Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.quote:Op donderdag 28 april 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
EV's idem, de komende 3 jaar zal daar nog wat subsidie heen gaan maar het kantelpunt qua aanschafprijs is bijna bereikt en mensen die niet dagelijks meer dan 400km rijden (is 400 x 365 = 146.000km per jaar) zullen daar prima mee uit de voeten kunnen. Dus ook daar ga je een toename zien.
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.quote:Op donderdag 28 april 2022 17:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.quote:Op donderdag 28 april 2022 17:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.
Het zal aanpoten worden.quote:Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal aanpoten worden.
Maar met 350.000 nieuwe auto's per jaar en pas vanaf ~2030 een 100% EV verkoop, hebben we nog
25 tot 30 jaar om het stroomnetwerk te perfectioneren.
Alle hens aan dek.
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.
Tekort aan koper, kunststof, papier, arbeiders, graafmachines, kennis, ruimte, advocaten ivm de bezwaarmakers, etc.
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.
Tesla zet z'n Superchargers meestal neer op plekken waar ze prima kunnen inhaken op een bovengemiddelde infrastructuur.
Op plekken waar dit niet zo is, kunnen ze Megapacks plaatsen die 24/7 op laag tempo bijgeladen worden en op het moment dat er een auto bij een laadpaal aanprikt, dan kan die "full power" uit zo'n Megapack geladen worden. Zo kunnen ze ook vrachtwagens met 2500kW (!) laden zonder het lichtnet te belasten.
Je zal misschien sommige steden / wijken geen capaciteit hebben voor laadpalen maar als je je auto kan laden met 400kW dan zit een accu ook in 12 minuten weer op 90% vol.
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut
Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.
Dat is wachten op problemen
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.quote:Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.
Dan kunnen die accu's langzaam opladen. Defecte accu's worden zo uit de roulatie gehaald.
gelukkig bestaan er daarom normen.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.
Kijk hoe een accupack er bij 20 verschillende EV's uitziet en je hebt 20 verschillende ontwerpen.
En om gewicht te besparen, zie je ook juist meer de opkomst van het "structural battery pack", waarbij de accu onderdeel uitmaakt van de structuur en de stoelen letterlijk direct op de accu gemonteerd worden.
Daarnaast staan de ontwikkelingen van accu's ook niet stil, de energiedichtheid neemt ieder jaar enkele procenten toe, samenstellingen veranderen, sommige merken passen LFP accu's toe, sommigen gaan over 5 of 10 jaar naar "solid state". Je zal er nooit een standaard in krijgen en ik denk ook niet dat dat gewenst is.
Er is wel een merk (NIO) dat volop bezig is met verwisselbare accu's maar ik zie dat verder niet gebeuren in de toekomst.
En als er 20 auto's voor een accu in de rij staan, heb je een wachttijd van minimaal 40 minuten.
Laden kan je overal en op ieder moment (juist als je de auto niet nodig hebt), accu verwisselen zal vaak zijn als je uit je werk komt en dan komt iedereen net uit z'n werk.
Accu vervangen bij vrachtwagen of bussen lijkt me eerder te realiseren dan bij personenauto's. Aan de andere kant is het bij die categorieën het laden juist ook weer beter in te plannen. Bijvoorbeeld tijdens laden en lossen kan je ook voorzieningen aken bij elk losplatvorm of bushalte.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet.... een stekker blijft ook 2 polig en past in elke WCD in NL.
Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
quote:Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet....
Je gaat er geen standaard in krijgen, geen enkele auto heeft dezelfde breedte of wielbasis. En juist vanwege de (nog) lage energiedichtheid heb je iedere vierkante centimeter nodig in de bodem van auto's, dus ga je dat niet met universele accu's redden.quote:Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.
Hoogspanningskabels hebben al tientallen jaren levertijden van meerdere jaren en ze lopen langzaam op. Sommige kunnen pas over 10 jaar geleverd worden omdat fabrieken tot het nokkie vol zitten.
En dan de aannemers die ze moeten leggen... tegelijk met de kabel moet NL ook h2-leverancier worden, co2 wordt afgevangen en naar havens gebracht, etc... allemaal met pijpleidingen en de aannemers die kabels leggen, leggen ook pijpleidingen.
Vroeger waren er levertijden van een jaar op veel onderdelen, tegenwoordig is dan 2-3 jaar als je geluk hebt.
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.
kan je nagaan hoeveel werk het is, als ze in al die jaren nog altijd niet gelukt is om voldoende capaciteit voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 28 april 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?quote:Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?
In de praktijk rijdt slechts een heel klein percentage van de automobilisten veel lange ritten.quote:Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Gewoon met de stekker in het stopcontact.quote:Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Waarschijnlijk gebruikt om een of andere neoliberale hobby te financieren.quote:Op vrijdag 29 april 2022 07:35 schreef Fer het volgende:
Een goed vraagstuk in deze is: Wat is er gebeurd met de 0,11¤ ODE die iedereen per kWh heeft betaald?
Dat was een mooi potje geweest om de capaciteit uit te bereiding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |