abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 april 2022 @ 17:47:23 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204566830
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

EV's idem, de komende 3 jaar zal daar nog wat subsidie heen gaan maar het kantelpunt qua aanschafprijs is bijna bereikt en mensen die niet dagelijks meer dan 400km rijden (is 400 x 365 = 146.000km per jaar) zullen daar prima mee uit de voeten kunnen. Dus ook daar ga je een toename zien.

Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 28 april 2022 @ 17:51:51 #177
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204566869
Grappig, iedereen die zich de afgelopen jaren een beetje in de materie had verdiept kon dit weten, maar iedere discussie hierover werd door de believers platgeslagen met "slimme meters", "de cijfers zeggen wat anders" en meer van dat soort gemeenplaatsen.
  donderdag 28 april 2022 @ 17:52:45 #178
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204566877
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Goed punt, Ik denk dat de tijd rijp is om auto's op batterijen zwaarder te gaan belasten. Laten we beginnen met MRB tegen het actuele gewicht. En uiteraard hogere bijtellingspercentages.
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.
pi_204566901
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het lijkt me verstandiger gewoon meer capaciteit in het netwerk aan te leggen.
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567030
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Het zal aanpoten worden.

Maar met 350.000 nieuwe auto's per jaar en pas vanaf ~2030 een 100% EV verkoop, hebben we nog
25 tot 30 jaar om het stroomnetwerk te perfectioneren.

Alle hens aan dek.
pi_204567045
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal aanpoten worden.

Maar met 350.000 nieuwe auto's per jaar en pas vanaf ~2030 een 100% EV verkoop, hebben we nog
25 tot 30 jaar om het stroomnetwerk te perfectioneren.

Alle hens aan dek.
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.

Tekort aan koper, kunststof, papier, arbeiders, graafmachines, kennis, ruimte, advocaten ivm de bezwaarmakers, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567066
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zeg ik, er is een tekort aan alles, dat lukt nooit in die tijd.

Tekort aan koper, kunststof, papier, arbeiders, graafmachines, kennis, ruimte, advocaten ivm de bezwaarmakers, etc.
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.

Tesla zet z'n Superchargers meestal neer op plekken waar ze prima kunnen inhaken op een bovengemiddelde infrastructuur.

Op plekken waar dit niet zo is, kunnen ze Megapacks plaatsen die 24/7 op laag tempo bijgeladen worden en op het moment dat er een auto bij een laadpaal aanprikt, dan kan die "full power" uit zo'n Megapack geladen worden. Zo kunnen ze ook vrachtwagens met 2500kW (!) laden zonder het lichtnet te belasten.

Je zal misschien sommige steden / wijken geen capaciteit hebben voor laadpalen maar als je je auto onderweg kan laden met 400kW dan zit een accu ook in 12 minuten weer op 90% vol.
pi_204567102
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overigens is er nog 1 interessant "vangnet" waar ik een paar maanden terug tegenaan liep.

Tesla zet z'n Superchargers meestal neer op plekken waar ze prima kunnen inhaken op een bovengemiddelde infrastructuur.

Op plekken waar dit niet zo is, kunnen ze Megapacks plaatsen die 24/7 op laag tempo bijgeladen worden en op het moment dat er een auto bij een laadpaal aanprikt, dan kan die "full power" uit zo'n Megapack geladen worden. Zo kunnen ze ook vrachtwagens met 2500kW (!) laden zonder het lichtnet te belasten.

Je zal misschien sommige steden / wijken geen capaciteit hebben voor laadpalen maar als je je auto kan laden met 400kW dan zit een accu ook in 12 minuten weer op 90% vol.
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.
Dan kunnen die accu's langzaam opladen. Defecte accu's worden zo uit de roulatie gehaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567103
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:33 schreef Dries4Ever het volgende:
Het is ook gewoon kut :')

Overdag massa aan stroom dat het net opvloeit vanwege de zonnepanelen, savonds iedereen zijn elektrische auto de lader om die shit weer terug te halen.

Dat is wachten op problemen :')
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?
  donderdag 28 april 2022 @ 18:19:13 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567118
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat duurt te lang vanwege te kort aan alles.
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.
pi_204567122
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat soort gezeur zorgt er al jaren voor dat men er niet mee begint.
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.
Hoogspanningskabels hebben al tientallen jaren levertijden van meerdere jaren en ze lopen langzaam op. Sommige kunnen pas over 10 jaar geleverd worden omdat fabrieken tot het nokkie vol zitten.
En dan de aannemers die ze moeten leggen... tegelijk met de kabel moet NL ook h2-leverancier worden, co2 wordt afgevangen en naar havens gebracht, etc... allemaal met pijpleidingen en de aannemers die kabels leggen, leggen ook pijpleidingen.

Vroeger waren er levertijden van een jaar op veel onderdelen, tegenwoordig is dan 2-3 jaar als je geluk hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zie eerder vervangbare accu's. Op laadstations worden deze opgeladen en je rijdt met een auto erheen, staat even stil en een robotarm haalt van beneden je accus eruit en plaats een volle terug.
Dan kunnen die accu's langzaam opladen. Defecte accu's worden zo uit de roulatie gehaald.
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.

Kijk hoe een accupack er bij 20 verschillende EV's uitziet en je hebt 20 verschillende ontwerpen.
En om gewicht te besparen, zie je ook juist meer de opkomst van het "structural battery pack", waarbij de accu onderdeel uitmaakt van de structuur en de stoelen letterlijk direct op de accu gemonteerd worden.

Je ziet op de foto voor en achter het pack ook de "gigacasting", ze gieten dit uit 1 stuk en dat scheelt zo'n 670 robots en 150 losse onderdelen (plaatwerk / beugeltjes) in het hele proces.



Daarnaast staan de ontwikkelingen van accu's ook niet stil, de energiedichtheid neemt ieder jaar enkele procenten toe, samenstellingen veranderen, sommige merken passen LFP accu's toe, sommigen gaan over 5 of 10 jaar naar "solid state". Je zal er nooit een standaard in krijgen en ik denk ook niet dat dat gewenst is.

Er is wel een merk (NIO) dat volop bezig is met verwisselbare accu's maar ik zie dat verder niet gebeuren in de toekomst.

En als er 20 auto's voor een accu in de rij staan, heb je een wachttijd van minimaal 40 minuten.

Laden kan je overal en op ieder moment (juist als je de auto niet nodig hebt), accu verwisselen zal vaak zijn als je uit je werk komt en dan komt iedereen net uit z'n werk.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-04-2022 18:36:57 ]
pi_204567175
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vervangbare accu's werken alleen als je de ontwikkeling van accu's en auto's onderling stilzet en afstemt.

Kijk hoe een accupack er bij 20 verschillende EV's uitziet en je hebt 20 verschillende ontwerpen.
En om gewicht te besparen, zie je ook juist meer de opkomst van het "structural battery pack", waarbij de accu onderdeel uitmaakt van de structuur en de stoelen letterlijk direct op de accu gemonteerd worden.

Daarnaast staan de ontwikkelingen van accu's ook niet stil, de energiedichtheid neemt ieder jaar enkele procenten toe, samenstellingen veranderen, sommige merken passen LFP accu's toe, sommigen gaan over 5 of 10 jaar naar "solid state". Je zal er nooit een standaard in krijgen en ik denk ook niet dat dat gewenst is.

Er is wel een merk (NIO) dat volop bezig is met verwisselbare accu's maar ik zie dat verder niet gebeuren in de toekomst.

En als er 20 auto's voor een accu in de rij staan, heb je een wachttijd van minimaal 40 minuten.

Laden kan je overal en op ieder moment (juist als je de auto niet nodig hebt), accu verwisselen zal vaak zijn als je uit je werk komt en dan komt iedereen net uit z'n werk.
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet.... een stekker blijft ook 2 polig en past in elke WCD in NL.

Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204567258
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet.... een stekker blijft ook 2 polig en past in elke WCD in NL.

Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Accu vervangen bij vrachtwagen of bussen lijkt me eerder te realiseren dan bij personenauto's. Aan de andere kant is het bij die categorieën het laden juist ook weer beter in te plannen. Bijvoorbeeld tijdens laden en lossen kan je ook voorzieningen aken bij elk losplatvorm of bushalte.
pi_204567264
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gelukkig bestaan er daarom normen.
Een stuur blijft ook rond omdat dit moet....







quote:
Hoe lang je moet wachten hangt af van de voorraad van de accu's en de snelheid van het wisselen. Hetzelfde gebeurt ook met benzine/diesel tanken.
Je gaat er geen standaard in krijgen, geen enkele auto heeft dezelfde breedte of wielbasis. En juist vanwege de (nog) lage energiedichtheid heb je iedere vierkante centimeter nodig in de bodem van auto's, dus ga je dat niet met universele accu's redden.

Het zou de ontwikkelingen gigantisch remmen door nu al standaarden op te leggen, terwijl de EV zich nog volop ontwikkelt.

Tesla giet bijvoorbeeld de voor- en achterkant uit 1 stuk en wil dat straks met de hele bodem doen, dat bespaart zo'n 670 robots in de productielijn en Tesla produceert dan ook auto's in 1/3e van de tijd t.o.v. Volkswagen (iets wat Volkswagen CEO Diess overigens ook zelf bevestigt).

https://www.nytimes.com/2021/11/24/business/volkswagen-ceo-herbert-diess.html#:~:text=Diess%20repeatedly%20stresses%20the%20gap,to%20produce%20an%20electric%20ID.
  donderdag 28 april 2022 @ 18:37:13 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567299
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze beginnen er wel degelijk aan, daarom zijn er ook overal tekorten aan. Zelf op karton, papier en overige verpakkingsmaterialen schiet de levertijden en prijs omhoog.
Hoogspanningskabels hebben al tientallen jaren levertijden van meerdere jaren en ze lopen langzaam op. Sommige kunnen pas over 10 jaar geleverd worden omdat fabrieken tot het nokkie vol zitten.
En dan de aannemers die ze moeten leggen... tegelijk met de kabel moet NL ook h2-leverancier worden, co2 wordt afgevangen en naar havens gebracht, etc... allemaal met pijpleidingen en de aannemers die kabels leggen, leggen ook pijpleidingen.

Vroeger waren er levertijden van een jaar op veel onderdelen, tegenwoordig is dan 2-3 jaar als je geluk hebt.
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.
pi_204567309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb het niet over hoogspanning, maar in de steden zelf. Daar was jarenlang weerstand door bedrijven als Aliander die mimimi slimme oplossingen, mimimimi slimme meters gelul produceerden, maar geem extra capaciteit.
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 april 2022 @ 18:43:05 #193
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204567357
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
die weerstand was er omdat die al wisten dat het fysiek onmogelijk was wat de overheid wou. Tegelijkertijd werd er wel geinvesteerd in alles. Maar als je hoogspanningsnet het al niet aankan dan heeft een dikkere kabel naar je huis aanleggen geen zin.
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.
pi_204567374
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
TenneT is al jaren bezig het hoogspanningsnet uit te bouwen, het probleem zijn de laatste kilometers.
kan je nagaan hoeveel werk het is, als ze in al die jaren nog altijd niet gelukt is om voldoende capaciteit voor elkaar te krijgen.
Netbeheerders die willen wel hoor, maar het is gewoonweg schieronmogelijk om het in die extreem korte tijd aan te leggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:42:40 #195
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_204567890
Een mooie stap is om ook bij particuliere aansluitingen met variabele tarieven te werken icm slimme aangestuurde inschakeling voor het laden van je thuisaccu / auto / boiler buffer en inschakelen van andere planbare grotere verbruikers zoals de vaatwasser of wasmachine. Dan neem je de meeste stroom af wanneer de prijs laag is, meestal dus wanneer het aanbod groot is en de afname klein, waardoor de beschikbare capaciteit tenminste beter wordt benut. Als je pre-emptive wilt werken kun je zelfs je auto laden bij de pieken van de zonopwekking op jouw dak of in jouw buurt/straat. Maar ook dit gebeurt pas na een fikse financiele prikker. Bijvoorbeeld wanneer stroom op piek momenten 3 euro per KWh kost en in dal je 50 cent toe krijgt. Dan komt men pas in actie.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_204568199
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:17 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Dat opladen van elektrische auto kan ook overdag wanneer het voertuig bij de baas op terrein staat, of wil je zeggen dat iedereen de hele dag zit te autorijden?
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
pi_204569480
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
In de praktijk rijdt slechts een heel klein percentage van de automobilisten veel lange ritten.

Als je iedere dag 200km rijdt, is dat al 73.000 op jaarbasis en ik ken persoonlijk niemand die dat rijdt, al zullen ze vast wel bestaan.
  vrijdag 29 april 2022 @ 05:40:46 #198
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204572981
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Gewoon met de stekker in het stopcontact.

Als je op 1 acculading niet op en neer naar kantoor kan zou ik toch eens overwegen werk dichterbij te zoeken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204573160
Een goed vraagstuk in deze is: Wat is er gebeurd met de 0,11¤ ODE die iedereen per kWh heeft betaald?

Dat was een mooi potje geweest om de capaciteit uit te bereiding.
.
  vrijdag 29 april 2022 @ 08:41:49 #200
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204573637
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 07:35 schreef Fer het volgende:
Een goed vraagstuk in deze is: Wat is er gebeurd met de 0,11¤ ODE die iedereen per kWh heeft betaald?

Dat was een mooi potje geweest om de capaciteit uit te bereiding.
Waarschijnlijk gebruikt om een of andere neoliberale hobby te financieren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')