie in het Duitse Ludwigshafen.
_O- _O-
We bouwen windmolens op Nederlands grondgebied voor groene-windstroom dat naar grote bedrijven gaat die niet op Nederlands grondgebied staan...
_O- _O-
Straks staat de hele Nederlandse Noordzee vol met windmolens die stroom leveren maar niet aan Nederland...
_O- _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 24-06-2021 16:04:51 ]
  Spellchecker donderdag 24 juni 2021 @ 16:01:39 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 24 juni 2021 @ 16:04:03 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200043945
quote:
De helft van de energie van het nog te bouwen windpark Hollandse Kust Noord is door Shell en Eneco verkocht aan de Amerikaanse multinational Amazon.
WTF!?!?!

Ben echt helemaal klaar met al die energie patjepeeërs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_200044013
Ik ben van menig dat op Nederlands grondgebied opgewekte stroom in eerste instantie naar Nederland moet.
Het overschot verkopen aan het buitenland...

Ik weet niet helemaal hoe het nu gaat maar volgens mij koopt Nederland ook 'stroom' bij als het een tekort heeft...
Misschien kan iemand daar wat meer over zeggen... Ik weet ook dat we in een soort grensoverschrijdende (Europees) netwerk hangen...
pi_200044846
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 16:08 schreef Bocaj het volgende:
Ik ben van menig dat op Nederlands grondgebied opgewekte stroom in eerste instantie naar Nederland moet.
Het overschot verkopen aan het buitenland...

Ik weet niet helemaal hoe het nu gaat maar volgens mij koopt Nederland ook 'stroom' bij als het een tekort heeft...
Misschien kan iemand daar wat meer over zeggen... Ik weet ook dat we in een soort grensoverschrijdende (Europees) netwerk hangen...
Die stroom gaat naar Nederland.
Alleen boekhoudkundig neemt Amazon het af om zo "CO2 neutraal" te worden.

Als ik groene stroom afneem bij m'n energieleverancier dan wordt er ook niet speciaal een stroomkabel vanaf een windmolen naar m'n woning gelegd ;)

Je kan als bedrijf ook stroom van zonnepanelen in de Sahara of een waterkrachtcentrale in Zwitserland of Noorwegen afnemen met hetzelfde effect: de energie (en met name de CO uitstoot) wordt ergens op de wereld gecompenseerd.
Bomen planten is ook een methode.

Je kan het ook omdraaien: op welke andere manier zou Amazon haar energieverbruik en uitstoot kunnen compenseren? "Stoppen" is niet echt een optie, de vraag naar het product is er en dan neemt een ander bedrijf dat over.
pi_200044934
Raar dat dit mag van de politiek. Die deals zouden verboden moeten worden. Het doet denken aan neo kolonisme in Afrika, waar landen gestript worden van grondstoffen en de lokale bevolking niks krijgt.

Wat zijn we eigenlijk nog voor land als buitenlandse partijen hier de boel leegtrekken. Riekt toch naar een corrupte overheid die de deur openzet voor malafide bedrijven.
Er is een vergunning afgegeven met voorwaarden voor dit soort energie parken dus ergens is er iets niet goed gegaan. Hier zou ik de media graag over horen ipv elk jaar over zwarte piet.
pi_200044939
Ongelofelijk. Belachelijk dat bedrijven sowieso zoiets kunnen claimen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:08:43 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_200044972
Nederland in de uitverkoop :W
pi_200045059
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 15:59 schreef Bocaj het volgende:
Vattenfall verkoopt helft windpark voor Hollandse kust aan BASF.

[ afbeelding ]
[..]

_O- _O-
We bouwen windmolens op Nederlands grondgebied voor groene-windstroom dat naar grote bedrijven gaat die niet op Nederlands grondgebied staan...
_O- _O-
Straks staat de hele Nederlandse Noordzee vol met windmolens die stroom leveren maar niet aan Nederland...
_O- _O-
Het is een win-wingewest
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:19:31 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_200045123
En Vattenval blijkt dus ook gewoon een milieucowboy te zijn. Niks klimaat, niks milieu met die zijige verkoopspotjes. Het gaat gewoon puur om de winst en de handel. En wij zitten hier met de situatie dat ons uitzicht en ons landschap is verkut. Met dank aan het nederlandse kliekje (oplichters) dat de vergunningen heeft verzorgd en die hun zakken ff lekker hebben laten vullen.
pi_200045204
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan het ook omdraaien: op welke andere manier zou Amazon haar energieverbruik en uitstoot kunnen compenseren? "Stoppen" is niet echt een optie, de vraag naar het product is er en dan neemt een ander bedrijf dat over.
Waar heb ik dat meer gehoord... :! Het was iets met een rechtszaak & een oliebedrijf meen ik... :')
pi_200045272
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:25 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Waar heb ik dat meer gehoord... :! Het was iets met een rechtszaak & een oliebedrijf meen ik... :')
Dat geldt net zo hard voor Shell.

Je kan Shell wel letterlijk verbieden om over 1 jaar nog olieproducten te verkopen, het is niet beter voor het milieu. Andere partijen nemen die handel dan gewoon over.

Dat geldt ook voor de cloud diensten van Amazon want Microsoft, Google en andere partijen nemen dat marktaandeel zo over.

Je kan beter toewerken naar een situatie waar je:
- energieverbruik probeert te beperken
- warmte probeert te hergebruiken
- de energie zo schoon mogelijk opwekt en anders CO2 compenseert

Het "voordeel" van CO2 uitstoot is dat het niet uitmaakt waar je het compenseert.
Als je in Nederland 1 ton CO2 uitstoot en je slaat in China 1 ton op in bos, dan heb je netto 1 ton CO2 minder in circulatie.
  donderdag 24 juni 2021 @ 17:54:36 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200045533
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:19 schreef Tengano het volgende:
En Vattenval blijkt dus ook gewoon een milieucowboy te zijn. Niks klimaat, niks milieu met die zijige verkoopspotjes. Het gaat gewoon puur om de winst en de handel. En wij zitten hier met de situatie dat ons uitzicht en ons landschap is verkut. Met dank aan het nederlandse kliekje (oplichters) dat de vergunningen heeft verzorgd en die hun zakken ff lekker hebben laten vullen.
Ik denk dat na onteigening - en dat dus álle energiebedrijven weer van de publieke sector zijn - milieu-aanpassingen veel sneller en grondiger doorgevoerd kunnen worden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_200045666
#nieuwleiderschap
  Moderator donderdag 24 juni 2021 @ 18:15:24 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200045743
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:19 schreef Tengano het volgende:
En Vattenval blijkt dus ook gewoon een milieucowboy te zijn. Niks klimaat, niks milieu met die zijige verkoopspotjes. Het gaat gewoon puur om de winst en de handel. En wij zitten hier met de situatie dat ons uitzicht en ons landschap is verkut. Met dank aan het nederlandse kliekje (oplichters) dat de vergunningen heeft verzorgd en die hun zakken ff lekker hebben laten vullen.
Natuurlijk gaat het daarom. Dat is altijd geweest en zal nooit veranderen. Money makes the world go 'round. Hoef je niet leuk te vinden, maar daar verandert de realiteit niet van. Dus dan kun je maar beter zorgen dat je geld hebt, want dat maakt het leven een stuk makkelijker. Of dat nou op individueel, bedrijfs- of landniveau is.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 juni 2021 @ 21:55:11 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_200049072
Prachtig toch, je koopt als vervuilende fabriek gewoon een stukje windpark en je bent in één klap "energieneutraal".

Dan laten we de burgers gewoon wel wat extra bloeden om de Nederlandse klimaatdoelen voor 2030 te halen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:00:33 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200049175
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 17:19 schreef Tengano het volgende:
En Vattenval blijkt dus ook gewoon een milieucowboy te zijn. Niks klimaat, niks milieu met die zijige verkoopspotjes. Het gaat gewoon puur om de winst en de handel. En wij zitten hier met de situatie dat ons uitzicht en ons landschap is verkut. Met dank aan het nederlandse kliekje (oplichters) dat de vergunningen heeft verzorgd en die hun zakken ff lekker hebben laten vullen.
Ik vind groene stroom in het algemeen best belangrijk maar heb idd nooit 1 seconde gedacht dat Nuon of Vattenval of wat dan ook daadwerkelijk het iets boeit. Het is marketingpraat idd.

Vattenval is trouwens meer dan 110 jaar oud, had geen idee (zie het net op wikipedia)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200049543
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die stroom gaat naar Nederland.
Alleen boekhoudkundig neemt Amazon het af om zo "CO2 neutraal" te worden.

Als ik groene stroom afneem bij m'n energieleverancier dan wordt er ook niet speciaal een stroomkabel vanaf een windmolen naar m'n woning gelegd ;)

Je kan als bedrijf ook stroom van zonnepanelen in de Sahara of een waterkrachtcentrale in Zwitserland of Noorwegen afnemen met hetzelfde effect: de energie (en met name de CO uitstoot) wordt ergens op de wereld gecompenseerd.
Bomen planten is ook een methode.

Je kan het ook omdraaien: op welke andere manier zou Amazon haar energieverbruik en uitstoot kunnen compenseren? "Stoppen" is niet echt een optie, de vraag naar het product is er en dan neemt een ander bedrijf dat over.
Het is natuurlijk wel de vraag of betreffende organisaties hun eventuele winst ook in Nederland investeren.
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:51:26 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200050148
Het is krom dat die tokos met ons belastinggeld gaan lopen. Maar uiteindelijk maakt het natuurlijk voor het milieu geen reet uit of het aan Amazon of aan ons verkocht wordt. Tis niet dat nu ineens de de smeriger lucht uit een kolencentrale om Amazon heen gaat en linearecta bij ons terecht komt. Dus in mijn ogen moet je het zonnepanelen en windmolen gedoe van een breder perspectief bekijken. Dus wat scheelt het op wereldniveau voor het milieu. En dan wel echt en niet zoals bij die biomassa-bullshit.

Rest natuurlijk wel dat het debiel is dat buitenlandse bedrijven met miljoenen euro's aan subsidie weg lopen om meuk te bouwen waarvan de opbrengsten verkocht worden ipv. Dat wij Nederlanders met korting ofzo die energie af kunnen nemen omdat we er immers al een flinke bijdrage aan geleverd hebben.

Zou liever zien dat dergelijke subsidies beschikbaar gemaakt worden voor burgers ipv. bedrijven.
  donderdag 24 juni 2021 @ 22:54:11 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_200050191
Weer voor een vinkje op een lijstje bij Quality en een leuke spreuk in wat marketing materiaal.

Doe je het toch voor als overheid?

-O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')